Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, Volume: 45, Publicado: 2022
  • Os estudos das masculinidades nas pesquisas em Comunicação no Brasil Artigos

    Casadei, Eliza Bachega

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo do presente artigo é descrever o desenvolvimento da pesquisa sobre masculinidades em revistas de Comunicação, a partir de uma análise dos trabalhos publicados entre 2000 e 2019 em periódicos científicos brasileiros classificados como A2 no Qualis 2013-2016. Foram estudados os parâmetros: distribuição por ano, número de autores, filiação, distribuição regional, interfaces com o campo da Comunicação, índice de citações, metodologias e referencial teórico. Os resultados revelam que houve um aumento do número de pesquisas publicadas sobre masculinidade nos últimos anos e que há uma articulação, nos textos, entre as concepções de gênero e o papel dos meios de comunicação de massa, em uma perspectiva teórica que privilegia os movimentos de resistência e as políticas de visibilidade.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este artículo es describir el desarrollo de la investigación sobre masculinidades en revistas de Comunicación, a partir de un análisis de los artículos publicados entre 2000 y 2019 en revistas brasileñas clasificadas como A2 en Qualis 2013-2016. Se estudiaron los siguientes parámetros: distribución por año, número de autores, afiliación, distribución regional, interfaces con el campo de la Comunicación, índice de citas, metodologías y marco teórico. Los resultados revelan que en los últimos años se ha producido un aumento del número de investigaciones publicadas sobre masculinidad y que existe una articulación, en los textos, entre las concepciones de género y el papel de los medios de comunicación, en una perspectiva teórica que privilegia los movimientos de resistencia y políticas de visibilidad.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this paper is to describe the development of research on masculinities in indexed Communication journals, based on an analysis of works published between 2000 and 2019 in Brazilian magazines indexed as A2 in Qualis 2013-2016. The studied parameters were: distribution by year, number of authors, affiliation, regional distribution, Communication interfaces, citation index, methodologies and theoretical framework. The results reveal an increase in the number of published research on masculinity in recent years and an articulation between the concepts of gender and the role of mass media, in a theoretical perspective that privileges resistance and visibility policies.
  • Representações LGBTQIA+ em estudos publicitários: um olhar sobre a produção científica brasileira do Intercom, Compós e Pró-Pesq PP de 2000 a 2020 Artigos

    Leite, Francisco

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é relatar e discutir os resultados de uma análise realizada sobre o desenvolvimento da produção científica de estudos comunicacionais no Brasil, entre 2000 e 2020, que aborda as representações LGBTQIA+ na publicidade. Como fontes são considerados os trabalhos publicados nos anais de três importantes eventos nacionais do campo das Ciências da Comunicação, a saber: o Intercom / Divisão Temática (DT) 2 - Publicidade e Propaganda; o Pró-Pesq PP; e o Compós. Dos 4.902 artigos, que integram os referidos anais, foram identificados, selecionados e analisados 38 (0,78%) textos pertinentes. Os resultados compartilhados neste trabalho delineiam um quadro informativo, que destaca os aspectos teóricos, abordagens metodológicas, entre outros, e ressalta alguns caminhos e desafios a serem acolhidos em estudos futuros.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este artículo es informar y discutir los resultados de un análisis sobre el desarrollo de la producción científica de estudios de comunicación en Brasil, entre 2000 y 2020, que aborda las representaciones LGBTQIA+ en la publicidad. Como fuentes se consideran los artículos publicados en las actas de tres importantes eventos académicos nacionales en el campo de las Ciencias de la Comunicación, a saber: Intercom/División Temática (DT) 2 - Publicidad y Propaganda -, Pró-Pesq PP y Compós. De los 4.902 artículos que componen estos años, se identificaron, seleccionaron y analizaron 38 (0,78%) textos relevantes. Los resultados compartidos en este trabajo perfilan un marco informativo, en el que se destacan los aspectos teóricos, enfoques metodológicos, entre otros, así como se destacan algunos caminos y desafíos a ser bienvenidos en otros estudios.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this article is to report and discuss the results of an analysis carried out on the development of scientific production of communicational studies in Brazil, from 2000 to 2020, which addresses LGBTQIA + representations in advertising. As sources, we considered works published in the annals of three important national events in the field of Communication Sciences, such as: Intercom/Thematic Division (DT) 2 - Advertising and Propaganda; the Pró-Pesq PP; and Compós. From the 4,902 articles that make up the aforementioned annals, 38 (0.78%) relevant texts were identified, selected and analyzed. The results shared in this work outline an informative framework that highlights not only theoretical aspects and methodological approaches but also some paths and challenges to be embraced in future studies.
  • Indícios de colonialidade nas abordagens comunicacionais brasileiras: o primeiro quadriênio dos anais do Encontro Compós (2000-2003) Artigos

    Salgado, Tiago Barcelos Pereira; Mattos, Maria Ângela

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo investiga em que medida indícios da colonialidade moderna europeia ocidental e norte-americana se fazem presentes na área de Comunicação no Brasil. O trabalho considera que há colonialidade do saber latino-americano, delimitado nas abordagens comunicacionais brasileiras, elaboradas e sistematizadas nos anais do primeiro quadriênio (2000-2003) do Encontro Compós, período não estudado por outros trabalhos. O evento é um dos principais da área no país. A investigação considera, sobretudo, a categoria de nacionalidade, bem como o gênero e a cor da pele das autorias, que reverberam tal colonialidade. A análise dos dados, coletados manualmente, foi feita por meio da linguagem de programação R e atentou para obras e autores/as mais citados/as, conforme as categorias. Os resultados evidenciam a prevalência de referências de autores brancos, europeus e norte-americanos.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo investiga hasta qué punto la evidencia de la colonialidad europea occidental y norteamericana moderna están presentes en el área de la Comunicación en Brasil. El trabajo considera que existe una colonialidad del conocimiento latinoamericano, delimitado en los enfoques comunicacionales brasileños, elaborados y sistematizados en los anales del primer cuatrienio (2000-2003) del Compós, período no estudiado por otros trabajos. El evento es uno de los principales del país. La investigación considera, sobre todo, la categoría de nacionalidad, así como el género y el color de piel de los autores, que reverberan tal colonialidad. El análisis de los datos, recogidos manualmente, se realizó a través del lenguaje de programación R y se intentó mirar las obras y autores más citados, según las categorías. Los resultados muestran la prevalencia de referencias de autores blancos, europeos y norteamericanos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article investigates the extent to which signs of modern European and North American coloniality are present in the field of Communication in Brazil. It considers that there is coloniality of Latin American knowledge, delimited in Brazilian communicational approaches, elaborated and systematized in the papers from the proceedings of the first Compós quadrennium (2000-2003), a period not studied in other papers. The event is one of the main events in the country. The investigation considers, above all, the nationality category, as well as the authors’ genders and their skin color, which reverberate such coloniality. The analysis of the manually collected data was carried out using R programming language and paid attention to the most cited works and authors for each category. The results show the prevalence of European and North American white male authors in such references.
  • Estudos de Comunicação no Paraguai: invisibilidade acadêmica e contexto político Artigos

    Silveira, Ada Cristina Machado; Almeida, Maria Liz Benítez

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo registra um levantamento sobre o estado da arte de pesquisas na área de Comunicação Midiática no Paraguai. No primeiro bloco, faz-se um levantamento histórico do contexto educacional paraguaio, seguido de uma reflexão sobre dois pesquisadores paraguaios e as abordagens desde as quais pensam a Comunicação. No terceiro bloco apresenta-se um levantamento realizado em quatro revistas científicas paraguaias com acesso online. Constata-se haver escassa bibliografia, ademais de poucas referências ao Paraguai em periódicos científicos e outras obras bibliográficas publicadas naquele país. Aponta-se o contexto político como provável origem da invisibilidade acadêmica dos estudos de Comunicação.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo registra un levantamiento sobre el estado del arte de investigaciones en el área de Comunicación Mediática en Paraguay. En el primer bloque, se realiza un levantamiento histórico del contexto educativo paraguayo, seguido de una reflexión sobre dos investigadores paraguayos y los enfoques desde los cuales se piensa la Comunicación. El tercer bloque presenta un levantamiento realizado en cuatro revistas científicas paraguayas con acceso online. Hay poca bibliografía, además de algunas referencias al Paraguay en periódicos científicos y otras obras bibliográficas nacionales. El contexto político se señala como un origen probable de la invisibilidad académica de los estudios de Comunicación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article records a survey on the state of the art of research in Media Communication in Paraguay. In the first section, there is a historical research of the Paraguayan educational context, followed by a reflection on two Paraguayan researchers and the approaches from which they consider Communication. The third section presents an investigation conducted in four Paraguayan scientific journals with online access. It is possible to verify that there is scarce bibliography, besides having few references to Paraguay in scientific journals and other national bibliographical works published there. The political context is pointed out as a probable origin on the academic invisibility of Communication studies.
  • Análise comparativa entre os meses iniciais de 2020 e 2021 no processo de monotematização da cobertura jornalística durante a pandemia da COVID-19 no Jornal Nacional Artigos

    Cajazeira, Paulo Eduardo Silva Lins; Souza, José Jullian Gomes de; Antoniutti, Cleide Luciane; Vasconcelos, Wesley Guilherme Idelfoncio; Sales, Lucas Sobreira Galvão; Silva, Thais Suiane Santos da

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem como objetivo compreender os processos jornalísticos da cobertura da pandemia da COVID-19 pelo Jornal Nacional da Rede Globo, no período 2020-2021, direcionando a atenção jornalística para uma análise comparativa da cobertura temática. Considera-se que desde o surgimento da doença, e suas consequências, as atenções dos jornalistas foram divididas em três crises políticas geradas pelo Governo Federal. Estes fatos dividem os tempos de cobertura dos telejornais com a maior crise sanitária, em escala global, no século XXI. Como método de pesquisa, procurou-se utilizar as pesquisas bibliográfica e exploratória e a técnica da Análise de Conteúdo, para poder comparar a partir das reportagens como as crises sanitárias e políticas se imbricaram e se tornaram uma crise política de saúde pública.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo tiene como objetivo comprender los procesos periodísticos de la cobertura de la pandemia COVID-19 por Jornal Nacional da Rede Globo, en el período 2020-221, dirigiendo la atención periodística a un análisis comparativo de la cobertura temática. Se considera que desde el inicio de la enfermedad, y sus consecuencias, la atención de los periodistas se ha dividido en tres crisis políticas generadas por el gobierno federal. Estos hechos dividen los tiempos de la cobertura informativa televisiva con la mayor crisis sanitaria a escala mundial del siglo XXI. Como método de investigación, se intentó utilizar la investigación bibliográfica, la investigación exploratoria y la técnica de Análisis de Contenido (AC), para poder comparar, a partir de los informes, cómo las crisis de salud y políticas se entrelazaban y se convertían en crisis de salud política.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to understand the journalistic processes in the coverage of the COVID-19 pandemic by Jornal Nacional on TV Globo in the 2020-2021 period, directing journalistic attention to a comparative analysis in the monothematic coverage. It is considered that, since the outbreak of the disease and its consequences, the attention of journalists was divided among three political crises generated by the federal government. Such facts divide the times of TV news coverage with the biggest health crisis, on a global scale, in the 21st century. As research methods, bibliographical research, exploratory research, and the Content Analysis technique were employed to compare, from the news, how the sanitary and political crises intermingled and became a political crisis of public health.
  • A cidade nos gestos memorativos do caderno Cultura de Zero Hora: o cronotopo da crônica e dos colunistas Artigos

    Golin, Cida; Rizzatti, Luísa; Zuanazzi, Vinícius

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo resulta da pesquisa Jornalismo, memória e cidade: estudo do suplemento Cultura de Zero Hora (2011-2014), que buscou problematizar os gestos memorativos de um suplemento cultural na representação jornalística da cidade. No recorte, analisamos os cronistas Luís Augusto Fischer, Ricardo Chaves e Ismael Caneppele que tiveram colunas fixas no caderno, considerando que são pontos de vista singulares sobre a cidade, mediadores regidos pelas experiências do vivido e do pertencimento que fundam um lugar. Apoiados na análise narrativa, concentramo-nos nas representações da cidade propostas pelos cronistas, pelos modos com que se movimentam nela, o mapa que habitam afetivamente, quais lugares recebem visibilidade e valor, resultando em uma topografia singular. Encontramos no suplemento cultural um ambiente propício para a fusão de sinais que caracterizam o cronotopo, ou seja, índices de tempo que transparecem no espaço e, vice-versa, o espaço que se reveste de sentido por ser medido pelo tempo.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo resulta de la investigación “Periodismo, memoria y ciudad: estudio del suplemento Cultura de Zero Hora, que buscó problematizar los gestos memoriales de un suplemento cultural en la representación periodística de la ciudad. En el recorte, analizamos a los cronistas Luís Augusto Fischer, Ricardo Chaves e Ismael Caneppele que tuvieron columnas fijas en el cuaderno, considerando que son puntos de vista únicos sobre la ciudad, mediadores regidos por las experiencias de vivir y pertenecer que fundan un lugar. Apoyados en el análisis narrativo, nos enfocamos en las representaciones de la ciudad propuestas por los cronistas, por las formas en que se mueven en ella, el mapa que habitan afectivamente, qué lugares reciben visibilidad y valor, dando como resultado una topografía única. Encontramos en el suplemento cultural un ambiente propicio para la fusión de signos que caracterizan el cronotopo, es decir, índices de tiempo que se transponen en el espacio y viceversa, el espacio que se siente al ser medido por el tiempo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article is the result of the research Journalism, memory and city: study of the supplement Cultura of Zero Hora (2011-2014), which problematize the memorable gestures of a cultural supplement in the journalistic representation of the city. Here, we analyzed the chroniclers Luís Augusto Fischer, Ricardo Chaves e Ismael Caneppele who had fixed columns in the suplemment, considering that they are a special point of view about the city, mediators governed by the experiences of living and belonging. Based on the narrative analysis, we focus on the representations of the city proposed by the chroniclers, the ways in which they move around it, the map they affectively inhabit, which places receive visibility and value resulting in a singular topography. We find in the cultural supplement an environment propitious for the fusion of signs that characterize the chronotope, that is, time indexes that appear in space and, vice versa, the space that makes sense because it´s measured by time.
  • A campanha negativa como estratégia eleitoral na perspectiva dos consultores políticos: quem atacar, quando atacar e como atacar Artigos

    Borba, Felipe; Vasconcellos, Fábio

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo analisa a propaganda negativa como estratégia eleitoral. O objetivo é avaliar três questões básicas: quem atacar, quando atacar e de que maneira atacar. Para isso, aplicamos um survey a um grupo de consultores políticos brasileiros a fim de verificar como o uso da estratégia varia de acordo com as circunstâncias. Os resultados indicam que ataques ao adversário devem ser usados na parte final da campanha, tendo como foco suas propostas e, preferencialmente, via redes sociais. A decisão sobre quem atacar é influenciada pela expectativa de vitória e posicionamento nas pesquisas, mas mudanças nas intenções de voto modificam o alvo dos ataques e a intensidade com que a propaganda negativa deve ser usada.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo analiza la publicidad negativa como estrategia electoral. El objetivo es evaluar tres cuestiones básicas: ¿a quién atacar, cuándo atacar y cómo atacar? Con este fin, aplicamos una encuesta a un grupo de consultores políticos brasileños para verificar cómo varía el uso de las estrategias de campaña negativas según las circunstancias. Los resultados indican que los ataques al oponente deben ser utilizados en la parte final de la campaña, que debe estar centrada en las propuestas del oponente y debe realizarse preferiblemente a través de las redes sociales. La decisión sobre a quién atacar está influenciada por la expectativa de victoria y el posicionamiento en las encuestas, pero los cambios en las intenciones de voto cambian el objetivo de los ataques y la intensidad con la que se debe utilizar la publicidad negativa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes negative advertising as an electoral strategy. The objective is to assess three basic questions: who to attack, when to attack and how to attack. To do so, we conducted a research survey with a sample of Brazilian political consultants in order to understand how negative campaign strategies vary according to the circumstances. The results indicate that the decision to attack the opponent should be used in the final stage of the campaign, focusing on the opponent’s proposals and preferably via social networks. The decision about who to attack is influenced by the expectation of victory and positioning in the polls, but the dynamics of voting intentions change the target of the attacks and the intensity with which negative advertising should be used.
  • Ativismos juvenis urbanos brasileiros: questões raciais e de gênero Artigos

    Borelli, Silvia Helena Simões; Rocha, Rose de Melo; Migliano, Milene; Arantes, Dariane Lima; Scudeller, Pedro de Assis Pereira

    Resumo em Português:

    Resumo Enunciamos neste artigo as principais perspectivas de análise e as categorias chave que norteiam o projeto de pesquisa “Ativismos juvenis urbanos: questões estéticas, migratórias, raciais e de gênero”, conduzido pela equipe Brasil junto à Red Iberoamericana de Posgrados en Infancias y Juventudes (RedINJU) – rede internacional de investigação constituída pelo Grupo de Trabajo Infancias y Juventudes do Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Nesta primeira apresentação, que corresponde aos nove meses iniciais de nosso estudo, também são compartilhados resultados parciais referentes ao cotejamento reflexivo, contextual e conjuntural de dados empíricos atinentes a alguns dos recortes interseccionais que norteiam a aproximação com nossas/os/es sujeitas/os/es de investigação, a saber, a leitura crítica, qualitativa e situada de estatísticas (oficiais e independentes) sobre as juventudes urbanas brasileiras, no tocante a questões raciais e de gênero.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Exponemos en este artículo las principales perspectivas de análisis y las categorías clave que guían el proyecto de investigación “Activismos Juveniles Urbanos: Cuestiones Estéticas, Migratorias, Raciales y de Género”, realizado por el equipo de Brasil con la Red Iberoamericana de Posgrados en Infancias y Juventudes (RedINJU), red internacional de investigación constituida por el Grupo de Trabajo Infancias y Juventudes del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). En esta primera presentación, que corresponde a los nueve meses iniciales de nuestro estudio, también se comparten resultados parciales relacionados con la comparación reflexiva, contextual y coyuntural de los datos empíricos relacionados con algunos de los recortes interseccionales que guían la aproximación con nuestros participantes en la investigación, a saber, la lectura crítica, cualitativa y situada de las estadísticas (oficiales e independientes) sobre la juventud urbana brasileña, en lo que respecta a las cuestiones raciales y de género.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this article we state the main analysis perspectives and key categories that guide the research project Urban Youth Activisms: aesthetic, migratory, racial and gender issues. It was conducted by the Brazil team together with the Red Iberoamericana de Posgrados en Infancias y Juventudes (RedINJU): an international research network constituted by the WG CLACSO (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales) Infancias y Juventudes. In this first presentation, which corresponds to the initial nine months of our study, partial results are also shared regarding the reflective, contextual and conjunctural comparison of empirical data concerning some of the intersectional aspects that guide the approach with our research subjects. They’re critical, qualitative and situated readings of statistics (official and independent) on Brazilian urban youth, which concern racial and gender issues.
  • Jornalismo ambiental: características e interfaces de um campo em construção Artigos

    Holanda, Juliana Sampaio Pedroso de; Kääpä, Pietari; Costa, Luciana Miranda

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo apresenta uma compilação com alguns dos principais autores que se debruçaram sobre o jornalismo ambiental, especialmente entre 2010 e 2020. Partimos da ótica e da experiência de outros países para percebermos as transformações que esse campo de conhecimento vem passando no contexto internacional. O objetivo é refletir sobre os desafios enfrentados pelos profissionais da área, as interfaces do jornalismo ambiental com outros campos, como os da economia e da política, assim como sobre suas características no contexto atual. Para nortear nossa abordagem, estudos de Pezzullo e Cox (2018), Hansen (2019), Takahashi e Meisner (2012), Druschke e McGreavy (2016), Boykoff (2011), Dotson et al. (2012), Willer e Takahashi (2018), Christians et al. (2009) e Williams (2017), entre outros, nos auxiliaram a construir a reflexão.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo presenta una compilación con algunos de los principales autores que se centraron en el periodismo ambiental, especialmente entre 2010 y 2020. Partimos de la óptica y de la experiencia de otros países para entender las transformaciones que ese campo de conocimiento pasa en el contexto internacional. El objetivo es reflexionar sobre los desafíos enfrentados por los profesionales del área, las interfaces del periodismo ambiental con otros campos, como la economía y la política, así como acerca de sus características en el contexto actual. Para guiar nuestro enfoque, estudios de Pezzullo y Cox (2018), Hansen (2019), Takahashi y Meisner (2012), Druschke y McGreavy (2016), Boykoff (2011), Dotson et al. (2012), Willer y Takahashi (2018), Christians et al. (2009), y Williams (2017), entre otros, nos ayudaran a construir la reflexión.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article presents a compilation of scholarly perspectives on environmental journalism, especially between 2010 and 2020. We begin from the standpoint and experience of non-Brazilian countries to notice changes that this field of knowledge has been going through in the international context. The goal is not only to reflect about the challenges faced by professionals working in this area, but also the interfaces between environmental journalism and other fields, such as economy and politics, and its characteristics in the current context. To guide our approach, studies by Pezzullo and Cox (2018), Hansen (2019), Takahashi and Meisner (2012), Druschke and McGreavy (2016), Boykoff (2011), Dotson et al. (2012), Willer and Takahashi (2018), Christians et al. (2009), and Williams (2017), among others, helped us construct this reflection.
  • Uma metodologia reflexiva para desocidentalizar o subcampo da Comunicação Organizacional LatinoAmericana Artigos

    Vásquez, Consuelo; Burgueño, Roberto; Lima, Gabriela Rabello de; Queiroz, Marcela Marques de

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo visa desenvolver uma metodologia reflexiva para investigar a produção de conhecimento do subcampo de pesquisa de Comunicação Organizacional, levando em conta as realidades contextuais, institucionais e culturais da região latino-americana. Para isso, respondendo aos recentes chamados de desocidentalização da Comunicação, adotamos neste artigo uma abordagem de trabalho “de baixo para cima”, que favorece as realidades vivenciadas pelos pesquisadores latino-americanos e estudiosos em Comunicação Organizacional. A metodologia proposta proporciona um modelo investigativo que possa servir como um exemplo para desocidentalizar a produção de conhecimento em campos correlacionados.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo busca desarrollar una metodología reflexiva para explorar la producción de conocimiento del subcampo de la investigación en Comunicación Organizacional, teniendo en cuenta las realidades contextuales, institucionales y culturales de la región latinoamericana. Con este fin, respondiendo a los recientes llamados a desoccidentalizar la Comunicación, este artículo adoptó un enfoque de trabajo “de abajo hacia arriba”, que favorece las realidades vividas por los investigadores y académicos latinoamericanos de la Comunicación Organizacional. La metodología propuesta proporciona un modelo de investigación que puede servir de ejemplo para desoccidentalizar la producción de conocimiento en campos afines.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to develop a reflexive methodology to explore the production of knowledge of the subfield of Organizational Communication research, considering the contextual, institutional, and cultural realities of the Latin American region. For this purpose, responding to the recent calls to de-westernized Communication, this paper adopted a “bottom-up” approach, which favors the realities experienced by Latin American Organizational Communication researchers and scholars. The proposed methodology provides a model that can serve as an example to de-westernize knowledge production in related fields.
  • The Spirit de Will Eisner ressignificado por Frank Miller nos espaços iníquos das dark cities ficcionais Artigos

    Guimarães, Denise Azevedo Duarte

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo toma como objetos de estudo as narrativas gráficas de Will Eisner, originárias dos anos 1940 e sua adaptação, que Frank Miller roteirizou e dirigiu, no filme The Spirit (2008). Metodologicamente, desenvolvemos uma análise estética comparativa, com aporte nos processos intersemióticos observados na passagem da mídia impressa para o cinema. Partimos da observação das coordenadas espaciais nas dark cities ficcionais, que se apresentam como cenários simbólicos iníquos e violentos, propícios às ações de vilões e detetives problemáticos. A seguir, assinalamos as reverberações oriundas do cinema expressionista alemão e do cinema noir nos espaços urbanos representados; com destaque para a atmosfera de sexualização vinculada às femmes fatales. Para concluir, detalhamos aspectos tecnoestéticos da opção tradutória da obra de Eisner, inserindo-a no projeto gráfico-cinemático de Miller; com ênfase na estilização como evocação e como metamorfose.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo tiene como objeto de estudio las narrativas gráficas de Will Eisner, originarias de la década de 1940, y su adaptación, que Frank Miller guionizó y dirigió, en la película The Spirit (2008). Metodológicamente, desarrollamos un análisis estético comparativo, con un aporte a los procesos intersemióticos observados en el paso de los medios impresos al cine. Partimos de la observación de coordenadas espaciales en ciudades oscuras ficticias, que se presentan como escenarios simbólicos inicuos y violentos, propicios para la actuación de villanos y detectives problemáticos. A continuación, señalamos las reverberaciones provenientes del cine expresionista alemán y del cine noir en los espacios urbanos representados; destacando el ambiente de sexualización vinculado a las femmes fatales. Para concluir, detallamos aspectos tecnoestéticos de la opción de traducción de la obra de Eisner, incluyéndola en el proyecto gráfico-cinematográfico de Miller; con énfasis en la estilización como evocación y como metamorfosis.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article takes as objects of study Will Eisner’s graphic narratives, originating in the 1940s, and their adaptation, which Frank Miller scripted and directed, in the film The Spirit (2008). Methodologically, we developed a comparative aesthetic analysis, with a contribution to the intersemiotic processes observed in the passage from print media to cinema. We started from the observation of spatial coordinates in fictional dark cities, which present themselves as iniquitous and violent symbolic scenarios, conducive to the actions of villains and problematic detectives. Next, we point out the reverberations coming from the German expressionist cinema and from cinema noir in the represented urban spaces; highlighting the atmosphere of sexualization linked to the femmes fatales. To conclude, we detailed techno-aesthetic aspects of the translation option of Eisner’s work, inserting it into Miller’s graphic-cinematic project; with an emphasis on stylization as evocation and as metamorphosis.
  • Co-construção sociedade/tecnologias em ambientes virtuais digitais. Corporalidades e trânsitos não apropriadxs/bles entre as lógicas tecnosociais do presente Artículos

    Ficoseco, Verónica Sofía; Gaona, Melina

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo parte da pergunta pelos trânsitos e as apropriações outras em torno das tramas tecnosociais do presente. Para isso, desenvolve uma sistematização e atualização teórica e reflexiva sobre as abordagens das experiências diferenciais em ambientes virtuais, tomando como eixos analíticos as espacialidades, corporalidades, agências e possibilidades de apropriação de esses espaços e ferramentas. As linhas teóricas principais que constituem o eixo analítico são o tecnofeminismo e os estudos sociais das tecnologias, especialmente a perspectiva do construcionismo social. Para a compreensão da noção de experiências diferenciais se instrumentam linhas teóricas dos estudos feministas e interseccionais. Nas conclusões se oferecem propostas para enquadramentos conceituais, como linhas possíveis para enfocar de modo atualizado e situado as perguntas sobre as tecnologias digitais, a diversidade e a equidade.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo parte de la pregunta por los tránsitos y las apropiaciones otras alrededor de las tramas tecnosociales del presente. Para ello, desarrolla una sistematización y actualización teórica y reflexiva acerca del abordaje de las experiencias diferenciales en entornos virtuales, tomando como ejes analíticos las espacialidades, corporalidades, agencias y posibilidades de apropiación de esos espacios y herramientas. Las líneas teóricas principales que constituyen el eje analítico son el tecnofeminismo y los estudios sociales de las tecnologías, especialmente la perspectiva del construccionismo social. Para la comprensión de la noción de experiencias diferenciales se utilizan herramientas teóricas de los estudios feministas e interseccionales. En las conclusiones se ofrecen propuestas de encuadres conceptuales, a modo de líneas posibles para enfocar de modo actualizado y situado las preguntas acerca de las tecnologías digitales, la diversidad, el acceso y la equidad.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article delves on the question about the movement and other ways of appropriating techno-social frameworks of the present. It develops a theoretical and reflexive systematization and update on approaches of differential experiences in virtual environments. The main themes for this purpose are spatialities, corporeality, agencies and appropriations of spaces and tools. This approach is based on theories such as technofeminism and social studies of technologies, especially the social constructionism perspectives. We use the theoretical tools of feminist and intersectional studies to explore on the notion of differential experiences. The conclusions offer situated proposals for conceptual frameworks, as possible ways of approaching on issues about digital technologies, diversity, access and equity.
  • Esporte transmídia: o Cartola e as novas práticas do torcer no Campeonato Brasileiro de Futebol Artigos

    Quintela, Guilherme Pedrosa; Oliveira, Ivone de Lourdes

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é estudar a transmidialidade no Cartola refletindo sobre como o jogo é utilizado estrategicamente para o engajamento de torcedores com o Campeonato Brasileiro de Futebol. O jogo consiste em uma disputa fictícia na qual usuários montam seus times com jogadores reais para competir com times de outros usuários. Para isso, será utilizado o conceito de narrativa transmídia, que pode ser entendida como a dispersão de elementos em várias plataformas gerando a expansão de conteúdo de forma coordenada. Como corpus de análise foi coletado conteúdo veiculado na TV nas rodadas do mês de outubro de 2019, além das redes sociais, especificamente o Twitter, site oficial e aplicativo do Cartola. A partir do material analisado, percebeu-se que o jogo contribui não apenas para aumentar o engajamento dos torcedores com o campeonato nacional, mas também alterou lógicas vigentes nas práticas do torcer e nas interações comunicacionais e sociais relativas ao futebol.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo se propone a estudiar cómo la narrativa transmedia en el Cartola refleja sobre la forma de cómo el juego de Fútbol es utilizado estratégicamente para la participación de los aficionados por el Campeonato Brasileño. El juego consiste en una competición ficticia en la cual los usuarios tienen que crear equipos con futbolistas reales y así desafiar a otros usuarios. Por eso, el concepto de narrativa transmedia será el punto clave de este estudio. El concepto representa un proceso en el que los elementos de contenido se difunden por medio de múltiples plataformas de forma coordinada. Como corpus de análisis, recogimos a contenidos difundidos en la televisión durante las secuencias de combinaciones del mes de octubre de 2019, además de las redes sociales, específicamente Twitter, el sitio web oficial y aplicativo del Cartola. A partir del material analizado, se percibió que el juego contribuye no sólo para aumentar la participación de los aficionados por el Campeonato nacional, pero también cambió la lógica actual en las prácticas de animar y en las interacciones comunicacionales y sociales relacionadas al fútbol.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aims to study how transmedia storytelling reflects how Brazilian supporters engage with Brazilian Soccer League – Brasileirão – through the game Cartola. This game consists of a fictitious competition in which users must create and line up teams based on real soccer players to challenge other users. For this reason, the concept of transmedia storytelling is a key base in this work. Transmedia represents a process in which content elements get spread across multiple platforms in a coordinated manner. As a corpus of analysis, we collected content broadcasted on TV during the rounds of October 2019, in addition to social networks, specifically Twitter, Cartola’s official website and app. We noticed that the game contributes to increasing the fans’ engagement with the national championship and changes the current logic in the ways of supporting and in the communicational and social interactions related to football.
  • É perigoso: a glorificação do risco na mídia e as atitudes dos jovens em relação à direção no trânsito Artigos

    Gramacho, Wladimir

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo analisa efeitos de mídia de curto prazo de anúncios de carros na TV que glorificam o risco, e associações de longo prazo, como o uso de videogames violentos, sobre as atitudes dos jovens em relação à experiência de dirigir. O estudo, que utiliza metodologia experimental com desenho entressujeitos, teve a participação de 106 estudantes de graduação da Universidade de Brasília (UnB) e ocorreu durante o primeiro semestre de 2019. Os resultados mostram que os efeitos de curto prazo da exposição a anúncios de carros na TV que glorificam o risco aumentam significativamente as atitudes de risco em relação para dirigir, medido pela Driver Thrill Seeking Scale (DTSS). Entretanto, isso ocorreu apenas entre indivíduos que gostam de videogames violentos como Grand Theft Auto (GTA). Não foram encontrados efeitos a curto prazo entre os outros participantes, o que não exclui a existência de outros tipos de efeito, como os de longo prazo.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo analiza los efectos mediáticos a corto plazo de los anuncios de automóviles en la televisión que glorifican el peligro, y las asociaciones a largo plazo, como el uso de videojuegos violentos, sobre las actitudes de los jóvenes con relación a la experiencia de conducir. El estudio que utiliza una metodología experimental con dibujos entre sujetos, tuvo la participación de 106 estudiantes universitarios de la Universidad de Brasilia (UnB) ocurrió durante el primer semestre de 2019. Los resultados muestran que los efectos a corto plazo de la exposición a anuncios de automóviles en la Televisión que glorifican el peligro aumentan significativamente las actitudes de riesgo al conducir, medido por la Driver Thrill Seeking Scale (DTSS). Sin embargo, eso sólo ocurrió entre individuos que les gustan a los videojuegos violentos como Grand Theft Auto (GTA). No han sido encontrados efectos a corto plazo entre los otros participantes, lo que no excluye la existencia de otros tipos de efecto, como los a largo plazo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes short-term media effects of car commercials on TV that glorify risk, and long-term associations, such as the use of violent videogames, on the attitudes of young people towards driving experience. The study, a between-subjects experimental design, included 106 undergraduate students from the Universidade de Brasília (University of Brasília, UnB) during the first semester of 2019. The results show that the short-term effects of exposure to car commercials on TV that glorify risk significantly increase risky attitudes in relation to driving, measured by the Driver Thrill Seeking Scale (DTSS). But this only occurs among individuals who like violent videogames such as Grand Theft Auto (GTA). No short-term effects were found among the other participants, which does not exclude the existence of other types of effect, such as long-term ones.
  • Judiciário midiatizado: norma (direitos fundamentais) versus experimentação social Artigos

    Mendonça, Hermundes Souza Flores de

    Resumo em Português:

    Resumo Propomos um estudo da prática judicativa na sociedade em vias de midiatização. Notamos que o modo de interagir dos atores processuais, no contexto em que as instituições são atravessadas por lógicas de midiatização, tensiona o instituído. A experimentação social pressiona a norma (e direitos fundamentais). Nesse contexto, consideramos produtivo fazer reflexões de ordem metodológica sobre como pesquisar na interface jurídico-comunicacional. Após contextualizar o momento presente (ativismo judicial) mobilizando o conceito de midiatização, utilizamos o conceito de dispositivos interacionais para indagar os objetos empíricos selecionados para o estudo de casos, que são dois: a disputa pela posição das câmeras no depoimento do ex-presidente Lula perante o então juiz Sérgio Moro; e o debate sobre o sentido de ser jornalista, mediado pela prática judicativa no processo de busca e apreensão do blogueiro Eduardo Guimarães. Em ambos os casos notamos os fenômenos do ativismo judicial e da judicialização ficando mais complexos pela midiatização. Percebemos o direito fundamental do devido processo legal e a garantia constitucional ao sigilo da fonte sendo tensionados por experimentações que ultrapassam as lógicas jurídicas canônicas, colocando em risco direitos indispensáveis ao Estado Democrático de Direito.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Proponemos un estudio de la práctica judicial en la sociedad en proceso de mediatización. Observamos que la forma cómo los actores procedimentales interactúan en el contexto en que las instituciones son atravesadas por lógicas de mediatización tensiona lo instituido. La experimentación social ejerce presión sobre la norma (y los derechos fundamentales). En este contexto, consideramos productivo hacer reflexiones de orden metodológicas sobre cómo investigar en la interfaz jurídico-comunicacional. Tras contextualizar el momento presente (activismo judicial) movilizando el concepto de mediatización, utilizamos el concepto de dispositivos interacciónales para indagar en los objetos empíricos seleccionados para el estudio de casos, que son dos: la disputa sobre la posición de las cámaras en el testimonio del ex presidente Lula ante, el entonces, juez Sérgio Moro; y el debate sobre el significado de ser periodista, mediado por la práctica judicial en el proceso de la búsqueda y secuestro del bloguero Eduardo Guimarães. En ambos casos observamos que los fenómenos de activismo judicial y de la judicialización se quedaron más complejos por la mediatización. Percibimos que el derecho fundamental del debido proceso y la garantía constitucional al sigilo de la fuente están siendo tensionados por experimentaciones que ultrapasan las lógicas jurídicas canónicas, poniendo en riesgo derechos indispensables al Estado Democrático de Derecho.

    Resumo em Inglês:

    Abstract We propose a study of judicial practice in a society undergoing mediatization. We noticed that the way the procedural actors behave, in the context where the institutions are crossed by mediatization logics, tensions the instituted. Social experimentation pressures the norm (and fundamental rights). In this context, we consider it productive to make methodological reflections on how to research within the legal-communicational interface. After contextualizing the present moment (judicial activism) mobilizing the concept of mediatization, we used the concept of interactional devices to investigate the two empirical objects selected for the study of cases. The first, the dispute over the position of the cameras in the testimony of former President Lula before the ex-judge Sérgio Moro. The second, the debate about the meaning of being a journalist, mediated by the judicial practice in the judicial process of blogger Eduardo Guimarães. In both cases we notice the phenomena of judicial activism and judicialization becoming more complex by mediatization. We perceive the fundamental right of due process and the constitutional guarantee to the secrecy of the source being strained by experiments that go beyond canonical legal logics, putting at risk indispensable rights to the Democratic State of Law.
  • “Dibrando” a mídia hegemônica: a imprensa alternativa na propagação do futebol de mulheres Artigos

    Lima, Cecília Almeida Rodrigues; Januário, Soraya Barreto; Leal, Daniel Felipe de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo analisa como a mídia alternativa digital propõe novos modos de tratamento da informação para dar visibilidade a temáticas marginalizadas pela imprensa, negociando sentidos com meios hegemônicos e consumidores. A problemática é centrada no futebol de mulheres, assunto que historicamente recebia pouca atenção do jornalismo esportivo tradicional brasileiro, e tem como objeto o Dibradoras, projeto criado em 2015 por um grupo de mulheres com o objetivo de expor as desigualdades de gênero nos esportes. O corpus foi composto por 696 unidades publicadas pelo Dibradoras no Twitter, entre 7 de junho e 7 de julho de 2019, coincidindo com o início e o término da Copa do Mundo da França. Como resultados, é possível sugerir o fortalecimento de um canal de mídia alternativa que amplifica a voz das partícipes do espetáculo futebolístico e fomenta formas contra-hegemônicas de visibilidade para o futebol de mulheres.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo analiza cómo los medios digitales alternativos proponen nuevas formas de tratar la información para dar visibilidad a temas marginados por la prensa, negociando sentidos con los medios hegemónicos y los consumidores. La problemática se centra en el fútbol femenino, un tema que históricamente ha recibido poca atención por parte del periodismo deportivo tradicional brasileño, y tiene como objeto Dibradoras, un proyecto creado en 2015 por un grupo de mujeres con el objetivo de denunciar las desigualdades de género en el deporte. El corpus ha sido compuesto por 696 unidades publicadas por Dibradoras en Twitter, entre el 7 de junio y el 7 de julio de 2019, coincidiendo con el inicio y el final del Mundial de Fútbol de Francia. Como resultados, es posible sugerir el fortalecimiento de un canal mediático alternativo que amplifique la voz de las participantes del espectáculo futbolístico y fomente formas contra hegemónicas de visibilidad del fútbol femenino.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper analyzes how alternative digital media proposes new ways of processing information and allows greater visibility to marginalized topics by the hegemonic press, rearranging meanings with mass media and consumers. The research is centered on women’s soccer, a subject that has historically received little attention from traditional Brazilian sports journalism, and its object study is the Dibradoras, a blog created in 2015 by a group of women whose aim is to expose gender inequalities in sports. The corpus is composed of 696 units published by Dibradoras on Twitter, between June 7 and July 7 of 2019, coinciding with the beginning and end of the Women’s World Cup in France. As a result, it is possible to suggest the empowering of an alternative media channel which amplifies the voice of the participants and promotes counter-hegemonic forms of visibility in women’s soccer.
  • A produção da juventude empreendedora na mídia de negócios: discurso, cultura empreendedora e inspiração Artigos

    Casaqui, Vander; Doretto, Juliana

    Resumo em Português:

    Resumo A revista Pequenas Empresas, Grandes Negócios (PEGN), da editora Globo, é uma mídia de negócios, que se define como a “a maior e mais importante comunidade de empreendedores do Brasil”. Este trabalho tem o objetivo de investigar as concepções de juventude empreendedora presentes em reportagens publicadas no site do veículo, em 2018 e 2019. Por meio da Análise do Discurso, encontramos três grandes eixos semânticos, que estruturam as narrativas. Eles mostram o jovem como um empreendedor que inspira a sociedade; como aquele em que devemos investir, para que o país possa se desenvolver por meio de suas ações empreendedoras; e aquele que transforma a própria juventude em empreendimento. Tais representações são apresentadas na maior parte das vezes como casos de sucesso, ou, quando os erros aparecem, eles surgem para que sirvam à pedagogia empreendedora. O objetivo, em todos eles, é que a juventude brasileira seja unificada pelo ethos empreendedor.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La revista “Pequenas Empresas, Grandes Negócios (PEGN)”, de la editora Globo, es una prensa de negocios, que se define como “la mayor y más importante comunidad de emprendedores de Brasil”. Este trabajo tiene el objetivo de investigar las concepciones de juventud emprendedora presentes en reportajes publicadas en el sitio web de vehículo, en 2018 y 2019. A través del Análisis del Discurso, identificamos tres grandes ejes semánticos, que estructuran las narrativas. Ellos muestran el joven como un emprendedor que inspira la sociedad; como aquel que debemos hacer la inversión, para que el país pueda desarrollarse por medio de sus acciones emprendedoras; y aquel que trasforma la propia juventud en emprendimiento. Esas representaciones son presentadas en la gran mayoría de las veces como casos de éxito, o cuando aparecen los errores, ellos surgen para que sirvan a la pedagogía emprendedora. El objetivo, en todos ellos, es que la juventud brasileña sea unificada por el espíritu emprendedor.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The magazine Pequenas Empresas, Grandes Negócios (PEGN), published by Globo, is a business media, which defines itself as “the largest and most important community of entrepreneurs in Brazil”. This work aims to investigate the conceptions of entrepreneurial youth present in texts published on the vehicle’s website, in 2018 and 2019. Through Discourse Analysis, we identified three major semantic axes, which structure the narratives. They show the youth as an entrepreneur who inspires society; as the one in which we should invest, so that the country can develop through its entrepreneurial actions; and the one who transforms youth into an enterprise. Such representations are presented most of the time as cases of success, or, when errors appear, they serve to the entrepreneurial pedagogy. The goal, in all of them, is to unify Brazilian youth by the entrepreneurial ethos.
  • Cercados, o documentário: entre fatos e mentiras, entre imprensa e discursos Artigos

    Médola, Ana Silvia Lopes Davi; Guerreiro, Taíssa Maria Tavares

    Resumo em Português:

    Resumo No contexto da pandemia da COVID-19 no Brasil, ficou evidente o embate e a resistência da imprensa frente aos ataques e agressões protagonizados pelos negacionistas. O documentário Cercados, produzido pela Globoplay, objeto de análise deste trabalho, retrata os desafios dos bastidores da cobertura jornalística no primeiro ano de pandemia no Brasil. Apoiados em conceitos da teoria da enunciação e estudos de televisão, objetiva-se refletir sobre os efeitos de sentido produzidos pelo texto audiovisual e sua contribuição para a reflexão crítica acerca do cenário de desinformação, bem como da relevância do jornalismo como instituição do sistema democrático. Os resultados indicam que a organização do discurso, marcada pela estética da autorreferencialidade, possibilita ao enunciatário adentrar ao universo da produção jornalística e identificar-se com os papéis temáticos desempenhados pelos jornalistas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Durante la pandemia de la COVID-19 en Brasil, se quedó evidente el embate y la resistencia de la prensa frente a los ataques y agresiones protagonizados por los negacionistas. El documentario Cercados, producido por la Globoplay, objeto de análisis de este trabajo, retrata los desafíos entre bastidores de la cobertura periodística en el primer año de la pandemia en Brasil. Respaldados por conceptos de la teoría de la enunciación y estudios de televisión, el objetivo es reflexionar sobre los efectos de sentido producidos por el texto audiovisual y su contribución para la reflexión crítica sobre el escenario de desinformación, así como de la relevancia del periodismo como institución del sistema democrático. Los resultados indican que la organización del discurso, marcada por la estética de la autorreferencialidad, posibilita al enunciador entrar en el universo de la producción periodística e identificarse con los papeles temáticos que desempeñan los periodistas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In the context of the COVID-19 pandemic in Brazil, the clash and resistance of the press to the attacks and aggression by the deniers was evident. The documentary Cercados, produced by Globoplay, object of analysis of this work, portrays the challenges behind the scenes of the news coverage in the first year of pandemic in Brazil. Supported by concepts of enunciation theory and television studies, this paper aims to reflect on the effects of meaning produced by the audiovisual text and its contribution to critical reflection about the disinformation scenario, as well as the relevance of journalism as an institution of the democratic system. The results indicate that the organization of the discourse, marked by the aesthetics of self-referentiality, allows the enunciatee to enter the universe of journalistic production and identify with the thematic roles played by journalists.
  • “As garras do feminismo”: discurso de ódio antifeminista no Facebook e o senso de urgência controlada Artigos

    Anjos, Júlia Cavalcanti Versiani dos

    Resumo em Português:

    Resumo O presente trabalho tem por objetivo analisar de que forma conteúdos antifeministas divulgados no Facebook mobilizam ódio direcionado a feministas e utilizam-no como uma poderosa ferramenta política. A escolha metodológica foi coletar conteúdos disponibilizados em páginas da mencionada plataforma de redes sociais e examiná-los a partir da Análise do Discurso na perspectiva foucaultiana. Considero, assim, que essas falas existem em um contexto e atendem a necessidades urgentes do antifeminismo. Nesta oportunidade, será discutida especificamente a necessidade de promover, em relação ao feminismo, um senso de urgência controlada: narrativas são criadas para incentivar reações tanto explosivas quanto contínuas, de modo a garantir que a aversão a essas militantes conserve sua intensidade e perdure ao longo do tempo. Assim, fica solidificada a união entre o grupo antifeminista sob a ideia de enfrentamento de um grande vilão.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este trabajo analiza las formas cómo los contenidos antifeminista publicados en el Facebook movilizan el odio dirigido a feministas y lo utilizan como una poderosa herramienta política. El procedimiento metodológico fue recopilar contenidos disponibles en las páginas de la mencionada plataforma de redes sociales y examinarlos a partir del Análisis del Discurso en la perspectiva foucaultiana. Por lo tanto, considero que esas declaraciones existen en un contexto y corresponden a las necesidades urgentes del antifeminismo. En este artículo también será discutida específicamente la necesidad de promover una cordura de urgencia controlada, con relación al feminismo. Las narrativas son creadas para incentivar reacciones tanto explosivas como continuas, a fin de garantizar que el rechazo a esas activistas mantenga su intensidad a lo largo del tiempo. Así, la unión entre el grupo antifeminista se solidifica bajo la idea de enfrentamiento de un gran villano.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to analyze how antifeminist content published on Facebook mobilizes hate and uses it as a powerful political tool. The methodological path was to collect content made available in the pages of the mentioned social media website and to examine them using the Discourse Analysis from the Foucaultian perspective. I consider, therefore, that these enunciations exist in a context and meet the urgent needs of antifeminism. In this work, the need to promote a sense of controlled urgency will be specifically discussed: narratives are created to encourage both explosive and continuous reactions, in order to ensure that aversion felt for these militants retains its intensity and lasts throughout time. This strategy solidifies the union between the antifeminist group under the idea of confronting a terrible villain.
  • Divulgação científica para a imprensa: o modelo híbrido dos textos da Agência Bori com base em cinco perguntas essenciais Artigos

    Righetti, Sabine; Flores, Natália Martins; Andrade, Fernanda Quaglio de; Morales, Ana Paula

    Resumo em Português:

    Resumo Nove em cada dez brasileiros não sabem dizer o nome de uma instituição que faça pesquisa no país ou de um cientista brasileiro (CGEE, 2019) – o que escancara a necessidade de estratégias para conectar a imprensa e a ciência no Brasil. É nesse campo que se insere a Agência Bori, iniciativa que dissemina estudos científicos brasileiros para jornalistas de todo o país e os explica por meio de texto híbrido, que se coloca entre um press release e um texto noticioso. No presente artigo, apresentamos a construção do modelo híbrido de texto de divulgação científica da Agência Bori com base em cinco perguntas essenciais: Qual principal achado da pesquisa? Como a pesquisa foi feita? Como os resultados mudam a vida das pessoas? Como os resultados mudam o que já se sabia na área do conhecimento? O que acontece agora diante dos resultados/conclusões? Experiências preliminares de monitoramento da repercussão dos estudos disseminados para a imprensa mostram que o modelo tem boa aceitação no meio jornalístico.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Nueve en cada diez brasileños no saben decir el nombre de una institución que produzca investigaciones en el país o, de igual manera, nombrar a un científico brasileño (CGEE, 2019) – lo que revela la necesidad de estrategias para conectar la prensa a la ciencia en Brasil. La Agencia Bori actúa para revertir esta invisibilidad con iniciativas de divulgación de los estudios científicos brasileños para periodistas de todo el país, produciendo contenidos explicativos por medio de un modelo textual híbrido, que se queda entre un comunicado de prensa y un texto informativo y se apropia así de elementos de asesoría de prensa y del periodismo. En este artículo presentamos la construcción del modelo híbrido de texto de divulgación científica de la Agencia Bori basado en cinco cuestiones clave: ¿Cuál es el principal resultado de la investigación? ¿Cómo se llevó a cabo la investigación científica? ¿Cómo los resultados cambian la vida de las personas? ¿Cómo los resultados cambian lo que ya se sabía en el área del conocimiento? ¿Qué ocurre ahora ante los resultados/conclusiones? Experiencias preliminares de verificación de la repercusión de los estudios divulgados para la prensa muestran que el modelo tiene buena aceptación en el medio periodístico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Nine out of ten Brazilians cannot name an institution that does research in the country or a Brazilian scientist (CGEE, 2019) – which reveals the need for strategies to connect the press and science in Brazil. Agência Bori is part of this field, an initiative that disseminates Brazilian scientific studies to journalists across the country and explains them through a hybrid text, which is placed between a press release and a news text. In this article, we present the construction of the Agência Bori hybrid model of science communication text based on five essential questions: What is the main finding of the research? How was the search done? How do the results change people’s lives? How do the results change what was already known in the area of knowledge? What happens now in the face of the results/conclusions? Preliminary experiences of monitoring the repercussion of studies disseminated to the press show that the model is well accepted in the journalistic environment.
  • O poder criativo do net-ativismo de povos originários no Brasil1 Artigos

    Rothberg, Danilo; Barbeta, Nayla Brisoti; Silva, Ana Beatriz Grandini Casali da; Barion, Thais Aparecida de Mello

    Resumo em Português:

    Resumo Pesquisas indicam a disseminação, pelo jornalismo industrial, de estereótipos e visões discriminatórias que tendem a não favorecer políticas de afirmação de direitos dos povos originários no Brasil. Nota-se, no entanto, a escassez de estudos sobre como os povos originários têm explorado as tecnologias para se comunicar e enfrentar tais visões. Este artigo busca contribuir para suprir essa lacuna, ao apresentar os resultados de um estudo sobre o tema, que teve o objetivo de produzir conhecimento científico sobre a presença na rede social Instagram do coletivo de indígenas Mídia Índia, por meio da metodologia de análise da narrativa aplicada sobre 31 postagens selecionadas de 2019 que dialogam com estereótipos e visões pejorativas hegemônicas. Os resultados sugerem que o movimento se diferencia por dialogar de forma criativa com estereótipos, questionando-os de modo a suscitar reflexões e desconstruções.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Las investigaciones indican la divulgación, por el periodismo industrial, de estereotipos y visiones discriminatorias que suelen a no favorecer políticas de afirmación de derechos de los pueblos originarios en Brasil. Se observa, sin embargo, la falta de estudios sobre cómo los pueblos originarios han explorado las tecnologías para comunicarse y enfrentar tales visiones. Este artículo busca contribuir para rellenar ese vacío, al presentar los resultados de un estudio sobre el tema, produciendo conocimiento científico sobre la presencia en la red social Instagran del colectivo de indígenas Mídia Índia, por medio de la metodología de análisis de la narrativa aplicada sobre 31 publicaciones de 2019 que dialogan con estereotipos y visiones despectivas hegemónicas. Los resultados indican que el movimiento se diferencia por dialogar de forma creativa con estereotipos, cuestionándolos de modo a promover reflexiones y deconstrucciones.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Studies show that the dissemination of discriminatory views and stereotypes by commercial media do not go towards defending the rights of native peoples in Brazil. However, there are few studies on how native peoples use technologies to communicate and deal with such discrimination. This article looks to fill this gap by presenting the results of a study on the subject, aimed at producing scientific knowledge about the indigenous network known as Mídia India and their presence on Instagram. We achieved this by conducting a narrative analysis of 31 posts from 2019 in response to stereotypes and hegemonic degrading views. The results suggest that this network differs itself by holding constructive dialogues about stereotypes and questioning them in order to generate serious thought and deconstruct the stereotypes.
  • “Nossa bandeira não é sexualidade”: construções discursivas em @gaycombolsonaro no Twitter Artigos

    Villela, Gabriel Merlim Moraes; Giorgi, Maria Cristina; Calixto, Roberta

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo busca refletir sobre a construção discursiva do movimento Gays com Bolsonaro (GcB) por meio de seu perfil no Twitter (@gaycombolsonaro). A partir de suas práticas discursivas, iluminamos suas alianças com elementos do heterocissexismo (BORRILLO, 2010; JUN, 2018) e a consequente legitimação dessa ideologia. Tendo como base a Análise do Discurso (ROCHA, 2014) e como corpus os tweets e retweets deste autointitulado “novo movimento LGBT”, apontamos como a formação dessa rede discursiva on-line – constitutiva desse movimento – tem como uma de suas bases a negação polêmica (DUCROT, 1987) que estabelece em relação aos movimentos anteriores. Nesse sentido, assinalamos a construção de um tipo de discurso nacionalista que é produzido em oposição às discussões e pautas do movimento LGBTI, contribuindo para o seu apagamento.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo busca reflexionar sobre la construcción discursiva del movimiento Gays con Bolsonaro (GcB) por medio de su perfil en el Twitter (@gaycombolsonaro). A partir de sus prácticas discursivas, destacamos alianzas con elementos del heterocisexismo (BORRILLO, 2010; JUN, 2018) y la consecuente legitimación de esa ideología. Con base en el Análisis del Discurso (ROCHA, 2014) y como corpus los tweets y retweets de este denominado “nuevo movimiento LGBT”, indicamos como la formación de esa red discursiva en línea – constitutiva de ese movimiento – tiene como una de sus bases la negación polémica (DUCROT, 1987) que establece en relación a los movimientos anteriores. En ese sentido, observamos la construcción de un tipo de discurso nacionalista que es producido en oposición a las discusiones y a la agenda del movimiento LGBTI, contribuyendo para su olvido.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aims to analyze the discursive construction of the movement Gays com Bolsonaro through its Twitter profile (@gaycombolsonaro). From their discursive practices, we illuminate their alliances with elements of heterocisexism (BORRILLO, 2010; JUN, 2018) and the consequent legitimation of this ideology. Based on the Discourse Analysis (ROCHA, 2014) and on the tweets and retweets of this self-titled “new LGBT movement”, we point out how the formation of this online discursive network – constitutive of this movement – has, as one of its bases, the polemic negation (DUCROT, 1987) that it establishes in relation to the previous movements. In this sense, we note the construction of a type of nationalist discourse that is produced in opposition to the discussions and agendas of the LGBTI movement, contributing to its erasure.
  • Representações do Movimento dos Povos Indígenas na etnomídia roraimense Artigos

    Santi, Vilso Junior; Araújo, Bryan Chrystian

    Resumo em Português:

    Resumo A presente pesquisa reflete sobre as práticas etnomidiáticas levadas a cabo pelo portal do Conselho Indígena de Roraima (CIR), a fim de entender como a organização constrói sentidos sobre o Movimento dos Povos Indígenas. Para tanto, caracterizamos o Movimento Indígena e a Etnocomunicação; discutimos as relações entre imperialismo midiático e representação a partir de Mattelart (1978); e acionamos os preceitos da Análise de Discurso, de Souza (2014), para examinar as narrativas do corpus de estudo, constituído por 89 publicações realizadas pelo CIR em 2018. Os resultados desvelam um fazer etnocomunicativo que trabalha na arquitetura de representações discursivas que têm como princípio a circunstância de os nativos serem habitantes originários das áreas delimitadas como Terras Indígenas, determinando a transmissão desse direito a seus descendentes para sua continuidade como povos com relações étnicas pré-colombianas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Esta investigación reflexiona sobre las prácticas etnomidiáticas realizadas por el portal del Consejo Indígena de Roraima (CIR), con el objetivo de comprender cómo la organización construye sentidos sobre el Movimiento de los Pueblos Indígenas. Para ello, caracterizamos el Movimiento Indígena y la Etnocomunicación; discutimos las relaciones entre imperialismo mediático y representación a partir de Mattelart (1978); y movilizamos los preceptos del Análisis del Discurso de Souza (2014), para examinar las narrativas del corpus de estudio, compuesto por 89 publicaciones realizadas por el CIR en 2018. Los resultados muestran un hacer etnocomunicativo que trabaja en la arquitectura de representaciones discursivas que tienen como principio el hecho de que los nativos sean habitantes originarios de las áreas delimitadas como Tierras Indígenas, determinando la transmisión de ese derecho a sus descendientes para su continuidad como pueblos con relaciones étnicas pre-colombianas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This research reflects on the ethnomedia practices carried out by the portal of the Indigenous Council of Roraima (CIR), in order to understand how the organization constructs meanings about the Indigenous Peoples Movement. To do so, we characterized the Indigenous Movement and Ethnocommunication; we discussed the relationships between media imperialism and representation through Mattelart (1978); and we used the precepts of Discourse Analysis by Souza (2014) to examine the narratives of the corpus of study, consisting of 89 publications by the CIR in 2018. The results unveil an ethnocommunicative practice that operates on the architecture of discursive representations that have as a principle the circumstance that the natives are original inhabitants of the areas delimited as Indigenous Lands, determining the transmission of this right to their descendants for their continuity as peoples with pre-Columbian ethnic relationships.
  • Bolsonaro riu disso e eu também: o sarcasmo como retórica de vínculo em conversações on-line sobre os cortes na educação Artigos

    Rizzotto, Carla Candida; Belin, Luciane Leopoldo; Kleina, Nilton Cesar Monastier; Hoshino, Camilla de Azevedo Pinheiro; Liebel, Vitor Adriano

    Resumo em Português:

    Resumo À luz da teoria deliberativa e partindo dos conceitos de retórica de vínculo e retórica de conciliação (Dryzek, 2010), este artigo tem como proposta investigar de que maneiras o sarcasmo foi instrumentalizado em conversações on-line no Facebook e YouTube sobre cortes orçamentários da educação promovidos em 2019 pelo Ministério da Educação (MEC). Neles, o sarcasmo foi o recurso argumentativo mais empregado, frequentemente associado ao insulto, contribuindo com o acirramento de uma discussão polarizada. Os comentários sarcásticos apresentam baixos índices de justificação, são majoritariamente declaratórios e, em maior grau, possuem um alvo genérico ou específico, gerando um efeito de oposição e conflito, e criando vínculo com indivíduos que compreendem o sentido da mensagem e concordam com o interlocutor.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Basado en la teoría deliberativa y partiendo de los conceptos de retórica de vínculo y retórica de conciliación (Dryzek, 2010), este artículo tiene como objetivo investigar de qué forma el sarcasmo ha sido instrumento de conversaciones en línea en el Facebook y YouTube sobre cortes en el presupuestos de la Educación promovidas en 2019 por el Ministerio de la Educación (MEC). En ellos, el sarcasmo fue el recurso argumentativo más utilizado con frecuencia relacionado al insulto, contribuyendo para una fuerte discusión. Las opiniones sarcásticas presentan bajos índices de justificación, son en la gran mayoría simples declaraciones y, muchas veces tienen un objetivo genérico o específico, generando un efecto de oposición y conflicto, y creando vínculo con individuos que comprenden el sentido del mensaje que concuerdan con el interlocutor.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In light of deliberative theory and based on the concepts of bonding rhetoric and bridging rhetoric (Dryzek, 2010), this article aims to investigate how sarcasm was employed in online conversations on Facebook and YouTube regarding budgetary cutbacks in education made in 2019 by the Ministry of Education (MEC). Sarcasm was the most used argumentative device and was often associated with insults, contributing to a polarized discussion. Sarcastic comments also had low rates of justification, were predominantly declaratory, and largely had a generic or specific target, generating reaction and conflict while strengthening a bond with those who understood the sarcastic meaning behind the message and agreed with the subject who employed it.
  • Autenticidade e felicidade: tensões entre dois imperativos culturais contemporâneos Arena

    Jiménez, Lisbeth Araya; Sanchotene, Nicole

    Resumo em Português:

    Resumo Refletindo sobre as características que saturam os sujeitos deste tempo, este artigo procura questionar a autenticidade e a felicidade como imperativos culturais. Busca-se, ao mesmo tempo, perceber seu nexo com as práticas culturais e seus desdobramentos no processo de produção das subjetividades contemporâneas, tendo em vista como esses ideais se fazem presentes em meio à lógica da espetacularização. Para tanto, se perpassa muito brevemente pelos processos econômicos, socioculturais e políticos que foram o embasamento da subjetividade contemporânea; em seguida, define-se os conceitos de felicidade e autenticidade, estabelecendo, nesse percurso, porque e como se constituem em obrigações sociais. Finalmente, argumenta-se a espetacularização da vida como uma consequência de ditos imperativos culturais e da forma em que são conduzidos nas sociedades ocidentais pós-modernas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Reflexionando sobre las características que saturan a los sujetos de nuestro tiempo, este artículo considera la autenticidad y la felicidad como imperativos culturales. Se busca, al mismo tiempo, percibir su nexo con las prácticas culturales y sus desdoblamientos en el proceso de producción de las subjetividades contemporáneas, llevando en cuenta cómo esos ideales se hacen presentes en medio a la lógica de la espetacularización. Para ello, se recorren muy brevemente por los procesos económicos, socioculturales y políticos que fueron la base de la subjetividad contemporánea; a continuación, se definen los conceptos de felicidad y autenticidad, estableciendo, en ese camino, por qué y cómo se constituyen en obligaciones sociales. Finalmente, se argumenta la espetacularización de la vida como una consecuencia de determinados imperativos culturales y de la forma en que son conducidos en las sociedades occidentales posmodernas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Reflecting on the characteristics that saturate the subjects of our time, this article seeks to question authenticity and happiness as cultural imperatives. It seeks as well to perceive its connection with cultural practices and its consequences in the process of producing contemporary subjectivities, considering how these ideals can be perceived in the logic of spectacularization. Therefore, this article briefly goes through the economic, socio-cultural and political processes that were the foundation of contemporary subjectivity. Then, it seeks to define the concepts of happiness and authenticity, establishing, along this path, why and how they constitute social obligations. Finally, the spectacularization of life is argued as a consequence of those cultural imperatives and the way in which they are conducted in postmodern western societies.
  • Quantas Marias existem? Devires e acesso a planos comuns a partir da experiência em cinema colaborativo Arena

    Mazzarino, Jane Marcia; Scheibe, Denise Bisolo; Delarmelin, Daniela Marqueli

    Resumo em Português:

    Resumo Quantas Marias existem? é um documentário sobre a violência contra a mulher, que resulta da produção amadora e colaborativa em cinema. Descreve-se, neste artigo, o processo de construção narrativa, as significações visuais e os atravessamentos subjetivos. O objetivo é mapear os movimentos e linhas que compuseram esta experiência. Trata-se de uma pesquisa-intervenção que valorizou a participação das mulheres vítimas de violência no roteiro e na produção do filme. Das análises, que mapearam movimentos e linhas que compuseram a experiência de construção do documentário, emergiu o devir mulher como plano comum, formador de um rizoma-documentário.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Quantas Marias existem? (¿sCuántas Marías existen?) es un documentario sobre la violencia contra la mujer, que resulta de una producción sin experiencia y colaborativa para el cine. En este artículo, se describe, el proceso de construcción narrativa, las significaciones visuales y los cruzamientos subjetivos. El objetivo es mapear los movimientos y líneas que hicieron parte de esta experiencia. Se trata de una investigación-intervención que valoró la participación de las mujeres víctimas de violencia en el guión y en la producción de la película. De los análisis, que mapearon movimientos y líneas que hicieron parte de la experiencia de construcción del documentario, surgió como plan común, el devenir mujer, formando un documental-rizoma.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Quantas Marias existem? (How many Marias are there?) is a documentary on violence against women, which results from an amateur and collaborative production of movies. This paper describes the process of narrative construction, the visual meanings and subjective intersections. The objective is to map the movements and lines that make up this experience. It is an intervention-research that valued the participation of the women who were victims of violence in the script and production of the film. From the analyses, which mapped as movements and lines that made up the experience of making the documentary, the process of becoming a woman emerged as a common plan, forming a documentary-rhizome.
  • Compreendendo o Quinto Estado e suas ramificações Entrevistas – Diálogos Midiológicos

    Dutton, William H.; Pereira, Gustavo Teixeira de Faria
Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (INTERCOM) Rua Joaquim Antunes, 705, 05415-012 São Paulo-SP Brasil, Tel. 55 11 2574-8477 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: intercom@usp.br