Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo tem por objetivo analisar dois relatos, extraídos das Crônicas de São Denis, sobre um monge anônimo de Morigny que, na primeira metade do século XIV, supostamente praticava magia e cultuava demônios. Serão considerados os relatos das continuações da Cronica latina de Guilherme de Nangis e das Grandes Chroniques de France sobre esse tema. Essas referências são analisadas de forma comparativa em relação a outro texto, da mesma época, escrito em primeira pessoa por João de Morigny e intitulado Liber florum celestis doctrine. Essa pesquisa defende a hipótese de que o anônimo das Crônicas de São Denis é João de Morigny. O estudo comparado aqui apresentado torna possível verificar, ainda, que o que era descrito como demoníaco pelos cronistas de São Denis, segundo João, é exemplo de devoção e ortodoxia, o que remete a um espaço de contradição e disputa a respeito do que era entendido como “magia” no Medievo.Abstract in Spanish:
RESUMEN Este artículo tiene como objetivo analizar dos relatos extraídos de las Crónicas de San Denis, sobre un monje anónimo de Morigny, que, en la primera mitad del siglo XIV, supuestamente practicaba magia y cultivaba demonios. Serán considerados los relatos de las continuaciones de la Cronica Latina de Guilherme de Nangis y de las Grandes Chroniques de France sobre este tema. Estas referencias son analizadas de forma comparativa con relación a otro texto de la misma época, escrito en primera persona por Juan de Morigny y titulado Liber florum celestis doctrine. Esta investigación hace posible verificar, que lo que era descrito como demoniaco por los cronistas de San Denis, de acuerdo con Juan, es un ejemplo de devoción y ortodoxia, lo que remite a un espacio de contradicción y debate al respecto de lo que era entendido como “magia” en el Medioevo.Abstract in English:
ABSTRACT This article analyzes two reports from the Chronicles of Saint Denis about an anonymous monk from Morigny who, in the early fourteenth century, supposedly practiced magic and worshiped demons. On this theme, special consideration is given to reports from the continuation of the Cronica Latina, by William of Nangis, and the Grandes Chroniques de France. This article examines these sources in a comparative manner alongside another text from the same period, written in the first person by John of Morigny and entitled Liber florum celestis doctrine. The evidence suggests that the anonymous author of the Chronicles of Saint Denis is, in fact, John of Morigny. It also verifies that what chroniclers of Saint Denis described as demonic is, according to John, rather an example of devotion and orthodoxy, which opens a space for contradiction and dispute regarding what was understood as “magic” in the Middle Ages.Abstract in Portuguese:
RESUMO Em 1760, Palissot estreou Les philosophes, uma comédia que expunha dois problemas que preocupavam os antiphilosophes e os enciclopedistas: estava na moda chamar-se a si mesmo de philosophe, mesmo que não se merecesse tal designação; aqueles que se gabavam de se dedicar altruisticamente à batalha contra os preconceitos da época usavam os truques mais vis contra seus semelhantes a fim de obter o lugar cobiçado ou o aplauso do público que acreditavam poder manipular como desejavam. Ao analisar textos sobre a figura do philosophe na França do século XVIII, e em particular aqueles que advertem contra a deterioração da sua imagem pública causada por disputas literárias, o artigo recupera fontes pouco estudadas, que são decisivas para compreender como os homens de letras se percebem a si próprios e valorizam a sua ascendência social sobre a multidão, tantas vezes desprezada, de analfabetos. Nessa perspectiva, o philosophe aparece como uma figura polêmica que se coloca a si próprio como o diretor da opinião pública.Abstract in Spanish:
RESUMEN En 1760 Palissot estrena Les philosophes, una comedia que expone dos problemas que preocupan a los antiphilosophes y a los enciclopedistas: está muy de moda hacerse llamar philosophe, aunque no se merezca tal denominación; quienes se jactan de entregarse de manera altruista a la batalla contra los prejuicios de la época emplean las artimañas más viles contra sus semejantes para lograr la codiciada plaza o el aplauso del público al que creen poder manipular a su antojo. Mediante el análisis de los textos en torno a la figura del philosophe en la Francia del siglo XVIII, y en particular los que alertan contra el deterioro de su imagen pública motivado por las querellas literarias, el artículo rescata fuentes que apenas han sido estudiadas, que resultan decisivas para comprender cómo los hombres de letras se perciben a sí mismos y valoran su ascendencia social sobre la multitud iletrada, despreciada tan a menudo. Desde esta perspectiva, el philosophe aparece como una figura polémica que se postula como el director de la opinión pública.Abstract in English:
ABSTRACT In 1760, Palissot presented Les Philosophes, a comedy that raised two problems that concerned antiphilosophes and encyclopedists: the widespread adoption of the label philosophe, even among those not deserving the title; and the manner in which those who boasted about altruistically devoting themselves to the struggle against the prejudices of the time employed the most despicable ruses against their peers in order to achieve a coveted position and the applause of the public, which they believe they could manipulate at will. This article analyzes texts about the figure of the philosophe in eighteenth-century France, and in particular those who warned against the deterioration of their public image as a result of the literary quarrels. In doing so, the article recovers scarcely-studied sources that are important for understanding how men of letters perceived themselves, valuing their social ascendancy over the often scorned illiterate multitude. From this perspective, the philosophe appears as a polemical figure who sees themself as the director of public opinion.Abstract in Portuguese:
RESUMO O artigo analisa a trajetória de vida de Antônio Varela, homem pardo, filho de uma mulher alforriada, nascido no ano de 1805, capitão da Guarda Nacional, senhor de escravos e reconhecido proprietário de terras na vila da Piranga, antigo distrito do município de Mariana, em Minas Gerais. A partir de suas relações familiares, de compadrio e de vizinhança em torno da posse da terra, este artigo demonstra os caminhos da mobilidade social e as estratégias da ascensão econômica, explorando uma trajetória que esteve circunscrita a uma sociabilidade cotidiana geograficamente erigida. Assim, este artigo evidencia uma cartografia da liberdade e da ascensão econômica e social, dando destaque aos novos espaços de sociabilidade que permitiram um novo lugar social para Varela na hierarquia local.Abstract in Spanish:
RESUMEN El artículo analiza la trayectoria de vida de Antonio Varela, hombre pardo, hijo de una mujer manumitida, nacido en el año 1805, Capitán de la Guardia Nacional, señor de esclavos y reconocido propietario de tierras en la Villa de Piranga, antiguo distrito del municipio de Mariana, en Minas Gerais. A partir de sus relaciones familiares, de compadrazgo y de vecindad en torno a la propiedad de la tierra, este artículo demuestra lo caminos de la movilidad social y las estrategias del ascenso económico, explorando una trayectoria que estuvo restricta a una sociabilidad cotidiana geográficamente erigida. De esta forma, este artículo evidencia una cartografía de la libertad y del ascenso económico y social, dando destaque a los nuevos espacios de sociabilidad que permitieron un nuevo lugar social para Varela en la jerarquía local.Abstract in English:
ABSTRACT The paper examines the life of Antônio Varela, born in 1805, a pardo man whose mother was a freed woman, who became captain of the National Guardo of Brazilian Imperial State, a slave master, and a major landowner in the village of Piranga, a former district of the municipality of Mariana in Minas Gerais. This paper discusses his relationships with family, god parentage, and neighbors in the area where he owned land. In doing so, it highlights the routes of social mobility and economic ascension strategies, and explores the geographically-structured quotidian sociability that circumscribed his life course. This paper presents a cartography of freedom and socioeconomic ascension, emphasizing the new spaces of sociability that enabled Varela to raise his standing in the local hierarchy.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este texto propõe recuperar os principais debates que envolveram a implantação de vias de navegação no Pará da segunda metade do século XIX, reservando um aparte para as experiências vivenciadas nos rios Tapajós e Xingu. Para isso, utilizamos um conjunto de documentação produzida pela administração provincial e do Império, assim como os anais do parlamento brasileiro. A perspectiva é compreender as ações do governo imperial como política de incentivo à migração de populações para áreas beneficiadas com essas construções, de forma a perceber os impactos sobre a ocupação e o consequente aumento produtivo, na medida em que novas áreas de cultivo e extração fossem exploradas e novas técnicas fossem conduzidas para essas regiões com o processo migratório.Abstract in Spanish:
RESUMEN Este texto propone recuperar los principales debates que involucraron la implantación de las vías de navegación en Pará durante la segunda mitad del siglo XIX, reservando un lugar especial para las experiencias vividas en los ríos Tapajós y Xingu. Para eso, utilizamos un conjunto documental producido por la administración provincial y del Imperio, así como los anales del parlamento brasileño. La perspectiva es comprender las acciones del gobierno imperial como política de incentivo a la migración de poblaciones para áreas beneficiadas con esas construcciones, de manera que se puedan percibir los impactos sobre la ocupación y el consecuente aumento productivo, en la medida en que las nuevas áreas de cultivo y extracción fuesen explotadas y nuevas técnicas fuesen llevadas para estas regiones con el proceso de migración.Abstract in English:
ABSTRACT This article recovers important debates about navigation routes in Pará during the second half of the nineteenth century, with special attention to lived experiences along the Tapajós and Xingu Rivers. It draws on documents produced by the provincial and imperial administrations, as well as the annals of the Brazilian parliament. The article suggests that the imperial government’s actions can be understood as an attempt to encourage migration, occupation, and economic production in newly-connected areas. This migratory process opened new areas to cultivation and extraction, and brought new techniques to these regions.Abstract in Portuguese:
RESUMO O artigo busca reconstituir a trajetória do médico Ernesto Benedicto Ottoni, entre 1841 e 1881. Personagem pouco reconhecido pela historiografia, sua biografia, contudo, traz elementos relevantes para uma reflexão sobre a carreira médica no século XIX. A proposta se insere na perspetiva de outros estudos que, a partir de casos particulares, contemplam as diversas formas de inserção dos médicos na sociedade imperial. Pretende-se mostrar os recursos que esse médico mobilizou para construir seus espaços de atuação, os quais envolviam tanto o reconhecimento acadêmico, como o exercício de funções junto ao Estado e relações familiares e sociais, aspectos inerentes ao exercício da profissão médica do período.Abstract in Spanish:
RESUMEN El artículo busca reconstruir la trayectoria del médico Ernesto Benedicto Ottoni, entre 1841 y 1881. Este personaje es poco reconocido por la historiografía, su biografía, sin embargo, trae elementos resaltantes para una reflexión sobre la carrera médica en el siglo XIX. La propuesta se insiere en la perspectiva de otros estudios que, a partir de casos particulares, contemplan las diversas formas de inserción de los médicos en la sociedad imperial. Se pretende mostrar los recursos que ese médico movilizó para construir sus espacios de actuación, los cuales involucraban tanto el reconocimiento académico, como el ejercicio de las funciones junto al Estado y las relaciones familiares y sociales, aspectos inherentes al ejercicio de la profesión médica de ese período.Abstract in English:
ABSTRACT This article reconstructs the trajectory of physician Ernesto Benedicto Ottoni between 1841 and 1881. Ottoni’s career has thus far received little attention from historians, but his biography highlights important elements of nineteenth-century medical careers. This analysis builds on other studies that discuss the different relationships between medical doctors and imperial society, and argues that Ottoni mobilized various resources to build his spaces of action. These resources included academic recognitions, connections with the State, and familial and social relationships, all of which were inherent aspects of the medical profession during this period.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo analisa os primeiros estudos de Erich Auerbach sobre Dante Alighieri, produzidos na década de 1920, de modo a salientar as rivalidades teóricas e políticas que atravessavam o ambiente acadêmico em que ele estava inserido. Dentre as tendências interpretativas que se estabeleceram após a Primeira Guerra Mundial sublinha-se a busca pela relevância atual da Divina comédia para a sociedade alemã. Por um lado, essa inclinação fundamentou leituras ufanistas e racialistas de Dante, e por outro, embasou a defesa da unidade da cultura europeia que, em alguma medida, seu poema permitiria vislumbrar. Os textos de Auerbach situam-se no segundo grupo, posto que, nos versos dantescos, para além da orientação teórica de sua reflexão sobre a literatura, ele teria encontrado o sentido do seu envolvimento no mundo enquanto filólogo europeu.Abstract in Spanish:
RESUMEN Este artículo analiza los primeros estudios de Erich Auerbach sobre Dante de Alighieri, producidos en la década de 1920, de modo de destacar las rivalidades teóricas y políticas que atravesaban el ambiente académico en que este estaba inmerso. Dentro de las tendencias interpretativas que se establecieron después de la I Guerra Mundial se destaca la búsqueda por la relevancia actual de la Comedia para la sociedad alemana. Por un lado, esa inclinación fundamentó lecturas vanagloriosas y racistas de Dante, y por otro, basó la defensa de la unidad de la cultura europea que, en cierta medida, su poema permitiría vislumbrar. Los textos de Auerbach se sitúan en el segundo grupo, puesto que, en los versos dantescos, además de la orientación teórica de su reflexión sobre la literatura, él habría encontrado el sentido de su envolvimiento en el mundo como filólogo europeo.Abstract in English:
ABSTRACT This article analyses Erich Auerbach’s early studies on Dante Alighieri in the 1920s, and highlights the theoretical and political rivalries that characterized the academic environment in which he worked. It also underlines the search for the relevance of The Divine Comedy for German society among the interpretative trends that were established after the First World War. On the one hand, this disposition was used as the basis for chauvinistic and racialist readings of Dante’s work; on the other, it supported the defense of a unified European culture that his poem would allow to glimpse. Auerbach’s texts exemplify the second category because, beyond his theoretical reflections on literature, he found in Dante’s verses the meaning of his involvement in the world as a European philologist.Abstract in Portuguese:
RESUMO Entre 1946 e 1948, o físico brasileiro César Lattes teve participação central na observação experimental dos mésons. Manuseando instrumentos disponíveis nos laboratórios das Universidades de Bristol e de Berkeley, após se formar na Universidade de São Paulo, Lattes teve contato com estilos de pensamento distintos, dos quais apropriou habilidades específicas na Física nuclear. Analisarei inscrições produzidas por cientistas desses laboratórios em seus estudos sobre o núcleo, comparando suas práticas e valores. Dedicarei atenção ao saber não verbal que Lattes desenvolveu e foi portador, essencial para pensar arranjos instrumentais e identificar evidências visuais da existência dos mésons. Evidencia-se, ao longo do trabalho, sua fácil adaptação a laboratórios e sua sensibilidade para extrair dos instrumentos e teorias disponíveis o melhor que podiam dar.Abstract in Spanish:
RESUMEN Entre 1946 y 1948, el físico brasileño César Lattes tuvo una participación destacada en la observación experimental de los Mesones. Manipulando instrumentos disponibles en los laboratorios de las Universidades de Bristol y de Berkeley, después de graduarse en la Universidad de São Paul, Lattes tuvo contacto con estilos de pensamiento distintos, de los cuales se apropió de habilidades específicas en la Física nuclear. Analizaré inscripciones producidas por científicos de estos laboratorios en sus estudios sobre el núcleo, comparando sus prácticas y valores. Daré atención al saber no verbal que Lattes desarrolló y fue portador, especial para pensar acuerdos instrumentales e identificar evidencias visuales de la existencia de los Mesones. Se evidencia a lo largo del trabajo, su fácil adaptación a laboratorios y su sensibilidad para extraer de los instrumentos y teorías disponibles lo mejor que podían dar.Abstract in English:
ABSTRACT Between 1946 and 1948, Brazilian physicist César Lattes played a central role in the experimental observation of mesons. After earning his bachelor’s degree from the University of São Paulo, Lattes developed specific skills sets in nuclear physics, and later handled instruments at laboratories associated with the University of Bristol and the University of California, Berkeley. This article analyzes records produced by scientists from these laboratories during their studies of nuclei, and compares their practices and values. It gives special attention to the non-verbal experimental knowledge that Lattes developed and promoted, which was essential for creating instrumental sets and identifying visual evidence of the existence of mesons. Throughout this work, Lattes adapted easily to laboratories and extracted the most he possibly could from available instruments and theories.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo apresentará o ideário do Movimento Bandeira e a composição imagética da revista S. Paulo (1936). Nosso objetivo será discutir como o ideário desse movimento político-cultural foi utilizado como estratégia discursiva para compor a visualidade do referido órgão publicitário. Para apresentarmos essa apropriação, faremos a exposição das formas como a produção cafeeira, a cidade de São Paulo e o “mito bandeirante” foram trabalhados visualmente nesse periódico. Consideramos que a leitura da revista S.Paulo será de extrema relevância, uma vez que apresentaremos a interação entre o ideário do Movimento Bandeira e os usos políticos das fotomontagens. Com a análise, esclareceremos os meios pelos quais o corpo editorial da revista lançou mão da fotografia e da fotomontagem para transmitir uma mensagem política.Abstract in Spanish:
RESUMEN Este artículo presentará el ideario del Movimiento Bandeira y la composición imaginaria de la revista S. Paulo (1936). Nuestro objetivo será discutir cómo el ideario de este movimiento político-cultural fue utilizado como estrategia discursiva para componer a visualidad del referido órgano publicitario. Para presentar esta apropiación, haremos la exposición de las formas cómo a producción cafetalera, la ciudad de São Paulo y el “mito bandeirante” fueron trabajados visualmente en esta revista. S. Paulo será de extrema relevancia, una vez que presentamos la interacción entre el ideario del Movimiento Bandeira y los usos políticos de los fotomontajes. Con el análisis, aclararemos los medios por los cuales el cuerpo editorial se valió de la fotografía e de los fotomontajes para transmitir un mensaje político.Abstract in English:
ABSTRACT This article discusses the ideology of the Bandeira Movement and the composition of imagery in the magazine S. Paulo (1936). It argues that the ideas of this political-cultural movement were used as a discursive strategy to compose the visuality of the magazine: coffee production, the city of São Paulo and the “bandeirante myth” were visually integrated in this periodical. This interpretation of S. Paulo Magazine will be of great relevance, since it reflects the interaction between the ideas of the Bandeira Movement and the political uses of photomontage. The article’s conclusions also reveal the means by which the editorial board of this magazine used photography and photomontage to convey a political message.Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste artigo abordaremos a questão do dito e do dizível sobre o Holocausto no quadro do “discurso social” hegemônico do pós-guerra, analisando, em primeiro lugar, duas posições antagônicas: a do “silêncio” e a do “mito do silêncio”. Em seguida, apresentaremos a categoria “alarmes de incêndio” de Enzo Traverso, para qualificá-los e destacar como o campo do dizível foi condicionado tanto pela conjuntura sociopolítica quanto pelas formas discursivas dominantes; e, por fim, desenvolveremos o caso de Hannah Arendt, inscrita na referida categoria, considerando as mudanças em sua produção sobre os crimes nazistas (1945-1963), no contexto de seu enquadramento investigativo nos Estados Unidos, para mostrar como o dizível cristaliza, até que novos discursos, novas disputas eclodam.Abstract in Spanish:
RESUMEN En este trabajo abordaremos la cuestión de lo dicho y lo decible sobre el Holocausto en el marco del “discurso social” hegemónico de posguerra, analizando, primero, dos posturas contrapuestas: la del “silencio” y la del “mito del silencio”. Luego, presentaremos la categoría “alertadores de incendio” de Enzo Traverso, para matizarlas y destacar cómo el campo de lo decible estaba condicionado tanto por la coyuntura socio-política como por las formas discursivas dominantes; y, finalmente, desarrollaremos el caso de Hannah Arendt, inscripto en dicha categoría, atendiendo los cambios en su producción sobre los crímenes nazis (1945-1963), en el contexto de su marco investigativo en Estados Unidos, para mostrar cómo lo decible se cristaliza, hasta que irrumpen nuevos discursos, nuevas disputas.Abstract in English:
ABSTRACT This article will address the question of what was said and what could have been said about the Holocaust within the framework of the hegemonic “social discourse” of the postwar period. It begins by analyzing two opposing positions: that of “silence”, and that of the “myth of silence”, and then presents Enzo Traversos’ category of “fire warnings”, which nuances these positions and highlights how the field of the speakable was conditioned by both socio-political conjuncture and the dominant discursive forms. Finally, the article discusses the case of Hannah Arendt, inscribed in this category, attending to the changes in her publications on Nazi crimes (1945-1963) within the context of her investigative framework in the United States. Her case illustrates how social norms concerning the speakable crystallize, until new discourses and new disputes erupt.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo examina o trabalho coletivo de construção de memória nos encontros de veteranos da guerra colonial/de libertação de Angola. Partindo de observação etnográfica de reuniões anuais de uma companhia portuguesa de artilharia que combateu no país entre 1971 e 1973 e de entrevistas em profundidade com ex-combatentes, o artigo propõe um olhar etnográfico sobre a revisitação contemporânea de um passado ainda sob escrutínio. Analisam-se os encontros anuais de veteranos enquanto espaços de negociação e produção do passado, incluindo a construção de intermediação com a obra literária de António Lobo Antunes, um dos conscritos dessa unidade. Argumenta-se que essas reuniões anuais de veteranos são atos íntimos de comemoração que, baseando-se no imaginário e nas dinâmicas de proximidade familiar, na despolitização do conflito enquanto acontecimento histórico, na partilha dos aspetos solares e de narrativas experienciais, constroem uma linha invisível entre o passado e o presente.Abstract in Spanish:
RESUMEN Este artículo examina el trabajo colectivo de la construcción de la memoria en los encuentros de veteranos de guerra colonial/de liberación de Angola. Partiendo de la observación etnográfica de reuniones anuales de una compañía portuguesa de artillería que combatió en el país entre 1971 y 1973 y de entrevistas en profundidad con excombatientes, el artículo propone una perspectiva etnográfica sobre la revisión contemporánea de un pasado todavía sobre análisis. Se analizan los encuentros anuales de los veteranos como espacios de negociación y producción del pasado, incluyendo la construcción de intermediación como la obra literaria de António Lobo Antunes, uno de los reclutas de esa unidad. Se argumenta que esas reuniones anuales de veteranos son actos íntimos de conmemoración que, basándose en el imaginario y en las dinámicas de proximidad familiar, en la despolitización del conflicto en cuanto a acontecimiento histórico, en el intercambio de los aspectos solares y de narrativas de experiencia, construyen una línea invisible entre el pasado y el presente.Abstract in English:
ABSTRACT This article examines the collective work of constructing memory during the annual reunions of veterans from a Portuguese artillery division that fought at the Colonial/Angolan Liberation War (1971-73). Based on ethnographic observation of these meetings and on in-depth interviews with ex-combatants, this article puts forward an ethnographic approach to the contemporary revisitation of a past still under scrutiny. These annual meetings offer privileged spaces for the production and negotiation of the past, including intermediation with the literary work of António Lobo Antunes, one of the unit’s conscripts. We argue that veterans’ reunions are intimate acts of commemoration that build an invisible line between the past and the present based on the imaginary and the dynamics of family ties, on the depoliticization of the conflict as a historical event, and on privileging central aspects and experiential narratives.Abstract in Portuguese:
RESUMO O artigo pretende examinar a repercussão, nas páginas do Jornal do Brasil e do Correio da Manhã, do romance Quarup, publicado por Antônio Callado em 1967. A análise quer mostrar o modo pelo qual o livro foi lido como um romance que expressava a complexidade das diferentes saídas políticas em jogo durante aquele momento de crise. Nesse sentido, Quarup era lido como um romance da “crise brasileira”. Mais que isso, já naqueles anos, Quarup era percebido como um momento de inflexão e transformação das formas literárias no Brasil. Por último, pretende-se ratificar, a partir das consequências do AI-5 e da censura para as atividades do próprio Antônio Callado, como a ação da ditadura militar restringiu o debate cultural e artístico, contribuindo para limitar os horizontes da imaginação política do período.Abstract in Spanish:
RESUMEN El artículo pretende analizar la repercusión, en las páginas del Jornal do Brasil y el Correio da Manhã, del romance Quarup, publicado por Antonio Callado en 1967. El análisis pretende mostrar el modo por el cual el libro fue leído como un romance que expresaba la complejidad de las diferentes salidas políticas en juego durante aquel momento de crisis. En este sentido, Quarup fue percebido como un momento de inflexión y transformación de las formas literarias en Brasil. Por último, se pretende ratificar, a partir de las consecuencias del AI-5 y de la censura para las actividades del propio Antonio Callado, cómo la acción de la dictadura militar restringió el debate cultural y artístico, contribuyendo para limitar los horizontes de la imaginación política del período.Abstract in English:
ABSTRACT This article examines the reactions to Antônio Callado’s novel Quarup (1967) that were published in Jornal do Brasil and Correio da Manhã, and gives particular attention to the way in which readers saw the novel as expressing the complexity of different political issues during a moment of crisis. In one sense, Quarup was read as a novel about the “Brazilian crisis”. But, more than that, Quarup was perceived as expressing a moment of inflection and transformation of literary forms in Brazil. The text also shows how censorship and AI-5 had consequences for the activities of Antônio Callado, thus affirming that the military dictatorship restricted the cultural ant artistic debate, and limited the horizons of the political imagination of the period.