Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Verificar o impacto auto-relatado de uma alteração vocal na qualidade de vida de indivíduos com queixa de voz, de acordo com gênero, idade e uso vocal profissional. MÉTODOS: Foram analisados 1304 questionários - Qualidade de Vida em Voz (QVV) - respondidos por brasileiros com queixa vocal variada, sendo 996 mulheres e 308 homens. No tratamento estatístico foram feitas comparações entre gênero, idade e nível de uso vocal profissional. RESULTADOS: Os resultados totais foram similares nos três domínios para homens (total 75,5; físico 71,3; sócio-emocional 82,3) e mulheres (total 74,9; físico 70,7; sócio-emocional 82,1). Observaram-se maiores escores do QVV nos indivíduos entre 20 e 29 anos (total 82,2; físico 77,8; sócio-emocional 89,2). De acordo com o nível de uso da voz, profissionais do nível I apresentaram os maiores índices (total 80,93 e físico 80,97). CONCLUSÃO: O impacto auto-relatado na qualidade de vida relacionado a uma alteração vocal foi percebido de maneira semelhante por homens e mulheres. Os indivíduos de 20 a 29 anos perceberam o impacto da disfonia na sua qualidade de vida diferente dos indivíduos das outras faixas etárias. Os profissionais com grande demanda de voz falada artística relataram sofrer o menor impacto de um problema de voz na qualidade de vida.Abstract in English:
PURPOSE: To verify the self-reported impact of a vocal disorder on the quality of life of individuals with vocal complaints, according to gender, age and occupational use of voice. METHODS: We analyzed 1034 Voice-Related Quality of Life (VRQOL) protocols answered by Brazilian individuals with varied vocal complaints. The subjects were 996 women and 308 men. Statistical analyses compared the variables gender, age and level of occupational use of voice. RESULTS: Total results were similar for men (total 75.5; physical 71.3; socio-emotional 82.3) and women (total 74.9; physical 70.7; socio-emotional 82.1) in the three domains. Higher VRQOL scores were observed for individuals with ages between 20 and 29 years (total 82.2; physical 77.8; socio-emotional 89.2). CONCLUSION: The self-reported impact of a vocal disorder in the quality of life was similarly noticed by men and women. The subjects aged between 20 and 29 years had different perceptions regarding the impact of dysphonia in their quality of life when compared to individuals of the other age ranges. Vocal disorders caused less impact on the quality of life of elite vocal performers.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Avaliar a auto-imagem vocal e caracterizar auditiva e acusticamente as vozes de sujeitos com Transtorno Obsessivo Compulsivo (TOC), comparadas a um grupo controle sem queixas psiquiátricas e vocais, além de analisar aspectos psicológicos que possam estar envolvidos nas questões vocais avaliadas. MÉTODOS: Constituiu-se uma amostra de 35 indivíduos, homens e mulheres, com idades entre 16 e 74 anos, sendo 17 com TOC e 18 casos controle. Todos os pesquisados foram submetidos aos seguintes protocolos de pesquisa: Escala de Depressão de Beck, Escala de Ansiedade de Beck e o protocolo para a caracterização da voz de sujeitos com manifestações psiquiátricas. Os sujeitos responderam ainda ao questionário de análise psicodinâmica da voz com enfoque na auto-imagem vocal e foram submetidos à avaliação perceptivo-auditiva e análise acústica da voz. RESULTADOS: Na análise da auto-imagem vocal, os aspectos significativos descritos pelo grupo clínico foram as características vocais triste e ruim. Na avaliação perceptivo-auditiva, houve predomínio do tipo voz rouco-soprosa em grau leve, alterações na ressonância, velocidade de fala e na modulação e entonação. Houve diferenças entre os valores de jitter e shimmer. Não foram observados valores fora do padrão de normalidade com relação ao tremor, nem diferenças entre os grupos quanto aos valores de frequência fundamental. CONCLUSÃO: Foi possível compreender a percepção do indivíduo com TOC sobre sua própria voz e os desvios na emissão vocal. Assim, o fonoaudiólogo pode obter informações que permitam melhorar a qualidade de vida destes por meio de uma intervenção fonoaudiológica, visando, também, a interdisciplinaridade.Abstract in English:
PURPOSE: To assess the vocal self-image and to characterize auditory and acoustic aspects of the voices of individuals with Obsessive-Compulsive Disorder (OCD), compared to a control group without psychiatric and vocal complaints, in addition to analyze the psychological aspects that may be involved in the evaluated vocal issues. METHODS: The sample consisted of 35 individuals - 17 with OCD and 18 control cases - of both genders, with ages between 16 and 74 years. All subjects underwent the following research protocols: Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory, and the protocol for the characterization of the voices of individuals with psychiatric manifestations. The subjects also answered the voice psychodynamic analysis questionnaire focusing on their vocal self-image, and were submitted to auditory-perceptive evaluation and acoustic analysis of voice. RESULTS: In the analysis of the vocal self-image, the significant aspects described by the clinical group were the vocal characteristics sad and bad. In the auditory-perceptive analysis, there was a predominance of the slightly hoarse, breathy voice, alterations in resonance, speech rate, modulation and intonation. There were differences between jitter and shimmer values. All values regarding tremor were within normal standard parameters, and no differences were found between the groups regarding fundamental frequency values. CONCLUSION: It was possible to understand the perception of individuals with OCD regarding their own voices, and the deviations in vocal emissions. Thus, the speech-language pathologist can obtain information that allows the improvement in the quality of life of these individuals through speech-language pathology intervention, also aiming at interdisciplinarity.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Este estudo transversal e prospectivo objetivou avaliar qualidade vocal, respiração e região cervicoescapular em instrumentistas de sopro integrantes da Banda Musical do Exército. MÉTODOS: Foram estudados 42 sujeitos do gênero masculino, militares, com idades entre 20 e 45 anos, divididos em: Grupo Experimental, com 30 instrumentistas de sopro, e Grupo Controle, com 12 instrumentistas de percussão. Todos passaram por entrevista; avaliação vocal - registro da voz e análise perceptivo-auditiva com uso da escala GRBASI; avaliação do tipo respiratório; avaliação fisioterapêutica da região cervicoescapular - inspeção visual dos perfis anterior, lateral e posterior, palpação dos músculos trapézio fibras-superiores, esternocleidomastoídeos, escalenos e base de occipital; e testes de mobilidade cervical e de encurtamentos musculares. RESULTADOS: Não houve diferença entre Grupo Experimental e Controle quanto à presença de queixas vocais; os sujeitos do Grupo Experimental apresentaram mais sintomas laríngeos e relataram mais dor em músculo trapézio e região cervical quando comparados aos sujeitos do Controle. Os sujeitos do Grupo Experimental apresentaram maior alteração nos parâmetros vocais tensão e instabilidade do que os sujeitos do Grupo Controle. Constatou-se maior incidência da respiração costodiafragmático-abdominal no Grupo Experimental. Não houve diferença entre os grupos estudados quanto à postura, encurtamentos musculares e mobilidade cervical; porém o Grupo Experimental apresentou mais dor à palpação em músculo trapézio - fibras superiores. CONCLUSÃO: Os militares instrumentistas de sopro apresentaram alterações vocais e da musculatura cervicoescapular e necessitam de ações de promoção à saúde vocal e postural.Abstract in English:
PURPOSE: This cross-sectional prospective study had the aim to evaluate vocal quality, breathing and the cervicoscapular region in wind instrumentalists of the Army Band. METHODS: Forty-two male military subjects with ages ranging from 20 to 45 years were divided into: Experimental Group, with 30 wind instrumentalists, and Control Group, with 12 percussionists. All subjects underwent an interview, vocal evaluation - voice record and auditory-perceptual analysis using the GRBASI scale, respiratory type evaluation, physical therapy evaluation of the cervicoscapular region - visual examination of anterior, lateral and posterior profiles, palpation of the trapezius, sternocleidomastoid, scalene and base of occipital muscles, and cervical mobility and muscle shortenings tests. RESULTS: No difference was found between Experimental and Control groups regarding the presence of vocal complaints; subjects from the Experimental Group had more laryngeal symptoms and reported more pain in the trapezius muscle and the cervical region, when compared to control subjects. They also had greater alterations in vocal tension and instability parameters than subjects from the Control Group. There was a higher incidence of costodiaphragmatic-abdominal breathing among the Experimental Group subjects. There was no difference between the groups regarding posture, muscle shortenings, and cervical mobility; however, the Experimental Group presented more pain during the palpation of the trapezius muscle. CONCLUSION: The military wind instrumentalists presented vocal and cervicoscapular alterations, and require actions to promote vocal and postural health.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Analisar a legislação a respeito de riscos ocupacionais, com destaque para aqueles relacionados à saúde e à voz do professor. MÉTODOS: Trata-se de pesquisa bibliográfica, de caráter qualitativo, que considerou as políticas públicas sobre Saúde e Segurança no Trabalho. As Normas Regulamentadoras foram lidas e seus conteúdos analisados e organizados por categorias, com recorte para aqueles referentes ao ambiente escolar. RESULTADOS: As 33 normas focalizam os fatores de risco, níveis de tolerância e controle para saúde e segurança no trabalho. Os agentes ambientais nocivos são múltiplos e suas especificidades, como concentração e frequência, determinam o nível de tolerância à exposição. Na escola, os riscos ambientais como ruído, poeira, temperatura e iluminação inadequadas, dentre outros, estão presentes, porém em grau leve. O tratamento acústico, de iluminação e de ventilação é indicado para controle desses riscos. Os documentos mostram situações de agravos à saúde dos trabalhadores em graus de risco muito maiores do que aqueles da docência. Não há explicitação de fatores inerentes à organização do trabalho e os cuidados com a voz limitam-se à profissão de teleoperador, o que pode servir de referência para o professor. CONCLUSÃO: A legislação trabalhista é ampla ao abarcar a diversidade de condições de trabalho e garantir a saúde dos trabalhadores. A docência apresenta riscos ocupacionais à saúde mais leves do que outras profissões; contudo, os fatores organizacionais do trabalho, assim como os distúrbios de voz, muito frequentes na docência, carecem de maior atenção da legislação no Brasil.Abstract in English:
PURPOSE: To analyze the legislation regarding occupational risks, highlighting those related to teacher's health and voice. METHODS: A bibliographic search of qualitative nature regarding the public policies about Health and Security at Work was carried out. The Regulatory Standards were read and their contents analyzed and organized into categories, detaching those from the scholar environment. RESULTS: The 33 regulatory standards focus the risk factors, tolerance levels, and control for health and security at work. The harmful environmental agents are multiple and their specificities, such as concentration and frequency, determine the level of tolerance to exposition. At school, the environmental risks like noise, dust, temperature and inadequate lighting, among others, are present, however in a mild degree. The acoustic, lighting and exhaust ventilation treatments are indicated for the control of such risks. The documents show situations of worsening of the workers' health in much higher degrees of risk than those from teaching activities. There is no explicitation of factors inherent to the work organization, and the care with the voice is limited to the profession of telesales workers, which can serve as a reference to the teacher's work. CONCLUSION: Labor legislation is ample to cover the diversity of work conditions and to ensure the workers' health. Teaching presents milder occupational risks to health than other professions; nevertheless, the organizational factors of work, as well as voice disorders, very frequent in this activity, demand greater attention from Brazilian legislation.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Conhecer os efeitos, para a audição, da exposição combinada ao monóxido de carbono e ao ruído em um grupo de operadores de empilhadeira. MÉTODOS: Realizou-se audiometria convencional em grupo controle exposto apenas ao ruído (Grupo 1) e um grupo de funcionários expostos ao monóxido de carbono e ao ruído (Grupo 2). RESULTADOS: Observou-se um caso sugestivo de perda auditiva induzida por ruído para o grupo exposto somente ao ruído (Group 1), e cinco casos para o grupo exposto ao monóxido de carbono e ruído (Group 2). A ocorrência de mudança significativa de limiar também foi maior no Grupo 2. Observaram-se diferenças nos limiares auditivos da orelha esquerda nas frequências de 1 kHz e 8 kHz no Grupo 2, comparativamente ao Grupo 1. CONCLUSÃO: Os resultados demonstraram efeitos auditivos significativos causados pela exposição combinada ao monóxido de carbono e ao ruído em operadores de empilhadeira, em comparação ao grupo exposto somente ao ruído. Conclui-se que é imprescindível a realização dos monitoramentos ambiental, biológico e auditivo nos operadores de empilhadeira, independentemente do nível de ruído ao qual se encontram expostos.Abstract in English:
PURPOSE: To get to know the effects of the combined exposure to carbon monoxide and noise on hearing, in a group of forklift operators. METHODS: A pure tone audiometry was carried out in a control group exposed only to noise (Group 1), and a group of employees exposed to both carbon monoxide and noise (Group 2). RESULTS: A single case of noise-induced hearing loss was observed in the group exposed to noise (Group 1), and five cases were observed in the group exposed to both carbon monoxide and noise (Group 2). The occurrence of significant threshold change was also higher in Group 2. There was a difference between the auditory thresholds in 1 and 8 kHz of the left ear in Group 2, when compared to Group 1. CONCLUSION: Results showed significant auditory effects caused by the combined exposure of forklift operators to carbon monoxide and noise, when compared to the group exposed only to noise. Thus, environmental, biological, and auditory monitoring of forklift operators is indispensable, regardless the level of noise to which they are exposed.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Caracterizar a interferência da tontura na qualidade de vida de adultos com migrânea qualificando seus efeitos impostos no cotidiano destes indivíduos nos aspectos físico, emocional e funcional, por meio do questionário DHI (Dizziness Handicap Inventory) Versão Brasileira. MÉTODOS: Foram avaliados 25 pacientes adultos com diagnóstico de migrânea, de ambos os gêneros, com idades variando entre 20 e 80 anos. Os pacientes que apresentaram queixa de tontura responderam ao questionário DHI Versão Brasileira, que avalia a interferência da tontura na qualidade de vida dos pacientes, abordando os aspectos emocional, físico e funcional. RESULTADOS: Dos 25 pacientes com migrânea entrevistados, 80% apresentaram queixa de tontura, dos quais 90% eram do gênero feminino. Os aspectos funcionais e físicos tiveram frequências de respostas semelhantes, comparadas entre si, diferenciando-se do emocional, que gerou mais inconsistências de respostas, além de ter apresentado um menor índice das mesmas, sendo este o aspecto que menos afeta a vida desses pacientes. CONCLUSÃO: O aspecto funcional foi o mais prejudicado na qualidade de vida dos pacientes pesquisados, seguido do aspectos físico e emocional, respectivamente. O DHI mostrou-se um instrumento fundamental como complemento na avaliação e no acompanhamento da evolução clínica desses indivíduos.Abstract in English:
PURPOSE: To characterize the interference of dizziness in the quality of life of adults with migraine by describing its effects on the physical, emotional and functional aspects of the daily life of these individuals, using the questionnaire DHI (Dizziness Handicap Inventory) Brazilian Version. METHODS: Twenty-five adult patients of both genders, with ages between 20 and 80 years and diagnosis of migraine were evaluated. The subjects with dizziness complaints completed the DHI questionnaire Brazilian Version, which assesses the interference of dizziness in the quality of life of individuals, regarding physical, emotional and functional aspects. RESULTS: From the 25 patients with migraine interviewed, 80% presented dizziness complaint, and 90% of these were women. Functional and physical aspects had similar responses, compared to each other, which were different from the emotional aspect, which presented more inconsistent answers and a lower score. The emotional aspect was the one that less affected the patients' lives. CONCLUSION: The functional aspect was the most impaired in the quality of life of the studied patients, followed by physical and emotional aspects, respectively. The DHI proved to be an essential instrument to complement patients' assessment and for the monitoring of their clinical evolution.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Verificar a influência do tempo de uso da amplificação sobre o benefício obtido com as próteses auditivas, para novos usuários e comparar os resultados de usuários de amplificação linear e não linear com compressão dinâmica. MÉTODOS: foram examinados 37 indivíduos portadores de perda auditiva neurossensorial de grau leve a moderadamente severo, novos usuários de próteses auditivas. Os indivíduos foram reunidos em dois grupos: Grupo Linear - composto por 13 indivíduos adaptados com amplificação linear; e Grupo Não Linear - composto por 24 indivíduos adaptados com compressão dinâmica. As avaliações foram realizadas 14 e 90 dias após a adaptação das próteses. Foram obtidos, em campo livre, os limiares de reconhecimento de sentenças no silêncio e no ruído e os índices percentuais de reconhecimento de sentenças no silêncio e no ruído. Os dados foram analisados por meio dos testes de Wilcoxon e Mann-Whitney. RESULTADOS: Os valores obtidos após 14 e 90 dias de uso da amplificação, para ambos os grupos, não apresentaram diferenças significativas. Quando comparados os grupos, os valores também não revelaram diferenças estatísticas. CONCLUSÃO: Não foi verificada influência do tempo de uso da amplificação sobre o benefício obtido com as próteses. Não houve diferenças nos resultados alcançados pelos novos usuários de amplificação linear daqueles obtidos pelos novos usuários de amplificação não linear.Abstract in English:
PURPOSE: To verify the influence of the period of amplification use over the benefit obtained with hearing aids for new users, and to compare the results of users of linear and non linear amplification with dynamic compression. METHODS: Thirty-seven individuals with mild to moderate-severe sensorineural hearing loss who were new users of hearing aids were examined. Individuals were gathered in two groups: Linear Group - comprising 13 individuals with linear amplification fitting; and Non Linear Group - comprising 24 individuals with dynamic compression fitting. Evaluations were carried out 14 and 90 days after hearing aids fitting, in sound field. The sentence recognition threshold was obtained both in silence and in noise, as well as the percentual indexes of sentences recognition. Data were analyzed using the Wilcoxon and the Mann-Whitney tests. RESULTS: The values obtained after 14 and 90 days of amplification use, for both groups, did not show significant differences. The values also did not reveal any differences when the groups were compared. CONCLUSION: It was not found any influences of the period of amplification use over the benefit obtained from hearing aids. There were no differences between the results achieved by new users of linear amplification and those of new users of non linear amplification.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Avaliar o processamento auditivo em idosos por meio do teste de resolução temporal Gaps in Noise e verificar se a presença de perda auditiva influencia no desempenho nesse teste. MÉTODOS: Sessenta e cinco ouvintes idosos, entre 60 e 79 anos, foram avaliados por meio do teste Gaps In Noise. Para seleção da amostra foram realizados: anamnese, mini-exame do estado mental e avaliação audiológica básica. Os participantes foram alocados e estudados em um grupo único e posteriormente divididos em três grupos segundo os resultados audiométricos nas frequências de 500 Hz, 1, 2, 3, 4 e 6 kHz. Assim, classificou-se o G1 com audição normal, o G2 com perda auditiva de grau leve e o G3 com perda auditiva de grau moderado. RESULTADOS: Em toda a amostra, as médias de limiar de detecção de gap e de porcentagem de acertos foram de 8,1 ms e 52,6% para a orelha direita e de 8,2 ms e 52,2% para a orelha esquerda. No G1, estas medidas foram de 7,3 ms e 57,6% para a orelha direita e de 7,7 ms e 55,8% para a orelha esquerda. No G2, estas medidas foram de 8,2 ms e 52,5% para a orelha direita e de 7,9 ms e 53,2% para a orelha esquerda. No G3, estas medidas foram de 9,2 ms e 45,2% para as orelhas direita e esquerda. CONCLUSÃO: A presença de perda auditiva elevou os limiares de detecção de gap e diminuiu a porcentagem de acertos no teste Gaps In Noise.Abstract in English:
PURPOSE: To assess the auditory processing of elderly patients using the temporal resolution Gaps-in-Noise test, and to verify if the presence of hearing loss influences the performance on this test. METHODS: Sixty-five elderly listeners, with ages between 60 and 79 years, were assessed with the Gaps-in-Noise test. To meet the inclusion criteria, the following procedures were carried out: anamnesis, mini-mental state examination, and basic audiological evaluation. The participants were allocated and studied as a group, and then were divided into three groups, according to audiometric results for the frequencies of 500 Hz, 1, 2, 3, 4 and 6 kHz. Thus, subjects in G1 had normal hearing, participants in G2 were classified with mild hearing loss, and those in G3 had moderate hearing loss. RESULTS: In the entire sample, the mean gap detection threshold and the mean percentage of correct responses were, respectively, 8.1 ms and 52.6% for the right ear, and 8.2 ms and 52.2% for the left ear. In G1, these measures were 7.3 ms and 57.6% for the right ear, and 7.7 ms and 55.8% for the left ear. In G2, these measures were 8.2 ms and 52.5% for the right ear, and 7.9 ms and 53.2% for the left ear. In G3, the measures were 9.2 ms and 45.2% for the right and left ears. CONCLUSION: The presence of hearing loss increased the gap detection thresholds and lowered the percentage of correct responses on the Gaps-in-Noise test.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Elaborar a versão em Português Brasileiro do teste de identificação de sentenças dicóticas (DSI). MÉTODOS: As frases utilizadas na versão em Português do teste DSI foram extraídas do teste de identificação de sentenças sintéticas (SSI) em Português. Foi realizado um método de combinação onde formaram-se 45 pares de frases, sendo cada par de frases correspondente a um item de teste. Os itens foram distribuídos em cinco grupos, sendo que cada grupo corresponde a uma condição do teste. Para realizar essa disposição, criou-se um programa na plataforma computacional Matlab 7.0, que utilizou o método Monte Carlo ou método da força bruta para obter a distribuição dos itens em cada grupo. As frases foram editadas, gravadas e finalizadas; para a manipulação dos dados utilizou-se o programa CaKewalk Sonar 2.2. Para a finalização, acabamento e padronização da gravação utilizou-se o programa Sound Forge. RESULTADOS: Como resultado obteve-se um compact disc com seis faixas para serem aplicadas na avaliação comportamental do processamento auditivo, nas seguintes etapas: calibração, treino, integração binaural, escuta direcionada à direita e escuta direcionada à esquerda. Para o uso na reabilitação dos distúrbios do processamento auditivo recomenda-se o uso das faixas de calibração e de treinamento auditivo. CONCLUSÃO: O compact disc com a versão em Português Brasileiro do teste DSI constou de seis faixas: calibração, treino, integração binaural, escuta direcionada à direita, escuta direcionada à esquerda e treinamento auditivo.Abstract in English:
PURPOSE: To develop the Brazilian Portuguese version of the dichotic sentence idenfication test (DSI). METHODS: The sentences used in the Portuguese version of DSI test were extracted from the Synthetic Sentece Identification (SSI) test in Portuguese. A method of combination was used in order to create 45 pairs of sentences, each pair corresponding to a test item. The items were divided into five groups, each group corresponding to a specific test condition. For this purpose, a computer program was designed in the Matlab 7.0 computing platform, using the Monte Carlo method, or the brute force method, for the distribution of items in each group. The sentences were edited, recorded and finalized; for manipulation of data it was used the CaKewalk Sonar 2.2 program. Finally, the Sound Forge program was used for finalization and standardization of the recording. RESULTS: As a result, a compact disc with six tracks was obtained to be used as part of the behavioral assessment of auditory processing, including the following tracks: calibration, practice, binaural integration, directed attention to the right and to the left ears. The use of the calibration and auditory training tracks is recommended for use in the rehabilitation of auditory processing disorders. CONCLUSION: The compact disc with the Brazilian Portuguese version of the DSI test consisted of six tracks: calibration, practice, binaural integration, directed attention to the right and to the left ears and auditory training.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Apresentar uma escala de testes destinada a avaliar as competências de leitura e investigar sua confiabilidade na mensuração do desempenho de crianças de oito anos a 11 anos e 11 meses. MÉTODOS: Foi elaborado um instrumento, contendo 12 itens de teste, organizados em quatro campos de competências: Conhecimento de Letras e Relação Fono-grafêmica, Decodificação de Itens Isolados, Fluência de Leitura de Textos, Compreensão de Leitura. Para o estudo da confiabilidade foram selecionadas 100 crianças (64 meninas) de escolas da rede pública com idade de oito anos a 11 anos e 11 meses. Vinte crianças (12 meninas) participaram do estudo de aplicabilidade que resultou na versão de estudo da Escala de Leitura, que foi utilizada na avaliação das demais 80 crianças (52 meninas). As respostas obtidas foram analisadas e computadas para a atribuição de escores de item, que permitiram o cálculo dos escores por campo de competência e do escore bruto da escala. Estes dados foram submetidos a análise estatística para a obtenção do coeficiente alpha de Cronbach, empregado no estudo da confiabilidade do instrumento. Complementarmente, procedeu-se ao estudo das correlações entre os itens (coeficiente de correlação de Pearson). Adotou-se nível de significância de 0,05. RESULTADOS: Na análise da consistência interna obteve-se α=0,866 para a Escala de Leitura. Correlações entre os itens foram observadas em algumas escalas, variando de fracas a fortes e corroboraram os valores do coeficiente alpha. CONCLUSÃO: A Escala de Leitura mostrou-se confiável para mensurar o desempenho das crianças da amostra.Abstract in English:
PURPOSE: To present a range of tests for the assessment of reading skills, and to investigate its reliability in measuring the performance of children from eight to 11 years and 11 months old. METHODS: It was created an instrument containing 12 test items organized into four assessment skills: Knowledge of Letters and Phonographemic Correspondence, Decoding of Isolated Items, Text-Reading Fluency, Reading Comprehension. For the reliability study, 100 children (64 girls) from public schools, with ages ranging from eight years to 11 years and 11 months, were selected. Twenty of these children (12 girls) participated in the applicability study, which resulted in the version of the Reading Scale used in the present study to assess the remaining 80 children (52 girls). The responses obtained were analyzed and scored by item, which allowed the calculation of a score for each assessment skill and the raw score. Data were statistically analyzed to obtain the Cronbach's alpha coefficient, used to calculate the instrument's reliability. Additionally, a study of correlations between items (Pearson's correlation coefficient) was carried out. A 0.05 level of significance was adopted. RESULTS: The internal consistency analysis obtained α=0.866 for the Reading Scale. Correlations between the items were observed in some scales, ranging from weak to strong, and corroborated the alpha coefficient values. CONCLUSION: The Reading Scale was a reliable instrument to measure the reading performance of the subjects.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Verificar a relação entre o uso da estratégia de alongamento compensatório e a consciência do próprio desvio de fala e entre essa e diferentes hipóteses de escrita. MÉTODOS: Crianças com idades entre cinco anos, zero meses e 26 dias e seis anos, 11 meses e 26 dias e diagnóstico de desvio fonológico compuseram a amostra. Aplicou-se o Teste de Consciência do Próprio Desvio de Fala e a Avaliação da Hipótese de Escrita. A estratégia de alongamento compensatório foi identificada com auxílio da espectrografia acústica. Foram formados dois grupos: grupo que faz uso da estratégia de alongamento compensatório e grupo que não faz uso dessa estratégia. Analisou-se a relação entre o uso da estratégia estudada e a consciência do próprio desvio de fala individualmente e entre os grupos. Conforme a hipótese de escrita, a amostra foi dividida em grupo com hipótese de escrita pré-silábica e grupo com hipótese de escrita silábica. Os dados foram analisados através do teste estatístico Kruskal-Wallis. RESULTADOS: Os resultados demonstraram que o grupo que não fez uso da estratégia de alongamento compensatório obteve média superior na consciência do próprio desvio de fala ao grupo que fez uso da estratégia. O grupo com hipótese de escrita silábica obteve média superior ao grupo pré-silábico na consciência do próprio desvio. CONCLUSÃO: As crianças podem fazer uso da estratégia de alongamento compensatório e não ter consciência do próprio desvio de fala; ou podem ter consciência do próprio desvio e não fazer uso dessa estratégia. Observou-se uma possível relação entre a consciência do próprio desvio de fala e a hipótese de escrita.Abstract in English:
PURPOSE: To verify the relationship between the use of the compensatory lengthening strategy and the awareness of their own speech impairment, as well as between the latest and different writing hypotheses. METHODS: The sample was composed by children with ages between five years, zero months and 26 days and six years, 11 days and 26 days, diagnosed with phonological disorder. The Awareness of Their Own Speech Impairment Test and the Writing Hypotheses Evaluation were carried out. The compensatory lengthening strategy was identified using acoustic spectrography, and subjects were divided into two groups: one that uses the compensatory lengthening strategy, and another one that does not use this strategy. It was analyzed the relation between the use of the compensatory lengthening strategy and the awareness of their own speech impairment, both individually and between the groups. The sample was also divided according to the writing hypotheses into a group with pre-syllabic and a group with syllabic writing hypothesis. Data were analyzed using the Kruskal-Wallis test. RESULTS: The results showed that the group that did not use the compensatory lengthening strategy had higher awareness of their own speech impairment than the group that used the compensatory lengthening strategy. The group with syllabic writing hypothesis achieved higher average than the group with pre-syllabic writing hypothesis regarding awareness of their own speech impairment. CONCLUSION: Children can either use the compensatory lengthening strategy and not be aware of their own Speech Impairment, or be aware and not use the strategy. It was observed a possible relationship between awareness of their own speech impairment and writing hypothesis.Abstract in Portuguese:
OBJETIVOS: Analisar a confiabilidade das transcrições fonológicas de crianças com Alteração Específica de Linguagem (AEL), e verificar se há diferença entre a confiabilidade das tarefas das crianças que eram capazes de realizar discurso na época da coleta da fonologia e daquelas que ainda não possuíam essa habilidade. MÉTODOS: Tarefas de nomeação de figuras e imitação de vocábulos de 37 crianças com AEL, de três a cinco anos, previamente coletadas e analisadas, foram transcritas pela segunda vez. Posteriormente, as pesquisadoras tiveram acesso às primeiras transcrições para realizar o cálculo de confiabilidade. Para as tarefas cujo índice de discordância foi superior a 20%, foi realizada uma terceira transcrição. Verificamos também que crianças eram capazes de realizar discurso na época da coleta da prova de fonologia. RESULTADOS: Para ambas as tarefas, houve predomínio de índice de concordância inferior a 80% (p<0,001) entre as duas primeiras transcrições, enquanto que esse índice superou 80% (p<0,001) quando comparadas a 1ª com a 2ª e a 3ª transcrições (p=0,001 para a nomeação e p<0,001 para a imitação). Houve diferença entre a 2ª e a 3ª transcrições de ambas as tarefas (p<0,001). Não houve diferença na confiabilidade das tarefas analisadas (2as transcrições: p=0,565; 3as transcrições: p=0,645). Comparando-se as crianças capazes de elaborar discurso com aquelas que não eram, observou-se diferença apenas nas 3ª transcrições da tarefa de nomeação (p=0,033). CONCLUSÃO: A confiabilidade das transcrições fonológicas de crianças com AEL foi baixa, e as tarefas de nomeação das crianças que realizaram discurso apresentaram confiabilidade mais alta.Abstract in English:
PURPOSE: To analyze the reliability level of phonological transcriptions of speech samples produced by children with Language Impairment (LI), and to verify whether there was significant disagreement between the transcriptions, by comparing subjects who were able to produce discourse and those who were not. METHODS: Speech samples of 37 three- to five-year-old subjects with LI, previously collected and analyzed using two tasks (picture naming and repetition of words), were re-transcribed. Subsequently, the researchers accessed the first transcriptions, in order to calculate the agreement level. Transcriptions whose disagreement index was higher than 20% were transcribed for the third time. The ability to produce discourse at the time of data collection was also considered in the analysis. RESULTS: For both tasks, there was a predominance of agreement lower than 80% (p<0.001) when the first two transcriptions were taken into account. Meanwhile, the agreement between the first, the second and the third transcriptions was higher than 80% (picture-naming task: p=0.001; repetition of words: p<0.001). A difference was found between the second and the third transcriptions (p<0.001). There was no difference in the reliability of the analyzed tasks (second transcriptions: p=0.565; third transcriptions: p=0.645). The comparison between the subjects who were able to produce discourse and those who were not showed a difference only in the third transcriptions of the picture-naming task (p=0.033). CONCLUSION: The reliability of phonological transcriptions of children with LI was low, and the picture-naming tasks of children who were able to produce discourse presented higher reliability.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Investigar a associação entre estado nutricional e desenvolvimento da linguagem infantil. MÉTODOS: Participaram do estudo 34 crianças de quatro a seis anos e 11 meses de idade de creches de Belo Horizonte, Minas Gerais. As crianças foram avaliadas quanto ao desenvolvimento da linguagem receptiva e expressiva utilizando-se as tarefas do instrumento de Avaliação de Desenvolvimento de Linguagem (ADL). Para a avaliação nutricional foram utilizados os índices estatura/idade e peso/idade, de acordo com os padrões e curva de crescimento da OMS. RESULTADOS: Em relação à linguagem, 13 (38%) apresentaram alterações; e quanto ao estado nutricional, 26 crianças (76%) eram eutróficas, seis (18%) estavam em risco nutricional, uma (3%) estava desnutrida e uma (3%) tinha sobrepeso. Ao comparar as médias dos percentis estatura/idade e peso/idade entre as crianças com e sem distúrbio do desenvolvimento da linguagem, não se encontrou diferença. CONCLUSÃO: Não foi observada associação entre estado nutricional e desenvolvimento da linguagem nas crianças. Contudo, os percentis estatura/idade e peso/idade foram, tendenciosamente, menores no grupo de crianças com distúrbio de linguagem.Abstract in English:
PURPOSE: To investigate the association between nutritional status and child language development. METHODS: The study included 34 children from four to six years and 11 months of age, enrolled in day care centers of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. Children were assessed for receptive and expressive language development using the tasks of the instrument Language Development Evaluation (ADL). Nutritional screening used the weight-for-age and length/height-for-age indexes, according to the WHO's Child Growth Standards. RESULTS: Regarding language, 13 (38%) children presented alterations; and, regarding nutritional status, 26 (76%) were well-nourished, six (18%) were at nutritional risk, one (3%) was malnourished, and one (3%) was overweight. When the means for the height/age and the weight/age indexes were compared between children with and without language development impairments, no difference was found. CONCLUSION: No association was observed between nutritional status and language development in the studied children. However, the indexes height-for-age and weight-for-age tended to be lower in children with language impairment.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Verificar a prevalência do aleitamento materno em prematuros com peso acima de 1500 g, na alta hospitalar e até o 6º mês de vida. MÉTODOS: Trata-se de um estudo descritivo observacional, retrospectivo, de caráter quantitativo, baseado na análise de prontuários de bebês nascidos entre janeiro de 2006 e dezembro de 2007, que foram assistidos pelo serviço de Fonoaudiologia na unidade pediátrica e ambulatório de Fonoaudiologia de um Hospital de Base. Foram incluídos recém-nascidos pré-termo de baixo peso, com ausência de doenças congênitas cardíacas, pulmonares ou síndromes genéticas e índice de APGAR maior que três no 1º minuto e cinco no 5º minuto. RESULTADOS: Dos 156 prontuários estudados, constatou-se que a prevalência de aleitamento materno exclusivo na alta hospitalar foi de 58,3%. Aos seis meses de vida do bebê foi observado uma prevalência de 22,2% em aleitamento materno exclusivo. CONCLUSÃO: A prevalência do aleitamento materno exclusivo mostrou-se bastante aquém do valor recomendado pela Organização Mundial de Saúde, que é de aleitamento materno exclusivo até o sexto mês de vida.Abstract in English:
PURPOSE: To verify the prevalence of breastfeeding in preterm infants weighting over 1500 g at hospital discharge and until six months of life. METHODS: This is a quantitative descriptive observational retrospective study, based on the analysis of records of infants born between January 2006 and December 2007, which were assisted by the Speech-Language Pathology department in the pediatric unit and the Speech-Language Pathology outpatient clinic of a hospital. The inclusion criteria were: low birth weight preterm infants, with no congenital heart or pulmonary diseases, no genetic syndromes, and APGAR score higher than three at one minute and five at five minutes. RESULTS: The results from the 156 records studied showed that the prevalence of exclusive breastfeeding at hospital discharge was 58.3%. At six months it was observed a prevalence of 22.2% of exclusive breastfeeding. CONCLUSION: The prevalence of exclusive breastfeeding was well below the World Health Organization recommendation, which is exclusive breastfeeding until the sixth month of life.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Investigar a prevalência do uso de sonda nasogástrica em bebês com fissura labiopalatina, sua correlação com tipo de fissura, maternidade e cidade de origem, e a idade na primeira consulta. MÉTODOS: A amostra constituiu-se de 137 bebês de ambos os gêneros, com fissura de lábio e/ou palato, sem outros comprometimentos, nascidos a termo, e que chegaram para primeira consulta em um centro especializado em fissura entre zero e 12 meses (mediana=33 dias). Realizou-se análise estatística pelo teste de coeficiente de contingência (p<0,05). RESULTADOS: Da amostra total, 61% eram do gênero masculino e 39% do feminino, 51% apresentavam fissura de lábio e palato, 35% de palato e 14% de lábio. Quanto ao nascimento, 36% nasceram em maternidades particulares e 64% em públicas, 60% em Belo Horizonte, 15% em outras cidades da região metropolitana e 25% no interior do estado. O uso de sonda ocorreu em 23% dos casos. Não houve associação entre tipo de fissura ou de maternidade e o uso de sonda, mas este foi mais frequente na região metropolitana (p=0,007). CONCLUSÃO: A prevalência do uso de sonda em bebês com fissura foi considerada alta, visto que nasceram a termo e não apresentavam comprometimentos associados que indicassem o uso da mesma. O uso de sonda é mais frequente em bebês nascidos em maternidades da região metropolitana de Belo Horizonte, quando comparados a outras cidades do estado de Minas Gerais.Abstract in English:
PURPOSE: To investigate the prevalence of the use of nasogastric tube in babies with cleft lip and/or palate, and to correlate its use with type of cleft, maternity hospital (private or public) and city of origin, and age at the first visit to a cleft center. METHODS: The sample consisted of data collected from 137 babies of both genders with cleft lip and/or palate, without any other associated anomalies, born full-term, who attended their first consultation at a specialized cleft center with ages between zero and 12 months (median=33 days). Statistical analyses used the coefficient of contingency test (p<0,05). RESULTS: From the subjects, 61% were male and 39% were female; 51% presented cleft lip and palate, 35% cleft palate, and 14% cleft lip. Regarding place of birth, 36% were born in private and 64% in public maternity hospitals; 60% were born in the city of Belo Horizonte (Minas Gerais, Brazil), 15% in other cities of the metropolitan area, and 25% in other cities at the state of Minas Gerais (Brazil). The use of nasogastric tube was reported in 23% of the cases. There was no association between the type of cleft or maternity and the use of the tube, but the later was more frequent within the metropolitan area (p=0,007). CONCLUSION: The prevalence of the use of nasogastric tube in babies with cleft lip and/or palate was considered high since they were born full-term and without any other associated anomalies that would indicate the need of the tube. The use of nasogastric tube was more frequent in babies born at the metropolitan area of Belo Horizonte, when compared to other cities in the state of Minas Gerais (Brazil).Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Caracterizar o perfil da extensão vocal de mulheres com equilíbrio dentofacial, por meio da fonetografia. MÉTODOS: Fizeram parte desse estudo 22 estudantes do gênero feminino, com idades entre 18 e 29 anos (x = 20±2 anos), falantes do Português Brasileiro, sem alteração ou treino vocal, que apresentaram tipo de face padrão I e harmonia dento-oclusal. Foi aplicado um formulário específico de auto-resposta e também foi realizada avaliação antropométrica da face, avaliação dento-oclusal, exame da fonetografia e análise acústica da frequência fundamental habitual da voz das participantes, realizados no período pós-menstrual. RESULTADOS: Os valores encontrados para os diferentes parâmetros analisados foram: frequência fundamental mínima: x= 167,32±22,27 Hz ou x= 40,09±2,37 st, frequência fundamental máxima: x= 908,45±210,93 Hz ou x= 69,09±4,13 st, extensão vocal: x= 29,00±3,85 st, intensidade mínima: x= 69,32±4,07 dB, intensidade máxima: x= 113,14±6,10 dB, extensão dinâmica máxima: x= 3,91±5,71 dB, área do fonetograma: x=709,50±182,92 dB.st ou x=31,93±8,23 cm², frequência fundamental habitual da vogal "a": x= 211,00±22,55 Hz. CONCLUSÃO: No presente estudo foram obtidas as intensidades mínimas e máximas para as distintas frequências alcançadas pelas participantes, bem como a frequência fundamental habitual, estabelecendo os valores de referência quanto ao perfil da extensão vocal de mulheres brasileiras sem alterações vocais e com equilíbrio dentofacial.Abstract in English:
PURPOSE: To characterize the vocal extension profile of women with dentofacial balance using phonetography. METHODS: Took part of this study 22 female students with ages between 18 and 29 years (x = 20±2 years), all Brazilian Portuguese speakers, without vocal disorders or vocal training, who presented balanced face pattern I and dental-occlusal harmony. The subjects answered a specific self-response form, and were submitted to anthropometric assessment of the face, dental-occlusal evaluation, phonetography examination, and acoustic analysis of the usual fundamental frequency of the participants' voices, carried out in the post-menstrual period. RESULTS: The values found for the different parameters analyzed were: minimum fundamental frequency: x= 167,32±22,27 Hz or x= 40,09±2,37 st, maximum fundamental frequency: x= 908,45±210,93 Hz or x= 69,09±4,13 st, voice extension: x= 29,00±3,85 st, minimum intensity: x= 69,32±4,07 dB, maximum intensity: x= 113,14±6,10 dB, maximum dynamic extension: x= 3,91±5,71 dB, phonetogram area: x= 709,50 ±182,92 dB.st ou x= 31,93±8,23 cm², usual fundamental frequency of the vowel "a": x= 211,00±22,55 Hz. CONCLUSION: The present study obtained the minimum and maximum intensity levels for different frequencies achieved by the participants, as well as the usual fundamental frequency, establishing reference values for the vocal extension profile of Brazilian woman without voice disorders and with dentofacial balance.Abstract in Portuguese:
OBJETIVO: Analisar a produção científica fonoaudiológica brasileira sobre paralisia cerebral entre os anos de 2002 a 2009, publicados em periódicos em Fonoaudiologia e em periódicos de áreas afins. MÉTODOS: Estudo documental descritivo pautado na seleção e análise de artigos científicos sobre paralisia cerebral quanto: ao período da publicação; à distribuição de frequência por período; ao procedimento metodológico empregado; à vertente epistemológica adotada; à faixa etária dos sujeitos estudados; à área de atuação fonoaudiológica a que pertence o estudo. RESULTADOS: Foram encontrados 36 artigos: 28 em periódicos em Fonoaudiologia e oito em periódicos de áreas afins. O maior número de publicações concentrou-se entre 2002 e 2005. Quanto à área, a maioria envolve linguagem e motricidade orofacial. Quanto à vertente epistemológica, a maioria era positivista. Os procedimentos metodológicos mais encontrados foram o levantamento e o estudo de caso. A faixa etária mais estudada foi a da infância. CONCLUSÃO: O crescimento da produção científica fonoaudiológica brasileira sobre paralisia cerebral não acompanha a trajetória de crescimento em outras áreas da Fonoaudiologia; já a sua distribuição pelas vertentes epistemológicas, sim. Os dados mostraram estudos ligados à audição, à saúde coletiva e à voz, bem como estudos de natureza documental e estudos sobre adolescentes e adultos.Abstract in English:
PURPOSE: To analyze the Brazilian Speech-Language Pathology scientific production regarding cerebral palsy published between the years of 2002 and 2009 in Speech-Language Pathology journals and in journals from related areas. METHODS: Documental descriptive study guided by the selection and analysis of scientific papers about cerebral palsy, regarding: publication period; frequency distribution per period; methodological procedure used; epistemological filiations; age range of the studied subjects; Speech-Language Pathology area of study. RESULTS: Thirty-six articles were found: 28 in Speech-Language Pathology journals, and eight in journals from related areas of study. The publications were mainly concentrated between 2002 and 2005. Most of them regarded the areas of language and orofacial mycology, and the positivist epistemological filiation. The most frequent methodological procedures were data collection and case study. Childhood was the most studied age. CONCLUSION: The growth of the Brazilian Speech-Language Pathology scientific production regarding cerebral palsy does not follow the growth found in other areas of this science; however, the main epistemological filiation does. Data showed studies about hearing, public health and voice, as well as documental studies and studies regarding adolescents and adults.Abstract in Portuguese:
O objetivo do trabalho foi relatar um caso clínico sobre a síndrome de Crouzon, englobando as habilidades neuropsicolinguisticas. O estudo foi realizado com uma criança de oito anos e dois meses, do gênero masculino, com diagnóstico clínico da síndrome de Crouzon. Para a caracterização das habilidades foi realizada avaliação interdisciplinar com fonoaudiólogo, psicólogo e neurologista. A avaliação fonoaudiológica incluiu a avaliação das habilidades comunicativas, da linguagem oral, considerando as habilidades fonológicas, sintáticas, semânticas e pragmáticas, e da linguagem escrita. Para a avaliação neuropsicológica utilizou-se a escala Wechsler Scale for Children. A avaliação neurológica foi centrada no exame de ressonância magnética de encéfalo. O paciente também realizou avaliação audiológica, e apresentou perda auditiva condutiva de grau leve. Na avaliação clínica e formal da linguagem oral foi possível observar alterações nos aspectos fonológico e semântico da linguagem. Já com relação à linguagem escrita, observou-se desempenho aquém do esperado para a idade, caracterizado principalmente por alterações na escrita e na aritmética. Os resultados da avaliação neuropsicológica evidenciaram valores de Quociente Intelectual dentro dos padrões da normalidade. O resultado da ressonância magnética do encéfalo demonstrou alteração estrutural do sistema nervoso central. Pode-se concluir que os achados evidenciaram alterações nas habilidades de linguagem oral e escrita, além da presença de alteração estrutural do sistema nervoso central.Abstract in English:
The aim of this study was to relate the neuropsycholinguistic abilities of a male child with eigth years and two months, diagnosed with Crouzon syndrome. The characterization of neropsycholinguitic abilities was based on a interdisciplinary evaluation carried out by a speech-language pathologist, a neurologist, and a psychologist. Speech-language evaluation included the assessment of communication skills, oral (phonological, syntactic, semantic and pragmatic abilities) and written language. The neuropsychological assessment used the Wechsler Scale for Children. The neurological evaluation was focused on the results of magnetic resonance imaging. The subject also carried out an audiological evaluation, which showed mild conductive hearing loss. In the oral language assessment, phonological and semantic deficits were observed. Written language performance was also below the expected for the subject's age, characterized mainly by writing and arithmetic deficits. The neuropsychological evaluation showed normal Intellectual Quotient. The results of the magnetic resonance imaging showed structural alterations of the central nervous system. Thus, the findings evidenced oral and written language deficits, and presence of structural alterations of the central nervous system.Abstract in Portuguese:
Este trabalho volta-se ao estudo da Comunicação Suplementar e/ou Alternativa (CSA) na afasia sob uma perspectiva discursiva, assumindo caráter original e fundamental. Interessa investigar processos de significação de afásicos não fluentes, usuários de CSA por meio de estudo de caso longitudinal e qualitativo de cinco sujeitos com idades, dificuldades linguísticas e tipos de afasia variados, acompanhados em grupo fonoaudiológico. Os dados foram gravados em vídeo de 2006 a 2008, analisando-se episódios relevantes aos objetivos da investigação. Os resultados evidenciaram que a CSA possibilita processos de significação diversos. Os sujeitos realizaram traduções linguísticas, em termos jakobsonianos: do símbolo à palavra, do gesto à palavra, do desenho à palavra e da circulação entre sistemas verbais e não-verbais. A CSA mostrou-se eficaz nas atividades linguísticas dos sujeitos estudados, produzindo efeitos na qualidade de sua interação social.Abstract in English:
This work focuses on the study of Augmentative and Alternative Communication (AAC) in aphasia from a discursive perspective, assuming an original and fundamental character. It is of interest to investigate meaning attribution processes of non-fluent aphasic patients who use AAC through a qualitative longitudinal case report of five subjects with varied ages, linguistic deficits, and aphasia types, attended in a Speech-Language Pathology therapeutic group. Data were video-recorded from 2006 to 2008, and relevant episodes to the aims of the present investigation were analyzed. The results evidenced that AAC enables various meaning attribution processes. The subjects performed language translations, in jakobsonian terms: from symbol to word, from gesture to word, from drawing to word and the circulationbetween verbal and non-verbal systems. AAC was effective in the linguistic activities of the studied subjects, affecting the quality of their social interaction.Abstract in Portuguese:
Este trabalho teve como objetivo apresentar os resultados obtidos na avaliação do processamento auditivo de um paciente com Neurofibromatose tipo 1. Embora a audição periférica estivesse normal nos testes realizados, foram observadas alterações importantes no processamento auditivo em várias habilidades. Este achado, descrito pela primeira vez na neurofibromatose, pode contribuir para explicar os distúrbios cognitivos e da aprendizagem já amplamente descritos nesta enfermidade genética comum.Abstract in English:
The aim of this study was to present the results obtained in the auditory processing evaluation of a patient with neurofibromatosis type 1. Although the patient presented normal peripheral hearing, auditory processing deficits were identified in several abilities. This finding, described for the first time in neurofibromatosis, might help to explain the cognitive and learning disabilities broadly described for this common genetic disorder.Abstract in Portuguese:
Os fonoaudiólogos que atuam no campo da Motricidade Orofacial atendem com frequência, pacientes com obstrução nasal; entretanto, nem sempre o acesso ao profissional responsável pelo diagnóstico otorrinolaringológico é fácil. O Peak Nasal Inspiratory Flow é um instrumento barato, de fácil manuseio, amplamente citado na literatura internacional, que tem por objetivo avaliar a patência nasal. O objetivo do presente estudo foi realizar uma revisão da literatura acerca do Peak Nasal Inspiratory Flow, fornecendo subsídios para reflexões acerca de seu emprego nos distúrbios miofuncionais orofaciais e cervicais. Para tanto, foi realizada uma revisão da literatura nas bases de dados Medline, Cochrane Library, LILACS e SciELO empregando-se os descritores peak, inspiratory, nasal e flow. O Peak Nasal Inspiratory Flow mostrou-se uma técnica simples, barata, validada e com boa reprodutibilidade. Parece, portanto, tratar-se de um instrumento útil para avaliação da patência nasal, apesar de algumas limitações, fornecendo dados complementares ao diagnóstico miofuncional orofacial e cervical. Entretanto, estudos clínicos precisam ser conduzidos para que se comprove ou refute a hipótese.Abstract in English:
The speech-language pathologists that work in the Orofacial Myology field frequently have patients with nasal obstruction; however, the access to the professional responsible for the diagnosis can be difficult at times. The Peak Nasal Inspiratory Flow is a cheap and easy to handle instrument, broadly cited in the international literature, that has the aim to evaluate nasal patency. The aim of this study was to review the current literature regarding the Peak Nasal Inspiratory Flow, enabling considerations about its use in cervical and orofacial myology disorders. The literature review consulted Medline, Cochrane Library, LILACS and SciELO databases, using the keywords: peak, inspiratory, nasal and flow. The results showed that Peak Nasal Inspiratory Flow is a simple, cheap, validated technique with good reproducibility. Thus, it seems to be an useful instrument to be used in nasal patency evaluation, despite some limitations, providing complementary data to orofacial myofunctional diagnosis. However clinical trials are needed to prove this hypothesis.Abstract in Portuguese:
A reabilitação da disfagia orofaríngea ganhou um novo instrumento terapêutico, a eletroestimulação neuromuscular (EENM), sendo que os mais renomados pesquisadores têm estudado a indicação e os resultados desta abordagem. O objetivo deste trabalho foi apresentar revisão bibliográfica sobre a aplicabilidade da EENM na reabilitação da disfagia orofaríngea. Realizou-se amplo levantamento bibliográfico em bases de dados, englobando as duas últimas décadas de pesquisa na área. Este artigo de revisão mostrou que ainda não há consenso sobre o uso da EENM na reabilitação da disfagia. Constatou-se que a maioria dos trabalhos descreveu o uso da EENM de forma isolada, não relatou as técnicas fonoaudiológicas associadas à eletroterapia e utilizou amostras heterogêneas que agrupavam disfagias orofaríngeas mecânicas e neurogênicas. Somente recentemente programas específicos têm sido delineados e testados em populações mais homogêneas.Abstract in English:
The rehabilitation of oropharyngeal dysphagia has a new therapeutic tool, the neuromuscular electrical stimulation (NMES), and the most renowned researchers have been studying the applicability and the results of this approach. The aim of this study was to present a literature review regarding the applicability of NMES in the rehabilitation of oropharyngeal dysphagia. An extensive literature review was carried out, considering the last two decades of research in the area. The review showed that there is still no consensus on the use of NMES in the rehabilitation of dysphagia. It was found that most studies described the use of NMES in isolation, did not describe the techniques associated with speech-language therapy associated to electrotherapy, and used heterogeneous samples that clustered mechanical and neurogenic oropharyngeal dysphagia. Only recently specific programs have been designed and tested in more homogeneous populations.