Abstract in Spanish:
La noción de Red había sido puesta en escena como alternativa conceptual-metodológica para explicar la organización de la investigación; No obstante, a fuerza de acuñaciones nomológicas parecen erosionada sus posibilidades epistemológicas. En este trabajo buscamos fuentes de inspiración en la noción de dispositivo de Michel Foucault, para continuar el estudio de la ciencia y la tecnología de manera que se mantenga una posición metodológica que permita avanzar en el conocimiento de la investigación científico-técnica. Para tal efecto, abordamos el uso descriptivo de la noción de red, el debate por su significación nomológica y metodológica y, finalmente, la discusión sobre las posibilidades epistemológicas de la noción focultiana de dispositivo.Abstract in English:
Network notion emerged as an alternative methodological concept to explain the research organization. However, after several different nomological uses, its epistemological possibilities seem eroded. In this work we look for inspiration in Michel Foucault's notion of dispositive to continue the study of science and technology within a methodological position allowing to advance the knowledge of scientific and technical research. In that intent, we discuss the descriptive use of the network notion, the debate about its nomological and methodological signification and, al last, the epistemological possibilities of Foucault's notion of dispositive.Abstract in Portuguese:
Neste trabalho a sexualidade masculina é discutida a partir da condição de um homem com lesão medular. Seu objetivo foi investigar o impacto da paraplegia adquirida na sexualidade masculina. Metodologicamente adotou-se uma abordagem qualitativa e coletou-se a história de vida por meio de entrevistas. As principais conclusões apontam para um deslocamento das representações da masculinidade associadas à força, virilidade e violência, para um posicionamento interno e a busca de formas de viver a sexualidade que valorizam a singularidade da experiência, em detrimento dos modelos tradicionais.Abstract in English:
In this work, the masculine sexuality is put into discussion taking in consideration the condition of a man with a medullar lesion. Its objective is to investigate the impact of the acquired paraplegia in the masculine sexuality. The methodological orientation adopted was the qualitative approach and the life story was obtained by means of interviews. The main conclusions indicate a displacement of the representations of masculinity - related to the strength, virility and violence to a more interior positioning and to the seek of ways of living the sexuality that value the singularity of experiences, rather than the traditional models.Abstract in Portuguese:
O dispositivo da sexualidade produziu prescrição de normas que interferem na constituição das identidades sexuais dos sujeitos, sejam eles/elas hetero ou homossexuais. Deve-se refletir de que forma esse processo ocorre e quais prejuízos pode trazer para uma experiência que poderia ser criadora de novas formas de relações. Assim Foucault questiona mesmo a luta dos movimentos homossexuais e seus referenciais identitários excludentes. Busca-se, com este trabalho, trazer uma reflexão acerca do dispositivo da sexualidade, sua influência nas relações homossexuais, bem como as possibilidades de superação dos atuais padrões sociais e sexuais na direção de novas estéticas da existência.Abstract in English:
The sexuality device produced prescription of norms that interferes in the sexual identities construction of the fellows, as heterosexual or homosexual. It is necessary to think about how that process happened and what kind of damages can take to an experience which could create news forms of relationship. This way, Foucault discusses even the homosexual movements fight and their excluding identity references. This work aims to put some questions about the sexuality device, their influence on the homosexual relationships and to point to the possibilities of overcoming the social and sexual standards into new forms of existence.Abstract in Portuguese:
Na atualidade, percebemos uma ampliação das discussões teórico-metodológicas do conceito de "cultura". Inúmeros autores têm travado debates e embates no campo das ciências sociais e também das ciências humanas, interrogando-os. Um dos eixos do debate articula-se com o processo de constituição das identidades culturais - tanto os modos de subjetivação produtores de subjetividades capitalistas homogeneizadas como os processos de singularização, na sociedade contemporânea. Este artigo se situa no campo de forças dos denominados estudos culturais, questionando as concepções de cultura que foram institucionalizadas: a cultura como unidade cristalizada; como cultura letrada versus cultura popular e a cultura determinando identidades fixas.Abstract in English:
On actuality, we perceive a magnifying of the quarrels theoretician-methodologycs of the concept of "culture". Innumerable authors they have locked discussions and clashes into the field from the social sciences, interrogating-the. One of the axles of the discussion is the constitution of the cultural identities - as many the modes producers of subjectivities capitalistic I eat the peace processes make singular, today. This article if points out in the field of forces of the called cultural studies, to place in question the conceptions that have prevailed: a crystallized unit; culture scholar versus popular culture and the culture determining fixed identities.Abstract in Portuguese:
Este ensaio investiga a presença, na obra de Freud, da idéia de uma filogenia anímica paralela, concomitante e dependente da filogenia somática descrita pelos teóricos da evolução. Objetivamos mostrar como se forma esta vizinhança da psicanálise com a biologia evolutiva, sublinhando que na filogenia esboçada por Freud, formas psíquicas típicas se sucedem na história da espécie humana, sendo repetidas por cada indivíduo em sua ontogenia singular. Tal como ocorre no plano somático, tempo e forma se associam intimamente na espécie e nos indivíduos. A presença desta idéia no pensamento freudiano abriu um debate sobre sua filiação lamarckista ou darwinista.Abstract in English:
This essay investigates the presence, in Freud´s work, of the idea of an animic phylogeny parallel, concomitant and dependent of the somatic phylogeny that the theoreticians of evolution describe. Our objective is to show how this neighborhood between psychoanalysis and evolutionary theory is formed. To do so, we stress that, in the phylogeny theory that Freud sketches, typical psychic forms occurs in the history of the human kind in a way that each individual repeats it in its singular ontogeny. As it happens in the somatic level, time and form are intimately associated in the species and in the individuals. The presence of that idea in Freud´s work has opened a debate about his Darwinist or Lamarckist inspiration.Abstract in Portuguese:
Este artigo empreende uma reflexão teórico-crítica sobre os usos do corpo humano ao longo das diferentes etapas do capitalismo, desde seu surgimento, na Era Moderna, até a contemporaneidade, considerando-se as lógicas da produção e do consumo. Ao fim deste processo, argumentamos que o atual corpo hedônico, supostamente liberto de amarras morais e disciplinares, ainda carrega, como inconvenientes hematomas, todas as marcas deixadas pelos diferentes usos e desusos que sofreu ao longo do capitalismo. Por fim, questionamos brevemente as possibilidades de novas batalhas serem travadas a fim de que reinventemos corpos possíveis e desejáveis, para além das lógicas de submissão e controle.Abstract in English:
This article undertakes a critical-theorical reflection on the uses of the human body throughout the different stages of the capitalism, since it's sprouting, in the Modern Age, until the contemporary's days, considering the logic of production and consumption. At the end of this process, we argue that the current hedonic body, supposedly free of the chains of moral and discipline, still carries, as inconvenient stains, all the marks left for the different uses and disuses that it suffered throughout the diverse phases of the capitalism. Finally, we briefly question the possibilities of fighting new battles se that we can recreate possible and desirable bodies, far beyond the logics of submission and control.Abstract in Portuguese:
Este artigo procura investigar os variados papéis ocupados pelo corpo humano enquanto objeto de estudo da psicologia. Utilizando recortes da história das ciências bio-médicas e da psicologia no Brasil, o autor propõe três períodos para sua análise: uma fase de determinismo biológico; depois, o abandono do corpo durante a hegemonia da psicanálise; e por fim a proliferação das terapias corporais impondo padrões de saúde. Apesar de apontarem pesos diferentes para o dualismo corpo/mente, estes modelos de psicologia continuam ativos. Uma nova abordagem para o corpo e a psicologia precisaria então discutir os aspectos políticos dentro do projeto das ciências modernas.Abstract in English:
This article aims to research the multiple roles of the human body within studies of psychology. The author uses various moments of bio-medical sciences and psychological history in Brazil to propose three periods to analyse: a time of biological determinism; after that, a desertion of the body during the hegemony of psychoanalysis; and finally the proliferation of body therapies imposing patterns of health. Even though they give different emphases to body/mind dualism, these psychological models remain active within the modern science project. A new approach to the body and psychology would need therefore discussing political aspects of modern science project.Abstract in Portuguese:
Estudar o tempo em sua multiplicidade de entendimentos é importante para os profissionais psicossociais na medida em que a experiência de atuação com famílias em litígio e que buscam a justiça exige celeridade. Como conciliar os diferentes tempos do indivíduo, da família, da lei, do juiz, do profissional nas decisões sobre a família? A sociedade exige que a Justiça seja feita de forma mais rápida, mas os prazos estabelecidos em lei nem sempre são compatíveis com o tempo "exigido" pelo indivíduo ou pela sociedade. Por outro lado os prazos processuais têm a função de proteger a sociedade em seus anseios.Abstract in English:
To study time, in its multiplicity of understanding, is important for psychosocial professionals inasmuch as the experience of dealing with families who are in dispute and search for Justice demand celerity. How to reconcile the different times of the individual, the family, the law, the judge and the professional in the decisions about the family? Society demands that Justice is made in the fastest way but the terms stablished by law are not always compatible with the term "required" by the individual or the society. On the other hand, the process terms have to protect the society in its spectations.Abstract in Portuguese:
O texto busca discutir a formação de professoras como um acontecimento. Acontecimentalizar essa formação é uma produção política que provoca um deslocamento radical dentro de um mesmo lugar, criando heterotopias que subvertem o sentido e transformam as ações de formação em práticas de uma educação-menor: pequenos acontecimentos cotidianos que silenciosamente deslizam para além das fronteiras do instituído, práticas de resistência que, ao inserir o produzir no produto, substituem os processos genéricos de alienação - que se reproduzem e se difundem no cotidiano da escola - por processos de emancipação da subjetividade, possibilitando, assim, a expressão de singularidades.Abstract in English:
The text searchs to argue the formation of teachers as an event. The formation as event is a politics production that inside provokes a radical displacement of one same place, creating heterotopias that transform the direction and transform the actions of formation into practical of a education-minor: small daily events that quiet slide for beyond the borders of the instituted one, practical of resistance that when inserting producing in the product, substitute the generic processes of alienation - that multiply and spread out in daily of the school - for processes of emancipation of the subjectivity - that they make possible the expression of the singularitys.Abstract in Portuguese:
Este trabalho busca analisar o processo de criação de uma atividade de produção literária, desenvolvida em um curso de formação para professores, intitulado "Oficinas Estéticas: prática pedagógica e atividade criadora". Seu objetivo foi proporcionar a construção de "olhares estéticos" que redimensionassem as relações envolvidas na ação pedagógica por meio de vivências criadoras. Analisou-se o processo de criação, utilizando-se as filmagens das oficinas e o material produzido pelos participantes durante uma atividade de reconstrução de uma história infantil. Os resultados demonstraram que, por meio da imaginação, elementos de histórias conhecidas são combinados aos novos, re-significando e transformando os movimentos dos sujeitos.Abstract in English:
This work analyzes the process of creation of an activity of literary production, developed in a course of formation, intitled "Aesthetic Workshops: practical pedagogical and creative activity". Its objective was to provide of "aesthetic looks" that to review involved relations in the pedagogical action by means of creative experiences. The work was analyzed, using the filmings of the workshops and the material produced for the participants, during an activity of reconstruction of an infantile history. The results had demonstrated that, by means of the imagination, elements of known histories are combined to the news, re-meaning the movements of the individuals.Abstract in Portuguese:
O presente trabalho surgiu de um projeto de integração das disciplinas de Psicologia Escolar I e Psicologia Social II, desenvolvido na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) no ano de 2004. Conceitos teóricos da Psicologia Social teceram uma rede integrada com a realidade de uma escola municipal de Porto Alegre, por meio de olhares criativos de quem pela primeira vez observava o campo com o referencial teórico da psicologia pós-moderna. Abordando conceitos como instituição, dobra, enunciação e marcas, olhares desafiadores foram se constituindo. O campo da escola surge como ponto de partida para questionar e ampliar a área de atuação da Psicologia Social e da análise institucional.Abstract in English:
The present work originated from a project of integration of the School Psychology I and Social Psychology II disciplines, developed at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) in the year 2004. Theoretical concepts from the Social Psychology discipline were integrated with the context of a public school from the city of Porto Alegre (RS, Brazil), through the creative eyes of someone observing the field with the post-modern psychology theoretical reference for the first time. Approaching concepts such as institution, bend, enunciation and marks, new viewpoints were formed. The school comes as a starting point to question and broaden the area of Social Psychology and of institutional analysis.Abstract in Portuguese:
À luz das idéias de Bruno Latour, buscamos elaborar os rudimentos para uma psicologia social do brinquedo, tomando a Teoria Ator-Rede como metodologia para registrar tal construção. Elegemos a pipa, objeto de tradição milenar que encerra múltiplas histórias, como objeto a ser investigado nas redes que garantem a sua sobrevivência, nas aprendizagens que suscita, nos efeitos que promove. Discutiremos os princípios e regras metodológicas da Teoria Ator-Rede, testando a sua aplicabilidade ao nosso objeto de pesquisa, tentando, sempre que possível, fertilizar uma reflexão para o campo de estudo da psicologia, que é onde se situa o seguimento de nossa ação.Abstract in English:
Taking Bruno Latour's ideas into account, we have tried to elaborate the underlying principles of a toy social psychology, taking the Actor-Network Theory as methodology to register this construction. We have selected the kite, millenary traditional object which carries multiple stories, in the networks which guarantee its survival, in the learning it suscitates, in the effects that it promotes. We will discuss the principles and the methodological rules of the Action-Network Theory, testing its applicability to our research object, trying, whenever it is possible, to enrich a reflection towards the psychology field of studies in which our action takes place.Abstract in Portuguese:
O artigo traz um relato de caso, com discussão teórica, abordando o percurso de um jovem psicótico através de um Centro de Reabilitação Psicossocial (Centro de Atenção Psicossocial Infanto-Juvenil - CAPSIJ/CARIM/IPUB/UFRJ). O jovem tem história de longa institucionalização psiquiátrica, após a qual começou um outro tratamento oferecido pelo Centro e caracterizado por uma proposta de atenção diária. São apresentados momentos desse trabalho e as falas do jovem, sempre com uma articulação teórica, feita a partir de referenciais psicanalíticos, filosóficos e de psicoterapia institucional. Estes momentos ilustram a riqueza de seu quadro, demonstrando que a longa institucionalização do jovem foi, absolutamente, desnecessária.Abstract in English:
This article presents the trajectory of a psychotic adolescent in a Psychosocial Rehabilitation Service (CAPSIJ / CARIM / IPUB / UFRJ). He lived for a long time in a Mental Health Institution and, after this period he initiated a new treatment in the CAPSIJ. This treatment proposed a daily care and in the article some important moments of his trajectory are presented and discussed through psychoanalytic and philosophical aspects and through institutional psychotherapy ideas. These moments presented show the importance and the beauty of his trajectory and also emphasize how the long time he passed in a Mental Health Institution was completely unnecessary .Abstract in Portuguese:
Este artigo discute a produção de subjetividade em duas TVs comunitárias: TV Maxambomba e TV Pinel. Mediante uma pesquisa qualitativa, buscou-se analisar os processos subjetivos engendrados em jovens da periferia ou usuários do sistema de saúde mental quando eles passam de simples espectadores a criadores de produtos audiovisuais. Procurou-se enfatizar diferenças e semelhanças entre a TV de massa e as TVs comunitárias. Pôde-se com isso perceber a apropriação de signos da TV de massa na programação das TVs comunitárias, bem como a diferenciação no processo de produção e de consumo na relação com o espectador.Abstract in English:
The present article discusses the production of subjectivity in two communitarian TV networks: TV Maxambomba and TV Pinel. Based on a qualitative research, we analyzed the subjective processes that took place in youngsters from peripheric areas or users of the mental health system when they stop being just spectators and begin to create audiovisual products. Special emphasis was given to the differences and resemblances between mass television and communitarian television. Therefore we could notice the appropriation of mass television signs in the communitarian TV networks as well as the difference in the process of production and consumption regarding the spectators.Abstract in Portuguese:
Neste artigo, busca-se ler em Clarice Lispector não uma significação feminina da obra, mas de que modo sua escrita nos permite pensar certos modos de subjetivação do feminino. A leitura assim orientada levou-me a rever o conceito de sublimação e a pensar a obra como lugar privilegiado de inscrição de um gozo que se inscreve no texto pela voz. Trata-se não da apropriação do eu, mas da exibição da falta a ser do sujeito. A função primeira da escrita é menos a constituição do eu do escritor do que sua perda no texto e a inscrição de um gozo.Abstract in English:
In this paper, I try to read in Clarice Lispector's writing certain ways of subjectivation of the feminine (and not a feminine signification of her work). This approach has led me to a revision of the concept of sublimation and to see the text a locus in which the jouissance inscribes itself by the voice. What is at stake in her texts is the display of the manque à être of the subject, and not the appropriation of the ego. The primary function of writing is the inscription of the jouissance in the text.Abstract in Portuguese:
A proposta deste estudo é analisar os processos de construção de um campo de abertura institucional e de integração do ensino, pesquisa e extensão, a partir de uma posição heterogênea de intercessores e pesquisadores em um projeto de extensão desenvolvido entre a universidade e oficineiros do bairro Restinga em Porto Alegre. São observados movimentos sistêmicos entre: Ensino/Pesquisa/Extensão,Universidade/Comunidade, Sociologia/Comunicação/Psicologia Social, Juventude/Vulnerabilidade Social, Escola/Violência. A partir da pesquisa-intervenção produziu-se uma análise das possibilidades e conflitos nas atividades do projeto, no estabelecimento de câmbios estruturais entre seus elementos, auxiliando na sua manutenção como sistema pela produção de si mesmo.Abstract in English:
The objective of this study is to analyze the processes of the construction of an institutional access field and integration of education, research and extension, from a heterogeneous position of intercessors and researchers in an extension project developed between the university and workshop instructors of the Restinga district in Porto Alegre. Systemic movements between Education/Research/Extension, University/Community, Sociology/Communication/Social Psychology, Youth/Social Vulnerability, School/Violence were observed. From the research-intervention an analysis of the possibilities and conflicts in the activities in the project, in the establishment of structural exchanges between their elements, assisting in its maintenance as a system through the production of itself.Abstract in Portuguese:
O Estatuto da Criança e do Adolescente especifica que toda criança deverá estar protegida de ações que possam prejudicar seu desenvolvimento. No entanto, a realidade de transgressão a esse direito atinge uma parcela significativa de crianças, que têm seu cotidiano permeado por variadas formas de violência. Com o objetivo de formar profissionais em educação para atuar na defesa dos direitos desses sujeitos a SECAD/MEC, implantou o Projeto Escola que Protege, objeto desta apresentação, considerando que a definição de uma política eficiente no enfretamento da violência passa pelo envolvimento de diversos e estratégicos atores sociais, dentre eles, a comunidade escolar.Abstract in English:
The Child and Adolescent Statute specifies that every child has the right to be protected against actions that may hamper her development. The transgression of this Right affects a significant portion of children, which have their quotidian permeated by various forms of violence. With the purpose of preparing professionals in Education to work in defending the rights of children and adolescents that are violence victims, the SECAD/MEC implemented the project Escola que Protege (School that Protects), the main focus of this presentation. It is important to consider that the definition of an efficient policy that confronts violence involves the work of various strategic social actors, among them, the school community.