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RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Volume: 20, Publicado: 2022
  • Visibilidade, Inovações e Boas Práticas Editoriais Editorial

    Santos, Gildenir Carolino
  • As mudanças curriculares da Biblioteconomia brasileira e suas relações com a generificação da profissão bibliotecária Artigo

    Pires, Hugo Avelar Cardoso; Paula, Claudio Paixão Anastácio de

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Destaca como as relações de gênero se inserem na lógica do poder e se apoiam na produção de difusão de discursos para penetrar no cotidiano das pessoas e produzir indivíduos dóceis. Objetivo: Apresentar discussão teórica acerca de como as mudanças curriculares dos cursos de Biblioteconomia no Brasil - ora mais humanistas, ora mais técnicos - influenciaram no processo de feminização da profissão e de inserção da profissão no rol de profissões notadamente marcadas pela divisão sexual do trabalho. Método: revisão bibliográfica acerca do papel dos currículos enquanto disseminadores de discursos e de relações de poder e na generificação das profissões; percurso histórico dos currículos de Biblioteconomia no Brasil e sua inserção de discursos generificados na profissão bibliotecária. Resultados: Buscou-se evidenciar neste trabalho como o currículo foi utilizado como dispositivo para difusão de certos discursos em relação à profissão bibliotecária e como este colaborou para a feminização desta. Conclusão: Propõe-se que a profissão bibliotecária se tornou feminilizada ao longo do tempo e as mudanças de enfoque curricular colaboraram para tal movimento, onde a adoção de currículos mais técnicos colaborou na inserção da profissão no rol de profissões notadamente marcadas pela divisão sexual do trabalho. Aponta-se, finalmente, que, a partir dos anos 1980 uma tímida aproximação dos homens com a área também levou a uma mudança de enfoque curricular e no discurso em torno da profissão.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: It highlights how gender relations are inserted in the logic of power and are supported by the production of diffusion of discourses to penetrate people's daily lives and produce docile individuals. Objective: To present a theoretical discussion about how the curricular changes of Librarianship courses in Brazil - sometimes more humanistic, sometimes more technical - influenced the process of feminization of the profession and the insertion of the profession in the list of professions notably marked by the sexual division of labor. Method: bibliographic review about the role of curricula as disseminators of discourses and power relations and in the gendering of professions; historical course of Librarianship curricula in Brazil and its insertion of gendered discourses in the librarian profession. Results: This work sought to show how the curriculum was used as a device for the dissemination of certain discourses in relation to the librarian profession and how it contributed to its feminization. Conclusion: It is proposed that the librarian profession has become feminized over time and changes in curricular focus have contributed to this movement, where the adoption of more technical curricula has contributed to the insertion of the profession in the list of professions notably marked by the sexual division of labor. Finally, it is pointed out that, from the 1980s, a timid approach of men to the area also led to a change in the curricular focus and in the discourse around the profession.
  • Sistema de Armazenamento e Recuperação da Informação: uma análise do impacto das variáveis e medidas visando à organização e recuperação de informação centrado no usuário Artigo

    Lima, Gercina Angela de; Campos, Maria Luiza Almeida

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O efetivo desempenho de Sistema de Recuperação da Informação depende da qualidade com a qual a organização da informação é realizada, o que implicará em uma recuperação da informação mais relevante e pertinente, visto que esses procedimentos são condicionados um ao outro fazendo uma ponte entre a entrada e a saída da informação. Objetivo: Avaliar o impacto das variáveis exaustividade e especificidade e das medidas de revocação e precisão, assim como os conceitos de relevância e pertinência, em Sistemas de Recuperação de Informação. Metodologia: Caracteriza-se como um estudo descritivo e exploratório, baseado em revisão de literatura narrativa visando apresentar as diversas conceituações, os seus pontos convergentes e divergentes. Resultados: Como contribuição apresenta- se uma proposta de fluxo para um Sistema de Armazenamento e Recuperação de Informação, centrado no usuário, reunindo diversos aspectos relacionados às medidas de revocação e precisão, de relevância e pertinência. Conclusão: Considera-se como contribuição final deste estudo evidenciar a importância de uma visão sistêmica, na qual todos os elementos de um Sistema de Armazenamento e Recuperação de Informação estão em inter-relação, tendo o usuário como elemento principal; e apresentar as fundamentais atividades que são importantes para a formação de profissionais aptos à construção de Sistemas consistentes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The effective performance of an Information Retrieval System depends on the quality with which the organization of information is performed, which will imply a retrieval of the most relevant and pertinent information, since these procedures are conditioned to each other, creating a bridge between input and output of information. Objective: To evaluate the impact of the exhaustiveness and specificity variables and the recall and precision measures, as well as the concepts of relevance and pertinence, in Information Retrieval Systems. Methodology: It is characterized as a descriptive and exploratory study, based on a narrative literature review aiming to present the different concepts, their converging and divergent points. Results: As a contribution, we present a proposal for a flow for an Information Storage and Retrieval System, centered on the user, bringing together several aspects related to measures of recall and precision, of relevance and pertinence. Conclusion: It is considered as the final contribution of this study to highlight the importance of a systemic view, in which all elements of an Information Storage and Retrieval System are in interrelation, having the user as the main element; and present the fundamental activities that are important for the training of professionals able to build consistent Systems.
  • Uso do significado linguístico para suporte à comunicação da informação Artigo

    Santos, Marcelo Alves dos; Duque, Cláudio Gottschalg

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Ferdinand Saussure, linguista, semiólogo, filósofo e um dos principais fundadores da semiótica afirma que o “Significado” é uma representação de algo criado na mente, uma associação que que está relacionada a um “Significante” que é a impressão psíquica do som. Objetivo: Nesse contexto, o objetivo dessa pesquisa é verificar a viabilidade de gerar comunicação baseada em imagens formadas na mente (Significado) e o que ela pode representar cognitivamente relacionado ao Significante utilizando uma interface cérebro-computador. Metodologia: Uma interface cérebro-computador foi desenvolvida e um usuário foi submetido a testes de modo que utilizou comandos neuromusculares e comandos mentais puros invocando Significados (associações na mente do usuário) que representam um propósito de se comunicar. Resultados: Os resultados permitiram avaliar a relação que une o significado ao significante extraindo informações do cérebro. Imagens psíquicas dotadas de intenção de comunicação foram vinculadas a imagens sonoras, que também são entidades mentais, e quando ativadas cerebralmente foram convertidas em “fala” (som físico) computacionalmente. Conclusão: Os resultados demonstram a viabilidade de comunicação nessa modalidade, o que poderia apoiar a necessidades básicas de comunicações de pessoas que não se comunicam oralmente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Ferdinand Saussure, linguist, semiologist, philosopher and one of the main founders of semiotics, affirms that "Meaning" (significance) is a representation of something created in the mind, an association that is useful for a "Signifier" that is a psychic impression of sound. Objective: In this context, the objective of this research is to verify the feasibility of generating communication based on images formed in the mind (Signified) and what it can represent cognitively related to the Signifier using a brain-computer interface Method: A computer brain interface has been developed and a user has been tested so that it uses neuro-muscular commands and pure mental commands that invoke Signified (records in the user's mind) that represent a goal of communicating. Result: The results allow to evaluate a relationship between signified and signifier of information drawing from the brain. Psychic images of a communication intent were linked to sound images that are also mental entities, when brain activated, are converted in “speech” (physical sound) computationally. Conclusion: The results demonstrate the feasibility of communication in this modality, which could support the basic communication needs of people who do not communicate orally.
  • Percurso editorial e a visibilidade das publicações científicas: um estudo de caso exploratório sobre o periódico Tchê Química Artigo

    Mira, Bianca Savegnago de; Oliveira, Caroline Gomes de; Shintaku, Milton

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Tradicionalmente, as Ciências Rígidas têm nos artigos de periódicos seu canal preferencial para disseminação dos resultados de pesquisa. Entretanto, no Brasil, essas disciplinas publicam predominantemente em periódicos internacionais. Assim, é compreensível que os periódicos nacionais vinculados às Ciências Rígidas busquem relevância internacional. Objetivo: Nesse sentido, o presente estudo tem por objetivo compreender quais são os problemas enfrentados por periódicos da área de Química, principalmente no que concerne à visibilidade. Metodologia e Resultados: Para tanto, optou-se por selecionar um único periódico e analisar seu percurso editorial, por meio do Journal Ranking, fornecido pelo Scimago Journal & Country Rank (SJR) pertencente a Scopus. Como resultado foi escolhido o periódico Tchê Química e analisou-se seu percurso editorial, o periódico permaneceu indexado à base Scopus de 2011 a 2020. As análises incluíram os dados disponibilizados pelo próprio SJR e uma rede de citação construída no software VOSviewer a partir dos periódicos citantes do Tchê Química. Conclusão: Ao fim conclui-se que o periódico possui forte relacionamento com periódicos específicos e que seus resultados no ranking são vinculados às citações desses periódicos e às autocitações.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Traditionally, the Hard Sciences have journals as their preferred channel for disseminating research results. However, in Brazil these disciplines are predominantly publish in international journals. Thus, it is understandable that the national journals linked to the Rigid Sciences seek international relevance. Objective: The study aims understand the problems related to journals in the field of Chemistry, mainly that concern visibility. Methodology and Results: We chose to select a single journal and analyze its editorial path, through the Journal Ranking provide by the Scimago Journal & Country Rank (SJR), belonging to Scopus. The journal chosen was Tchê Química and its editorial path was analized. The journal remained indexed to the Scopus database from 2011 to 2020. The analyzes included the data provided by the SJR and a citation network built in the VOSviewer software from the citing journals of Tchê Química. Conclusion: It is concluded that the journal has a strong relationship with specific journals and that is ranking results are linked to the citations of these journals and to selfcitations.
  • Sistematização de modelo de avaliação do controle de vocabulários em repositórios: relato de pesquisa com o Repositório Institucional Unesp Artigo

    Fujita, Mariângela Spotti Lopes

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O controle de vocabulário em sistemas de armazenamento, tratamento e recuperação de recursos de informação é necessário para se obter consistência entre a indexação e a recuperação de modo a evitar a dispersão informacional. Repositórios digitais em universidades são, atualmente, fundamentais na organização e gestão do conhecimento gerado pela produção científica, tecnológica, artística e administrativa, entretanto, é preciso verificar a disponibilização de vocabulário controlado e como se realiza o controle de vocabulário. Objetivo: Com o objetivo de sistematizar proposta para controle de vocabulário e uso de vocabulários controlados em repositórios universitários administrados por bibliotecas foi elaborado modelo de avaliação que se propõe a sistematizar métodos, procedimentos, recursos e técnicas. Metodologia: Para isso, o desenvolvimento da investigação realizou pesquisa exploratória com pesquisa bibliográfica e documental e pesquisa aplicada no Repositório Institucional Unesp. Resultados: Os resultados obtidos constituíram-se em um Plano de Ação, discutido e elaborado por Grupo de Estudos, composto de seis ações e nove estudos para avaliação e controle de vocabulário em repositórios universitários acerca de: controle de vocabulário na indexação por profissionais e não profissionais; controle de vocabulário na recuperação; uso de metadados de assuntos de trabalhos acadêmicos; compatibilização de palavras-chave; análise de variações terminológicas em nível semântico, sintático e pragmático; análise de logs de transação de buscas por assuntos. Conclusões: Conclui-se que a sistematização das ações em modelo de avaliação é relevante para que repositórios universitários incorporem os avanços oferecidos pelo controle de vocabulário em suas rotinas e, principalmente, pela contribuição de novos termos oriundos da evolução científica e tecnológica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Vocabulary control in information resource storage, treatment and retrieval systems is necessary to obtain consistency between indexing and retrieval to avoid informational dispersion. Digital repositories in universities are currently fundamental in knowledge management and organization generated by scientific, technological, artistic and administrative production, however, it is necessary to verify the availability of controlled vocabulary and how vocabulary control is carried out. Objective: With the objective of systematizing a proposal for vocabulary control and the use of controlled vocabularies in university repositories managed by libraries, an assessment model that proposes to systematize methods, procedures, resources and techniques was developed. Methodology: For this end, the development of the investigation carried out exploratory research with bibliographic and document research and applied research in the Unesp Institutional Repository. Results: The results constituted an Action Plan, discussed and elaborated by the Study Group, composed of six actions and nine studies to assessment and vocabulary control in university repositories about: vocabulary control in indexing by professionals and non-professionals; vocabulary control in retrieval; use of subject metadata from academic papers; keyword matching; analysis of terminological variations at semantic, syntactic and pragmatic levels; analysis of transaction logs for searches by subject. Conclusions: It is concluded that the systematization of actions in an assessment model is relevant for university repositories to incorporate the advances offered by vocabulary control in their routines and, mainly, by the contribution of new terms arising from scientific and technological evolution.
  • Comportamento da produção científica de pesquisadores categorizados no Nível III do Programa Nacional de Incentivo a Pesquisadores do Paraguai: Período 2010-2020 Artigo

    Escalante, Mónica Báez; Díaz, Mariana Cáceres Ruiz; Correa, Emilce Sena

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A mensuração e caracterização da produção científica permite medir o grau e a direção do avanço da ciência. Objetivo: Descrever o comportamento da produção científica de pesquisadores categorizados no Nível III do Programa Nacional de Incentivo a Pesquisadores do Paraguai, no período 2010-2020. Método: Proposto um estudo quantitativo, descritivo, não experimental, transversal. Os dados de produção científica foram obtidos do SCOPUS e SciELO. Evidenciou-se que cerca de 80% da produção científica estudada correspondia ao SCOPUS. A maior produção foi apresentada nos anos de 2015, 2017 e 2019. As publicações foram em sua maioria escritas em inglês e foram principalmente artigos científicos. Resultados: Revelou-se que 75% das publicações correspondiam a pesquisadores do sexo masculino e que a faixa etária de 55 a 59 anos concentrava aproximadamente 35% das publicações. A área de publicações que mais se destacou foi a de Ciências Médicas e da Saúde. Conclusão: Os achados indicam que a produção científica dos pesquisadores estudados está canalizada para se posicionar em periódicos de alto impacto, utilizando o inglês como idioma principal e o artigo científico como meio preferencial de publicação, visando, assim, visibilidade internacional. No entanto, há a necessidade de implementar ações que visem a equidade na participação de mulheres pesquisadoras ao mais alto nível de categorização e a aumentar a visibilidade das áreas menos representativas da ciência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The measurement and characterization of scientific production allows to scope the degree and direction of science advancement. Objective: The objective of this study is to describe the researchers scientific production behavior categorized in the Level III of the National Research Incentive Program of Paraguay in the period 2010-2020. Method: A quantitative, descriptive, non-experimental, cross-sectional study was proposed. The scientific production data were taken from SCOPUS and SciELO. It was evident that about 80% of the scientific production studied corresponded to SCOPUS. The largest production was presented in 2015, 2017 and 2019. The publications were mostly written in English and they were mainly scientific articles. Results: The study revealed that publications made by male researchers corresponded to 75% concentrated within the age range of 55 to 59. Medical and Health Sciences was the most outstanding area of publications. Conclusion: Findings indicate that the researchers scientific production studied is channeled to attain themselves journals high- impact positions. They use English as the main language and the scientific article as the preferred medium for publication aiming towards an international visibility. However, there is a need to apply actions targeting equity for the participation of female researchers at the highest level of categorization and to increase the visibility of the least representative areas of science.
  • Alinhamento de Vocabulário de domínio utilizando os sistemas AML e LogMap Artigo

    Guimarães, João Pedro Pereira; Andrade, Morgana C.; Baptista, Ana Alice

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: No contexto da Web Semântica, a interoperabilidade entre ontologias heterogêneas é um desafio devido a diversos fatores entre os quais se destacam a ambiguidade e a redundância semântica. Para superar tais desafios, adota-se sistemas e algoritmos para alinhamento de diferentes ontologias. Neste estudo, entende-se que vocabulários controlados são uma forma particular de ontologias. Objetivo: obter um vocabulário resultante do alinhamento e fusão dos vocabulários Domínios Científicos e Áreas Científicas da Fundação para Ciência e Tecnologia, - FCT, European Science Vocabulary - EuroSciVoc e Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - UNESCO nomenclature for fields of Science and Technology, no domínio Ciências da Computação, para ser usado no âmbito do projeto IViSSEM. Metodologia: revisão da literatura sobre sistemas/algoritmos para alinhamento de ontologias, utilizando a metodologia Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses - PRISMA; alinhamento dos três vocabulários; e validação do vocabulário resultante por meio do estudo Delphi. Resultados: procedeu-se à análise dos 25 sistemas de alinhamento de ontologias e variantes que participaram de pelo menos uma track da competição Ontology Alignment Evaluation Iniciative entre 2018 e 2019. Destes sistemas foram selecionados Agreement Maker Light e LogMap para realizar o alinhamento dos três vocabulários, fazendo um recorte para a área da Ciência da Computação. Conclusão: O vocabulário foi obtido a partir do Agreement Maker Light por ter apresentado uma melhor performance. Ao final foi obtido o vocabulário, com 98 termos, no domínio da Ciência da Computação a ser adotado pelo projeto IViSSEM. O alinhamento resultou dos vocabulários utilizados pela FCT (Portugal), com o adotado pela União Europeia (EuroSciVoc) e outro do domínio da Ciência&Tecnologia (UNESCO). Esse resultado é proveitoso para outras universidades e projetos, bem como para a própria FCT.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: In the context of the Semantic Web, interoperability among heterogeneous ontologies is a challenge due to several factors, among which semantic ambiguity and redundancy stand out. To overcome these challenges, systems and algorithms are adopted to align different ontologies. In this study, it is understood that controlled vocabularies are a particular form of ontology. Objective: to obtain a vocabulary resulting from the alignment and fusion of the Vocabularies Scientific Domains and Scientific Areas of the Foundation for Science and Technology, - FCT, European Science Vocabulary - EuroSciVoc and United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization - UNESCO nomenclature for fields of Science and Technology, in the Computing Sciences domain, to be used in the IViSSEM project. Methodology: literature review on systems/algorithms for ontology alignment, using the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses - PRISMA methodology; alignment of the three vocabularies; and validation of the resulting vocabulary by means of a Delphi study. Results: we proceeded to analyze the 25 ontology alignment systems and variants that participated in at least one track of the Ontology Alignment Evaluation Initiative competition between 2018 and 2019. From these systems, Agreement Maker Light and Log Map were selected to perform the alignment of the three vocabularies, making a cut to the area of Computer Science. Conclusion: The vocabulary was obtained from Agreement Maker Light for having presented a better performance. At the end, a vocabulary with 98 terms was obtained in the Computer Science domain to be adopted by the IViSSEM project. The alignment resulted from the vocabularies used by FCT (Portugal), with the one adopted by the European Union (EuroSciVoc) and another one from the domain of Science & Technology (UNESCO). This result is beneficial to other universities and projects, as well as to FCT itself.
  • Transdisciplinaridade: a busca pela unidade do conhecimento científico e tecnológico Artigo

    Alvares, Lillian Maria Araújo de Rezende; Freire, Patrícia de Sá

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Reflexões sobre a unidade do conhecimento tiveram lugar em diversos momentos da história. A ciência moderna, no entanto, traz em sua esteira a questão da especialização disciplinar, que causou profunda mudança na busca pelo conhecimento científico. A nova ordem disciplinar, cada vez mais especializada, dificultava a visão integrada da ciência e do conhecimento, levando a um distanciamento das várias realidades contidas em um mesmo problema ou circunstância e até mesmo desconsiderava a integração necessárias entre os saberes. Objetivos: Para compreender a relevância de buscar todos os aspectos de uma mesma situação, essa pesquisa tem como objetivo aprofundar as contribuições e entendimentos de alguns dos primeiros pensadores que trataram sobre a unidade do conhecimento, estendendo-se até Kurt Gödel, considerado o pai da transdisciplinaridade e ao Modo 2 de produção de conhecimento de Michael Gibbons. Método: Esse estudo consiste em uma pesquisa interpretativista, qualitativa, resultando em uma revisão crítica de literatura, que sintetizou as informações por meio de avaliação e discussão aprofundada sobre a unidade do conhecimento científico e tecnológico. Resultados: Unidade do conhecimento refere-se ao fato de que o conhecimento condicionado só pode alcançar sua integridade por meio do conhecimento incondicionado, este último não apenas um agregado contingencial, mas um sistema indispensável para a completa identidade do conhecimento condicionado. Conclusão: A transdisciplinaridade, Nesse aspecto, é a busca da unidade do conhecimento, além das fronteiras disciplinares, a fim de captar toda a complexidade da Realidade multidimensional e a multirreferencial do elemento condicionado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Reflections about the unity of knowledge have taken place at various times in history. Modern science, however, brings in its wake the issue of disciplinary specialization, which caused a profound change in the search for scientific knowledge. The new disciplinary order, increasingly specialized, hindered the integrated vision of science and knowledge, leading to a distancing from the various realities contained in the same problem or circumstance, and even disregarding the necessary integration among knowledges. Objectives: To understand the relevance of searching for all aspects of the same situation, this research aims to deepen the contributions and understandings of some of the first thinkers who dealt with the unity of knowledge, extending to Kurt Gödel, considered as the father of transdisciplinary, and to Mode 2 of knowledge production by Michael Gibbons. Method: This study consists of an interpretivist, qualitative research, resulting in a critical literature review, which synthesized the information through evaluation and in-depth discussion about the unity of scientific and technological knowledge. Results: Unity of knowledge refers to the fact that conditioned knowledge can only achieve its integrity through unconditioned knowledge, the latter not merely a contingent aggregate, but an indispensable system for the complete identity of conditioned knowledge. Conclusion: Transdisciplinary, in this respect, is the search for the unity of knowledge, beyond disciplinary boundaries, to capture the full complexity of the multidimensional and the multi-referential Reality of the conditioned element.
  • As singularidades do processo de trabalho nas bibliotecas universitárias especializadas em saúde: o serviço de referência em debate Artigo

    Xavier Junior, Gesner Francisco; Reis, Alcenir Soares dos

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: o serviço de referência nas bibliotecas universitárias especializadas em saúde possui determinadas singularidades em razão das características do campo científico do campo das Ciências da Saúde, pela interface entre as práticas de ensino e a pesquisa científica, assim como pelo perfil geral e demandas por informação/evidências confiáveis por acadêmicos, docentes/pesquisadores e profissionais. Objetivo: apresentar e discutir as singularidades do serviço de referência nas bibliotecas universitárias especializadas em saúde, assim como os desafios/potencialidades da atuação bibliotecária nesse contexto. Método: O estudo, de caráter teórico, realizou pesquisa exploratória com pesquisa bibliográfica na literatura nacional e internacional da área de Biblioteconomia/Ciência da Informação. Resultados: Os resultados obtidos sinalizam que as singularidades do processo de trabalho nas bibliotecas universitárias são determinadas não apenas pelas idiossincrasias do pessoal da saúde, mas, sobretudo, pelo fato de a saúde humana (física e mental) ser o objeto de estudo e prática da área. Conclusão: Conclui-se que apesar dos desafios relacionados à formação bibliotecária no Brasil e do próprio desenvolvimento de competências/habilidades desejáveis e/ou requisitadas para atuação em saúde, tais elementos não se constituem como um óbice intransponível para a prática profissional com excelência. No entanto, o bibliotecário precisa reconhecer que tais variáveis são intervenientes em sua prática profissional e que a busca por aperfeiçoamento/especialização é uma demanda premente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: the reference service in university libraries specialized in health has certain singularities due to the characteristics of the scientific field of the field of Health Sciences, the interface between teaching practices and scientific research, as well as the general profile and demands for information /reliable evidence by academics, professors/researchers and practitioners. Objective: to present and discuss the singularities of the reference service in university libraries specialized in health, as well as the challenges/potentialities of librarianship in this context. Method: The study, of theoretical character, carried out exploratory research with bibliographic research in national and international literature in the area of ​​Librarianship/Information Science. Results: The results obtained indicate that the singularities of the work process in university libraries are determined not only by the idiosyncrasies of health personnel, but, above all, by the fact that human health (physical and mental) is the object of study and practice of area. Conclusion: It is concluded that despite the challenges related to library training in Brazil and the development of desirable and/or required skills/skills for health care, these elements do not constitute an insurmountable obstacle to professional practice with excellence. However, the librarian needs to recognize that such variables are intervening in their professional practice and that the search for improvement/specialization is a pressing demand
  • O código de ética e deontologia do bibliotecário: reflexões freirianas a respeito de elementos sociolaborais Artigo

    Cardoso, Antonio Luiz M. de Souza; Miguel, Marcelo Calderari; Modolo, Philippe Peterle

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução/Objetivo: Neste trabalho, discutem-se alguns aspectos da ética do bibliotecário a partir do pensamento de Paulo Freire. A pesquisa identifica pontos da ética universal do ser humano e sua importância com um código na atuação do bibliotecário. Método: O viés metodológico resgata textos clássicos, de Freire, intitulado ‘O compromisso do profissional com a sociedade’ e a obra ‘Educação como prática da liberdade’ para construir reflexões acerca da atuação profissional. Com a pesquisa bibliográfica, aborda-se itens do Código de Ética e Deontologia do Bibliotecário brasileiro, destacando subsídios que ampliem a proposta dialética e dialógica no contexto político, histórico e social - mediado por tecnologia e fluxos de informação. Resultados: O diagnóstico recupera itens indexados em plataformas digitais como: o portal Oasisbr; o SciVerse Scopus - Elsevier; a biblioteca eletrônica SPELL e a base Brapci. As bases de dados situam abordagens imprescindíveis ao ensino contextualizado da ética - que ergue, alicerça o carácter de todos os seus membros e, garantindo um contributo para a cidadania. Conclusão: Os resultados mostram que a ética e o compromisso são preceitos essenciais para alta performance profissional e institucional. Os itens documentais selecionados são significativos para o estudo de revisão literária da ética e do comprometimento do bibliotecário perante a sociedade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction/Objective: This paper discusses some aspects of librarian ethics based on Paulo Freire's thought. The research identifies points of the universal ethics of the human being and its importance as a code in the librarian's work. Method: The methodological approach uses Freire's classic texts, entitled "O compromisso do profissional com a sociedade" (The professional's commitment to society) and the work "Educação como prática da liberdade" (Education as a practice of freedom) to build reflections about professional performance. With the bibliographic research, items of the Code of Ethics and Deontology of the Brazilian Librarian are addressed, highlighting subsidies that expand the dialectical and dialogical proposal in the political, historical and social context - mediated by technology and information flows. Results: The diagnosis retrieves items indexed in digital platforms such as: the Oasisbr portal; the SciVerse Scopus - Elsevier; the SPELL electronic library and the Brapci base. The databases situate approaches indispensable to the contextualized teaching of ethics - which erects, grounds the character of all its members and, ensuring a contribution to citizenship. Conclusion: The results show that ethics and commitment are essential precepts for high professional and institutional performance. The selected documentary items are significant to the literature review study of librarian's ethics and commitment to society.
  • Importância das práticas de Ciência Aberta e de comunicação científica na perspectiva de atores envolvidos Artigo

    Ribeiro, Nivaldo Calixto; Oliveira, Dalgiza Andrade; Dias, Célia da Consolação; Miranda, Angélica Conceição Dias

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Composta por vários movimentos, a Ciência Aberta vem ganhando expressividade considerável na busca pela ampliação da confiança nos resultados de pesquisa, buscando a transparência em todos os elementos que compõem um processo de investigação científica. Objetivo: Nesse cenário, objetivou-se com este artigo analisar a importância atribuída por atores envolvidos com a Ciência Aberta, seus movimentos e iniciativas. Metodologia: Um questionário foi enviado a personalidades envolvidas com o processo científico por meio de dois grupos de aplicativos de troca de mensagens e comunicação em áudio e vídeo pela internet e uma lista de discussão de atores interessados na temática, composta por bibliotecários, pesquisadores, professores e editores. Estruturado por uma questão aberta e 20 variáveis relacionadas à Ciência Aberta, os respondentes foram orientados a indicar, em uma escala Likert de cinco pontos, a importância de cada uma delas, observando o contexto da comunicação científica desenvolvido na universidade pública. Resultados: Com o auxílio do software SPSS, foram realizadas análises estatísticas descritivas de frequência e média. Ainda, aplicou-se a análise fatorial e identificou-se a possibilidade de condensar as informações em um total de quatro componentes ou agrupamentos. Conclusão: Por meio deste estudo, concluiu-se que, apesar de alternar a frequência, todas as variáveis apresentaram como moda o fator cinco, indicando que todas as iniciativas e movimentos elencados no estudo foram considerados muito importantes pelos atores envolvidos com a Ciência Aberta.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Composed by several movements, Open Science has been gaining considerable notoriety in the search for increasing confidence in the research results, seeking transparency in all the elements that make up a scientific investigation process. Objective: In this scenario, this article aims to analyze the importance attributed by actors involved with Open Science and its movements and initiatives. Method: A questionnaire was sent to personalities involved in the scientific process: two groups of messaging and communication applications in audio and video over the internet and a discussion list of actors interested in the topic, composed of librarians, researchers, professors and editors. Structured by 1 open question and 20 variables related to Open Science, the respondents were instructed to indicate on a 5-point Likert scale the importance of each one, observing the context of scientific communication developed at the public university. Results: With the assistance of SPSS, descriptive statistical analysis of frequency and mean were performed. In addition, a factor analysis was applied and the possibility of condensing the information into a total of four components was identified. Conclusion: Through this study, it was concluded that, in spite of alternating the frequency, the most important mode was registered for all variables, indicating that all the initiatives and movements listed in the study were considered important by the actors involved with Open Science.
  • Análise de domínio de políticas institucionais de acesso aberto no Brasil Artigo

    Café, Luísa Chaves; Cavalcanti, Vanessa Oliveira de Macêdo; Barros, Camila Monteiro de; Vital, Luciane Paula; Alvarez, Edgar Bisset

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Este estudo tem como objetivo a identificação dos aspectos fundamentais do acesso aberto em suas representações presentes nas políticas institucionais brasileiras. Metodologia: Utiliza como abordagem qualitativa a análise de domínio, e o percurso teórico-metodológico da análise de conteúdo por meio da aplicação da técnica categorial. Realiza o mapeamento dos documentos a partir do diretório de políticas de acesso aberto Melibea. Resultados: Aponta que há um reconhecimento da importância do acesso aberto como estratégia para democratização e universalização do conhecimento para a sociedade e indica aspectos importantes na visão das instituições brasileiras analisadas como direitos autorais, preservação e dados abertos. Conclusão: Conclui que há relações terminológicas a serem consideradas no domínio do acesso aberto e que as políticas são importantes para alinhar institucionalmente a compreensão sobre conceitos fundamentais e orientar as práticas de acesso aberto.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Open Access to scientific literature is a movement that has been developing for more than two decades and has become more complex as a domain of knowledge. Because of the advances in this area, some institutions create open access policies that express norms, values ​​and paradigms on the subject. Objective: The objective of this study is to identify the fundamental aspects of open access representations in Brazilian institutional policies. Methodology: It uses as a qualitative approach the domain analysis and the theoretical-methodological course of content analysis through the application of the categorical technique. Performs the mapping of documents from the Melibea open access policy directory. Results: It points out that there is acknowledgment of the importance of open access as a strategy for the democratization and universalization of knowledge for society and indicates important aspects from the viewpoint of analyzed Brazilian institutions such as copyright, preservation, and open data. Conclusion: It concludes that there are terminological relationships to be considered in the open access domain and that the policies are important to institutionally align the understanding of fundamental concepts as well as to guide open access practices.
  • Ex-libris: uma revisão integrativa Artigo

    Oliveira, Hanna Sandy de; Cavalcante, Lidia Eugenia

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O presente trabalho trata-se de uma revisão integrativa sobre estudos atuais do ex-libris, marca de proveniência e propriedade de livros que representam, por meio de imagem e/ou inscrições, os donos desses dispositivos. Objetivo: Apresentar revisão integrativa sobre estudos atuais do ex-libris. Metodologia: No que concerne a esse tipo de pesquisa bibliográfica, apresenta a verificação e análise de estudos realizados acerca do ex-libris em periódicos brasileiros e internacionais, entre 2015 e 2022, utilizando documentos provenientes de revistas indexadas no Portal de Periódicos, da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e no buscador Google Acadêmico. Resultados: A busca nas bases resultou em 14 artigos científicos que atenderam a todos os critérios estabelecidos. Apresentamos os resultados da busca na íntegra para melhor visualização dos dados que virão a ser discutidos. Conclusão: Conclui que o ex-libris é um objeto de pesquisa com possibilidades multidisciplinares, relacionando diferentes campos do conhecimento, inclusive para fins pedagógicos. Os resultados também demonstram a relevante presença do Brasil em estudos atuais sobre essa temática, entretanto, a escassa quantidade de documentos recuperados reflete, ainda, a limitação da produção científica sobre esse objeto.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The present work is an integrative review on current studies of the ex-libris, mark of provenance and ownership of books that represent, through images and/or inscriptions, the owners of these devices. Objective: To present an integrative review of current ex-libris studies. Methodology: With regard to this type of bibliographic research, it presents the verification and analysis of studies carried out on the ex- libris in Brazilian and international journals, between 2015 and 2022, using documents from journals indexed in the Portal de Periódicos, of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Google Scholar search engine. Results: The search in the databases resulted in 14 scientific articles that met all the established criteria. We present the search results in full for better visualization of the data that will be discussed. Conclusion: It concludes that the ex-libris is a research object with multidisciplinary possibilities, relating different fields of knowledge, including for pedagogical purposes. The results also demonstrate the relevant presence of Brazil in current studies on this subject, however, the scarce amount of recovered documents also reflects the limitation of scientific production on this object.
  • O profissional da informação e a co-criação de valor em serviços informacionais: contribuições teóricas Artigo

    Silveira, Murilo Mauro; Varvakis, Gregório

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A co-criação de valor é fator relevante para o desenvolvimento de melhores serviços informacionais prestados por bibliotecas. Estes serviços carecem de reavaliações de processos que envolvem seus diversos participantes. A co-criação de valor oferece oportunidades para uma melhor integração entre prestador e utilizador dos serviços informacionais. Neste aspecto, questiona-se o como entender o envolvimento dos participantes neste processo. Objetivo: Construir um quadro teórico de referência que permita a investigação acerca dos processos de co-criação de valor em serviços informacionais sob a perspectiva do provedor de serviços (profissionais da informação/biblioteca). Justifica-se pela carência e insipiência no entendimento de como ocorre a co-criação de valor em bibliotecas, principalmente sobre os aspectos da prestação de serviços informacionais. Metodologia: Trata-se de um ensaio teórico, de natureza conceitual e analítica. Resultados: Por meio de revisões de literatura nacional e internacional foi possível delimitar o cenário do estudo, que resultou em uma estrutura de conexões, que possibilitou a construção do quadro de referência. Conclusão: Conclui-se que o quadro de referência possa contribuir para o avanço teórico e desenvolvimento de estudos que permitam a investigação dos processos/elementos de co-criação de valor dos usuários, e quiçá a construção de modelos e a gestão destes elementos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The co-creation of value is a relevant factor for the development of better informational services provided by libraries. These services require reassessments of processes that involve their various participants. The co-creation of value offers opportunities for better integration between provider and user of information services. In this aspect, the question is how to understand the participation of the participants in this process. Objective: The objective of this study is to build a theoretical framework that allows the investigation of the processes of co-creation of value in informational services from the perspective of the service provider (information professionals/library). It is justified by the lack and lack of understanding of how the co-creation of value in libraries occurs, mainly on the aspects of providing informational services. Methodology: It is a theoretical essay, of a conceptual and analytical nature. Results: As a result, through national and international literature reviews, it was possible to delimit the study scenario, which resulted in a structure of connections, which enabled the construction of the frame of reference. Conclusion: It is concluded that the frame of reference can contribute to the theoretical advance and development of studies that allow the investigation of the processes/elements of co-creation of value of the users, and perhaps the construction of models and the management of these elements.
  • Abordagem da sustentabilidade no contexto da gestão de bibliotecas: revisão da literatura internacional Artigo

    Moreno, Edinei Antônio; Dutra, Ademar; Junges, Ivone; Mussi, Clarissa Carneiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: a adoção da sustentabilidade na rotina das pessoas e nas atividades de gestão de instituições de ensino está cada vez mais presente. Esta pesquisa aborda o conceito de sustentabilidade aplicado nas atividades de gestão no cenário das bibliotecas. Objetivo: O objetivo deste estudo é analisar, a partir de um fragmento da literatura científica, os conteúdos do tema sustentabilidade no contexto da gestão de bibliotecas. Metodologia: realizou-se uma revisão da literatura em três bases de dados (Scopus, Web of Science e SciELO), auxiliado pelo instrumento denominado ProKnow-C; a pesquisa foi desenvolvida com abordagem qualitativa e os resultados analisados com a técnica de Análise de conteúdo. Resultados: a seleção do portfólio referente ao tema ficou representado por 23 artigos alinhados. Após análise do conteúdo dos artigos, entre alguns dos resultados, destaca-se que o conceito de sustentabilidade no contexto da gestão de bibliotecas ficou representado por quatro temas principais: Construção verde, Tecnologias da Informação e Comunicação, Modelos de avaliação e Práticas sustentáveis aplicadas simultaneamente. Conclusão: aos bibliotecários, gestores e pesquisadores da área de biblioteconomia implica esclarecer que este estudo categoriza iniciativas teóricas e práticas do conceito de sustentabilidade aplicado na gestão de bibliotecas e que sua utilização como fonte de informação pode elucidar questões a respeito desta temática.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The adoption of sustainability in people's routine and in the management activities of educational institutions is increasingly present. This research addresses the concept of sustainability applied to management activities in the library scenario. Objetivo: The objective of this study is to analyze, from a fragment of scientific literature, the content of the sustainability theme in the context of library management. Methodology: a literature review was carried out in three databases (Scopus, Web of Science, and SciELO), aided by the instrument called ProKnow-C; the research was developed with a qualitative approach and the results were analyzed using the Content Analysis technique. Results: the selection of the portfolio referring to the theme was represented by 23 aligned articles. After analyzing the content of the articles, among some of the results, it is highlighted that the concept of sustainability in the context of library management was represented by four main themes: Green construction, Information and Communication Technologies, Evaluation Models and Sustainable Practices applied simultaneously. Conclusion: to librarians, managers, and researchers in the field of librarianship is to clarify that this study categorizes theoretical and practical initiatives of the concept of sustainability applied to library management and that its use as a source of information can elucidate issues regarding this theme.
  • Projeto Uncensored Library: uma estratégia para burlar a censura em países predadores da liberdade de imprensa Artigo

    Cavalcanti, Marcycleis Maria; Siebra, Sandra Albuquerque; Bufrem, Leilah Santiago; Pajeú, Hélio Márcio

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A Uncensored Library é uma biblioteca virtual contra a censura, criada em 2020 dentro do jogo Minecraft pela organização Repórteres Sem Fronteiras como meio para burlar a censura em países nos quais o acesso à informação é restrito. Objetivo: Discutir a Uncensored Library como meio de acesso à informação censurada em países identificados como limitadores da liberdade de imprensa; examinar sua adequação as características de bibliotecas virtuais e refletir sobre a aplicação de curadoria de conteúdo na sua composição do acervo. Metodologia: Como método empreendeu-se estudo de caráter exploratório, de cunho teórico, configurado como estudo de caso. Para coleta de dados foi utilizada a observação sistemática, pesquisas bibliográfica e documental. Resultado: verifica-se que pode ser caracterizada como uma biblioteca virtual, com limitações. Na construção do acervo percebe-se que uma forma ainda rústica de curadoria de conteúdo foi aplicada, mas que o processo tem potencial para ser aplicado em outras iniciativas do gênero. Conclusão: a Uncensored Library apresenta limitações no acesso aos itens hospedados, entretanto, consegue atingir o propósito de compartilhar os artigos censurados em países predadores da liberdade de imprensa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The Uncensored Library is a virtual anti-censorship library, created in 2020 within the game Minecraft by Reporters Without Borders to circumvent censorship in countries where access to information is restricted. Objective: Its purpose is to discuss The Uncensored Library as a means of access to censored information in countries identified as limiting freedom of the press; examine their adequacy and the characteristics of virtual libraries and reflect on the application of content curation in their collection composition. Methodology: As a method, an exploratory study of a theoretical nature was undertaken, configured as a case study. Systematic observation, bibliographic and documentary research were used for data collection. Result: verifies it can be characterized as a virtual library with limitations. In the construction of the collection, it is noticed that a still rustic form of content curation has been applied, but that the process has the potential to be applied in other initiatives of this kind. Conclusion: The Uncensored Library has limitations on access to hosted items, however, it achieves the purpose of sharing censored articles in countries predatory of press freedom.
  • Autoria, ordem de autoria e contribuição de autor: uma revisão de literatura Artigo

    Silva, Ana Paula A. C. da; Vanz, Samile A. de Souza

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Revisão de literatura acerca dos conceitos de autor, contribuição de autor, ordem de autoria e posição no byline do artigo. Objetivo: Identificar na literatura padrões relativos à atribuição de autoria, bem como os diversos papeis dos autores. Metodologia: O procedimento metodológico envolveu revisão bibliográfica na base de dados PubMed, abrangendo um período de 1895 até 2021. Resultados: Discute diretrizes para atribuição de autoria, apresentando as funções do primeiro autor, autor principal e autor correspondente, conforme padrões identificados na literatura. Relata os critérios estabelecidos para regulamentar a correta e completa identificação dos autores nos artigos científicos, conforme os seguintes documentos: Recommendations for the Conduct, Reporting, Editing, and Publication of Scholarly Work in Medical Journals, proposta pelo International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE); CSE Recommendations for Group-Author Articles in Scientific Journals and Bibliometric Databases, publicadas pelo Council of Science Editors (CSE); e a taxonomia Contributor Roles Taxonomy (CrediT) - proposta pelo Consortia Advancing Standards in Research Administration (CASRAI) e National Information Standards Organization (NISO). Conclusão: Entre as considerações finais, sugere a ampla discussão de tais documentos entre a comunidade científica brasileira e adoção dos mesmos pelas revistas nacionais.

    Resumo em Inglês:

    Introduction: Literature review regarding author concepts, author contribution, authorship order and author position in the article byline. Objective: Identify patterns in the literature regarding the attribution of authorship, as well as the different roles of authors. Methodology: The methodological procedure involved a bibliographic review in the PubMed database, covering a period from 1895 to 2021. Results: It discusses guidelines for attribution of authorship, presenting the functions of the first author, main author and corresponding author, according to patterns identified in the literature. It reports the criteria established to regulate the correct and complete identification of authors in papers, according to the following documents: Recommendations for the Conduct, Reporting, Editing, and Publication of Scholarly work in Medical Journals, proposed by the International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE ); CSE Recommendations for Group-Author Articles in Scientific Journals and Bibliometric Databases, published by the Council of Science Editors (CSE); and the Contributor Roles Taxonomy (CrediT) - proposed by the Consortia Advancing Standards in Research Administration (CASRAI) and the National Information Standards Organization (NISO). Conclusion: Among the final considerations, it suggests the wide discussion of such documents among the Brazilian scientific community and their adoption by national journals.
  • The Coupler: uma nova ferramenta bibliométrica para análises relacionais de citação, acoplamento bibliográfico e cocitação Artigo

    Castanha, Rafael Gutierres

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O uso de linguagens de programação no contexto dos Estudos Métricos da Informação tem conquistado espaço junto à comunidade científica da área devido sua praticidade, gratuidade e possivelmente, baixo custo computacional. Objetivos: Apresenta uma ferramenta bibliométrica nova, gratuita e alternativa, voltada para análises relacionais de citação, com foco no acoplamento bibliográfico, construída sobre a linguagem de programação R, intitulada The Coupler. Metodologia: Fundamenta as análises relacionais de citação, cocitação e acoplamento bibliográfico sob a ótica matemática e apresenta o código fonte da ferramenta e as condições em que foi construída e disponibilizada ao público. Para testagem da ferramenta, utiliza dados genéricos e expõe todas suas funcionalidades. Para demonstração de uso com dados reais, opera dados bibliométricos, patentométricos, altmétricos e linguagem natural. Resultados: A ferramenta é capaz de construir matrizes de citação, acoplamento e cocitação além de calcular os valores normalizados via Cosseno de Salton e Índice de Jaccard das frequências de acoplamento bibliográfico. Ainda, constrói a rede de acoplamento bibliográfico e identifica as unidades de acoplamento responsáveis por cada par de acoplamento. Este último, resultado incomum aos tradicionais softwares bibliométricos. Conclusão: Conclui que a ferramenta se comporta de maneira esperada e satisfatória ao processar tanto os dados genéricos quanto os dados bibliométricos, patentométricos, altmétricos e de linguagem natural. Dentre os resultados, constata como principal resultado, e diferencial dos demais softwares, a identificação das unidades de acoplamento, bem como os cálculos das frequências de acoplamento normalizadas via Cosseno de Salton e Índice de Jaccard.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The use of programming languages in the context of Metric Information Studies has gained ground among the scientific community in the area as they are practical, free or have low computational cost. Objectives: To present a new, free and alternative bibliometric tool, aimed at relational citation analysis, focusing on bibliographic coupling, built on the R programming language, entitled The Coupler. Methodology: We ground the relational analysis of citation, co-citation and bibliographic coupling from a mathematical perspective and present the source code of the tool and the conditions under which it was built with its access granted for all. We use generic data and expose all its features to test the tool; and to demonstrate the use with real data, we operate bibliometric, patentometric, altmetric and natural language data. Results: The tool builds citation, coupling and co-citation matrices, in addition to calculating normalized values via Salton’s Cosine and Jaccard Index of the bibliographic coupling frequencies. Furthermore, The Coupler builds bibliographic coupling networks and identifies the coupling units responsible for each coupling pair; the latter feature, a distinct result for traditional bibliometric software. Conclusion: The paper concludes that the tool behaves as expected and satisfactorily when processing both generic data and bibliometric, patentometric, altmetric and natural language data. Among the results, especially and differentiating from other software, we highlight the identification of coupling units, and calculations of normalized coupling frequencies via Salton’s Cosine and Jaccard Index.
  • Padrões de metadados no arquivamento da web: recursos tecnológicos para a garantia da preservação digital de websites arquivados Artigo

    Formenton, Danilo; Gracioso, Luciana de Souza

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A preservação digital no arquivamento da Web só será possível com o uso efetivo de padrões de metadados, pois são eles que determinaram a persistência, a coerência, a compreensibilidade, o acesso e a representação de sites selecionados, coletados e armazenados em arquivos da Web, além de definirem a arquivabilidade de sites e a interoperabilidade entre sistemas. Objetivo: Neste contexto, foi objetivo do artigo identificar e definir quais padrões de metadados poderiam ser julgados por instituições de memória e por universidades para que estas pudessem atender à preservação digital em arquivos da Web. Metodologia: Para isto, fez-se uma pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva, que usa o método bibliográfico a partir de levantamento assistemático e de revisão e análise de conteúdo da literatura. Foram selecionados e analisados os padrões Dublin Core, MODS, EAD, VRA Core, PREMIS e METS. Resultados e Conclusão: A análise dos resultados aponta que Dublin Core, MODS, EAD e VRA Core amparam METS e PREMIS na descoberta e na documentação de aspectos técnicos dos sites e na comprovação de sua autenticidade, de seu contexto e de sua proveniência. O METS pode gerir sites arquivados, atuando como pacotes de informação OAIS, sendo que o Dublin Core mostrou ser um expoente para arquivamento da Web por seu uso em iniciativas notáveis da área.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Digital preservation in Web archiving will only be possible with the effective use of metadata standards. These standards are the ones that determine the persistence, consistency, comprehensibility, the access, and representation of selected sites, collected and stored in Web archives, besides defining the archivability of sites and the interoperability among systems. Objective: In this context, the objective of the article was to identify and define which metadata standards could be judged by memory institutions and universities so that they could enable digital preservation in Web archives. Methodology: For this, a qualitative, exploratory, and descriptive research was done, using the bibliographic method from a non-systematic inventory together with a review and analysis of the literature content. The Dublin Core, MODS, EAD, VRA Core, PREMIS, and METS standards were selected and analyzed. Results and Conclusion: The analysis of the results indicates that Dublin Core, MODS, EAD, and VRA Core supported METS and PREMIS in detecting and documenting technical aspects of sites and proving their authenticity, context, and origin. METS can manage archived sites by acting as OAIS information packages, while Dublin Core proved to be an exponent for Web archiving through its use in remarkable area initiatives.
  • Quadrinhos, cultura e sociedade contribuições das narrativas sequenciais para formação do leitor Artigo

    Santos, Andrea Pereira dos; Neves, André Roberto Custódio

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A discussão em torno das experiências de leitores com histórias em quadrinhos suscita vários apontamentos, desde relações de identificação, produção de sentidos e ressignificação até preconceitos contra este tipo de suporte midiático. Objetivo: Este artigo tem como objetivo averiguar as contribuições das narrativas sequenciais na formação do leitor, analisando como tal objeto de entretenimento é capaz de abranger conceitos e informações capazes de gerar impactos sociais relevantes, identificando e provocando reflexões sociais. Método: A metodologia utilizada foi de abordagem qualitativa a partir de uma revisão de literatura na qual se levantou artigos e trabalhos científicos acerca da contribuição dos quadrinhos para a formação do leitor e processo de ensino-aprendizagem. Resultados e conclusão: Os resultados indicaram que as interações com a histórias em quadrinhos despertou nos leitores novas formas de pensamento e ressignificação de seus papéis na sociedade, despertando novos sentidos ocasionados pelos impactos que tais histórias provocam. Os estudos também apontam para a capacidade de interpretação dos conteúdos presentes tanto nos textos quanto nas imagens dos quadrinhos; afinal, o cenário das narrativas sequenciais evoca questionamentos e fatos relevantes que ao serem narrados pelos leitores contribuem para a reflexão e introjeção de conhecimento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The discussion about the experiences of readers with comic books raises several points, from identification relationships, production of meanings and resignification to prejudices against this type of media support. Objective: This article aims to investigate the contributions of sequential narratives in the education of the reader, analyzing how such an entertainment object is able to cover concepts and information capable of generating relevant social impacts, identifying, and provoking social reflections. Methodology: The methodology used was a qualitative approach based on a literature review in which articles and scientific papers were raised about the contribution of comics to the reader's education and the teaching-learning process. Results and conclusion: The results showed that the interactions with comic books awakened in readers new ways of thinking and resignification of their roles in society, awakening new meanings caused by the impacts that such stories provoke. The studies also point to the ability to interpret the content present both in the texts and in the images of the comics, after all, the scenario of sequential narratives evokes questions and relevant facts that, when narrated by readers, contribute to the reflection and introjection of knowledge.
  • Percepção sobre o compartilhamento de conhecimento entre avaliadores sob a ótica dos editores científicos Artigo

    Maia, Francisca C. de Andrade; Farias, Gabriela Belmont de; Farias, Maria Giovanna Guedes

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução/Objetivo: Visa analisar a percepção de editores sobre a contribuição do compartilhamento de conhecimento entre avaliadores de artigos científicos, visando o aperfeiçoamento da elaboração de pareceres. Métodos: O estudo é do tipo exploratório, realizado por meio de pesquisa bibliográfica, associada ao questionário como técnica de coleta de dados. Para análise dos dados obtidos aplicou-se a análise de conteúdo. Resultados: O instrumento foi enviado via correio eletrônico e obteve o retorno de 32 editores de diversas áreas do conhecimento, sendo a maioria da área de Ciências Sociais Aplicadas e mais da metade possuem seis ou mais anos de atuação. Identificou-se que a maior parte dos respondentes acreditam que o compartilhamento de conhecimento entre avaliadores contribui para o aperfeiçoamento dos mesmos e de seus pareceres, e apesar de reconhecerem tal contribuição, 87,5% afirmam não existir, no periódico em que atuam, iniciativas que proponham a troca de conhecimentos. Por fim, quando indagados sobre ter conhecimento a respeito de iniciativas semelhantes, mesmo que em outros âmbitos, alguns respondentes afirmam conhecer e citam: as práticas propostas por editoras internacionais, que realizam webinários e disponibilizam conteúdos em seus websites, os projetos e eventos da Associação Brasileira de Editores Científicos, grupos de WhatsApp e lista de e-mails, além da interação proposta pelas práticas da avaliação por pares aberta. Conclusão: A partir do exposto, compreende-se que os editores percebem a relevância do compartilhamento de conhecimento entre os avaliadores, no entanto, ainda não colocaram em prática tais iniciativas nos periódicos em que atuam.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction/Objective: This work aims to analyze the editors’ perception about the contribution of knowledge sharing among reviewers of scientific articles, aiming at the improvement of the reviews elaboration. Methods: The study is of exploratory type, conducted through bibliographic research, associated with the questionnaire as a technique for data collection. Content analysis was applied to analyze the data obtained. Results: The instrument was sent via e-mail, and 32 editors from various areas of knowledge responded. Most of them are from the Applied Social Sciences areas, and more than half have six or more years of experience. It was found that most respondents believe that sharing knowledge among reviewers contributes to their improvement and to the improvement of their opinions, and although they recognize such contribution, 87.5% claim that there are no initiatives in the journal where they work that propose the exchange of knowledge. Finally, when asked about having knowledge about similar initiatives, even if in other spheres, some respondents claim to know and cite: the practices proposed by international publishers, which hold webinars and make content available on their websites; the projects and events of the Brazilian Association of Scientific Editors, WhatsApp groups and e-mail lists, and the interaction proposed by the practices of open peer review. Conclusions: Based on the above, it is understood that editors perceive the relevance of knowledge sharing among reviewers. However, they have not yet put into practice such initiatives in the journals in which they work.
  • Epígrafes no sistema de recompensas da ciência notas teóricas e modelo de análise Artigo

    Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Epígrafes são fenômenos da linguagem que ocorrem em várias áreas do conhecimento e no campo científico são parte fundamental da língua e da cultura histórica da ciência. Baseado teoricamente na Ciência da Informação, Sociologia da Ciência, Literatura e Linguística esse artigo defende a ideia que as epígrafes em textos científicos podem integrar o sistema de recompensas da ciência pois, assim como as citações, sinalizam a importância e a contribuição dos autores epigrafados para o campo de conhecimento no qual se inserem. Objetivos: Perscrutar teorias e metodologias sobre o significado das epígrafes em textos científicos; elaborar e aplicar um modelo de análise de epígrafes inseridas em teses doutorais da área de Ciência da Informação. Método: Pesquisa exploratória e descritiva fundamentada nas análises bibliométrica e de conteúdo. Resultados: As notas teóricas abordaram a origem e funções das epígrafes; o modelo de análise incluiu informações relacionadas à epígrafe, ao epigrafado e ao epigrafador. Foram identificados os tipos (autêntica, inexata, apócrifa, autógrafa e anônima), gênero (prosa, poesia), funções (direta, oblíqua e efeito-epígrafe), discursos implícitos (científico, literário, religioso, político e institucional) das epígrafes e os autores mais epigrafados. Conclusão: A análise das epígrafes demonstrou estratégias de legitimação, filiação e influências intelectuais dos epigrafadores e o reconhecimento científico dos epigrafados para o campo de conhecimento no qual se inserem

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Epigraphs are language phenomena that occur in various areas of knowledge and in the scientific field they are a fundamental part of the language and historical culture of science. Theoretically based on Information Science, Sociology of Science, Literature and Linguistics, this article defends the idea that epigraphs in scientific texts can be part of the science reward system because, like citations, they signal the importance and contribution of epigraphed authors to the field of knowledge in which they belong. Objectives: To scrutinize theories and methodologies about the meaning of epigraphs in scientific texts; develop and apply a model for the analysis of epigraphs inserted in doctoral theses in the field of Information Science. Method: Exploratory and descriptive research based on bibliometric and content analysis. Results: The theoretical notes addressed the origin and functions of epigraphs; the analysis model included information related to the epigraph, the epigraphed and the epigrapher. The types (authentic, inexact, apocryphal, autograph and anonymous), genre (prose, poetry), functions (direct, oblique and epigraph-effect), implicit scientific, literary, religious, political and institutional discourses of the epigraphs and the authors most epigraphed were identified. Conclusion: The analysis of the epigraphs demonstrated strategies of legitimation, affiliation and intellectual influences of the epigraphers and the scientific recognition of the epigraphed for the field of knowledge in which they belong.
  • Desafios para qualificação dos periódicos científicos digitais da Pós-Graduação na UNEB: a experiência com indicadores bibliométricos em uma Revista de Educação no Quadriênio 2018-2021 Artigo

    Sales, Márcea Andrade; Viana, Gilvania Clemente

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Os periódicos científicos digitais da Pós-Graduação Stricto Sensu são considerados de fundamental importância para difusão do conhecimento produzido por pesquisadores das diferentes áreas de atuação. Objetivo: Neste artigo objetiva-se descrever o acompanhamento de uma Revista enquanto periódico científico digital vinculado a um Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, em busca de melhoria da sua qualificação durante o quadriênio 2018-2021. Método: Adota-se a perspectiva Quali-Quantitativa, considerando as ações desenvolvidas pela Equipe Editorial visando à melhoria de indicadores bibliométricos que, atualmente, se destacam no contexto da avaliação de periódicos como Volume de Acessos, Total de Indexadores e Índice h de Citação do Google. Resultado/Conclusão: Os resultados apresentados demonstram um possível caminho que novos periódicos digitais da Área de Educação podem seguir para uma maior qualificação pautada na bibliometria.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The digital scientific journals of the Stricto Sensu Postgraduate Program are considered of fundamental importance for the dissemination of knowledge produced by researchers in different areas. Objective: This article aims to describe the monitoring of a journal as a digital scientific journal linked to a Stricto Sensu postgraduate Program, in search of improving its qualification during the quadrennium 2018-2021. Method: The Quali-Quantitative perspective is adopted, considering the actions developed by the Editorial Team aiming at the improvement of bibliometric indicators that currently stand out in the context of journal evaluation, such as Access Volume, Total Indexing and Google's h Citation Index. Results/Conclusion: The results presented show a possible path that new digital journals in the field of Education can follow for a higher qualification based on bibliometrics.
  • Práticas de gestão do conhecimento nas instituições do Sistema de Justiça brasileiro Artigo

    Mendonça, Thais Carrier; Santos, Neri dos; Varvakis, Gregório

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução/objetivo: O objetivo deste artigo é identificar como as práticas da Gestão do Conhecimento contribuem para a aprendizagem organizacional e inovação nas instituições do Sistema de Justiça brasileiro. Método: Como instrumento de pesquisa utilizou-se a Revisão Integrativa da Literatura. Resultados: Os principais resultados da pesquisa, apontam: (i) existem poucos estudos relacionados a aprendizagem organizacional no âmbito do Sistema de Justiça brasileiro; (ii) nos artigos encontrados foi possível verificar elementos importantes para o tópico de estudo; (iii) observou-se o esforço das instituições públicas em prover as rotinas de gestão e práticas de gestão de conhecimento para promover a inovação. Conclusão: Por fim, conclui-se que a pesquisa tem relevância acadêmica, pois apresenta lacunas para pesquisas acadêmicas futuras e relata importantes aspectos sobre o estudo da Aprendizagem Organizacional no âmbito das instituições públicas do sistema de justiça brasileiro.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction/Objective: The aim of this article is to identify how knowledge management practices contribute to organizational learning and innovation in institutions of the Brazilian Justice System. Method: The Integrative Literature Review was used as a research instrument. Results: The main results of the research are: (i) there are few studies related to organizational learning within the Brazilian Justice System; (ii) in the articles found it was possible to verify important elements for the study topic; (iii) it was observed the effort of public institutions to provide management routines and knowledge management practices to promote innovation. Conclusion: Finally, it’s concluded that the research has academic relevance because it presents gaps for future academic research, and it reports important aspects about the study of Organizational Learning within the public institutions of the Brazilian justice system.
  • A integração de dados culturais de repositórios digitais um panorama dos Hubs da DPLA Artigo

    Triques, Maria Lígia; Gonçalez, Paula Regina Ventura Amorim; Albuquerque, Ana Cristina de

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A Digital Public Library of America (DPLA) é uma iniciativa que visa ampliar o alcance de seu conteúdo e as possibilidades de aprimoramento e utilização dos dados para a geração de novos conhecimentos a partir da integração de dados. A busca pela integração, contudo, resulta em uma série de possibilidades e desafios para os quais os repositórios digitais, provedores e servidores de dados, precisam se adaptar. Objetivo: Apresentar um panorama das soluções tecnológicas subjacentes à coleta e disponibilização de dados dos repositórios parceiros da DPLA, denominados Hubs, de modo a pontuar aspectos das oportunidades e dos desafios de interoperabilidade que eles enfrentam na busca pelo acesso integrado. Metodologia: A pesquisa se caracteriza como bibliográfica, qualitativa e exploratória, com análise baseada na discussão da literatura combinados com os resultados obtidos na análise das plataformas. Resultados: Apresenta-se como resultados as soluções tecnológicas adotadas tanto pela DPLA, para coletar e agregar dados, como dos Hubs, provedores de dados, que utilizam diferentes soluções para agregar dados das diversas instituições culturais contribuintes e fornecê-los à DPLA. Conclusão: Conclui-se que apesar dos desafios técnicos, semânticos e gerenciais, existem grandes esforços para adotar soluções e melhores práticas visando principalmente o engajamento dos provedores de dados. Tanto os Hubs quanto suas instituições contribuintes apresentam programas de incentivo e auxílio à digitalização e à documentação, bem como diretrizes para garantir a qualidade e os direitos legais de acesso do conteúdo, o que é fundamental para melhorar a experiência dos usuários e multidimensionar as possibilidades de transformar informação em conhecimento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The Digital Public Library of America (DPLA) is an initiative aimed at expanding the reach of its content and the possibilities of improving and using data to generate new knowledge from data integration. The search for integration, however, results in a series of possibilities and challenges for digital repositories, providers and data servers. Objective: To present an overview of the technological solutions underlying data collection and availability from the DPLA partner repositories, named Hubs, to point out aspects of the interoperability opportunities and challenges they face in the search for integrated access. Methodology: This is a bibliographical, qualitative and exploratory research, with analysis based on the discussion found in the literature and the results obtained in the analysis of the platforms. Results: The technological solutions adopted both by the DPLA to collect and aggregate data and by the Hubs, data providers, which use different solutions to aggregate data from the various contributing cultural institutions and provide them to the DPLA, are presented as results. Conclusion: The study concluded that despite the technical, semantic and managerial challenges, great efforts have been undertaken to adopt solutions and best practices aimed at the engagement of data providers. Both the Hubs and their contributing institutions present programs to encourage and support digitization and documentation, as well as guidelines to guarantee the quality and legal rights of access to content, which is essential to improve users' experience and multi-dimension the possibilities to transform information into knowledge.
  • Desafios enfrentados pelas bibliotecas universitárias no contexto da pandemia da Covid-19 Artigo De Pesquisa

    Silvestre, Flor Maria; Cunha, Murilo bastos da

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Assim como outras instituições, as bibliotecas também não estavam preparadas para dar respostas a tudo o que a pandemia da COVID-19 trouxe: isolamento social, trabalho remoto, suspensão de atividades acadêmicas, incertezas sobre a volta ao novo normal etc. Objetivos: Este trabalho analisa informações de seis bibliotecas universitárias do Distrito Federal (Brasil), descrevendo quais foram as primeiras medidas e passos que essas bibliotecas implementaram para seguir vigente na vida dos seus usuários. Métodos: Para a coleta de dados foram aplicadas entrevistas semiestruturadas e pesquisa documental com análise de conteúdo. Resultados e conclusões: Foram identificados os seguintes resultados: (1) Adoção de protocolos e guias para os usuários sobre medidas de segurança, sendo que as bibliotecas publicaram documentos com as medidas de segurança, baseados em informação de instituições internacionais e nacionais; (2) Uso de redes sociais para promoção dos serviços e comunicação com os usuários, sendo que o Instagram apresentou-se como o principal aliado para a difusão dos serviços e para entrar em contato com os usuários.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Like other institutions, libraries were not prepared to respond to everything that the Covid-19 pandemic brought: social isolation, remote work, suspension of academic activities, uncertainties about the return to the new normal, etc. This paper analyzes information from six academic libraries in the Federal District (Brazil), describing what were the first measures and steps that libraries implemented to keep up with the current life of their users. Semi-structured interviews and document research with content analysis were applied, identifying the following results: (1) Adoption of protocols and guides for users on security measures, libraries published documents with security measures, based on information from international and national institutions; (2) Use of social networks to promote services and communicate with users, with Instagram being the main ally for the dissemination of services and for being in contact with users.
  • Materialidade do livro: mapeamento e visualização temática na literatura em Ciência da Informação Artigo De Pesquisa

    Amorim, Ana Karolina Alves; Rabello, Rodrigo

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O livro é um objeto simbólico ou um “semióforo”, o que denota sua condição de estar “para além da informação”, envolvendo, ademais, materialidade e institucionalidade. Objetivo: Mapear autores, obras e temas relativos ou tangentes ao assunto “materialidade do livro” no âmbito da Ciência da Informação. Metodologia: Realizou-se mapeamento da cobertura temática em bases de dados nacionais e internacionais; em seguida, procedeu-se a análise e a visualização dos textos identificados mediante a ferramenta Voyant Tools. Resultados: Foram analisados 100 documentos que cobriram o período entre 1996 e 2020, constatando maior ocorrência de publicações da temática materialidade do livro nos anos 2016, 2017 e 2018. No âmbito terminológico, destacaram-se expressões que levam à compreensão do livro como um suporte documental e simbólico que contém informação, compondo coleções em instituições preocupadas com a memória social, como é o caso das bibliotecas. Os periódicos que mais publicaram artigos sobre o tema foram Encontros Bibli e Journal of Documentation, e as bases de dados que mais indexaram periódicos que abordaram a temática foram a BRAPCI e a Library and Information Science Abstracts. Conclusão: O tema materialidade do livro estabelece uma ponte entre a amplitude do conceito “materialidade” e a relação entre livro e documento. O livro - quando estudado tendo como fundamento a multidimensionalidade da materialidade, seja expressa em meio analógico ou digital - se constitui como um objeto simbólico para além de ser concebido como uma mera fonte de informação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The book is a symbolic object or a “semiophore”, which denotes its condition of being “beyond information”, involving, in addition, materiality and institutionality. Objective: To map authors, works and themes related or tangent to the subject “book’s materiality” in the scope of information science. Methodology: A mapping of the thematic coverage was carried out in national and international databases, then, the texts identified were analyzed and visualized using Voyant Tools tool. Results: 100 documents that covered the period between 1996 and 2020 were analyzed, with the highest occurrence of publication of book’s materiality thematic in the years of 2016, 2017 and 2018. In terms of terminology, expressions that lead to the understanding of the book as a documentary and symbolic support that contains information, stand out, and can compose collections in institutions worried with social memory, as is the case of libraries. The journals that most publish articles on the subject were Encontros Bibli and Journal of Documentation, and the databases that index the most journals that address the topic were BRAPCI and Library and Information Science Abstracts. Conclusion: The book’s materiality theme establishes a bridge between the breadth of the “materiality” concept and a relationship between book and document. The book - when studied based on the multidimensionality of materiality, whether expressed in analog or digital environment - constitutes itself as a symbolic object in addition to being conceived as a mere source of information.
  • Avaliação de sistemas de gerenciamento de processos de negócios (BPMS): análise multicritério dos softwares Bizagi e Bonita Research Article

    Araújo, Wagner Junqueira de; Gomes, Tamara Aureliano

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Este artigo descreve o resultado de trabalho de pesquisa que avaliou o funcionamento dos BPMS Bizagi e Bonita, utilizados para gerenciar o processo de contratação de serviços de acesso a bases de dados de livros digitais, conduzido pela Biblioteca Central da Universidade Federal da Paraíba. Objetivo: O artigo teve como objetivo analisar e comparar dois softwares utilizados para mapeamento do fluxo informacional em processos de negócios - os Business Process Management Systems (BPMS) Bizagi e Bonita. Metodologia: Os softwares foram utilizados para mapeamento e análise do fluxo do processo de contratação de serviços de acesso a bases de dados de livros digitais, conduzido pela Biblioteca Central da Universidade Federal da Paraíba. Foram avaliados com base nas recomendações do Analytic Hierarchy Process AHP, observando sete critérios: tipo da licença, ferramenta de simulação, suporte ao usuário, usabilidade, idiomas, treinamento e documentação. A metodologia adotada neste artigo é classificada como descritiva, de abordagem mista quanti/qualitativa. Resultados: Como resultado, foi possível avaliar e verificar, por meio das técnicas do AHP, o funcionamento do Bizagi e do Bonita como ferramentas de mapeamento de fluxo informacional no processo de negócios apresentado, observando seus desempenhos. Conclusão: Ao final da pesquisa, verificou-se que o software Bizagi se apresentou como o BPMS mais adequado diante dos critérios selecionados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: This article presents the results of a research work that evaluated the operation of the BPMS Bizagi and Bonita, used to manage the process of hiring access services to digital books databases, conducted by the Central Library of the Federal University of Paraíba. Objective: The article had as goal to analyze and compare two softwares used for mapping the informational flow in business processes - the Business Process Management Systems (BPMS) Bizagi and Bonita. Methodology: The softwares were used for mapping and analyzing the process flow of contracting services for access to digital book databases, conducted by the Central Library of the Federal University of Paraíba. They were evaluated based on the recommendations of the Analytic Hierarchy Process AHP, considering seven criteria: license type, simulation tool, user support, usability, languages, training and documentation. The methodology adopted in this article is classified as descriptive, with a mixed quanti/qualitative approach. Results: As a result, it was possible to evaluate and verify, through the techniques of AHP, the functioning of Bizagi and Bonita as tools for mapping the information flow in the presented business process, observing their performances. Conclusion: At the end of the research, it was concluded that Bizagi was the most appropriate BPMS for the selected criteria.
  • A performance literária do contador de causos brasileiros Rolando Boldrin Artigo

    Pereira, Ana Paula; Bortolin, Sueli; Santos Neto, João Arlindo dos

    Resumo em Português:

    Introdução: A performance literária propicia a preservação da memória por meio das narrativas orais populares, sendo, portanto, uma forma de resistência a favor das gentes do Brasil e de nossa cultura. Quando é desenvolvida utilizando os causos, torna-se fascinante. Apesar de ser uma narrativa oral que nem sempre é valorizada, carrega a identidade, os traços e jeitos de personagens tipicamente brasileiros. Objetivo: O objetivo deste estudo consiste em analisar a performance literária do contador de causos Rolando Boldrin, no programa de TV, Sr. Brasil. Metodologia: Quanto aos procedimentos metodológicos, utiliza-se a pesquisa bibliográfica, documental e oral, descritiva e qualitativa. Resultados: Entre os resultados alcançados, ressalta-se que os causos narrados por Boldrin, apresentam histórias e memórias de personagens da cultura popular. Conclusão: Conclui-se que o leitor-narrador de causos precisa desenvolver habilidades, dentre elas não perder o “fio da meada” no momento da narrativa, utilizar recursos de voz, corpo, espaço e presença para chamar a atenção e despertar o imaginário, o interesse e a memória afetiva dos leitores-ouvintes de modo envolvente e surpreendente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Introduction: Literary performance promotes memory preservation through popular oral narratives, configurating, therefore, a form of resistance for Brazilian people and our culture. When literary performance is developed using causos (storytelling), it becomes fascinating. Although as oral narratives are often undervalued, they carry the identity, traits and ways of typically Brazilian characters. Objective: The aim of this study was to analyze the literary performance of storyteller Rolando Boldrin on the TV show Sr. Brasil. Method: As for methodological procedures, bibliographic, documentary and oral, descriptive and qualitative research was used. Results: Among the found results, we highlight that the stories narrated by Boldrin present stories and memories of characters from popular culture. Conclusions: We conclude that the reader-narrator of stories needs to develop skills, among them not to lose the “thread of the skein” at the moment of the narrative, to use voice, body, space and presence, resources to draw attention and awaken the imaginary, the interest and the affective memory of reader-listeners in an engaging and surprising way.
  • Bibliotecas híbridas e o desenvolvimento das sociedades Artigo De Pesquisa

    Silva, Rafaela Carolina da; Caldas, Rosângela Formentini

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Mudanças distintivas e fundamentais ocorridas nas bibliotecas ao longo do tempo refletem na nomenclatura utilizada para se referir às suas características. Defende-se a tese de que o paradigma da hibridez para bibliotecas se estagnou na década de 90, diante da aplicabilidade da tecnologia, contudo a gestão atual não se detém neste fator, mas na proximidade existente com as suas comunidades. Objetivo: Acompanhar a trajetória sociocultural do conceito de biblioteca híbrida, embasada na análise discursiva das novas perspectivas de existência de um contributo social, a fim de propor um conceito que integre a formação da complexidade, conhecimento e inovação. Metodolgia: Pesquisa qualitativa, explicativa e exploratória, de caráter teórico-epistemológico. O método utilizado foi a Análise do Discurso Multimodal. Como ferramentas de coleta de dados, utilizou-se do rigor da Pesquisa Bibliográfica, para a coleta em bases de dados específicas e correlatas à área da Ciência da Informação, e a Pesquisa de Campo, para coletar dados em bibliotecas híbridas do Estado do Missouri/EUA. Resultados: Foi possível identificar que a hibridez deve ser compreendida para além de sua estrutura física, como fator de representatividade para o desenvolvimento de comunidades. O conceito de hibridez se insere no contexto das organizações sistêmicas, pressupondo um ambiente de atuação aberto e de junções administrativas, conjecturando espaços informacionais micro e macro. Conclusão: A hibridez confere novos modos de se utilizar a tecnologia em favor da constituição de um coletivo inteligente, abrangendo redes complexas de saberes, que podem se unir e trazer diferentes olhares para as bibliotecas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The distinctive and fundamental libraries’ properties are changed over time, and some of these changes reflected in the nomenclature used to refer to the characteristics of the libraries. This is the case of the traditional and hybrid libraries. This research defends the thesis that hybridity paradigm for libraries stagnated in the 1990s, however, the library management changed, because of their communities’ needs. Objective: It aimed to follow the sociocultural trajectory of the concept of hybrid library. Methodology: The study is qualitative, exploratory, and carried out a theoretical-epistemological and field research. It used the Multimodal Discourse Analysis as research method. The Bibliographic Research was used as a tool to collect data in specific and related Information Science databases. The Field Research was used as a tool to collect data in hybrid library environments placed in the State of Missouri, United States of America. Results: As partial results, was possible to identify that hybridity should be understood beyond its physical infrastructure, as a representative factor to develop communities. The concept of hybridity is inserted in the context of systemic organizations, presupposing an open environment action and administrative junctions, conjecturing micro and macro informational spaces. Conclusion: The hybridity promotes ways to use technology in favor of a collective intelligence, approaching knowledge networks, which can bring new perspectives to the libraries.
  • Errata Errata

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