Abstract in Portuguese:
RESUMO O presente ensaio tem por objetivo apresentar como, por meio de uma escuta sensível das linguagens dos bebês e de um olhar atento a elas, uma professora se constituiu como professora de bebês e crianças muito pequenas em uma creche pública do interior de São Paulo e como as relações que ela travou estabeleceram, relativamente às injustiças do poder público no que concerne à superlotação na creche, uma singular apropriação do espaço físico escolar com base na pedagogia Freinet, tornando sua trajetória docente única e ímpar, naquela situação determinada.Abstract in English:
ABSTRACT The purpose of this essay is to present how, through sensitive listening to the languages of babies and a careful look at them, a teacher was constituted as a teacher of very young children in a public daycare center in the interior of São Paulo, Brazil; and how the relationships she made established, in relation to the injustices of the public power with regard to overcrowding in the daycare center, a singular appropriation of the physical school space based on Freinet pedagogy, making her teaching trajectory unique and peculiar, in that determined situation.Abstract in Portuguese:
RESUMO Oferecer uma educação emancipatória e que reconheça a importância da expressão livre por parte dos estudantes é tarefa desafiadora, mas possível. Como objetivo deste artigo, apresentamos experiências vivenciadas na escola pública, nos anos iniciais do ensino fundamental, pautadas na perspectiva freinetiana, com destaque à organização em rodas: de conversa, de jornal de parede e de textos livres. Tal organização apresenta-se como possibilidade de ouvir a voz dos estudantes e viabilizar a participação efetiva no ambiente escolar e em seu processo de desenvolvimento e aprendizagem.Abstract in English:
ABSTRACT Enabling emancipatory education, which recognizes the importance of the students’ free expression, is a challenge, but possible task. As an objective of this article, we present experiences lived in the public school, in the first years of elementary school, guided by the Freinetian perspective, emphasizing the organization in circles: conversation, mural journal and free texts. Such organization presents itself as a possibility to hear the students’ voice and to make possible the effective participation in the school environment and in its development and learning process.Abstract in Portuguese:
RESUMO O presente texto tem como objetivos: apresentar o texto livre, proposto por Célestin Freinet, como instrumento pedagógico relevante no processo inicial de alfabetização das crianças; apontar para a fecunda interlocução de Freinet com Lev Vigotski, tendo em vista sua concepção de instrumento técnico e semiótico; analisar os processos de apropriação da escrita pelas crianças, tomando como base os registros de trabalho realizados durante os dois primeiros anos da escolarização, em uma escola municipal de ensino fundamental, cujo destaque foi o texto livre. Ressaltam-se ainda, nas análises, aspectos da mediação pedagógica ao mesmo tempo em que se procura dar visibilidade a percursos singulares vivenciados pelas crianças nas suas relações com os outros e com a escrita.Abstract in English:
ABSTRACT This text aims to present the free text, proposed by Célestin Freinet, as a relevant educational tool in the initial process of children’s literacy; to discuss Lev Vigotski’s contributions on technical and semiotic instruments in the dialogue with Freinet pedagogy; to analyze children’s writing appropriation processes, based on the records of work carried out during the first two years of schooling, in a municipal elementary school, in which the free text is highlighted. In the analysis, aspects of pedagogical mediation are also emphasized, while seeking to give visibility to singular paths experienced by children in their relations with others and with writing.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo discute a autenticidade do princípio de auto-organização e dos planos individuais de trabalho na perspectiva da pedagogia Freinet. Em razão da inatividade dos alunos, quando inseridos em contextos tradicionais de ensino, o plano individual de trabalho pode mudar a relação deles com o conhecimento e com o desejo de aprender e de investigar o mundo. Na perspectiva da pesquisa bibliográfica e documental, apresentamos alguns aportes teóricos e práticos tratados por Freinet acerca do desenvolvimento da auto-organização da criança e problematizamos três modelos de planos individuais de trabalho – um deles utilizado pelo próprio Freinet e outros dois atuais, um aberto e um fechado, construídos por professores franceses. Nossas conclusões consideram o plano individual de trabalho uma ferramenta que proporciona a auto-organização dos alunos e de elevada importância na pedagogia Freinet para a construção de respostas efetivas que visem à educação libertadora.Abstract in English:
ABSTRACT This article discusses the authenticity of the principle of self-organization and individual work plans, due to students’ inactivity, when inserted in traditional teaching contexts, in their relationship with knowledge and with the desire to learn and investigate the world. In the perspective of bibliographic and documentary research, we present some theoretical and practical contributions treated by Freinet about the development of the child’s self-organization and problematize three models of individual work plans: one of them used by Freinet himself, and other two current, one open and the other one closed, built by French teachers. Our conclusions consider the individual work plan is a tool that provides students with self-organization and of high importance in Freinet Pedagogy for the construction of effective responses aimed at a libertarian education.Abstract in Spanish:
RESUMEN El presente artículo se orienta hacia la narrativa de una experiencia en una escuela pública de Montevideo, que enmarcada en la pedagogía Freinet, propone lo que llama la autora Talleres cooperativos de trabajo libre. Focaliza en los sentidos pedagógicos de dicha pedagogía en relación al trabajo cooperativo, la construcción de autonomía y la emancipación del sujeto y se ponen en diálogo con dicha experiencia. Esta práctica pedagógica es una muestra viva también, de la vitalidad de la pedagogía Freinet, que se renueva y se expande, con la creación y reflexión de los docentes, a través del pensamiento y la acción. El artículo se organiza en tres momentos: en el primero se desarrollan los conceptos que estructuran la propuesta pedagógica: trabajo, trabajo libre, cooperación escolar y emancipación; en un segundo momento, se focaliza en una propuesta pedagógica de aula, que se configura como un aporte a las técnicas de la nueva pedagogía Freinet; y un tercer momento orientado hacia reflexiones finales.Abstract in English:
ABSTRACT This article is oriented towards the narrative of an experience in a public school in Montevideo, which, framed in the Freinet pedagogy, proposes what the author calls Cooperative Workshops of Free Work. She focuses on the pedagogical meanings of this pedagogy in relation to cooperative work, the construction of autonomy and the emancipation of the subject and puts them in dialogue with this experience. This pedagogical practice is also a living example of the vitality of Freinet pedagogy, which renews and expands with the creation and reflection of teachers, through thought and action. The article is organized in three stages: the first one develops the concepts that structure the pedagogical proposal: work, free work, school cooperation and emancipation; the second stage focuses on a classroom pedagogical proposal which is configured as a contribution to the techniques of the new Freinet pedagogy; and the third stage is oriented towards final reflections.Abstract in Portuguese:
RESUMO O presente artigo discute a formação de professores de educação infantil em dois municípios paranaenses no âmbito da formação inicial e continuada no espaço da escola. Considera os princípios de Célestin Freinet (livre expressão, cooperação, trabalho, texto livre e tateio experimental), especificamente a relevância da experimentação para o processo de formação de professores. Pretende-se apresentar subsídios teóricos e práticos ao relatar duas experiências realizadas e as contribuições de Freinet para formar professores em uma perspectiva humanizadora.Abstract in English:
ABSTRACT This paper discusses the training of early childhood education teachers in two cities of Paraná state, Brazil, in the scope of initial and continuing education in the school space. It considers Célestin Freinet’s principles (free expression, cooperation, work, free text, and experimental groping), particularly the relevance of experimentation to the teacher training process. It is intended to present theoretical and practical support through two experiences and Freinet’s contributions to train teachers in a humanizing perspective.Abstract in Spanish:
RESUMEN Desde hace más de veinticinco años en la escuela primaria Progreso de San Juan Chilateca, Oaxaca, se ha desarrollado un proyecto educativo respaldado en la Pedagogía Freinet. El colectivo docente ha trabajado a partir de una serie de técnicas como la asamblea, las conferencias, la correspondencia, los textos libres, el diario, el cálculo vivo, el método natural, los rincones de trabajo, la radio escolar, los talleres colectivos; con ello han propiciado aprendizajes significativos y con sentido en la comunidad escolar. La escuela primaria Progreso es un ejemplo de que la institución educativa pública es una opción valiosa para la formación de personalidades autónomas, creativas y cooperativas. El presente texto fue elaborado a manera de un informe de experiencia que se construyó por dos integrantes del Movimiento Mexicano para la escuela Moderna que han tenido la oportunidad de convivir con el proyecto de la Escuela Primaria Progreso.Abstract in English:
ABSTRACT For more than twenty-five years, the Progreso elementary school in San Juan Chilateca, Oaxaca, has been developing an educational project based on Freinet Pedagogy. The teaching staff has worked on the basis of a series of techniques such as assembly, conferences, correspondence, free texts, the diary, living calculation, the natural method, work corners, school radio, and collective workshops, all of which have led to significant and meaningful learning in the school community. The Progreso elementary school is an example that the public educational institution is a valuable option for the formation of autonomous, creative and cooperative personalities.