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Cadernos de Pesquisa, Volume: 35, Issue: 126, Published: 2005
  • EDITORIAL Editorial

  • Professionalism, managerialism and performativity Tema Em Destaque - Modos De Regulação Da Escola: Decorrências Contemporâneas

    Ball, Stephen J.

    Abstract in Portuguese:

    O texto analisa a cultura de gestão e do desempenho como duas das principais tecnologias da reforma educacional que envolve a utilização calculada de técnicas e artefatos para organizar forças humanas e capacidades em redes de poder, as quais terminam por sonegar o espaço à constituição da identidade profissional dos professores como prática ético-cultural.

    Abstract in English:

    This paper analyzes managerialism and the culture of achievement as two of the main technologies in the educational reform that involve the planned use of techniques and artefacts to organize human forces and capacities into networks of power, which end up denying room for the constitution of teachers' identity as an ethic and cultural practice.
  • The effects of competition on the activity of schools Tema Em Destaque - Modos De Regulação Da Escola: Decorrências Contemporâneas

    Van Zanten, Agnès

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é analisar as interdependências competitivas ou, em termos mais simples, os efeitos da concorrência entre estabelecimentos escolares sobre suas próprias atividades. A hipótese central é que se outros modos de regulação, provenientes do Estado ou da comunidade, operam simultaneamente, a regulação pelo mercado - ou melhor, pelo "quase-mercado", uma vez que o Estado intervém direta ou indiretamente em sua estruturação - tem um papel importante nas estratégias que as escolas desenvolvem, tanto do ponto de vista setorial quanto global. Para desenvolver esse argumento, apoiamo-nos num estudo comparativo e qualitativo, financiado pela União Européia, entre seis lugares de cinco países europeus: a cidade de Lille e cinco municipalidades limítrofes de Paris, na França; a cidade e as municipalidades que formam a aglomeração de Charleroi, na Bélgica; o borough de Hackney, em Londres, Inglaterra; o distrito de Kobanya, em Budapeste, capital da Hungria; e a municipalidade de Oeiras, perto de Lisboa, em Portugal.

    Abstract in English:

    The purpose of this article is to analyse competitive interdependencies or, put more simply, competition between schools and their effects. The central hypothesis is that if other modes of state or community regulation are generally at work, market regulation - or rather quasi-market regulation, as the state interferes directly or indirectly with the way it is structured - plays an important role on the sector or global strategies developed by schools. To develop this argument, we based ourselves on an European Union funded, qualitative comparative study of six local contexts in five European countries: the city of Lille and five municipalities near Paris, in France; the city and surroundings of Charleroi, in Belgium; the borough of Hackney, in London, England; the district of Kobánya, in Budapest, capital of Hungary, and the municipality of Oeiras, near Lisbon, in Portugal.
  • Research, education and post-modernity: conflicts and dilemmas Outros Temas

    Gatti, Bernardete A.

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo discute as contraposições de autores no que se refere à produção do conhecimento e sua disseminação em contextos caracterizados como modernos ou pós-modernos, trazendo uma reflexão sobre questões ligadas aos saberes e à pesquisa em educação. Mostra que o emprego dos termos pós-modernidade e pós-moderno não encontra consenso entre os que se preocupam com a compreensão do momento histórico contemporâneo em suas diferentes manifestações. A posição assumida nessa discussão é a de que se está em transição: não se saiu totalmente das asas da modernidade e nem se está integralmente em outra era. Discute-se, então, a presença, na reflexão e na pesquisa em educação, de algumas perplexidades diante de movimentos sociais complexos que têm sido historicamente construídos, debatendo-se sobre o que conservar na educação, que modismos evitar, quais valores, práticas e identidades são, em princípio, dignos de respeito e por que, entre tantas questões. Mostra-se que a forma de tratar os problemas e analisá-los tem mudado. Num período de transição, em que estruturações e desestruturações, normatizações e transgressões imbricam-se dialeticamente, colocam-se desafios consideráveis à pesquisa em educação, para que se compreeenda a tessitura das relações no ensinar e no aprender, bem como a heterogeneidade contextual em que tais relações ocorrem.

    Abstract in English:

    This article discusses the positions of authors in relationship to the production of knowledge and its dissemination in contexts characterized as moderns or post-moderns, leading to think about knowledge and educational research. In order to do so, it will demonstrate that the use of terms such as post-modernity or post-modern do not find any consensus among those who are concerned with the understanding the various manifestations of contemporary historical moment. The position here adopted asserts that this is a transitional period, not yet freed from modernity, not yet fully integrated into another era. It is discussed, then, the perplexities both in the thinking and in the educational research in face of historically constructed complex social movements, debating what to preserve in education, what to avoid, which values, practices and identities are, in principle, good enough to be preserved and the reasons for doing so, among other similar questions. Also, it is shown that the form through which problems are placed and analysed is changing. In a transitional period, where things are constructed and deconstructed, normalized and transgressed, but always dialectically interweaved, considerable challenges face educational research so to understand the structure of the relations in teaching and learning, as well as the contextual heterogeneity where these relations are woven.
  • Feminization of teaching Outros Temas

    Werle, Flávia Obino Corrêa

    Abstract in Portuguese:

    A feminização é discutida na perspectiva de práticas administrativas, relacionadas com os processos de formação de professoras e desenvolvidas em escolas femininas a partir de 1900, no Rio Grande do Sul. Situam-se processos iniciais de formação para o magistério de primeiras letras, destacando rupturas e alterações no perfil da demanda. Conclui-se que, do atendimento a órfãs, que ocorria na Escola Normal articulada à Diretoria de Instrução Pública e cuja profissionalização estava vinculada a práticas assistenciais, os cursos de formação de professoras foram reconstituídos e passaram a ser ofertados em várias instituições e locais no estado. Essas instituições, assumindo a formação de professoras de primeiras letras, tornaram-se independentes da diretoria, vindo a constituir espaço de influência da iniciativa feminina na oferta de cursos para mulheres de camadas privilegiadas da população.

    Abstract in English:

    Feminization is discussed in the perspective of the administrative practices, related to the processes of female teacher education, developed in women's schools, since 1900, in the Federal State of Rio Grande do Sul. We situate initial processes of formation for teaching os first letters, stressing ruptures and alterations in the profile of the demand. We conclude that the care for orphans, whose professionalization was linked with assistential practices, a fact that occurred at the Normal School, articulated with the power structure of the Direction of Public Instruction. The courses of female teacher education were reconstituted, starting to be offered in various institutions and locations in the State, which, assuming the formation of teachers of first letters, became independent from the Directory, being spaces of influence of the female initiative in the offering of courses for women of the privileged strata of the population.
  • Violence in the schools, educational practices and teachers' training Outros Temas

    Gonçalves, Maria Augusta Salin; Piovesan, Orene Maria; Link, Andrisa; Prestes, Lusiana F; Lisboa, Joiciana G.

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo dessa investigação é compreender as possibilidades e limites de uma experiência de formação continuada de professores de ensino fundamental que lidam com adolescentes de periferia. Realizada em 2002, com 10 professores, em 15 reuniões, a pesquisa pretendeu compartilhar momentos de reflexão e diálogo, buscando minimizar a violência na escola. Discutimos teorias do desenvolvimento da moralidade e trabalhamos com os professores ações educativas (dramatização, dilemas morais e dinâmicas de grupo) que visam a favorecer a emergência de interação social construtiva. As reuniões foram analisadas com procedimentos hermenêuticos. Na sistematização dos resultados, examinamos, inicialmente, a experiência como um todo. A seguir, destacamos momentos pedagógicos significativos, em que os professores compartilharam conosco experiências educativas realizadas no período dos encontros.

    Abstract in English:

    The goal of this investigation is to understand the possibilities and limitations of an experience of continued education for primary school teachers who deal with adolescents from poor neighbourhoods. The study was conducted in 2002 and involved 10 teachers and 15 meetings, which were occasions for sharing reflections on how to minimize violence in the schools. We discussed theories of moral development and carried out educational activities (dramatization, moral dilemmas, and group dynamics) to encourage the emergence of constructive social interaction among the teachers. Meetings were assessed according to hermeneutic methods. In the systematization of results, we initially examined the experience as a whole. Next, we focused on significant pedagogical moments in the meetings, in which the teachers shared with us their educational experiences.
  • Thoughts on learning cycle policies in Brazil Outros Temas

    Barretto, Elba Siqueira de Sá; Sousa, Sandra Zákia

    Abstract in Portuguese:

    Dentre as reformas educacionais implementadas em nome da qualidade da educação nos anos recentes no Brasil, as que introduzem os ciclos, possivelmente, representam as que têm maior potencial de concretizar o propósito de democratização do ensino. Ao colocar em questão e em tensão o projeto educacional e social no qual se assenta, de modo dominante, a escola obrigatória, os ciclos provocam um confronto com valores dominantes, entre estes, o de aceitação das desigualdades como decorrentes de diferenças individuais. Como medidas de não-repetência, eles rompem com a fragmentação decorrente da seriação e remetem a mudanças na concepção do tempo, do espaço e da própria cultura escolar, visando a garantir que o grande contingente de alunos, até recentemente excluído da escola básica, possa aí permanecer e adquirir conhecimentos socialmente relevantes. O artigo propõe-se a situar as políticas de introdução de ciclos no contexto da educação brasileira, destacando diferentes significados a eles atribuídos pelas múltiplas experiências de redes públicas de ensino, discutindo questões postas pela sua implementação e fazendo considerações sobre seus resultados e impactos. Baseia-se em revisão de estudos produzidos sobre o tema, de 1990 aos dias atuais.

    Abstract in English:

    Among educational reforms implemented in Brazil on behalf of quality in education in the last years, those introducing cycles are possibly the ones that have more potential for accomplishing the purpose of democratizing education. When learning cycles question and challenge the educational and social project on which compulsory schooling is dominantly based on, they confront prevailing values, among which is that of accepting inequalities as a result of individual differences. As measures to prevent students from failing, learning cycles put an end to the fragmentation arising from grading and. They imply changes to the conception of time, space and school culture itself, with the purpose of assuring that the great number of students who were until not long ago excluded from basic school may continue education and acquire socially relevant knowledge. This paper aims at locating learning cycles introduction policies within the context of Brazilian education. Its points out the different meanings given to them by experiences in state and municipal school systems, the issues that result from its implementation, and makes considerations on their results and impacts. It is based on a review of academic studies on the subject, from 1990 to today.
  • The teacher and the act of teaching Outros Temas

    Tunes, Elizabeth; Tacca, Maria Carmen V. R.; Bartholo Júnior, Roberto dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    A sala de aula é o espaço privilegiado de negociações e de produção de novos sentidos e significados a respeito, principalmente, dos diferentes conceitos escolares. Isso acontece em uma rede interativa complexa em que se tornam presentes e se atualizam a história de vida, as experiências e vivências de professores e alunos, além do próprio conhecimento formal. Do professor espera-se que conduza o seu grupo de alunos, buscando compreender e negociar os diferentes processos de significação que envolvem as situações de aprendizagem que planejou. Tem sido comum identificar o professor nesse papel de mediador, atribuindo a idéia à abordagem histórico-cultural. O objetivo deste texto é discutir a identificação entre ação docente e mediação, de modo a caracterizar aquilo a que corresponde, segundo nossa ótica, o trabalho desenvolvido pelo professor, tendo como foco o conceito de zona proximal de desenvolvimento. As considerações encaminham-se para o entendimento de que os conteúdos escolares somente estarão a serviço do desenvolvimento dos alunos se forem operados na conjuntura dos seus processos de significação, tendo em conta que a função primordial da educação é a de nutrir possibilidades relacionais.

    Abstract in English:

    The classroom is the privileged space for negotiation and production of new senses and meanings, especially concerning the different school concepts. This takes place within a complex interactive network where, besides formal knowledge itself, teachers' and students' life history and experiences become present and are updated. The teacher is expected to guide his/her group of students, aiming at understanding and negotiating the different meaning-making processes involved in the learning situations he/she has planned. The teacher has usually been identified with this mediator role, and this idea has been assigned to the historical and cultural approach. The objective of this text is to discuss the identification between teacher action and mediation, in order to characterize what the work developed by the teacher corresponds to according to our point of view, focusing on the zone of proximal development concept. The considerations suggest that learning contents will only be at the service of student development if they are operated taking into account the conjuncture of their meaning-making processes, and observing that the utmost role of education is to promote relational possibilities.
  • A review of educational financing in the state of California, USA Outros Temas

    Pinto, José Marcelino de Rezende

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho é fruto de um estágio de pesquisa no Estado da Califórnia (EUA) e tem como objetivo analisar as principais características do financiamento da educação desse estado. A Califórnia possui 33 milhões de habitantes e cerca de seis milhões de alunos em seu sistema de educação básica que vai da pré-escola (kindergarten), em que as crianças entram com cinco anos de idade, até a 12ª série. O principal desafio enfrentado pelo estado, motivado principalmente por decisões judiciais, tem sido o de assegurar um patamar mínimo de recursos por aluno e o de evitar uma grande discrepância nos gastos por aluno entre distritos pobres e ricos. O que se constata é que o segundo objetivo tem sido parcialmente obtido mas basicamente mediante um nivelamento por baixo, de tal forma que o estado se coloca, hoje, em 40º lugar no ranking dos gastos por aluno no país.

    Abstract in English:

    This paper is the product of a research program in the State of California (USA), which aims it to analyze the main characteristics of the educational financing in that State. California has 33 million inhabitants and some 6 million primary students attending school from kindergarten - 5-years olds - through 12th grade. The major challenge faced by the State - mainly due to court decisions - is ensuring a minimum level of financial resources per student and avoiding discrepancy in spending per student between poor and rich districts. This second objective has been partially attained by lowering the level of State spending, so that California is, nowadays, the 40th in the American ranking of spending per student.
  • Work and education of day care center educators in Botucatu: critical reflections Outros Temas

    Volpato, Claudia Fernandes; Mello, Suely Amaral

    Abstract in Portuguese:

    Considerando a recente preocupação de estabelecer programas de formação em serviço para educadores de creche, estudamos oito creches municipais de Botucatu (SP). O objetivo foi conhecer as condições de trabalho e de formação dos educadores com base em dados que permitissem avaliar os procedimentos de educação inicial e continuada a que foram submetidos, as concepções subjacentes à sua prática profissional, suas expectativas sobre os programas de formação em serviço, assim como as efetivas necessidades a que esses programas precisam responder em vista dos parâmetros de qualidade estabelecidos para a educação infantil. A partir dos resultados obtidos, traçamos um panorama e esboçamos sugestões que possam subsidiar uma proposta de formação inicial e continuada para esses educadores, valendo-nos de algumas contribuições da teoria histórico-cultural enriquecidas com reflexões críticas e recentes na área, e do contraponto com as propostas defendidas por documentos oficiais em vigor propalados nacionalmente.

    Abstract in English:

    Considering the current concern to create on-the-job training programs for day care center educators, we have studied eight municipal day care centers in Botucatu, a town in São Paulo State. Our objective was getting to know educators' work and education conditions based on data that allow assessing the initial and continued education procedures applied to them, underlying concepts in their professional practice, their expectations about (the) on-the-job training programs, and the effective needs such programs must meet in view of the quality parameters set up for children education. From the results obtained, we have drawn a panorama and offered suggestions that may help formulate an initial and continued education proposal by drawing from some contributions of historical and cultural theories enriched by critical and recent reflections on the area, as opposed to proposals supported in official documents in force and publicized countrywide.
  • Virtuous circularity an investigation on two schools in Rio de Janeiro Outros Temas

    Brandão, Zaia; Mandelert, Diana; Paula, Lucília de

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho sistematiza resultados preliminares de um programa de pesquisa do Grupo de Pesquisas em Sociologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - Soced/PUC-Rio - sobre as características dos jovens de 8ª série (faixa de 13/14 anos) que freqüentam duas das escolas privadas de prestígio na cidade do Rio de Janeiro. Trata-se de recorte do material desse programa, que visa à análise das características institucionais e familiares que interagem no processo de escolarização desses jovens, produzindo a imagem de excelência escolar em que se ancora o prestígio adquirido por essas escolas.

    Abstract in English:

    This paper systematizes the preliminary results of a research program conducted by the Research Group on Sociology of Education of Rio de Janeiro Catholic University - Soced/PUC-Rio - on the characteristics of 8th graders (the 13-14 age group) attending two renowned private schools in Rio de Janeiro. It deals with an aspect of the corpus of this research that addresses institutional and familial characteristics that interact in the learning process of these youngsters in order to produce an image of teaching excellence whereupon the prestige acquired by such schools rests.
  • O TEMPO NO COTIDIANO INFANTIL: PERSPECTIVAS DE PESQUISA E ESTUDO DE CASOS Resenha

    Godoi, Elisandra Girardelli
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