• Editorial Editorial

  • Vocational education and its reform in Brail in the 90's Artigos

    Ferretti, Celso João

    Abstract in Portuguese:

    Admitindo, como ponto de partida, que os fenômenos da globalização da economia e das transformações técnico-organizacionais no trabalho desencadeiam desafios e problemas a serem enfrentados no âmbito da educação em geral e da formação profissional em particular, o texto se propõe examinar em que consistem esses desafios e problemas, enfocando-os, primeiramente, da perspectiva da experiência internacional e, num segundo momento, nos marcos da sociedade brasileira. Com relação ao segundo aspecto, são analisadas, criticamente, proposições recentes de órgãos governamentais (Ministério da Educação e Ministério do Trabalho), tendo em vista o desenvolvimento do que se denominou de educação profissional. Tais proposições implicam não apenas uma determinada forma de rearticular as relações entre formação geral e formação específica, mas, também, uma série de mudanças de porte no ensino médio, tendo em vista as novas demandas por qualificação profissional, cujos efeitos sobre a educação da juventude brasileira são objeto de preocupação.

    Abstract in English:

    The text examines the challenges and problems facing school education (in general or vocationally) as a result of globalization and the technological changes in work. It first looks at the problems on an international level and then at the demands facing the Brazilian society. In relation to the latter aspect recent documents from the Education Ministry and the Labor Ministry, which propose a reform of the Vocational Education System, are analysed. Such a reform implies not only a certain way of linking general and vocational education but, also, many changes on high schools. The effects of these changes on youth education are the object of concern of many Brazilian educators.
  • Scientific communities: changing conditions or strategies Artigos

    Lovisolo, Hugo

    Abstract in Portuguese:

    São focalizados, comparativamente, os desenvolvimentos das comunidades científicas argentina e brasileira. O autor parte do paradoxo entre as condições (econômicas, culturais e educacionais) que deveriam ter favorecido o resultado, o desenvolvimento das comunidades científicas argentinas, quando se comparam com as vigentes no Brasil ao longo do século. Rejeitando, a partir do paradoxo entre condições e desenvolvimento efetivo, uma leitura externalista, o autor defende a importância metodológica de estudar as estratégias a favor do reconhecimento e da legitimação do papel do cientista. Distingue dois tipos ideais de estratégia: a cientificista ou intervencionista e a academicista ou da renúncia. Após caracterizar os tipos ideais, interpreta, com base em material histórico, seus desenvolvimentos em ambos os países. No caso argentino, teria dominado uma estratégia intervencionista que confronta a universidade e a intelectualidade com os poderes dominantes, em especial, o do Estado, além de enfrentamentos significativos entre os defensores de cada estratégia. No Brasil, a estratégia academicista teria sido dominante, conciliando as diferenças e estabelecendo um padrão de colaboração entre comunidade científica e o Estado. As diferenças entre os dois desenvolvimentos são, portanto, vistas como diferenças entre as possibilidades de confronto ou interpenetração das duas estratégias entre si e em suas relações, principalmente, com o Estado. Sugere-se que para entender o desenvolvimento específico das estratégias em nível nacional, faz-se necessário formular algumas hipóteses sobre o modo de integração das estratégias científicas com as tradições políticas e de definição de identidades em cada país.

    Abstract in English:

    Argentine and Brazilian scientific communities developments are focused comparatively. The author starts by explaining the paradox existent between the conditions (economical, cultural and educational) which should have been positive for the final result of the development of Argentine scientific communities, when compared with the Brazilian conditions throughout this century. Based on this paradox the author does not agree with the external explanation and defends the methodological importance of reflection about the strategies for recognition and legitimization of the scientific role. He distinguishes two types of strategies: the Scientificist or Interventionist and the Academicist or Renouncing. After characterizing each strategy based on the ideal type, the author interpreted, from historical evidence, the development of both countries. In the case of Argentine, the Interventionist strategies were dominating and generated a confrontation between intellectuals and university forces with dominant powers and especially with the State power, as well as between the defenders of each strategy. In Brazil, the Academicist strategy is placed as dominant and has been capable of concilitating the differences and establishing a standard of cooperation with the State. However, the differences between both developments are seen as differences between the confrontation or alliance possibilities of each strategy and in their relations, mainly, with the National States. The author suggests that to understand the specific development of each strategy in a national context, it is necessary to formulate certain hypotheses about the kind of relationships that each strategy has with the political traditions and cultural definition of identity in each country.
  • Two specific forms of pedagogical mediated communication: instructional and socio-educational communication Artigos

    Peraya, Daniel

    Abstract in Portuguese:

    O autor analisa os conceitos principais descrevendo diferentes tipos de comunicação pedagógica "midiatizada". Ele tenta demonstrar que o conceito do discurso parece ser um dos mais importantes para se analisar estas formas de comunicação pedagógica "midiatizada". Distingue duas formas principais que podem ser consideradas como pólos de uma taxonomia e caracteriza cada uma delas pelas suas características principais relacionadas a conteúdo; objetivos; público-alvo; currículo, avaliação; cenário de interação social; referências material, humana, institucional e sociocultural etc. Finalmente, ele mostra que este tipo de distinção é um modo para se dar diretriz à comunicação "midiatizada" com base em capacitação e ensino.

    Abstract in English:

    The author analyses the main concepts of the different types of pedagogical mediated communication. He tries to demonstrate that discourse seems to be one of the most important concepts in analysing these forms of pedagogical mediated communication. He distinguishes two main forms that could be considered as the poles of a taxonomy, and characterizes each of them by their main features related to: contents; aims and goals; target-public; curriculum; assessment; the social interaction scene; the material, human, institutional and socio-cultural frame of reference etc. Finally, he shows that such a distinction is a way to provide guidelines for mediated communication based training and teaching.
  • Multimedia training for primary teachers in Brazil Artigos

    Barreto, Elba Siqueira de Sá

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho consiste em reflexão baseada em pesquisa de avaliação externa do programa nacional de capacitação docente transmitido via satélite: "Um salto para o futuro". Reporta-se à pesquisa de campo, abrangendo amostra de telepostos de oito estados das diferentes regiões do país, e examina os pressupostos teóricos-metodológicos e o formato do programa, a interação dos agentes educacionais, o aproveitamento dos cursistas e as condições de implementação. Conclui que o Programa inova quanto à forma e ao conteúdo, podendo vir a constituir importante veículo de atualização de professores do ensino fundamental. Está, contudo, insatisfatoriamente implementado.

    Abstract in English:

    This article is a reflection based on a national program of external evaluation of teacher training transmitted via satellite: "A leap for the future". It contains data from a field research including sample of T.V. classrooms in eight states from different regions of the country. It examines the program's theoretical and methodological proposals and format, as well as the interaction of educational agents, the advantages gained by teachers and finally conditions for implementing the program. The evaluation concludes that the program is innovative in its form and content, and could become an important vehicle for recycling primary teachers. However, it is insufficiently implemented.
  • Transformations in the world of work: a review of some lines of analysis Debates

    Tumolo, Paulo Sergio

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo do texto é expor, em linhas gerais e de acordo com vários estudiosos, os principais elementos de caracterização, bem como alguns dos mais importantes questionamentos e críticas que têm sido desfechados contra o "modelo" japonês. Em seguida, ao ressaltar os limites dessas críticas, aponta para uma análise dos diversos processos de trabalho, inclusive o japonês, como expressão aparente de realização da acumulação capitalista nesta atual fase de "acumulação flexível de capital". Por fim, propõe um método de abordagem da temática trabalho/educação, onde se compreenda e se discuta o fenômeno educacional no bojo deste novo padrão de "acumulação flexível de capital".

    Abstract in English:

    The objective of this text is to present an overview (according to many researchers) of the main characterization elements, as well as some of the most important issues and criticisms that have been raised against the Japanese "model". Following this, in highlighting the limits of these criticisms, it leads us to an analysis of the various labour processes, including the Japanese process, as an apparent expression of the achievement of the capitalistic accumulation in the present phase of the "flexible capital accumulation". Finally, it proposes an approach to the issue of labour/education, in which one must understand and discuss the educational phenomenon based on the new pattern of "flexible capital accumulation".
  • Kindergarten childrens' conception of stealing Debates

    Martins, Raul Aragão

    Abstract in Portuguese:

    Partindo do trabalho pioneiro de J. Piaget, O julgamento moral da criança, revisamos as contribuições para este estudo sobre a concepção de roubo em crianças. Usando uma história que envolve um pequeno roubo examinamos como pré-escolares respondem a questões sobre o roubo ser certo ou errado, o porquê dessa resposta, assim como avaliamos a percepção da criança à presença, à contingência e à relatividade de regras. Tendo como sujeitos 80 crianças de duas pré-escolas, uma pública e outra particular, cada escola dividida em duas turmas, encontramos que todas as crianças têm noção da regra de o roubo ser errado e ao justificarem essa resposta apresentam cinco tipos de argumentos, assim como já apresentam julgamentos em função da intenção. Resultados são discutidos em termos da teoria de desenvolvimento moral de Piaget.

    Abstract in English:

    From the pioneering work of J. Piaget "The moral judgment of the child" we have reviewed the contributions to this study of childrens' conception of stealing . Using a story about a minor theft, we examined how kindergarten children answer questions about the right and wrong of stealing and now they justified their answers. In addition we examined childrens' perception of the existence, contingence and relativity of rules. We examined 80 children from a public and a private school, each divided in two groups. The results have shown that children have a notion of stealing as a wrong act and to justify these answers they show five patterns of justifications, as well as judgment of intentionality. Results were discussed in terms of Piaget's moral development theory.
  • Education for citizenship: experiences of the Legislative' School Jornal da Educação

    Assis, Luiz Fernandes de

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta a Escola do Legislativo, uma idéia pioneira da Assembléia Legislativa de Minas Gerais, como capaz de oferecer conhecimento e de estimular a reflexão, nas áreas de ensino, pesquisa e extensão. Após um breve histórico de sua criação, relata o avanço da Escola para uma prática editorial e pedagógica de uma educação para a cidadania e o desafio de usar ferramentas tecnológicas adequadas: a televisão e a Internet. O artigo não se omite ao revelar os limites institucionais e históricos para uma participação verdadeiramente cidadã e democrática: a subserviência do Legislativo ao Executivo, o clientelismo nas relações entre o representante e o representado, o corporativismo parlamentar e a impunidade.

    Abstract in English:

    This report presents the Legislative' School, a pioneer idea from the Minas Gerais State Legislative Assembly - an institution that provides knowledge and stimulates thought in the area of learning, research and university extension. The report gives a brief history of its establishment and then talks about the advances of the school towards editorial and educational practices in citizen education the challenges of using apropriated technological tools: T.V. and Internet are also discussed. The report did not neglect to reveal the institutional and historical limitations for a truly democratic and citizen participation: subservience of the Legislative to the Executive branch, the patronage in the relationship between the representative and the constituent, the parliamentary corporation and impunity.
  • As quarenta horas de Angicos Resenhas

    Germano, José Willington
  • Memória, educação e cidadania - Tecendo o cotidiano de creches e pré-escolas em Itupeva-SP Resenhas

    Leite, Maria Isabel; Kramer, Sonia
  • Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação Resenhas

    Barbosa, Maria Carmen Silveira
  • Preconceitos no cotidiano escolar - Ensino e medicalização Resenhas

    Garcia, Regina Leite
Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes Av. Berttrand Russel, 801 - Fac. de Educação - Anexo II - 1 andar - sala 2, CEP: 13083-865, +55 12 99162 5609, Fone / Fax: + 55 19 3521-6710 / 6708 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: revistas.cedes@linceu.com.br