Accessibility / Report Error
Sort publications by
Ciência & Educação (Bauru), Volume: 29, Published: 2023
  • Socio-scientific issues in school science: a theoretical suggestion Editorial

    Levinson, Ralph
  • Analyzing the relationship between the objectives of the stricto sensu graduate programs in Science teaching and teacher training for Higher Education Artigo Original

    Derossi, Ingrid Nunes; Ferreira, Denise Cristina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo traz uma análise da consonância entre as disciplinas oferecidas pelos programas acadêmicos de pós-graduação stricto sensu da área de Ensino de Ciências, ou que possuem linhas de pesquisa nessa área, os quais abordam em suas ementas a docência no ensino superior e os objetivos dos programas. Para isso, foi feita uma busca dos programas das instituições públicas de ensino superior, leitura de seus objetivos e ementas, dentre aqueles que ofereciam disciplinas centradas na docência no ensino superior, no período de junho a agosto de 2021. Os resultados foram analisados por meio da metodologia de análise de conteúdo e indicam que alguns programas com o objetivo na formação de professores, não apresentam disciplinas sobre a docência no ensino superior. Conclui-se que o percurso histórico de consolidação da pós-graduação stricto sensu, legislação específica e o escasso processo avaliativo da qualidade do ensino estimulam a priorização da pesquisa em detrimento ao ensino.

    Abstract in English:

    Abstract: This article provides an analysis of the concord between the courses offered in the stricto sensu academic programs in the area of Science Teaching – or those that have research strands in this area – which deal with teaching in higher education in their curricula and the objectives in the programs, in the period between June and August 2021. To do that, a search was conducted of the programs offered by public higher education institutions, followed by reading their objectives and curricula, among those that offered courses focusing on teaching in higher education. The results indicate that some programs aim to train teachers do not have courses on teaching in higher education. It can be concluded that the historical path of consolidation of stricto sensu graduate studies, the specific legislation, and the scarce evaluation process of the quality of teaching encourage the prioritization of research to the detriment of teaching.
  • Bibliographic study on the concept of game, playful culture, and research approaches in a scientific journal of Chemistry Education Artigo Original

    Silva, Cleberson Souza da; Soares, Márlon Herbert Flora Barbosa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo tem como objetivo desvelar as definições do conceito de jogo, abordagem de pesquisa utilizada, bem como o tipo de jogo proposto em trabalhos publicados pela revista Química Nova na Escola. Para isso, realizamos uma pesquisa bibliográfica em todos os números e volumes do referido periódico até o ano de 2021, por meio da qual foram encontrados 37 artigos que abordavam a temática mencionada. O estudo desses artigos, a partir da técnica de análise de conteúdo, revelou três categorias de análise, a posteriori, que visavam compreender os aspectos anteriormente mencionados. Dessa forma, percebemos que os jogos mais utilizados são os de tabuleiro e de cartas, o que pode estar relacionado com a cultura lúdica do local onde tais materiais foram utilizados. Além disso, verificou-se uma evolução conceitual do tema jogo ao longo dos anos, bem como um maior rigor metodológico em trabalhos mais recentes do que nos mais antigos.

    Abstract in English:

    Abstract: This study aims to reveal the definitions of the concept of game, research approaches used, as well as the types of game proposed in papers published by the Journal Química Nova na Escola. To do that, we carried out bibliographic research in all issues and volumes of the journal until the year 2021, through which 37 studies were found that address the theme. The study of those articles, based on content analysis, revealed three categories of analysis, a posteriori, which aimed to explain the aspects mentioned previously. We noticed that the most commonly used games are board and card games, which may be related to the playful culture of the place where such materials have been used. In addition, there has been a conceptual evolution of the game theme over the years, as well as greater methodological rigor in more recent papers than in older ones.
  • Dissemination... of what kind of science? Reflections on the representation of scientists in the journal Ciência Hoje das Crianças Artigo Original

    Santos, Stella Chrystine Camara dos; Valle, Mariana Guelero do

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este estudo objetivou analisar as representações de cientistas presentes na revista Ciência Hoje das Crianças (CHC), apresenta uma abordagem qualitativa e tipologia documental. Utilizou-se o referencial da análise de conteúdo, a partir do qual emergiram três categorias: individualista-elitista, gênero-posição e origem. Com base nas análises, foi possível inferir que a revista CHC apresenta uma dualidade em suas representações, uma vez que ainda traz em seu conteúdo exemplos elitistas e individualistas sobre os(as) cientistas, ao mesmo tempo em que apresenta exemplos com pluralidade de corpos, gêneros etc. Por fim, destacase que o periódico em questão apresenta importância para o Ensino de Ciências, que contribui diretamente para a construção de um imaginário sobre cientistas para quem a lê, tornando-se um espaço fundamental para a quebra de paradigmas que há muito são perpetuados em materiais de Divulgação Científica.

    Abstract in English:

    Abstract: This study aimed to analyze the representations of scientists present in the journal Ciência Hoje das Crianças (CHC). The research presents a qualitative approach and documentary typology. The content analysis framework was used, from which three categories emerged: individualist-elitist, gender-position, and origin. Based on the analyses, it was possible to infer that the CHC journal presents a duality in its representations, given that it still brings in its content elitist and individualistic examples of scientists, there are also examples with plurality of bodies, genders, etc. Finally, it is important to highlight that the CHC journal is important for science teaching that directly contributes to the construction of an imaginary about scientists for those who read it. Thus, it becomes a fundamental space for breaking paradigms that have long been perpetuated in Scientific Dissemination materials.
  • Teacher engagement in the Robotics Program at School of the city of Recife Artigo Original

    Santana, Flavia Barbosa Ferreira de; Dutra, Priscilla da Silva; Padilha, Maria Auxiliadora Soares

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo apresenta o resultado de uma pesquisa que analisou o engajamento docente em projetos envolvendo a robótica educacional. Após a identificação dos projetos, dois questionários foram elaborados tomando como base as dimensões da escala de professores engajados, com adaptações. Os dados foram analisados usando a técnica da Análise de Conteúdo. Como resultados, identificamos cinco categorias de engajamento docente: incentivo cognitivo ao estudante; envolvimento emocional; envolvimento cognitivo; comunicação direta com colegas de trabalho e incentivo ao protagonismo estudantil. Os resultados evidenciaram que o engajamento docente pode ser identificado quando existem colaboração com a aprendizagem, sentimento de satisfação, encantamento e entusiasmo, envolvimento cognitivo, parceria com os colegas e planejamento das atividades focando a atuação significativa do estudante.

    Abstract in English:

    Abstract: This article presents the results of research that analyzed teacher engagement in projects involving educational robotics. After identifying the projects, two questionnaires were prepared based on the dimensions of the Engaged Teachers scale, with adaptations. Data were analyzed using the Content Analysis technique. As a result, we identified five categories of teacher engagement: cognitive incentive to the student; emotional involvement; cognitive engagement; direct communication with co-workers and fostering student protagonism. The results show that teacher engagement can be found when there is collaboration with learning, a feeling of satisfaction, enchantment and enthusiasm, cognitive involvement, partnership with colleagues, and planning of activities focusing on student meaningful performance.
  • Imagery in the transposition of algebraic language in Mathematics teaching and learning Artigo Original

    Oliveira, Luciano de; Roehrs, Rafael

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo apresenta uma discussão envolvendo aspectos ligados às dificuldades do processo de ensino e aprendizagem da matemática e a sua relação com a linguagem adotada, com foco nas linguagens algébrica e imagética. Desenvolvem-se conceitos que permeiam essas linguagens, ressaltando-se as características da linguagem imagética para a transposição das dificuldades de entendimento da linguagem algébrica. Ao discutir essas concepções de linguagens, propõe-se que a linguagem matemática empregada para o ensino de matemática, em particular a algébrica, pode se valer do apoio da linguagem imagética como um recurso para uma melhor compreensão da Matemática e da linguagem algébrica.

    Abstract in English:

    Abstract: This paper provides a discussion involving aspects related to difficulties in the process of teaching and learning mathematics and the relationships with the adopted language, focusing on algebraic language and imagery. Concepts that permeate these languages are developed, emphasizing the characteristics of imagery to overcome difficulties to understand algebraic language. By discussing these conceptions of languages, it is proposed that the mathematical language used for teaching mathematics, in particular algebraic lenguage, can be supported by imagery as a tool for a better understanding of Mathematics and algebraic language.
  • The field of study of sociocultural perspectives on Educational Mathematics: collaboration, intellectual structure, and thematic areas Artigo Original

    Ávila-Toscano, José Hernando; Solorzano-Movilla, José Gregorio; Rambal-Rivaldo, Laura Isabel; Suárez-López, Diana Milena

    Abstract in Spanish:

    Resumen: La etnomatemática estudia las relaciones entre matemática y cultura, aprovechando elementos contextuales para identificar procesos matemáticos implícitos en prácticas culturales. Este estudio tuvo por objetivo analizar el estado de la producción científica publicada en Scopus (2000-2021) en torno a la etnomatemática y los aspectos culturales de la matemática. Mediante estudio empírico, retrospectivo, basado en técnicas bibliométricas, se analizaron 831 artículos identificando indicadores de colaboración académica, estructura intelectual según redes de coautoría y acoplamiento bibliográfico de autores y fuentes, así como la exploración de las principales materias de estudio mediante redes de coocurrencia. Se identificó aumento de vínculos cooperativos entre investigadores con creciente importancia de autores indonesios y brasileros. El núcleo temático es amplio, incluye prácticas docentes, etnografía en matemática educativa, transculturalidad y aplicaciones etnomatemáticas en áreas diversas. Este enfoque muestra el saber matemático como un producto cultural, de dominio universal y no circunscrito exclusivamente a grupos académicos.

    Abstract in English:

    Abstract: Ethnomathematics studies the relationship between mathematics and culture, taking advantage of contextual elements to identify mathematical processes implicit in cultural practices. The aim of this study was to analyze the state of scientific production published in Scopus (2000-2021) on ethnomathematics and cultural aspects of mathematics. Through an empirical, retrospective study based on bibliometric techniques, 831 articles were analyzed to identify indicators of academic collaboration, intellectual structure according to co-authorship networks and bibliographic coupling of authors and sources, as well as the exploration of the main thematic subjects through co-occurrence networks. An increase in cooperative links between researchers was identified, with a growing importance of Indonesian and Brazilian authors. The thematic field is wide-ranging, including teaching practices, ethnography in educational mathematics, transculturality and ethnomathematical applications in diverse areas. This approach shows mathematical knowledge as a cultural product, of universal domain and not exclusively circumscribed to academic groups.
  • Interactions between Special Education and Regular Education: pedagogical actions for blind students Artigo Original

    Mamcasz-Viginheski, Lucia Virginia; Alvaristo, Eliziane de Fátima; Shimazaki, Elsa Midori

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Analisam-se ações pedagógicas realizadas no ensino de Matemática a estudantes cegos, a partir da interação entre a Educação Especial e o Ensino Regular. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo descritivo-exploratória, de caráter documental. Fundamentada na Teoria Histórico-Cultural, se efetivou em um Centro de Atendimento Educacional Especializado na área da deficiência visual. Utilizaram-se para a coleta de dados fichas de registro e diálogos escritos e gravados em áudios, coletados entre os sujeitos participantes. Os resultados mostram: (a) as interações realizadas entre a Educação Especial e o Ensino Regular ampliam as ações de ensino e aprendizagem da Matemática aos estudantes com deficiência visual, já que articulam e complementam o trabalho entre ambas; (b) a interação e o estudo entre os professores permitem a aprendizagem e as mudanças conceituais sobre a deficiência e a possibilidade de aprendizagem dessas pessoas, a ampliar as pesquisas e os estudos sobre educação inclusiva.

    Abstract in English:

    Abstract: Pedagogical actions are analyzed that were carried out in the teaching of Mathematics to blind students, based on the interaction between Special Education and Regular Education. This is a qualitative study, of the descriptive-exploratory type, with a documental character. Based on Historical-Cultural Theory, it was carried out in a Specialized Educational Assistance Center dedicated to visual impairment. Entries in specific forms and dialogues written and recorded in audios, collected among the participating subjects, were used for data collection. The results show: (a) the interactions carried out between Special Education and Regular Education expand the teaching and learning of Mathematics to visually impaired students, as they articulate and complement the work between both; (b) interaction and study among teachers allow learning and conceptual changes about disability and the possibility of learning for these people, expanding research and studies on inclusive education.
  • An overview of mixed type situations in the Brazilian national high school exam (ENEM) tests Artigo Original

    Tieppo, Sandra Maria; Cappelin, Alcione; Zanatta, Leonardo Ferreira; Nogueira, Clélia Maria Ignatius; Rezende, Veridiana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Esta pesquisa tem o objetivo de identificar e classificar situações do tipo misto, associadas à função afim, presentes em provas do Enem. Foram analisadas as provas do Enem da edição de 2020 e foram identificadas 10 situações possíveis de serem escritas na forma f(x)=ax+b . Cada situação foi analisada quanto à apresentação dos dados, estrutura de resolução e classificadas com base na combinação das classes dos campos conceituais aditivos e multiplicativos, conforme propostos na teoria dos campos conceituais, que embasa esta pesquisa. Dentre as classes identificadas, a mais frequente foi dupla proporção simples e composição de medidas, com três situações. Para parte dos estudantes que presta o Enem, o acesso ao saber matemático é oriundo da sala de aula, logo, conhecer as diferentes classes de situações do tipo misto é do interesse do professor para proporcionar a seus alunos a construção do conceito de função afim.

    Abstract in English:

    Abstract: This research aims to identify and classify mixed-type situations, associated with the affine function, present in Enem tests. The 2020 Enem tests were analyzed and 10 possible situations were identified to be written in the form f(x)=ax+b . Each situation was analyzed in terms of data presentation, resolution structure, and classified based on the combination of classes of additive and multiplicative conceptual fields, as proposed in the Conceptual Fields theory, which supports this research. Among the classes identified in the corpus, the most frequent one was simple double proportion and composition of measures, with three situations. For most students who take Enem, access to mathematical knowledge comes from the classroom; therefore, knowing the different classes of mixed-type situations is in the teacher's interest to provide students with the construction of the concept of the affine function.
  • The educational trajectory of students with autism and intellectual disability: assessment of reading, writing, mathematics and verbal behavior Artigo Original

    Moura, Thainá Letícia Dourado; Benitez, Priscila; Gomes, Vivilí Maria Silva; Elias, Nassim Chamel; Picharillo, Alessandra Daniele Messali

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Esta pesquisa teve como objetivo caracterizar o comportamento matemático, de leitura, escrita e de intraverbal de estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo e Deficiência Intelectual e relacioná-los às trajetórias educacionais de cada um deles. Participaram quatro estudantes do sexo masculino, com cinco, treze, dezessete e vinte anos. A trajetória educacional foi identificada a partir de uma entrevista semiestruturada com a família, enquanto a avaliação da leitura, escrita, matemática e intraverbal foi conduzida por meio de testes específicos. A análise estatística utilizada foi o teste-t pareado, para comparar os dados das avaliações, com identificação da correlação entre os desempenhos avaliados. A análise da trajetória educacional identificou a urgência de serviços especializados no contexto da classe comum, como apoio ao processo de escolarização, por meio de objetivos de ensino personalizados e sistematizados no Planejamento Educacional Individualizado de estudantes, para garantia de um ensino de qualidade.

    Abstract in English:

    Abstract: The research aimed to characterize the mathematical, reading, writing and intraverbal behaviors of students with autism spectrum disorder and Intellectual Disabilities, and to relate them to their educational trajectories. Four male students participated, aged five, thirteen, seventeen and twenty years old. The educational trajectory was identified through a semi-structured interview with their families, while the assessment of reading, writing, mathematics and intraverbal behaviors was conducted through specific tests. The statistical analysis used the paired t-test to compare the data, with the identification of the correlation between evaluated performances. The analysis of the educational trajectory identified the urgency of specialized services in the context of the ordinary class, such as support for the schooling process, through personalized and systematized teaching objectives in the Individualized Educational Planning for students, to guarantee quality education.
  • A case study based on the use of augmented reality integrated with the textbook Artigo Original

    Junior, João Ferreira Sobrinho; Mesquita, Nyuara Araújo da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O objetivo do artigo é investigar o uso da Realidade Aumentada quanto à sua executabilidade e viabilidade, de forma integrada ao livro didático, a partir de um jogo educativo digital. Para se alcançar os objetivos propostos, foi realizada uma pesquisa do tipo Estudo de Caso em que a coleta de dados se deu por meio da realização de Grupos Focais. A partir da Análise Textual Discursiva, foram discutidas as categorias exequibilidade e viabilidade do jogo de RA em contexto pedagógico. Identificamos que a proposta é exequível, tanto no desenvolvimento e na implementação prática do jogo, quanto nas possibilidades da RA ao ensino. No que se refere à viabilidade, observamos que a RA é uma tecnologia digital possível de ser inclusa enquanto Objetos Educacionais Digitais (OED) nos livros didáticos. Entretanto, os cenários sociais/econômicos de desigualdades e as políticas educacionais no Brasil à formação docente, põem em xeque essa proposta.

    Abstract in English:

    Abstract: The objective in this article is to investigate the use of Augmented Reality as to its feasibility and viability in terms of integration with the textbook, based on a digital educational game. In order to reach the proposed objective, a case study was carried out in which data were collected through focus groups. Based on textual discourse analysis, the categories feasibility and viability of the AR game in a pedagogical context were discussed. We identified that the proposal is feasible, both in the development and practical implementation of the game, and for the affordances of AR in teaching. Regarding feasibility, we observed that AR is a digital technology that can be included as Digital Educational Objects (OED) in textbooks. However, the social/economic scenarios of inequalities, and the educational policies in Brazil regarding teacher training, pose challenges to this proposal.
  • Propositions related to the formative experimentation for Chemical Education Artigo Original

    Andrade, Rosivânia da Silva; Zeidler, Vânia Gomes Zuin

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo tem o objetivo de apresentar um desenho metodológico para atividades experimentais, que busca o desenvolvimento de uma formação crítica, por meio da transformação do pensamento, para uma consciência crítica sobre a ciência e suas relações sobre a realidade social, econômica e ambiental. Para tanto, os principais referenciais teóricos que configuram essa metodologia derivam da Teoria Crítica, a partir do conceito de formação crítica, das características que orientam o trabalho experimental investigativo e sobre as concepções e princípios da Química Verde e Sustentável. Baseada nessas perspectivas teórico-metodológicas emerge a Abordagem Experimental Formativa que, organizada em cinco fases, se propõe a contribuir na superação das visões simplistas que comprometem a compreensão sobre o papel da Experimentação e a construção de caminhos teóricos e metodológicos que viabilizem uma formação mais crítica para o Desenvolvimento Sustentável.

    Abstract in English:

    Abstract: This article aims to present a methodological design for experimental activities that seeks to develop a critical, reflexive education, through the change of mind and critical awareness of science and its relations to social, economic, and environmental realities. Therefore, the primary theoretical references that configure this methodology derive from Critical Theory, from the characteristics that guide investigative experimental work, and the concepts and principles of Green and Sustainable Chemistry. Based on these theoretical-methodological perspectives, the Formative Experimental Approach emerges, organized into five phases. The study aims to contribute to overcoming simplistic visions that compromise the understanding of the role of Experimentation and the construction of theoretical and methodological paths that enable a more critical approach to sustainable development.
  • Curriculum time and teaching practice in high school for youth and adult education Artigo Original

    Sérgio, Maria Cândida; Morgado, José Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo, elaborado na sequência de uma pesquisa de doutorado, tem como objetivos identificar as concepções de tempo curricular subjacentes às práticas docentes e aos discursos dos professores e dos estudantes; analisar as concepções de práticas docentes presentes nos discursos desses atores. O estudo desenvolveu-se em uma escola da Rede Pública Estadual em aulas dos módulos II A e III B da Educação de Jovens e Adultos (EJA) do ensino médio. Em termos metodológicos, optou-se pela abordagem qualitativa e para os instrumentos de coleta de dados, pela observação não participante, pela entrevista em Focus Groups e pela análise documental. Os resultados obtidos revelaram o tempo curricular como um elemento fundamental na organização da prática docente, bem como, um elemento fundamental na formação dos estudantes e o currículo (re)organizado numa perspectiva crítica.

    Abstract in English:

    Abstract: This article was developed following doctoral research. It aims to identify the conceptions of curriculum time underlying teaching practices and the discourses of teachers and students, and to analyze the conceptions of teaching practices present in the discourse of these actors. The study was developed in the classroom of module II A and module III B of Youth and Adult Education in High School classrooms at a Public State School Network. In methodological terms, the choice was for a qualitative approach, and data collection instruments included non-participant observation, interviews in Focus Groups and document analysis. The results revealed curriculum time as a fundamental element in the organization of teaching practice, as well as a fundamental element in the training of students, and the curriculum (re)organized in a critical perspective.
  • Knowledge and ideas about the processes of empathy and environmental identity among students and teachers in a secondary school in Córdoba, Argentina Artículo Original

    Caceres, Pilmaiquen Malen; Pelli, Romina Talia; Martinenco, Rebeca Mariel; Martín, Rocío Belén

    Abstract in Spanish:

    Resumen: En este escrito se analizan los procesos de empatía e identidad ambiental en estudiantes y profesores de Biología de tres cursos de 4º año que asistieron durante 2021 a una institución de Educación Secundaria de la provincia de Córdoba, Argentina. Se administró una Escala de Identidad Ambiental adaptada a los estudiantes (N=73) y se realizaron entrevistas semiestructuradas a profesores encargados del espacio curricular Biología. Los resultados mostraron escasos abordajes de problemáticas ambientales en las aulas, lo que resultaría de utilidad para promover habilidades como la empatía ambiental. Respecto a este concepto, los docentes poseen nociones básicas. También se vislumbró la importancia de una identidad ambiental construida a partir de acercamientos a la naturaleza y de los contextos de actuación de las personas. Entre las reflexiones finales se demarca la necesidad de generar espacios de formación y aprendizaje permanente con énfasis en los aspectos sociales y emocionales del ambiente.

    Abstract in English:

    Abstract: This paper analyzes environmental empathy and identity processes among Biology students and teachers who attended three fourth-year courses in an institution of Secondary School in the province of Cordoba, Argentina, in 2021. The Environmental Identity Scale was administered an adapted to students (N=73), and semi-structured interviews were conducted with Biology teachers. The results showed few attempts to deal with environmental problems in the classrooms, which would otherwise have been useful to promote skills such as environmental empathy. Regarding this concept, teachers have basic notions. The importance of an environmental identity built from engagement with nature and the contexts with people. Among final reflections, the need should be highlighted to generate contexts for training and lifelong learning empathizing on social and emotional aspects of the environment.
  • The development of robotic skills and inventions for social impacts in the context of Mathematics Education Artigo Original

    Azevedo, Greiton Toledo de; Maltempi, Marcus Vinicius

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Temos por objetivo identificar e compreender o processo de desenvolvimento de habilidades Matemáticas durante a invenção de dispositivos robóticos destinados ao tratamento de Parkinson. De acordo com a metodologia qualitativa, os dados foram produzidos com estudantes do Ensino Médio, registrados em vídeos, fotografias, notas de campo, programas computacionais e entrevistas. Tais dados foram analisados à luz dos pressupostos do Construcionismo e organizados em seções que correspondem e tematizam as invenções criadas. Os resultados apontam para o desenvolvimento do raciocínio, argumentação, comunicação, representação e engajamento dos estudantes. Tais habilidades se constituem idiossincraticamente pelas ações e produções intelectuais em um ambiente de formação Matemática que privilegia autonomia e diálogo não hierarquizado e são compreendidas em três dimensões: Técnica, Conceitual e Comportamental. Os dados evidenciam um processo caracterizado pela dinamicidade não linear e orgânica de formação, apontando para o rompimento da tríade conteúdo-exemplo-exercício e das burocracias contraproducentes de sala de aula.

    Abstract in English:

    Abstract: We aim to identify and understand the process of developing mathematical skills during the production of robotic devices for Parkinson's disease. Based on qualitative methodology, data were collected with high school students, with recorded videos, photographs, field notes, computer programs and interviews. Such data were analyzed in light of the theoretical assumptions of Constructionism and organized into sections that correspond and thematize the inventions developed. The results point to the development of reasoning, argumentation, communication, representation, and engagement among the students. Such mathematical skills are idiosyncratically constituted by the actions and intellectual productions in an environment of mathematical training that favors autonomy and non-hierarchical dialogue. The skills are understood in three dimensions: Technique, Conceptual and Behavioral. Data also show a process characterized by the non-linear and organic dynamics of training, pointing to the rupture of the content-example-exercise triad and the counterproductive bureaucracies of the classroom.
  • Investigating the impacts on non-Newtonian conceptions of Physics undergraduates and graduates in relation to the concepts of Force and Motion Artigo Original

    Uibson, José; Frei, Fernando

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Persistem no ensino de Física práticas consideradas tradicionais e que pouco contribuem para a aprendizagem dos alunos. Assim, este artigo teve por objetivo conhecer as concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de um curso de Licenciatura em Física com relação aos conceitos de Força e Movimento, além de analisar possíveis impactos nessas concepções quando os alunos foram expostos a uma Simulação Computacional e a uma apostila, aplicados nas mesmas condições (de forma livre e por curto intervalo de tempo). Trata-se de uma pesquisa quantitativa de delineamento quase-experimental com grupo controle e experimental. Em ambos os grupos foi aplicada uma versão reduzida Force Concept Inventory (FCI) na construção dos dados, tanto no pré-teste quanto no pós-teste. Além das análises das concepções, foi utilizado o ganho normalizado de aprendizagem e o tamanho do efeito. Os resultados indicam que, em média, os tratamentos propostos não influenciaram significativamente as concepções dos alunos.

    Abstract in English:

    Abstract: Practices that are considered traditional and poorly contribute to students’ learning persist in the teaching of Physics. Thus, this article aimed at understanding the non-Newtonian conceptions of undergraduates and graduates in a Physics Degree course in relation to the concepts of Force and Motion, in addition to analyzing possible influences on these conceptions when students were exposed to a Computational Simulation and a textbook, applied under the same conditions (freely and for a short period of time). This is a quantitative study with a quasi-experimental design, with a control group and an experimental one. In both groups, a reduced version of the Force Concept Inventory (FCI) was applied in the construction of the data, both in the pre-test and in the post-test. In addition to the analysis of conceptions, the normalized learning gain and the effect size were used. The results indicate that, on average, the proposed treatments did not significantly influence the students' conceptions.
  • The impacts of the National Common Curricular Base (BNCC) on the work of Science teachers in the final years of Elementary School Artigo Original

    Krützmann, Fábio Luis; Alves, Deborah Karla Calegari; Silva, Cirlande Cabral da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo versa sobre a chegada da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e seus impactos no trabalho de professores de ciências. A Teoria Fundamentada foi utilizada como metodologia da pesquisa, que consiste em uma forma de pesquisa qualitativa maleável e, ao mesmo tempo, rigorosa, e objetiva responder problemas complexos, propondo teorias explicativas sobre a realidade estudada. Por meio de entrevistas semiestruturadas com professores de ciências de uma cidade brasileira, foi angariado um conjunto de dados, os quais, por meio de consecutivas codificações, serviram de base para a seguinte teoria substantiva: a BNCC traz mudanças de alto espectro à educação básica e, diante disso, os professores de ciências identificam uma ampliação dos conteúdos a serem trabalhados, trazendo novas exigências para os alunos, levando a modificações no trabalho dos professores, movimento que contrasta com a formação atual destes, gerando lacunas de formação.

    Abstract in English:

    Abstract This article deals with the arrival of the National Common Curricular Base (BNCC) and its impacts on the work of science teachers. The methodology was the Grounded Theory, which consists of a form of malleable and, at the same time, rigorous qualitative research to answer complex problems by proposing explanatory theories about the studied reality. Through semi-structured interviews with science teachers from a Brazilian city, a set of data was gathered which, through consecutive codifications, served as the basis for the following substantive theory: the BNCC brings high-end changes to basic education. As a result, science teachers find an increased amount of content to be covered, which in turn brings new demands to the students. This leads to changes in the work of teachers, a movement that contrasts with their current training and generates training gaps.
  • Didactic-methodological approaches of teachers in training when discussing the shape of the Earth with Elementary School students Artigo Original

    Bartelmebs, Roberta Chiesa; Figueira, Maria Milena Tegon; Diel, Patricia Natiele

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Atualmente, muito se diz sobre as percepções dos indivíduos acerca do formato da Terra, mas pouco sobre a postura de professores frente a tais questionamentos. Nesta pesquisa, buscamos compreender as estratégias didático-metodológicas vislumbradas por futuros professores sobre conteúdos acerca da forma da Terra. A partir da pesquisa de Harres, adaptamos e aplicamos um questionário, propondo uma simulação onde cada participante expôs a sua conduta didático-metodológica referente à sua percepção da resposta do aluno acerca da forma da Terra. Os resultados indicam que os participantes já apresentam reflexão sobre as ideias dos alunos sobre tal questão, há diferenças entre os dois grupos analisados, as quais indicam a importância dos debates pedagógicos na formação do futuro professor.

    Abstract in English:

    Abstract People's perceptions of the shape of the Earth are discussed extensively, but little is said about how teachers approach this subject. In this research, we seek to gain insight into the pedagogical and methodological strategies that aspiring educators envisage for teaching about this topic. Drawing from Harres’ research, we devised and implemented a questionnaire in which each participant shared instructional and methodological approaches based on their perception of a hypothetical student's response about the Earth’s shape. The findings suggest that the respondents have a pre-existing awareness of the students' perspectives on the matter. Differences between the two groups that came up highlight the significance of pedagogical debates in training future teachers.
  • Writing and drawing as learning tools in a Science Club Artigo Original

    Rodrigues, Breno Dias; Malheiro, João Manoel da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo busca identificar as aprendizagens conceituais, procedimentais e atitudinais de crianças de 5º e 6º anos do ensino fundamental I e II, a partir de seus registros gráficos (escritos e desenhos) durante a etapa Escrevendo e Desenhando, de uma Sequência de Ensino Investigativa realizada em um Clube de Ciências amazônico sobre o problema: qual a melhor água para consumir?, cujo experimento investigativo foi a montagem de um microscópio caseiro. A investigação tem abordagem qualitativa, do tipo documental, sendo 16 registros gráficos tratados pela Análise de Conteúdo, que culminou à emergência das categorias: (a) Práticas de higiene; (b) Descritividade manipulativa; e (c) Fidelidade investigativa. São explorados quatro registros representativos às categorias, nos quais tecemos algumas considerações. As inferências articularam-se à luz teórica sobre os três aspectos do conteúdo e manifestações de aprendizagens expressas nos elementos registrados. O processo identificou indicativos de aprendizagens em ações manipulativas e atitudinais articuladas a conceitos científicos.

    Abstract in English:

    Abstract: This essay is an effort to identify conceptual, procedural and attitudinal learning in children attending 5th and 6th grades of elementary school by means of their graphic records (written and drawn) during the Writing and Drawing stage of an Investigative Learning Sequence carried out in an Amazonian Science Club. The sequence focused on the issue of What is the best water for consumption?, in which the experiment was the assembly of a homemade microscope. The investigation follows a qualitative approach and consists in documentary research into 16 graphic records subjected to content analysis, which culminated in the emergence of the following categories: (a) Hygiene practices; (b) Manipulative descriptiveness; (c) Investigative fidelity. Four records are explored as representative of the categories, based on which we have drawn considerations. The inferences are articulated in the light of theoretical aspects related to the content and learning manifestations expressed in the recorded elements. This led to the identification of learning indicators in manipulative and articulated attitudinal actions to scientific concepts.
  • Approaching concepts related to parasitic diseases in coursebooks (PNLD 2018-2020) Artigo Original

    Farias, Eric Vinaud de Melo de; Azevedo, Hugo José Coelho Corrêa de; Costa, Elaine Cristina Pereira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo desenvolve um estudo qualitativo sobre a temática das doenças parasitárias nos trinta livros das dez coleções didáticas preconizadas pelo triênio do Programa Nacional do Livro Didático 2018-2020 para o ensino médio regular. Para o processo metodológico foram utilizados os critérios avaliativos de Mohr em uma ficha adaptada. Os resultados apontam para a predominância do sanitarismo, como vertente orientadora na educação em saúde, informações errôneas e mantendo seu conteúdo unicamente em informações a respeito da descrição de agentes etiológicos, no ciclo das zoonoses e na sintomatologia das doenças, ignorando o desenvolvimento de conteúdos sobre os processos e fatores condicionantes envolvidos no contexto infecção-doença.

    Abstract in English:

    Abstract: This study describes a qualitative study on the theme of parasitic diseases in the thirty books of the ten didactic series recommended by the triennial National Textbook Program 2018 - 2020 for ordinary high schools. In terms of methodology, an adapted form of Mohr's evaluative criteria used. The results point to the predominance of sanitarianism as a guiding principle in health education, erroneous information, and content being limited only to the description of etiological agents, the cycle of zoonoses, and the symptoms of diseases, thus neglecting the exploration of content about the processes and conditioning factors involved in the context of infection-disease.
  • Possibilities for gender equity through inquiry-based Science Teaching Artigo Original

    Papalardo, Silvana Pavão Teixeira; Bueno Filho, Marco Antonio; Cerqueira, Bruno Rafael Santos de; Franzolin, Fernanda

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Estudos indicam que a desigualdade de gênero, exclusão social e fatores históricos de opressão fomentam o distanciamento entre as meninas e a Ciência. Diante disso, nossa pesquisa teve como objetivo compreender a participação das meninas e meninos em atividades investigativas e analisar a contribuição das ações de duas mediadoras para a participação das meninas em equidade de gênero. O público consistiu em 241 estudantes de escolas públicas e privadas situadas na região metropolitana de São Paulo, com idade entre 13 e 14 anos do ensino fundamental (8º e 9º anos). Os encontros foram registrados em áudio e vídeo. O software livre IRaMuTeQ foi utilizado para fazer a análise lexical das transcrições das 10 turmas. Destaca-se uma participação equitativa nas discussões, em que meninas e meninos fizeram enunciações, levantaram hipóteses indicando grande porcentagem argumentativa no experimento de colisão de carrinhos, provavelmente, devido ao planejamento e embasamento teórico das mediadoras para ações equitativas.

    Abstract in English:

    Abstract Studies indicate that gender inequality, social exclusion, and historical factors of oppression lead to distancing between girls and Science. Therefore, our research aimed to understand the participation of girls and boys in investigative activities, and to analyze the contribution of the actions of two mediators to the participation of girls in gender equity conditions. The public consisted of 241 students aged between 13 and 14 years, from public and private elementary schools (8th and 9th grades) located in the metropolitan region of São Paulo. The meetings were audio and video-recorded, and the free software IRaMuTeQ was used to perform lexical analysis of the transcripts of 10 classes. Equal participation in the discussions is highlighted, in which girls and boys produced statements and raised hypotheses, indicating a large percentage of arguments in the cart collision experiment, probably due to the planning and theoretical basis for the work of the mediators to afford equitable actions.
  • Indicators of mobilization of critical thinking skills among High School students Artigo Original

    Cher, Gabriela Gonzaga; Silveira, Marcelo Pimentel da; Passos, Marinez Meneghello

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo trazemos os resultados de uma investigação que objetivou elaborar uma unidade didática temática (UDT) acerca dos plásticos, tendo como eixo norteador os pressupostos do Pensamento Crítico (PC) e sua posterior aplicação em uma turma do Ensino Médio. Após a aplicação, investigou-se o potencial deste material em mobilizar as capacidades do PC nos estudantes e quais foram seus possíveis indicadores. Este artigo está centrado na releitura e reorganização de dados oriundos da aplicação da UDT, delimitando-nos na análise de uma etapa que intentava mobilizar a capacidade de fazer e responder a questões de clarificação. Tal processo conduziu-nos a assumir duas categorias a priori, intituladas Fatos e Exemplos e a emergência de 19 subcategorias, as quais foram compreendidas como indicadores da mobilização da capacidade do PC. A UDT revelou possuir potencial em mobilizar tal capacidade do PC em razão do material didático-pedagógico ter sido intencionalmente planejado para este fim.

    Abstract in English:

    Abstract In this article, we bring the results of an investigation that aimed to develop a thematic didactic unit (TDU) about plastics, having as guidelines the assumptions of Critical Thinking (CT), and the subsequent application in a high school class. After the application, the potential of this material to mobilize CT capabilities among students was investigated, as well as the likely indicators of such mobilization. This article focuses on the re-reading and reorganization of data related to the application of the TDU, the analysis being limited to a stage that sought to mobilize the ability to ask and answer questions for clarification. This process led us to assume two a priori categories, Facts and Examples, and acknowledge the emergence of 19 subcategories, which were understood as indicators of the capacity to mobilize CT. The TDU showed to have the potential to mobilize such capacity for CT because the didactic-pedagogical material was intentionally planned for this purpose.
  • The social representations of vaccines in the context of Science and Health Education in Elementary School Artigo Original

    Vittorazzi, Dayvisson Luís; Silva, Wesley Alves; Silva, Alcina Maria Testa Braz da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo objetivamos, com atenção ao referencial teórico-metodológico da Teoria das Representações Sociais, apresentar um estudo cognitivo-estrutural das representações sociais das vacinas expressas por um grupo de alunos do 7º ano do Ensino Fundamental, marcando a relevância desses estudos em ações pedagógicas ancoradas na abordagem de aspectos sociocientíficos que permeiam as relações entre Educação em Ciências e Saúde. Partindo da evocação de palavras, por meio da abordagem estrutural da Teoria do Núcleo Central, sinalizamos um arranjo representacional sublinhado pela importância das vacinas na prevenção de doenças e na conservação da saúde, mas que causa dor e amedronta os estudantes. Pretendemos, diante das análises, construir encaminhamentos da relevância dos estudos que se dedicam à compreensão das formas de conhecimento cotidiano na condução dos processos de ensino e aprendizagens na perspectiva da (re)significação das relações entre Educação em Ciências e Educação em Saúde.

    Abstract in English:

    Abstract In this paper, we are committed to the theoretical-methodological framework of Social Representations and aim to present a cognitive-structural study of the social representations of vaccines expressed by a group of 7th-grade elementary school students, underscoring the relevance of these studies in pedagogical actions anchored in dealing with socioscientific issues that permeate the relationship between Science and Health Education. Starting with the evocation of words, through the structural approach of the Central Core Theory, we point to a representational arrangement underlined by the importance of vaccines in disease prevention and health preservation, which nonetheless causes pain to and frightens students. In view of the analysis, we intend to build pathways for the relevance of studies dedicated to understanding the forms of everyday knowledge while conducting teaching and learning processes from the perspective of (re)signification of the relationships between Science Teaching and Health Education.
  • The Mandatory Supervised Internship in Biological Sciences during Emergency Remote Teaching Artigo Original

    Barreto, Edna Silva; Araújo, Monica Lopes Folena

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo tem como objetivo analisar como professores de Estágio Supervisionado Obrigatório (ESO) do curso de licenciatura em Ciências Biológicas de uma universidade pública foram se constituindo professores de estágio mediante suas histórias de vida. Para tanto, investigou-se a trajetória e/ou atuação dos professores durante a pandemia. Participaram da pesquisa duas professoras de Estágio e, junto a elas, foram realizadas entrevistas, de forma on-line, pela plataforma Google Meet, em dias e horários pré-agendados. Com o fim dessa etapa, realizaram-se as transcrições dos áudios e a análise dos dados, fundamentada na análise de conteúdo. As análises proporcionaram duas unidades de registro: o Período Letivo Excepcional (PLE) e as aulas dos estágios. Os dados permitiram inferir, dentre outros aspectos, que a universidade, as escolas campo de estágio e as professoras do ESO foram obrigadas a se reinventar com aulas síncronas e assíncronas, muitas vezes sem condições adequadas de infraestrutura.

    Abstract in English:

    Abstract This article aims to analyze how teachers of Mandatory Supervised Internship (MSI) in the Licentiate Degree in Biological Sciences at a public university were becoming internship teachers through their life stories. To this end, the trajectory and/or performance of teachers during the pandemic was investigated. Two Internship teachers participated in the research and, with them; online interviews were conducted through the Google Meet platform on pre-scheduled days and times. With the end of this stage, audio transcriptions and content analysis of the data were completed. The analyses produced two recording units: the Emergency Academic Term and the internship lessons. The data allowed us to infer, among other things, that the university, the internship schools and the MSI professors were forced to reinvent themselves with synchronous and asynchronous lessons, often without adequate infrastructure.
  • The environmental perception of Youth and Adult Education students about the use and disposal of chemical products in the household environment Artigo Original

    Lins, Natana da Silva; Araújo, Aracy Alves de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A relação entre uma população desinformada e o risco de contaminação por agentes químicos existe, e é a diferença entre um ambiente seguro de incidentes danosos à saúde e ao meio ambiente, e um mesmo ambiente sujeito a toda sorte de eventos de impactos que levam à deterioração ambiental. Com base nessa problemática, utilizou-se de um estudo qualitativo, do tipo exploratório-descritivo, visando verificar as percepções ambientais sobre o uso e descarte de produtos tóxicos pelos alunos da terceira e quarta etapa da modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJA). Utilizou-se como instrumento de coleta de dados, questionários estruturados, observação e análise documental. O componente curricular Ciências da Natureza tem sido ministrado de maneira incipiente sobre conteúdos relacionados à toxicidade, e as propriedades químicas de produtos domissanitários, na respectiva modalidade.

    Abstract in English:

    Abstract The relationship between an uninformed population and the risk of contamination by chemical agents exists, and that is the difference between an environment free from incidents that could harm health and an environment subject to all sorts of events that can cause damage. Based on this premise, a qualitative, descriptive-exploratory study was conducted aiming to assess the environmental perceptions about the use and disposal of toxic products among students of the third and fourth stages of the EJA modality (education of - young - adults). The following data collection instruments were used: structured questionnaires, observation and document analysis. The Natural Sciences curricular component has been taught in an incipient manner in EJA concerning contents related to toxicity, and the chemical properties of household cleaning products.
  • Way of thinking that underlies epistemological learning obstacles on the topic of Protein Synthesis among first-year university students Artigo Original

    Miño, Mariela Haydée; Ospina, Natalia; Garofalo, Sofia Judith

    Abstract in Spanish:

    Resumen En esta investigación se identificaron modos de pensar que subyacen a los obstáculos epistemológicos de aprendizaje del Proceso de Síntesis Proteica (PSP) en estudiantes de primer año de carreras biomédicas de la Universidad de Buenos Aires. Tres modelos científicos ad hoc sobre el PSP ofrecieron el marco conceptual y metodológico para la interpretación de las respuestas de los estudiantes, las que provinieron de entrevistas y preguntas incluidas en el examen de la materia. Se diferenciaron obstáculos de tipo puente (OTP) y de tipo brecha (OTB). Un análisis en profundidad permitió conocer modos de pensar que sustentan a los OTP, identificando estrategias de tipo heurísticas que alertan acerca del riesgo epistemológico que dichos obstáculos implican. Estos resultados sugieren la necesidad de reorganizar los contenidos a enseñar en modelos científicos ad hoc contextualizados, para facilitar a los estudiantes la construcción de una mirada sistémica y holística del PSP.

    Abstract in English:

    Abstract In this paper we have identified ways of thinking that underlie epistemological learning obstacles related to Protein Synthesis Process (PSP) among first-year students of biomedical careers in the University of Buenos Aires. Three ad hoc scientific models about PSP offered a conceptual and methodological framework for interpreting the students’ answers to interviews and exam questions. We have differentiated bridge type obstacles (BTO) and gap type obstacles (GTO). Through an in-depth analysis, we were able to recognize the ways of thinking that sustain BTO, identifying heuristic strategies that alert about the epistemological risk of this kind of obstacle. These results suggest the need for reorganizing the contents to be taught and the use of contextualized scientific models ad hoc in order to make it easier for students to develop a systemic and holistic view of PSP.
  • How to advance in the necessary Transition to Sustainability Artigo Original

    Gil-Pérez, Daniel; Vilches, Amparo

    Abstract in Spanish:

    Resumen Esta contribución responde a la existencia de numerosos artículos que hacen referencia a la necesidad de transiciones (energética, verde, ecológica, etc.) en respuesta a los graves problemas a los que se enfrenta la humanidad. Se sintetiza el conjunto de problemas que caracterizan la presente situación de emergencia planetaria, señalando su estrecha vinculación, lo que impide resolver ningún problema concreto, como la crisis energética, mediante una transición exclusivamente centrada en el mismo. La finalidad central de este trabajo ha sido determinar de manera fundamentada cuáles son las transiciones que deberían conformar, conjuntamente, la Transición a la Sostenibilidad.

    Abstract in English:

    Abstract This article is an answer to the current proliferation of scientific papers and news in the media about the need for transitions (energy transition, green transition, ecology transition…) in order to face the serious problems that affect contemporary societies. While taking into account the ensemble of problems that determine the present situation of planetary emergency, the main purpose of our research has been to establish, with the help of numerous and well-founded studies, which measures are needed to make possible the transition to sustainable and satisfactory conditions of life, i.e., which ensemble of particular transitions should shape the Transition to Sustainability.
  • Digital literacy and teacher participation in Basic Education: a discussion about the relationships with university extension Artigo Original

    Santos, Michelle Regina Alves dos; Amaral, Marília Abrahão; Sales, Márcia Barros de; Almeida, Leonelo Dell Anhol

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Ao compreender a participação enquanto processo de envolvimento e engajamento das pessoas em projetos com a comunidade, de maneira situada, compartilhando objetivos e ao entender a extensão universitária como troca de saberes, propomos neste artigo uma análise acerca do letramento digital docente. Para tanto, discutimos a participação de professoras em um projeto de extensão por meio dos marcadores extensão universitária e participação docente, provenientes de uma codificação temática, observando o pano de fundo, as interações entre as pessoas, as estratégias utilizadas e as consequências e resultados no projeto. O que foi constatado após a análise foi que a extensão universitária é um dos caminhos que promovem o letramento digital docente, por meio de projetos; que práticas participativas em projetos de extensão permitem que as pessoas sejam parte dos processos de desenvolvimento; e que nem sempre os projetos de extensão envolvem os professores e professoras no projeto como um todo.

    Abstract in English:

    Abstract By understanding participation as a process of people getting involved and engaged in projects with the community in a situated manner, sharing objectives, and by understanding university extension as the exchange of knowledge, we propose in this article an analysis of teachers’ digital literacy. To this end, we discuss the participation of teachers in an extension project through the markers university extension and teacher participation, from a thematic coding, while observing the background, the interactions between people, the strategies used, and the consequences and results in the project. What was found after the analysis was that university extension is one of the ways that promote teachers' digital literacy through projects; that participatory practices in extension projects allow people to be part of developmental processes; and that extension projects do not always involve teachers wholly.
  • The epistemic role of diversity and the metaphysical origins of the Big Bang Theory: reflections for science education Artigo Original

    Bagdonas, Alexandre; Silva Neto, Climerio Paulo da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com base em estudos de história e filosofia da ciência que enfatizam sua natureza social, argumentamos que diversidade fortalece a ciência. Analisamos aspectos culturais e metafísicos que influenciaram a cosmologia do Big Bang, discutindo os modelos relativísticos de universo em expansão criados por Friedman e Lemaître na década de 1920. Enquanto Friedman foi influenciado por visões sobre nascimento, morte e ressurreição na URSS, Lemaître foi inspirado pela crença católica na criação divina do universo. Finalmente, defendemos a pertinência educacional deste tipo de abordagem para o estudo de casos diversos, que podem contribuir para a consolidação da história e filosofia da ciência como base para a construção de visões mais complexas sobre a natureza da ciência.

    Abstract in English:

    Abstract Based on studies of the history and philosophy of science that emphasize its social nature, we argue that diversity strengthens science. We analyze cultural and metaphysical aspects that have influenced the creation of the Big Bang cosmology, discussing the relativistic models of the universe in expansion proposed by Friedman and Lemaître in the 1920s. While Friedman drew on views about birth, death, and resurrection in the USSR, Lemaître gained inspiration from the Catholic belief in the divine creation of the universe. Finally, we defend the educational relevance of this approach to varied cases, which can help consolidate the history and philosophy of science as a basis for more complex views about the nature of science.
  • The cardinality principle: relationships with family and school aspects Artigo Original

    Assis, Évelin Fulginiti de; Schmidt, Lucas Bogdanov; Nunes, Sula Cristina Teixeira; Corso, Luciana Vellinho

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo tem como objetivo verificar associações entre o princípio da cardinalidade e a escolaridade familiar, a renda familiar e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). A amostra contou com alunos do primeiro ano do Ensino Fundamental, de três escolas públicas de Porto Alegre, no estado do Rio Grande do Sul. A análise dos dados foi realizada por meio do teste exato de Fisher que visou verificar a independência entre a construção da cardinalidade e as variáveis de escolaridade, renda e Ideb. Como resultados, evidenciou-se que a construção da cardinalidade não pode ser bem explicada pelo nível de renda, nem de escolaridade parental. Entretanto, com relação ao Ideb, identificou-se um alto número de sujeitos com o princípio construído, independentemente da renda e da escolaridade familiar. Dessa forma, conclui-se que a escola é um relevante espaço de desenvolvimento de aprendizagens para crianças de diferentes contextos familiares, reforçando seu papel essencial nesse processo.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to verify associations between the cardinality principle and family levels of schooling, household income levels, and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb, in Brazil). The participants were students in their first year of elementary school at three public schools in Porto Alegre, Rio Grande do Sul state. The data were analyzed through Fisher’s exact test to verify the independence among cardinality construction and the variables of schooling level, income level, and Ideb. The findings show that the construction of the cardinality principle cannot be explained well by household income or schooling levels. However, regarding Ideb, many individuals have been identified who demonstrated knowledge of the principle regardless of income level and schooling level. Therefore, it may be concluded that the school is a relevant space for the development of learning among children of different backgrounds, which thus reinforces its essential role in this process.
  • A view of the History of Chemistry in PNLD textbooks by using the periodic table as a marker Artigo Original

    Oliveira, Vilma Bragas de; Oliveira, Fernando José Luna de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O ensino de química vem se estabelecendo no Brasil e passando por modificações desde a década de 1930, na chamada Era Vargas. O livro didático, enquanto ferramenta de transmissão de informação, permeia essa história, ora como protagonista, ora como coadjuvante. Dessa forma, torna-se imprescindível um olhar atento e analítico a essas mudanças. Este artigo tem por fim traçar um panorama do Programa Nacional do Livro e do Material Didático no contexto atual do ensino de química no Novo Ensino Médio, segundo a Base Nacional Comum Curricular, utilizando como marcador uma importante tecnologia histórica: a tabela periódica. Dessa análise, vimos certo esvaziamento de conteúdo conceitual e histórico acerca desse tema, levando-nos a inferir que a história da química, já entendida entre os autores da área como uma das principais ferramentas de contextualização, possa estar passando por momentos críticos e preocupantes.

    Abstract in English:

    Abstract Chemistry teaching in Brazil has been evolving and undergoing changes since the 1930s, the so-called Vargas Era. There has been a steady transmission of information through the textbooks throughout this period, sometimes as a protagonist or supporting character. Thus, a careful analytical look at these transformations is essential. This paper aims to provide an overview of the National Textbook and Teaching Materials Program (PNLD in Portuguese) in the current context of chemistry teaching, in the New High School, based on the National Common Core Curriculum, by using an important historical technology as a marker: the periodic table. Following this analysis, we have noticed a loss of conceptual and historical content regarding this topic somehow, which leads us to infer that the history of chemistry, understood by authors in the field as one of the main contextualization tools, may be going through critical and worrying moments.
  • What are the fields of work in Mycology? The perceptions of pre-service students in Biological Sciences Artigo Original

    Estrela, Kevin Borges; Weiser, Veridiana de Lara; Ganiko-Dutra, Matheus

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A Micologia necessita de profissionais capacitados para trabalhar com fungos, conforme a crescente demanda em diversos setores. Uma das formas de capacitar profissionais para a área é a formação inicial em Biologia. Todavia, existe uma sub-representatividade acadêmica para com a Micologia, comprometendo assim, a disponibilização de profissionais nesta carreira. Esta pesquisa investigou e descreveu as percepções de estudantes de Biologia de três universidades públicas do estado de São Paulo, acerca da atuação em Micologia por meio de questionário e análise categorial das respostas. Os participantes reconhecem e validam a presença de biólogos na Micologia e apontam atividades de atuação que extrapolam as possibilidades presentes em documentos oficiais. Entretanto, essa percepção da multidisciplinaridade da área pode refletir o ensino superficial e pouco específico da Micologia nesses cursos, visto que a maioria dos participantes não cursou disciplinas específicas de Micologia em suas universidades e apresentou uma visão antropocêntrica dos fungos.

    Abstract in English:

    Abstract Mycology needs qualified professionals trained to work with fungi, according to the growing demand in various sectors. One way to train professionals in the area is through pre-service education in Biology. However, there is an academic underrepresentation regarding Mycology, thus compromising the availability of professionals in this field. With a questionnaire and categorical analysis of the responses, this study investigated and described the perceptions of Biology students, at three public universities in São Paulo state, about working in Mycology. The participants recognize and validate the presence of biologists in the field of Mycology and point out activities that go beyond the possibilities mentioned in official documents. However, the perception of the multidisciplinary nature of the area may reflect the superficial and nonspecific teaching of Mycology in these programs, since most participants did not take specific Mycology courses in their university curricula and revealed an anthropocentric view of fungi.
  • Teaching and learning processes from the perspective of Conceptual Fields Theory: a study in the Chemistry degree Artigo Original

    Cunha, Kariny Mery Araujo; Ferreira, Luciana Nobre de Abreu

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente trabalho se insere em uma pesquisa mais ampla, cujo foco foi investigar um processo na formação inicial de professores de Química na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais (TCC). Apresentamos os processos de ensino aprendizagem como campo conceitual, com base nos preceitos da TCC, a qual foi tomada como referencial teórico e metodológico. Nesse sentido, foram analisadas as respostas de dois licenciandos em Química a um questionário relacionado às suas concepções sobre tais processos, com vistas a analisar a evolução de sua compreensão a esse respeito, à luz da TCC. Os resultados apontam para a possibilidade de se considerar o conceito de processos de ensino aprendizagem como campo conceitual e sinalizam a necessidade de sua abordagem durante a formação docente, a fim de favorecer a apropriação pelos licenciandos acerca desses processos.

    Abstract in English:

    Abstract This study is part of a broader research project that focused on investigating a process in the initial training of Chemistry teachers from the perspective of the Theory of Conceptual Fields (TCF). This paper presents teaching-learning processes as a conceptual field based on the precepts of TCF, which we took as a theoretical and methodological reference. We analyzed the responses of two chemistry undergraduates to a questionnaire related to their conceptions about such processes with a view to addressing the evolution of their understanding thereof, in the light of TCF. The results suggest the possibility of considering teaching-learning processes as a conceptual field and the need to deal with them during teacher training to promote the appropriation of these processes by undergraduates.
  • State-of-the-art: refining our understanding of this research modality Artigo Original

    Teixeira, Paulo Marcelo Marini

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho é um ensaio teórico versando sobre a natureza das pesquisas denominadas de Estado da Arte, descrevendo suas principais características e diferenças em relação às revisões bibliográficas. Defende que não há argumentos plausíveis para a diferenciação entre Estados da Arte e Estados do Conhecimento, pois que, o escopo dos Estados da Arte é definido em função de sua preocupação com a análise da produção acadêmica e científica em determinado campo ou área de conhecimento. Por fim, explicita alguns procedimentos básicos envolvidos nessa modalidade de investigação e sublinha a importância dos Estados da Arte como estudos que situam as tendências e características das pesquisas produzidas em uma área.

    Abstract in English:

    Abstract This text is a theoretical essay on the nature of the research modality called State-of-the-Art, describing its main characteristics and differences in relation to bibliographical reviews. It argues that there are no plausible arguments for the differentiation between State-of-the-Art and State-of-Knowledge, since the scope of State-of-the-Art is defined as studies dedicated to the analysis of academic and scientific production in a field or area of knowledge. Finally, it explains some basic procedures involved in this type of investigation, and we point out the importance of State-of-the-Art as studies that situate the trends and characteristics of the research produced in a given area.
  • The multiple actions of animals and the possibilities of an interdisciplinary approach in Biology Teaching Artigo Original

    Almeida, David Figueiredo de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Duas questões nortearam a pesquisa aqui descrita. Quais ações dos animais são percebidas por alunos de ensino médio? Até que ponto as ações percebidas contribuem para abordagens interdisciplinares no ensino de Biologia? As evidências vieram principalmente de questionários e entrevistas com alunos de escolas secundárias do entorno do grande e enigmático Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque, localizado no extremo norte do Brasil. No cenário, apresentado a partir das questões de pesquisa e dos enunciados dos alunos, conclui-se que as múltiplas ações dos animais representam variadas possibilidades de abordagens interdisciplinares no ensino de Biologia. Nesse cenário, por exemplo, as abelhas não possuem apenas a ação clássica de carregar o grão de pólen de uma flor a outra. Também há ações aproveitadas pelos humanos em áreas diversas. Valorizar as múltiplas ações dos animais pode levar as discussões no ensino de Biologia para áreas como a Geografia, o Direito Ambiental, a Filosofia e as Artes Visuais.

    Abstract in English:

    Abstract The research that is described below has been guided by two questions. Which animal behaviors are thought to be acceptable by high school students? How much do the perceived behavior support interdisciplinary teaching strategies in Biology? The majority of the data came from questionnaires and in-depth interviews with high school students in the isolated and enigmatic Tumucumaque Mountains national park in northern Brazil. The multiple actions of animals represent various possibilities for interdisciplinary approaches in biology teaching, according to the research questions and the students' responses. In this particular scenario, for instance, bees possess a distinct characteristic beyond the conventional action of transporting pollen grains from one flower to another. There are other actions exploited by humans in different activities, and considering the multiple actions of animals can lead to discussions in biology teaching in areas such as geography, environmental law, philosophy, and the visual arts.
  • Acknowledgement to the Science & Education Reviewers of volume 28, 2022 Revisores

Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Campus Universitário - Vargem Limpa CEP 17033-360 Bauru - SP/ Brasil , Tel./Fax: (55 14) 3103 6177 - Bauru - SP - Brazil
E-mail: revista@fc.unesp.br