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Texto Livre, Volume: 14, Issue: 2, Published: 2021
  • Use of ICT and attention to diversity in times of COVID Dosier

    Alba, Blas González

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pandemia provocada pelo COVID-19 configurou um ambiente escolar caracterizado por processos de ensino-aprendizagem vinculados exclusivamente ao uso de dispositivos tecnológicos e aplicativos virtuais. Com o objetivo de conhecer a experiência do professor de educação especial durante o período de internamento com alunos com necessidades educacionais e uso de novas tecnologias, propomos uma investigação qualitativa. A partir de entrevistas individuais e grupos focais, 37 professores de educação especial da comunidade autônoma de Andaluzia expressaram as limitações pessoais, recursos tecnológicos e formativos e as dificuldades encontradas para atender às necessidades de seus alunos da mesma forma que o faziam antes do confinamento. Esta pesquisa destaca que os centros educacionais devem melhorar e ampliar a formação dos alunos no uso de dispositivos e ferramentas TIC, especialmente de alunos com necessidades educacionais, e que precisamos melhorar a acessibilidade de aplicativos e dispositivos tecnológicos para que eles adaptar-se às características dos alunos com necessidades educacionais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La pandemia provocada por la COVID-19 ha configurado un escenario escolar caracterizado por procesos de enseñanza-aprendizaje vinculados exclusivamente con el uso de dispositivos tecnológicos y aplicaciones virtuales. Con el propósito de conocer la experiencia del profesorado andaluz de Pedagogía Terapéutica durante el periodo de confinamiento con el alumnado con necesidades educativas y el uso de las nuevas tecnologías, hemos planteado una investigación cualitativa. A partir de entrevistas individuales y grupos focales, 37 maestros y maestras de Pedagogía Terapéutica de la comunidad autónoma de Andalucía han expresado las limitaciones personales, de recursos tecnológicos y formativas y las dificultades encontradas para atender a su alumnado con necesidades del mismo modo en el que lo venían haciendo antes del confinamiento. Esta investigación pone de relieve que desde los centros educativos se ha de mejorar y ampliar la formación del alumnado en el uso de dispositivos y herramientas TIC, especialmente la del alumnado con necesidades educativas, y que necesitamos mejorar la accesibilidad de las aplicaciones y dispositivos tecnológicos con el propósito de que se adapten a las características del alumnado con necesidades educativas.

    Abstract in English:

    Abstract The pandemic caused by COVID-19 has configured a school characterized by teaching-learning processes exclusively linked to the use of technological devices and virtual applications. With the aim to know the experience of the Andalusian special education teachers during the period of confinement with students with educational needs and the use of new technologies, we have developed a qualitative investigation. Based on individual interviews and focus groups, 37 special education teachers of the autonomous community of Andalusia have expressed the personal limitations, technological and training resources and the difficulties found to attend their students with special needs in the same way in which they had been doing it before confinement. This research highlights that educational centers have to improve and expand the training of students in the use of ICT devices and tools, especially in students with educational needs, and that we need to improve the accessibility of applications and technological devices with the purpose that they adapt to the characteristics of students with special educational needs.
  • Productivity analysis around information literacy in the higher education stage Dosier

    García, Gerardo Gómez; Lucena, Francisco Javier Hinojo; Díaz, Inmaculada Aznar; Rodríguez, José María Romero

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Atualmente, a quantidade de informação proveniente da rede digital tem proliferado exponencialmente, devido ao advento das tecnologias de informação e comunicação (TIC). Como consequência, a necessidade de promover a formação em competências de informação é apresentada como um desafio educativo para enfrentar os atuais fenômenos desinformativos, tais como notícias falsas. Com base nisso, este artigo analisa a partir do contexto internacional a evolução da produtividade do letramento da informação na fase do Ensino Superior. Para esse fim, são utilizados diferentes indicadores bibliométricos para sistematizar a informação da Web of Sciences e das bases de dados Scopus. Os resultados determinaram que a produtividade no letramento da informação está numa fase de crescimento, em que diferentes autores e instituições de diferentes partes do mundo estão publicando sobre esse tema. O estudo mostrou que a principal linha de publicação se volta para a análise das percepções sobre essa competência nos estudantes universitários, o estudo sobre a imersão desse compêndio de competências nos planos curriculares e a configuração de instrumentos de natureza diferente que permitem a análise exata desse conjunto de competências. Por conseguinte, advoga-se a necessidade de continuar a aprofundar a inclusão desse conjunto de competências na globalidade das disciplinas do ensino superior.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En la actualidad, la cantidad de información procedente de la red digital ha proliferado de una forma exponencial, a causa de la llegada de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Como consecuencia, la necesidad de fomentar una formación en competencias informacionales se presenta como un desafío educativo de cara a afrontar fenómenos desinformativos actuales como es el caso de las fake news. En base a esto, en el presente trabajo se analiza desde el contexto internacional la evolución en torno a la productividad sobre alfabetización informacional en la etapa de Educación Superior. Para ello, se hace uso de diferentes indicadores bibliométricos que permiten sistematizar la información procedente de las bases de datos Web of Sciences y Scopus. Los resultados determinaron que la productividad sobre alfabetización informacional se encuentra en una fase de crecimiento, en el que diferentes autores e instituciones procedentes de diferentes lugares del mundo se encuentran publicando sobre este tópico. El estudio arrojó que la principal línea de publicación torna hacia el análisis de percepciones sobre esta competencia en estudiantes universitarios, el estudio sobre la inmersión de este compendio de destrezas en los planes curriculares, así como en la configuración de instrumentos de diferente naturaleza que permita analizar con exactitud este conjunto de habilidades. Por lo tanto, se aboga por la necesidad de continuar profundizando en el la inclusión de este conjunto de habilidades en la globalidad de disciplinas de la enseñanza superior.

    Abstract in English:

    Abstract Today, the amount of information coming from the digital network has proliferated exponentially, due to the advent of information and communication technologies (ICT). As a result, the need to promote training in information competences is an educational challenge in the face of current disinformation phenomena such as fake news. On this basis, this paper analyses the evolution of information literacy productivity in higher education from an international context. For this purpose, different bibliometric indicators are used to systematise the information from the Web of Sciences and Scopus databases. The results found that information literacy productivity is in a growth phase, with different authors and institutions from different parts of the world publishing on this topic. The study showed that the main line of publication turns towards the analysis of perceptions of this competence in university students, the study of the immersion of this compendium of skills in the curricular plans, as well as the configuration of instruments of a different nature that allow for an exact analysis of this set of skills. It therefore advocates the need to continue to deepen the inclusion of this skill set in the globality of higher education disciplines.
  • Engagement in virtual education: experiences during the COVID-19 pandemic Dosier

    Molina, Odiel Estrada; Cancell, Dieter Reynaldo Fuentes; Hernández, Alién García

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Os cursos a distância são alternativas educacionais que contribuem para a formação permanente dos profissionais. Alcançar um engajamento adequado permite aumentar a motivação, o comprometimento, a responsabilidade e as emoções positivas em relação ao cumprimento dos objetivos e metas de aprendizagem. Devido às atuais condições de confinamento causadas pela pandemia Covid-19, é essencial conseguir o envolvimento em cursos virtuais. O objetivo deste estudo é determinar se o redesenho do curso virtual ”Introdução à avaliação da usabilidade de sistemas computacionais”, oferecido pela Universidad de las Ciencias Informáticas, favorece níveis mais elevados de engajamento nas atuais condições de confinamento. Um quase-experimento foi projetado com um grupo de controle e um grupo experimental. Os testes estatísticos confirmam níveis mais elevados de engajamento nos sujeitos do grupo experimental. Conclui-se com base nas experiências educacionais obtidas que as características a serem promovidas nos cursos a distância oferecidos no momento atual da pandemia para aumentar o engajamento são: (1) fator de engajamento aplicado: desenho de recursos educacionais digitais e materiais relevantes para a vida profissional e aplicação do que foi aprendido; (2) Fator de engajamento orientado a metas: integração entre o clima psicológico organizacional e a motivação profissional e atividades colaborativas; e (3) Fator de engajamento autodisciplinado e engajamento interativo: conteúdo de aprendizagem ”desafiador”, atividades síncronas, e assíncronas e sessões interativas por meio do Telegram.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los cursos virtuales son alternativas educativas que contribuyen a la formación permanente de los profesionales. Lograr un adecuado engagement permite elevar la motivación, compromiso, responsabilidad y emociones positivas hacia el logro de los objetivos y metas de aprendizaje. Debido a las actuales condiciones de confinamiento provocado por la pandemia Covid-19 es imprescindible lograr un engagement en los cursos virtuales. Este estudio tiene como objetivo determinar si el rediseño del curso virtual Introducción a la Evaluación de la Usabilidad de Sistemas Informáticos, ofertado en la Universidad de las Ciencias Informáticas de Cuba propicia mayores niveles de engagement en las actuales condiciones de confinamiento. Se diseñó un cuasi-experimento con un grupo de control y uno experimental. Las pruebas estadísticas confirman mayores niveles de engagement en los sujetos del grupo experimental. Se concluye que, las características a potenciar en los cursos virtuales ofertados en el actual tiempo de pandemia para elevar el engagement son: (1) factor engagement aplicado: diseño de recursos educativos digitales y materiales relevantes para la vida profesional y, aplicación de lo aprendido; (2) Factor engagement orientado a objetivos: integración entre el clima psicológico organizacional y la motivación profesional y, actividades colaborativas; y (3) Factor engagement autodisciplinado y el engagement interactivo: contenidos «desafiantes» de aprendizaje, actividades sincrónicas y asincrónica y sesiones interactivas a través de Telegram.

    Abstract in English:

    Abstract Virtual courses are educational alternatives that contribute to the permanent training of professionals. Achieving adequate engagement allows raising motivation, commitment, responsibility, and positive emotions towards the achievement of learning objectives and goals. Due to the current confinement conditions caused by the Covid-19 pandemic, it is essential to achieve, as far as possible, an engagement in the virtual courses. The objective of this study is to determine if the redesign of the virtual course ”Introduction to the evaluation of the usability of computer systems” offered at the Universidad de las Ciencias Informáticas favors higher levels of engagement in the current confinement conditions. A quasi-experiment was designed with a control group and an experimental group. Statistical tests confirm higher levels of engagement in the subjects of the experimental group. It is concluded based on the educational experiences obtained that the characteristics that should be promoted in the virtual courses offered in the current time of the pandemic are (1) applied engagement factor: design of digital educational resources and relevant materials for professional life and application of what has been learned; (2) Goal-oriented engagement factor: integration between the organizational psychological climate and professional motivation, and collaborative activities; and (3) Self-disciplined engagement factor and interactive engagement: challenging learning content, synchronous and asynchronous activities, and interactive sessions through Telegram.
  • Learning styles and achievement goals in college students during the COVID-19 pandemic Dosier

    Herrera, Yosbanys Roque; Lucendo, Manuel Cañas; García, Santiago Alonso; Yaulema, Carmen Elisa Curay

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é determinar a relação entre estilos de aprendizagem e motivação de desempenho em estudantes de Ciências da Saúde da Universidad Nacional del Chimborazo (UNACH), matriculados durante o período de pandemia de Covid-19. Foi desenvolvida uma pesquisa transversal, não experimental e correlacional com abordagem quantitativa, na qual participaram 1.326 alunos, sendo 1.300 da UNACH, Equador e 26 de Licenciaturas em Educação da Universidade de Granada, Espanha. Os dados foram coletados a partir da aplicação do questionário de estilos de aprendizagem do modelo de Kolb e da Escala de Motivação de Desempenho Atribucional (EAML). Com isso, a média de idade da população estudada foi de 20,44 anos. As médias aritméticas das pontuações atribuídas aos fatores de meta de realização variaram de 4,25 a 5,34; este último valor corresponde ao esforço. 54,2% dos alunos apresentaram estilo de aprendizagem divergente. Os valores de P de significância bilateral de 0,761 a 0,962 mostraram que não houve correlação entre os estilos de aprendizagem e os fatores dos objetivos de realização investigados. Prevaleceram os alunos que atribuíram valor 4 ou 5 aos fatores das metas de desempenho estudadas. O estilo de aprendizagem foi dependente da carreira e do semestre, o divergente predominou entre os participantes em cinco das sete carreiras envolvidas. Não houve relação estatística entre os estilos de aprendizagem e os fatores dos objetivos de realização investigados.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El propósito de este artículo es determinar la relación entre los estilos de aprendizaje y la motivación de logro en estudiantes de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional del Chimborazo (UNACH), matriculados durante el periodo de pandemia de Covid-19. Se desarrolló una investigación con enfoque cuantitativo, de tipo no experimental y correlacional de corte transversal, en la que participaron 1326 estudiantes, 1300 de la UNACH, Ecuador y 26 de carreras de Educación de la Universidad de Granada, España. Los datos se recopilaron a partir de la aplicación del cuestionario de estilos de aprendizaje del modelo de Kolb y Escala atribucional de motivación de logro (EAML). Se logró como resultado la media de la edad de la población estudiada fue de 20,44 años. Las medias aritméticas de las puntuaciones asignadas a los factores de las metas de logro oscilaron entre 4,25 y 5,34; correspondiendo este último valor al relacionado con el esfuerzo. El 54,2% de los estudiantes manifestó un estilo de aprendizaje divergente. Los valores P de significación bilateral desde 0,761 hasta 0,962 mostraron que no existía correlación entre los estilos de aprendizaje y los factores de las metas de logro investigados. Prevalecieron los estudiantes que asignaron un valor de 4 o 5 a los factores de las metas de logro estudiadas. El estilo de aprendizaje resultó dependiente de la carrera y el semestre, el divergente predominó entre los participantes en cinco de las siete carreras involucradas. No existió relación estadística entre los estilos de aprendizaje y los factores de las metas de logro investigados.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this article is to determine the relationship between learning styles and achievement motivation in students of the Faculty of Health Sciences of the National University of Chimborazo, enrolled during the Covid-19 pandemic period. A cross-sectional, non-experimental, and correlational research with a quantitative approach was developed. 1326 students participated, 1,300 from the Faculty of Health Sciences of the National University of Chimborazo (UNACH), Ecuador and 26 from Education majors from the University of Granada, Spain. Data were collected from the application of the Kolb Model Learning Styles Questionnaire and the Attributional Achievement Motivation Scale. The mean age of the studied population was 20.44 years. The arithmetic means of the scores assigned to the achievement goal factors ranged from 4.25 to 5.34, the last value corresponding to that related to effort. 54.2% of the students showed a divergent learning style. The P values of bilateral significance were from 0.761 to 0.962, they showed that there was no correlation between the learning styles and the factors of the investigated achievement goals. The age of the participants ranged between 18 and 28 years, most of these ones corresponded to the female gender. Students who assigned a value of 4 or 5 to the factors of the achievement goals studied prevailed. The learning style was dependent on the major and the semester, the divergent predominated among the participants in five of the seven careers involved. There was no statistical relationship between the learning styles and the factors of the achievement goals investigated.
  • The impact of the state of alarm decreed by COVID-19 on educational inclusion Dosier

    Reche, María Pilar Cáceres; Marín, José Antonio Marín; Navas-Parejo, Magdalena Ramos; Ortiz, Blanca Berral

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estado de alarme decretado na maioria dos países, devido ao COVID-19, obrigou as escolas a fechar. Isto significou uma mudança abrupta na forma de ensinar para a qual muitos professores, famílias e estudantes não estavam preparados. As TIC assumiram um papel especial uma vez que se tornou a única forma de acesso à educação. Esta situação chegou numa altura em que as diferenças socioeconómicas mantêm uma fractura digital aberta que nos impede de falar de igualdade de oportunidades na educação e, por conseguinte, de inclusão educacional. O objectivo deste trabalho foi realizar uma revisão bibliográfica a fim de determinar as consequências que esta mudança radical no ensino tem tido no processo de inclusão educacional, como tem afectado a população e os professores mais vulneráveis e o que tem significado para a chamada fractura digital. Para o efeito, acedemos aos diferentes artigos publicados neste campo no último ano em diferentes bases de dados que se referem à inclusão educacional. As conclusões mais relevantes baseiam-se na evidência da importância de eliminar esta fractura digital que tem deixado milhões de estudantes em todo o mundo sem acesso à educação e no grande progresso que tem sido obtido, em termos de experiência e formação da comunidade educativa em geral, nas TIC e nas metodologias activas e autónomas de aprendizagem dos estudantes.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estado de alarma decretado en la mayoría de los países, a causa de la COVID-19, obligó a cerrar las escuelas. Lo que supuso un cambio abrupto en la forma de enseñanza para el que muchos de los docentes, familias y alumnado no estaban preparados. Las TIC adquirieron un especial protagonismo, ya que se convirtieron en la única vía para acceder a la educación. Esta situación ha llegado en un momento en el que las diferencias socioeconómicas mantienen una brecha digital abierta que impide que se pueda hablar de igualdad de oportunidades en educación y por tanto de inclusión educativa. El objetivo de este trabajo ha sido realizar una revisión bibliográfica para poder determinar las consecuencias que este cambio radical de enseñanza ha tenido en el proceso de inclusión educativa, cómo ha afectado a la población más vulnerable y a los docentes y qué ha supuesto para la conocida brecha digital. Para ello, se ha accedido a los distintos artículos publicados sobre este ámbito en el último año en diferentes bases de datos que hacen referencia a la inclusión educativa. Las conclusiones más relevantes parten de la evidencia de la importancia de cerrar esta brecha digital que ha dejado sin acceso a la educación a millones de estudiantes en todo el mundo y del gran avance que se ha obtenido en cuestiones de experiencia y formación de la comunidad educativa en general, en TIC y metodologías activas y autónomas para el aprendizaje del alumnado.

    Abstract in English:

    Abstract The state of alarm decreed in most countries, due to Covid-19, forced schools to close. This meant an abrupt change in the way of teaching for which many of the teachers, families and students were unprepared. ITC took on a special role as they became the only way to access education. This situation came at a time when socio-economic differences maintained an open digital divide that prevents us from talking about equal opportunities in education and therefore educational inclusion. The aim of this study was to carry out a literature review in order to determine the consequences that this radical change in teaching has had on the process of educational inclusion, how it has affected the most vulnerable population and teachers, and what it has meant for the so-called digital divide. To this end, access has been gained to the different articles published on this field in the last year in different databases that refer to educational inclusion. The most relevant conclusions are based on the evidence of the importance of closing this digital divide that has left millions of students around the world without access to education and the great progress that has been made, in terms of experience and training of the educational community in general, in ITC and more active and autonomous methodologies for students.
  • Analysis of a Portuguese HEI teachers experience in the context of COVID-19 Dossier

    Brito, Elisabete; Gomes, Natália; Tadeu, Pedro; Brigas, Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O contexto atual da crise pandémica levou a mudanças educacionais inesperadas. Obrigou as instituições a adaptar rapidamente as suas metodologias de ensino e aprendizagem em todas as áreas, especialmente no ensino superior. Esta situação, atípica, deu origem a inúmeras reflexões sobre a capacidade das instituições de se adaptarem a este novo paradigma. Esta pesquisa tem como objetivo entender como os professores de uma Instituição de Ensino Superior (Instituto Politécnico da Guarda) ajustaram o seu processo de ensino e aprendizagem à situação de ensino a distância. Foi construída uma investigação quantitativa com um levantamento aplicado à população, sendo esta composta por 158 elementos, alcançando 102 respostas válidas, 65% da população. Os resultados mostram que, apesar das dúvidas e preocupações no início do processo, significando sempre um aumento substancial no volume de trabalho, houve uma rápida adaptação às novas metodologias de ensino e aprendizagem neste período de COVID-19. No geral, a maioria dos inquiridos considerou esta experiência de ensino a distância muito positiva.

    Abstract in English:

    Abstract The current context of the pandemic crisis has led to unexpected educational changes. It has forced the institutions to rapidly adapt their teaching and learning methodologies in all areas, especially in higher education. This situation, atypical, has given rise to numerous reflections on the ability of institutions to adapt to this new paradigm. This research aims to understand how the Portuguese Higher Education Institution (Polytechnic of Guarda) teachers have adjusted their teaching and learning process to distance learning situation. We constructed a quantitative investigation with a survey applied to the population, consisting of 158 elements, achieving 102 valid answers, 65% of the population. The results show that despite the initial doubts and concerns at the beginning of the process, there was always a substantial increase in work volume. There was a rapid adaptation to new teaching and learning methodologies in COVID-19 time. Overall, most of the inquiries considered this distance learning experience to be very positive.
  • Obsolescence of knowledge vs. training for sustainable development: voices of protagonists in the framework of COVID 19 Dosier

    Ramírez-Montoya, Maria Soledad

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Ao longo da história, ficou demonstrado que o conhecimento tem sido um bem precioso para o crescimento pessoal e profissional e para o desenvolvimento científico e social. Em tempos de crise, como o COVID 19, esses ativos refletem um motor para o desenvolvimento sustentável. O objetivo deste artigo é fornecer dados sobre alunos e licenciados que estudam e concluíram estudos de pós-graduação em Humanidades e Educação, em ambientes presencial e a distância, que deem conta das suas motivações, dos conhecimentos e das competências necessárias que lhes permitam ser protagonistas e geradores de mudanças na sociedade. O artigo centrou-se na aplicação de diversos instrumentos para obter as “vozes” de 454 alunos e concluintes, com questionários que recolheram às motivações e percepções que os respondentes tinham dos programas. Os dados mostraram que é necessário conhecimento para enfrentar a dinâmica dos problemas e transformações dos ambientes de trabalho, bem como para o desenvolvimento de competências relacionadas com a investigação, inovação e tecnologias. Conclui-se que, na formação, são imprescindíveis os vínculos constantes com os diversos setores da sociedade, num trabalho multidisciplinar, interinstitucional e solidário. Este estudo pode ser útil para professores, investigadores, designers, empresários, tecnólogos, gestores e decisores, interessados em promover ambientes de formação que apoiem o desenvolvimento sustentável das capacidades científicas, tecnológicas e de inovação que possibilitem um impacto nas transformações sociais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen A lo largo de la historia se ha demostrado que el conocimiento ha sido un bien preciado para el crecimiento personal, profesional y para el desarrollo científico y social. En época de crisis, como la COVID 19, estos bienes reflejan un motor para el desarrollo sostenible. El objetivo del presente artículo es aportar datos de estudiantes y egresados que cursan y han cursado posgrados de Humanidades y Educación, en ambientes presenciales y a distancia, que den cuenta de sus motivaciones, los conocimientos y las competencias necesarias que les permitan ser actores protagónicos y ser generadores de los cambios en la sociedad. El artículo se focalizó en la aplicación de diversos instrumentos para obtener “las voces” de 454 estudiantes y egresados, con cuestionarios que recogieron las motivaciones y percepciones que los encuestados tenían de los programas. Los datos dieron cuenta que se requieren conocimientos que atiendan las dinámicas de las problemáticas y transformaciones de los ambientes de trabajo, así como el desarrollo de competencias relacionadas con la investigación, la innovación y las tecnologías. Se concluye que, en la formación, se hace imprescindible la vinculación constante con diversos sectores de la sociedad, en un trabajo multidisciplinar, interinstitucional y solidario. Este estudio puede ser de valor para profesores, investigadores, diseñadores, emprendedores, tecnólogos, directivos y tomadores de decisiones, interesados en promover ambientes formativos que apoyen el desarrollo sostenible de capacidades científicas, tecnológicas y de innovación que posibiliten un impacto en las transformaciones sociales.

    Abstract in English:

    Abstract Throughout history, it has been demonstrated that knowledge has been a precious asset for personal and professional growth and for scientific and social development. In times of crisis, such as COVID 19, these assets reflect an engine for sustainable development. The objective of this article is to provide data on students and graduates who are taking and have taken postgraduate courses in Humanities and Education, in on-site and distance learning environments, to show their motivations, knowledge and the necessary competencies that will enable them to be protagonists and generators of changes in society. The article focused on the application of various instruments to obtain ”the voices” of 454 students and graduates, with questionnaires that collected the motivations and perceptions that the respondents had of the programs. The data showed that there is a need for knowledge that addresses the dynamics of the problems and transformations of the work environment, as well as the development of competencies related to research, innovation and technologies. It is concluded that, in training, it is essential to have a constant link with various sectors of society, in a multidisciplinary, interinstitutional and supportive work. This study may be of value to teachers, researchers, designers, entrepreneurs, technologists, managers and decision makers interested in promoting training environments that support the sustainable development of scientific, technological and innovation capabilities that enable an impact on social transformations.
  • How were the socio-affective skills of higher education students addressed in the pandemic? Dosier

    Cuervo, Rocío Huerta; Solórzano, Marina Vicario

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As competências sócias emocionais ou socioafetivas são uma dimensão fundamental para a formação integral dos estudantes, em diferentes níveis educativos. A pandemia de COVID-19 trouxe à luz vários pontos fortes e fracos das organizações educacionais. Apesar do facto de durante mais de duas décadas muitos deles terem decidido trabalhar para desenvolver e reforçar as competências profissionais dos seus estudantes, como meio de alcançar a sua formação integral, o que é demonstrável é que concentraram os seus processos de formação na transmissão de conhecimentos e no desenvolvimento de conhecimentos e competências instrumentais, mas negligenciaram a atenção às competências socioafetivas. Este artigo apresenta os resultados de um exercício piloto realizado com estudantes de nível superior, no âmbito de aulas ministradas em ambientes virtuais. Através da técnica SCAMPER (Stanford University, 2012), foram identificadas duas formas de inovar as atividades que são realizadas diariamente nas aulas. A primeira consistia em modificar o planeamento didático do tema para introduzir formalmente atividades para desenvolver e reforçar as competências socioafetivas dos alunos, a segunda consistia em abrir espaços virtuais no canal da aula, para permitir aos alunos socializarem sem a presença do professor, que sugeriu certos temas como motivadores do diálogo. Foram atribuídos vinte minutos em salas separadas da turma para os alunos dialogarem uns com os outros. Os resultados indicam que estas atividades beneficiaram o estado de espírito dos alunos, permitindo-lhes reflectir sobre as suas emoções e reacções durante a pandemia. Permitiram também que o professor identificasse atitudes que requerem atenção especializada. Este estudo piloto pode ser de especial interesse para os diretores de organizações educativas, para o professor e para os profissionais de áreas psicopedagógico, uma vez que de uma forma simples permite a socialização entre os estudantes e a atenção ao seu desenvolvimento socioemocional.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Las competencias socioemocionales o socioafectivas son una dimensión fundamental para la formación integral de los estudiantes, en los diversos niveles educativos. La pandemia por COVID-19 sacó a la luz diversas fortalezas y debilidades de las organizaciones educativas. A pesar de que desde hace más de dos décadas muchas de ellas decidieron trabajar por desarrollar y fortalecer competencias profesionales en sus alumnos, como medio de lograr su formación integral, lo que demuestran es que han centrado sus procesos formativos en la transmisión de conocimientos y en el desarrollo de saberes instrumentales y habilidades, pero han dejado de lado la atención a las competencias socio afectivas. Este artículo presenta los resultados de un ejercicio piloto llevado a cabo con estudiantes de nivel superior, dentro de las clases impartidas en ambientes virtuales. A través de la técnica SCAMPER, se identificaron dos vías para innovar las actividades que cotidianamente se realizan en clases. Primero: modificar la planeación didáctica de la asignatura, a fin de integrar estrategias de enseñanza para la adquisición de competencias socioafectivas en los alumnos, lo que significa planear, definir y ordenar esta actividad dentro de las clases en ambientes virtuales y los medios para facilitar la socialización. La segunda consistió en abrir espacios virtuales en el canal de la clase, para permitir que los alumnos socializaran sin la presencia del profesor, el cual sugirió ciertos temas como motivadores del diálogo. Se destinaron 20 minutos en salas separadas de la clase para que los estudiantes dialogaran entre ellos. Los resultados indican que con estas actividades se benefició el estado de ánimo de los estudiantes, permitiéndoles reflexionar sobre sus emociones y reacciones durante la pandemia. También, permitieron al profesor identificar actitudes que requieren atención especializada. Este estudio piloto puede ser de especial interés para los directivos de las organizaciones educativas, para los profesores y los profesionales de las áreas psicopedagógicas, ya que de manera sencilla posibilita la socialización entre los alumnos y la atención a su desarrollo socioemocional.

    Abstract in English:

    Abstract Socio-emotional or socio-affective skills are a fundamental dimension for the comprehensive training of students, at different educational levels. COVID-19 pandemic brought to light various strengths and weaknesses of educational organizations. Even though for more than two decades many of them decided to work to develop and strengthen professional skills in their students, as a means of achieving their comprehensive training, what is demonstrable is that they have focused their training processes on the transmission of knowledge and the development of instrumental knowledge and skills, but they have neglected attention to socio-affective competencies. This article presents the results of a pilot exercise carried out with higher -level students, within classes taught in virtual environments. Through the SCAMPER technique (Stanford University, 2012), two ways were identified to innovate the activities that are carried out daily in classes. The first was to modify the didactic planning of the subject to formally introduce activities to develop and strengthen socio-affective skills in students, the second one consisted of opening virtual spaces in the class channel, to allow students to socialize without the presence of the teacher, who suggested certain themes as motivators for the dialogue. Twenty minutes were allocated in separate rooms of the class for the students to dialogue with each other. The results indicate that these activities benefited the students state of mind, allowing them to reflect on their emotions and reactions during the pandemic. They also allowed the teacher to identify attitudes that require specialized attention. This pilot study can be of special interest for the directors of educational organizations, for teacher and the professionals of psycho-pedagogical areas, since in a simple way it enables socialization among students and attention to their socio-emotional development.
  • Quality education and pandemic: challenges, experiences and proposals from students in teacher training in Ecuador Dosier

    López, Marielsa; Herrera, Mariano; Apolo, Diego

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pandemia alcançou o que políticas públicas, governos ou iniciativas acadêmicas e sociais não conseguiram por várias décadas, que foi levar a educação e a tecnologia a um nível global. Isso trouxe muitos desafios para as instituições e atores educacionais. Lacunas digitais e econômicas que pareciam ser superadas ou invisíveis surgiram, o que nos obrigou a refletir sobre como podemos contribuir a partir desse contexto para o alcance de uma educação de qualidade. Portanto, o objetivo desta pesquisa foi conhecer quais são os desafios, experiências e propostas que os alunos de uma Instituição de Ensino Superior do Equador têm enfrentado para identificar os elementos que devem ser levados em consideração para melhorá-la. Para tanto, utilizou-se uma metodologia de abordagem mista que, por meio de revisão bibliográfica e documental, questionário e grupo focal, permitiu uma abordagem do fenômeno estudado. Os resultados desse processo são relevantes para compreender os cenários que os alunos enfrentam: limitações nas conexões e dispositivos, a percepção de que a aprendizagem não se realiza de forma plena e a necessidade de recorrer a metodologias que motivem a interação e a participação nas aulas. Mas também existem propostas que devem ser levadas em conta para uma educação de qualidade, tais como: promover a aprendizagem móvel, fortalecer as competências digitais, conhecer as diferentes realidades que os alunos enfrentam para adaptar a aprendizagem a elas e vincular iniciativas de teorias emergentes de sistemas de aprendizagem como o conectivismo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La pandemia logró lo que la política pública, los gobiernos o las iniciativas académicas y sociales no pudieron por varias décadas, que fue llevar a la educación y tecnología a un nivel mundial. Esto ha conllevado muchos retos a las instituciones y a los actores educativos. Brechas digitales y económicas que parecían sobrepasadas o estaban invisibilizadas emergieron, obligando a reflexionar la manera en cómo se puede aportar desde este contexto para lograr una educación de calidad. Por ello, el objetivo de esta investigación fue conocer cuáles son los retos, las experiencias y propuestas en las que se han centrado los estudiantes de una Institución de Educación Superior de Ecuador con el fin de identificar elementos a tomar en cuenta para mejorarla. Para ello, se recurrió a una metodología de enfoque mixto que, mediante revisión bibliográfica y documental, cuestionario y grupo focal, permitió tener una aproximación al fenómeno estudiado. Los resultados de este proceso son relevantes para comprender los escenarios a los cuales se enfrentan los estudiantes: limitaciones en conexiones y dispositivos, percepción de que el aprendizaje no se realiza completamente y la necesidad de recurrir a metodologías que motiven la interacción y participación en clases. Pero también se resaltan propuestas que deben ser tomadas en cuenta para tener una educación de calidad como: potenciar el aprendizaje móvil, fortalecer competencias digitales, conocer las diferentes realidades a las que se enfrentan los estudiantes para adaptar el aprendizaje a ellas y vincular iniciativas desde teorías de aprendizaje emergentes como el conectivismo.

    Abstract in English:

    Abstract The pandemic achieved what public policies, governments or academic and social initiatives could not for several decades, which was to take education and technology to a global level. This has brought many challenges to educational institutions and actors. Digital and economic gaps that seemed to be overcome or were invisible forced us to reflect on how we can contribute to this context to achieve quality education. Therefore, the objective of this research was to find out what kind of challenges, experiences and proposals students from a Higher Education Institution in Ecuador have faced in order to identify elements to improve it. For this, a mixed approach methodology was used to allow an approach to the studied phenomenon, which was done through bibliographic and documentary review, questionnaire and focus group. The results of this process are relevant to understand the scenarios that students face: limitations in connections and devices, the perception that learning is not fully realized, and the need to resort to methodologies that motivate interaction and participation in classes. But there are also proposals that must be taken into account to have a quality education such as: promoting mobile learning, strengthening digital skills, knowing the different realities that students face to adapt learning for them and linking initiatives from emerging learning systems theories such as connectivism.
  • Effectiveness of flipped learning and augmented reality in the new educational normality of the Covid-19 era Dossier

    Pozo-Sánchez, Santiago; Lopez-Belmonte, Jesús; Moreno-Guerrero, Antonio José; Fuentes-Cabrera, Arturo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A aprendizagem invertida e a realidade aumentada tornaram-se duas propostas didáticas emergentes hoje no campo da educação. O objetivo do estudo é analisar a eficácia da aprendizagem invertida e da realidade aumentada nas várias dimensões relacionadas com o processo de aprendizagem. Para isso, foi realizado um desenho quase experimental em uma amostra de 116 alunos espanhóis do terceiro nível do ensino médio. Os dados foram coletados por meio de questionário. Os resultados mostram que há uma alta avaliação pelos alunos de ambas as experiências educacionais, embora existam diferenças em várias dimensões. Aqueles que receberam ensino com base na aprendizagem invertida mostram significados nas dimensões professor-aluno, autonomia, aprofundamento e tempo de aula. Por outro lado, aqueles que desenvolveram a experiência com a realidade aumentada mostram significância nas dimensões motivação, aluno-conteúdo, aluno-aluno e resolução. Concluindo, tanto a aplicação de uma metodologia emergente baseada na aprendizagem invertida quanto o uso de tecnologia educacional com realidade aumentada contribuem positivamente para a otimização dos processos de aprendizagem em aulas de Matemática.

    Abstract in English:

    Abstract Flipped learning and augmented reality have become two emerging didactic proposals today in the field of education. This study analyzes the effectiveness of flipped learning and augmented reality in various dimensions related to the learning process. A quasi-experimental design has been carried out in a sample of 116 students from Spain, of the third level of Secondary Education. A questionnaire has been used to collect the research data. The results show that there is a high appreciation by students of both educational experiences, although differences in various dimensions are present. Those who have received teaching based on flipped learning show significance in the dimensions teacher-student, autonomy, deepening and classtime. On the other hand, those who have developed the experience with augmented reality show significance in the dimensions of motivation, interrelation with content and students, and resolution. In conclusion, both the application of an emerging methodology based on flipped learning and the use of educational technology with augmented reality contributes positively to the optimization of learning processes in the Mathematics classroom.
  • Technology and abstraction: complex skills development through video games Dosier

    Vargas, Andrea del Carmen Figueroa; Gaete, Margarita Ercilia Aravena; Soto, María Natalia Campos; RueteZuñiga, David

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo é propor modelos de aprendizado de máquina supervisionado para predizer a capacidade de abstração em alunos, como mecanismo de alerta precoce, por meio do uso de tecnologia e de videogames. A metodologia utilizada é mista, com desenho descritivo e preditivo, analisando 118 testes aplicados a alunos chilenos de formação de professores. Para isso, as variáveis: idade, modalidade e semestre letivo foram correlacionadas e seis modelos preditivos foram examinados. Os resultados mostram três achados relevantes. Primeiro, na relação abstração/idade, nas categorias Satisfatório e Não Abstração, a distribuição é homogênea em todas as idades. Em segundo lugar, a relação abstração/modalidade evidencia que segue um padrão de 50% para todas as categorias de abstração. Terceiro, na relação abstração/semestre letivo, observa-se que no sétimo semestre concentra-se o maior número de alunos sem capacidade de abstração. Conclui-se que o nível de abstração é baixo, mostrando que 61,1% dos alunos não possuem um nível cognitivo superior. Dos 6 modelos de aprendizado de máquina supervisionados, dois são sugeridos para prever o aviso prévio, a árvore de decisão e a floresta aleatória com 100% de precisão (Precisão). Portanto, por meio do uso de tecnologia e videogames, é possível fortalecer o desenvolvimento de habilidades cognitivas superiores, por meio de uma série de estratégias planejadas em tempos de COVID-19, concentradas no primeiro e no segundo semestres de treinamento.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este estudio es proponer modelos de aprendizaje de máquina supervisada para predecir la capacidad de abstracción en los estudiantes, como mecanismo de alerta temprana, a través de la utilización de la tecnología y el uso del video juego. La metodología utilizada es mixta, con un diseño descriptivo y predictivo, se analizaron 118 tests aplicados a estudiantes chilenos de formación docente. Para ello, se correlacionaron las variables: edad, modalidad y semestre académico y se examinaron seis modelos predictivos. Los resultados evidencian tres hallazgos relevantes. En primer lugar, en la relación abstracción/edad, en las categorías Satisfactoria y No Abstracción, la distribución es homogénea en todas las edades. En segundo lugar, la relación abstracción/modalidad se evidencia que sigue un patrón del 50% para todas las categorías de abstracción. En tercer lugar, la relación abstracción/semestre académico, se observa que en el séptimo semestre se concentra la mayor cantidad de estudiantes sin capacidad de abstracción. Se concluye que el nivel de abstracción es bajo, evidenciándose que el 61,1% de los estudiantes no tiene un nivel cognitivo superior. De los 6 modelos de aprendizaje de máquina supervisada, dos se sugieren para predecir una alerta temprana, árbol de decisión y bosque aleatorio que tienen una exactitud (Accuracy) del 100%. Por lo tanto, mediante el uso de la tecnología y el video juego es posible afianzar el desarrollo de habilidades cognitivas superiores, por medio de una serie de estrategias planificadas en tiempos de covid-19, concentradas en el primer y segundo semestre de formación.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to propose supervised machine learning models to predict the abstraction ability in students as an early warning mechanism through both the technology use and the video game use. The methodology used was mixed with a prescriptive and predictive design; 118 tests were carried out by Chilean pedagogy students. For analysis, several variables were correlated: age, modality, academic semester and six predictive models. The results show three relevant findings; First, regarding the relation abstraction/ age, in the Satisfactory and No abstraction, the distribution is homogeneous in every age. Second, the relationship abstraction/modality shows a 50% pattern for all the abstraction categories. Third, the relation abstraction/academic semester shows that most students from the seventh semester have no capacity for abstraction. The study concludes the abstraction level is low, showing that 61,1% of the students do not have a higher cognitive level. Two out of six of the supervised machine learning models are suggested to predict early warning, decision tree and random forest since they have a 100% accuracy. Therefore, through the use of technology and the video game it is possible to ensure higher cognitive level development, by the use of several planned strategies in covid-19 times concentrated in the first two tears of pedagogy training.
  • SEM model for technological, ecological and inclusive teacher training in times of pandemic Dossier

    Fernández, Antonio Hernández; Camargo, Claudia de Barros

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho tenta analisar a relação entre treinamento de professores (TP), treinamento de professores em educação inclusiva (TPEI), treinamento de professores em tecnologias (TPT), treinamento de professores em ecologia (TPE) e treinamento de professores em tempo do pandemia (TPP), através de uma análise de fator de confirmação (AFC) com modelo de equação estrutural (SEM) de uma escala Likert criada ad hoc, validada e confirmada. Para a busca de respostas, foi realizado um processo de pesquisa não-experimental, descritivo, explicativo e correlacional. O instrumento utilizado para coletar os dados foi uma escala, validada em conteúdo e com um excelente alfa Cronbach (.902). A validade da construção foi realizada com uma análise fatorial exploratória (AFE). A amostra foi de 598 alunos de Mestrado em Formação de Professores e o último ano (4º) do Ensino Primário da Universidade de Jaen (Espanha). Pode-se concluir que existe uma relação entre as diferentes formas de formação de professores. A partir da análise correlacional, o maior coeficiente é entre formação de professores e formação de professores em ecologia e formação de professores em educação inclusiva. A partir da AFC confirma-se que essa correlação é uma relação muito forte, de modo que a inclusão e a ecologia devem ser eixos centrais em toda a formação de professores; por outro lado, conclui-se a baixa relação entre formação de professores e formação de professores em tempos de pandemia, de modo que, pelo menos em teoria, a Covid-19 não deve afetar a formação de professores.

    Abstract in English:

    Abstract This work tries to analyze the relationship between teacher training (TT), teacher training in inclusive education (TTIE), teacher training in technologies (TTT), teacher training in ecology (TTE) and teacher training in time of pandemic (TTP), through a confirmatory factor analysis (CFA) with structural equation model (SEM) of a Likert scale created ad hoc, validated and confirmed. For the search for answers, a non-experimental, descriptive, explanatory and correlational research process has been carried out. The instrument used to collect the data has been a scale, which has been validated in content and with an excellent Cronbach’s alpha (.902). The construct validity has been carried out with an exploratory factorial analysis (EFA). The sample has been of 598 students of Master’s Degree in Teacher Training and the last year (4th) of the Primary Education Degree from the University of Jaen (Spain). It can be concluded that there is a relationship between the different forms of teacher training, from the correlational analysis the highest coefficient is between teacher training and teacher training in ecology and teacher training in inclusive education. From the CFA it is confirmed that this correlation is a very strong one, so that inclusion and ecology should be central axes in all teacher training, on the other hand, it concludes the low relationship between teacher training and teacher training in times of pandemic, so that, at least in theory, covid-19 should not affect teacher training.
  • COVID-19 and its impact on educational work with older people Dosier

    López, Silvia Martinez De Miguel; Aroca, Juan Antonio Salmeron

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste trabalho é reivindicar o direito à Educação, se quisermos uma verdadeira sociedade para todas as idades. No entanto, verifica-se que este direito foi violado pela COVID-19. Essa é uma questão para a qual o texto reflete e questiona os modos de intervenção educativa desenvolvidos durante a pandemia com o grupo de idosos. Após uma breve descrição do estado da questão, o texto fornece um referencial teórico que justifica a análise dos aspectos contextuais, juntamente com os objetivos e considerações para amenizar os efeitos do confinamento na população idosa. Conclui-se que é fundamental garantir o direito à educação ao longo da vida no contexto institucional, bem como uma série de recomendações sobre estratégias e recursos para continuar aprendendo em situação pós-pandêmica.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El propósito de este trabajo es reivindicar el derecho a la Educación, si deseamos una verdadera sociedad para todas las edades. Sin embargo, se constata que este derecho se ha visto conculcado por la COVID-19. Cuestión esta por la que en el texto se reflexiona y se cuestionan los modos de intervención educativa desarrollados durante la pandemia con el grupo de personas mayores. Tras describir de forma breve el estado de la cuestión, el texto proporciona un marco teórico que justifica el análisis de los aspectos contextuales, junto a los objetivos y las consideraciones para paliar los efectos del confinamiento sobre la población senior. Se concluye que es fundamental garantizar el derecho de la educación a lo largo de toda la vida en el contexto institucional, así como se destacan una serie de recomendaciones acerca de estrategias y recursos para continuar aprendiendo en situación de pospandemia.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this work is to vindicate the right to Education, if we want a true society for all ages. However, it is found that this right has been violated by COVID-19. This is a question for which the text reflects on and questions the modes of educational intervention developed during the Pandemic with the group of older people. After briefly describing the state of affairs, the text provides a theoretical framework that justifies the analysis of the contextual aspects, together with the objectives and considerations to mitigate the effects of confinement on the senior population.. It is concluded that it is essential to guarantee the right to education throughout life in the institutional context, as well as a series of recommendations about strategies and resources to continue learning in a post-pandemic situation.
  • ITC and family leisure during confinement: agents involved Dosier

    Belmonte, Maria Luisa; Muñoz, Jose Santiago Alvarez; Hernandez-Prados, Maria Angeles

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A fim de esclarecer o papel dos diferentes agentes em relação ao lazer familiar a partir da perspectiva dos pais e das crianças, este estudo foi realizado em uma amostra total de 763 pais e 286 crianças residentes na Espanha, que preencheram um questionário do tipo Likert-de 1 a 5, avaliando o papel desempenhado pelos seguintes agentes: novas tecnologias, escola, administração pública, associações, mídia e a própria família, além de indicar a idade e o número de membros da família. Os resultados mostram que os pais mais jovens têm uma visão mais otimista dos agentes e, especialmente, das novas tecnologias, em contraste com os pais mais velhos, que são céticos em relação a eles. No caso das crianças, sua percepção é pior à medida que envelhecem, com uma visão mais positiva entre os adolescentes. Os moradores com mais membros da família apreciam o papel desempenhado pelos agentes e veem as novas tecnologias como um recurso de apoio útil para o lazer familiar. Dessa forma, políticas e intervenções de reeducação devem ser promovidas para banir a visão única desses meios de comunicação como fonte de ruptura entre os membros da família.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Con el propósito de esclarecer el papel de diferentes agentes en relación con el ocio familiar desde la pers-pectiva de padres e hijos, se llevó a cabo el presente estudio en una muestra total de 763 padres y 286 hijos residentes en el territorio español, los cuales cumplimentaron un cuestionario tipo Likert de 1 a 5 valorando el rol desarrollado por los siguientes agentes: nuevas tecnologías, escuela, administración pública, asociaciones, medios de comunicación y la propia familia, además de indicar la edad y el número de miembros en el núcleo familiar. Los resultados muestran que los padres de menor edad tienen una visión más optimista acerca de los agentes y, especialmente, respecto a las nuevas tecnologías, a diferencia de aquellos padres de mayor edad que se muestras escépticos al respecto. En el caso de los hijos, peor percepción tienen conforme mayor es su edad, siendo una visión más positiva la de los adolescentes. Las viviendas donde hay más miembros familiares aprecian el papel desarrollado por los agentes y contemplan las nuevas tecnologías como un recurso de apoyo útil para el ocio familiar. De esta manera, se ha de potenciar políticas e intervenciones de reeducación que destierre la visión única de estos medios como ente de ruptura entre los miembros familiares.

    Abstract in English:

    Abstract In order to clarify the role of different agents in relation to family leisure from the perspective of parents and children, this study was carried out on a total sample of 763 parents and 286 children living in Spain, who completed a Likert-type questionnaire from 1 to 5, assessing the role played by the following agents: new technologies, school, public administration, associations, the media and the family itself, as well as indicating age and number of family members. The results show that younger parents have a more optimistic view of the agents and, especially, of new technologies, in contrast to older parents who are sceptical about them. In the case of children, their perception is worse as they get older, with a more positive view among adolescents. Dwellings with more family members appreciate the role played by agents and see new technologies as a useful support resource for family leisure. In this way, re-education policies and interventions should be promoted to banish the single vision of these media as a source of rupture between family members.
  • Impact of ICT on writing and reading skills: a systematic review (2010-2020) Dossier

    Batanero, José María Fernández; Rueda, Marta Montenegro; Cerero, José Fernández; Gravan, Pedro Román

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Devido ao potencial das TIC para melhorar o desenvolvimento das capacidades de leitura e escrita, tornou-se um campo emergente da investigação científica. O objectivo deste trabalho tem sido examinar a literatura científica que investiga o uso das TIC no desenvolvimento de competências de escrita e leitura para os anos 2010 e 2020 em cinco bases de dados. Foi seguida uma metodologia descritiva e quantitativa para apresentar as características e resultados mais importantes dos 16 artigos científicos seleccionados. Na análise dos resultados da investigação explorámos os dados bibliométricos mais significativos e a eficácia das TIC na melhoria da capacidade de escrita e de leitura dos estudantes. Os resultados confirmaram que, apesar de a produção científica neste campo estar ainda subdesenvolvida, as tecnologias digitais podem ajudar no desenvolvimento das capacidades de leitura e de escrita. Há necessidade de melhorar a formação de professores para a integração eficaz das tecnologias tanto no ensino como na aprendizagem da leitura e da escrita.

    Abstract in English:

    Abstract Due to the potential of ICT to enhance the development of reading and writing skills, it has become an emerging field of scientific research. The purpose of this work has been to examine scientific literature that investigate the use of ICT in the development of writing and reading skills for the period 2010-2020 in five databases. A descriptive and quantitative methodology has been followed in order to present the most important characteristics and results of the 16 selected scientific articles included in the review. Our findings highlight the most significant bibliometric data and the effectiveness of ICTs in enhancing the writing and reading skills of students. The results confirmed that, despite the fact that scientific production in this field is still underdeveloped, digital technologies may help in the development of reading and writing skills. There is a need to improve teacher training for the effective integration of technologies in both teaching and learning of reading and writing processes.
  • Socioconstructivism, literacy and working with ICTs during the Coronavirus pandemic in 2020 Dossiê

    Fonseca, Janete Rosa da; Teixeira, Lovania Roehrig; Carmona, David Arenas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo busca discutir os pontos positivos e negativos do trabalho de ensino-aprendizagem da literacia (MORAIS, 2013, 2014) durante a pandemia de coronavírus em 2020 de um ponto de vista de uma teoria socioconstrutivista (VYGOTSKI, 1991). Assim, especificamente, buscamos discutir como a utilização de diferentes Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) exerce influência no desenvolvimento da leitura e da escrita, na fase de alfabetização de crianças, especialmente quais os papéis e os atores desse processo e como se verifica o alcance da zona de desenvolvimento proximal (ZDP) do discente. Um dos pontos negativos do uso exclusivo de TICs no ensino, tanto em atividades síncronas como assíncronas, é a dificuldade de diagnóstico do nível de aprendizagem dos discentes. Afinal, por meio do ensino presencial, é possível acompanhar o progresso do aluno durante o processo de alfabetização e, assim, verificar o desenvolvimento da ZDP de diversas formas. Um dos pontos positivos do uso de TICs é a valorização da autonomia do discente no processo de ensino-aprendizagem de leitura e de escrita e, assim, também ocorre o reconhecimento do papel de mediador do docente. Além disso, os familiares (pais, avós, irmãos, etc.) que acompanham essa criança durante as aulas remotas também passam a atuar em certa medida, assim como os docentes, como mediadores do processo de ensino-aprendizagem.

    Abstract in English:

    Abstract This paper intends to discuss the positive and negative points of literacy teaching-learning work (MORAIS, 2013, 2014) during the coronavirus pandemic in 2020 from the point of view of a socio-constructivist theory (VYGOTSKI, 1991). Thus, specifically, we intend to discuss how the use of different Information and Communication Technologies (ICTs) impacts on the development of reading and writing, in the children’s literacy phase, especially which are the roles and actors of this process and how is verified the student’s proximal development zone (PDZ). A negative point of the exclusive use of ICTs in teaching, both in synchronous and asynchronous activities, is the difficulty in diagnosing the students’ level of learning. After all, through face-to-face teaching, it is possible to check the student’s progress during the literacy process and, thus, diagnose the development of the PDZ by several ways. A positive point is the valorization of the student’s autonomy in the teaching-learning process of reading and writing and, thus, there is also an appreciation of the teacher’s mediating role. In addition, family members (parents, grandparents, etc.) who accompany this child during remote classes also start to act, as well as teachers, as mediators in the teaching-learning process.
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