Editorial Mancia, Joel Rolim |
Artigos Assistance to parents of preterm newborns in neonatal units Scochi, Carmen Gracinda Silvan Mello, Débora Falleiros de Melo, Luciana de Lione Gaíva, Maria Aparecida Munhoz Abstract in Portuguese: O objetivo deste trabalho é refletir sobre a assistência aos pais de neonatos prematuros e de baixo peso ao nascer, em unidades neonatais, fundamentando-se em dados da literatura e em experiências práticas das autoras. Embora o direito materno de permanecer junto ao filho esteja assegurado por lei, a grande maioria dos berçários ainda mantém os horários restritos de visita. Todavia, já se dispõe de serviços que liberam totalmente a permanência materna nestes berçários, questionando se é permitido o envolvimento efetivo dos pais com os cuidados do filho. Na assistência de enfermagem, as autoras sugerem estratégias de intervenção visando a adaptação dos pais a nova situação e o fortalecimento do vínculo entre pais e bebê, dentre elas destacam-se: o livre acesso dos pais ao berçário; incentivo ao contato físico precoce entre pais e filho; implantação de grupos de apoio envolvendo equipe multiprofissional e pais de bebês em diferentes estágios de evolução clínica; incentivo ao aleitamento materno e à execução de cuidados diretos ao filho; implantação de redes de apoio formal e informal dirigidas aos pais durante a hospitalização do filho e após a alta hospitalar.Abstract in Spanish: El objetivo de este trabajo es hacer una reflexión sobre la asistencia a los padres de niños prematuros cuyo peso fue bajo al nacer. Dicha atención a los padres se da en las unidades neonatales, con base en datos de la literatura y en experiencias prácticas de las autoras. Aunque el derecho materno de permanecer junto al hijo esté asegurado por ley, la gran mayoría de las unidades de cuidados neonatales tienen unos horarios de visita bastante restrictos. Sin embargo, otros servicios liberan totalmente la permanencia de la madre en estas unidades, y además, existe la duda y se discute si sería conveniente tal envolvimiento efectivo de los padres respecto a los cuidados con el hijo. En la asistencia de enfermería, las autoras sugieren estrategias de intervención que visen la adaptación de los padres a la nueva situación y al fortalecimiento del vínculo entre los padres y el bebé. Entre ellas destacamos: el libre acceso de los padres a la unidad; incentivo al contacto físico precoz entre padres e hijo; implementación de grupos de apoyo involucrando el equipo multiprofesional y padres de bebés en diferentes etapas de evolución clínica; incentivo a la lactancia materna y a que practiquen cuidados directamente al hijo; desarrollo de redes de apoyo formal e informal dirigidas a los padres durante la hospitalización del hijo y después de la salida del hospital.Abstract in English: The purpose of this study is to reflect about the assistance to be given to parents of preterm and low weight babies, born in neonatal units, based on existing literature and the authors' practical experiences. Although mothers right to be close to their babies is assured by law, most of the nurseries still keep strict visit schedules to parents. However, there are some units where mothers' permanency is allowed. The question, in these cases, is if parents effective involvement in the care of the baby should or should not be allowed. For the nursing care unit, the authors suggest some intervention strategies to adapt parents to the new situation, and to strengthen the relationship between them and the baby. The recommendations are as follows: parents free access to the nurseries; motivation of early physical contact between parents and baby; implementation of multi-professional support groups to help parents during the different stages of clinical evolution; incentive for breastfeeding, and direct care of the babies; structuring of formal and informal groups of support for parents during and after hospitalization. |
Artigos Evaluation of the procedures used for disinfecting patient's units in hospitals of the state of São Paulo Andrade, Denise de Santos, Branca Maria de Oliveira Bispo, Adriana Serafim Abstract in Portuguese: Este estudo objetiva avaliar o procedimento da limpeza de unidade do paciente assim como detectar, apontar e alertar sobre as possíveis falhas nesse processo de limpeza. Os resultados obtidos por entrevistas com os enfermeiros responsáveis pelo Serviço de Enfermagem revelam que o procedimento realizado nos hospitais em estudo não vem atendendo às normas preconizadas pela literatura o que acarreta um produto final com pouca confiabilidade do ponto de vista da desinfecção.Abstract in Spanish: Este estudio pretende evaluar la limpieza de la unidad del paciente, así como detectar, señalar y alertar sobre posibles fallas en el proceso de limpieza. Los resultados que se obtuvieron, mediante entrevistas con los enfermeros responsables por el Servicio de Enfermería, revelan que los servicios de limpieza desarrollados en las unidades del paciente -de los hospitales en estudio, no está atendiendo a las normas preconizadas en la literatura. Ello acarrea un producto final con poca confiabilidad desde el punto de vista de la desinfección.Abstract in English: The objective of this investigation is to evaluate the procedure used for disinfecting patients' rooms, as well as to detect and indicate possible mistakes in this process. The results obtained through interviews with nursing professionals responsible for the Nursing Services reveal that the procedures used in the studied hospitals are not following the principles required by the literature. As a consequence there is little reliability concerning disinfecting procedures in those hospitals. |
Artigos Self knowledge as a possibility to transform oneself and the collectivity Silveira, Rosemary Silva da Lunardi, Valéria Lerch Abstract in Portuguese: Para promover a discussão e reflexão em grupo sobre o significado do trabalho da enfermagem numa unidade cirúrgica e diante da constatação da necessidade dos trabalhadores de enfermagem conhecerem-se mais a si e entre si, como participantes e construtores de um trabalho coletivo, implementou-se uma prática, entendida como uma tecnologia do eu, que favorecesse o conhecimento de si e do outro na tentativa de transformar a si e, conseqüentemente, o coletivo. A partir da exposição verbal e individual, ao grupo, da percepção de si, propôs-se o registro escrito de qualidades e conselhos que poderiam ser atribuídos a cada membro da equipe de enfermagem. Sistematizadas as contribuições, cada participante recebeu, individualmente, o conjunto de percepções do grupo sobre si. Tais estratégias constituíram-se em espaços mobilizadores para o diálogo, a reflexão crítica e uma maior aproximação entre os trabalhadores, representando uma possibilidade de cuidado de si e de aperfeiçoamento pessoal e grupal.Abstract in Spanish: Para promover la discusión en grupo sobre el significado del trabajo de enfermería en una unidad quirúrgica y ante la constatación de que es necesario que los trabajadores de enfermería se conozcan más a sí mismos y entre sí, como partícipes y constructores de un trabajo colectivo, se optó por implementar una práctica entendida como una tecnología del yo y favoreciera el conocimiento de sí mismo y del otro para intentar transformar a sí, y - en consecuencia- el colectivo. A partir de la exposición verbal e individual al grupo de la percepción de sí, se propuso un registro escrito de las cualidades y consejos que se podrían atribuir a cada miembro del equipo de enfermería. Sistematizadas las contribuciones, cada participante recibió individualmente el conjunto de percepciones del grupo sobre sí. Tales estrategias se constituyeron en espacios mobilizadores para el diálogo, para la reflexión critica y una mayor aproximación entre los trabajadores, representando una posibilidad de cuidado de sí y de aprimoramiento personal y grupal.Abstract in English: In order to encourage a discussion and a team reflection on the meaning of the nursing work in a surgical unit, and considering that nursing workers need to develop self knowledge as participants and constructors of a collective work, a practice, known as technique of the self, was implemented. The objective of this practice was to promote the individual's self knowledge and consequently transform the collectivity. The practice consisted of oral and individual presentations in which each participant talked about his/her perception of him/herself to the group. A written record showing the qualities and advice which could be attributed to each member of the nursing team was made. As these contributions were systematized, each participant received a set of perceptions from the group about him/herself. Such strategies have established opportunities for the dialogue, critical reflection, and closeness among the workers, as well as propitiated personal and team growth. |
Artigos The factual and virtual dimensions of nursing professionals management Trevizan, Maria Auxiliadora Mendes, Isabel Amélia Costa Cury, Suzel Regina Ribeiro Fávero, Neide Caldonha, Alessandra Mazzo Abstract in Portuguese: Sob o ângulo da análise histórica, tanto da organização hospitalar como do exercício da enfermagem no contexto burocrático do hospital, constatou-se que a instituição estudada atribui à enfermeira um acervo de funções gerenciais, principalmente do tipo burocrático. Este fato foi verificado através de dados empíricos extraídos do seu desempenho nas unidades de internação, demonstrando que, dentre suas funções, as de gerenciamento são privilegiadas naquela instituição. A interpretação que se deu a esses resultados foi a de que no âmbito hospitalar a enfermeira não pode se furtar ao exercício da função gerencial, embora se espere que esse exercício se faça de modo diverso do encontrado. Diante desses fatos, ou seja, dessa dimensão factual, as autoras delineam a dimensão virtual do processo de gerenciamento.Abstract in Spanish: Sobre el ángulo del análisis histórico, tanto de la organización hospitalaria como del ejercicio de la enfermería en el contexto burocrático del hospital, se constató que la institución estudiada atribuye a enfermería una cantidad de funciones gerenciales, principalmente de tipo burocrático. Este hecho fue verificado a través de datos empíricos extraídos de su desempeño en las unidades de hospitalización, demostrando que, dentro de sus funciones, las de gerencia son privilegiadas en aquella institución. La interpretación que se dio a estos resultados fue la de que en el ámbito hospitalario la enfermera no se puede alejar del ejercicio de la función gerencial, a pesar de que se espera que ese ejercicio se haga de modo diferente al encontrado. Frente a estos hechos, o sea, frente a esa dimensión fáctica, las autoras delinean la dimensión virtual del proceso de gerencia.Abstract in English: Through an historical analysis of the hospital organization as well as of nursing practice in the bureaucratic context of hospitals, authors found that the studied institution delegates to nurses several management functions, mainly bureaucratic ones. This was verified through empirical data about nurse's role in the units, demonstrating that, among her functions, the management ones are privileged in that institution. Results showed that in the hospital field, nurses can not avoid the management function, although there is an expectation of a different management role than the one normally found. Considering this factual dimension, authors also analyse the virtual dimension of this process, in order to investigate the expectations of the nursing personnel regarding nurses' behaviour as managers/leaders. Authors conclude the study demonstrating the importance of the conciliation of the factual-virtual duality in female nurse's management and leadership. |
Artigos The child physical exam: a guide for the nurse Vasconcelos, Josilene de Melo Buriti Pereira, Maria Auxiliadora Oliveira, Elizalva Felix de Abstract in Portuguese: O exame físico constitui-se numa importante etapa dentro do processo de avaliação à criança, através do qual o enfermeiro enriquece as informações obtidas durante a entrevista e fundamenta a assistência de enfermagem. Na atualidade, mediante o crescente interesse dos enfermeiros em aplicar o processo de enfermagem em todas as suas etapas, o exame físico tem ocupado lugar de destaque, por permitir que os enfermeiros conheçam as necessidades de seus clientes, no que diz respeito aos seus aspectos físicos e fisiológicos, permitindo a identificação dos diagnósticos de enfermagem, alem de servir como recurso para avaliação efetiva das intervenções de enfermagem. Este estudo, de caráter bibliográfico, objetivou elaborar um guia para realização do exame físico na criança, a ser utilizado por enfermeiros, durante o processo de avaliação à criança. Nele apresentamos o exame físico de forma sistemática, utilizando a seqüência céfalo-caudal, descrevendo os possíveis achados normais e anormais ao examinarmos a criança.Abstract in Spanish: El examen físico se constituye una importante etapa dentro del proceso de evaluación del niño, pues el enfermero enriquece las informaciones obtenidas durante la entrevista y fundamenta la asistencia de enfermería. Actualmente, debido al creciente interés de los enfermeros en aplicar el proceso de enfermería en todas sus etapas, el examen físico está ocupando un lugar destacado, al permitir que los enfermeros conozcan las necesidades de sus clientes, respecto a aspectos físicos y fisiológicos, para permitir la identificación de los diagnósticos de enfermería, además de servir como recurso para una evaluación efectiva de las intervenciones de enfermería. El estudio -de carácter bibliográfico- busca elaborar una guía para que sin/a a los enfermeros cuando le van a hacer el examen físico al niño, a fin de evaluarlo mejor. Se presenta el examen físico de forma sistemática, utilizando la secuencia céfalo-caudal y se describen los posibles datos normales o anormales al examinar al niño.Abstract in English: The physical exam is constituted inside in an important stage of the evaluation process to the child, through which the nurse enriches the information obtained during the interview and it bases the nursing care. At the present time, by means of the nurses growing interest in applying the nursing process in whole its stages, the physical exam has been occupying prominence place, for allowing the nurses to know the its customers' needs, in what says respect to its physical and physiologic aspects, allowing the identification of the nursing diagnoses, besides serving as resource for evaluation effective of the nursing interventions. This study, of bibliographical character, objectified to elaborate a guide for accomplishment of the physical exam in the child, to be used by nurses, during the evaluation process to the child. In him we presented the physical exam in a systematic way, using the sequence cephalic-flow, presenting the possible normal and abnormal discoveries to the we examine the child. |
Artigos Teenage pregnancy: from disciplinary practice to a pedagogy commited to freedom Martini, Jussara Gue Gregis, Cristiano Jardim, Luciane Abstract in Portuguese: A proposta deste artigo é relatar as atividades de educação em saúde desenvolvidas em uma escola básica de São Leopoldo, como parte da metodologia de uma investigação sobre gravidez na adolescência. Nosso objetivo é discutir as concepções de educação em saúde, presentes nas abordagens sobre sexualidade no espaço escolar e relatar uma experiência de articulação entre pesquisa e saúde escolar. As oficinas, enquanto espaços de coleta dos dados, envolvendo 836 estudantes da 3ª a 8ª série do ensino fundamental, seus professores e acadêmicos do curso de pedagogia, demonstraram que é possível, partindo de uma prática libertadora, desenvolver a educação em saúde. Embasada em concepções da pesquisa conscientizante, a investigação se propôs a contribuir na formação de sujeitos comprometidós e responsáveis por suas escolhas, articulando pesquisa e educação em saúde no espaço da escola básica.Abstract in Spanish: La propuesta de este artículo es relatar las actividades de educación para la salud desarrolladas por una escuela de enseñanza básica en São Leopoldo, como parte de la metodología de una investigación sobre el embarazo en la adolescencia. Nuestro objetivo es discutir las concepciones de educación en salud que están presentes en los planteamientos sobre sexualidad, en un ambiente escolar y relatar una experiencia que articula investigación y salud escolar. Las oficinas, en cuanto a espacios para la recogida de datos, reunieron 836 estudiantes de las 3as. a las 8as. series de la enseñanza fundamental, sus professores y académicos del curso de pedagogía y demostraron que es posible, a partir de una práctica libertadora desarrollar la educación en salud. Basada en las concepciones de una investigación concienciadora, el trabajo se propone a contribuir en la formación de sujetos comprometidos y responsables por sus acciones, a la par que articula investigación y educación en la salud dentro del ámbito de la escuela básica.Abstract in English: The purpose of this article is to narrate educational activities in the health area, developed in an elementary school in Sao Leopoldo, as part of the methodology of an investigation about teenage pregnancy. Our goal is to discuss health educational conceptions, which are present in school sexuality approaches, and also report an experience which linked research and health in school. Workshops, based on a liberating conception of pedagogy, were the source of data collection. The experience involved 836 students from 3rd to 8th grade, as well as their teachers and pedagogy academicians, and proved to be an efficient mean of education for health. The formation of individuals compromised e responsible for his/her choices concerning health was also one of the objectives of this investigation. |
Artigos Nursing's history: a screenplay to the teaching of health care pratice Mantovani, Maria de Fátima Silveira, Maria de Fátima de Araújo Cade, Nágela Valadão Abstract in Portuguese: O trabalho objetiva apresentar um roteiro, na forma de script de um programa jornalístico e de variedades, similar aos televisivos, contextualizando as práticas cuidativas nos diferentes momentos sócio-econômicos e históricos das sociedades, abordando a inserção social do homem com os modos de produção e a interferência destes no cuidado aos enfermos. Analisa, ainda, a concepção de saúde e doença e as relações de poder que envolvem as práticas de cuidar.Abstract in Spanish: El trabajo objetiva presentar un guión como si fuera un programa periodístico y de variedades, similar a los televisivos, para contextualizar las prácticas del cuidado en los diferentes momentos socio-económicos e históricos de las sociedades, en donde se abarca la inserción social del hombre con los modos de producción y la interferencia de estos en el cuidado de los pacientes. Analiza, aún, la concepción de la salud y enfermedad y las relaciones de poder que involucran las prácticas del cuidado.Abstract in English: The objective of this work is to present a screenplay, similar to a script for TV shows or TV news programs, in order to put into context the different care practices in different social-economical and historical periods of the societies. Human beings' social insertion and relation established with the means of production and their interference in the health care were analyzed, as well as the conceptions of sickness and health, and the relationships of domination that affect the health care practices. |
Artigos Interdisciplinary integration in the teaching and learning of nursing: report of an experience Utyama, Iwa Keiko Aida Macedo, Gilka Gouveia Carvalho Janene, Sonia Maria Andrade De Mussi, Nair Miyamoto Abstract in Portuguese: Em 1996, um grupo de docentes das áreas de Imunologia, Histologia, Nutrição, Patologia e Fundamentos de Enfermagem, iniciou o Projeto de Ensino junto ao Programa de Apoio a Projetos Integrados de Ensino e Serviços de Saúde (PAPIENS), no Curso de Enfermagem da Universidade Estadual de Londrina. Este Programa está inserido no Projeto UNI subsidiado pela Fundação Kelloggs, que tem possibilitado inovações no processo ensino-aprendizagem e mudanças curriculares nos cursos da área de Saúde desta Universidade. Este Projeto tem como conteúdo integrador o tema Feridas e como objetivo principal propiciar ao aluno a construção deste conhecimento através da articulação e integração das diferentes áreas envolvidas, partindo da observação da prática dos pacientes portadores de feridas, para a busca do conhecimento. Concluise que o Projeto tem facilitado a aprendizagem dos alunos, além de preparar os professores para o desafio do Currículo Integrado do Curso de Enfermagem a ser implantado no ano 2,000.Abstract in Spanish: En 1996 un grupo de docentes en Imunologia, Histología, Nutrición, Patología y Fundamentos de Enfermería empezó el Proyecto de Enseñanza junto al Programa de Apoyo a Proyectos Integrados de Enseñanza y Servicios de Salud (PAPIENS), en el Curso de Enfermería de la Universidad Estadual de Londrina. El Programa se insiere en el Proyecto UNI, subvencionado por la Fundación Kelloggs, y ha posibilitado innovaciones y cambios curriculares en cursos de la Salud de esta Universidad. El Proyecto tiene como contenido integrador el tema Heridas y el objetivo principal es el de proporcionarle al alumno la construcción de ese saber, mediante la articulación e integración de las distintas áreas que lo integran, partiendo de la observación y práctica con los pacientes portadores de heridas. Se concluye que dicho Proyecto facilita el aprendizaje de los alumnos, además de preparar a los profesores para el desafío del Currículo Integrado del Curso de Enfermería, que debe implantarse este mismo año.Abstract in English: In 1996, a group of professors of the areas of Immunology, Histology, Nutrition, Pathology and Foundations of Nursing, began the Educational Project with the Support Program to Integrated Projects of Education and Health Services (PAPIENS), in the Nursing graduation course of the State University of Londrina. This Program is inserted in the project UNI subsidized by the Kellogg Foundation, which has propitiated innovations in the teaching-learning process, as well as changes in the curriculum of courses in the health area of the university mentioned before. This project has as its linking content the subject wounds. The main objective is to propitiate to students the construction of knowledge, regarding this theme, through the articulation and integration of the different areas involved, as well as through the observation of patients who carry wounds. It was observed that the project has facilitated student's learning and also prepared teachers for the challenge of the Nursing Integrated Curriculum to be implemented in the year 2000. |
Artigos "...And the light is fading..." the experience of a child suffering from cancer in the terminal phase Melo, Luciana de Lione Valle, Elizabeth Ranier Martins do Abstract in Portuguese: A criança com possibilidades de vir a morrer defronta-se com a morte de maneira muito particular, pois a esperança que até então se mantinha, modifica-se com o impacto da realidade, reativando sentimentos iniciais de desesperança e dor pela separação das pessoas amadas. O objetivo deste estudo é o acompanhamento de uma criança em fase terminal, utilizando-se como trajetória, o referencial fenomenológico. Foram feitos doze acompanhamentos com uma criança com câncer hospitalizada, em fase terminal, onde a mesma pode expressar situações significativas em seu processo de viver, bem como revelar, com grande intensidade, vários medos, como de morrer, de ficar só, de deixar pessoas queridas, dentre outros. Diante disto, mostra-se para nós, a necessidade de preocupar-nos com questões ligadas às emoções e sentimentos desta criança que caminha inexoravelmente para a morte, atentando para os possíveis modos de ajuda.Abstract in Spanish: El niño frente a la posibilidades de morir se enfrenta con la muerte de manera muy particular, pues la esperanza qua hasta ese momento se mantenía, pasa a modificarse ante el impacto de la realidad, y empieza a reactivar sentimientos iniciales de desesperanza y dolor por la separación de las personas amadas. El objetivo de este estudio es acompañar a un niño en fase terminal utilizando como trayectoria el referencial fenomenológico. Se hicieron doce visitas a un niño hospitalizado, con cáncer, en fase terminal. Durante ese acompañamiento esa criatura pudo expresar situaciones relevantes en su proceso de vivir, así como revelar con gran intensidad varios miedos, tales como el de morir, de estar sola, de abandonar a las personas queridas, por ejemplo. Ante ello, vemos la necesidad de preocuparnos con temas relacionados con las emociones y los sentimientos de ese ser que camina inexorablemente hacia la muerte y que debemos buscar los posibles modos de ayuda.Abstract in English: The child with a chance of dying faces death in a very peculiar way, because the hope thar he or she managed to keep up to this moment changes with the impact of reality reactivating the first feelings of despair and pain for the separation of the loved ones. The main goal of this study is the attendance of a child in a terminal fase, using as a path the phenomenological reference. Twelve attendances have been done with children in terminal fases, where they were able to express significant situations of their living process, and reveal with great intensity many fears, like the ones of dying, of being lonely, of leaving the ones they love, among others. Before this we see the necessity of worring with matters interrelated to the feelings and emotions of these children who walk towards death, taking into consideration the possible means of help. |
Artigos Safe maternity: an experience report of a new practice in Natal/RN-Brazil Davim, Rejane Marie Barbosa Nascimento, Maria Lúcia Costa do Liberalino, Francisca Nazaré Abstract in Portuguese: Trabalho descritivo do tipo relato de experiência, desenvolvido na Maternidade Escola Januário Cicco da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (MEJC/UFRN) em Natal/RN desde 1996, onde cinco enfermeiras iniciaram mudanças em suas práticas profissionais a partir da implantação do Projeto de "Curso de Especialização em Enfermagem Obstétrica - Habilidades de Enfermagem Midwifery para uma Maternidade Segura." O Projeto tem como objetivos, diminuir ou eliminar riscos às mulheres que desejam engravidar e/ou ter filhos e garantir uma assistência humanizada durante a gravidez, trabalho de parto, parto, pós-parto e nascimento. Estes objetivos deverão ser alcançados através de profissionais mais conscientes que lidam com o complexo de valores, decisões e ações, envolvendo o processo saúde/doença relacionados à mulher no ciclo grávido puerperal. Foram criados Padrões de Qualidade na Assistência à Admissão, Trabalho de Parto, Parto, Pós-Parto, Recém-Nascido e Visita Domiciliar de até 1 mês de vida. Desde sua implantação, o Projeto já vislumbra algumas mudanças no serviço, na participação ativa do enfermeiro no processo do nascimento, proporcionando, fundamentalmente, satisfação à parturiente e aos profissionais envolvidos nesse Projeto.Abstract in Spanish: Trabajo descritivo de lo tipo relato de la experiencia, desenvuelto en la Maternidad Escuela Januario Cicco de la Universidad Federal del Rio Grande del Norte (MEJC/UFRN) en Natal/RN desde 1996, cual cinco enfermeras iniciaram mudanças en su practicas profesionales a partir de la implantación de lo Proyecto del "Curso de Especializacion en Enfermería Obstetra: Habilidades de Enfermería Midwifery para una Maternidad Segura." Al Proyecto tiene como objetivos, diminuir ou eliminar ríeseos en las mujeres que desejan engravidar ou tener niños y grarntir una asistencia humanizada durante la gravidez, trabajo de parto, parto, sobreparto y nacimiento. Estes objetivos deverão ser alcanzados através de los profesionales mais conscientes que lidan con los complexos de los valores, decisiones y acciones, envolvendo el proceso salud/enfermidad relacionados a la mujer en lo ciclo grávido puerperal. Foram criados Padrones de Qualidad en la Assistência de la Admisione, Trabajo de Parto, Parto, Sobreparto, Recien-Nascido y Visita Domiciliaria ate uno mês de vida. Desde su implantacione, el Proyecto ja visualiza algunas mudanças en lo serviço, en la participación activa de lo enfermero en el proceso de lo nacimiento, proporcionando, fundamentalmente, satisfacion a la pareja y los profesionales envolvidos en esse Proyecto.Abstract in English: This is a descritive work of the experience report type developed in the Januário Cicco School Maternity/UFRN in Natal/Rn since 1996, when five nurses gegun changes in her professional practices, through of yeh Project of "Especialization of Obstetric Nursing: Nursing Midwifery Skills for a Safe Maternity" The objectives of the study are to reduce or to eliminate risks for the women that wish to stay pregnant and/or to have kids and to guarantee na humaning assistance during pregnant, delivey, pos-natal and chilbirth that will be obtain through of conscious professionals that works with value complex, decisions and actions, involving the health/ill, process related of the woman in the pregnant pos-natal cycle. Were created Standards of Quality in the Admission Assistance, Labour, Delivery, Pos-Natal, Chilbirth and Domiciliare Visit until one month of life. Since it implantation, the Project already shows some changes in the service the active participation of the nurse in the childbirth process, offering, essencialy, satisfaction at the parturient and to the professionals involves in the Project. |
Artigos The disciplinary power of nursing in the hospital space: a convergence towards Foucault's ideas Borenstein, Miriam Süsskind Abstract in Portuguese: Este estudo apresenta algumas reflexões de como o poder disciplinar, à luz de Foucault, tem sido exercido sobre os membros da equipe de enfermagem que atuam no espaço hospitalar, permitindo a partir daí, conhecer, refletir e, buscar uma nova forma de realizar mudanças no âmbito da enfermagem.Abstract in Spanish: Este estudio presenta algunas reflexiones, a la luz de Foucault, de cómo el poder disciplinario viene siendo ejercido sobre los miembros del equipo de enfermería que actúan en el espacio hospitalario; permitiendo, a partir de allí, conocer, reflexionar, y buscar una nueva forma de realizar cambios en el ámbito de la enfermería.Abstract in English: A few considerations are developed on how the disciplinary power, from Foucaut's stand - point, has been enacted on the members of the nursing team working within the hospital space, allowing in this way to know, to ponder and to make a new way to introduce changes in the area of Nursing. |
Artigos The nursing profession in the XXI century Machado, Maria Helena Abstract in Portuguese: O presente artigo apresenta a análise sociológica da profissão de enfermagem enfocando as especificidades da profissão a partir dos elementos constitutivos de uma profissão segundo o construto teórico da sociologia das profissões.Ao final do século XX e início do novo milênio a enfermagem se depara com questões cruciais da profissão que recoloca a necessidade de reestruturar as considerações estratégicas que compõem a agenda política da corporação. Saber específico, qualificação profissional, especificidades do processo de trabalho, monopólio do exercício profissional, conformação da equipe hierarquizada de enfermagem, são alguns dos itens que este artigo aborda. Sendo uma das profissões essenciais da saúde, a enfermagem necessita chegar ao próximo século com nova perspectiva de como e que condições vai exercer o oficio no contexto de mudanças paradigmáticas. Desta forma, uma agenda política da corporação terá que contemplar os vários aspectos constitutivos de uma profissão, ou seja, saber especifico, mercado exclusivo de trabalho, forma de organização, entre outros.Abstract in Spanish: El presente artículo presenta un análisis sociológico de la profesión de enfermería enfocando sus especificidades a partir de los elementos constitutivos de una profesión, según el constructo teórico de la sociología de las profesiones. Al final del siglo XX e inicio del nuevo milenio, la enfermería tiene ante sí temas cruciales de la profesión, que apuntan hacia la necesidad de reestruturar estrategias que componen la agenda política de la corporación. Saber específico, calificación profesional, especificidades del proceso de trabajo, monopolio del ejercicio profesional, conformación del equipo hierarquizado de enfermería son algunos de los puntos que el artículo trata. Al ser una de las profesiones esenciales de la salud, la enfermería tiene que llegar al próximo siglo con nueva perspectiva de cómo y en qué condiciones se ejercerá el oficio en un contexto de cambios paradigmáticos. De esa forma, una agenda política de la corporación tendrá que contemplar los varios aspectos constitutivos de una profesión, como el saber especifico, el mercado exclusivo de trabajo y la forma de organización, entre otrosAbstract in English: The present article presents the sociological analysis of the nursing profession, focussing the specificities of the profession on the basis of the component elements of a profession, according to the theoretical system of the sociology of professions. At the end of the 20th century and the beginning of the new millenium, nursing faces crucial questions for the profession, which bring back the need to restructure the strategic considerations that make up the political agenda of the nursing profession. Specific knowledge, professional qualification, particularities of the work process, monopoly of the professional exercise, and the configuration of the hierarchy of the nursing team are some of the items dealt within this article. As one of the essential professions in the health area, nursing needs to reach the next century with a new perspective, knowing how and in which conditions it will develop in a context of paradigmatic changes. Considering this new context, a political agenda for nursing professionals will have to contemplate the several aspects that make up a profession, that is, specific knowledge, exclusive labor market, form of organization, among others. |
Artigos Who are the women and why do they seek the pre natal assistance in the health units of Ribeirão Preto-S.P Oba, Maria das Dores do Vale Tavares, Maria Solange Guarino Abstract in Portuguese: Este estudo foi realizado em duas Unidades Básicas Distritais de Saúde de Ribeirão Preto-S.P., localizadas na região central e oeste do município e que realizam atendimento às gestantes. Objetivo do trabalho foi conhecer e identificar os motivos e o perfil das mulheres que utilizam estes serviços. Utiliza-se a abordagem qualitativa. Observa-se que os motivos da procura ao atendimento pré-natal foram: proximidade da Unidade de Saúde às residências, necessidade de acompanhamento médico, oportunidade de utilizar as tecnologias disponíveis (ultra-sonografia, exames de análise clínicas, odontologia, medicamentos e etc.) e a preocupação em ter um encaminhamento médico ao hospital para realizar o parto. O perfil das mulheres que utilizam estas Unidades Básicas Distritais de Saúde foram de: baixa escolaridade e renda familiar e sem nenhum tipo de convênio médico e, portanto, elas dependem única e exclusivamente do Sistema Único de Saúde, para o acompanhamento no pré-natal, resolução do parto e seguimento no puerpério.Abstract in Spanish: Este estudio fue realizado en dos Unidades Básicas Distritales de Salud en Ribeirão Preto- SP que están localizadas en la región central y oeste del municipio y dan asistencia a las gestantes. El objetivo del trabajo ha sido conocer e identificar los motivos y el perfil de las mujeres que utilizan esos servicios. Se ha utilizado el enfoque calitativo. Se observa que los motivos de la búsqueda de una atención/asistencia prenatales han sido: proximidad de la Unidad de Salud a las casas de las mujeres, necesidad de un acompañamiento médico, oportunidad de utilizar las tecnologías disponibles (ultrasonografía, exámenes de análisis clínicos, odontología, medicamentos, etc.) y la preocupación para que la parturienta sea encaminada por un médico al hospital para realizar el parto. El perfil de las mujeres que utilizan esas Unidades Básicas es: índice muy bajo de escolaridad, poca renta familiar y ningún tipo de convenio médico, con lo cual dependen única y exclusivamente del Sistema Único de Salud para darles la asistencia y cuidados prenatales, para el momento del parto y en el consecuente puerperio.Abstract in English: The present article presents the sociological analysis of the nursing profession, focussing the specificities of the profession on the basis of the component elements of a profession, according to the theoretical system of the sociology of professions. At the end of the 20th century and the beginning of the new millenium, nursing faces crucial questions for the profession, which bring back the need to restructure the strategic considerations that make up the political agenda of the nursing profession. Specific knowledge, professional qualification, particularities of the work process, monopoly of the professional exercise, and the configuration of the hierarchy of the nursing team are some of the items dealt within this article. As one of the essential professions in the health area, nursing needs to reach the next century with a new perspective, knowing how and in which conditions it will develop in a context of paradigmatic changes. Considering this new context, a political agenda for nursing professionals will have to contemplate the several aspects that make up a profession, that is, specific knowledge, exclusive labor market, form of organization, among others. |
Artigos Nurse technician: a profile drawn by professionals of the area Stutz, Beatriz Lemos Abstract in Portuguese: A presente investigação tem por finalidade destacar as bases em que se efetivam a qualificação e as nuances que permeiam a atuação do Técnico de Enfermagem na atualidade, no Município de Uberlândia. Optou-se por realizar uma pesquisa qualitativa, tendo como referencial a análise de discurso, utilizando-se como técnica de coleta de dados um roteiro de entrevista semi-estruturado. Foram definidas, quatro categorias básicas de análise: educação-trabalho, currículo, identidade profissional e expectativas. A partir do estudo detalhado destas categorias, é possível refletir sobre a relação educação-trabalho no ensino médio; os aspectos ligados à regulamentação e ao exercício da enfermagem no Brasil; a importância do currículo na organização de experiências do conhecimento; o significado e as influências do trabalho na construção da identidade profissional. Busca-se traçar, em última instância, o perfil do técnico de enfermagem partindo da análise das funções por ele desempenhadas e do modo como vê seu processo de profissionalização.Abstract in Spanish: La presente investigación tiene por finalidad destacar las bases en que se efectúa la calificación y los matices que impregnan la actuación del Técnico de Enfermería en la actualidad, en el municipio de Uberlandia. Se ha optado por realizar una investigación calitativa, cuyo referencial es el análisis del discurso, utilizándose como técnica de recolección de datos un guión de entrevista semiestructurado. Han sido definidas cuatro categorías básicas de análisis; educación-trabajo, curriculo, identidad profesional y expectativas. A partir de un estudio detallado de esas categorías es posible reflexionar sobre la relación educación-trabajo en la enseñanza media; los aspectos relacionados a la reglamentación y al ejercicio de la enfermería en Brasil; la importancia del curriculo en la organización de experiencias del conocimiento; el significado e influencias del trabajo en la construcción de la identidad profesional. Lo que se busca finalmente es el perfil del técnico partiendo del análisis de las funciones ejercidas por él y la manera como ve su proceso de profesionalización.Abstract in English: The purpose of the present investigation is to recognize the basis of qualification and the nuances that permeate the performance of the nursing technicians, at the present time, in the district of Uberlândia. Qualitative research, having as reference the analysis of discourse, was the methodology chosen, and semi-structured interviews were used for data collection. The analysis was based on four categories: education-work, curriculum, professional identity and expectations. Starting from a detailed study of these categories, it was possible to evaluate education-work relationship in nursing technical courses, aspects related to the regulation and exercise of nursing work in Brazil; the importance of the curriculum in the organization of knowledge experiences; the meaning and influences of this work on the construction of professional identity. Finally, this research has also as its objective draw a profile of the nurse technician based on the analysis of their performance at work and the way this professional relates to his/her work. |
Página do Estudante Nursing assistance: perception of the visually impaired: a reflection about ethics and solidarity Costa, Eugênia Maria Castro, Danniely Nascimento Pagliuca, Lorita Marlena Freitag Abstract in Portuguese: Enfrentar um internamento hospitalar não é tarefa fácil e quando o paciente é uma pessoa cega, torna-se ainda mais complexo, pois a falta de visão retarda sua adaptação. A equipe de enfermagem, como lida constantemente com o paciente, precisa oferecer apoio nesse momento de crise, e o profissional enfermeiro, como chefe da equipe de enfermagem, precisa estar capacitado para intervir. Este trabalho é um estudo de caso onde pretendeu-se refletir sobre a assistência prestada pela equipe de enfermagem e a atuação do enfermeiro junto a uma paciente cega durante um internamento hospitalar. A análise qualitativa dos dados baseou-se no modelo de categorias temáticas. Os achados mostraram que a experiência de hospitalização da deficiente visual contemplou as temáticas comunicação, assistência de enfermagem, ética, direito a saúde e deficiência visual.Abstract in Spanish: Hacer frente a una hospitalización no es una tarea fácil y cuando el paciente es invidente, es todavía más complejo, puesto que la falta de visión puede retardar su adaptación. El equipo de enfermería como está directa y constantemente tratando al paciente tiene que ofrecerle el apoyo necesario en ese momento de crisis. Así, el profesional de enfermería, como jefe del equipo, necesita estar capacitado para intervenir. Este trabajo es un estudio de caso que pretende reflexionar sobre la asistencia prestada por el equipo de enfermería y la actuación del enfermero junto a una invidente, durante una internación hospitalaria. El análisis calitativo de los datos se basó en el modelo de categorías temáticas. Los resultados mostraron que la experiencia de hospitalización de la paciente contempló las temáticas comunicación, asistencia de enfermería, ética, derecho a la salud y minusvalía visual.Abstract in English: To face an hospitalization is not easy task and when the patient is a blind person it becomes still more complex, because the lack of the vision delays the person's adaptation. The nursing team works with the patient and needs fo ofter support on the moment of crisis. The nurse, as boss of the nursing team, needs to be qualified for intervening. This work is a case study where the authors intended to reflect about the nursing attendance offered during a blind person hospitalization. The qualitative analysis of the data based on the thematic categories model and showed that the esperience of blind person hospitalization envolved communication, nursing attendance, ethics, the human rights and blindness. |
Resumos Social representations of surgical patients: a reflection surgery fear Penna, Rosenara Berleze |
Resenha Pesquisa em enfermagem: uma modalidade convergente - assistencial (Série Enfermagem- REPENSUL) Santos, Iraci dos |