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Texto Livre, Volume: 14, Issue: 1, Published: 2021
  • Remote teaching and reframing of practices and roles in education Educação E Tecnologia

    Fettermann, Joyce; Tamariz, Annabell Dell Real

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pandemia da COVID-19 levou o mundo todo a um período intenso de mudanças e adaptações em todos os setores. No Brasil, a educação passou por transições importantes, nas quais foi necessário, entre outros, transpor o ensino presencial para os ambientes virtuais. Isso, sem aquisição de recursos, treinamento ou planejamento prévio. Essa situação emergencial fez com que escolas regulares privadas e públicas, bem como os órgãos governamentais, se vissem diante da necessidade de repensar o trabalho que vinha sendo realizado, para que os alunos pudessem continuar seus estudos remotamente. Assim, este artigo traz uma discussão em torno do papel das tecnologias na educação em tempo de crise, pensando na necessidade da ressignificação de práticas e papéis no processo de ensino e aprendizagem, em um paralelo com a realidade vivida durante a pandemia da COVID-19 que teve início em 2020, rumo a possíveis contribuições para o cenário educacional no futuro. Realiza-se uma pesquisa qualitativa, com pesquisa bibliográfica, análise de dados recentes sobre a Educação e análise do discurso a partir de elementos da Semiótica Francesa. Conclui-se, destacando a importância de ressignificar os papéis da escola e da família no processo de ensino e aprendizagem, bem como da cooperação entre todos, visando à autonomia e ao protagonismo dos aprendizes na era da informação.

    Abstract in English:

    Abstract The COVID-19 pandemic has led the entire world to an intense period of change and adaptation in all sectors. In Brazil, education has undergone important transitions, in which it was necessary, among others, to transpose classroom teaching into virtual environments. This, without the acquisition of resources, training or prior planning. This emergency situation led private and public schools, as well as government agencies, to face the need to rethink the work that was being done, so that students could continue their studies remotely. Thus, this article brings a discussion around the role of technologies in education in times of crisis, thinking about the need to redefine practices and roles in the teaching and learning process, in parallel with the reality experienced during the COVID-19 pandemic, which started in 2020, towards possible contributions to the future educational scenario. Qualitative research is carried out, with bibliographic research and discourse analysis based on elements of French Semiotics. It highlights the importance of reframing the roles of the school and the family in the teaching and learning process, as well as cooperation between all, aiming at the autonomy and protagonism of the learners in the information age.
  • Technological and digital convergence, emergency remote education and ADHD students who attend the final years of elementary school Educação E Tecnologia

    Gonçalves, Sineide; Ferreira, Bárbara Eduarda Barbosa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo contempla algumas práticas educacionais inclusivas que permeiam a cibercultura voltadas para alunos com NEE (Necessidades Educacionais Especiais), dando ênfase aos alunos com TDAH (Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade) que frequentam os anos finais do Ensino Fundamental. O objetivo é mostrar alguns recursos digitais que podem incentivar estes alunos a ler e escrever a partir da educação remota. Ao abordar algumas especificidades e contribuições do letramento digital no processo de ensino/aprendizagem e sua relação com um mundo que está passando, simultaneamente, por uma pandemia causada pela COVI19 e por uma progressiva convergência tecnológica, concluímos que a maioria das ferramentas digitais e apps não foi desenvolvida propriamente para o uso de alunos com TDAH que frequentam os anos finais do Ensino Fundamental. Contudo, observamos que, diante de uma intervenção adequada, alguns recursos tecnológicos podem ser úteis e facilitar o ensino/aprendizagem e a vida destes alunos. Este estudo será guiado pelas pesquisas realizadas por alguns estudiosos das áreas de leitura e alfabetização, educação mediada pela tecnologia, educação especial e educação inclusiva tais como Alexander e Fox (2004), Antunes (2001), Dalberio, Pereira e Aquino (2012), Coscarelli e Ribeiro (2007), Menezes (2019), Silva Neto et al. (2018), Rojo e Eduardo (Org.) Moura (2012), Rojo (2013) e SINTOMAS… (2021), como também por estudiosos que se interessam em pesquisar os Transtornos Funcionais Específicos (TFEs), tais como; Andrade e Vasconcelos (2018), Gonçalves (2019), Lopes (2011), Ribeiro (2005), Rohde (1999) e Paín (1985), entre outros.

    Abstract in English:

    Abstract This article includes some inclusive educational practices that permeate cyberculture aimed at students with SEN (Special Educational Needs), emphasizing students with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) who attend the final years of elementary school. The goal is to show some digital resources that can encourage these students to read and write from remote education. By addressing some specificities and contributions of digital literacy in the teaching/learning process and its relationship with a world that is simultaneously experiencing a pandemic caused by COVI-19 and a progressive technological convergence, we conclude that most digital tools and apps were not properly developed for the use of students with ADHD who attend the final years of elementary school. However, we observed that, in the face of adequate intervention, some technological resources can be useful and facilitate the teaching/learning and life of these students. This study will be guided by research conducted by some scholars in the fields of reading and literacy, technologymediated education, special education and inclusive education such as Alexander and Fox (2004), Antunes (2001), Dalberio, Pereira, and Aquino (2012), Coscarelli and Ribeiro (2007), Menezes (2019), Silva Neto et al. (2018), Rojo and Eduardo (Org.) Moura (2012), Rojo (2013) and SINTOMAS… (2021) amorim (2010), as well as scholars who are interested in researching Specific Functional Disorders (TFEs), such as Andrade and Vasconcelos (2018), Gonçalves (2019), Lopes (2011), Ribeiro (2005), Rohde (1999) and Paín (1985), among others.
  • What are the factors that influence the use of social networks as a means to serve pedagogy? Educação E Tecnologia

    Gómez-García, Melchor; Boumadan, Moussa; Soto-Varela, Roberto; Gutiérrez-García, Ángeles

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As redes sociais são um elemento-chave nos tempos livres dos jovens e dos adolescentes. Mas a sua influência vai para além do campo do entretenimento, atingindo o ambiente educativo e de formação. Essas ferramentas podem apoiar e melhorar a aprendizagem dos estudantes, mas é evidente que também podem ser um incômodo ou um perigo potencial para os jovens. O objetivo desta investigação é descrever os perfis dos professores que utilizam as redes sociais como recursos para o seu ensino, tanto dentro como fora da sala de aula. Procura também conhecer as características que influenciam a sua incorporação como elementos de aprendizagem. Por esta razão, é realizada uma exploração secundária da base de dados PISA 2018. Ela contém os dados de 21.621 professores do ensino secundário das 19 regiões de Espanha. A análise multinível é utilizada como um método de análise de dados. Os resultados apontam para diferenças de utilização de acordo com as Comunidades Autônomas, mostrando a importância da idade do professor e o número de anos de experiência, tanto para a sua utilização na sala de aula como para cobrir as suas necessidades de formação. Um ensino de qualidade requer um compromisso com os recursos tecnológicos; por conseguinte, é decisivo conhecer esses elementos para planear professores e instituições de ensino.

    Abstract in English:

    Abstract Social networks are a key element in young people’s and teenagers’ leisure time. But their influence goes beyond the field of entertainment further reaching educational and training environments. These tools can support and improve student learning, but it is clear that they can also be an inconvenience or a potential danger for the youth. The purpose of this research is to describe the profiles of teachers who use social networks as resources for their teaching, both inside and outside the classroom. It also seeks to know the characteristics that influence their incorporation as learning elements. For this reason, a secondary exploitation of the PISA 2018 database is carried out. It contains the data of 21,621 teachers of the secondary education level from the 19 regions of Spain. Multilevel analysis is used as a method of data analysis. The results point out differences in use according to the Autonomous Communities, showing the importance of the age of the teacher and the number of years of experience, both for their use in the classroom and to cover their training needs. Quality teaching requires a commitment to technological resources; therefore, decisive to know these elements in order to design teachers and educational institutions.
  • The learning of technologies in the area of spanish language and literature: the Superpixépolis educational project Educação E Tecnologia

    Moreno, Elisabeth Melguizo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) tem feito parte dos currículos diante das necessidades de uma nova sociedade digital. Nesse sentido, se estuda a aprendizagem de tecnologia na área de língua espanhola e suas literaturas durante o ensino fundamental no projeto educativo Superpixépolis da editora Edelvives. Com uma metodologia mista: qualitativa, que gira em torno da análise de conteúdos digitais de 16 livros didáticos por parte do professor de cada disciplina; e quantitativo usando o programa IBM SPSS Stadistics 26.0, através de uma análise descritiva das seguintes variáveis: curso, tipo de conteúdo digital, sessão do livro, complexidade da atividade, habilidade linguística e agrupamentos. Os resultados mostraram uma presença importante de atividades digitais no livro didático (N=89), a maioria no quinto e sexto ano do ensino fundamental, tratava-se da busca de informações na internet ou consulta de fontes digitais, pertenciam ao bloco de técnicas de estudo (Revisão ou Literatura), eram de um nível intermediário, trabalhavam as habilidades escritas de forma individual. Conclui-se a aprendizagem de conteúdo tecnológico nos livros didáticos ainda precisa melhorar, tendo em vista que não desenvolve as habilidades orais nem a aprendizagem colaborativa e tampouco possui identidade própria, já que se desenvolve fundamentalmente em técnicas de estudo, revisão ou literatura.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Las tecnologías de la información y la comunicación han formado parte de los currículos de enseñanza ante la demanda de una nueva sociedad digital. En esta contribución se estudia el aprendizaje de las tecnologías en el área de Lengua Castellana y Literatura durante la Educación Primaria, en el proyecto educativo Superpixépolis de la editorial Edelvives. Se desarrolla un enfoque metodológico mixto; cualitativo, que gira en torno al análisis de los contenidos digitales en 16 libros de texto, por parte de docentes expertos en la materia; y cuantitativo, mediante el programa IBM SPSS Statistics 26.0, a través de un análisis descriptivo de las siguientes variables: curso, tipo de contenido digital, bloque del libro, complejidad de la actividad, destrezas lingüísticas y agrupamientos. Los resultados han mostrado una presencia importante de actividades digitales en los libros de texto (N= 89) correspondientes, en su mayoría, a segundo y tercer ciclo de Primaria; trataban de búsquedas de información en Internet o consulta de fuentes digitales; pertenecían al bloque de Técnicas de estudio (Repasa o Literatura); eran de un nivel intermedio; trabajaban las destrezas escritas y se planteaban de forma individual. Se concluye que el aprendizaje de contenidos tecnológicos en los libros de texto aún debe mejorar, puesto que no fomenta apenas las destrezas orales ni el aprendizaje colaborativo y tampoco posee identidad propia, ya que se desarrolla fundamentalmente en técnicas de estudio, repaso o literatura.

    Abstract in English:

    Abstract Education and Information technologies have been part of the teaching curricula due to the demands of a new digital society. In this contribution, a study has been carried out regarding the learning of technologies in the area of ”Spanish Language and Literature” during Primary Education following the Superpixel educational project by the Edelvives publishing company. A mixed methodological approach was developed: firstly, qualitative, linked to the analysis of digital contents of 16 textbooks, by expert teachers in the matter; and, secondly, quantitative, through the IBM SPSS Statistics 26.0 program, following a descriptive analysis of the following variables: course, type of digital content, book section, complexity of the activity, linguistic skills and groupings. The results have shown an important presence of digital activities in textbooks (N= 89) corresponding, mostly, to the second and third cycles of Primary Education. These activities involved searching for information online; were part of the Study Skills section (Revision or Literature); were of an intermediate level; focused on writing skills, and were designed for individual work. It is concluded that learning of technological contents from textbooks is yet to be improved since it barely focuses on neither oral skills nor collaborative learning apart from not having its own identity since it is developed mostly through study techniques, revisions, and literature.
  • A concept approach among three types of literacy: computer literacy, technological literacy and information literacy Educação E Tecnologia

    López, Julián Rodríguez; Ornelas, Maricela López; Morales, Katiuska Fernández; Sandoval, Javier Organista

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Diante do surgimento de novas tendências tecnológicas e do aprimoramento das já existentes, conceitos como o letramento têm evoluído a partir das necessidades socioculturais derivadas das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC). Precisamente essas mudanças inevitáveis geram ambiguidade e polissemia de conceitos para diferenciar e estabelecer onde começa e termina o letramento. O trabalho tem como objetivo descrever os limites e características conceituais existentes entre o letramento tecnológico, informático e informacional. O processo metodológico é auxiliado pelo mapeamento sistemático da literatura, que identifica, descreve e caracteriza as dimensões dos três tipos de letramento, com buscas em bancos de dados de acesso aberto - Google Acadêmico -, e assinatura - ACM, EBSCO, Elsevier, Scopus e Web of Science. Os resultados mostram que, embora haja uma diferença entre os tipos de letramento, eles exigem uma ordenação de habilidades e conhecimentos para sua aplicação, em que o letramento tecnológico representa o conhecimento sobre hardware, a computação equivale ao uso de software, enquanto o letramento informacional é mais complexo, pois se refere à apropriação e aplicação das TIC, especificamente na busca, avaliação e uso ético da informação. Conclui-se que os limites entre letramentos podem ser classificados de acordo com o tipo de habilidades e conhecimentos de cada indivíduo; no entanto, também se identifica que um fator relevante está intimamente relacionado ao contexto sociocultural educacional, no qual se define o letramento.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Ante el nacimiento de nuevas tendencias tecnológicas y el mejoramiento de las existentes, conceptos como el de alfabetización han evolucionado en función de las necesidades socioculturales que se derivan de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Precisamente estos cambios inevitables generan la ambigüedad y polisemia de conceptos para diferenciar y establecer dónde inicia y termina una alfabetización. El trabajo tiene como objetivo describir los límites conceptuales y características que existen entre la alfabetización tecnológica, informática e informacional. El proceso metodológico se auxilia del mapeo sistemático de la literatura, el cual identifica, describe y caracteriza las dimensiones de los tres tipos de alfabetización, con búsquedas en bases de datos de acceso abierto -Google Académico-, y de suscripción -ACM, EBSCO, Elsevier, Scopus y Web of Science. Los resultados muestran que, si bien existe una diferencia entre los tipos de alfabetización, estos requieren un orden en las habilidades y conocimientos para su aplicación, donde la alfabetización tecnológica representa conocimientos sobre hardware, la informática equivale al uso del software, mientras que la informacional resulta más compleja, ya que refiere a la apropiación y aplicación de las TIC, específicamente en la búsqueda, evaluación y utilización ética de la información. Se concluye que los límites entre las alfabetizaciones pueden clasificarse de acuerdo con el tipo de habilidades y conocimientos de cada individuo; sin embargo, también se identifica que un factor de relevancia está estrechamente relacionado con el contexto sociocultural educativo, en el cual se define la alfabetización.

    Abstract in English:

    Abstract In light of the birth of new technological tendencies and the improvement of the existing ones, concepts such as Literacy have evolved according to sociocultural needs that derive from the Information and Communication Technologies (ICT). In point of fact, these unavoidable changes generate ambiguity and polysemy of concepts to differentiate and establish where Literacy starts and where it ends. The objective of this work is to describe the concept limits and the common characteristics that exist among Technological Literacy, Computer Literacy and Information Literacy. The systematic mapping of scientific literature aids the methodological process, which identifies, describes and characterizes the dimensions of the three types of Literacy, with searches in Open Access databases -Google Scholar-, and subscription sources -ACM, EBSCO, Elsevier, Scopus and Web of Science. The results show that, while there is a difference among the types of Literacy, these types require an order in the skills and knowledge to their implementation: whereas Technological Literacy represents knowledge about hardware; Computer Literacy is equivalent to the use of software and Information Literacy is more complex, it refers to the adoption and appliance of ICT, particularly in searching for and assessing information and its ethical usage. We can conclude that the limits among the types of Literacy could be classified in consonance with the types of skills and knowledge of each individual; nonetheless, a factor of relevance that is closely related to the educational sociocultural context is identified, a factor in which Literacy is defined.
  • Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism Educação E Tecnologia

    Dieb, Daniel Almeida Abrahão; Peschanski, João Alexandre; Paixão, Fernando Jorge da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é apresentar criticamente um relato de caso sobre a criação de um curso online, aberto e colaborativo de introdução ao jornalismo científico. Inicia-se por mostrar o contexto no qual o projeto foi concebido para, em seguida, abordar brevemente a tríade ”comunicação, educação e tecnologia”, com ênfase para o papel da tecnologia na educação a distância, que pode ser vista da perspectiva histórica das “gerações de inovação tecnológica”. Ao chegar ao contexto atual, do advento da Internet e das práticas da Web 2.0, o relato aprofunda-se na descrição do curso, realizado na plataforma livre Wikiversidade, e nos processos de seu desenvolvimento.

    Abstract in English:

    Abstract This article aims at critically presenting a case study about the creation of an online, open and collaborative course of introduction to scientific journalism. It begins showing the context in which the project was conceived and then briefly talks about the triad “communication, education and technology”, emphasizing technology’s role in distance education, which can be seen from the historical perspective of “generations of technological innovation”. In the current context, with the Internet’s advent and practices related to the 2.0 Web, this case deepens the description of a course, hosted at Wikiversity, and on its creation processes.
  • Developing creativity through ICT and Music Teachers’ Training: a biographical experience Educação E Tecnologia

    Sadio-Ramos, Fernando José; Ortiz-Molina, María Angustias; Bernabé-Villodre, María del Mar

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O texto faz parte de uma investigação qualitativa biográfico-narrativa que temos em curso, e que se processa mediante a obtenção de testemunhos de professores e investigadores que formam professores com o auxílio das TIC de modo a promover as competências de criatividade, colaboração, cooperação e comunicação, entendidas como essenciais para o desenvolvimento de uma educação integral, promotora da sustentabilidade curricular e da cidadania participativa. Neste artigo, damos conta da experiência de uma professora e investigadora, Cristina Arriaga Sanz, que se dedica à formação de professores no âmbito da Educação Musical no ensino superior espanhol, de que salientaremos a relação estreita com as aportações teóricas que apresentamos e com resultados anteriores obtidos por meio da nossa investigação.

    Abstract in English:

    Abstract The text is part of a qualitative biographical-narrative investigation in process, which proceeds by obtaining testimonies from teachers and researchers who train teachers with the help of ICT to promote the skills of creativity, collaboration, cooperation, and communication, understood as essential for the development of comprehensive education, promoting curricular sustainability and participatory citizenship. In this article, we report on the experience of a teacher and researcher, Cristina Arriaga Sanz, who dedicates her labor to teacher training in the field of Musical education in Spanish Higher Education, of which we will emphasize the close relationship of its contents with the theoretical contributions we present and with previous results obtained through our investigation.
  • Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science Educação E Tecnologia

    López-Belmonte, Jesús; Moreno-Guerrero, Antonio-José; López-Núñez, Juan-Antonio; Pozo-Sánchez, Santiago

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo é conhecer a produção científica dos termos flipped learning e flipped classroom na literatura especializada, determinando sua evolução conceitual, os temas mais relevantes e os autores mais prolíficos. Foi realizado um estudo bibliométrico apoiado por uma análise estrutural e dinâmica de co-palavras. Ambos os termos foram analisados na Web of Science, relatando 2.968 documentos e observando uma produção muito maior na sala de aula invertida. Apesar de ambas as terminologias serem frequentemente utilizadas como sinônimos, na comunidade científica elas se diferenciam, observando diferentes tendências e campos de estudo de acordo com o conceito. Os resultados podem promover a busca por um consenso terminológico que delimite claramente a área de abrangência de cada conceito.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este estudio es conocer la producción científica de los términos aprendizaje invertido y aula invertida en la literatura especializada, determinando su evolución conceptual, los temas más relevantes y los autores más prolíficos. Se realizó un estudio bibliométrico apoyado en un análisis estructural y dinámico de co-palabras. Ambos términos fueron analizados en la Web of Science, reportando 2.968 documentos y observando una producción mucho mayor en el aula invertida. Aunque ambas terminologías se utilizan a menudo indistintamente, en la comunidad científica se diferencian, observando diferentes tendencias y campos de estudio según el concepto. Los resultados pueden promover la búsqueda de un consenso terminológico que delimite claramente el alcance de cada concepto.

    Abstract in English:

    Abstract This study focuses on knowing the scientific production of the terms flipped learning and flipped classroom in specialized literature, determining their conceptual evolution, the most relevant topics and the most prolific authors. A bibliometric study has been carried out supported by a structural and dynamic analysis of co-words. Both terms have been analyzed in the Web of Science, reporting 2968 documents and observing a much higher production in the flipped classroom. Despite the fact that both terminologies are frequently used as synonyms, in the scientific community they are differentiated, observing different trends and fields of study according to the concept. The results may promote the search for a terminological consensus that clearly delimits the area covered by each concept.
  • Environmental educational practices in training children’s educators Educação E Tecnologia

    Piske, Eliane Lima; Garcia, Narjara Mendes; Yunes, Maria Angela Mattar

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com o foco na perspectiva sistêmica, a formação permanente dos educadores ambientais das infâncias pode apresentar uma relação multidisciplinar potente entre as linguagens e a educação das crianças. O objetivo do estudo é investigar as práticas educativas ambientais de educadores das infâncias e suas perspectivas a partir de experiências em múltiplos contextos e culturas. A pesquisa é qualitativa e tem como base teórica o entrelace de conceitos da Biologia do Conhecer e da Bioecologia do Desenvolvimento Humano. A metodologia adotada foi a Inserção Ecológica, por meio da qual o pesquisador se insere nos espaços formativos para desenhar as oficinas de comunicação e reflexão, que foram inspiradas na Comunicação Não Violenta. Para a análise da produção de informações, utilizamos a ferramenta Sobek. Os resultados evidenciam que as trajetórias educativas são mobilizadas pela possibilidade da conversa(ação). Dessa forma, a contribuição do olhar bioecológico e a proposta experiencial das práticas educativas ambientais influenciam na constituição dos educadores das infâncias.

    Abstract in English:

    Abstract Having a focus on the systemic perspective the permanent training of environmental childhood educators can bring a powerful multidisciplinary relationship between languages and children’s education. The aim of this study is to investigate the environmental educational practices of childhood educators and their perspectives based on experiences in multiple contexts and cultures. The research is qualitative whose theoretical basis is the intertwining of concepts of the Biology of Knowledge and the Bioecology of Human Development. Ecological Engagement was the methodology through which the researcher included himself in the spaces of training to design the communication and reflection workshops. They were inspired in Non-Violent Communication. The analysis of information production was done with the support of the Sobek tool. Therefore the educational trajectories are mobilized by the possibility of conversation (action). Thus, the contribution of a bioecological view and the experiential proposal of educational environmental practices influence the constitution of children seducators.
  • Comparative European DigCompEdu Framework (JRC) and Common Framework for Teaching Digital Competence (INTEF) through expert judgment Educação E Tecnologia

    Cabero-Almenara, Julio; Gutiérrez-Castillo, Juan Jesús; Palacios-Rodríguez, Antonio; Barroso-Osuna, Julio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A tecnologia digital, como um dos elementos da Sociedade do Conhecimento, assume um papel determinante nos sistemas educativos, onde o papel do professor é fundamental. Nesse sentido, diferentes instituições defendem a importância do ensino de competências digitais, propondo modelos e marcos conceituais. Neles, classificam-se os conhecimentos e as competências que os professores devem desenvolver, combinando capacidades tecnológicas, profissionais, organizacionais e pedagógicas, com diferentes dimensões e descritores. O objetivo deste artigo é comparar e avaliar a viabilidade do DigCompEdu European Digital Competence Framework for Teachers (JRC) e do Common Framework for Teaching Digital Competence (INTEF). Para tal, opta-se por realizar uma reflexão teórica sobre os referidos enquadramentos e posterior estudo Delphi com o coeficiente de competência do perito (CCP). Participaram 335 pessoas, das quais 275 (82,1%) foram consideradas especialistas (CCP ≥ 0,8). Os resultados indicam que, embora sejam muito semelhantes, o European DigCompEdu Teaching Digital Competence Framework é o mais endossado por especialistas. Por fim, apresenta-se a ideia de que ambas são propostas viáveis para desenvolver o ensino de competências digitais por meio de roteiros de treinamento personalizados.

    Abstract in English:

    Abstract Digital technology, as one of the elements of the Knowledge Society, assumes a determining role in educational systems, where the role of teachers is fundamental. Along these lines, different institutions support the importance of teaching digital skills, proposing models and conceptual frameworks. In them, the knowledge and skills that teachers must develop are classified, combining technological, professional, organizational and pedagogical capacities, with different dimensions and descriptors. The objective of this article is to compare and evaluate the feasibility of the DigCompEdu European Digital Competence Framework for Teachers (JRC) and the Common Framework for Teaching Digital Competence (INTEF). To do this, it is decided to carry out a theoretical reflection on said frameworks and a subsequent Delphi study with the coefficient of expert competence (CEC). 335 people participated, of which 275 (82.1%) were considered experts (CEC ≥ 0.8). The results indicate that, although they are very similar, the European DigCompEdu Teaching Digital Competence Framework is the most endorsed by experts. Finally, the idea that both are viable proposals to develop teaching digital skills through personalized training itineraries is presented.
  • Construction and reframing of technological practices in school environments: the rhizome as methodological path Produção Textual E Tecnologia

    Puentes, Ana Yamile Pérez; Bernal, Juan Guillermo Diaz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com o objetivo de situar construções e ressignificações culturais das práticas tecnológicas de jovens em diferentes dinâmicas escolares, o presente artigo é orientado pelas problematizações desses campos para caraterizar e reconhecer formas de construções culturais, ressignificação e reinterpretação de acontecimentos e conceitos dedicados a questionar e refletir sobre oito práticas tecnológicas. O estado de conhecimento levanta quatro linhas de pesquisa: (1) subjetividades, jovens e tecnologias digitais; (2) cenários de comunicação digital e jovens; (3) cultura política e educativa em mediações tenológicas; e (4) TIC e educação. A pesquisa teórica se fundamenta nas relações entre tecnologia, cultura, sociedade da informação e sociedade de controle, as quais convergem no fato educacional, comunicativo e tecnológico. A perspetiva metodológica gira em torno de uma proposta rizomática para construir um caminho de pesquisa, o que implica defini-la como uma composição a favor da reivindicação da subjetividade. Este atende ao encontro como possibilidade e ao devir como caminhos metodológicos, teoricamente a partir das ideias de Deleuze e Guattari. Propõem-se três tipos de conclusões: a primeira tem a ver com um pesquisador-escritor; a segunda, com as construções culturais diversificadas; e a terceira, com a aplicação da perspetiva metodológica e suas variáveis.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Con el objetivo de situar construcciones y resignificaciones culturales de las prácticas tecnológicas de los jóvenes desde las dinámicas escolares, el presente artículo está orientado desde la problematización de estos campos para caracterizar y reconocer formas de construcciones culturales, resignificaciones y reinterpretación de acontecimientos y conceptos vinculados al cuestionar y reflexionar sobre ocho prácticas tecnológicas. El estado de conocimiento plantea cuatro líneas de indagación: (1) subjetividades, jóvenes y tecnologías digitales; escenarios de comunicación digital y jóvenes; (3) cultura política y educativa en mediaciones tecnológicas; y (4) TIC y educación. Por su parte, el marco teórico se fundamenta en las relaciones entre tecnología, cultura, sociedad de la información y sociedad de control, las cuales convergen en el hecho educativo, comunicativo y tecnológico. La perspectiva metodológica gira en torno a una propuesta rizomática para construir un camino investigativo, lo que implica puntualizarla como una composición en pro de la reivindicación de la subjetividad. Esta atiende al encuentro como posibilidad y al devenir como caminos metodológicos, fundamentados teóricamente en las ideas de Deleuze y Guattari. Se plantean tres tipos de conclusiones: el primero tiene que ver con el investigador-escritor; el segundo, con las construcciones culturales diversificadas; y el tercero, con la aplicación de la perspectiva metodológica con sus variables.

    Abstract in English:

    Abstract The point of view locating a cultural constructions and resignifications of the technological practices of young people from the school dynamics. The present article is oriented from the problematization of fields to characterize and recognize forms of cultural constructions, resignifications and reinterpretation of related events and concepts by questioning and reflecting on eight technological practices. The review raises four lines of inquiry: (1) subjectivities, youth, and digital technologies; (2) youth and digital communication scenarios; (3) political and educational culture in technological mediations; and (4) ICT and education. The theoretical framework is based on the relationships between technology, culture, information society and control society, which converge on the educational, communicative and technological fact. The methodological perspective revolves around a rhizomatic proposal to build an investigative path, which implies defining it as a composition in favor of the claim of subjectivity. This attends to the meeting as a possibility and to becoming as methodological, based on the ideas of Deleuze and Guattari. Three types of conclusions are raised: the first has to do with the researcher-writer; the second, with diversified cultural constructions; and the third, with the application of the methodological perspective with its variables.
  • Lexical competence and academic writing: learning analytics in a university writing course Produção Textual E Tecnologia

    Valdés-León, Gabriel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Graças à geração de análises de aprendizagem, informações relacionadas ao desempenho lexical e escritural foram coletadas em 36 textos produzidos por alunos deum curso de redação de ensino superior. Essas informações possibilitaram não apenas tomar decisões pedagógicas em curto prazo, mas também planejar um estudo que investigasse a relação entre as duas competências. O artigo aqui apresentado trata do segundo desafio que se coloca, e tem como objetivo identificar a relação que existe entre o domínio lexical acadêmico e o nível dos textos produzidos por este grupo de alunos apartir das análises de aprendizagem obtidas. Para tanto, foi desenvolvido um estudo decaso, do tipo pré-experimental e transversal, no qual a qualidade dos textos escritos pelos alunos em uma tarefa de escrita foi comparada com um estudo lexicométrico realizado sobre essas mesmas escritas no software livre Iramuteq. Os resultados indicam que existe uma estreita relação entre o léxico acadêmico e a qualidade do conteúdo, mas quea vinculação se torna menos decisiva ao contrastar o léxico acadêmico com a qualidade textual dos trabalhos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Gracias a la generación de analíticas de aprendizaje, se recogió información relacionada con el desempeño léxico y escritural en 36 textos producidos por estudiantes pertenecientes a un curso de escritura de educación superior. Esta información no solo permitió tomar decisiones pedagógicas en el corto plazo, sino también planificar una investigación que indagara en la relación que existe entre ambas competencias. El artículo que aquí se presenta se hace cargo del segundo desafío planteado, y tiene como objetivo identificar la relación que existe entre el dominio léxico académico y el nivel de los textos producidos por este grupo de alumnos a partir de las analíticas de aprendizaje obtenidas. Para ello, se elaboró un estudio de caso, de tipo pre experimental y transversal,en el que se compara la calidad de los textos redactados por los discentes en una tarea de escritura con un estudio lexicométrico realizado a esos mismo escritos utilizando el software libre Iramuteq. Los resultados indican que existe una estrecha relación entre léxico académico y calidad del contenido, pero que el vínculo se vuelve menos determinante al contrastar léxico académico con la calidad textual de los trabajos.

    Abstract in English:

    Abstract Based on learning analytics, information related to lexical and scriptural performance was collected in 36 texts produced by students belonging to a higher education writing course. This information not only allowed to make pedagogical decisions in the short term, but also to plan an investigation on the relationship between both competences. The article presented here addresses the second challenge posed, and its objective is to identify the relationship that exists between the academic lexical domain and the level of the texts produced by this group of students based on the learning analytics obtained. To do this, a case study was developed, of a pre-experimental and cross-sectional type, in which the quality of the texts written by the students in a writing task is compared with a lexicometric study carried out on those same writings using thefree software Iramuteq. The results indicate that there is a close relationship between academic lexicon and content, but that link becomes less decisive when contrasting academic lexicon with textual quality.
  • Main directions of literacy studies in Brazil Linguística E Tecnologia

    Silva, Cícero da; Gonçalves, Adair Vieira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, objetiva-se contextualizar as vertentes dos estudos do letramento no Brasil, pontuando as principais linhas de investigação e referencial teórico. A pesquisa é de natureza bibliográfica, de abordagem qualitativo-interpretativista. Primeiramente, buscou-se na literatura referências que tratam de estudos do(s) letramento(s) e que se vinculam a diferentes linhas de pesquisa, como letramento acadêmico, letramento escolar, letramento do professor, letramento digital, letramento literário e letramento científico. Em seguida, realizou-se uma Consulta Parametrizada no sítio do Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico para identificar as linhas de pesquisa e seus respectivos grupos de pesquisa vinculados aos estudos do(s) letramento(s) no Brasil. O estudo revelou que já existem bastantes referências acerca do tema no país e as perspectivas de investigação dos letramentos reforçam a importância e contribuições das pesquisas originárias no Grupo Nova Londres, alicerçadas pelos Novos Estudos do Letramento.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este artículo es contextualizar los estudios de alfabetización en Brasil, puntualizando las líneas de investigación y marcos teóricos principales. Esta exploración es de naturaleza bibliográfica, con un enfoque cualitativo-interpretativo. Primero, se plantean las referencias sobre los estudios de alfabetización y sus diferentes líneas, como la alfabetización académica, la escolar, la docente, la digital, la literaria y la científica. Luego, se realiza una consulta parametrizada en el sitio web del Directorio de Grupos de Investigación en Brasil, perteneciente al Consejo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico, donde se identifican las líneas y respectivos grupos investigativos vinculados a los estudios de alfabetización. Este levantamiento revela suficientes referencias sobre el tema, así como que las diversas perspectivas corroboran la trascendencia y las contribuciones de estas líneas investigativas, promovidas por el New London Group y los Nuevos Estudios de Alfabetización.

    Abstract in English:

    Abstract In this paper, we contextualize the literacy studies in Brazil, providing the main lines of research and theoretical frameworks. The study is bibliographical with a qualitative-interpretative approach. First, we searched the literature for references related to literacy studies and the links to different research lines, such as academic literacy, school literacy, teacher’s literacy, digital literacy, literary literacy, and scientific literacy. Then, a parameterized consult was carried out on the website of the Directory of Research Groups in Brazil, from the National Council for Scientific and Technological Development, to identify the lines of research and their respective research groups related to literacy studies in Brazil. The study revealed that there are enough references on the subject and the prospects for literacy research reinforce the importance and contributions of the research originated in the New London Group and the New Literacy Studies.
  • Conceptions of literacy to the teaching of the portuguese language in times of use of digital artifacts Linguística E Tecnologia

    Vergna, Márcia Aparecida

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo objetiva apresentar um estudo teórico acerca das principais concepções de letramento que embasam o ensino da Língua Portuguesa na contemporaneidade. Para isso, desenvolvemos uma pesquisa bibliográfica. Na atualidade, há, majoritariamente, três concepções teóricas acerca do letramento: Novos Estudos do Letramento, Pedagogia dos Multiletramentos e Novos letramentos, cujos principais representantes são Brian Street, Magda Soares e Ângela Kleiman, para Novos Estudos do Letramento; Bill Cope, Mary Kalantzis e Roxane Rojo, para Multiletramentos; e Colin Lankshear e Michele Knobel, para Novos Letramentos. Depreende-se, do estudo, que toda visão de letramento está atrelada a uma concepção de linguagem e a uma concepção de sociedade, e que a escola é a principal agência desse letramento, tendendo a desenvolver suas práticas de leitura e escrita a partir de um determinado posicionamento ideológico, estabelecido por valores, relações de poder e perspectivas que refletem o modelo de letramento escolhido para orientar a elaboração do currículo a ser implementado e todo o trabalho em sala de aula.

    Abstract in English:

    Abstract This article aims to present a theoretical study about the main literacy concepts that underlie the teaching of the Portuguese language in contemporary times. For this, we developed a bibliographic research. Currently, there are mostly three theoretical conceptions about literacy: New Literacy Studies, Pedagogy of Multiliteracies and New Literacies, whose main representatives are Brian Street, Magda Soares and Ângela Kleiman, for New Literacy Studies; Bill Cope, Mary Kalantzis and Roxane Rojo, for Multi-tools; and Colin Lankshear and Michele Knobel, for New Literacies. It appears from the study that every literacy view is linked to a conception of language and to a conception of society, and that the school is the main agency of this literacy, tending to develop its reading and writing practices from a certain ideological positioning, established by values, power relations and perspectives that reflect the literacy model chosen to guide the elaboration of the curriculum to be implemented and all the work in the classroom.
  • University, literacies and new technologies in rural education contexts Linguística E Tecnologia

    Castro, Carlos Henrique Silva de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho traz reflexões sobre os letramentos ligados às esferas acadêmica e digital de graduandos de um curso denominado Licenciatura em Educação do Campo, ofertado pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM. Como objetivo principal, será apresentado como, no discurso desses estudantes, a universidade oportuniza eventos de letramento e suas relações com as novas tecnologias. A metodologia de pesquisa conta com a análise de tecnobiografias que, entendidas como narrativas biográficas das relações do estudante com as novas tecnologias, podem trazer informações de relevância para se entender a relação dos futuros professores não apenas com os letramentos acadêmicos, mas também a relação dos letramentos com as novas tecnologias. Nota-se que muitos têm suas primeiras experiências com gêneros das esferas acadêmica e digital já na universidade por meio de metodologias que se mostram bastante produtivas. Como resultado, conseguem ampliar não somente as habilidades necessárias às práticas letradas de suas novas esferas de interação, mas também suas leituras de todo um conjunto de significados envolvido nos novos contextos.

    Abstract in English:

    Abstract This work brings reflections about the literacies connected to the academic and digital spheres from a group of undergraduate students of a course for language teachers in rural contexts in Brazil. As a main objective, it will be presented how, in the students’ discourse, the university provides literacy events and their relations with new technologies. The research methodology relies on the analysis of technobiographies which, understood as biographical narratives of the student’s relations with new technologies, can bring relevant information in order to understand the relationship of the future teachers not only with academic literacies, but also its relationship with technologies. It’s noted that many of them have their first experiences with genres from the academic and digital spheres once they come to the university, through methodologies that prove to be quite productive. As a result, they expand not only their skills for the literate practices needed in their new spheres of interaction, but their readings of a set of meanings involved in these new contexts.
  • Developing a spell checker Linguística E Tecnologia

    Araújo, Leonardo Carneiro de; Benevides, Aline de Lima; Sansão, João Pedro H.

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Corretores ortográficos são ferramentas computacionais utilizadas cotidianamente na redação de textos e de mensagens ou, de forma oculta, na busca por informação e mineração de dados. Diante de sua relevância, o presente trabalho apresenta o percurso histórico de desenvolvimento dos corretores ortográficos e ilustra como, de forma simples, é possível criar um corretor ortográfico eficiente a partir da proposta de Norvig (2007). Salientam-se, também, algumas ferramentas e as estratégias empregadas na elaboração de corretores, como a remoção de afixos e a computação de n-gramas. Explicita-se, ainda, a implementação do corretor ortográfico de Norvig (2007) e verifica-se seu desempenho na tarefa de correção automática em diferentes conjuntos de dados de erros ortográficos. Expõe-se, também, uma comparação na performance de um corretor ortográfico que se vale da remoção de afixos em relação a um corretor que não adota semelhante estratégia.

    Abstract in English:

    Abstract Spell checkers are ubiquitous computational tools that help us in correctly writing texts or messages and improving information inquiry and data mining. The present work presents the history of development of spell checkers and illustrates how, in a simple way, it is possible to create an efficient spell checker from Norvig’s proposal. We also highlight some tools and how they are used in the development of spell checkers, such as affix removal and n-gram computation. Moreover, we present an implementation of Norvig’s spell checker and its performance in automatic correction for different spelling error data sets. Also, in a comparison of spell checkers performance, we expose that it is worth removing affixes.
  • Narratives of evolution: an analysis of the technobiography of an english teacher Linguística E Tecnologia

    Mendes, Mauricio Teixeira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente trabalho é uma análise de narrativa, em que é explanado brevemente o conceito de pesquisa narrativa, e algumas questões pontuais encontradas durante a leitura e análise de uma narrativa de aprendizagem de tecnologia digital de uma pós-graduanda dessa instituição. Nessas análises são observados alguns pontos como: metáforas, marcos históricos, pequenas histórias e outras observações. Além disso, na conclusão é feita uma comparação da narrativa analisada com a trajetória de vida do autor deste texto.

    Abstract in English:

    Abstract The present study is a narrative analysis, where the concept of narrative research is briefly explained, as well as some specific questions encountered during the reading and analysis of a digital technology learning narrative of a graduate student from this institution. Some points explored in the analysis are: metaphors, historical landmarks, small histories and other observations. In addition, in the conclusion a comparison of the analyzed narrative with the life trajectory of the author of this text is made.
  • Synchronous and asynchronous distance learning of anaphora in foreign languages: an experimental study Linguística E Tecnologia

    Bruscato, Amanda Maraschin; Baptista, Jorge

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo pretende analisar a influência da modalidade de ensino a distância (síncrona e assíncrona) na aprendizagem da anáfora em inglês e espanhol como línguas estrangeiras, com base nos resultados de um curso oferecido a 45 estudantes de Letras de uma universidade brasileira no primeiro semestre de 2020. Neste estudo experimental, também foram considerados fatores como o nível de proficiência, grau de motivação e tipo de tarefa. Dois grupos experimentais e um grupo de controle foram comparados, ao longo de quatro testes. Os estudantes de inglês demonstraram maior conhecimento prévio de anáfora do que os de espanhol e apresentaram melhores resultados nos testes. Identificou-se uma correlação positiva e moderada entre o conhecimento de anáfora, o nível de proficiência e o grau de motivação para estudar a língua. Apesar de os grupos experimentais progredirem nos testes de compreensão, o mesmo não ocorreu nos testes de produção escrita. Por fim, não houve diferença significativa entre os dois grupos experimentais.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyses the influence of the distance learning modality (synchronous/asynchronous) in the learning of anaphora in English and Spanish as foreign languages, based on the results of a course offered to 45 Modern Language students at a Brazilian university in the first semester of 2020. Factors as the level of proficiency, type of task, and degree of motivation were also considered in this experimental study. Two experimental groups and one control group were compared in four written tests. English learners demonstrated a higher prior knowledge of anaphora than Spanish learners and showed the best test results. A positive and moderate correlation was found between the knowledge of anaphora, level of proficiency, and degree of motivation to study the language. Although the experimental groups made progress in the reading tests, the same did not happen in the writing tests. Finally, the difference was not significant between the two experimental groups.
  • “Manas, I need help”: analysis of multimodal requests for help from a Facebook group Linguística E Tecnologia

    Farhat, Theodoro Casalotti; Gonçalves-Segundo, Paulo Roberto

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Partindo de premissas da Análise do Discurso Mediado por Computador (HERRING, 2019), articuladas à Pragmática dos atos de fala (AUSTIN, 1962) e da polidez (BROWN; LEVINSON, 1987) e à Sociossemiótica (KRESS; LEEUWEN, 2006), analisamos três postagens multimodais de matriz verbo-imagética, que constituem pedidos de ajuda, instanciados no âmbito do grupo de Facebook LDRV. Com o objetivo de compreender o funcionamento da interação e das práticas discursivas no grupo em questão, propusemos um esquema de decomposição a partir do qual descrevemos e comparamos os textos, dando destaque ao fenômeno de edições explicitamente marcadas (“edits”). Como resultado, depreendemos os efeitos da combinação do verbal e do imagético na instanciação de pedidos, incluindo considerações sobre o papel de imagens como estratégias de “polidez pictórica”; elaboramos uma possível estrutura genérica para tais atos de fala no âmbito de um grupo marcado pela alternatividade identitária; formulamos hipóteses sobre as relações que tais instanciações podem ter com o espaço digital em que ocorrem e suas práticas discursivas específicas.

    Abstract in English:

    Abstract Based on the premises of Computer Mediated Discourse Analysis (HERRING, 2019), in conjunction with Speech Act Pragmatics (AUSTIN, 1962), Politeness Theory (BROWN; LEVINSON, 1987) and Social Semiotics (KRESS; LEEUWEN, 2006), this paper aims to analyze three multimodal requests for help, with verbo-pictorial matrices, instantiated in the Facebook group LDRV. Aiming at understanding the functioning of interaction and discursive practices in the group, we propose a basic decomposition scheme that guides the analysis and the comparison between texts, emphasizing the phenomenon of editions explicitly marked as such (”edits”). In terms of results, we concluded that the verbo-pictorial combinations play a relevant role in the requests for help, especially in terms of “pictorial politeness”; we proposed a possible generic structure for such speech acts in the group; and we elaborated hypotheses about the relations such instantiations may have with the online space in which they occur and its specific discursive practices.
  • Use of new lexical anglicisms in the spanish through academic works and digital corpus Linguística E Tecnologia

    Folqués, David Giménez

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com a chegada do século 21, as obras acadêmicas em espanhol passaram a mostrar um maior interesse pelo anglicismo lexical, refletindo assim o uso generalizado que a sociedade e a mídia fizeram dele. Ao mesmo tempo, a acessibilidade que implica a digitalização de corpus acadêmicos, como CREA e CORPES XXI, da Real Academia Espanhola, permite investigar a progressão dessas vozes nos textos que as compõem. Nos últimos anos, esses anglicismos se ajustaram às necessidades da língua espanhola tanto na Espanha como na América, seja incorporando termos, adaptando-os ou rejeitando aqueles que já eram considerados inúteis. Com base nessa premissa, a presente pesquisa concentra-se em três objetivos claros: primeiramente, por meio do corpus digital acadêmico e da última edição do Diccionario de la lengua española, observam-se quais novos anglicismos foram incluídos em relação à edição anterior e com que tipo de adaptação; em segundo e terceiro lugar, analisam-se os critérios de frequência de uso são atendidos, por um lado, e se o parâmetro de necessidade é considerado frente a vozes que já possuíam equivalente patrimonial.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Con la llegada del siglo XXI, las obras académicas en español empezaron a mostrar un mayor interés por el anglicismo léxico, reflejando así el uso generalizado que sociedad y medios de comunicación hacían de él. Paralelamente, la accesibilidad que supone la digitalización de corpus académicos, como el CREA y el CORPES XXI de la Real Academia Española, permite investigar la progresión de estas voces en los textos que los componen. Durante los últimos años, estos anglicismos se han ajustado a las necesidades de la lengua española tanto en España como en América, bien incorporando términos, bien adaptándolos o bien rechazando aquellos que se consideraban ya inservibles. A partir de esta premisa se centra la presente investigación en tres objetivos claros; en primer lugar, mediante los corpus digitales académicos y mediante la última edición del Diccionario de la lengua española, se observa qué nuevos anglicismos han sido incluidos con respecto a la anterior edición y con qué tipología de adaptación. En segundo y tercer lugar, se analiza si se cumplen los criterios de frecuencia de uso, por un lado, y si se contempla el parámetro de necesidad frente a las voces que ya tenían equivalente patrimonial.

    Abstract in English:

    Abstract Since the beginning of the 21st century, academic papers on Spanish linguistics have increasingly focused on collecting and classifying foreign words used in modern Spanish, reflecting their use in society, especially in contexts such as the media. Among these words there is a strong presence of Anglicisms, a fact reflected in the CREA and CORPES XXI digital corpora of the Royal Spanish Academy (RAE) and, consequently, in academic works. During the second decade of this century, these Anglicisms have gradually been adapted to the needs of the Spanish language. The present study focuses on this phenomenon, using the aforementioned corpora and the latest edition of the Diccionario de la lengua española (official Spanish dictionary of the RAE and the ASALE) to ascertain and elucidate the current situation of these Anglicisms in Spanish. In addition, it will be observed if these Anglicisms appear due to the factors of frequency and lexical need.
  • Emotional contagion in social networks: the case of COVID-19 on Facebook Comunicação E Tecnologia

    Pasquel-López, Cynthia; Valerio-Ureña, Gabriel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A estratégia de confinamento, em resposta à contingência do COVID-19, causou um aumento no uso da tecnologia para dar seguimiento às atividades diárias. Entretanto, o consumo de informação nas redes sociais poderia afetar o estado emocional das pessoas. O objetivo desta pesquisa foi explorar o contágio emocional no Facebook diante de uma contingência. Com uma abordagem essencialemnte qualitativa, foram analisadas 701 publicações relacionadas ao tema da COVID-19, emitidas por quatro participantes, e 1872 comentários gerados a partir dessas publicações foram analisados também. Descobriu-se que: A) para informar e entreter, as pessoas preferem se comunicar através de imagens nos dias úteis; B) o contágio emocional ocorre no Facebook, mas não na mesma proporção em todos os participantes. Isso destaca a importância de estarmos conscientes de que as informações que compartilhamos podem impactar as emoções dos outros.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La estrategia de confinamiento, ante la contingencia por el COVID-19, aumentó el uso de la tecnología para continuar las actividades diarias. Sin embargo, el consumo de información proveniente de las redes sociales podría incidir en las emociones de las personas. El objetivo de esta investigación fue explorar el contagio emocional en Facebook ante una contingencia. Con un enfoque esencialmente cualitativo, se analizaron 701 publicaciones relacionados con el tema de COVID-19 y los 1872 comentarios generados a partir de dichas publicaciones. Se encontró que: A) con el fin de informar y entretener, las personas prefieren comunicarse a través de imágenes en días hábiles; B) el contagio emocional se da en Facebook, pero no en la misma proporción en todos los participantes. Esto resalta la importancia de ser conscientes de que la información que compartimos puede impactar en las emociones de otros.

    Abstract in English:

    Abstract The containment strategy, in the face of the contingency of COVID-19, increased the use of technology to continue daily activities. However, the consumption of information in social networks could affect people’s emotions. The objective of this research was to explore the emotional contagion on Facebook in the face of a contingency. Whit an essentially qualitative approach, 701 publications related to the topic of COVID-19 and 1872 comments generated from those publications were analyzed. It was found that: A) in order to inform and entertain, people prefer to communicate through images on weekdays; B) emotional contagion occurs on Facebook, but not in the same proportion in all participants. This highlights the importance of being aware that the information we share can impact the emotions of others.
  • Digital marketing and SEO in scientific communication. Case report in Communication area Comunicação E Tecnologia

    Rubal, Sara Mandiá; Ornelas, Maricela López

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A Rede opera hoje como uma grande biblioteca global self-service, aberta 24x7, na qual se deve saber como se descrever para ser recuperado. Existe uma simbiose entre produção científica, perfil acadêmico identidade digital, personal branding e ciência visível. Com base numa mostra de 2257 investigadores espanhóis da área da Comunicação, quanto à produção científica, visibilidade e impactos alcançados, em função da ausência ou presença ativa em perfis na Internet e depois de ter concluído como relevante o uso de redes acadêmicas para captar a atenção da área agora se considera a próxima fase da investigação: estudar a influência positiva da concepção e aplicação de estratégias de marketing digital e posicionamento web ao perfil de um investigador júnior, desde o seu pré-doutoramento até agora, pós-doutorado com algumas publicações referenciadas. A partir da triangulação na análise quantitativa, recontando os fluxos de visitas cadastrados no ORCID, Google Scholar, Publons, ReaserchGate, Academia.edu, Exit Directory e Mendeley; na análise qualitativa, por meio de uma entrevista pessoal com o sujeito do estudo , não apenas a hipótese é verificada ‘uma presença ativa e bem planejada na Internet melhora a visibilidade do pesquisador também no mundo analógico’, há mais resultados interessantes depois da análise web com a ferramenta SEO, SemRush.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La Red opera hoy como una gran biblioteca global self-service, abierta 24x7, en la que hay que saber describirse para optar a ser recuperado. Se produce una simbiosis entre producción científica, perfil académico identidad digital, personal branding y ciencia visible. A partir de una muestra realizada a 2257 investigadores españoles del área de Comunicación, referente a su producción científica, visibilidad e impactos alcanzados, según su ausencia o presencia activa en perfiles de Internet; y habiendo concluido como relevante el uso de redes académicas para capturar la atención del área; se plantea ahora la siguiente fase de investigación, estudiar la influencia positiva de diseñar y aplicar estrategias propias del marketing digital y el posicionamiento web al perfil de un investigador junior, desde su etapa predoctoral a la actualidad postdoctorado, con algunas publicaciones arbitradas . Desde la triangulación, se toman para el análisis cuantitativo, los flujos de visitas registrados en ORCID, Google Scholar, Publons, ReaserchGate, Academia.edu, Directorio Exit y Mendeley; para el análisis cualitativo, una entrevista personal al sujeto de estudio. No sólo se verifica la hipótesis de investigación ‘una presencia activa y bien planificada en Internet mejora la visibilidad del investigador, también en el mundo analógico’ sino que se extraen interesantes totales del análisis web realizado a través de la herramienta SEO, SemRush.

    Abstract in English:

    Abstract Internet is a big self-service library, open 24×7, where you have to know how to describe yourself to be retrieval in this OPAC. There is a symbiosis between scientific production, academic profile or personal branding, and visible science. Based on the results of a previous investigation of 2257 Spanish researchers in the area of Communication, where the need to be present on the Internet is confirmed, a second investigation is designed. In this second work to study the positive influence of designing and applying digital marketing strategies to a junior researcher. Triangulation of results: for the quantitative analysis the flows of visits registered in ORCID, Google Scholar, Publons, ReaserchGate, Academia.edu, Exit Directory and Mendeley; for qualitative analysis, is planned an interview with the subject of the study. The research hypothesis is verified and interesting results are obtained with SEO program, SemRush.
  • Socioecological crisis and communications during the Red Tide of Chiloé (2016) Comunicação E Tecnologia

    Allendes, Jorge Valdebenito

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Qual o papel que a mídia assume ao longo dos tempos de conflito social no Chile? Delimitando a crise socioecológica de Chiloé em 2016, é apresentada uma análise do conteúdo das projeções televisivas sobre seus principais marcos. Isso é feito a partir de um desenho amostral formulado para a comparação empírica do material jornalístico, de acordo com seus critérios normativos, plataforma de circulação e fase conjuntural. Teoricamente, a análise integra retornos das perspectivas luhmanniana e marxista sobre crise, comunicação e relações socioecológicas. Ao todo, articula-se um produto interdisciplinar das ciências sociais e da comunicação. Seus resultados problematizam a sucessão de choques de expectativas cognitivo-normativas, ou, em outras palavras, o curso das batalhas ideológicas durante um episódio aberto de luta de classes.

    Abstract in Spanish:

    Resumen ¿Qué rol asumen los medios de comunicación durante el transcurso de las coyunturas de conflicto social en Chile? Delimitando a la crisis socioecológica de Chiloé del año 2016, se presenta un análisis del contenido de las proyecciones televisivas sobre sus principales hitos. Esto se realiza siguiendo un diseño muestral formulado para la comparación empírica del material periodístico, acorde a sus criterios normativos, plataforma de circulación y fase coyuntural. Teóricamente el análisis integra rendimientos provenientes de perspectivas luhmannianas y marxistas sobre la crisis, comunicación y relaciones socioecológicas. De conjunto, se articula un producto interdisciplinario de ciencias sociales y de la comunicación. Sus resultados problematizan la sucesión de colisiones de expectativas cognitivo-normativas, o en otros términos, el transcurso de las batallas ideológicas durante un episodio abierto de lucha de clases.

    Abstract in English:

    Abstract What role does the media assume during social conflicts in Chile? Delimiting to the socio-ecological crisis of Chiloé in 2016, this study set out to present a content analysis of the television broadcast covering its main milestones. Data for this study were collected using a sampling design formulated for the empirical comparison of journalistic material based on its normative criteria, type of media, and stage of development. Theoretically, the analysis integrates Luhmannian and Marxist p erspectives on the crisis, communication, and socio-ecological relations. As a whole, it articulates an interdisciplinary product of social sciences and communication. Its results problematize the succession of collisions of cognitive-normative expectations, or in other words, the unfolding of ideological battles during an episode of class struggle.
  • Drivers of the adoption of non-traditional methodologies: case study in the master-integrated of Electrical and Computer Engineering at the University Of Trás-Os-Montes and Alto Douro, Portugal Ensino Superior E Tecnologia

    Pereira, Cleber Augusto; Oliveira, Paulo Moura; Reis, Manuel José Cabral dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo analisou diversos documentos do curso de mestrado-integrado em Engenharia Elétrica e de Computadores de uma Universidade Pública Portuguesa. Avaliou-se quais são os drivers institucionais1 potencialmente responsáveis pela adoção de novas metodologias no curso. Realizou-se um estudo de caso com abordagem qualitativa baseada em métodos mistos: análise estatística aplicada a corpus textuais e complementada por análise de conteúdo. Como resultados emergiram duas classes de análise de conteúdo: competências e conhecimentos esperados dos estudantes; e aspectos da formação em Engenharia Elétrica e do ciclo de estudos. Identificaram-se sete drivers da adoção de novas metodologias no curso, com base nas teorias da difusão da inovação e teoria institucional: formação, desenvolvimento, competência, ciclo de estudos, novo, tecnologia e UC. Cada um destes drivers possui os seus próprios outcomes (resultados), 16 no total, que apresentam os efeitos percebidos pelos docentes, avaliadores de curso e coordenadores.

    Abstract in English:

    Abstract The study analyzed several instruments of the master-integrated course in Electrical and Computer Engineering at a Portuguese Public University. The institutional drivers responsible for adopting new methodologies in the course were evaluated. A case study was carried out with a qualitative approach based on mixed methods: a statistical analysis applied to textual corpus and complemented by content analysis. As a result, two classes of content analysis emerged: skills and knowledge expected from students; and aspects of training in Electrical Engineering and the study cycle. Seven drivers were identified for the adoption of new methodologies in the course, based on the theories of diffusion of innovation and institutional theory: training, development, competence, study cycle, new, technology, and UC. Each of these drivers has its outcomes, 16 in total, which shows the effects perceived by the teachers, course coordinators and evaluators.
  • Exploring mathematics and physics with line follower robot from the perspective of free robotics Robótica Pedagógica

    Guimarães, Daniel da Silveira; Silva, Élida Alves da; Barbosa, Fernando da Costa

    Abstract in Portuguese:

    ResumoEste trabalho propicia uma ferramenta para exploração de conteúdos matemáticos de maneira instigante. É um desafio para os professores da Educação Básica fomentar a participação ativa de estudantes na construção do próprio conhecimento. Neste contexto, a produção de instrumentos que facilitem a inovação em aulas de Matemática é relevante. A investigação, na qual se baseia este texto, foi desenvolvida a partir de uma pesquisa bibliográfica e da construção/experimentação de um robô seguidor de linha, na perspectiva do reaproveitamento de sucata e exploração da matemática subjacente. Como resultado, apresenta-se uma proposta de material didático de apoio, onde é tratada a construção de um seguidor de linha totalmente sustentável e são descritas possibilidades de abordagem de diversos conteúdos, evidenciando problemas que constituem desafios matemáticos e físicos. Outros pontos fortes da proposta são: possibilitar o acesso às contribuições dessa abordagem na educação pública e promover uma sensibilização a respeito da necessidade de preservação do meio ambiente, reutilizando materiais eletrônicos na produção de robôs e abordando o descarte correto dos materiais que não serão (re)aproveitados.

    Abstract in English:

    AbstractThis work provides a tool for exploring mathematical contents in an exciting way. It is a challenge for Basic Education teachers to foster the active participation of students in building their own knowledge. In this context, the production of instruments that facilitate innovation in mathematics classes is relevant. The investigation, on which this text is based, was developed from a bibliographic research and the construction/experimentation of a line follower robot, in the perspective of the reuse of scrap and exploration of the underlying mathematics. As a result, a proposal for didactic support material is presented, where the construction of a totally sustainable line follower is treated and possibilities for approaching different contents are described, showing problems which constitute mathematical and physical challenges. Other strengths of the proposal are: to enable access to the contributions of this approach in public education and to raise awareness of the need to preserve the environment, reusing electronic materials in the production of robots and the approach of correct disposal of materials that will not be (re)used.
  • Contextual dictionaries: for an ergonomic approach of biotranslation Tradução E Tecnologia

    Bedjaoui, Wafa; Zemni, Bahia; Almalki, Hayfa; Elsaadany, Marwa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é destacar as funcionalidades dos corpora online como concordanciadores, em particular o dicionário contextual Reverso Context. Por meio deste estudo exploratório, buscamos conhecer os limites desse dicionário contextual online do árabe para o francês, analisando a tradução no contexto dos ditados árabes traduzidos para o francês. Trata-se também de destacar a noção de colaboração virtual proposta no âmbito do dicionário colaborativo Reverso Context. O estudo também possibilitou descrever os serviços e funções oferecidos online por esse dicionário, bem como suas limitações. Por meio da experimentação com a tradução de ditados e provérbios do árabe para o francês, pudemos concluir que o dicionário Reverso Context tem limitações de tradução no que diz respeito às combinações árabe-francês. Esses limites são lexicais, semânticos, fraseados e retóricos. Observamos, ainda, que suas bases de dados lexicais e terminológicas são mal fornecidas em árabe.

    Abstract in French:

    Résumé Le but de cet article est de mettre en évidence les fonctionnalités des corpus en ligne à l’instar des concordanciers, notamment le dictionnaire contextuel Reverso Context. À travers cette étude exploratoire, nous cherchons à connaître les limites de ce dictionnaire contextuel en ligne de l’arabe vers le français en analysant la traduction dans le contexte des adages arabes traduits en français. Il s’agit aussi de mettre en exergue la notion de collaboration virtuelle proposée dans le cadre du dictionnaire collaboratif de Reverso Context. L’étude a également permis de décrire les prestations et les fonctionnalités proposées en ligne de ce dictionnaire ainsi que ses limites. A travers l’expérimentation de la traduction des adages et des proverbes de l’arabe vers le français, nous avons pu déduire que le dictionnaire contextuel Reverso Context présente des limites de traduction en ce qui concerne les combinaisons arabe-français. Ces limites sont d’ordre lexical, sémantique, phrastique et rhétorique. Sans oublier que ses bases de données lexicales et terminologiques sont faiblement alimentées en langue arabe.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this article is to highlight the functionalities of online corpora such as concordancers, in particular the Reverso Context Dictionary. Through this exploratory study, we seek to know the limits of this online contextual dictionary from Arabic to French by analyzing the translation in the context of Arabic adages translated into French. It also aims to highlight the notion of virtual collaboration proposed within the framework of the Reverso Context collaborative dictionary. The study also made it possible to describe the services and functionalities offered online by this dictionary as well as its limitations. Through the experimentation of the translation of adages and proverbs from Arabic into French, we were able to deduce that the Reverso Context contextual dictionary has translation limits regarding Arabic-French combinations. These limits are lexical, semantic, phrasal and rhetorical.
  • Terminological research and machine translation: towards an optimal use of Reverso Context software Tradução E Tecnologia

    Zemni, Bahia; Bedjaoui, Wafa; Elsaadany, Marwa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo É difícil colocar a questão da tradução independentemente da tecnologia e especificamente da tradução automática, que está intimamente ligada aos critérios de velocidade, funcionalidade e confiabilidade. Este artigo pretende estudar a pesquisa terminológica, bem como os erros de tradução produzidos pelo software Reverso, a fim de demonstrar de forma exemplificada não a impotência da máquina, mas contar as diferenças com relação às amostras apresentadas pelos estudantes do Departamento de Tradução da Universidade de Princess Nourah bint Abdulrahman em Arábia Saudita, para verificar como o software gerencia todos os problemas identificados. Baseado no princípio de que a tradução automática nem sempre proporciona a confiabilidade necessária, este trabalho também propõe considerar um processamento automatizável que permitiria superar problemas sintáticos, morfológicos e semânticos.

    Abstract in French:

    Résumé Il est difficile de poser la question de la traduction indépendamment de la technologie et précisément de la traduction automatique intimement liée aux critères de la rapidité, de la fonctionnalité et de la fiabilité. Le présent article entend étudier la recherche terminologique, ainsi que les erreurs de traduction, produites par le logiciel Reverso afin de démontrer de manière exemplifiée non pas l’impuissance de la machine mais dénombrer les différences vis-à-vis des échantillons présentés par les étudiantes du département de traduction de l’Université Princesse Nourah bint Abdulrahman en Arabie Saoudite pour vérifier la façon dont le logiciel gère l’ensemble des problèmes identifiés. Partant du principe selon lequel la traduction automatique n’assure pas toujours la fiabilité requise, ce travail se propose aussi d’envisager un traitement automatisable qui permettrait de surmonter les problèmes d’ordre syntaxique, morphologique et sémantique.

    Abstract in English:

    Abstract Nowadays technology plays a major role in translators’ professional life. Machine translation for example allows rapidity and ensures functionality and reliability. The present paper is an attempt to study terminological research, and errors in translations generated by Reverso Context software. It will illustrate through an example-based analysis not the machine weaknesses but the differences that exist among students’ translations at the department of translation of Princess Nourah bint Abdulrahman University in Saudi Arabia, in order to check how the software has dealt with the identified problems. Knowing that Machine Translation is yet to be reliable, this work also intends to explore automatable treatments that enable translators to overcome syntactical, morphological and semantic issues.
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