Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Issue: 72, Published: 2019
  • Região, regionalismo e outros espaços: deslocamentos Editorial

    Barbosa, Alexandre de Freitas; Paixão, Fernando; Dantas, Monica Duarte
  • Crossing the Backlands: remaking Spix and Martius’ journey in 1818 Artigos

    Bolle, Willi; Kupfer, Eckhard E.

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Por ocasião do bicentenário da viagem dos naturalistas alemães Spix e Martius pelo Brasil (1817-1820), dois pesquisadores e dois cineastas refizeram, em julho de 2018, um trecho daquela expedição: a travessia do sertão de Minas Gerais até a fronteira com Goiás e com a Bahia. O principal objetivo foi estudar as continuidades e as mudanças ocorridas ao longo desses 200 anos. Estes foram os lugares visitados: 1) o distrito das Minas Novas; 2) o sertão, do rio Jequitinhonha via Montes Claros e Brasília de Minas até o rio São Francisco; 3) a cidade de Januária e o Parque Nacional do Peruaçu; 4) a Serra das Araras e a Chapada Gaúcha; 5) o caminho, via Ribeirão dos Bois, rio Carinhanha e Parque Nacional Grande Sertão Veredas, até a fronteira com Goiás; 6) a volta até o rio São Francisco, nas cidades de Carinhanha e Malhada.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Commemorating the bicentenary of the Journey in Brazil (1817-1820) of the German naturalists Spix e Martius, two researchers and two cameramen remade in July 2018 a segment of that expedition: crossing the backlands of Minas Gerais up to the frontiers with Goiás and Bahia. The main purpose was to study the continuities and the changes which occured during these 200 years. The visited places were: 1) the district of Minas Novas; 2) the backlands, from the river Jequitinhonha through Montes Claros and Brasília de Minas, up to the river São Francisco; 3) the city of Januária and the National Park of the Caverns of Peruaçu; 4) the Serra das Araras and Chapada Gaúcha; 5) the route, through Ribeirão dos Bois, rio Carinhanha and National Park Grande Sertão Veredas, up to the frontier with Goiás; 6) the return, back to the river São Francisco, at the cities of Carinhanha and Malhada.
  • On the absence and emergence of the notion of regionalism in Brazilian literature: notes to rethink the problem Artigos

    Gil, Fernando Cerisara

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo examina a ausência da noção de regionalismo na crítica e na história literária brasileiras no século XIX, pois, ao contrário do que se entende, o conceito ingressou em nosso circuito crítico como modo de conceber a literatura brasileira somente no século XX. Nesse sentido, o ensaio investiga as razões dessa ausência, ainda que já houvesse produção literária que figurasse a vida rural/provincial, como também procura sinalizar o momento limiar do seu surgimento no pensamento literário.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The article examines the absence of the notion of regionalism in Brazilian criticism and literary history in the 19th century. Because, contrary to what is understood, the concept entered our critical circuit as a way of conceiving Brazilian literature only in the 20th century. In this sense, the essay investigates the reasons for this absence, even though there was already a literary production that figured rural / provincial life; but also seeks to signal the threshold moment of its emergence in literary thought.
  • Regionalism and linguistic variation: a reflection about hick language in Geraldinho’ stories Artigos

    Sousa, Julienni Lopes de; Lima, Luana Nunes Martins de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo tem por objetivo refletir sobre fenômenos linguísticos que cercam a linguagem caipira, através dos causos de Geraldo Policiano Nogueira, típico sertanejo do interior de Goiás. Realizamos um levantamento bibliográfico para analisar a linguagem, a cultura e a sociedade, numa abordagem sociolinguística, apontando para o preconceito em relação ao modo de falar de muitas variantes culturais: o falar caipira, que - analisado por meio da escuta, com transcrição de análise de alguns dos causos de Geraldinho - reflete um contexto de vida de inúmeros sujeitos da região. A discussão ainda se dá em torno da imagem do caipira que se projetou em Goiás, procurando correlacioná-la à história regional. Consideramos necessário uma mudança de perspectiva em relação às variedades presentes na língua portuguesa para contribuir com a compreensão histórica, social e cultural das diferenças entre os falares urbanos e rurais.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The article aims to reflect about linguistic phenomena that surround the hick language, by the stories of Geraldo Policiano Nogueira, typical countryside person from the interior of Goiás. We carried out a bibliographical survey to analyze the language, the culture and the society by the sociolinguistic approach, pointing to the prejudice in relation to the way of speaking of many cultural variants: the hick language that - analyzed by listening, transcription and analysis of some Geraldinho’stories - reflects a life context of countless subjects of the region. The discussion also involves the image of the hick that was projected in Goiás, trying to correlate it to the regional history. We consider necessary to change the perspective regarding the varieties present in the Portuguese Language to contribute to the historical, social and cultural understanding of the differences between urban and rural languages.
  • Presence vs absence of traces of rurality in the lexicon of Tocantins Artigos

    Silva, Greize Alves da; Borges, Patrícia Andréa

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Até o início do século XX, o Brasil era essencialmente um país rural, dinâmica que tem se modificado com as novas vias de comunicações. Os agricultores têm se deslocado para os grandes centros em busca de melhores oportunidades. Esse processo marca uma nova configuração social e, consequentemente, linguística, visto que o falante, no ambiente citadino, se submete a uma nova situação dialetal, muitas vezes marcada por processos de desenraizamento linguístico. Discute-se a manutenção ou perda de marcas lexicais conceituadas como rurais, a partir da análise dos dados coletados pelo Atlas Linguístico Topodinâmico e Topoestático do Estado do Tocantins (2018), em 12 localidades do Tocantins, junto a 96 informantes estratificados por sexo, idade e tipo de mobilidade.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Up to the early 20th century, Brazil was preponderantly a rural country. These status has changed due to the new communication routes. Farmers have transferred themselves to the great urban centers in search of better opportunities. The process has frequently impacted social attitudes and, consequently, a different linguistic stance. In the city milieu, the speaker encounters a new dialectical situation which is often marked by linguistic uprooting processes. A discussion ensues on the maintenance or loss of lexical markings, characterized as rural, on data collected in 12 sites in Tocantins, Brazil, from 96 informants stratified by gender, age and type of mobility, from the Topodynamic and Topostatic Linguistic Atlas of the State of Tocantins.
  • City, history and socio-spatial segregation in the novel “O moleque Ricardo”, by José Lins do Rego Artigos

    Hollanda, Bernardo Buarque de; Matos, Regiane

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo detém-se no exame do quarto romance de autoria do escritor José Lins do Rego, procurando mostrar de que maneira, nele, o narrador se desvencilha da paisagem canavieira do interior do Nordeste, e apresenta como locus central de sua ficção o cenário de uma grande cidade nordestina, mais precisamente, a Recife do início dos anos 1920. Procura-se evidenciar a maneira pela qual o escritor deslinda a ambiência turbulenta e excludente de uma cidade grande, com seus tipos urbanos subalternos, com a exploração social do trabalho e com seus conflitos políticos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article focuses on the examination of the fourth novel by the writer José Lins do Rego, trying to show how the narrator in the novel abandons the sugarcane landscape from the interior of the Northeast, and introduces as central locus of its fiction a big Northeastern city, more precisely, Recife from the early 1920s. We seek to highlight how the writer - an exponent of the generation that forms the social novel of the 1930s - exposes the turbulent and exclusive ambience of a big city, with its subaltern types, its social division of labor and its political conflicts.
  • “Essa dona tão perversa”: Carlos Drummond de Andrade, Nelson Rodrigues and the depictions of perversion in Rio de Janeiro’s 1940’s press Artigos

    Diego, Marcelo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Dos 55 poemas que compõem A rosa do povo, de Carlos Drummond de Andrade, 36 foram originalmente publicados na imprensa (1942-1945), e muitos deles fazem referência a esse veículo, quer ao tratá-lo como tema, quer ao estabelecer diálogos com outros textos nele reproduzidos. Propõe-se uma aproximação entre o poeta, a partir de “Caso do vestido”, e Nelson Rodrigues, com o folhetim Meu destino é pecar (sob o pseudônimo de Suzana Flag), ambos estampados nas páginas de O Jornal (1944). Para tanto, e respeitando a natureza distinta dos textos, realiza-se um close reading do poema e um exame do enredo e da retórica da prosa para observar como os escritores figuram o tema da perversão.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Of the 55 poems comprising Carlos Drummond de Andrade’sA rosa do povo, 36 were originally published in the press (1942-1945), and many of them make reference to the medium in which they appeared, either by making the medium itself of one their themes or by establishing dialogues with other texts published in the periodicals they appeared. It is intended to establish an approximation between the poet, from “Caso do vestido”, and Nelson Rodrigues, with the pamphlet Meu destino é pecar (under the pseudonym of Suzana Flag) both printed on the pages of O Jornal(1944). For this, and respecting the distinct nature of the texts, it performs a close reading of the poeme, and an examination of the plot and the rhetoric of the prose, with the aim of observing how both writers depict the theme of perversion.
  • Readings of the Dante Milano’s poetry: Sérgio Milliet and Sérgio Buarque de Holanda Artigos

    Kukul, Vanessa Moro

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Poesias, obra editada pela primeira vez em 1948, posiciona Dante Milano (1899-1991) no conjunto dos grandes poetas brasileiros. A primeira recepção crítica da obra milaniana foi veiculada nos periódicos. Trata-se de um conjunto de textos curtos, publicado grosso modo entre as décadas de 1940 e 1950 em jornais e em revistas e, não raramente, em forma de resenha. Neste estudo, interessa-me examinar os textos “O hermetismo e a poesia moderna”, de Sérgio Milliet, e “Mar enxuto”, de Sérgio Buarque de Holanda, pertencentes à primeira recepção crítica de Poesias. Essas apreciações permitem (re)pensar a constituição da poesia milaniana, ponderar a permanência ou a obliteração de argumentos críticos em relação a ela e avaliar a historicidade dos discursos críticos acerca dessa poesia.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Poesias, published for the first time in 1948, positions Dante Milano (1899-1991) in the group of great Brazilian poets. The first critical reception of the Milano’s work was published in the periodicals; it is a set of short texts, published between the 1940s and 1950s, in newspapers and magazines, and not infrequently in the form of a review. In this study, I am interested in examining Sérgio Milliet’s text “Hermetism and modern poetry” (“O hermetismo e a poesia moderna”) and Sérgio Buarque de Holanda’s text “Lean sea” (“Mar enxuto”), which belong to the first critical reception of Poesias. These assessments allow (re) thinking about the constitution of Milano’s poetry, pondering the permanence or obliteration of critical arguments in relation to it and evaluating the historicity of the critical discourses about this poetry.
  • The sacred and the profane in the poetry of Mário de Andrade Artigos

    Natal, Caion Meneguello

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo aborda a relação entre sagrado e profano na poesia de Mário de Andrade em princípios da década de 1920. São analisados seis poemas: “Noturno”, “Jorobabel”, “XXXIII”, “XXXIII (bis) Platão”, “Carnaval carioca” e “Religião”. Para tanto, dialogamos com o conceito de “verso harmônico”, tal como exposto no manifesto vanguardista “Prefácio interessantíssimo”, publicado no livro Pauliceia desvairada (1922). O objetivo é mostrar como o eixo sagrado-profano relaciona-se a dualidades mais gerais presentes nos versos do autor modernista, como vida e escrita, humano e divino, linguagem e realidade, entre outros.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The article discusses the relationship between sacred and profane in the poetry of Mário de Andrade in the early 1920s. Six poems are analyzed: “Noturno”, “Jorobabel”, “XXXIII”, “XXXIII (bis) Platão”, “Carnaval carioca” and “Religião”. For this, we dialogue with the concept of “harmonic verse”, as explained in the avant-garde manifesto “Prefácio interessantíssimo”, published in the book Pauliceia desvairada (1922). The goal is to show how the sacred-profane axis relates to more general dualities present in the verses of the modernist author, as life and writing, human and divine, language and reality, among others.
  • Cinema traces in Caio Fernando Abreu’s urban literary web Artigos

    Kogure, Linda; Esteves, Milton

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A meta é verificar de que forma os rastros de cinema são tecidos nos fios literários de “Pela noite”, de Caio Fernando Abreu, e por que seus personagens olham o mundo como se fosse cinema. Seriam reflexos da própria conversão do mundo contemporâneo em rastros de cinema e/ou de simulacros, que incluem também outros elos da indústria cultural? Seriam reflexos de uma experiência urbana percebida como telas em movimento, fruto de vivências mediadas por vidros, janelas e para-brisas como se fossem lentes de câmeras? A novela é o ponto de partida para se repensar o quanto a indústria cultural tem alterado o comportamento humano, estabelecendo novas relações entre sujeito, mundo material e aparelhos destinados à reprodutibilidade técnica das imagens.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The goal is to verify how the traces of the cinema are woven in the literary threads of the novel “Through the night”, by Caio Fernando Abreu, and the reason why its characters face the world as if it were cinema. Would it reflect the very conversion of the world into cinema and/or simulacra traces, which also includes other links of the cultural industry? Would they be reflexes of an urban experience seen as moving screens, as a result of experiences mediated by windows and windshields, as if they were camera lenses? The novel is the starting point for rethinking how much the cultural industry has been changing human behavior, establishing new relations between subject, material world and apparatus for the technical reproducibility of images.
  • An interpreter of the cangaço: Maria Christina Russi da Matta Machado Artigos

    Pericás, Luiz Bernardo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo discute panoramicamente a vida, a atuação acadêmica e a produção intelectual de Maria Christina Russi da Matta Machado, aluna de doutorado da Universidade de São Paulo e autora de As táticas de guerra dos cangaceiros (1969), livro publicado em plena ditadura militar, que teve considerável repercussão na época, especialmente entre os militantes de esquerda do país.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article discusses the life, academic performance and intellectual production of Maria Christina Russi da Matta Machado, doctoral student of the University of Sao Paulo and author of “As táticas de guerra dos cangaceiros” (1969), a book published in full military dictatorship, which had considerable repercussions at the time, especially among the left-wing militants of the country.
  • Michel Foucault, the formation paradigm and June 2013: an interpretation on national (de)formation Resenhas

    Brito, Leonardo Octavio Belinelli de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O livro Enigma do disforme: neoliberalismo e biopoder no Brasil global, de Giuseppe Cocco e Bruno Cava, retoma a crítica de Michel Foucault a respeito do neoliberalismo para oferecer uma interpretação sobre os impasses políticos da esquerda brasileira e latino-americana. Para tanto, desdobra essa crítica em dois planos: um, por assim dizer, propriamente histórico, no qual se busca reinterpretar os sentidos da formação histórica brasileira e latino-americana, e outro mais vinculado às disputas interpretativas e políticas surgidas no contexto do que denominam “ciclo progressista” brasileiro e latino-americano.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The book Enigma do disforme: neoliberalismo e biopoder no Brasil global by Giuseppe Cocco and Bruno Cava takes Michel Foucault’s critique of neoliberalism to offer an interpretation of the political impasses of the Brazilian and Latin American left. In order to do so, it unfolds this critique in two planes: one, so to speak, properly historical, in which one seeks to reinterpret the meanings of Brazilian and Latin American historical formation and another more linked to the interpretative and political disputes arising in the context of what they call “progressive cycle” in Brazil and Latin America.
  • Cordel and patrimony Documentação

    Iumatti, Paulo Teixeira
  • Cordel literature as cultural heritage Documentação

    Meneses, Ulpiano T. Bezerra de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Encaminhado ao Iphan em 2010 pela Academia Brasileira de Cordel (ABCL), o pedido de registro da literatura de cordel como patrimônio cultural imaterial envolveu um longo processo de pesquisas. O cordel foi tratado como forma de expressão e sistema que se manifesta pela palavra como ação produtiva, na capacidade de gerar efeitos. O voto do relator, após informações básicas sobre a natureza e transformações do bem, centrou-se nas suas dimensões estética, histórica, comunitária e identitária, além de sua extraordinária persistência, como um “conversor de mundos”. Incluíram-se propostas de salvaguarda.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Forwarded to Iphan in 2010 by the Brazilian Cordel Academy (ABCL), the request for registration of cordel literature as intangible cultural heritage involved a long process of research. The cordel was treated as a form of expression and a system manifested by the productive action, in the capacity to generate effects. The rapporteur’s vote, after basic information about the nature and transformations of the good, focused on its aesthetic, historical, communitarian and identity dimensions, as well as its extraordinary persistence, as a “converter of worlds”. Safeguard proposals have been included.
  • From the rapa to the registry: cordel literature as Brazil’s cultural heritage Documentação

    Melo, Rosilene Alves de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Em 2018 a literatura de cordel foi registrada como patrimônio imaterial do Brasil pelo Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan). Este artigo problematiza essa patrimonialização, considerando o registro como resultado de um conjunto de ações mobilizadas por diversos agentes que há mais de um século promovem a difusão desse gênero enquanto forma de expressão cultural do Brasil. A partir da análise de matérias publicadas em jornais, da produção intelectual e do inventário realizado pelo Iphan, este artigo recupera alguns sentidos atribuídos à literatura de cordel ao longo do tempo. Proscrito, considerado uma leitura nefasta por autoridades policiais e parte da elite intelectual, esse gênero foi alvo de ações de repressão, como a proibição de venda e circulação de folhetos. No entanto, as práticas de repressão não arrefeceram sua presença no país através dos autores e leitores que a consideram uma expressão da voz popular, da memória e da identidade nacional.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In 2018 the cordel literature was registered as intangible heritage of Brazil by the Institute of National Historical and Artistic Heritage (Iphan). This article discusses its patrimonialization, considering the record as the result of a set of actions mobilized by several agents that for more than a century have promoted the diffusion of this genre as a form of cultural expression of Brazil. From the analysis published articles in newspapers, intellectual production and the inventory carried out by Iphan, this article recovers some meanings attributed to the cordel literature over time. Proscribed, considered a nefarious reading by police authorities and part of the intellectual elite, this genre was subjected to repression actions, such as the prohibition of sale and circulation of leaflets. However, the practices of repression have not cooled their presence in the country through authors and readers who consider it an expression of popular voice, memory and national identity.
  • Cordel literature: folklore, collection and intangible heritage Documentação

    Nogueira, Antonio Gilberto Ramos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O Seminário “Acervos de cordel, bancos de dados e patrimônio em instituições públicas: desafios e perspectivas”, promovido pelo IEB/USP (2018), foi o mote para refletir sobre as singularidades do processo de patrimonialização da literatura de cordel e os usos da cultura popular no âmbito das políticas culturais. O texto analisa o Projeto Literatura de Cordel do Centro de Referência Cultural do Ceará - Ceres (1975-1990) e pontua os desafios e perspectivas das instituições de memória do cordel numa chave de leitura que evidencie a formação de coleção de folhetos por seus colecionadores.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The seminar “Acervos de cordel, bancos de dados e patrimônio em instituições públicas: desafios e perpectivas”, held by IEB/USP (2018), set the theme to reflect on the uniqueness of the patrimonialisation process of cordel literature and the uses of popular culture under the cultural policies. It analyzes the Projeto Literatura de Cordel of Centro de Referência Cultural do Ceará - Ceres (1975-1990) and points out the challenges and prospects of Cordel’s memory institutions in a key that highlights the creation of a collection of leaflets by its collectors.
  • Cordel literature and digital valorization: the property right in question Documentação

    Riaudel, Michel

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O caso da disponibilização digital promovida pela Biblioteca Virtual Cordel da Universidade de Poitiers levanta uma série de questões relativas ao reconhecimento do direito autoral, dentro do universo da literatura de cordel e fora. Oferece assim a oportunidade de uma reflexão sobre as práticas de cada um.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The case of the digital availability promoted by the Virtual Cordel Library of the University of Poitiers raises a serie of questions regarding the recognition of the property right, within the universe of cordel literature and outside. It offers the opportunity for reflection about the practices of each
  • The perennial flow of cordel literature: “virtuous” coincidences between Mário de Andrade and the Northeastern poets Documentação

    Maya, Ivone da Silva Ramos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Aproximar Mário de Andrade e os poetas da literatura de cordel pode parecer inusitado, mas se justifica pelo “descobrimento” dessa poética e suas andanças pelo Nordeste, em meados dos anos 1920, e pela adesão à causa popular expressa no alentado projeto de pesquisa Na Pancada do Ganzá, que reuniria toda a produção do folclore nacional, mas que não passou de um importante Prefácio. Foi esse o ponto de partida do ensaio em que dialogam interlocutores diversos - alguns virtuais à sua obra - como forma de mostrar o aval de Mário em relação não só à literatura clássica nordestina, mas à cultura popular como um todo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Brazilian northeastern poetry, as popularly known as “Cordel”, was overshadowed at the time due to criticism that “popular culture” was deemed of inferior quality. Yet, Mário de Andrade was an unconditional admirer and the genre is present throughout all his body of work (specially in “Na Pancada do Ganzá”). My research shows how refined the style actually was and how it created a sense of unity, mirroring the millenarian therapeutic effect that poetry can awake on. Cordel sparks interest in new readers/listeners, allowing to be constantly transmitted and embedded in some sort of a perennial flow, perpetuating itself as I prefer to believe. Therefore, one can understand why the “rhapsode” Mário de Andrade highly praised the genre and was spellbound by it.
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