Revista Brasileira de Enfermagem, Volume: 61, Issue: 2, Published: 2008
  • REBEn: new steps Editorial

    Martini, Jussara Gue
  • The Family Health Program in Brazil: analysis of access to basic care Autor Convidado

    Sousa, Maria Fátima de

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta dados de uma pesquisa sobre a implantação do Programa de Saúde da Família-PSF, realizada nos 12 municípios pioneiros, no que se refere ao acesso aos serviços básicos de saúde. Fundamentou-se, no contexto das ciências sociais, no método da hermenêutica-dialética. Foram utilizados roteiros de entrevista e grupos focais para coleta de dados. Evidenciou o estudo, no que se refere ao acesso aos serviços básicos de saúde, o PSF vem contribuindo para a diminuição das iniqüidades. Enfrenta, no entanto, uma série de desafios de ordem social, político, econômico institucional e cultural, materializados nas deficiências de coordenação, gestão, financiamento, e, sobretudo nas praticas médico assistencial, fortemente presentes no cotidiano do trabalho das equipes do PSF.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo presenta datos de una investigación acerca de la implantación del Programa Salud de la Familia (PSF), realizada en las 12 municipalidades pioneras del programa, sobre el acceso a los servicios básicos de la salud. Fue basado en el contexto de ciencias sociales, en el método de la hermenéutica-dialectica. Los discursos de la entrevista y de los grupos focales para la recogida de datos fueron utilizadas. El estudio evidenció, cuanto al acceso a los servicios básicos de la salud, que el PSF hay contribuydo para la reducción de las diferencias. Sin embargo, enfrenta una serie de desafíos de orden social, política, institucional, cultural, económica, que son materializados en las deficiencias de la coordinación, de la gerencia, del financiamiento, y sobre todo en las practicas medico asistenciales, fuertemente presentes en el cotidiano del trabajo de los esquipos del PSF.

    Abstract in English:

    This article shows a research about the implantation of the Family Helath Program, carried through 12 pioneer cities, related to the access to the basic health services. It was based in the context of social sciences, in the method of the hermeneutics-dialectics. Scripts of interview and focal groups for data collection were used. The study highlights regarding to the primary care accessibility to health sercives, that the PSF has contributed on the reduction of inequalities. However, it faces a sort of social, political, institutional, economic and cultural challenges, that are materialized in the deficiencies of coordination, management, financing, and mainly in medical practical assistance, strongly present in the daily professional practice of the PSF's teams.
  • Characterization of the receptor population as listed and those who were submitted to pancreas and pancreas-kidney transplantation Pesquisa

    Cintra, Vivian; Destro, Talita

    Abstract in Portuguese:

    Cerca de 1 milhão de casos do transplante foram registrados no mundo. O primeiro transplante de Pãncreas no Brasil data de 1996, realizado por uma equipe médica de São Paulo. Este trabalho teve como objetivo caracterizar o perfil sócio-demográfico e epidemiológico dos receptores em lista e os submetidos a este procedimento. Trata-se de estudo um estudo inter-relacional retrospectivo compreendendo o período de 1996 a 2004. O estudo revelou a predominância de mulheres, da raça branca e, com média de idade de 35 anos. A procedência dos pacientes foi dos estados de São Paulo e Minas Gerais.

    Abstract in Spanish:

    Cerca de 1 millón de casos de trasplante fueron registrados en el mundo. El primer transplante tiene origen en 1996 in Brasil por un equipo de médicos de San Pablo. El objetivo de esto estudio fué caracterizar el perfil sociodemográfico y epidemiológico de los receptores en lista y los sometidos a esto procedimiento. Tratase de un estudio inter-relacional retrospectivo, que consideró el periodo de 1996 al 2004. El estudio reveló la predomináncia de mujeres de la raza blanca y, con media de edad de 35 años. La procedencia de los pacientes fueram los estados de San Pablo y Minas Gerais.

    Abstract in English:

    About 1 million cases of transplantation were registered around the world. The first Pancreas transplantation in Brazil was in 1996, proceeded by a medical team of São Paulo. The objetctive of this study was to characterize the socio- demographic and epidemiological profile of the receivers in list and those submitted to this procedure. It is an inter-relational retrospective study considereing the period from 1996 to 2004. Results demonstrated the predominance of women, from white race, and, with an average of 35 years. The origin of the patients was the states of São Paulo and Minas Gerais.
  • Nursing as an option: profile of undergraduate of two teaching institutions Pesquisa

    Spíndola, Thelma; Martins, Elizabeth Rose da Costa; Francisco, Márcio Tadeu Ribeiro

    Abstract in Portuguese:

    Estudo descritivo-exploratório, com objetivo de comparar o perfil sócio-econômico e fatores que interferem na opção pela enfermagem dos alunos de duas instituições de ensino no município do Rio de Janeiro. Participaram 152 alunos da instituição (A) e 120 da (B) que ingressaram na graduação em 2004 e 2005. A análise evidenciou que em sua maioria são adultos jovens, mulheres, solteiras, pertencem às classes B e C. O mercado de trabalho em expansão e a oportunidade de uma remuneração melhor são fatores que atraem o alunado da faculdade particular para enfermagem. A divulgação da profissão junto à sociedade e, especialmente, entre os alunos que buscam uma opção profissional torna-se relevante, considerando a desinformação daqueles que ingressam na graduação em enfermagem.

    Abstract in Spanish:

    Estudio descriptivo exploratorio que tiene como objetivo comparar el perfil socioeconómico de alumnos de dos instituciones de enseñanza del municipio de Rio de Janeiro y los factores que interfieren en la opción por Enfermería. Participaron 152 alumnos de la institución (A) y 120 de la (B) que ingresaron en la carrera de Enfermería en 2004 y 2005. El análisis evidenció que en su mayoría pertenecen a la clase media y media baja y son mujeres jóvenes y solteras. El mercado laboral en expansión y la oportunidad de una mejor remuneración son los factores que atraen los alumnos de la Facultad privada para la carrera de Enfermería. La divulgación de la profesión junto a la sociedad y, especialmente, entre los alumnos que buscan una opción profesional se torna relevante, considerando la desinformación de quienes ingresan en la Facultad de Enfermería.

    Abstract in English:

    This is a descriptive-exploratory study, aiming at comparing socioeconomic profile of students of two teaching institutions of the municipality of Rio de Janeiro and factors that interfere in their option to choose Nursing. The study was composed by 152 students of Institution (A) and 120 of (B) who were admitted to the undergraduate course in 2004 and 2005. The analysis evidenced that the majority belongs to middle and lower middle class and are young adults, single women. An expanding labor market and an opportunity of a better salary are the main factors that attract students of private schools to nursing career. It is important to the profession to be known in society and, especially, among students who search for a professional option, considering the lack of information of students who are admitted to the Nursing undergraduate course.
  • Use of contraceptive methods among university adolescents Pesquisa

    Alves, Aline Salheb; Lopes, Maria Helena Baena de Moraes

    Abstract in Portuguese:

    Objetivou-se identificar o uso de métodos anticoncepcionais entre adolescentes, ingressantes de uma universidade pública paulista e descrever o perfil desses universitários quanto a algumas características sócio-demográficas. Foi utilizado um questionário e a amostra foi composta por 295 adolescentes. Relataram ter iniciado atividade sexual 48,8%. A idade média para o início foi aos 17 anos, e a maioria relatou ter usado um método contraceptivo. O método mais utilizado foi o preservativo e este em combinação com a pílula, principalmente. Observou-se que os adolescentes buscam informações, seja através de profissionais da saúde, professores, ou através de livros, com destaque para a mídia. Conclui-se que os universitários iniciam atividade sexual mais tardiamente e buscam conhecimento sobre anticoncepção.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de este trabajo es identificar el uso de los métodos anticonceptivos entre adolescentes, alumnos de una universidad paulista, y describir su perfil basados en algunas características socio-demográficas. Se utilizó un cuestionario aplicado a 295 adolescentes. El 48,8% relataron haber iniciado actividad sexual. En media, la edad para el inicio son los 17 años y la mayoría afirma haber usado métodos anticonceptivos. El más utilizado fue, principalmente, el preservativo combinado con la píldora. Se observó que los adolescentes buscan información consultando a profesionales de la salud, profesores o a través de libros, y sobretodo por los medios de comunicación. Se concluye que los universitarios inician su actividad sexual más tarde y buscan conocimiento sobre métodos anticonceptivos.

    Abstract in English:

    The objective of this study was to identify the use of contraceptive methods among teenagers at a public University in São Paulo, as well as to describe their profile concerning social and demographic characteristics. A questionnaire was used and the sample was composed by 295 teenagers. The initiation of sexual activity was reported by 48,8%. The mean age was seventeen and most of them reported that they used some type of contraceptive method. The method used with highest frequency was the preservative, and this in combination with the pill. It could be observed that teenagers seek information through health professionals, teachers or books, and mainly media. It was concluded that the students had sexual initiation late and seek information about contraception.
  • Autonomous space and own role: nurses' representation in colective health-hospital context Pesquisa

    Gomes, Antonio Marcos Tosoli; Oliveira, Denize Cristina de

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo objetiva analisar a estrutura da representação social da autonomia profissional. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com base nas Representações Sociais e desenvolvida com 83 enfermeiros de um município do Estado do Rio de Janeiro. Como coleta de dados utilizou-se a tarefa de evocação livre às expressões autonomia profissional e enfermagem e, para análise, recorreu-se ao Software EVOC. O núcleo da representação à expressão autonomia é constituído por conhecimento, conquista e responsabilidade, ao passo que no termo enfermagem observa-se amor e dedicação. Percebe-se a presença de dimensões representacionais ligadas à pessoa dos profissionais e aos seus sentimentos. Conclui-se que as estruturas representacionais expostas demonstram um processo de conquista da autonomia profissional.

    Abstract in Spanish:

    Este estudio tiene el objetivo de analisar la estructura de la representación social de la autonomía profesional. Es una busca calitativa basada en las representaciones sociales y desarrollada con 83 enfermeros de una cidad del Estado de Rio de Janeiro, Brasil. En la recogida de datos fue usada la tarea de evocación libre a las expresiones autonomía profesional y oficio de enfermera y, para el análisis, se usó el software EVOC. El núcleo de la representación a la expresión autonomía se compone de conocimiento, conquista y responsablidad , además en la expresión enfermería se encuentra amor y dedicación. Se percibe presente las dimenciones representativas relacionadas a los profesionales y a sus sentimientos. Se concluye que las estructuras representacionales presentadas demostran un proceso de conquista de la autonomía profesional.

    Abstract in English:

    This study has the objective of analzying the social representation structure of professional authonomy. It is a qualitative research based on Social Representations and developed with 83 nurses in a city of Rio de Janeiro State, Brazil. In order to collect data it was used free evocation to expressions like professional authonomy and nursing and to analyse them EVOC software was used. The nucleous of representation to authonomy expression is build by knowledge, achievement and responsibility, whereas in nursing expression it is possible to observe love and dedication. It can be notice the presence of representational dimensions connected to the person of the professionals and to their feelings. It can be concluded that exposed representational structures show an achievement process of professional authonomy.
  • The care for the diabetic patient and family repercussion Pesquisa

    Zanetti, Maria Lúcia; Biagg, Marília Voltolini; Santos, Manoel Antônio dos; Péres, Denise Siqueira; Teixeira, Carla Regina de Souza

    Abstract in Portuguese:

    Esse estudo teve como objetivo compreender as repercussões na família da assistência oferecida após implementação de um programa educativo em diabetes. Entrevistamos seis familiares de pacientes diabéticos de um centro universitário de Ribeirão Preto-SP, em 2007. A análise temática dos dados possibilitou identificar três temas: familiares reconhecem que o Centro constitui um diferencial para adesão ao plano alimentar, atividade física e medicamentos; o Centro é reconhecido como espaço educativo para convívio e controle do diabetes; o paciente como elemento que multiplica e expande o conhecimento acerca do diabetes na família. Os resultados apontam que o programa educativo repercutiu favoravelmente na família, ampliando seu repertório de conhecimentos sobre o tratamento. O apoio do núcleo familiar é fundamental na adesão ao tratamento.

    Abstract in Spanish:

    La finalidad de este estudio fue comprender las repercusiones en la familia de la atención ofrecida tras la implementación de un programa educativo en diabetes. Entrevistamos a seis familiares de pacientes diabéticos de un centro universitario de Ribeirão Preto-SP, Brasil, en 2007. El análisis temático de los datos posibilitó identificar tres temas: familiares reconocen que el Centro constituye un diferencial para adhesión al plano alimentario, actividad física y medicamentos; el Centro es reconocido como espacio educativo para convivencia y control del diabetes; el paciente como elemento que multiplica y expande el conocimiento acerca del diabetes en la familia. Los resultados apuntan que el programa educativo repercutió favorablemente en la familia, ampliando su repertorio de conocimientos sobre el tratamiento, y que el apoyo del núcleo familiar es fundamental en la adhesión al tratamiento.

    Abstract in English:

    This study aimed to understand the repercussions in the family of the care offered after the implementation of a diabetes education program. We interviewed six relatives of diabetes patients from a university center in Ribeirão Preto-SP, Brazil, in 2007. Thematic data analysis made it possible to identify three themes: relatives recognize that the Center constitutes a differential for adherence to the food plan, physical activity and medication; the Center is acknowledged as an educative space to get together and control diabetes; the patient as an element that multiplies and expands the knowledge about diabetes in the family. The results indicate that the education program favorably affected the family, expanding its knowledge repertoire about treatment, and that the family core's support is fundamental in treatment adherence.
  • Care in situation of Severe Renal Insufficiency: social representations elaborated by adolescent Pesquisa

    Ramos, Islane Costa; Queiroz, Maria Veraci Oliveira; Jorge, Maria Salete Bessa

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo do estudo foi apreender as representações sociais dos adolescentes em relação ao cuidado em situação de Insuficiência Renal Crônica. Aplicou-se o teste de associação livre de palavras a 70 adolescentes e a entrevista semi-estruturada a oito adolescentes. Foram evocadas 1630 palavras a partir dos estímulos doença, saúde, diálise, cuidado de si, cuidado profissional e cuidado familiar. Das entrevistas foram construídos dois núcleos temáticos que trazem significações sobre o cuidado familiar e o cuidado profissional que influenciam nas formas de perceber e agir em relação ao cuidado à saúde. Conclui-se que a representação social do adolescente focaliza as significações do adoecimento e do cuidado, marcada pela indissociabilidade entre as práticas de cuidado e as relações psico-afetivas e sociais imbrincadas na sua vivência.

    Abstract in Spanish:

    El estudio tuvo como objetivo aprehender las representaciones sociales de los adolescentes en relación a la atención en situación de Insuficiencia Renal Crónica. Se utilizó la prueba de asociación libre de palabras y la entrevista estructura en parte. Fueron 1.630 palabras a partir de los estímulos enfermedad, salud, dialisis, atención de si, atención profesional y atención familiar. De las entrevistas fueron construídos dos grupos de temas que tuvieron significaciones sobre la atención familiar y la atención profesional com influjos en las maneras de percibir y además agir en relación a la atención a la salud. La representación social del adolescente observa las significaciones del adoecimiento y de la atención, señalada, todavía, por la indisociabilidad entre las prácticas de atención y las relaciones psicoafectivas y sociales que hay en su vivencia.

    Abstract in English:

    The objective of the study was to apprehend the social representations of teenagers in relation to care in situation of Severe Renal Insufficiency. It was applied the test of free association of words to 70 teenagers and interview semi-structured with eight teenagers. It was evoked 1630 words from the stimulus disease, health, dialysis, care of oneself, professional care and familiar care. From the interviews it was constructed two thematic cores that bring meanings about the familiar care and professional care that influence in ways of notice and act in relation to care to health. It concluded that social representation of teenager focuses the meanings of sickening and care, marked by linking among the practices of care and psycho-affective and social relations impregnated in their living.
  • Popular medicine: benefits and drawbacks of medicinal plants Pesquisa

    França, Inácia Sátiro Xavier de; Souza, Jeová Alves de; Baptista, Rosilene Santos; Britto, Virgínia Rossana de Sousa

    Abstract in Portuguese:

    Estudo descritivo objetivando verificar se os herbolários oferecem as informações corretas para a utilização das plantas medicinais; se orientam os clientes acerca das possíveis intoxicações ou interação com os alopáticos; e se utilizam critérios para a comercialização dos fitoterápicos. Utilizou-se um questionário contendo questões abertas e fechadas envolvendo aspectos da atuação dos herbolários com os fitoterápicos. Os herbolários conhecem a maioria das plantas medicinais, entretanto, há lacunas acerca da indicação correta desses produtos, dos efeitos colaterais e toxicidade. Os herbolários carecem conhecer melhor os princípios ativos das ervas, as indicações terapêuticas, orientar os usuários acerca das possíveis interações farmacológicas ou intoxicações medicamentosas e a respeito da limpeza, armazenamento, tempo de vida útil e contra-indicações do produto.

    Abstract in Spanish:

    Estudio descriptivo con los objetivos de verificar se los herbolarios ofrecen las informaciones correctas para la utilización de las plantas medicinales; se orientan los clientes acerca de las posibles intoxicaciones o interaciones con los alopáticos y se utilizan critérios para la comercialización de los fitoterápicos. Se utilizó una encuesta conteniendo preguntas subjetivas y también objetivas tratando de aspectos de la actuación de los herbolarios con los fitoterápicos. Los herbolarios conocen la mayoría de las plantas medicinales, por lo tanto, hay huecos acerca de la indicación correcta de esos productos, de los efectos colaterales y de la toxicidad. Esos profesionales carecen conocer mejor los princípios activos de las hierbas, las indicaciones terapeuticas, orientar los usuários sobre las posibles interacciones farmacológicas o intoxicaciones medicamentosas y a respeto de puntos como limpieza, armazenamiento, tiempo de vida útil y contra-indicaciones del producto.

    Abstract in English:

    Descriptive study which aims to verify if the herbalist offer the information correct for the use of the medicinal plants; if they give for the customers concerning the possible poisonings or interaction with the allopathic guide and also if there is a criteria for the commercialization of the phytotherapics. A questionnaire was used containing open and closed questions involving aspects of the performance of the herbalists with the phytotherapics. The herbalists know the majority of the medicinal plants, however, there are some gaps concerning the correct indication of these products, of the collateral effect and toxicities. The herbalist lack to better know the principles of the grass, the therapeutically indications active, to guide the users concerning the possible pharmacological interactions or medicaments poisonings and regarding the cleanness, storage, time of useful life and contraindications of the product.
  • The absenteeism-disease of a nursing team in an intensive care unit Pesquisa

    Inoue, Kelly Cristina; Matsuda, Laura Misue; Silva, Doris Marli Petry Paulo da; Uchimura, Taqueco Teruya; Mathias, Thaís Aidar de Freitas

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo objetivou investigar o absenteísmo-doença em uma UTI-Adulto. Trata-se de uma pesquisa descritivo-exploratória realizada com 56 trabalhadores de enfermagem que atuaram no setor em 2006. Calculou-se o índice de freqüência (fi) e a porcentagem de tempo perdido (Tp) do absenteísmo-doença. A maioria dos trabalhadores é do sexo feminino (76,8%), com 30 a 39 anos (42,9%), com vínculo estatutário (66,1%). A média de dias de trabalho perdida foi maior para os trabalhadores de nível médio (2,9), do sexo feminino (3,2), com vínculo temporário (4,4) e do período noturno (6,2). O fi médio da equipe foi de 0,27 e a Tp de 1,76%. O absenteísmo-doença foi considerado elevado, sugerindo necessidade de estudos que investiguem as causas de adoecimento.

    Abstract in Spanish:

    Este estudio tuvo por objetivo a investigar el absentismo-enfermedad en una UTI-Adulto. Se trata de una pesquisa descriptivo-exploratoria realizada con 56 trabajadores de enfermería que actuaron en el sector en 2006. Se calculó el índice de frecuencia (fi) y el porcentaje de tiempo perdido (Tp) del absentismo-enfermedad. La mayoría de los trabajadores es del sexo femenino (el 76,8%), con edad de 30 a 39 años (el 42,9%), con vínculo estatutario (el 66,1%). El promedio de días de trabajo perdido fue mayor para los trabajadores de nivel medio (el 2,9), del sexo femenino (el 3,2), con vínculo temporáneo (el 4,4) y del período nocturno (6,2). El fi medio del equipo fue del 0,27 y la Tp del 1,76%. El absentismo-enfermedad fue considerado elevado, sugiriendo necesidad de estudios que investiguen las causas de enfermarse.

    Abstract in English:

    This study aimed at investigating the absenteeism disease in an Adult-ICU. The descriptive-exploratory study was carried out with 56 nurses who worked in the ICU in 2006. The frequency (fi)rate and the wasted-time percentage for the absenteeism disease were calculated. Most of the nurses are female (76.79%), between 30 and 39 years old (42.86%), and with a statutory bond (66.07%). The average of the missed workdays was higher in medium nursing workers (2.93), female (3.19), with a short-period bond (4.37), and from the night shift (6.22). The fi average of the team was 0.27 and the Wtp was 1.76%. The absenteeism disease was considered high and thus more studies are necessary in order to find its causes.
  • The contributions of monitoring in the teaching-learning process in nursing Pesquisa

    Haag, Guadalupe Scarparo; Kolling, Vanessa; Silva, Elisete; Melo, Silvana Cláudia Bastos; Pinheiro, Monalisa

    Abstract in Portuguese:

    A monitoria é um serviço de apoio pedagógico que visa oportunizar o desenvolvimento de habilidades técnicas e aprofundamento teórico, proporcionando o aperfeiçoamento acadêmico. O presente estudo objetiva investigar a percepção do aluno e professor em relação à prática de monitoria e a influência desta no desenvolvimento das atividades de estágio. Esta pesquisa é do tipo descritivo. Foi desenvolvida na Universidade do Vale do Rio dos Sinos, no período de novembro de 2004 a julho de 2005, respeitando a Resolução 196/96 para o tratamento das questões éticas implicadas. Os resultados evidenciam a prática da monitoria como uma ferramenta que facilita o desenvolvimento teórico-prático do aluno, mas não se concretiza como instrumento único e responsável pela qualificação deste.

    Abstract in Spanish:

    La monitoria es un servicio de apoyo pedagógico que visa oportunizar el desarrollo de habilidades técnicas y la profundización teórica, proporcionando el perfeccionamiento académico. El estudio tuvo como objetivo investigar la percepción del alumno y del profesor a respecto de la experiencia de monitoria y la influencia de ella en el desarrollo de las actividades prácticas. Esta investigación es del tipo descritivo. Fue desarrollada en la "Universidade do Vale do Rio dos Sinos", São Leopoldo, RS, Brasil, desde noviembre de 2004 hasta julio de 2005, respetando la Resolución 196/96 para el tratamiento de las cuestiones éticas existentes. Los resultados evidencian el ejercicio de la monitoria como una herramienta que facilita el desarrollo teórico-práctico del alumno, pero que no se concretiza como instrumento único y responsable por su calificación.

    Abstract in English:

    Monitoring is a service of pedagogic support aimed at giving the opportunity for the development of technical skills and theoretical expertise providing the academic improvement. The study aimed at investigating the awareness of both the student and the teacher regarding the monitoring practice and its influence in the development of apprenticeship activities. It is a descriptive research. It was carried out at the Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Lepoldo, RS, Brazil, from November 2004 to July 2005 following the Act196/96 that rules the treatment of implied ethic issues. The results evidence monitoring practice as a tool that facilitates the theoretical and practical development of the student but it is not materialized as the single instrument.
  • The image nursing stundents have about their own ageing Pesquisa

    Mancia, Joel Rolim; Portela, Vera Catarina Castiglia; Viecili, Renata

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo buscou compreender como os acadêmicos de enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul se imaginam idosos e como se preparam para a velhice. A metodologia utilizada foi de abordagem qualitativa e contou com a participação de 10 sujeitos. Verificamos que os acadêmicos de enfermagem não se preparam para o envelhecimento e que a imagem de velhice apresentada foi formada em decorrência aos exemplos obtidos ao longo de suas vidas. Considera que se deve estabelecer estratégias durante a juventude para que na velhice se tenha melhor qualidade de vida.

    Abstract in Spanish:

    Este estudio buscó comprender cómo los académicos de enfermería de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul se imaginan ancianos y cómo se preparan para la vejez. La metodología utilizada fue de abordaje cualitativo y contó con la participación de diez sujetos. Verificamos que los académicos de enfermería no se preparan para el envejecimiento y que la imagen de vejez presentada fue formada proveniente de los ejemplos obtenidos a lo largo de sus vidas. Considera que se deben establecer estrategias durante la juventud para que en la vejez se tenga mejor calidad de vida.

    Abstract in English:

    The aim of this study was to understand how nursing students at the Federal University of Rio Grande do Sul (Brazil) imagine themselves in the oldness and how they prepare themselves for oldness. The methodology used was with qualitative approach involving ten subjects. It was found out that the nursing students do not prepare themselves for the ageing process and that their image of oldness is based on the examples obtained throughout their lives. We consider that strategies should be developed in youth in order to have a better quality of life in the oldness.
  • Clinical-epidemiologic profile of Dengue suspicious cases in a district in the south zone of Teresina, PI, Brazil Pesquisa

    Ribeiro, Polyana da Costa; Sousa, Débora Costa de; Araújo, Telma Maria Evangelista de

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo foi traçar o perfil clínico-epidemiológico dos casos suspeitos de Dengue em um bairro da zona sul de Teresina. Realizou-se um estudo descritivo-exploratório, por meio de inquérito domiciliar mediante aplicação de formulário com 28 pessoas. 88,9% tinham coleta de lixo 3 vezes por semana; 57,1% dos depósitos encontrados foram material de construção/peças de carro; 75% destinam as águas servidas a céu aberto; 60,7% desenvolveram primo-infecção, 75% realizaram sorologia, com 33,3% confirmados. Faltou uma maior efetividade de ações de saneamento por parte do poder público e um envolvimento da população no desenvolvimento de medidas preventivas no combate à dengue.

    Abstract in Spanish:

    El un objetivo del estudio fue establecer un perfil clínico-epidemiológico de los casos sospechosos de Dengue en un distrito de la zona sur de la cuidad de Teresina, PI, Brasil. Tratase de un estudio descriptivo-exploratorio en lo cual se aplicó un cuestionario a 28 residentes del área del estudio. 88,9% tenían colección de basura 3 veces por la semana; 57,1% de los depósitos analizados tenían material de construcción o piezas de auto; 75% de las casas tenían el escoto con destino a áreas libres; 60,7% tuvieron prima-infección, 75% fueron sometidos a serología, con 33,3% confirmaciones. Mayor efectividad de acciones sanitarias por el gobierno y un envolvimiento de la población en el desarrollo de programas preventivos de combate a la Dengue son necesarios.

    Abstract in English:

    The objective of the study was to establish a clinical-epidemiologic profile of Dengue suspicious cases in a district in the south zone of Teresina, PI, Brazil. This study is a descriptive-exploratory survey in which it was applied a questionnaire to 28 residents of the mentioned district. 88.9% had garbage collection 3 times per week; 57.1% of the deposits had construction material or car parts; 75% destine served waters to opencast; 60.7% had developed first-infection, 75% were submitted to serology, 33.3% cases were confirmed. More effectiveness of sanitary action by government and population involvement in the development of preventive programs is missed in the fight against Dengue.
  • Curricular change: a challenge for an undergraduate nursing course Pesquisa

    Silva, Rosiele Pinho Gonzaga da; Rodrigues, Rosa Maria

    Abstract in Portuguese:

    Apresentamos pesquisa que pretendeu contribuir com a avaliação do Projeto Político Pedagógico (PPP) de um curso de graduação em enfermagem. Objetivamos analisar e discutir a reformulação curricular; contribuir com o processo de discussão e avaliação. O percurso metodológico se fez pela análise comparativa entre o PPP de 1995 e o de 2003 e por dados coletados com docentes e discentes acerca dos pressupostos teóricos do curso que foi o elemento inovador identificado no PPP de 2003. Os dados revelaram que os pressupostos teóricos, em sua maioria têm orientado o processo de formação, mas que ainda há conceitos pouco incorporados como o de interdisciplinaridade. Outro dado levantado foi a não efetiva participação de discentes e docentes no processo de implantação e avaliação do PPP.

    Abstract in Spanish:

    Presentamos pesquisa que pretendió contribuir con la avaliacion de lo Proyecto Politico Pedagogico (PPP) de uno curso de grado en enfermería. Objetivamos analisar y discutir la reformulacion curricular; contribuir con el processo de discusión y avaliacion. El percurso metodológico se ha hecho por la analise comparativa entre el PPP de 1995 y el de 2003 y por dados colectados con alumnos y mestres acerca de los presupuestos teóricos del curso que fue el elemento innovador identificado en el PPP de 2003. Los dados revelaran que los presupuestos teóricos, em su mayoria tem orientado el proceso de formacion, pero que aún haya conceitos pocos incorporados con el de interdiciplinaridad. Otro dado levantado fue la no efectiva participación de alumnos y mestres en el proceso de implantación y avaliación del PPP.

    Abstract in English:

    This work presents a research that intended to contribute with the evaluation of the Pedagogic Political Project (PPP) of an undergraduate nursing course. The objective is to analyze and to argue the curricular reformularization; contributing to the process of discussion and evaluation. The used methodology was the comparative analysis between the PPP of 1995 and 2003 and the data collected with professors and students concerning the theoretical presuppositions of the course that it was the identified innovative element in the PPP of 2003. The data revealed that the theoretical presuppositions, in your majority guided the formation process, but there are concepts that still little incorporate like the interdisciplinarity. Another raised data was the non-effective participation of students and professors in the process of implantation and evaluation of the PPP.
  • Creativity and innovation: competences on nursing management Atualização

    Feldman, Liliane Bauer; Ruthes, Rosa Maria; Cunha, Isabel Cristina Kowal Olm

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo apresenta a importância da criatividade e da inovação nos serviços de saúde, distinguindo esses conceitos. Comportamento criativo é o aprimoramento de um elemento ou ação conhecidos, enquanto inovação significa encontrar novas alternativas. Considerando-se as competências, ou seja, conhecimento, habilidade e atitude - CHA, compreende-se que, estimulando-se a criatividade e a inovação, a atuação do profissional de saúde será otimizada. A criatividade e a inovação são, portanto, elementos-chave para o aprimoramento organizacional e para que, especificamente, a Enfermagem encontre alternativas para solucionar problemas no âmbito profissional. Dessa forma, esta abordagem traz uma ferramenta estratégica no processo de gestão e um diferencial para o enfermeiro o qual, ao criar ou inovar, se surpreenderá com seu potencial.

    Abstract in Spanish:

    El presente artículo presenta la importancia de la creatividad y de la innovación en los servicios de salud, distinguiendo estos conceptos. Comportamiento creativo es el mejoramiento de un elemento o acción conocidos, siendo que innovación significa encontrar nuevas alternativas. Llevando en consideración las competencias, o sea el conocimiento, la habilidad y la actitud - CHA, se comprende que, sé estimulando la creatividad y la innovación, la actuación del profesional de salud va ser optimizada. La creatividad y la innovación son, por tanto, elementos-clave para la mejora, organización y para que, específicamente, la Enfermería encuentre alternativas para solucionar los problemas en el campo que la profesión envuelve. De esta forma, este abordaje trae una herramienta estratégica en el proceso de gerencia y un diferencial para el enfermero el cual, al criar o innovar, se sorprenderá con su potencial.

    Abstract in English:

    This article presents the importance of the creativity and innovation on health services, distinguishing those concepts. Creative behavior is the improvement of an element or known actions; whereas innovation means finding new alternatives. Considering competences like knowledge, skill and attitude - KSA, it is understood that by stimulating creativity and innovation, the performance of the health professional will be optimized. Therefore, creativity and innovation are key elements for improvement and organization, and, more specifically, for Nursing to find alternatives for solving problems related to the occupation as a whole. In this way, this approach brings a strategic tool on the process of management and a differential for the nurse, which by innovating and creating will amaze herself with her potential.
  • Education in health on REBEn's pages in the period from 1995 to 2005 Revisão

    Carvalho, Viviane Lemes da Silva; Clementino, Viviane de Queiroz; Pinho, Lícia Maria de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Durante nossa graduação, vivenciamos diversas práticas de educação em saúde que nos motivou realizar este estudo. Os objetivos são descrever as práticas educativas desenvolvidas por enfermeiros (as); identificar as pessoas, o local e descrever os resultados obtidos com as práticas educativas. Estudo do tipo bibliográfico sistematizado. As informações foram coletadas através da seleção e análise, dos artigos sobre educação em saúde, publicados na Revista Brasileira de Enfermagem (REBEn), no período de 1995 a 2005. Após a análise, 38 artigos foram selecionados e agrupados. Pudemos observar que as práticas educativas acontecem com maior freqüência na unidade hospitalar, as estratégias utilizadas têm sido muito criativas, abrangem usuários de várias faixas etárias e os enfermeiros são os que mais desenvolvem praticas educativas.

    Abstract in Spanish:

    Durante nuestra graduación, vivimos diferentes prácticas de educación en la salud que nos ha motivado a hacer este estudio. Los objetivos son describir las practicas educativas desarrollados por las (os) enfermeras (os); identificar la gente, el lugar y describir los resultados prácticos conseguidos con las practicas educativas. Estudio del tipo bibliográfico de la sistematización. Las informaciones habían sido recogidas con la elección y el análisis, de artículos sobre la educación en salud, publicados en la Revista Brasileña del Oficio de Enfermera (REBEn), en el período de 1995-2005. después del análisis, 38 artículos habían sido seleccionados y agrupados. Podríamos observar que las practicas educativas suceden más con frecuencia en el hospital, las estrategias usadas han sido muy creativas, incluyen a usuarios e numerosas edad y las enfermeras son las que más desenvolved las practicas educativas.

    Abstract in English:

    During our graduation, we live deeply many practical of education in health that motivated us to carry through this study. The objectives are to describe practical educative developed by nurses; identify the people, the place and describe the results gotten with the educative practical. Study of the systemize bibliographical type. The information had been collected through the election and analysis, of articles on education in health, published in the Brazilian Magazine of Nursing (REBEn), in the period of 1995 to 2005. After the analysis, 38 articles had been selected and grouped. We could observe that the educative practical happen more frequently at the hospital, the used strategies have been very creative, they enclose users of all ages and the nurses are the ones that more develop educative practices.
  • The alterity as a criterion to care and to educate mothers who breastfeed: philosophical reflections of practice Ensaio

    Hames, Maria de Lourdes Campos; Carraro, Telma Elisa; Ramos, Flávia Regina; Tholl, Adriana Dutra

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo configura-se como um ensaio teórico-filosófico da prática do cuidar-educar nutrizes, embasada no nosso cotidiano profissional e no conceito de alteridade desenvolvido por Emmanuel Lévinas. Traz à tona as inquietudes que povoam nossos pensamentos na busca de um algo a mais no sentido do estabelecimento de um agir mutuamente comprometido no cuidar de mulheres que experenciam o processo de amamentação. Acreditamos que a alteridade é um critério ético fundamental que ao ser removido das relações de cuidado, o diálogo não se estabelece e o cuidado pode não se efetivar, porque o pensamento dominante da normalidade, acaba por anular o ser nutriz, estabelecendo, a priori, a forma de pensar e viver a situação.

    Abstract in Spanish:

    El presente estudio se un ensayo teórico-filosófico acerca de la práctica del cuidar-educar nutrízes; teniendo como base el cotidiano profesional y el concepto de la alteridad desarrollado por Emmanuel Lévinas. Donde muestran las inquietudes que habitan en nuestros pensamientos frente a la búsqueda siempre de "algo más", en el sentido de establecer una actuación comprometida mutuamente en el cuidar de las mujeres que viven la experiencia del proceso de amamantamiento. Creemos, que la diferencia es uno de los criterios éticos fundamentales el cual, al ser apartado de las relaciones del cuidado, el diálogo no se establece y consecuentemente, el cuidado podría no ser efectivo; por que el pensamiento dominante de la normalidad, termina anulando el ser nutriz.

    Abstract in English:

    This study is configured as a philosophical-theorical essay about the practice of teaching and educating mothers who are breastfeeding and is based on our professional daily activity and on the concept of alterity developed by Emmanuel Levinas. It broughts to light the disturbance that fill our minds in the search for something bigger in the sense of establishing a mutual obligation in the caring of women that experience the nursing process. We belive that alterity is a fundamental ethical criterion that when removed from care relations disturbs the dialogue and caring may not be effective, because the dominant thinking of normality eliminates the nursing-mother being, establishing a priori, the thinking manner to live a given situation.
  • Fenomenology Reflexão

    Silva, Jovânia Marques de Oliveira e; Lopes, Regina Lúcia Mendonça; Diniz, Normélia Maria Freire

    Abstract in Portuguese:

    A fenomenologia é um método filosófico que vem sendo utilizado amplamente como referencial nas pesquisas em enfermagem, principalmente naqueles que estão ligados à área de saúde da mulher e ainda em pesquisas que tematizam o cuidar. No presente artigo contextualizamos a fenomenologia de abordagem heideggeriana sua gênese, justificando a necessidade de se valorizar a busca do ser, de certo modo esquecida, em relação à técnica. Atualmente, as várias produções nessa área nos ajudam a compreender o ser em sua subjetividade.

    Abstract in Spanish:

    A fenomenologia es un metodo filosofico que es usado cómo referencial en investicagiones de enfermería sobretodo en la área de la salude de la mujer y también en investigaciones ligadas al cuidado. Este articulo se propone a presentar la fenomenología de acuerdo con el abordagem de Heidegger, el contexto de su surgimiento, justificando la necessidad de se identificar la buscqueda del ser, de cierto modo relegada, com relación a la tecnica. Hoy, muchas publicaciones en esta area nos ayudan a comprender el ser en su subjectividad.

    Abstract in English:

    The fenomenology is a philosophical method that has been widely used in nursing research specially in these related to women's health area and also in research related to care. In this article the fenomenology as conceptualized according to Heidegger's approach, its genesis, justifying the need to value the seek of the being. that is currently missed among technical concerns. Several current publications in this area help us to understand the human being in his subjectivity.
  • Nursing in Ceará: facts, reflections and a proposal for the preservation of history and memory of the profession Reflexão

    Nóbrega-Therrien, Silvia Maria; Almeida, Maria Irismar de; Silva, Marcelo Gurgel Carlos da

    Abstract in Portuguese:

    O presente estudo demonstra a falta ou insuficiência de registros históricos sobre a Enfermagem no Ceará no intuito de conscientizar os profissionais da área da necessidade de resgatar e preservar a história e memória da categoria. Para promover este objetivo, sugere-se criar uma academia de enfermagem no Ceará dedicada à memória, às necessidades atuais e ao desenvolvimento futuro da profissão.

    Abstract in Spanish:

    El presente estudio demuestra la falta o déficit de registros históricos sobre Enfermeria en Ceará com la intención de concienciar a los profesionales del área sobre la necesidad de rescatar y preservar la história y memória de la categoria. Para este objetivo, se sugiere crear una academia de enfermeria en Ceará dedicada a la memória, a las necesidades actuales y al desarrollo futuro de la profesión.

    Abstract in English:

    The present study demonstrates the lack or insufficiency of historical records regarding the nursing profession in Ceará in the hope of expanding awareness among professionals of the need to rescue and preserve the history and memory of that category. As an additional means to do so, it suggests establishing a nursing academy in Ceará committed to the memory, present needs and future development of the profession.
  • Order as a task: the construction of Nursing Diagnoses Reflexão

    Kruse, Maria Henriqueta Luce; Silva, Karen Schein da; Ribeiro, Rúbia Guimarães; Fortes, Caroline Vieira

    Abstract in Portuguese:

    Classificar tem o sentido de segregar. Significa ver o mundo como algo que pode ser formado por entidades distintas que poderiam ser ordenadas e tornar real aquilo que se organizou. Assim, o Diagnóstico de Enfermagem (DE) pretende ser um arquivo, que permite a montagem de um quadro de saberes sobre os indivíduos. Neste trabalho pretendemos conhecer o modo pelo qual as enfermeiras construíram esse aparelho documental. Assim, analisamos as publicações da Revista Brasileira de Enfermagem e constatamos que alguns sentidos foram atribuídos aos DE o que nos permitiu agrupá-los em cinco classes. Observamos, também, que os discursos da revista atribuem poderes a essa classificação, pois ao difundir esse saber o fortalecem.

    Abstract in Spanish:

    Clasificar tiene el sentido de segregar. Significa ver el mundo como algo que puede ser formado por entidades distintas que podrían ser ordenadas y volver real aquello que se organizó. Así, el Diagnóstico de Enfermería (DE) pretende ser un archivo, que permite el montaje de un cuadro de saberes sobre los individuos. En este trabajo pretendemos conocer el modo por el cual las enfermeras construyeron ese aparato documental. Así, hicimos un análisis en las publicaciones de la Revista Brasileira de Enfermagem (Revista Brasileña de Enfermería) y constatamos que algunos sentidos se atribuyen a los DE lo que nos permitió agruparlos en cinco clases. Observamos, también, que los discursos de la revista atribuyen poderes a esa clasificación, pues al difundir ese saber lo fortalecen.

    Abstract in English:

    Classifying means segregating. It means seeing the world as something that can be made up of different entities that could be sorted and make what has been organized into something real. Thus, the Nursing Diagnoses (ND) aims at being an archive that allows a knowledge framework to be drawn about the individuals. In this paper we intend to learn how nurses have built this documental device. So, we analysed articles published on the Revista Brasileira de Enfermagem and found out that some meanings have been attributed to ND, which allowed us to group them into five classes. We also observed that the journal's discourses assign powers to such classification, because they make this knowledge stronger by publicising it.
  • Cellular transplantation laboratory: a new field of action for nurses Relato De Experiência

    Corradi, Maria Inês; Silva, Sandra Honorato da

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho apresenta um relato de experiência sobre a atuação do enfermeiro num laboratório de transplante celular. Este Laboratório tem por objetivos realizar isolamentos de células produtoras de insulina para transplante em humanos. O enfermeiro como membro da equipe interdisciplinar participa da estruturação da área física, do delineamento dos processos de trabalho, da elaboração de protocolos e de programa de capacitação da equipe. As principais atividades realizadas pelo enfermeiro incluem o controle de contaminação, treinamento em serviço e avaliação da qualidade dos processos de trabalho desenvolvidos pela equipe interdisciplinar. Os resultados têm demonstrando a efetividade do trabalho do enfermeiro neste novo campo.

    Abstract in Spanish:

    El presente trabajo trata de un relato de experiencia sobre la actuación del enfermero en un laboratorio de trasplante celular. El objetivo del laboratorio es realizar asilamientos de células productoras de insulina para transplante en seres humanos. El enfermero, como parte del equipo multidisciplinar tuvo participación en la estructura de todos los procesos del trabajo: elaboración de protocolos y programa de capacitación del equipo. Las principales actuaciones del enfermero incluyen el control de contaminación, entreno en el trabajo y la evaluación de la cualidad de las investigaciones hechas por el equipo multidisciplinar. Los resultados han sido favorables, enseñando la efectividad del trabajo del enfermero en esta nueva área.

    Abstract in English:

    This article presents the experience of a nurse at a cellular transplantation laboratory. This laboratory goal is to isolate insulin producing cells for human transplantation. The nurse, as a member of an interdisciplinary team, took part in the planning of all work processes: working procedures and team training. The main activities under the nurse responsibilities include contamination control, on-the-job training and evaluation of the quality of the procedures developed by the interdisciplinary team. Results have shown the effectiveness of the nurses' work in this new field.
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