Estudos de Psicologia (Campinas), Volume: 33, Issue: 1, Published: 2016
  • Thematic Section: Research with the child, the mother, and the family Apresentação

    Granato, Tania Mara Marques
  • Ambivalence in adulthood: Leaving the parental home Apresentação

    HENRIQUES, Celia Regina; FÉRES-CARNEIRO, Terezinha; MAGALHÃES, Andrea Seixas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo tem como objetivo compreender como se articulam os diálogos na saída de casa dos filhos adultos, desde a sua problematização até as tensões envolvidas. Realizou-se uma investigação baseada em entrevistas semiestruturadas com dez filhos adultos coabitantes com os pais, com idades entre 26 e 36 anos, cariocas de classe média. Da análise de conteúdo empreendida, emergiram diversas categorias, dentre as quais três são apresentadas neste estudo: apreensões sobre o espaço relacional, constituição de acordos e negociações e percepções sobre a saída da casa dos pais. Constatou-se que a saída da casa dos pais é um processo dinâmico, negociado entre os membros da família. Evidenciou-se que os ganhos e as perdas com a convivência prolongada fazem parte de um ambiente relacional ambivalente. Existe um tempo da relação pais-filhos não-cronológico, com a duração necessária para que os sujeitos possam compreender-se no âmbito relacional.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this study was to understand the articulation of dialogues during the emerging adult's leaving home process including the problematization and tensions involved. Semi-structured interviews were conducted with 10 middle-class young adults, aged 26 to 36, who still lived with their parents in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Several categories emerged from the content analysis, among which three are presented in this article: apprehension concerning the relational space, agreements and negotiations, and the perceptions of leaving the parental home. It was verified that leaving the parental home is a dynamic process negotiated between family members. It became evident that the gains and losses from living together for a long period of time are part of an ambivalent relational environment. The time necessary for the development of parent-children relationship cannot be determined chronologically since it is the time necessary for the subjects to understand themselves at a relational level.
  • The good enough mother under social vulnerability conditions Apresentação

    ACHING, Michele Carmona; GRANATO, Tania Mara Marques

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta pesquisa qualitativa busca compreender os sentidos afetivo-emocionais que sustentam a experiência materna em condições precárias ao articular os ideais maternos de mulheres em situação de vulnerabilidade social ao conceito winnicottiano de mãe suficientemente boa. Fez-se uso de um procedimento denominado Narrativa Interativa para facilitar uma abordagem menos defensiva e mais lúdica do tema a ser investigado, convidando mulheres abrigadas em uma instituição para grávidas e puérperas a completar uma história pré-elaborada pela pesquisadora. Como segunda etapa propôs-se um grupo de discussão com as participantes, visando suas concepções a respeito da maternidade. O material coletado foi analisado como produção coletiva de modo a identificar aspectos afetivo-emocionais subjacentes às elaborações imaginativas do grupo sobre a maternidade em situação de precariedade. Sentimentos de desamparo, abandono e solidão permearam as produções narrativas, tanto quanto a ideia de que a experiência de ter um filho abre portas para o desenvolvimento de potencialidades maternas.

    Abstract in English:

    Abstract The present qualitative study aims to understand the affective and emotional attitudes that support the maternal experience in precarious conditions by articulating the maternal ideals of socially vulnerable women through the Winnicottian concept of the good enough mother. We used a procedure called Interactive Narrative to facilitate a less defensive and more ludic approach to the studied theme and invited women sheltered in an institution for pregnant and puerperal women to complete a story that had been written by the researcher. In the second stage, we formed a discussion group to gain insight into participants' conceptions of motherhood. The material produced was analyzed as a collective production so that we could identify underlying affective and emotional aspects of the group's imaginative elaborations about motherhood in precarious conditions. Feelings of helplessness, abandonment and loneliness were as present in the narrative productions as the idea that having a child creates opportunities for the development of maternal capabilities.
  • Interactive narratives in the investigation of the collective imaginary about motherhood Apresentação

    GRANATO, Tania Mara Marques; AIELLO-VAISBERG, Tania Maria José

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Considerando o narrar e a psicanálise como processos de elaboração da experiência humana, desenvolveu-se um procedimento narrativo para investigar imaginários coletivos sobre a maternidade. Trata-se de uma história fictícia elaborada pelo pesquisador a partir de sua experiência clínica com o tema investigado. Quando a narrativa interativa atinge um clímax a história é interrompida e os participantes são convidados a completá-la. Em seguida, todos discutem o tema investigado e suas experiências durante o processo de escrita. Neste estudo, foi apresentada a dois grupos de estudantes de Graduação - Pedagogia e Psicologia -, uma narrativa interativa sobre um casal que se depara com a possibilidade de ter um bebê com síndrome de Down. A consideração psicanalítica do material narrativo sugere expectativas de uma mãe idealizada que aceite incondicionalmente seu filho, apesar dos sacrifícios implícitos e de seus próprios sentimentos, ao lado de um pai forte e protetor, quando presente. Concepções sobre a maternidade e seus conflitos são discutidas.

    Abstract in English:

    Abstract Considering narration and psychoanalysis as processes of interpreting human experience, a narrative was developed to investigate the collective imaginary about motherhood. It is a fictional story elaborated by the researchers based on their clinical experience with pregnant women. When the interactive narrative reaches a climax, the researcher interrupts the story and invites the participants to complete it. Subsequently, the researcher and participants discuss the addressed topic and their own experiences during the writing process. In the present study, an interactive narrative about a couple which faces the possibility of having a baby with Down syndrome was presented to two groups of undergraduate Pedagogy and Psychology students. The psychoanalytical consideration of the narratives completed suggested expectations of an idealized mother who would accept her child unconditionally despite the implied sacrifice and her own feelings and a strong and protective father, when present. Conceptions of motherhood and its conflicts are discussed.
  • Analysis of the interaction between mother and blind child Apresentação

    CANOSA, Alessandra Corne; POSTALLI, Lidia Maria Marson

    Abstract in Portuguese:

    Resumo No estudo do desenvolvimento da criança com deficiência visual uma questão relevante se refere ao processo de interação mãe-criança. Esta pesquisa objetivou descrever essa interação em situações de cuidados básicos (alimentação e higiene). Participaram três crianças cegas, de zero a três anos de idade, e suas mães. As filmagens foram realizadas pelas mães e analisadas pelo emprego de dois protocolos de análise de interação diádica (Protocolo de Categorias de Análise das Filmagens de Interação e Protocolo de Avaliação da Interação Diádica). Os resultados indicaram que as mães utilizaram, principalmente, comandos e motivação durante as atividades, além de comportamentos de afeto e responsividade ao filho. As crianças mantiveram-se atentas e engajadas nas atividades. Foram verificados comportamentos das mães para estimular o desenvolvimento cognitivo e da linguagem da criança. Os resultados demonstram a importância da interação mãe-filho para o desenvolvimento infantil e podem contribuir na elaboração de programas de intervenção com mães e filhos com deficiência visual.

    Abstract in English:

    Abstract Mother-child interaction is an important issue in the study of the development of children with visual impairment. This study aimed to describe interactions between blind children and their mothers during activities of daily personal care (feeding and hygiene). Three blind children aged from zero to three years and their mothers participated in this research. Videotapes were recorded by the mothers and were analyzed using two dyadic interaction protocols (Protocol of Analysis Categories of Interaction Footages and Dyadic Interaction Assessment Protocol). The results showed that the mothers used mainly commands and motivation during the activities, besides showing affection and responsiveness towards their children. The children remained attentive and engaged during the activities. Maternal stimulation of cognitive and language development of the child was also observed. The results demonstrate the importance of mother-child interaction for the growth and development of blind children and its contribution to the development of intervention programs for mothers and children with visual impairment.
  • Impacts of autism in the fraternal subsystem from adult siblings' perspective Apresentação

    CEZAR, Pâmela Kurtz; SMEHA, Luciane Najar

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O autismo é um quadro clínico de início precoce que compromete o processo de desenvolvimento humano, especialmente nos âmbitos da comunicação e da socialização. Desse modo, o objetivo principal deste estudo foi compreender as repercussões de ter um irmão com autismo na trajetória de vida de sujeitos adultos. Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa com delineamento exploratório e transversal. A coleta de dados compreendeu entrevistas semiestruturadas realizadas individualmente com quatro participantes adultos que têm irmãos autistas. Os resultados indicaram que a relação fraterna foi afetada em decorrência do transtorno austístico, influenciando nas escolhas pessoais e modos de ser dos participantes, além de exigir-lhes uma rotina de cuidados diferenciada que se estende ao longo da vida. Conclui-se que os irmãos de autistas precisam de suporte para enfrentar essa vivência. Assim, a Psicologia pode auxiliar na ampliação da rede de apoio às famílias, em especial na escuta desses irmãos.

    Abstract in English:

    Abstract Autism is a clinical condition with early onset that compromises the process of human development, especially in communication and socialization areas. Therefore, the main objective of this study was to understand the impacts of having an autistic sibling on the life course of adult subjects. A qualitative exploratory research with a transversal design was carried out. Data were collected through semi-structured interviews conducted individually with four adults with autistic siblings. The results indicated that the fraternal relationship was affected by having a sibling with autism, influencing personal choices and traits of the respondents, besides demanding a specific and lifelong routine care. It is concluded that bothers and sisters of individuals with autism need support to cope with it. Psychology can contribute to expand family support groups and services, especially in terms of the sibling's perspective.
  • The challenges of ethical research with children Apresentação

    FRANCISCHINI, Rosângela; FERNANDES, Natália

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As especificidades da pesquisa com crianças têm ganhado visibilidade nas produções acadêmicas em diversas áreas de conhecimento, com destaque para a Sociologia da Infância, principalmente a partir dos "novos estudos sobre a infância" os quais emergiram ao final da década de 1980. Essa visibilidade acontece devida a questões como: a discussão sobre as imagens da infância, construídas socio-historicamente; o reconhecimento da condição das crianças enquanto atores sociais, portanto, seres competentes, que atribuem significações a suas experiências e contextos; e o reconhecimento das crianças enquanto sujeitos de direitos, reconhecimento este pautado pela Doutrina da Proteção Integral. Permeadas por essas questões, as pesquisas com crianças agregam a questão da Ética nas atividades desenvolvidas na relação pesquisador-criança. No contexto dessa discussão, este trabalho propõe refletir sobre essas questões e os cuidados éticos nesse tipo de pesquisa, considerando a condição da criança enquanto sujeito de direitos. Foi realizado um recorte da produção acadêmica representativa na área da Sociologia da Infância nas duas últimas décadas, identificando quais aspectos aparecem nas preocupações dos autores, quais abordagens norteiam a discussão desses aspectos e, principalmente, que concepção de infância está presente nessa produção.

    Abstract in English:

    Abstract The specificities of research with children have gained visibility in scientific publications in various areas of knowledge, especially in Sociology of Childhood and the "new studies of childhood", which emerged at the end of the 1980s. This fact is due to discussions about childhood from a socio-historical perspective; the recognition of children as social actors and therefore able to give meaning to their experiences and contexts; and the recognition of children as individuals entitled to rights, according to the Doutrina da Proteção Integral (Full Protection Doctrine). Therefore, research ethics is an essential element of good research governance, especially in terms of activities related to the relationship between the researcher and child. Accordingly, the objective of this study is to examine and explore these issues, considering the child as an individual entitled to rights. A literature review of articles published in the last two decades in the area of Sociology of Childhood was conducted to identify the main issues and topics addressed, the approaches that guided the discussions and, especially, to identify the conception of childhood present in these studies.
  • Child care systems and discourse of different caretakers in Rio de Janeiro, Brazil: Evidences of development trajectories Apresentação

    PESSÔA, Luciana Fontes; SEIDL-DE-MOURA, Maria Lucia; RAMOS, Dandara de Oliveira; MENDES, Deise Maria Leal Fernandes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Contemporaneamente, o cuidado de crianças pequenas em sociedades urbanas e ocidentais tem sido compartilhado, principalmente em famílias de nível socioeconômico médio, com creches, babás ou avós maternas. Quando se pensa no desenvolvimento no contexto e nas trajetórias que assume, é necessário considerar as crenças desses diferentes cuidadores. Assim, a exploração das trajetórias de desenvolvimento evidenciadas no discurso dos diferentes cuidadores na construção do self de crianças em um contexto do Rio de Janeiro pode ser enriquecedora. Uma entrevista semiestruturada, utilizando cinco fotos que retratavam os cinco Sistemas de Cuidados Parentais, foi realizada em 60 duplas constituídas por mães com filhos de até um ano, avós, babás e educadoras de creche. Os sistemas mais valorizados pelas participantes foram "contato corporal" e "face-a-face". Características desse discurso são discutidas em relação às crenças dos cuidadores e às tendências de trajetórias de desenvolvimento priorizadas.

    Abstract in English:

    Abstract The care of young children in urban and Western societies has currently been shared, especially between daycare services, nannies, and maternal grandmothers, mainly in middle-class families. When considering the developmental process and its trajectories in the context studied, it is necessary to take the beliefs of these different caregivers into consideration. Therefore, studying and understanding the development trajectories in the children's construction of self that are evident in the discourse of different caregivers in the city of Rio de Janeiro, Brazil, is important. A semi-structured interview using five photographs representing different Parental Care Systems was conducted with a total of 60 dyads composed of mothers of children up to one year old and a child care provider: grandmothers, nannies, and daycare educators, 20 dyads of each, respectively. Body contact and face-to-face contact were the most frequent mentioned discourse of the respondents. The characteristics of these discourses are discussed in terms of their beliefs and the tendencies of development trajectories prioritized.
  • Relationship between academic productivity and social networks of Psychology researchers Psicologia Social E Organizacional

    NEIVA, Elaine Rabelo; FUSSI, Carolina Carvalho; CORRADI, Ariane Agnes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta pesquisa objetivou: a) identificar características estruturais, relacionais e posicionais das redes sociais de pesquisadores em Psicologia no Brasil e b) relacionar indicadores de produtividade fornecidos pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico com características estruturais e posicionais da rede social de pesquisadores. No total, 417 participantes responderam ao questionário sobre as relações existentes entre pesquisadores, tipo de conteúdo intercambiado nas relações e fatores que influenciam a atuação em rede. Foram realizadas análise das redes sociais das áreas da Psicologia, avaliação do currículo Lattes dos pesquisadores para identificar indicadores de produtividade e uma regressão múltipla para verificar a predição das características das redes sobre os indicadores de desempenho do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Verificou-se que as medidas estruturais da rede, como centralidade, são preditores de produtividade, embora os efeitos sejam pequenos. A pesquisa mostra relevância no âmbito de esclarecer a importância da rede para o aumento da produtividade do pesquisador.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to identify the structural, relational, and positional characteristics of academic social networks of researchers in Psychology in Brazil and their relationship with productivity indicators provided by "Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico" (The National Council for Scientific and Technological Development). A total of 417 participants answered a questionnaire about the relationships between researchers, the type of academic exchange in these relationships, and factors that affect network performance. An analysis of social networks in different areas of Psychology, an analysis of researchers' Lattes curriculum, and a multiple regression analysis were carried out to evaluate the prediction of the networks' characteristics about the performance indicators of the "Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico" (The National Council for Scientific and Technological Development). It was found that the structural measures of the networks, such as centrality, are the main productivity indicators. This research showed the importance of those networks to improve the researchers' productivity.
  • Researcher experience as an instrument of investigation of a phenomenon: An example of heuristic research Psicologia Da Saúde

    BRISOLA, Elizabeth Brown Vallim; CURY, Vera Engler

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo objetiva apresentar o método heurístico como um modo fenomenológico de pesquisar a partir de um estudo realizado sobre a experiência de cantar. Descreve as seis fases que devem guiar o pesquisador: engajamento inicial, imersão, incubação, iluminação, explicação e síntese criativa. Clark Moustakas (1923-2012), psicólogo clínico norte-americano que desenvolveu essa estratégia metodológica, contribuiu para o surgimento da Psicologia Humanista, juntamente com expoentes como Carl R. Rogers e Abraham H. Maslow. O método heurístico é singular por valorizar o envolvimento da experiência do pesquisador como instrumento na busca pela compreensão do fenômeno em foco. Reconhece a importância da intuição e do conhecimento tácito como elementos que possibilitam revelar a natureza do fenômeno e seus significados.

    Abstract in English:

    Abstract Heuristic investigation, one of the lesser-known qualitative research methods in Brazil, is presented as a phenomenological research design in an empirical study investigating the experience of singing. This article describes the six phases of the heuristic method: initial engagement, immersion, incubation, illumination, explication, and creative synthesis. The method was developed by Clark Moustakas (1923-2012), an American clinical psychologist who, together with other renowned scholars such as Carl R. Rogers and Abraham H. Maslow, also contributed to the birth of Humanistic Psychology. The heuristic inquiry is a unique method in which the lived experience of the researcher becomes the main focus of the study, and it is used as an instrument in the process of understanding a given phenomenon. This method recognizes the importance of intuition and tacit knowledge as elements that enable comprehending a phenomenon and its meanings.
  • Phenomenology of depression: Contributions of Minkowski, Binswanger, Tellenbach and Tatossian Psicologia Da Saúde

    BLOC, Lucas; SOUZA, Camila; MOREIRA, Virginia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Eugène Minkowski, Ludwig Binswanger, Hubertus Tellenbach e Arthur Tatossian são grandes nomes da psicopatologia fenomenológica. Através de uma revisão teórica das principais obras desses autores, são discutidas as suas contribuições para a compreensão do vivido depressivo. Com um método fenômeno-estrutural, Minkowski desenvolve uma fenomenologia descritiva da depressão, tendo como foco o tempo vivido. Binswanger, também a partir da temporalidade, busca a gênese do vivido depressivo através dos modos de funcionamento da retrospecção e da prospecção melancólica. Tellenbach apresenta o typus melancholicus, concepção atrelada à noção de endon. E Tatossian discute as condições de possibilidade do vivido depressivo através das categorias fenomenológicas do tempo, do corpo, do espaço e da relação com o outro, desenvolvendo também a noção de depressividade. Conclui-se que, apesar desses autores apresentarem diferentes contribuições, suas ideias se aproximam, pelo caráter fenomenológico que assumem, de um movimento de retorno à experiência vivida, visando compreender os seus significados.

    Abstract in English:

    Abstract Eugène Minkowski, Ludwig Binswanger, Hubertus Tellenbach and Arthur Tatossian are key authors in phenomenological psychopathology. Through a theoretical review of the main works of these authors, we shall discuss their contributions to the understanding of the lived depressed. Following a phenomenological-structural method, Minkowski developed a descriptive phenomenology of depression, focusing on lived time. Binswanger, focusing on temporality, searches for the genesis of the lived depressed through the operating modes of retrospection and melancholic prospection. Tellenbach presents the typus melancholicus, a concept associated with the notion of endon. Tatossian discusses the possible conditions for the lived depressed through phenomenological categories of time, body, space and the relationship with each other, developing the notion of depressiveness. We may conclude that, although these authors have different contributions, their ideas are similar as they adopt a phenomenological approach, a return to the lived experience, to understand its meanings.
  • Indicators of family resilience in families of children with Down syndrome Psicologia Da Saúde

    ROOKE, Mayse Itagiba; PEREIRA-SILVA, Nara Liana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo objetiva caracterizar e analisar a resiliência familiar em famílias de crianças com síndrome de Down. Participaram cinco famílias compostas por pai, mãe e filhos, tendo um deles a síndrome. Os instrumentos utilizados foram o Questionário de Caracterização do Sistema Familiar, o qual foi respondido pela mãe; o Inventário de Estratégias de Coping, o qual ambos os genitores responderam separadamente; e entrevistas com genitores e filhos com desenvolvimento típico. As famílias foram visitadas em três momentos. Os resultados indicam que diante de eventos ruins, principalmente, dos problemas de saúde relacionados à síndrome de Down, as famílias apresentam capacidade de extrair sentido da adversidade, bem como de se organizar de forma cooperativa, com diálogo e estreitamento dos vínculos. Em todas as famílias foram identificados indicativos de resiliência familiar. A estratégia de coping mais utilizada é a reavaliação positiva, enquanto a menos utilizada é fuga-esquiva.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to characterize and analyze family resilience in families of children with Down syndrome. Five families consisting of father, mother, and children, one child with Down syndrome, participated in this research. The instruments used were: the Characterization of Family System Questionnaire, which was answered by the mother; the Coping Strategies Inventory, which was responded by both parents separately; and interviews conducted with parents and typically developing children. The families were visited three times. Results indicate that in the face of bad events, mainly health problems related to Down syndrome, the families showed ability to make meaning or sense of adversity, and to organize themselves in a cooperative way with dialogue and closer ties. Family resilience was observed in all families investigated. The most frequently used coping strategy was positive reappraisal, while the less frequently used was escape-avoidance.
  • Driving Self-efficacy Scale: Construction and preliminary evaluation of psychometric properties Avaliação Psicológica

    MOGNON, Jocemara Ferreira; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho relata a construção da Escala de Autoeficácia para dirigir e a verificação preliminar de suas propriedades psicométricas. Na primeira etapa, procedeu-se com o levantamento sobre o tema culminando na elaboração de 20 itens, os quais foram ampliados após avaliação de juízes. A etapa seguinte consistiu no estudo piloto com a aplicação dos 25 itens resultantes em 40 motoristas. Os resultados indicaram a necessidade de algumas adequações e a construção de mais dez itens. Na última etapa, o instrumento foi aplicado em 500 motoristas em processo de renovação da Carteira Nacional de Habilitação, com idades entre 23 e 78 anos, sendo 60,40% deles do sexo masculino. Após a análise fatorial, a escala foi reduzida para 15 itens alocados em um único fator, com variância explicada de 41,75% e fidedignidade adequada (α = 0,91). Sugere-se que sejam realizados novos estudos com a escala a fim de ampliar as evidências de validade.

    Abstract in English:

    Abstract This paper reports the construction of the Driving Self-efficacy Scale and the preliminary evaluation of its psychometric properties. Initially, the topic was thoroughly investigated and 20 items were created; the number of items was increased after evaluation of judges. The next step consisted of carrying out a pilot study applying the 25-item scale to 40 drivers. The results indicated the need for some adjustments and the creation of ten more items. In the last step, the instrument was applied to 500 drivers, aged 23-78 years, 60.40% male, who were getting their driving license renewed. Factor analysis was conducted, and the scale was then reduced to 15 items allocated to a single factor; with 41.75% of variance explained and good reliability (α = 0.91). Further studies are necessary to confirm the validity of the scale.
  • Intention to avoid drinking and driving Avaliação Psicológica

    ALMEIDA, Nemésio Dario; ROAZZI, Antonio; DIAS, Mardonio Rique

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi identificar os preditores da intenção comportamental de evitar ingerir álcool e dirigir em universitários da cidade do Recife, Pernambuco. Trata-se de dois estudos não probabilísticos do tipo acidental com 488 estudantes, sendo um a construção do questionário e o outro o levantamento da intenção de abster-se de beber e dirigir. Este último permitiu verificar o efeito das variáveis: crenças normativas, atitude e crenças comportamentais, como preditoras da intenção de adotar o comportamento preventivo. Um dos dados obtidos sugere que os universitários não são indiferentes quanto às informações recebidas, construindo uma postura crítica; as autoridades, os pais e os pares são importantes no que diz respeito a evitar o comportamento de beber e dirigir, sendo que a variável gênero mostrou diferenças entre homens e mulheres. A pesquisa apontou a necessidade da realização de projetos de prevenção sobre evitar o consumo de álcool ao dirigir.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study was to identify predictors of behavioral intention towards avoiding drinking and driving in college students in Recife, Pernambuco, Brazil. Accidental sampling, a type of non-probability sampling method, was used to design the questionnaire and to evaluate the intention of 488 students to refrain from drinking and driving. Data showed significant effect of the variables normative beliefs and attitudes and behavioral beliefs as predictors of the intent to adopt a preventive behavior. One of the results obtained suggests that college students are not indifferent to the information received, adopting a critical stance. It also indicated that authorities, parents, and peers can influence avoiding the risky behavior of drinking and driving. The variable gender indicated differences between men and women. The present study suggests the need for effective programs to prevent consumption of alcohol while driving.
  • Memory in older adults: Relationship between subjective perception of memory and performance in objective tests Avaliação Psicológica

    BOURSCHEID, Fábio Rodrigo; MOTHES, Luíza; IRIGARAY, Tatiana Quarti

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A relação entre a percepção subjetiva de memória e o desempenho em testes objetivos tem sido alvo de diversos estudos em vista de sua utilidade no diagnóstico do declínio cognitivo. Dada a ausência de consenso em relação ao tema, avaliou-se o desempenho de idosos em testes objetivos de memória, correlacionando-o com a percepção subjetiva dos participantes acerca de sua memória. Cento e cinquenta e dois idosos preencheram uma ficha de dados sociodemográficos, na qual foi incluída uma questão para avaliar a percepção subjetiva acerca de sua memória. Dados objetivos foram coletados a partir do Mini-Exame do Estado Mental, dos subtestes de Memória do Instrumento de Avaliação Neuropsicológica Breve, da Escala de Depressão Geriátrica e do Inventário Beck de Ansiedade. Correlações parciais significativas foram verificadas nas tarefas de memória de trabalho, memória episódica verbal e memória semântica de longo prazo, fornecendo evidências acerca da utilidade clínica da medida de percepção subjetiva de memória.

    Abstract in English:

    Abstract The relationship between subjective perception of memory and performance in objective tests has been widely investigated given its clinical relevance in the diagnosis of cognitive impairment. Considering the lack of consensus about this topic, this study investigated the performance of older adults on objective memory tests and its correlation with their subjective perception of their own memory. One hundred and fifty-two elderly volunteers participated in this study and answered a sociodemographic questionnaire, which included a question to evaluate the subjective perception of their own memory. Objective data were collected using the Mini Mental State Examination, the Geriatric Depression Scale, the Beck Anxiety Inventory, and memory subtests of the Neupsilin Brief Neuropsychological Assessment Instrument. Significant partial correlations were found in tasks related to working memory, verbal episodic memory, and long-term semantic memory providing additional evidence of the clinical relevance of the subjective perception of memory evaluation.
  • Characterization of school-related problems and diagnoses in a Neuro-Learning Disorder Clinic Psicologia Educacional

    CARVALHO, Mariana Coelho; LIMA, Ricardo Franco de; SOUZA, Gláucia Gabriela Bagattini de; PIRES, Taciana Coli; PIERINI, Rafael; RODRIGUES, Sonia das Dores; SIMÃO, Adriana Nobre Paula; CIASCA, Sylvia Maria

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo do trabalho foi caracterizar as crianças encaminhadas ao Ambulatório de Neuro-Dificuldades de Aprendizagem da Universidade Estadual de Campinas em 2010. Foram analisados dados de 203 crianças e jovens, de ambos os gêneros, com faixa etária entre 4 e 17 anos de idade, cursando do ensino infantil ao médio. As crianças encaminhadas com queixas escolares passaram por avaliações interdisciplinares com objetivo diagnóstico e após o processo avaliativo foram devidamente encaminhadas para intervenções específicas conforme o caso. Na amostra de crianças atendidas houve maior frequência do gênero masculino (67,0%), uma idade média de 10 anos e 11 meses, com maior número de pessoas cursando o 5ª ano. As principais queixas foram dificuldades globais de aprendizagem e desatenção. Dos resultados das avaliações, 43,8% foram de dificuldades escolares de ordem pedagógica e 32,2% de deficiência intelectual. Os achados obtidos corroboram outros estudos de caracterização de queixas escolares e comportamentais de crianças e adolescentes em centros especializados. Os dados também reforçam a importância da avaliação de equipe interdisciplinar em um processo de investigação das queixas escolares.

    Abstract in English:

    Abstract The objective of this study was to characterize the children referred to the Neuro-Learning Disorder Clinic at the Public Hospital of the Universidade Estadual de Campinas (State University of Campinas) in 2010 focusing on the demographics, parents' concerns, and the diagnoses given by the health care professionals. A total of 203 male and female children and young people, aged 4-17 years old, attending kindergarten to high school were analyzed. The children that were referred due to school-related problems underwent interdisciplinary evaluations aiming to establish a diagnosis. After thorough evaluation, the children were treated according to their specific needs. The study sample was predominately comprised of males (67.0%), fifth graders with average age of 10 years and 11 months. The main problems identified were global learning difficulties and inattention. The evaluation results indicated 43.8% of pedagogy-related learning difficulties and 32.2% of intellectual disability issues. The findings corroborate those of other studies on the characterization of behavior and school-related problems of children and adolescents in specialized centers. The results obtained emphasize the importance of an interdisciplinary team work to evaluate school-related problems.
  • Reading practices and reading comprehension in 5th-7th grades of middle school Psicologia Educacional

    BAPTISTA, Rubem Muniz; JUNIOR, Pedro Viana de FREITAS; PEÇANHA, Adriana Penha; SOARES, Adriana Benevides; METTRAU, Marsyl Bulkool; MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar as práticas de leitura de jovens adolescentes e sua relação com o desempenho na compreensão de textos. Participaram 121 estudantes do 6º e 7º anos do ensino fundamental de escolas públicas, com idades variando entre 11 e 14 anos, de ambos os sexos. Foram aplicados três instrumentos: o Questionário de Compreensão de Texto Cloze, o Teste de Compreensão de Leitura e o Questionário sobre Home Literacy. A partir disso, constatou-se que a maioria dos estudantes leem um ou mais livros por ano e que usam bastante a Internet para discussão nas redes sociais. Quanto a associação entre as práticas de leitura e a compreensão textual verificou-se que a leitura prazerosa de gibis e mangás, por exemplo, se relaciona ao baixo desempenho na compreensão de textos, pois grupos que leram mais esse tipo de texto tiveram desempenho inferior na Análise de Variância (F(3, 120) = 2,91; p = 0,03). Além disso, verificou-se que alunos os quais leem as matérias escolares quando chegam em casa tem escores mais altos na interpretação textual (F(3, 120) = 2,92; p = 0,03).

    Abstract in English:

    Abstract The objective of this study was to investigate adolescents' reading practices and the relationship with their reading comprehension performance. One hundred twenty-one 5th-7th graders from public middle schools, both male and female and aged from 11 to 14 years old, participated in this study. Three instruments were applied : a Cloze reading comprehension questionnaire; a Cloze reading practice test; and a Home Literacy questionnaire. The main results showed that most students read one or more books per year and use social networking sites for discussions frequently. As for the association between reading practices and reading comprehension, the results showed that reading for enjoyment, for example, reading comic books and manga, is related to low reading comprehension performance since the students that read more of this type of text had lower performance according to the results of Analysis of Variance (F(3, 120) = 2.91; p = 0.03). In addition, it was found that students who read more school-related texts at home had better performance on reading comprehension tests (F(3, 120) = 2.92; p = 0.03).
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