Per Musi, Issue: 29, Published: 2014
  • Editorial

  • "Is the Duke deserting jazz?": classicisation through improvisation in Diminuendo and crescendo in blue Artigos Científicos

    Williams, Katherine; Borém, Fausto

    Abstract in Portuguese:

    Desde o início de sua carreira como compositor e líder de orquestra de jazz nos anos de 1920, Duke Ellington tem sido comparado a compositores eruditos europeus como Delius e Debussy. Declarações como a de Constant LAMBERT (1934), de que Duke Ellington estabeleceu "um padrão pelo qual podemos julgar. . .compositores eruditos" se concentraram em procedimentos composicionais complexos de sua obra. Seguindo outra direção, o presente estudo examina a interseção entre os estilos erudito e jazzístico, por meio da análise de seções tipicamente improvisadas de Ellington. O desenvolvimento do solo improvisado de saxofone barítono, materiais improvisatórios no Interlúdio e o papel do piano de Duke Ellington em três gravações - de 1937, 1953 e 1956 (ELLINGTON, 1937, 1953, 1956), - de Diminuendo and crescendo in blue (1937) indicam o estabelecimento de solos fixos no repertório de sua orquestra. O grau de elaboração composicional aí implícito sugere outras implicações. A análise minuciosa das gravações e a verificação de críticas contemporâneas de Ellington e de fontes acadêmicas posteriores (especialmente a de Bruno NETTL, 1974) permitem avaliar as implicações da predeterminação sugerida pelo tratamento que Duke Ellington deu à improvisação neste período.

    Abstract in English:

    Since the beginning of Duke Ellington's career as composer and leader of his own jazz orchestra in the 1920s, a common critical theme has been the comparison with European art music composers such as Delius and Debussy. Assertions such as Constant LAMBERT (1934) statement that Duke Ellington set a "standard by which we may judge ...highbrow composers" focussed on the complex compositional devices in his output. Rather than restate these off-cited judgements of Ellington's compositional style, this paper examines the intersection between the classical and jazz styles by analysing typically improvised sections of Ellington's work. Consideration of the development of an improvised baritone saxophone solo, improvised material in the Interlude, and the role of Ellington's piano in three recordings of his 1937 Diminuendo and crescendo in blue (from 1937, 1953 and 1956 (ELLINGTON, 1937, 1953, 1956),) indicates the establishment of fixed solos in the Ellington Orchestra's repertoire. The degree of composition implied by this warrants further thought. Through close study of these recordings and engagement with contemporary criticism and later scholarly sources (focussing particularly on the writings of Bruno NETTL,1974) I evaluate the implications of the predetermination suggested by Ellington's treatment of improvisation over this period.
  • Interlúdio - Diminuendo e crescendo in blue: improvisação de Paul Gonsalves Artigos Científicos

    Ellington, Duke
  • "Billy's touch": background, influences, works and compositional style of Billy Strayhorn Artigos Científicos

    Murray, J. William; Borém, Fausto

    Abstract in Portuguese:

    Estudo estilístico sobre a música do compositor e pianista norte-americano Billy Strayhorn, que se tornou o braço-direito e alter ego de Duke Ellington. Discute o processo único de colaboração composicional entre estes dois gigantes do jazz e a questão da autoria no repertório da Duke Ellington Orchestra. Inclui o contexto da formação musical de Strayhorn e de suas obras. A análise de 19 obras selecionadas de Billy Strayhorn revela características estilísticas relacionadas ao estilo-andamento, métrica, tonalidade, forma, duração, ritmo harmônico, linguagem harmônica e outros detalhes relevantes.

    Abstract in English:

    Style study on the music of American composer and pianist Billy Strayhorn who became Duke Ellington's right arm and alter ego. It discusses the unique compositional collaboration between the two giants of jazz and the question of authorship in the Duke Ellington Orchestra repertory. It includes a historical context of Strayhorn's musical background and his works. The analysis of 19 selected works of Billy Strayhorn reveals traits related to style/tempo, time signature, tonality, form, length, harmonic chord pace and harmonic language and some other relevant details.
  • Enunciative illusion in songs Artigos Científicos

    Tatit, Luiz

    Abstract in Portuguese:

    Destacam-se neste trabalho as decorrências enunciativas da inevitável presença da fala na linguagem da canção. Ao conceber uma letra, o compositor não apenas propõe um conteúdo, mas também as unidades entoativas (modos de dizer) que figurativizam a melodia e lhe atribuem um valor oral. São essas entoações que fazem do intérprete o foco de toda canção. Além das marcas enunciativas da letra, que muitas vezes já definem um "eu" lírico, as modulações da voz completam para o ouvinte a sensação de que os sentimentos descritos nos versos são vivenciados aqui e agora pelo cantor. Os exemplos aqui citados provêm do repertório brasileiro.

    Abstract in English:

    Study about enunciative results of the inevitable presence of talking in the language of songs. While conceiving the lyrics, the composer not only proposes its content but also voice modulation unities (ways of saying) that imply in melodic depiction, attributing oral value to it. These voice modulations elect the performer as the focus of the song. Besides the enunciative marks of the lyrics, which many times define a lyrical "me" by themselves, voice modulations contribute to the listener's sensations that described feelings in the verses are experienced here and now by the singer. It includes examples from the Brazilian repertory.
  • Elis Regina's scenic singing trajectory Artigos Científicos

    Borém, Fausto; Taglianetti, Ana Paula

    Abstract in Portuguese:

    Estudo sobre o estilo de performance da cantora Elis Regina ao longo de sua carreira, com foco na integração entre as expressões musical e cênica. Discute as principais influências e desenvolvimentos no seu gestual a partir de depoimentos de diversos artistas, críticos e produtores musicais. Analisa sua concepção cênica em relação ao conteúdo da letra e da música em trechos de canções em diversas gravações de vídeo da artista.

    Abstract in English:

    Study about Elis Regina's singing performance style throughout her career, focusing on the integration between musical and scenic expressions. It discusses main influences and the development of her body gestures, through the opinion of several artists, critics and music producers. It also analyzes her scenic conception in relation to the context of the lyrics and of the music in song excerpts present is several videos of this Brazilian artist.
  • Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime Artigos Científicos

    Borém, Fausto; Taglianetti, Ana Paula

    Abstract in Portuguese:

    Dois estudos de caso sobre a relação texto-música-imagem em performances com atmosferas diametralmente opostas de Elis Regina nas canções Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis Hime. A partir de uma adaptação da correspondência música-movimento proposta por HAGA (2008), as análises de gravações de vídeo históricas (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) e lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) revelam as interações entre os elementos textuais, musicais e cênicos a partir dos quais a cantora planeja e consolida seu gestual no palco de maneira estruturada e planejada, contrapondo ou reforçando diversos universos emocionais.

    Abstract in English:

    Two case studies about the text-music-image relationship in diametrically opposed performance atmospheres by Brazilian singer Elis Regina, in the songs Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime. Departing from an adaptation of the music-movement correspondence proposed by HAGA (2008), the analyses of historical video recordings (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) and lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) reveal the interaction between textual, musical and stage performatic elements. Based on these interactions, Elis Regina plans ahead and consolidates her stage gestures in a structured and planned manner, contrasting or reinforcing different emotional moods.
  • Atrás da porta: segundo lead sheet editada por Almir Chediak e gravação de Elis Regina no video Na Batucada da Vida (1973) Artigos Científicos

  • Rio, Zona Norte (1957) by Nelson Pereira dos Santos: popular music as representation of a cultural impasse Artigos Científicos

    Napolitano, Marcos

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo, pretendo examinar um determinado tipo de relação do cinema com a música popular, cuja trajetória histórica pode ser localizada entre os anos 1930 e os anos 1950, e que expressou a tentativa de construir um tipo de cinematografia popular que fosse a expressão da identidade nacional brasileira. Em vários filmes deste período, a música popular não desempenhou apenas um papel funcional ou ornamental na narrativa, mas também foi tematizada como "representação" dos dilemas sociais, estéticos e ideológicos da brasilidade, conforme vista pela esquerda, notadamente a esquerda ligada ao Partido Comunista Brasileiro. Esta perspectiva foi adensada no filme Rio, Zona Norte (Nelson Pereira dos Santos, 1957), no qual as trajetórias do compositor negro do morro e do músico erudito branco, em seus encontros e desencontros, podem ser vistas como expressão dos dilemas e contradições deste projeto de cinema popular e de cultura brasileira.

    Abstract in English:

    This paper intends to examine a specific type of relationship between cinema and popular music, whose historical trajectory can be located between the 1930s and 1950s, and which expressed the attempt to build a popular type of film that was the expression of a Brazilian national identity. In many films of this period, popular music not only played a functional or ornamental role in the narrative, but it was also themed as a "representation" of social, aesthetic and ideological dilemmas connected with "Brazilianness", as seen by the political left, especially the left connected with the Brazilian Communist Party. This view was condensed in the film Rio, Zona Norte(1957) by Nelson Pereira dos Santos, in which the similarities and differences between the black composer from the shantytown and the white classical musician can be seen as an expression of the dilemmas and contradictions of this cultural project.
  • Writing word (Bilac, Iessiênin and Augusto de Campos) and singing word (Toquinho and Belchior): stylistical aspects of the poem and the song in Literature and Brazilian Popular Music (MPB) Artigos Científicos

    Carlos, Josely Teixeira

    Abstract in Portuguese:

    Assumindo a Literatura e a Música Popular Brasileira enquanto práticas discursivas, nosso objetivo neste artigo é analisar os aspectos estilísticos de três enunciados dos gêneros poema e canção, produzidos respectivamente nas esferas discursivas literária e verbomusical, e que mantêm entre si um diálogo intertextual. Os textos analisados, sob a ótica dos estudos de Bakhtin e de seu Círculo, são o poema Até logo, até logo, companheiro, tradução de Augusto de Campos para texto de Sierguéi Iessiênin; a canção quase homônima, musicada por Toquinho a partir da tradução de Campos; e a canção Até mais ver, uma adaptação do poema de Iessiênin feita por Belchior, que dialoga também com o poema In extremis de Olavo Bilac. Em nosso estudo, verificamos como se dá a relação interdiscursiva, se de modo contratual ou polêmico, operada pelos autores-criadores Augusto de Campos, Toquinho e Belchior, a partir de Sierguéi Iessiênin.

    Abstract in English:

    Assuming Literature and Brazilian Popular Music (MPB) as discoursive practices, this paper aims at analysing the stylistical aspects of three propositions of the genres poem and song, stated in the literary and "verbomusical" discoursive fields which are in intertextual dialogue. The analysed texts, under the perspective of Bakhtin and his Circle, are the poem Até logo, até logo, companheiro, as translated by Augusto de Campos from the original by Sierguéi Iessiênin; the almost homonymous song, set to music by Toquinho, from the translation by Campos; and the song Até mais ver, an adaptation of the poem by Iessiênin, as recorded by Belchior - who also refers to the poem In extremis, by Olavo Bilac. In our research, we verified how the interdiscoursive relation takes place, either contractual or polemycal, established by the author-creators Augusto de Campos, Toquinho and Belchior, from the original by Sierguéi Iessiênin.
  • Phallic word: on divine eroticism in the song Sobre todas as coisas (About everything) by Chico Buarque and Edu Lobo Artigos Científicos

    Soares, Márcio Ronei Cravo

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo pretende realizar uma leitura interpretativa da canção Sobre todas as coisas, composta por Chico Buarque e Edu Lobo, gravada originalmente no LP O grande circo místico (1983). A partir da ideia de canção como espaço que conjuga os textos verbal (a letra) e musical (melodia, harmonia e ritmo), vistos em relação de mútua correspondência, interessa-nos tentar perceber de que modo aspectos daqueles dois textos estão correspondidos e contribuem para a construção discursiva do sentimento amoroso, cenário afetivo em que um erótico eu-lírico entoa o canto sensual de sua vontade. Devido às relações pressentidas entre um discurso de fundo religioso-cristão e certa carga de sensualidade em Sobre todas as coisas, guardaremos, também, nossa leitura do poema O grande circo místico, publicado por Jorge de Lima em A túnica inconsútil (1938), além de referências ao compêndio Bíblia Sagrada.

    Abstract in English:

    This article aims at performing an interpretive analysis of the song Sobre Todas as Coisas (About everything) by Brazilian Chico Buarque and Edu Lobo, originally recorded on the long play O Grande Circo Místico (1983). Departing from the idea of the song as a space that combines verbal text (the lyrics) and musical text (melody, harmony and rhythm) seen in mutual relation, I try to understand the correspondences between these two texts and contribute to the discursive construction of the feeling of love, that is the affection scenario in which an erotic narrator sings the sensual chant of his desire. Due to the relationship perceived between a Christian-based speech and some sensuality in the song Sobre Todas as Coisas, we also put in perspective the poem O Grande Circo Místico, published by Brazilian Jorge de Lima on A Túnica Inconsútil (1938), as well as references from the Holy Bible.
  • Modalism in some Brazilian post-Bossa Nova composers of the 1960s Artigos Científicos

    Tiné, Paulo José de Siqueira

    Abstract in Portuguese:

    Estudo sobre utilização de modalismo no período pós Bossa Nova na música popular brasileira da década de 1960. A partir da valorização da cultura popular via Canção de Protesto, aponta-se o uso comum de procedimentos modais em diversos compositores representativos da época (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento e Caetano Veloso). A ocorrência desses procedimentos é fundamentada em comparações com as manifestações do modal jazz norte-americano, bem como em antecedentes de tradições étnico-musicais brasileiras, que serviram de guia para uma tendência estética desse período.

    Abstract in English:

    Study about the use of modalism in Brazilian popular music of the post Bossa Nova era in the 1960s. The emphasis on popular culture via canção de protesto (the Brazilian protest song) reveals the common usage of modal procedures in several representative composers of that time (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento e Caetano Veloso). The occurrence of these procedures is based in comparisons with manifestations of US modal jazz as well as ethnic music traditions of Brazil, which guided an aesthetic trend of that period.
  • Issues on the Grundgestalt analysis applied to popular music Artigos Científicos

    Almada, Carlos de Lemos

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo discute a adequação do emprego de ferramentas analíticas associadas à teoria da Grundgestalt de Schoenberg para o exame de relações estruturais em peças de música popular. Após a apresentação dos conceitos básicos, são examinadas algumas conclusões presentes em um artigo pioneiro de GREEN (2008) sobre o tratamento motívico de Duke Ellington. Em seguida, as canções Chovendo na Roseira, de Tom Jobim e Something, de George Harrison são analisadas com o uso de metodologia específica desenvolvida pela pesquisa à qual está associado este estudo. Os resultados obtidos sugerem que, embora limitada a condições especiais e com as devidas adaptações, é perfeitamente possível a aplicação de análise derivativa em peças de música popular.

    Abstract in English:

    This paper deals the suitability of the use of analytical tools associated with Schoenberg's theory of Grundgestalt for the examination of structural relationships in pieces of popular music. Following the presentation of basic concepts, some of the conclusions presented in a pioneering paper by GREEN (2008), on Duke Ellington´s motivic treatment are examined. Afterward, the songs Chovendo na Roseira, by Tom Jobim, and Something, by George Harririson are analyzed with specific methodology developed in the research which this study is inserted. The results suggest that, although limited to special conditions and requiring appropriate adaptations, it is possible to apply the derivative analysis to pieces of popular music.
  • Cycles of thirds in certain songs of popular music in Brazil Artigos Científicos

    Freitas, Sérgio Paulo Ribeiro de

    Abstract in Portuguese:

    Com as transformações que marcam a história artística e teórica da tonalidade harmônica, os planos tonais que percorrem os chamados ciclos de terças menores (C:→A:→F#:→Eb:→C:) e ciclos de terças maiores (C:→E:→Ab:→C:) tornaram-se uma solução de expansão e renovação que afetou a composição musical em diversos gêneros e estilos. Estudando o emprego destes planos simétricos em canções produzidas no Brasil na segunda metade do século XX, este texto procura observar como tais escolhas podem ser impactantes na valoração de obras e artistas em determinado campo da música popular.

    Abstract in English:

    Due to the changes that characterize the history of art and theory of harmonic tonality, tonal plans that cover the so-called cycles of minor thirds (C:→A:→F#:→Eb:→C:) and cycles of major thirds (C:→E:→Ab:→C:) have become an expansion and renovation solution that affected different genres and styles of music. By studying the use of these symmetrical plans in Brazilian songs from the second half of the twentieth century, this paper attempts to shed light on how such choices can have an impact on the valuation of works and artists in the field of popular music.
  • Conventions and Inventions around of the topic 5 - #5 - 6 in the nationalist musical process in Brazil Artigos Científicos

    Farias, George Manoel

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem por objetivo averiguar o processo de consolidação da tópica 5 - #5 - 6 na música brasileira, bem como seu uso como elemento de significação nacionalista em canções de compositores como Pixinguinha, Ary Barroso e Gonzaguinha, buscando estabelecer um diálogo com a teoria semiótica de Roy Wagner, que trata do continuo processo de transformação ao qual os elementos simbólicos de qualquer grupo cultural estão sujeitos.

    Abstract in English:

    This article aims at investigating the consolidation of topic 5 - #5 - 6 in Brazilian Music, as well as its use as a national element in songs of compositors as Pixinguinha, Ary Barroso and Gonzaguinha, seeking to establish a dialogue with the semiotic theory of Roy Wagner, that investigates the continuous process of transformation which the simbolic elements of any cutural group are subject.
  • The samba-bossa-MPB lineage: on the construction of a discourse of Brazilian popular music tradition Artigos Científicos

    Baia, Silvano Fernandes

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta um estudo acerca da construção dos discursos sobre música popular urbana no Brasil, desde o momento formativo dos primeiros textos historiográficos sobre o objeto, até a proposição da "linha evolutiva" e a institucionalização da MPB. Neste período, que vai da década de 1930 até o final dos anos 1960, constituiu-se uma linhagem da música popular no Brasil que tem como eixo central o samba carioca, em torno do qual formou-se um sistema sociocultural e um pensamento histórico-sociológico. A ideia desta linhagem, como articuladora da tradição da música popular brasileira, foi a concepção dominante sobre esta música até por volta dos anos 1980. Mesmo perdendo força e sendo submetida à crítica por pesquisas recentes, até hoje é um dos parâmetros para o debate sobre a produção e recepção da música no Brasil.

    Abstract in English:

    This paper aims at presenting a study on the construction of discourses surrounding urban popular music in Brazil, from the formative moment with its first historiographical texts to the proposition of the "linha evolutiva" and the institutionalization of MPB (a segment of the Brazilian popular music). During this period, ranging from the 1930 to the 1960 decades, a lineage was established in the Brazilian popular music that had the samba from Rio de Janeiro as its central axis, around which a sociocultural system and a historical-sociological thought was constructed. The proposal of this lineage as the aforementioned axis of the Brazilian popular music tradition was a dominant idea about this kind of music until the 1980's. Although losing power and being submitted to criticism by recent studies, it remains as an important parameter for debate about music in Brazil.
  • Music and politics in the emergence of Bossa Nova

    Frère Affanni, Tomás Andrés

    Abstract in Spanish:

    Este artículo se centra en el análisis del disco Chega de saudade, del guitarrista brasileño João Gilberto, aparecido en 1959. A partir de dicho LP se analizan, por un lado, cuestiones formales tales como el ritmo, la construcción armónica y melódica, el rol de la voz de Gilberto, y todas las innovaciones estéticas que el disco introdujo. Por otro lado, y a un nivel más amplio a través de una contextualización de las discusiones políticas de la época, el artículo avanza sobre un problema fundamental para las músicas del siglo XX: el problema de la relación entre la estética y la política. El trabajo toma como base la renovación estética que introdujo la Bossa Nova, y los discursos contrarios a dicho movimiento que lo acusaban de «reaccionario», «música burguesa», etcétera, para pensar a partir de allí el lugar donde radica la politicidad de la música popular.

    Abstract in English:

    This article focuses on the analysis of Brazilian guitarist Joao Gilberto's LP Chega de saudade, released in 1959. I will analyze, on one hand, formal issues such as rhythm, harmonic and melodic construction, Gilberto's voice, and every aesthetic innovation that LP brought about. On the other hand, and through a contextualization of those years' political discussions, the article will face a very important problem regarding Twentieth Century Popular Music: the link between aesthetics and politics. In order to think how popular music could be related to Politics, this work takes as a starting point the aesthetic renewal that Bossa Nova brought about, and the voices that arose against it, accusing it of being «reactionary», «music for the bourgeoisie», etc.
  • The Bossa Nova movement and the music of Ceará of the 1970s Artigos Científicos

    Costa, Nelson Barros da; Mendes, Maria das Dores Nogueira

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo procuramos mostrar que a atitude antibossanovista evidenciada no plano da expressão musical nas vozes, nos gêneros e nos arranjos das canções do "Pessoal do Ceará" também se manifesta no plano textual das canções desses artistas que apareceram na década de 1970 no cenário musical brasileiro. A fim de ilustrar essa discussão, analisamos as canções Berro e Abertura (EDNARDO, 1976) sob o ponto de vista da Análise do Discurso. As conclusões ratificam a tese de que, paralela à linha evolutiva aberta pela Bossa Nova no discurso literomusical brasileiro, outras linhas, que se originaram em ambiente musical mais distanciado do sudeste do país, evoluíram a um só tempo explorando o veio aberto pela estética bossanovista e se demarcando desta tanto nos textos como na expressão musical.

    Abstract in English:

    In this paper we show that the antibossanovist attitude evidenced musically by the voices, the genres and arrangements of the artists of "Pessoal do Ceará" also occurs in the textual aspect of the songs of these artists who appeared in the Brazilian music scene in the 1970s. To illustrate this discussion, we analyze the songs Berro and Abertura (EDNARDO, 1976) from the point of view of discourse analysis. The findings reinforce the thesis that in parallel to the evolutionary line opened by Bossa Nova movement in the popular Brazilian music, other lines, originating from musical environments far from southeastern Brazil, evolved at the same time exploring opportunities offered by Bossa Nova and drawing an own musical and textual style.
  • Elomar Figueira Mello's music: context and style beyond popular and classical Artigos Científicos

    Ribeiro, Eduardo de Carvalho

    Abstract in Portuguese:

    Discussão sobre os processos composicionais na obra de Elomar Figueira Mello, considerada neste artigo em duas vertentes: a regionalista e popular (presente no seu cancioneiro) e a erudita (representada principalmente por suas óperas), que integram estilos diversos como a cantoria nordestina, o estilo flamenco, a seresta, o tango, o hinário cristão e a música erudita tradicional. Essa integração produz contextos harmônicos com mesclas de modalismo e tonalismo, assim como um fraseado complexo derivado principalmente do uso do dialeto regional no sul da Bahia. O estilo de Elomar revela alguns dos "elos perdidos" na formação da música brasileira através de sua admirável hibridação de estilos e técnicas diversas.

    Abstract in English:

    Discussion about the compositional processes in the work of Elomar Figueira Mello, here considered in two ways: regionalist and popular (as found in his cancioneiro) and classical (represented mainly by his operas). His work integrates several styles such as the "cantoria nordestina" (Brazilian northeastern way of singing), the flamenco style, the "seresta", the "tango", Christian anthems e and the classical music. This integration produces harmonic contexts with blends of modalism and tonalism and complex phrase forms derived mainly from the regional dialects from the south of Bahia. The style of Elomar reveals some of the "lost links" in the Brazilian music formation through the admirable hybridism of several styles and technics.
  • How to play baião: combinations of musical elements in the repertoire of Luiz Gonzaga Artigos Científicos

    Côrtes, Almir

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho busca ilustrar e explicar combinações entre elementos musicais presentes na estilização do baião, operada pelo compositor, instrumentista e cantor Luiz Gonzaga (1912-1984) entre as décadas de 1940 e 1950. Tal apreciação crítica visa sua aplicação na interpretação, composição, arranjo, análise musical e improvisação, e pode contribuir para mapear a reutilização e ressignificação de elementos estético-musicais relacionados ao baião em diferentes momentos e cenários da música brasileira.

    Abstract in English:

    This study aims at illustrating and explaining certain combinations of musical elements used in the stylization of baião by Brazilian composer, instrumentalist and singer Luiz Gonzaga (1912-1984) between the decades of 1940 and 1950. This critical appreciation provides elements to be applied in the fields of interpretation, composition, arrangement, musical analysis and improvisation, and may contribute to identify the reuse and reinterpretation of aesthetical and musical elements related to baião in different times and scenes of Brazilian music.
  • "Twirl 'round me, for the Paraguayan polka is like this": cultural encounters in urban popular song and political change in Mato Grosso do Sul, Brazil Artigos Científicos

    Neder, Alvaro

    Abstract in Portuguese:

    A música popular urbana de Mato Grosso do Sul é terreno de conflitos em diversos planos: natureza/cultura, elites agrárias/burguesia urbana, latinoamericanismo/segurança nacional, local/global. Utilizando o método etnográfico, por meio de observação participante, entrevistas e análise de canções, estudaram-se as relações entre a música popular e as ideologias dominantes desde a década de 1960 até a atualidade em Campo Grande, cidade que centraliza as decisões do estado. Entre a preocupação em desrecalcar as vozes silenciadas pelas elites agrárias em busca de modernização capitalista, e a cooptação promovida pelas necessidades do poder, as possibilidades políticas desta música foram multiformes. Apesar de suas contradições, ela participou, com um papel ativo e anti-hegemônico - não como mero reflexo da atividade econômica - do processo de desestabilização do poder político mantido historicamente pelos pecuaristas em Mato Grosso do Sul.

    Abstract in English:

    Brazilian State of Mato Grosso do Sul's urban popular music is a terrain of conflict at several levels: nature/culture, agrarian élites/urban bourgeoisie, Latin-Americanism/national security, local/global. Using the ethnographic method, through participant observation, interviews, and song analysis, the relationships between popular music and dominant ideologies were studied since 1960 up to the present in Campo Grande - city that centralizes the decisions of that State. Between the concern in derepressing the voices silenced by the agrarian élites in its search for capitalist modernization, and the co-option promoted by the needs of powerful groups, however, this music's political possibilities were multiform. In spite of its contradictions, it participated with an active and anti-hegemonic role - not as a mere reflex of economic activity - of the destabilization of cattle ranchers' political power, historically kept in Mato Grosso do Sul
  • About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals Artigos Científicos

    Freire, Vanda Lima Bellard; Augusto, Erika Soares

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo aborda algumas canções de protesto apresentadas nos Festivais da Música Popular realizados no período 1965-1969, buscando compreendê-las em sua inserção no momento social e político em que surgiram e se fizeram ouvir. Foram realizadas análises de vídeos e áudio das apresentações das canções escolhidas, segundo a visão da História Cultural, baseada em aportes teórico-metodológicos da fenomenologia e da dialética. Desse modo, foram privilegiadas a escuta e as observações das autoras frente às gravações da época. Os festivais de música popular brasileira foram realizados durante a ditadura militar no Brasil, na década de 60 do século XX, abrigando, entre outras, manifestações das chamadas canções de protesto, da autoria de compositores como Chico Buarque, Geraldo Vandré, Caetano Veloso, Paulinho da Viola, entre outros. As conclusões apontam algumas convergências entre as características das canções analisadas, revelando também que elas atuaram veladamente como instrumento político de contestação.

    Abstract in English:

    The present article discusses some protest songs performed at the "Popular Music Festivals" held between 1965-1969 aiming to understand their role in the social and political context of that era. Based in a phenomenological and dialectic approach, analysis of videos and audio from performances of the selected songs were made, in a Cultural History perspective. Thus, the authors' reception of the recordings of that period was privileged. The Brazilian popular music festivals were held during the military dictatorship in Brazil in the 1960s, housing, among others, manifestations of the so called protest songs, written by composers like Chico Buarque, Geraldo Vandré, Caetano Veloso, Paulinho da Viola, among others. We can conclude that there are some convergences between the characteristics of the analyzed songs and also that they functioned as a means of questioning the political situation in a veiled way.
  • Review of Eu não sou cachorro, não, Paulo Cesar de Araújo's book on Brazilian cafona music Seção De Resenhas - "pega Na Chaleira"

    Borém, Fausto
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