Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Issue: 42, Published: 2013
  • Saraus from São Paulo's periphery: poetry between drinks, silences and palms Literatura E Espaço Urbano

    Tennina, Lucía

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta um panorama do movimento dos saraus da periferia a partir da hipótese de que os saraus da periferia articulam uma nova concepção do espaço "periferia". O trabalho parte da análise das fórmulas rituais que nele se desenvolvem e as variadas dimensões de construção de identidades periféricas pensadas desde a ideia de cultura. A análise atinge também os estilos dos poemas que costuma se declamar nesses espaços. O artigo insiste em marcar as diferenças entre os saraus da periferia, principalmente diferenças geográficas e temáticas, fazendo referência também à gestão das políticas culturais que dialoga com esse movimento de saraus da periferia. Finalmente, reflete-se aqui em relação com o processo atual dos saraus da periferia, a partir da desterritorialização de muitos deles.

    Abstract in English:

    This article presents the scene of sarau’s movements from São Paulo’s periphery since de hypothesis that the saraus from de periphery articulates a new conception of the space "periphery". This work starts with the analyze of the ritual’s forms that are developed on those places and from the varied dimensions of construction of periphery´s identities thought from de idea of culture. The analyze considers also the style of the poems that are frequently declaimed on those spaces. The article insists on pointed the differences between each sarau, especially geographic and subject´s differences, referring also to the management of culture’s politics which dialogues with this periphery sarau’s movements. Finally, it is considered a reflection about the actual process of saraus from peripheries regions, considering the desterritorialization of many of them.
  • The writing of the broken city: identity and otherness in Capão Pecado Literatura E Espaço Urbano

    Coronel, Luciana Paiva

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo discute a representação da cidade no romance Capão Pecado, de Ferréz, que contraria a forte tendência de desterritorialização do espaço urbano no terreno ficcional brasileiro por meio de uma narrativa ancorada em zona específica da periferia paulistana, marcada pela violência e pela miséria extremas e configurada como a base de um movimento de autoafirmação da cultura dos segmentos excluídos. Em um texto fragmentário e cru, escrito com a colaboração de lideranças culturais da região, o autor mescla aspectos da ficção e da escrita de testemunho, buscando construir um sentido de comunidade entre os moradores de Capão Redondo, ao mesmo tempo em que lhes opõe ao centro da cidade, onde residem aqueles que, segundo a concepção que rege a construção da narrativa, se beneficiam das iniquidades da ordem vigente.

    Abstract in English:

    This article discusses the representation of the city in the novel Capão Pecado, by Ferréz. It deviates from the strong tendency of considering all cities alike in the Brazilian fiction scenery by means of a narrative that takes place in a geographical area within the outskirts of São Paulo. This area is characterized by violence and extreme poverty and it works as the headquarters of a movement of self-assurance of the have-nots. The novel brings a broken and raw text, written with the cooperation of cultural leaders of the area. There is a mix of fictional aspects and a great deal of testimony. The author seeks to build a community feeling among the people who live in Capão Redondo and at the same time he opposes the downtown area of the city, where the people who benefit from the inequities of the status quo live.
  • Estação Carandiru and the world built by the nomination forms Literatura E Espaço Urbano

    Ribeiro, Maria Aparecida Silva

    Abstract in Portuguese:

    No contexto da emergência de narrativas literárias que tangenciam a crônica policial, observada no final dos anos de 1990, é publicado o romance Estação Carandiru, de Drauzio Varella. Inscrito no conjunto de textos cujos autores são estreantes em sua maioria e do qual fazem parte, ainda, as obras Cidade de Deus, de Paulo Lins, Pavilhão Nove, de Hosmany Ramos, e Capão Pecado, de Ferréz, dentre outras, o romance configura uma realidade urbana, contemporânea, realística por princípio e violenta segundo o senso comum que norteava a leitura de seus relatos. As histórias contadas, então, no formato romanesco, anteriormente, haviam circulado apenas enquanto fato jornalístico, tendo sido várias delas, posteriormente, adaptadas para o cinema. Este artigo propõe uma leitura do texto de Varella a partir das escolhas praticadas em seus processos de nomeação, os quais subsidiam a narração, consonante à configuração de narrador tradicional enunciada pelo filósofo Walter Benjamin. Quer, ainda, perscrutar os modos pelos quais o espaço, quase um personagem da história narrada, é construído pelo discurso nomeador, em sua escassez e excessos.

    Abstract in English:

    In the context of the emergence of literary narratives about prison and violence, observed in late 1990s, Estação Carandiru, by Drauzio Varella, is published. Joined by the set of texts whose authors are mostly beginners and which comprises also Cidade de Deus by Paulo Lins, Pavilhão Nove by Hosmany Ramos and Capão Pecado by Ferréz, among others, the novel presents a urban reality, contemporary, realistic and violent according to the common sense that guided their reports. These stories, before assuming novelistic format, had circulated only as journalistic fact, several of them having been subsequently adapted for the cinema. This article proposes a reading of the text of Varella, from the choices practiced in their nomination process, which subsidize the narration, in line with traditional of the narrator setting enunciated by the philosopher Walter Benjamin. It also scrutinizes the ways in which space, almost a character in the story told, is built by nominating speech, in its excesses and shortages.
  • Spaces of the violence in the contemporary Brazilian narrative Literatura E Espaço Urbano

    Valente Junior, Valdemar

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo enfatiza aspectos da violência como tema relevante na produção literária brasileira da última década. Os exemplos apresentados situ-am o discurso narrativo como referência do crescimento desordenado dos centros urbanos afetados por modelos econômicos geradores de injustiça e desigualdade. As comunidades pobres controladas pelo narcotráfico efetivam-se como cenário de ação a que se aliam o crime e a prostituição. As obras de Paulo Lins, Ferréz, Luiz Alberto Mendes e Alessandro Buzo aproximam o leitor da realidade social por eles já vivenciada.

    Abstract in English:

    This article emphasizes aspects of the violence as a relevant theme in the literary Brazilian production of the last decade. The examples situate the discourse narrative as a consequence of the disordered growth of the urban centers affected by economic models that generate unfairness and social inequality. The needy communities controlled by the drug trafficking effective themselves as the stage where still dominates the crime and the prostitution. The works of Paulo Lins, Ferréz, Luiz Alberto Mendes e Alessandro Buzo approximate the reader to the social reality that was lived by them.
  • Slum residents, captains of the sand and urban collectors: characters excluded on construction of a national order Literatura E Espaço Urbano

    Kuster, Eliana

    Abstract in Portuguese:

    O artigo traça um panorama da questão urbana no Brasil sob o ponto de vista da construção de uma ordem nacional que reverta, no plano concreto, para a organização deste espaço urbano e de seus dilemas referentes às questões da moradia. No plano imaginário, tenta-se investigar o engendramento de um ideário do que seja a nação e de quais são os personagens desejados para a composição dessa ordem que se constitua como um fator de afirmação identitária nacional. Nesse sentido, busca-se auxílio na literatura brasileira, em seu delineamento de personagens que poderiam fazer frente a esse chamado de constituição da ordem constitutiva da nação. São, portanto, utilizados como contraponto aos autores que tratam a questão sob o enfoque histórico e social, algumas obras da literatura ficcional: O cortiço, de Aluízio Azevedo (1890), Capitães da areia, de Jorge Amado (1937) e o conto "O cobrador", de Rubem Fonseca (1979). Esses trabalhos de ficção permitem, em momentos históricos específicos, verificar como foi tratada a questão da exclusão social no país, e de como tivemos, paulatinamente, um aumento na parcela daqueles considerados indesejáveis à construção de um ordenamento do espaço urbano e da nação.

    Abstract in English:

    This essay provides an overview of urban issues in Brazil from the point of view of the construction of a national order that accrues for the organization of urban space and their dilemmas concerning the issues of dwellings. We tried to investigate the construction of an ideal of nation and which are the desired features for the composition of this national order, that is constituted as a factor of Brazilian identity. We looked support in the Brazilian literature, used in dialogue with scholars who are dealing with the question under historical and social focuses, through works such as O cortiço, by Aluízio Azevedo (1890), Capitães da areia, by Jorge Amado (1937), and the shot story "O cobrador", by Rubem Fonseca (1979). These fiction works allow us, in specific historical moments, to verify how the matter of social exclusion in the country was handled, and as we had, gradually, an increase of those considered undesirable in the share of the construction of an urban order and of the idea of a nation.
  • The desired and sublimated city by Jorge Amado: places imagined in Bahia de Todos-os-Santos: guia de ruas e mistérios de salvador Literatura E Espaço Urbano

    Barberena, Ricardo Araújo

    Abstract in Portuguese:

    O livro Bahia de Todos-os-Santos: guia de ruas e mistérios de Salvador, de Jorge Amado, publicado em 1944, retrata uma capital baiana tranquila e provinciana cuja população, que não ultrapassava 300 mil pessoas, movimenta-se pelas diferentes celebrações à vida. Devido às profundas transformações urbanas, o guia sofreu algumas alterações nas suas diferentes versões ao longo dos anos, mantendo-se, entretanto, a estrutura fundamental e o espírito do livro: a produção de uma espécie de enciclopédia do ser/estar baiano - cenários, histórias, velhas ruas, novas avenidas, costumes, festas, miséria, alegria, igrejas, candomblé, santos, orixás e personagens variados. Ao longo das suas páginas, o texto literário presentifica uma imagem real e mágica de uma territorialidade permeada por mistérios cotidianos. É importante observar que o livro mantém a sua essência ao longo de suas diferentes edições, pois, se fisicamente a cidade mudou, permanece inalterada a prosa poética na elaboração de um descritivismo sublime da "Roma negra".

    Abstract in English:

    The book Bahia de Todos-os-santos: guia de ruas e mistérios de Salvador (Bahia of all-saints: a guide to the streets and mysteries of Salvador), by Jorge Amado (published in 1944), portrays an easygoing and provincial capital of Bahia. The population, which was less than 300 thousand people, moved about in the different celebrations of life. Due to profound urban transformations, the book underwent alterations in the different versions published through the years. However, the underlying structure and the spirit of the book have remained: the production of an encyclopedia of what it means to be/being "baiano" - sceneries, stories, old streets, new avenues, traditions, parties, poverty, joy, churches, candomblé, orishas, and other characters. In its pages, the book presents a real and magical image of a territory permeated by ordinary mysteries. The book has maintained its essence throughout the different editions. Even if the city has changed physically, it remains unchanged in terms of its poetic prose and in the production of a sublime descriptivism of a "black Rome."
  • The aesthetics of the alleys in Cora Coralina or "A different way to tell old stories" Literatura E Espaço Urbano

    Britto, Clovis Carvalho

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo analisa as interconexões entre literatura, memória e cidade a partir da obra de Cora Coralina (1889-1985). Instituindo uma memória topográfica, a escritora goiana elegeu os becos como espaço privilegiado para a tessitura de sua estética. A partir dessa chave interpretativa, observamos as relações sociais no interior brasileiro nos séculos XIX e XX construídas sob um olhar que reabilita os entrelugares. Em vários poemas e contos a vida da cidade é traduzida a partir da vida nos becos, dos personagens que nele residem e circulam, das relações e reações que provocam como palco e bastidor. Pretendemos, desse modo, analisar as estratégias utilizadas pela autora para retratar e criticar a realidade de seu tempo considerando os becos como metáfora e metonímia de sua cidade. A partir de uma inserção marginal, especialmente devido a preconceitos com relação à sua idade e condição feminina, Cora desenvolveu uma estética dos becos em que mulheres e outras minorias, nem sempre numéricas, tornaram-se centro.

    Abstract in English:

    This article examines the interconnections between literature, memory and the city in the work of Cora Coralina (1889-1985). From a topographic memory, Coralina elected the alleys as a privileged space for her work’s aesthetics. In this interpretive key, she observed social relations within Brazil in the nineteenth and twentieth centuries from a point of view that rehabilitates the margins. In several poems and tales, the city life is translated from life in the alleys, the characters who reside there, and relationships and reactions that it causes. We intend, therefore, to analyze the strategies used by the author to portray and criticize the reality of their time considering the alleys as metaphor and metonymy of your city. From a marginal insertion, especially due to prejudices regarding their age and condition of women, Cora developed an aesthetic of alleys where women and other minorities, not always numeric, become the center.
  • Tours around the city in João Antônio Literatura E Espaço Urbano

    Silva, Júlio Cezar Bastoni da

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo propõe uma análise da representação da cidade na literatura de João Antônio, tendo como referência principal a obra Ô, Copacabana!, publicada em 1978. A cidade nos textos de João Antônio mostra-se constituída por uma linguagem e uma focalização próprias ao narrador que se quer identificado às classes populares, emulando o falar dos excluídos por meio de um tratamento linguístico com implicações sintáticas, rítmicas e vocabulares, que constroem uma visão de mundo à parte das representações urbanas realizadas pelas elites. Desse modo, João Antônio intenta representar a cidade a partir do foco dessas classes, o que redunda na predileção pelos espaços obscuros, à margem das imagens oficiais.

    Abstract in English:

    This article proposes an analysis of the representation of the city in João Antônio's literature, having as main reference the book I, published in 1978. The city in João Antônio's writings seems to be composed by the particular language and focus of the narrator, who wants himself identified to the lower classes, emulating the talk of the excluded people by a linguistic treatment, with its syntactic, rhythmic and vocabulary implications, building a point of view apart from the representations of the upper classes. Thus, João Antônio tries to represent the city through the focus of those social classes, which results in the preference for unknown places, marginal from official images.
  • "Lived and Mental Space: Dalton Trevisan and the Social Dichotomy of Curitiba's Urbanism" Literatura E Espaço Urbano

    Vieira, Nelson H.

    Abstract in Portuguese:

    Este ensaio trata dos contos de Dalton Trevisan e da cidade de Curitiba dentro do contexto do urbanismo como "espaço vivido", para usar a terminologia de André Lefebvre, a fim de entender a dicotomia social entre uma mentalidade rural e uma modernidade urbana. Contrastando os elogios de Curitiba como "cidade verde" com os cenários tragicômicos e nefastos perfilados nas narrativas trevisanianas, este estudo aponta para os vestígios sócio-históricos do passado colonial da cidade e como aquela experiência social ainda marca o comportamento local. Além de mostrar como os contos trevisanianos tendem para o universal, por causa do seu diálogo altamente consciente com o leitor e apesar do seu enfoque regional, sublinhamos como a contradição entre o sardônico e o afetivo revela o lado sentimental mas perturbador dessa comédia humana. Com alusões aos seus contos e haicais como as "imagens-pensantes" (de Walter Benjamin), esta leitura também dá enfoque ao aspecto performativo da sua obra, que serve para desmascarar a hipocrisia escondida nas consciências urbanas dos personagens e dos seus próprios leitores. Contra o espaço mental formulado por planejadores-urbanistas, vê-se como o "espaço vivido" pelos habitantes não coaduna bem com a imagem ecológica promulgada. Porém, no meio da evocação vampiresca da cidade por parte do autor, sempre surge uma dose de compaixão e saudade que, afinal de contas, desafia a imagem de Dalton Trevisan como crítico mordaz e insensível perante a sua Curitiba.

    Abstract in English:

    This essay deals with the short stories of Dalton Trevisan and the city of Curitiba within the context of urbanism as "lived space", using André Lefebvre’s terminology, with the aim of understanding the social dichotomy between a rural mentality and an urban modernity. By contrasting the many praises that Curitiba has received as a "green city" with tragic-comic and ominous scenarios played out in Trevisan’s narratives, this study points to the socio-historic vestiges of its past as a colonial city and how that social experience still marks local behavior. Besides illustrating how Trevisan’s short stories tend toward the universal, due to their highly conscious dialog with the reader and in spite of its regional focus, we underscore how the contradiction between the sardonic and the affective uncovers the sentimental yet disturbing side of this Human Comedy. With allusions to his stories and haikus as "thinking images" (coined by Walter Benjamin), this reading also emphasizes the performative aspect of his work that serves to unmask the hidden hypocrisy within the urban consciences of his protagonists and those of his readers. In opposition to the mental space formulated by urban planners, one sees how "space lived" by its inhabitants does not tie well into the highly promulgated ecological image of the city. However, in the midst of the city’s vampiresque evocation emanating from the author himself, there always emerges a dose of compassion and nostalgia which in the final analysis challenges Dalton Trevisan’s image as a mordant and insensitive critic of his Curitiba.
  • Contributions of the Brazilian contemporary literature to the "book of the city records" Literatura E Espaço Urbano

    Medeiros, Vera Lúcia Cardoso

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo desenvolve análise sobre a representação da cidade em contos e romances da escritora Clarice Lispector de diferentes períodos, buscando identificar quais as principais questões ressaltadas pela autora, bem como as relações que se estabelecem entre o sujeito, a rua e a cidade. Em um segundo momento, será proposta leitura do mesmo tema na obra Prosas cariocas, organizada por Marcelo Moutinho e Flávio Izhaki e publicada em 2004, procurando estabelecer relações com a obra de Lispector e, dessa maneira, perceber se, entre a segunda metade do século XX e o início do século XXI, foram registradas alterações significativas na representação que a literatura brasileira tem feito da cidade.

    Abstract in English:

    This article develops an analysis of the representation of the city in stories and novels by writer Clarice Lispector from different periods, trying to identify what the main issues highlighted by the author as well as the relationships established between the subject, the street and the city. In a second step, it is proposed reading of the same theme in the work Prosas cariocas, organized by Marcelo Moutinho and Flavio Izhaki and published in 2004, seeking to establish relationships with Lispector’s work and, thus, understand if, between the second half of the century twentieth and early twenty-first century, there were significant changes in representation that literature has made Brazilian city.
  • Topografia ficcional: a construção do espaço nos manuscritos de Osman Lins Literatura E Espaço Urbano

    Rocha, Francisco José Gonçalves Lima

    Abstract in Portuguese:

    Na construção do espaço narrativo de seu último e inacabado romance, A cabeça levada em triunfo, Osman Lins opera tanto verbal, com notas de planejamento, quanto iconicamente, por meio de desenhos. Tentar-se-á mostrar que a finalidade desse trabalho prototextual é clarificar a topografia da obra, pois estabelece e harmoniza suas funções técnica - ou seja, como o espaço, segundo afirma Osman Lins, "enquadra" a personagem - e simbólica, quer dizer, de que maneira reflete, como todos os outros elementos da obra, a problematização da dicotomia cabeça-corpo.

    Abstract in English:

    In the construction of the narrative space of his final, unfinished novel, A cabeça levada em triunfo, Osman Lins operates both verbal, with notes planning, as iconically, through drawings. Will try to show that the author’s purpose is to clarify the topography of the work, because it establishes and harmonizes the technical functions - ie, like space, says Osman Lins, "frame" the character - and symbolic means, ie. how the space reflects, like all other elements of the work, the questioning of the head-body dichotomy.
  • Handy craft labor and industrial work as elements of sociality, subjectivity and tragedy in "A mão esquerda" by Roniwalter Jatobá Outros

    Fanini, Angela Maria Rubel; Santos, Adriana Cabral dos

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo analisa o conto "A mão esquerda", do escritor Roniwalter Jatobá, focalizando a questão do trabalho artesanal como elemento de sociabilidade, subjetividade e ontologia, e o trabalho fabril urbano como elemento de despersonalização, desagregação e tragédia. A análise se fundamenta em teóricos do romance, Bakhtin (1988), e da sociologia do trabalho, Engels (1990) e Lukács (1980), destacando a construção do espaço, da linguagem, da intertextualidade, do foco narrativo e do contexto histórico.

    Abstract in English:

    This paper investigates the short story "A mão esquerda", by the Brazilian writer Roniwalter Jatobá, focusing the handy craft labor as an element of subjectiveness, sociability and ontology and factory labor as an element of depersonalization, disagregation and tragedy. The study backgrounds on Bakhtin’s theory on the novel and on Engels’ (1990) and Lukács’ (1980) view on human labor, analyzing language, point of view, space, intertextuality and social context.
  • The author-reader game in contemporary literature Outros

    Santa, Everton Vinicius de

    Abstract in Portuguese:

    As questões envolvendo autoria, leitor, obra e suas relações têm sido o foco de muitas abordagens teóricas ao longo da tradicional crítica literária, que já tem bem definidos os papéis dessas três instâncias. Contudo, ao tratarmos das atuais práticas de literatura, sobretudo se considerarmos a evidente imersão de autores e leitores no ciberespaço, percebemos que esses autores contemporâneos necessitam de uma exposição midiática e usam dessa exposição para justificar suas escolhas na criação da obra literária ou mesmo para aproximar-se de seu leitor, figura que daria sentido ao seu trabalho. Nessa perspectiva, Um erro emocional, de Cristovão Tezza, permite-nos transitar entre esse novo jogo autor-leitor à luz de uma exposição midiática evidenciada pelos ambientes virtuais e por questões teóricas que colocam essas instâncias em níveis distintos. Ainda que focado na literatura do agora, percebo que, embora essa aproximação entre autor e leitor não seja inédita, fica evidente a influência do ciberespaço nesse processo.

    Abstract in English:

    The issues involving authorship, the reader, the literary work and their relationships have been the focus of many theoretical approaches over traditional literary criticism, which already has clearly defined the roles of these three instances. However, in addressing the current practices of literature, especially considering the apparent immersion of authors and readers in cyberspace, I realize that these authors need a contemporary media exposure and use this to justify their choices in the creation of literary works or even to getting closer to their reader, person that would make their work gain significance. In this sense, Um erro emocional, by Cristovão Tezza, allow us to investigate this new author-reader game from, in the light of media exposure as evidenced by the virtual environments, and the theoretical issues that put these instances at different levels. Though focused on contemporary literature, I realize that although this approach between author and reader is not unprecedented, the influence of cyberspace in this process is evident.
  • A reality that ficcionalized itself: history and subjectivity in Vento sul, by Vilma Arêas Outros

    Pacheco, Ana Paula

    Abstract in Portuguese:

    O artigo busca compreender como se dá a representação da realidade no livro Vento sul, de Vilma Arêas, a partir da indagação de procedimentos simétricos opostos de composição nele radicalizados: a desliterarização e o artifício poético-literário. Trata-se de apreender o teor da história e do sujeito que o livro configura, e de refletir sobre um veio da literatura brasileira contemporânea.

    Abstract in English:

    By investigating symmetrical opposite proceedings of compositional techniques radicalized in Vento sul, by Vilma Arêas - the non-literariness and the literary-poetic device - this article attempts to understand how the representation of the reality works in it. We try to grasp the content of the history and the subjectivity formalized by this book.
  • Claustrophobic spaces in the work of Lourenço Mutarelli Outros

    Farinaccio, Pascoal

    Abstract in Portuguese:

    O artigo propõe a existência de relações entre estados psicológicos depressivos e espaços claustrofóbicos na obra literária de Lourenço Mutarelli; nessa perspectiva, analisa passagens de romances do autor para indicar a tematização e a recorrência das relações sugeridas e suas possíveis significações.

    Abstract in English:

    This paper proposes the existence of relations between psychological states of depression and claustrophobic spaces in the literary work of Lourenço Mutarelli; in this perspective, it analyses passages from the novels by the author to indicate the thematization and recurrence of these suggested relations and its possible meanings.
  • When language is essential to survival: Ó, by Nuno Ramos Outros

    Guimarães, Mayara Ribeiro

    Abstract in Portuguese:

    Desenvolvendo tema tão privilegiado pela literatura quanto o da orgânica relação entre corpo e linguagem, o romance Ó, de Nuno Ramos, tangencia os limites entre escrita do corpo e escrita da morte a partir de uma crise da linguagem desencadeada pela degenerescência do corpo. A crise provoca um estranhamento entre subjetividade e corpo, identidade e linguagem que, em consequência, instaura uma escrita da deriva. A dimensão da deriva passa a ser encenada por meio da articulação entre a tradição literária e a fratura causada na linguagem pelo contato com o residual. Nesse movimento, a obra de Nuno Ramos abandona a noção tradicional de realismo e representação em nome da teatralização dessa mesma tradição e da própria escrita. Seguindo estes caminhos de reflexão, buscarei retratar os aspectos abordados pela obra de Nuno Ramos dentro de uma perspectiva da literatura brasileira contemporânea que ressignifica questões de fundo problematizadas pela tradição literária brasileira e por precursores da estética contemporânea, como Clarice Lispector.

    Abstract in English:

    Developing the well known literary theme of the organic relationship between body and language, Ó, novel by Nuno Ramos published in 2008, touches the boundaries involving body, death and writing, from the perspective of the language crisis opened up by the experience of aging and body decay. The crisis leads to a non-recognition between the subject and the body, identity and language, which, as a result, engenders a language comitted to the experience of drifting. This experience is then staged by the dialogue of literary tradition and the rupture provoked in language by the contact with the residual. Following this track, Nuno Ramos’ novel breaks lose from the traditional concept of realism and representation in literature on behalf of the staging of both literary tradition and the act of writing. This essay tries to portrait the problems engaged in this novel involving the debate of how contemporary brazillian literature brings back important issues questioned by brazillian literary tradition represented by pioneers of contemporary literature, such as Clarice Lispector.
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília (UnB) Programa de Pós-Graduação em Literatura, Departamento de Teoria Literária e Literaturas, Universidade de Brasília , ICC Sul, Ala B, Sobreloja, sala B1-8, Campus Universitário Darcy Ribeiro , CEP 70910-900 – Brasília/DF – Brasil, Tel.: 55 61 3107-7213 - Brasília - DF - Brazil
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