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Revista Brasileira de Educação, Volume: 16, Issue: 48, Published: 2011
  • Untitled document Editorial

  • Education and economic development in Brazil Artigos

    Bruno, Lúcia

    Abstract in Portuguese:

    O artigo discute as relações existentes entre educação e desenvolvimento econômico, recorrendo à Lei do Valor formulada por Marx. Nessa perspectiva, aborda a formação das novas gerações, inserido-a no âmbito mais vasto da produção e reprodução da força de trabalho, em situações de mais-valia absoluta e de mais-valia relativa. As mudanças no campo educacional são referidas como a tentativa de inaugurar uma nova etapa nesse processo, a partir da reorganização do capitalismo iniciada nos anos de 1980. Questiona a linearidade afirmada na Teoria do Capital Humano entre educação e desenvolvimento econômico, integrando na análise aspectos políticos relativos às lutas e à recusa de estudantes a aprender o que a escola seleciona como relevante, assim como a resistência dos professores às formas de trabalho a que estão submetidos.

    Abstract in Spanish:

    El artículo discute las relaciones existentes entre la educación y el desarrollo económico, recurriendo a la Ley del Valor formulada por Marx. En esta perspectiva, se aborda la formación de las nuevas generaciones incluyéndola en el ámbito más vasto de la producción y reproducción de la fuerza de trabajo, en situaciones de plusvalía absoluta y de plusvalía relativa. Las mudanzas en el campo de la educación son referidos como la tentativa de inaugurar una nueva etapa en este proceso, a partir de la reorganización del capitalismo inaugurada en los años ochenta. Cuestiona la linealidad afirmada en la Teoría del Capital Humano entre la educación y el desarrollo económico, integrando en el análisis aspectos políticos relativos a las luchas y al rechazo de estudiantes a aprender lo que la escuela selecciona como relevante, así como la resistencia de los profesores a las formas de trabajo a que están sometidos.

    Abstract in English:

    This article discusses the relationship between education and economic development, considering Marx's Law of Value. From this perspective, it analyzes the education of new generations, inserting this process in the vast realm of production and reproduction of the labor force, in situations of absolute and relative surplus value. Changes in education are seen as attempts to inaugurate a new phase in this process, based on the reorganization of capitalism inaugurated in the 1980s. The article questions the linearity between education and economic development affirmed by the Theory of Human Capital, integrating to the analysis political aspects related to the struggles and refusal of students to learn what the school selects as relevant, as well as resistance of teachers to the forms of labor to which they are submit.
  • Strategic dimensions and limits of the role of education for Brazilian development Artigos

    Corbucci, Paulo Roberto

    Abstract in Portuguese:

    O propósito maior deste estudo é o de discutir a relação entre educação e desenvolvimento no contexto atual da sociedade brasileira, tendo-se em conta a condição sistêmica de uma economia altamente globalizada. Parte-se da premissa segundo a qual o desenvolvimento não é factível a todos os países, ao menos nos padrões alcançados no chamado Primeiro Mundo, mas também se reconhece que o desenvolvimento de uma nação não se concretiza sem uma educação de qualidade para todos. Questiona-se o poder de transformação social que tem sido atribuído à educação, uma vez que ela própria é, em grande medida, derivada das condições socioeconômicas. Busca-se analisar em que grau o padrão educacional brasileiro estaria comprometendo o desenvolvimento do país e como este, em seu estágio atual, afeta a qualidade da educação. Trata-se, pois, de analisar potencialidades e limites da educação diante do desafio de tornar o Brasil uma nação economicamente dinâmica e socialmente justa.

    Abstract in Spanish:

    El propósito mayor de este estudio es el de discutir la relación entre educación y desarrollo en el contexto actual de la sociedad brasileña, teniéndose en cuenta la condición sistemática de una economía altamente globalizada. Se parte de la premisa según la cual el desarrollo no es posible a todos los países, al menos en los padrones alcanzados en el llamado Primero Mundo, pero también se reconoce que el desarrollo de una nación no se concretiza sin una educación de calidad para todos. Se cuestiona el poder de transformación social que ha sido atribuido a la educación, una vez que ella propia es, en grande medida, derivada de las condiciones socioeconómicas. Se busca analizar en que medida el padrón de la educación brasileña estaría comprometiendo el desarrollo del país y cómo éste, en su etapa actual, afecta a la calidad de la educación. Se trata, pues, de analizar potencialidades y límites de la educación delante del desafío de convertir a Brasil en una nación económicamente dinámica y socialmente justa.

    Abstract in English:

    The main purpose of this study is to discuss the relationship between education and development in the current context of Brazilian society, taking into account the systemic condition of a highly globalized economy. It starts with the premise that development is not feasible for all countries, at least in the standards achieved in the so-called First World, but also recognizes that the development of a nation is not realized without a quality education for all. Place under discussion the power of social transformation that has been attributed to education, since it is itself largely derived from socioeconomic conditions. Seeks to analyze to what extent the Brazilian educational standard would be compromising the country's development and how this, in its current state, affects the quality of education. It is, therefore, to analyze the potential and limits of education face the challenge of making Brazil a nation economically dynamic and socially equitable.
  • Contribution to the analysis of market forces in school curriculum Artigos

    Cunha, Luiz Antônio

    Abstract in Portuguese:

    O artigo almeja contribuir para o conhecimento do modo como se definem os currículos escolares no Brasil, com ênfase no setor público. Assumindo o pressuposto de que a débil autonomia do campo educacional brasileiro propicia a intervenção de forças externas a ele, o texto identifica duas vertentes do mercado - a econômica e a ideológica - como relevantes para se entender a heteronomia do campo educacional. A vertente ideológica abrange a instrumentalização de instituições educacionais para a inculcação de valores e padrões de comportamento definidos como legítimos por entidades privadas, tais como as religiosas e as partidárias. A vertente econômica compreende tanto a venda de mercadorias para consumo das instituições educacionais (a oferta gerando a demanda), quanto a reserva de mercado para profissionais, empresas e organizações não governamentais. O autor reconhece que ambas as vertentes são úteis para efeitos analíticos, mas adverte contra sua reificação, já que os processos concretos não fazem tal distinção. Assim, a venda de mercadorias, a reserva de mercado e os projetos de socialização configuram os currículos escolares tão ou mais decisivamente do que os embates das concepções propriamente pedagógicas. O artigo conclui que a "invasão" do campo educacional pelos mercados dificulta a ampliação de sua autonomia, o que, por sua vez, facilita a "invasão", gerando um processo de ação recíproca viciosa.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo desea contribuir para el conocimiento del modo como se definen los currículos escolares en Brasil, con énfasis en el sector público. Se presupone que la débil autonomía del campo de la educación brasileña proporciona la intervención de fuerzas externas a él, el texto identifica dos vertientes del mercado - la económica y la ideológica - como relevantes para entenderse la heteronimia del campo de la educación. La vertiente ideológica abarca la instrumentalización de instituciones educacionales para la imposición de valores y modelos de comportamiento definidos como legítimos por entidades privadas, tales como las religiosas y las partidarias. La vertiente económica comprende tanto la venta de mercaderías para el consumo de las instituciones educacionales (la oferta generando la demanda), cuanto la reserva de mercado para profesionales, empresas y organizaciones no gubernamentales. El autor reconoce que ambas vertientes son útiles para efectos analíticos, pero advierte contra su reificación, ya que los procesos concretos no hacen tal distinción. Así , la venta de mercaderías, la reserva de mercado y los proyectos de socialización configuran los currículos escolares tan o más decisivamente que los encuentros de las concepciones propiamente pedagógicas. El artículo concluye que la "invasión" del campo de la educación por los mercados, dificulta la ampliación de su autonomía, lo que, por su vez, facilita la "invasión", generando un proceso de acción recíproca viciosa.

    Abstract in English:

    The article contributes to understanding how school curriculums are determined in Brazil, with an emphasis on the public sector. Assuming that the weak autonomy of the educational field in Brazil allows the intervention of forces external to it, the text identifies two market forces - the economic and the ideological - which are important in understanding the heteronomy of the educational field. The ideological element encompasses the instrumentalization of educational institutions to inculcate values and standards of behavior defined as legitimate by private entities, as well as religions and parties. The economic element includes both the sale of goods to be consumed by educational institutions (supply generating demand), as well as the market reserve for professionals, companies and non-governmental organizations. The author recognizes that both elements are useful for analytic purposes, but warns against their reification, given that the concrete processes do not make this distinction. Thus, the sale of goods, the reserve market and socialization projects shape school curriculum as much or more decisively than debates over pedagogical concepts. The article concludes that the "invasion" of the educational field by markets impedes the expansion of their autonomy, which, in turn, facilitates the "invasion," generating a vicious process of reciprocal action.
  • The future of education in a society of knowledge: the radical argument in defense of a curriculum based on course content Artigos

    Young, Michael F. D

    Abstract in Portuguese:

    O texto focaliza o papel, na educação, do conhecimento em si. Argumenta que, para se dar um sentido sério à importância da educação, é fundamental tornar a questão do conhecimento foco central das análises no campo da educação, o que requer o desenvolvimento de uma abordagem do currículo baseada mais no conhecimento e na disciplina e menos no aprendiz e em seus interesses. Defende, ainda, que essa é uma opção radical. O artigo sustenta que, em termos curriculares, não há nenhuma alternativa às disciplinas que se mostre adequada e que defina os conceitos que os alunos devem adquirir. Assevera, ainda, que o papel das escolas e do currículo centrado em disciplinas é bem mais complexo do que simplesmente manter desigualdades. Afirma que as disciplinas permitem que se ofereça aos alunos um conhecimento confiável. Por fim, considera que, embora as tendências globais possam prever mudanças nas ocupações, não se pode presumir que elas se aplicam à produção ou à aquisição do conhecimento confiável.

    Abstract in Spanish:

    El texto focaliza el papel, en la educación, del conocimiento en sí. Argumenta que, para darse un sentido serio a la importancia de la educación, es fundamental tornar la cuestión del conocimiento en foco central del análisis en el campo de la educación, lo que requiere el desarrollo de un abordaje del currículo fundamentado más en el conocimiento y en la disciplina y menos en el aprendiz y en sus intereses. Defiende, todavía, que esa es una opción radical. El artículo sustenta que, en términos curriculares, no hay ninguna alternativa a las disciplinas que se muestren adecuadas y que definan los conocimientos que los alumnos deben adquirir. Asegura, todavía, que el papel de las escuelas y del currículo centrado en disciplinas es bien más complejo de lo que simplemente mantener desigualdades. Afirma que las disciplinas permiten que se ofrezca a los alumnos un conocimiento confiable. Por fin, considera que aunque las tendencias globales puedan prever mudanzas en las ocupaciones, no se puede presumir que ellas se apliquen a la producción o a la adquisición del conocimiento confiable.

    Abstract in English:

    This article focuses on the role of knowledge in education. It argues that to take serious account of the importance of education, it is essential to make the issue of knowledge central to analyses in the field of education. This requires the development of a curricular approach based more on knowledge and on course contents and less on the student and his or her interests. It also affirms that this is a radical option. The article maintains that in terms of curriculum, there is no alternative to the course contents that prove to be suitable and which define the concepts that the students must acquire. It also asserts that the role of schools and of curriculum focused on courses is much more complex than a simple question of maintaining inequalities. It affirms that courses allow offering students reliable knowledge. The paper concludes that although global trends may foresee changes in occupations, it cannot be presumed that they apply to production or acquisition of reliable knowledge.
  • "Companions in misfortune": education of "deaf-mutes" and the Flausino da Gama, a lesson repeater Artigos

    Sofiato, Cássia Geciauskas; Reily, Lucia Helena

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho tem como objetivo apresentar a trajetória educacional de Flausino José da Costa Gama, aluno do Imperial Instituto dos Surdos-Mudos do Rio de Janeiro no século XIX. Flausino, além de ter sido um aluno e "repetidor" exemplar, segundo registros da época, destacou-se também pela criação da primeira obra de língua de sinais de que se tem notícia no Brasil: a Iconographia dos Signaes dos Surdos-Mudos, em 1875. Por meio de uma pesquisa bibliográfica e documental, apresentamos a proposta pedagógica do Imperial Instituto dos Surdos-Mudos e seus objetivos educacionais à época em que o diretor era o Dr. Tobias Leite e evidenciamos o percurso educacional de Flausino, primeiramente trazendo a sua biografia e todo o seu desenvolvimento a partir do ingresso na referida instituição. Além disso, destacamos o contexto no qual se deu a criação da primeira obra de língua de sinais do Brasil, obra realizada por meio de litografia, formada por vinte estampas que apresentam 382 sinais, excetuando-se o alfabeto manual. Com este estudo pretendemos apresentar Flausino à comunidade acadêmica como um surdo que teve um percurso educacional diferenciado e que contribuiu de forma muito relevante para a origem da língua brasileira de sinais.

    Abstract in Spanish:

    Este trabajo tiene como objetivo presentar la trayectoria educacional de Flausino José da Costa Gama, alumno del Imperial Instituto de los Sordos-Mudos de Rio de Janeiro en el siglo XIX. Flausino, más allá de tener sido alumno y "repetidor" ejemplar, según registros de la época, ha se destacado también por la creación de la primera producción de lengua de señales que se conoce en Brasil: la Iconographia dos Signaes dos Surdos-Mudos en 1875. Por medio de una investigación bibliográfica y documental, presentamos la propuesta pedagógica del Imperial Instituto de los Sordos-Mudos y sus objetivos educacionales cuando el Dr. Tobias Leite era director y mostramos el recorrido educacional de Flausino, trayendo antes su biografía y su desarrollo a partir del ingreso en la institución referida. Además, destacamos el contexto en lo cual se dio la creación del primer trabajo brasileño de lengua de señales, producido en litografía, formada por 20 estampas que presentan 382 señales, y también el alfabeto manual. Con este estudio, pretendemos mostrar a la comunidad académica quien fue Flausino, un sordo que tuvo un recorrido diferenciado y que contribuyó de manera relevante para la origen de la lengua de señales brasileña.

    Abstract in English:

    The aim of this study is to present the educational trajectory of Flausino José da Costa Gama, who was a student at the Imperial Institute for Deaf-Mutes of Rio de Janeiro in the nineteenth-century. Besides having been an exemplary student and "lesson repeater", according to records of the times, he distinguished himself by creating the first sign language to date in Brazil, i.e. the Iconography of Signs of Deaf-Mutes of 1875. Using bibliographic and documentary research, we present the pedagogical proposal used at the Imperial Institute for Deaf-Mutes. The study discusses the institution's educational objectives at the time when Dr. Tobias Leite was headmaster and presents Flausino's educational trajectory based on biographical data and on his development upon enrollment in said institution. An understanding of the social and cultural context of the times aids in understanding the process that led to the creation of the first Brazilian sign language publication; besides a page containing the manual alphabet, the book boasts 20 printed images of 382 manual signs using lithography. We hope to present Flausino to the academic community as a deaf person whose educational pathway was unique, and who contributed in a relevant way to the beginnings of Brazilian sign language.
  • Continuing teacher education for cultural diversity: emphases, silences and perspectives Artigos

    Canen, Ana; Xavier, Giseli Pereli de Moura

    Abstract in Portuguese:

    A formação continuada de professores tem sido objeto de debates nos contextos acadêmicos e políticos. O artigo sugere uma perspectiva "culturalmente responsiva" como caminho promissor para essa formação, analisando, a partir desse olhar, a produção do conhecimento na área, no presente milênio, por intermédio da análise documental de dois periódicos classificados como internacionais pelo sistema Qualis/CAPES, mais especificamente, Cadernos de Pesquisa e Revista Brasileira de Educação, bem como de trabalhos apresentados nas reuniões anuais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), com foco nos GTs de Formação de Professores, Didática, Educação e Relações Étnico-Raciais e Gênero, Sexualidade e Educação. Os dados oferecem um panorama da temática na produção acadêmica, problematizando silêncios e apontando potenciais e desafios, podendo contribuir para se pensar em formas plurais pelas quais a formação docente para a diversidade cultural pode se desenvolver.

    Abstract in Spanish:

    El articulo propone una perspectiva "culturalmente responsiva" como posibilidad desta formación, discutindo la producción del conecimiento en la area, en lo presente milenio, utilisando analise documental de los periódicos internacionales por lo sistema Qualis/CAPES, mais especificamente, Cadernos de Pesquisa y Revista Brasileira de Educação, y también de trabajos y ponencias de las runiónes anuales de la Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), con el foco en los GTs de "Formação de Professores, Didática, Educação e Relações Étnico-Raciais e Gênero, Sexualidade e Educação. Los resultados apresentán un panorama de la temática en la producción academica, problematizando silencios y apontando possibilidads y desafios, podendo contribuir para el desarollo da la formación de maestros para la diversidad cultural.

    Abstract in English:

    Teacher continuing education has been the focus of debates in political and academic contexts. The present paper suggests a " culturally responsive" perspective as a promising way towards that education, and it discusses the knowledge production in the area during the present millennium, through documentary analysis of two Brazilian scientific journals classified as international, as well as of studies presented in the annual meetings of the ANPEd (the Brazilian National Association of Post-Graduation and Research in Education), focusing on its working groups that deal with Teacher Education, Didactics, Education and Ethnic and Racial Relations, and Gender, Sexuality and Education. The data convey an overview of that production, problematising silences, as well as pointing to potentials and challenges of that production. Its relevance comes insofar as it can contribute to thinking about plural ways through which teacher education for cultural diversity may develop.
  • Municipal schools of Campinas and sociodemographic vulnerability: first approximations Artigos

    Stoco, Sergio; Almeida, Luana Costa

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho discute a distribuição de escolas municipais de Campinas,SP, segundo sua localização espacial e desempenho escolar, tendo como fontes os dados às pesquisas: GERES 2005 - LOED / FE / UNICAMP <http://www.geres.ufmg.br/> e Vulnerabilidade - NEPO / UNICAMP <http://www.nepo.unicamp.br/vulnerabilidade/>. Utilizando referenciais teóricos que sustentam os conceitos de Vulnerabilidade Social, Segregação Espacial, Efeito-Vizinhança e Efeito-Escola, analisamos a distribuição das escolas dentro das diferentes Zonas de Vulnerabilidade, relacionando essa distribuição aos resultados de seu desempenho medido pelo valor agregado. A metodologia utilizada se deu com: 1) a descrição das variáveis relacionadas às características do entorno das escolas; 2) o cruzamento das características encontradas e o desempenho dessas escolas. Os resultados revelaram que não há uma recorrência clara em relação à disposição espacial das escolas quando relacionadas ao seu desempenho.

    Abstract in Spanish:

    Este trabajo discute la distribución de escuelas municipales de Campinas, São Paulo - Brasil, según su localización espacial y desempeño escolar, a partir de los datos de las pesquisas: GERES 2005 - LOED / FE / UNICAMP <http://www.geres.ufmg.br/> y Vulnerabilidad - NEPO / UNICAMP <http://www.nepo.unicamp.br/vulnerabilidade/>. Utilizando referenciales teóricos que sustentan los conceptos de Vulnerabilidad Social, Segregación Espacial, Efecto Hogar y Efecto Escuela, analizamos la distribución de las escuelas dentro de las diferentes zonas de vulnerabilidad, relacionando esa distribución a los resultados de su desempeño medido por el "valor añadido". La metodología utilizada se dio en dos ejes: 1) la descripción de las variables relacionadas a las características del entorno de las escuelas; 2) el cruce de las características encontradas y el desempeño de esas escuelas. Los resultados revelaron que no hay una recurrencia clara en relación a la disposición espacial de las escuelas relacionadas a su desempeño.

    Abstract in English:

    This paper discusses the distribution of public schools in Campinas, São Paulo - Brazil, according to their spatial location and school performance, as source of polling data: GERES 2005 - LOED / FE / UNICAMP <http://www.geres.ufmg.br/> and Vulnerability - NEPO / UNICAMP <http://www.nepo.unicamp.br/vulnerabilidade/>. Using theoretical references that support the concepts of Social Vulnerability, Spatial Segregation, Neighborhood Effects and School Quality, analyzed the distribution of schools within different areas of vulnerability, relating this distribution to the results of their performance measured by "aggregate value". The methodology used was with 1) a description of the variables related to characteristics around the schools, 2) the intersection of performance and features found in these schools. The results revealed that there not is a regular evidence relation between the spatial layout of the schools and their performance.
  • Continuous progress, school supervision, external evaluation: implications for the quality of education Artigos

    Paro, Vitor Henrique

    Abstract in Portuguese:

    Derivado de estudo mais amplo sobre a estrutura da escola, este artigo discute resultados de pesquisa de cunho qualitativo realizada em escola pública fundamental sobre questões relacionadas à progressão continuada, à supervisão escolar e à avaliação externa. Tendo presente seu relacionamento com a qualidade do ensino e com a avaliação escolar, esses temas são tratados a partir de um conceito de educação como prática democrática, procedendo-se à crítica da prática pedagógica tradicional. Os dados e análises sugerem que, quanto à progressão continuada, se enfatize a efetividade do ensino, em lugar da passagem ou reprovação de série; com relação à supervisão escolar, se procure desenvolver suas potencialidades de avaliação, assessoria e apoio à prática pedagógica escolar e, com respeito à avaliação externa, se ultrapassem seus estreitos limites atuais, promovendo sua articulação com a supervisão escolar, de modo a superar a mera realização massiva de provas e testes.

    Abstract in Spanish:

    Derivado de estudio más amplio sobre la estructura de la escuela, este artículo discute resultados de investigación cualitativa, realizada en escuela pública fundamental, sobre cuestiones relacionadas a progresión continuada, supervisión escolar y evaluación externa. Considerando su relación con cualidad de la enseñanza y evaluación escolar, esos temas son tratados desde un concepto de educación como práctica democrática, criticando la práctica pedagógica tradicional. Los datos y análisis sugieren que, cuanto a la progresión continuada, se enfatice la efectividad de la enseñanza en lugar de la aprobación o reprobación de grado; con relación a la supervisión escolar, que se procure desarrollar sus potencialidades de evaluación, asesoría y apoyo a la práctica pedagógica escolar y, con respeto a la evaluación externa, que se ultrapasen sus estrechos límites actuales, promoviendo su articulación con la supervisión escolar, de modo a superar la simple realización masiva de pruebas y testes.

    Abstract in English:

    Being part of a broader study about the structure of the school, this article presents and discusses some results of a qualitative research carried out in elementary public school about issues related to continuous progress, to school supervision and external evaluation. Considering their relationship with the quality of education and with school evaluation, these themes were treated based on a concept of education as a democratic practice, proceeding to a critique of the traditional pedagogical practice. Data and analysis suggest that, concerning continuous progress, effectiveness of education should be emphasized instead of passing or falling a year; in relation to school supervision, a development of its potentialities of evaluation, counseling and support to the pedagogical school practice should be pursued; and, in relation to external evaluation, its narrow current boundaries should be enlarged making it possible to go over the simple massive application of tests.
  • Assessment of progress of the National Academic Cooperation: New Frontiers - 2007 edition and training opportunities for cooperative networks and technologies in strategic areas of future carrier Artigos

    Gomes, Dayse Benigna Bernardo Araujo; Rocha Neto, Ivan

    Abstract in Portuguese:

    São apresentados resultados e estatística descritiva da consulta aos coordenadores de projetos para avaliar o progresso do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica - Novas Fronteiras (2007). A metodologia foi de natureza qualitativa, inclusive comparando com os pareceres da comissão de especialistas que julgou a renovação dos projetos. Foram mapeadas as instituições com potencial para formação de redes de pesquisa em áreas estratégicas e tecnologias portadoras de futuro, conforme indicadas no Livro Azul da 4ª CNCTI, mediante verificação de ocorrências no Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e de cursos recomendados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), com conceitos iguais ou superiores a cinco com potencial para liderar redes cooperativas mais amplas.

    Abstract in Spanish:

    Los resultados de la estadística descriptiva de una consulta a coordinadores de proyectos son presentados para evaluación de progreso of Programa Nacional de Cooperacion Académica - Nuevas Fronteras (2007). La metodología cualitativa consideró la comparación con los pareceres de los consultores especialistas que aprobaran la continuidad de los proyectos. Instituciones fueran mapeadas con potencial à la formación de redes de cooperación en las áreas estratégicas e tecnologías avanzadas indicadas en lo Libro Azul de la Cuarta Conferencia de Ciencia Tecnología y Innovación para lo Desarrollo Sustentable por medio de busca de ocurrencias no Directorio de Investigación del Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) para comparación con los programas de posgrado aprobados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) con grados mejores o iguales a cinco.

    Abstract in English:

    The results and descriptive statistics of an inquiry for project coordinators are presented for progress assessment of the National Program of Academic Cooperation - New Frontiers (2007). The methodology for assessment was of qualitative nature, including comparison with de assessments by the Committee of Specialists which recommended the renewal of projects. Institutions were mapped with potential for constitution of cooperative networks with focus on strategic areas and advanced technologies as indicated by the Blue Book from the 4th CNCTI through searches in the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) matched with the graduate programs recommended by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) with grades equal or greater than five with network leadership potential.
  • Approach to plagiarism in the three best universities of each one of the five continents and Brazil Artigos

    Krokoscz, Marcelo

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo visa identificar diferentes abordagens sobre o plágio; comparar as abordagens das melhores universidades mundiais com as universidades brasileiras; apresentar uma proposta de enfrentamento do plágio no Brasil. Realizou-se uma pesquisa descritiva documental com uma amostra não probabilística intencional extraída do Webometrics Ranking of World Universities. Constatou-se que nas universidades da Oceania, Europa e América o plágio é abordado de forma diversificada e abrangente, envolvendo medidas institucionais, preventivas, diagnósticas e corretivas. Verificou-se que nas universidades brasileiras o assunto praticamente não é abordado. Propõe-se as seguintes ações: atuação institucional no desenvolvimento da integridade acadêmica; definição e divulgação de política institucional; apresentação de conteúdo relacionado ao plágio nas home page das universidades brasileiras; integração do estudo sobre escrita acadêmica e plágio em matéria específica da grade dos cursos superiores.

    Abstract in Spanish:

    Este estudio tiene como objetivo identificar los diferentes enfoques al plagio, para comparar los enfoques de las mejores universidades del mundo, con universidades de Brasil, presentará una propuesta para hacer frente al plagio en Brasil. Se realizó un documento de investigación descriptiva con una muestra no probabilística extraídas de la Webometrics Ranking intencional de Universidades del Mundo. Se encontró que las universidades de Oceanía, Europa y América del plagio se aborda diversa y amplia, con inclusión de arreglos institucionales, preventivas, de diagnóstico y correctivo. Se encontró que en las universidades brasileñas, el tema no se aborda. Propone las siguientes acciones: el desempeño institucional en el desarrollo de la integridad académica, definición y difusión de la política institucional, la presentación de los contenidos relacionados con el plagio en la página principal de las universidades brasileñas, integrando el estudio de la escritura académica y el plagio en la parrilla de cursos específicos más alto.

    Abstract in English:

    This study aims to identify different approaches to plagiarism, to compare the approaches of the best universities in the world with Brazilian universities, submit a proposal for coping with plagiarism in Brazil. We conducted a descriptive research document with a non-probability sample drawn from the intentional Webometrics Ranking of World Universities. It was found that the universities in Oceania, Europe and America plagiarism is tackled diverse and comprehensive, involving institutional arrangements, preventive, diagnostic and corrective. It was found that in Brazilian universities, the subject is not approached. Proposes the following actions: institutional performance in the development of academic integrity, definition and dissemination of institutional policy, presentation of content related to plagiarism in the home page of the Brazilian universities, integrating the study of academic writing and plagiarism on the grid of specific courses higher.
  • The malaise in the academy: scientific productivity, the knowledge-merchandise fetishism Espaço Aberto

    Trein, Eunice; Rodrigues, José

    Abstract in Portuguese:

    O ensaio discute o mal-estar provocado pelo fetiche do conhecimento-mercadoria e o seu canto de sereia - produtivismo científico. Na tentativa de explicar o mal-estar que impacta a academia, recorremos a Freud para pensar as angústias que nos aprisionam, e a Marx para desvendar as raízes desse mal-estar e sua possível superação. O texto aponta os limites desse processo e suas consequências pessoais, institucionais e científicas, dialogando com parte da literatura sobre o tema.

    Abstract in Spanish:

    El texto discute el malestar producido por el fetiche del conocimiento-mercancía nombrado productivismo científico. En el intento de explicar el malestar que impacta la academia hemos recurrido a Freud para pensar en la angustia que nos aprisiona y a Marx para comprender las raíces del malestar y su posible superación. El texto presenta los límites del proceso y sus consecuencias personales, institucionales y científicos en diálogo con partes de la literatura sobre el tema.

    Abstract in English:

    The essay argues the malaise provoked by the knowledge-merchandise fetishism and its mermaid enchantment - scientific productivity. In an attempt to explain the malaise that impacts the academy, we appeal to Freud to think about the anguish that imprison ourselves, and to Marx to reveal the roots of this malaise and its possible overcoming. The text points out the limits of this process and its personal, institutional and scientific consequences, dialoguing with part of literature on the subject.
  • Untitled document Resenhas

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