Editorial Bicentennial of Independence Adorno, Sergio |
Bicentenário da Independência Bicentennial of Independence 3 times 22: Ideas of a modern and sovereign Brazil circa 1822, 1922 and 2022 David, Antônio Saes, Alexandre Macchione Zeron, Carlos A. de M. R. Abstract in Portuguese: RESUMO A ideia de Brasil soberano e moderno, tão marcante no ensaísmo, na pesquisa acadêmica e no imaginário coletivo, designa um vasto horizonte de aspirações comuns que propôs ciclicamente promessas de um futuro de prosperidade, até ser confrontado pela complexidade dos desafios atuais, às vésperas do segundo centenário da Independência. O artigo interroga as revisões das ideias de soberania e modernização no ensaísmo e no pensamento histórico-econômico.Abstract in English: ABSTRACT The idea of a sovereign and modern Brazil, so prominent in essay-writing, academic research and the collective imagination, comprises a vast horizon of common aspirations that has cyclically promised a prosperous future, until being confronted by the complexity of today’s challenges, on the eve of the second centenary of Brazil’s Independence. The article questions the revisions of the ideas of sovereignty and modernization among essay writers and in historical and economic thought. |
Bicentenário da Independência Memory, historiography and politics: The independence of Brazil, 200 years later Oliveira, Cecilia Helena de Salles Abstract in Portuguese: RESUMO Este artigo discute as origens de certos saberes acadêmicos e não acadêmicos em torno da independência do Brasil, inserindo-os em um jogo de permanente tensão entre memória, política e escrita da história. Ao longo de 200 anos, essa tensão tem acompanhado a temática da Independência, garantindo-lhe uma condição central na história do Brasil e renovando sua atualidade.Abstract in English: ABSTRACT This article discusses the origins of certain types of academic and non-academic knowledge about the Independence of Brazil, examining them as an interplay of permanent tension between memory, politics and the writing of history. For 200 years, this tension has accompanied the country’s Independence, ensuring it as a central condition in the history of Brazil and reinforcing its relevance today. |
Bicentenário da Independência State and society in Brazil: A deferred meeting with democracy Botelho, André Ferreira, Gabriela Nunes Abstract in Portuguese: RESUMO Três momentos decisivos das relações entre Estado e sociedade no pensamento social e político são abordados: no Império, o debate entre Tavares Bastos e o Visconde do Uruguai; na Primeira República, Oliveira Vianna é o autor central; na transição da ditadura civil-militar de 1964-1985 para a democracia, Raymundo Faoro e Florestan Fernandes são incontornáveis. Se no primeiro momento o debate sobre centralização e descentralização política concentra os interesses, no segundo a questão da adequação das instituições políticas à sociedade é o grande tema; mas, já no terceiro momento, o enfrentamento do problema da democracia nas relações entre Estado e sociedade não poderia ser mais adiado. Traçando esse histórico, no Bicentenário da Independência, queremos repensar impasses dessas relações que permanecem em aberto no presente.Abstract in English: ABSTRACT Three decisive moments in the relations between State and society in social and political thought are discussed: the Empire, with the debate between Tavares Bastos and the Viscount of Uruguay; the First Republic, when Oliveira Vianna is the central author; and the transition from the civil-military dictatorship of 1964-1985 to democracy, where Raymundo Faoro and Florestan Fernandes are inescapable. If in the first moment the debate about political centralization and decentralization concentrates various ongoing interests, in the second the question of the adequacy of political institutions to society is the main theme; and in the third moment confronting the problem of democracy in the relations between State and society could no longer be postponed. By outlining this historical framework on the Bicentennial of Independence, we want to rethink the deadlocks in the relations between State and society that remain relevant in the present. |
Bicentenário da Independência 2022: The pact of 1988 under the Sword of Damocles Rocha, Camila Medeiros, Jonas Abstract in Portuguese: RESUMO Neste artigo apontamos como a crise do pacto democrático de 1988 se originou a partir de novas dinâmicas fomentadas pela própria esfera pública pós-burguesa brasileira, a qual se desenvolveu em meio ao processo de redemocratização nacional. Na primeira seção apontamos de forma resumida como se deu a construção da esfera pública no Brasil desde 1822 até a redemocratização em 1988. Na segunda, apontamos como se deu a gênese e o desenvolvimento da esfera pública pós-burguesa no país, e, nas terceira e quarta seções, apontamos como sua crise se originou a partir de embates no âmbito do debate público que passavam ao largo da institucionalidade e mobilizavam a contrapublicidade: performances disruptivas e recebidas como indecorosas. Nesse sentido, argumentamos que o bolsonarismo, ao fomentar o que denominamos como contrapublicidade dominante, coloca a Nova República, novamente, sob a Espada de Dâmocles.Abstract in English: ABSTRACT In this article, we point out how the crisis of the 1988 democratic pact originated from the new dynamics fostered by the Brazilian post-bourgeois public sphere itself, which developed in the midst of the national redemocratization process. In the first section, we briefly indicate how the public sphere in Brazil was built from 1822 until redemocratization in 1988. In the second section, we show the genesis and development of Brazil’s post-bourgeois public sphere. And, in the third and fourth sections, we describe how its crisis originated from clashes in the public debate that bypassed the institutions and mobilized counterpublicity: disruptive performances perceived as indecorous. In this sense, we argue that Jair Bolsonaro and his supporters, by fostering what we call dominant counterpublicity, puts the New Republic, again, under the Sword of Damocles. |
Bicentenário da Independência Country of the future? Time conflicts and historicity in contemporary Brazil Turin, Rodrigo Abstract in Portuguese: RESUMO O ensaio se propõe a pensar os conflitos de tempos no Brasil contemporâneo a partir do diagnóstico de uma perda da evidência do horizonte moderno de futuro. Busca-se interrogar de que modo essa perda de evidência do horizonte de futuro como sincronizador social se revela tanto na implosão do tempo da Nova República, como na emergência do tempo planetário na história nacional, expresso pelos efeitos da mudança climática. Em ambas as dimensões, que agora se entrecruzam de maneira decisiva, a singularidade temporal da nação é profundamente colocada em questão.Abstract in English: ABSTRACT The essay reflects on the conflicts of time in contemporary Brazil as the country loses sight of a modern horizon of future. It questions how this loss of evidence of the future as a social synchronizer is revealed both in the implosion of time in the New Republic, and in the emergence of planetary time in national history, expressed by the effects of climate change. In both dimensions, which now decisively intersect, the nation’s temporal singularity is deeply called into question. |
Bicentenário da Independência On “misplaced” concepts, historiography and ideas Mota, Carlos Guilherme Abstract in Portuguese: RESUMO Entrevista concedida pelo historiador Carlos Guilherme Mota à revista Estudos Avançados em que o historiador aborda aspectos conceituais de sua obra e das obras de Roberto Schwarz e Florestan Fernandes, bem como fatos de sua relação com escritores como Caio Prado Jr., Alfredo Bosi e Emília Viotti da Costa, tendo em vista as questões culturais da realidade brasileira. Ao final, o historiador apresenta um pequeno glossário com termos significativos de seu pensamento e sua obra.Abstract in English: ABSTRACT Interview granted by historian Carlos Guilherme Mota to The Studies Avan- çados Journal, in which he addresses conceptual aspects of his own work and those of Roberto Schwarz and Florestan Fernandes, including facts about their relationship with writers such as Caio Prado Jr., Alfredo Bosi and Emilia Viotti da Costa concerning cultural issues of Brazilian reality. At the end, the researcher presents a small glossary with significant terms of his thought and work. |
Bicentenário da Independência The world and diversity: Issues in debate Munanga, Kabengele Abstract in Portuguese: RESUMO As ondas migratórias que partiram do próprio berço da humanidade cientificamente situado no continente africano e que se prolongam até hoje por motivos históricos diversos, o tráfico humano dos africanos e as invasões coloniais dos territórios da América, da África e da Asia somando juntaram no mesmo território geográfico descendentes de povos e culturas diferentes. Nesses encontros houve enriquecimentos transculturais incontestáveis; os sangues se misturaram; os deuses se tocaram e as cercas das identidades vacilaram, por um lado. Mas, por outro lado, as diferenças continuam a ser motivos de conflitos, pois manipuladas ideologicamente pelas classes dominantes na política de dividir para dominar. Esses conflitos se traduzem notadamente pelas práticas racistas e xenofóbicas que engendram a violação dos direitos humanos dos diferentes e consequentes as desigualdades sociais decorrentes. A questão que se coloca é como estabelecer a equidade e a igualdade de tratamento, sem antes reconhecer a existência coletiva dos portadores das diferenças e suas identidades. Apesar dos progressos da ciência e tecnologia, da globalização da economia do mercado na óptica capitalista neoliberal e dos meios de comunicação, os debates sobre a diversidade e suas diferenças colocam todos os países no mesmo barco. Este texto tem como proposta discutir algumas questões em debate sobre diversidade, partindo das realidades brasileiras dos últimos vinte anos depois da Conferência de Durban.Abstract in English: ABSTRACT The migratory waves from the cradle of humankind, scientifically located in the African continent, that continue until today for different historical reasons, the human trafficking of Africans, and the colonial invasions of territories in America, Africa, and Asia have brought together descendants of different peoples and cultures in the same geographical territory. On the one hand, there has been undeniable cross-cultural enrichment in these encounters: bloods have mingled, the gods have touched, and the identity fences have weakened. On the other hand, differences continue to be the reason for conflicts, and are ideologically manipulated by the ruling classes through the practice of dividing to dominate. These conflicts are reflected notably in racism and xenophobia, engendering violations of the human rights of different peoples and consequent social inequalities. The question that arises is how to establish equity and equal treatment without first recognizing both the collective existence of the bearers of differences and their identities. Despite advances in science and technology, in the globalization of the market economy from a neoliberal capitalist perspective, and in the media, debates about diversity and its differences put all countries in the same boat. This text discusses several issues concerning diversity, starting from the Brazilian realities of the last twenty years after the Durban Conference. |
Bicentenário da Independência Armed domains and their criminal governments: A non-phantasmic approach to “organized crime” Muniz, Jacqueline de Oliveira Dias, Camila Nunes Abstract in Portuguese: RESUMO Busca-se contribuir para a compreensão das dinâmicas sociais, econômicas e políticas onde se estabelecem domínios armados com suas ambições de hegemonia sobre território e população e de monopólio de mercados ilegais. Parte-se das práticas de governança criminal do PCC em São Paulo e das milícias no Rio de Janeiro como ilustrações de exercício de governos criminais, explorando suas similaridades e diferenças. Propõe-se uma grade conceitual-analítica a partir de alguns elementos centrais como as múltiplas relações com diversos atores estatais, a complexa inserção comunitária e a diversificação criminal e regulação de mercados (i)legais. A abordagem da governança criminal coloca-se como alternativa às narrativas do “crime organizado”, substituindo noções teórico-abstratas por concepções teóricas-conceituais construídas a partir da observação empírica dos efeitos produzidos nos territórios sob domínio armado.Abstract in English: ABSTRACT This article seeks to contribute to the understanding of social, economic and political dynamics by which armed domains are established, along with their ambitions of hegemony over territories and populations, and monopoly of illegal markets. It starts with the criminal governance practices of the PCC in São Paulo and the militias in Rio de Janeiro as illustrations of the exercise of criminal governments, exploring their similarities and differences. A conceptual-analytical grid is proposed based on some central elements such as the multiple relationships with different state actors, the complex community insertion and the criminal diversification and regulation of (i)legal markets. The criminal governance approach is an alternative to the narratives of “organized crime”, replacing theoretical-abstract notions with theoretical-conceptual conceptions built from empirical observation of effects produced in territories under armed domain. |
Bicentenário da Independência The modernist legacy: Reception and developments in the 1960s and 1970s Marques, Ivan Francisco Abstract in Portuguese: RESUMO Ao longo dos últimos 100 anos, o ideário modernista foi objeto de numerosas releituras, atualizações e revisões críticas. A partir de meados do século XX, artistas de diversos campos - literatura, teatro, cinema, artes visuais e canção popular, entre outros - tomaram as vanguardas da década de 1920 como matrizes de invenção e pensamento, que buscaram atualizar e radicalizar. Na fase mais dura do regime militar, movimentos então rotulados como “marginais” procuraram no modernismo as fontes de uma arte de cunho experimental, irônico e subversivo. Este artigo propõe uma reflexão sobre esses “modernismos tardios”, sem desconsiderar os estudos críticos, um tanto avessos à tradição modernista, produzidos pela Universidade no mesmo período - que, segundo fontes diversas, marca simultaneamente o ápice e o encerramento da influência do Modernismo na cultura brasileira.Abstract in English: ABSTRACT Over the last hundred years, modernist ideas have been the subject of numerous reinterpretations, updates and critical revisions. From the mid-twentieth century, artists from different fields - literature, theater, cinema, visual arts, and popular music,among others - took the vanguards of the 1920’s as matrices of invention and thought, and sought to update and radicalize them. In the toughest phase of the military regime, movements labeled as “marginal” sought in Modernism the sources of an experimental, ironic and subversive art. This article is a reflection on these “latter-day modernisms”, without neglecting the critical studies, somewhat averse to the modernist tradition, produced in the Academia in the same period - which, according to different sources, simultaneously marks the peak and the end of the influence of Modernism on Brazilian culture. |
Bicentenário da Independência Brazil, 200 years of devastation: What will remain of the country after 2022? Marques, Luiz Abstract in Portuguese: RESUMO Duas constantes atravessam nossa história nos dois últimos séculos: a escravidão e seu legado nas relações entre os humanos, e a destruição nas relações dos humanos com a paisagem natural e com as outras espécies. O presente artigo atém-se a uma breve análise desse segundo traço estruturante da sociedade brasileira. O discurso proferido em 1823 por José Bonifácio de Andrada e Silva assinala o ponto de partida de um processo que só viria desde então a se agravar. Após 200 anos de destruição, três evidências se acumulam: 1- após 50 anos (1970-2020) de destruição e degradação de mais de 2 milhões de km2 dos biomas nacionais, a sociedade brasileira avança na direção de uma catástrofe ambiental sem precedentes em nossa história; 2- esse avanço se acelerou no último decênio; e 3- múltiplos indicadores permitem afirmar que já estamos nos estágios iniciais desse colapso.Abstract in English: ABSTRACT Two structural features constitute the history of Brazil over the last two centuries: slavery and its legacy in human relations, and destruction of the relations between humans, the natural landscape, and other species. This essay analyzes the latter structural feature of Brazilian society. The speech delivered in 1823 by José Bonifácio de Andrada e Silva marks the starting point of a process that would only deteriorate. After 200 years of destruction, three things are evident: 1. After 50 years (1970-2020) of destruction and degradation of over 2 million km2 of biomes, Brazilian society is moving towards an unprecedented environmental catastrophe; 2. This development has accelerated during the last decade; and 3. Multiple indicators enable us to assert that we are already in the early stages of this collapse. |
Bicentenário da Independência São Paulo: One hundred years of an urban growth machine Fix, Mariana Arantes, Pedro Fiori Abstract in Portuguese: RESUMO Este artigo atravessa diferentes camadas históricas na metrópole paulistana, recolhendo pistas sobre operações imobiliárias de grande envergadura decisivas para o padrão de acumulação e segregação socioespacial em São Paulo no último século. O primeiro ato, nosso ponto de partida, é a operação imobiliária realizada a partir de 1910 pelo capital financeiro internacional em associação com agentes públicos e privados locais, em terras que correspondiam a mais de um terço da área urbana do município, sob liderança da Companhia City. O segundo ato, lida com os primórdios da articulação mais recente por trás da produção de um skyline que mimetiza aquele das chamadas cidades globais, nas margens do Rio Pinheiros. Entre eles, outra operação com terras que marcaria a história da cidade, com a captura de 21 mil hectares de áreas lindeiras ao Rio Pinheiros, obtidas com a canalização e retificação do rio, e drenagem de suas margens. A sucessão desses arranjos e coalizões que discutiremos não é linear nem indica necessariamente progresso, menos ainda desenvolvimento, mas sim estratégias de cada momento da máquina imobiliária de crescimento.Abstract in English: ABSTRACT This article traverses different historical layers of the metropolis of São Paulo, gathering clues about large-scale real estate operations decisive to the pattern of accumulation and socio-spatial segregation in over the last century. The first act, our starting point, is the 1910 real estate development operation of international financial capital in association with local public and private agents. It spanned more than one third of the city’s urban area, under the leadership of the Companhia City. The second act concerns the very beginnings of the more recent deal-making underlying the construction of a skyline that mimics that of so-called global cities, along the banks of the Pinheiros river. We address, among others, a land development operation that became a milestone in the city’s history, with the capture of 21,000 hectares in areas adjacent to the Pinheiros river, obtained by canalizing and rectifying the river and draining its banks. The succession of the arrangements and coalitions we shall discuss is neither linear nor necessarily indicative of progress - and even less of development. Rather, these are moment-to-moment strategies for the growth of the real estate development machine. |
Bicentenário da Independência The sciences in formation of Brazil from 1822 to 2022: History and reflections on the future Lima, Nísia Trindade Sá, Dominichi Miranda de Casazza, Ingrid Fonseca Brito, Carolina Arouca Gomes de Abstract in Portuguese: RESUMO Este artigo traça um panorama da história da atuação das ciências no processo histórico de formação do Brasil como nação. Entre 1822 e 2022, os cientistas deram contribuições cruciais ao debate sobre constituição do Estado; identidade nacional; cidadania; visões sobre populações; políticas públicas de saúde e educação; projetos de criação de universidades; circulação internacional de saberes; soberania, desenvolvimento nacional, inserção do Brasil no mundo e convivência entre o atraso e a modernidade. Sugere-se que esses temas centrais em 1822 e 1922 devem ser atualizados na agenda do Bicentenário da Independência. Tal atualização requer uma análise do processo histórico em que se destacam tendências acentuadas pela pandemia de Covid-19: a importância das ciências, e da sustentabilidade da atividade científica, na resposta à crise e aos desafios contemporâneos; a persistência das desigualdades, inclusive as relacionadas ao desenvolvimento científico e tecnológico, e a questão ambiental, transversal e incontornável para todas as áreas do conhecimento.Abstract in English: ABSTRACT This article outlines the role of science in the historical process of formation of Brazil as a nation. Between 1822 and 2022, scientists made crucial contributions to the debate about the constitution of the State, national identity, citizenship, views on populations, public health and education policies, university creation projects, international circulation of knowledge, sovereignty, national development, the insertion of Brazil in the world, and coexistence between backwardness and modernity. We suggest that these central themes in 1822 and in 1922 should be amended in the agenda of the Bicentennial of Independence. This requires an analysis of the historical process in which trends enhanced by the covid-19 pandemic stand out, namely, the importance of science and the sustainability of scientific activity in responding to the crisis and other contemporary challenges; the persistence of inequalities, including those related to scientific and technological development; and the environmental issue, which is transversal and unavoidable in every area of knowledge |
Clássicos da educação Convergências: pensar ensino e desigualdade com Scheffler, Patto, Bourdieu e Passeron Silva, Juliana de Souza Silva, Katiene Nogueira da Cândido, Renata Marcílio Abstract in Portuguese: RESUMO Nosso texto, assim como todos os que compõem a iniciativa deste dossiê, é o resultado dos esforços de evidenciar os livros e autores que se tornaram “clássicos” para cada uma de nós. Assim, os autores aqui em pauta foram escolhidos por serem leituras estruturantes da forma como pensamos e concebemos o mundo e a área à qual decidimos dedicar nossos esforços de pesquisa e de reflexão. Desse modo, neste artigo, retomamos as reflexões propostas por Maria Helena Souza Patto e Pierre Bourdieu e Jean-Claude Passeron sobre a desigualdade escolar, e Israel Scheffler sobre o discurso pedagógico que forja certas compreensões sobre ela. No momento contemporâneo, no qual a emergência de uma pandemia e seu consequente isolamento social impõem que a escolarização, para que continue ocorrendo, reinvente suas práticas, seus tempos e seus espaços, modificando a relação pedagógica, o acesso à tecnologia, o capital cultural herdado e a escolarização dos pais mostram-se como trunfos para o sucesso escolar. Nesse âmbito, retomar as contribuições de tais autores mostra-se um exercício potente de reflexão.Abstract in English: ABSTRACT Our text, and all those which are part of this dossier, is the result of efforts to highlight the books and authors that have become “classics” for each of us. Thus, the authors discussed here were chosen because they structure how we read, think and conceive both the world and the field to which we dedicated our research and reflection. In this article, we return to the reflections proposed by Maria Helena Souza Patto, Pierre Bourdieu and Jean-Claude Passeron on school inequality, and by Israel Scheffler on the underlying pedagogy that forges certain understandings about it. In the current moment, the emergence of a pandemic and its consequent social isolation require that schooling, if it is to continue, reinvents its practices, times and spaces, modifying the pedagogical relationship, the access to technology, our inherited cultural capital and the schooling of parents. All these are essential for educational success. In this context, reexamining the contributions of those authors proves to be a powerful exercise of reflection.. |
Clássicos da educação “Pensar com” José Mário Pires Azanha a elaboração do porvir educacional brasileiro Amparo, Patrícia Aparecida do Lima, Ana Laura Godinho Catani, Denice Barbara Abstract in Portuguese: RESUMO Na situação pouco esperançosa imposta pela devastação a que nos submeteu o ano 2020, a inquietação acerca dos rumos possíveis para a educação num futuro próximo nos leva a procurar modos de propor a educação que se alicercem sobre valores de cuidado com o mundo. Assim, o artigo retoma o pensamento educacional de José Mário Pires Azanha e busca “pensar com” ele possibilidades educativas no nosso tempo. Ressalta-se como as formulações e ações do autor, tecidas no interior de sua produção teórica e atividades profissionais, têm oferecido elementos estruturantes aos debates acerca da escola, do trabalho pedagógico, das relações entre professores e alunos e da pesquisa educacional. Afirma-se, por exemplo, o modo como ele antecipou o empenho para com a justiça social educativa, expressa pela universalização do acesso à escola, na história educacional paulista. Unindo pensamento e ação o autor elabora proposições científicas e políticas num modelo de investigação educacional e de constituição da pedagogia que acolhe a vida e o trabalho escolar como construções sociais, valorizando a autonomia dos professores e das escolas na elaboração do projeto político pedagógico da instituição. Concebemos assim a reflexão contida no texto como uma situação exemplar para se compreender nossos “clássicos do pensamento educacional”, tomando a ideia de clássico a partir das sugestões de Ítalo Calvino.Abstract in English: ABSTRACT In the hopeless situation of devastation imposed upon the world’s population in 2020, concerns about the possible directions for education soon lead us to look for different proposals for an education based on values of care for humanity. This article discusses the educational thought of José Mário Pires Azanha and examines educational possibilities, formulations and actions he proposes in his theoretical production and professional activities. Azanha brings structuring elements to the debate about schools, pedagogical work, and the relations between teachers, students and educational research, as he anticipated the pedagogical commitment to social justice expressed by the universal access to education in São Paulo’s history. Bringing together thought and action, Azanha elaborates scientific propositions and policies based on a model of educational research and constitution of pedagogy that considers life and schoolwork as social constructions, valuing the autonomy of teachers and schools in developing an institution’s political pedagogical project. Thus, this study hopes to understand our classical pedagogical thought. The idea of “classic” is taken from Italo Calvino. |
Clássicos da educação Educação, sociedade e democracia: o legado de John Goodlad Fernandes, Domingos Abstract in Portuguese: RESUMO O principal propósito deste artigo é apresentar e discutir algumas das ideias mais relevantes da extensa e intensa obra de John Goodlad (1920-2014) no que se refere a questões relacionadas com a renovação e a melhoria da educação, das escolas e da sociedade democrática e social. Por meio da leitura e da consulta de alguns dos seus textos reconhecidamente mais influentes, foi possível, por um lado, produzir uma breve síntese biográfica do autor e, por outro, identificar algumas das linhas mestras que orientaram o seu pensamento e a sua ação cívica. As suas pesquisas e a sua incansável luta para melhorar a educação e a democracia, que perspetivava numa relação simbiótica, foram sempre orientadas pela ideia de que o conhecimento sociológico crítico e profundo das escolas é uma condição indispensável para a sua renovação e melhoria. E esse é, muito provavelmente, o seu mais fundamental legado.Abstract in English: ABSTRACT Mainly, this paper presents and discusses some of the most relevant ideas in John Goodlad’s (1920-2014) comprehensive work on the renewal and improvement of education, schools, society and democracy. Reading and consulting some of his acknowledgedly most influential texts, it was possible to draft a brief biographical synthesis of the author and also to identify some of the main guidelines that drove both his thoughts and his civic actions. His research and unflagging efforts to improve education and democracy, which he viewed as a symbiotic relationship, were always driven by the idea that critical and deep sociological knowledge in schools is imperative to their renovation and improvement. And this is, very likely, his most fundamental legacy. |
Clássicos da educação Michel Foucault em (de)formações: sobre clássicos e usos em História da Educação Silva, José Cláudio Sooma Gondra, José Gonçalves Abstract in Portuguese: RESUMO O artigo focaliza a chamada história genealógica, sublinhando as principais categorias mobilizadas por Michel Foucault, consideradas como ferramentas alternativas para o exercício de produção de sentidos sobre acontecimentos diversos. Em seguida, explora as apropriações de Foucault no campo da História da Educação, a partir do conjunto de artigos publicados na Revista Brasileira de História da Educação, de 2001 a 2021. Esse percurso de análise foi construído com o anseio de pensarmos esse autor como um clássico que, ao sofrer (de)formações, pode contribuir para a emergência de outras ênfases interpretativas nos estudos educacionais.Abstract in English: ABSTRACT The article focuses on genealogical history, highlighting the main categories mobilized by Michel Foucault and considered as alternative tools to produce meaning about diverse events. It then explores Foucault’s appropriations in the History of Education, from the set of articles published in the Revista Brasileira de História da Educação [Brazilian Journal of the History of Education] from 2001 to 2021. This course of analysis arose from the desire to think Foucault as a classic who, by undergoing (de)formations, can contribute to the emergence of other interpretative emphases in educational studies. |
Clássicos da educação Ciência, evolução e educação em Herbert Spencer Gatti Junior, Décio Santos, Leonardo Batista dos Abstract in Portuguese: RESUMO As ideias do britânico Herbert Spencer (1820 a 1903) abrangeram diferentes áreas do conhecimento e, em sua época e para além dela, influenciaram discursos políticos reformistas pelo mundo, a saber: importância da ciência e de seu ensino nas escolas; contrariedade da interferência do estado na vida dos indivíduos; otimismo em relação ao progresso; seleção por competência; teoria evolucionista da sociedade. Sobre a educação advogou a existência de uma hierarquia de atividades: 1ª) conservação própria; 2ª) necessárias à conservação própria; 3ª) disciplina dos filhos; 4ª) procedimentos sociais e relações políticas; 5ª) restante da vida (gostos e sentimentos). Consideramos que a compreensão das ideias de Spencer favorece o entendimento do mundo histórico desde o final do século XIX até primeiras décadas do século XX, mas também permite refletir sobre questões importantes da atualidade.Abstract in English: ABSTRACT The ideas of the English intellectual Herbert Spencer (1820-1903) encompassed different areas of knowledge and, in his time and beyond, influenced reformist political discourse all over the world, including topics such as the importance of science and its teaching in schools, opposition to State interference in individuals’ lives, optimism in relation to progress, selection through competence, and an evolutionary theory of societal development. Regarding education, he advocated the existence of a hierarchy of activities: 1) self-preservation, 2) those necessary for self-preservation, 3) discipline of children, 4) social procedures and political relationships, and 5) the rest of life (preferences and feelings). Grasping Spencer’s ideas promotes an understanding of the historical world from the end of the nineteenth century to the first decades of the twentieth century, and also enables reflection on issues of current importance. |
Clássicos da educação Ensinar longe da escola: ensaio sobre as representações em E. Durkheim e R. Chartier Menezes, Roni Cleber Dias de Silva, Vivian Batista da Abstract in Portuguese: RESUMO Após meses com as salas de aula fechadas, professores e alunos ainda não vislumbram quando se poderá voltar às escolas. Roger Chartier, no artigo “Mundo pós-pandemia”, publicado em 1º de junho na página virtual do Sesc-SP, destaca a “infinita tristeza do ensino” no isolamento. Na esteira dessa percepção, vimos desde a interrupção das aulas avaliações as mais diversas sobre o papel da instituição escolar e da socialização que ela realiza para a formação educacional da infância e juventude. Interessados em alargar a visão sobre o tema, propomos historicizar o que chamamos aqui de “imagem da sala de aula”. Para concretizar nosso propósito, escolhemos para análise as imagens presentes nas famosas histórias em quadrinhos francesas do Petit Nicholas, assinadas por René Goscinny e ilustradas por Jean-Jacques Sempé entre 1956 e 1964. Tais imagens serão interpeladas com o auxílio da noção de representação, na voz de autores há muito tempo lidos e relidos entre os educadores: Émile Durkheim e Roger Chartier. O uso do conceito de representação nos será útil para explorar as múltiplas respostas dos autores de seus respectivos tempos históricos sobre os problemas e as potências da escola. Lembrando as palavras de Ítalo Calvino (1993), convém dedicarmos um tempo para revisitar leituras importantes de nossa formação. As referências permanecem as mesmas, mas nossas trajetórias e desafios mudam. A atual situação é um convite à releitura dessas obras “clássicas” que, pela sua fecundidade, sobretudo quando explicam a força da representação, permitem refletir sobre a construção do desejável em educação hoje.Abstract in English: ABSTRACT After months of closed classrooms, teachers and students still cannot envisage when they will be able to return to schools. Roger Chartier, in the article “Post- pandemic world”, published on June 1st on the Sesc-SP website, highlights the “infinite sadness of teaching” in isolation. In the wake of this perception, we have seen, since classes were interrupted, the most diverse assessments of the role of the school as an institution and of the socialization it promotes for the education of children and youth. Hoping to broaden the views on this topic, we propose to historicize what we call the “image of the classroom”. To achieve our purpose, we analyzed the images found in the famous French comic books Petit Nicholas, signed by René Goscinny and illustrated by Jean-Jacques Sempé between 1956 and 1964. These images will be construed with the aid of the notion of representation, according to the voice of authors that educators have long read and re-read: Émile Durkheim and Roger Chartier. The concept of representation will be useful for us to explore the multiple responses of the authors to the problems and potential of the school in their respective historical times. Recalling the words of Ítalo Calvino (1993), we should take time to revisit important readings of our own education. The references remain the same, but the trajectories and challenges change. The current situation is an invitation to re-read these “classic” works that, because of their fruitfulness, especially in explaining the strength of representation, allow us to reflect on constructing what is desirable in education today. |