Abstract in Portuguese:
A perspectiva Life-Span é um importante marco teórico no estudo do envelhecimento, uma vez que colaborou para mudar a concepção de que o idoso é um ser passivo e doente, ressaltando a possibilidade de desenvolvimento durante todo o curso da vida. Também destacou a heterogeneidade na velhice, enfatizando a importância de atividades para a manutenção do envelhecimento saudável. A aquisição de novas aprendizagens tem sido considerada uma tarefa importante nesse sentido, uma vez que pode otimizar as capacidades cognitivas e favorecer a rede de suporte social do idoso. Assim, este trabalho, a partir da apresentação dos pressupostos que conferiram extrema relevância à Life-Span no âmbito da Psicologia do Desenvolvimento, discute a importância da educação para a velhice saudável, a oferta de atividades educacionais para idosos no Brasil e elucida a amplitude de termos encontrados na literatura para designar o processo de aprendizagem ao longo do curso da vida.Abstract in English:
Life-Span perspective is an important theoretical milestone in the study of aging, since it helped to change the concept that the elderly person is a passive and sick being, by highlighting the possibility of development throughout the course of life. It has also stressed the heterogeneity of old age, emphasizing the importance of activities in order to maintain healthy aging. The acquisition of new learning has been considered an important task in this sense, since it may enhance the cognitive skills and favor the social support network for the elderly. Thus, by the presentation of assumptions that give the utmost importance to Life-Span in the field of Developmental Psychology, the present study discusses the importance of education for a healthy old age, the offer of educational activities for the elderly in Brazil and elucidates the range of terms found in the literature to describe the learning process throughout the course of life.Abstract in Portuguese:
Este artigo tem como objetivo apresentar a estrutura e as propriedades psicométricas da versão brasileira do Questionário de Bem-Estar no Trabalho. Essa ferramenta foi projetada para uma medição particularmente sensível aos aspectos psicossociais do bem-estar no trabalho, bem como à natureza bipolar dessa experiência de bem-estar. O questionário foi aplicado a uma amostra constituída por 101 docentes de uma instituição comunitária de ensino superior no sul catarinense. A análise fatorial mostra dois fatores independentes no Questionário Bem-Estar no Trabalho, o primeiro considerando três escalas de bem-estar psicossocial (afetos, competências e expectativas), e o segundo levando em conta três escalas de efeitos colaterais (somatização, desgaste e alienação). As escalas mostraram uma alta consistência interna, com alfas de Cronbach de 95, 95, 97, 88, 93 e 80, respectivamente. O Questionário Bem-Estar no Trabalho reproduz fielmente a estrutura do modelo teórico assumido e reúne as propriedades técnicas necessárias para avaliar o bem-estar no trabalho em ambientes universitários.Abstract in English:
The objective of this article is to present the structure and psychometric properties of the Brazilian version of The Work Well-Being Questionnaire. This was developed with the aim of providing a measurement tool particularly sensitive to the psychosocial dimension of work well-being, and to the bipolar nature of the well-being experience. The questionnaire was applied to a convenience and intentional sample, constituted by 101 teachers of a higher education community institution in the south of Santa Catarina. Factor analysis shows two independent factors in The Work Well-Being Questionnaire, considering the first of three scales of psychosocial well-being (emotions, skills and expectations) and the second, three other side effects (somatization, wear and alienation). The scales showed high internal consistency with Cronbach's alphas of 95, 95, 97, 88, 93 and 80, respectively. The Work Well-Being Questionnaire faithfully reproduces the structure of the theoretical model assumed and meets the technical properties needed to assess the work well-being in university environments.Abstract in Portuguese:
As interações interpessoais são a base de todos os processos sociais. O objetivo deste estudo foi verificar como essas interações se relacionam com habilidades sociais e, ao mesmo tempo, investigar evidências de validade para o Checklist de Relações Interpessoais-II. Participaram 542 estudantes de diversos cursos de ensino superior do sudeste goiano, com idade entre 18 e 55 anos (M=21, DP=5,48), respondendo ao Inventário de Habilidades Sociais, de Del Prette, e ao Checklist de Relações Interpessoais-II. Os participantes com altos escores em habilidades sociais apresentaram mais posições interpessoais do quadrante Amigável-Dominador, enquanto o grupo de baixas habilidades sociais apresentou posições de Hostilidade-Submissão. Além disso, as posições interpessoais do grupo com boas habilidades sociais mostram mais variedade de posições interpessoais. As habilidades sociais têm correlações positivas com posições amigáveis, e correlações negativas com posições hostis e submissas. Esses resultados apoiam a validade para o checklist de relações interpessoais-II.Abstract in English:
Interpersonal transactions are the basis of all social processes. The aim of this study was to verify how these transactions are related to social skills, and at the same time, investigate the validity of the Brazilian version of the Checklist for Interpersonal Transactions-II. Participants were 542 students of several university courses in the South Eastern Brazilian State of Goiás; aged between 18 and 55 years (M=21, SD=5.48). They responded to Social Skills Inventory (Del Prette) and the Checklist for Interpersonal Transactions-II. Participants with the highest scores in social skills were more frequently placed in the Friendly-Dominant quadrant, while the group with the lowest social skills more readily fell into the Hostile-Submissive quadrant. Moreover, the interpersonal positions taken by highly socially skilled students were more varied. Social skills correlate positively with Friendly positions and negatively with Hostile and Submissive positions. These correlations support the validity of the Checklist for Interpersonal Transactions-II.Abstract in Portuguese:
A literatura internacional é consistente em apontar fatores de risco fortemente associados à persistência do comportamento infracional em adolescentes. O conhecimento tem servido de base para o desenvolvimento de instrumentos de avaliação de risco de reincidência infracional, com o propósito principal de adequar a medida judicial, o tipo e o nível de intervenção às necessidades do adolescente. O presente estudo teve como objetivo realizar uma investigação exploratória da performance do instrumento Youth Level of Service/Case Management Inventory, fundamentado nos fatores de risco associados à persistência da conduta infracional, em amostra composta de quarenta adolescentes em conflito com a lei, no interior do Estado de São Paulo. Realizada a coleta de dados inicial, após um período de 6 a 12 meses foi feito levantamento no Cartório da Infância e Juventude para verificar registro de novas infrações. Análises estatísticas mostraram a boa capacidade preditiva do instrumento. Outros resultados e limitações do estudo são apresentados e discutidos.Abstract in English:
The international literature is consistent in pointing risk factors strongly associated with the persistence of offending behavior in adolescents. This knowledge has been used as the basis for the development of instruments to evaluate the risk of recurrent offences, with the main purpose of adapting the judicial measure, type and level of intervention to the needs of the adolescent. The aim of the present study was to carry out an exploratory investigation of the performance of the Youth Level of Service/Case Management Inventory instrument, based on risk factors associated with the persistence of offending behavior, in a samples of forty adolescents in conflict with the law, in the interior of the State of São Paulo. After a period of six to twelve months from the initial data collection, a survey was carried out at the Childhood and Youth Registry Office to verify the registration of new offenses. Statistics analysis showed the good predictive capacity of the instrument. Other findings and limitations of the study are presented and discussed.Abstract in Portuguese:
A literatura revela que, embora a população jovem possua suficiente conhecimento sobre métodos contraceptivos, é baixa a frequência de sua utilização. Este estudo investigou características do uso de preservativos e possíveis variáveis controladoras desse comportamento em estudantes com idade entre 13 e 18 anos. Foi utilizado um questionário estruturado, cujos resultados sugerem que: (1) os adolescentes demonstram seguir regras que mantêm o comportamento de não usar o preservativo; (2) os pais ou responsáveis não controlam punitivamente esse comportamento; (3) os serviços de saúde são pouco reforçadores para o esclarecimento de dúvidas sobre sexualidade e para a obtenção de preservativos. São analisadas influências de história individual e de práticas culturais sobre os resultados.Abstract in English:
The literature shows that although young people have sufficient knowledge about contraceptive methods, the frequency of their use is low. This study investigated the use of condoms and possible controlling variables of this behavior in students aged between 13 and 18 years old. A structured questionnaire was used, the results of which suggested that: (1) adolescents demonstrated that they followed rules that encourage the behavior of not using condoms, (2) parents or guardians do not control this behavior punitively, (3) health services provide little reinforcement in clarifying doubts about sexuality and obtaining condoms. The influence of individual history and cultural practices on the results was analyzed.Abstract in Portuguese:
O presente estudo tem por objetivo apresentar a adaptação transcultural da Dementia Management Strategies Scale ao português brasileiro. Essa escala foi desenvolvida para verificar a frequência do uso de três tipos de estratégias de gerenciamento da demência, utilizadas por familiares cuidadores de idosos: crítica, gerenciamento ativo e encorajamento. Participaram do processo de adaptação 3 tradutores, 100 juízes não especialistas, 5 juízes especialistas e 15 cuidadores. Os procedimentos utilizados foram duas traduções independentes, elaboração de uma versão síntese das duas traduções, avaliação do instrumento pelos juízes e, por fim, a condução de estudo piloto com 15 cuidadores de idosos com demência do tipo Alzheimer. Após as adaptações realizadas em todas as etapas do processo de adaptação transcultural, constatou-se equivalência satisfatória entre as versões.Abstract in English:
The aim of the present study is to present the transcultural adaptation of the Dementia Management Strategies Scale to the Brazilian Portuguese language. This scale was developed to verify the frequency of use of three types of management strategies in dementia, by family caregivers of elderly with this disorder. It is divided into three factors: critical, active management and encouragement. There were 3 translators, 100 non-specialist judges, 5 expert judges and 15 caregivers who participated in the pilot study. The procedures conducted were: two independent translations, elaboration of a synthetic version, evaluation of the instrument by 100 non-specialist judges and by 5 specialist judges and, finally, a pilot study conducted with 15 caregivers of elderly patients with Alzheimer's Disease. After the adaptations were made in all stages of the process of the transcultural adaptation, the equivalence between the two versions was found to be satisfactory.Abstract in Portuguese:
A distimia diferencia-se da depressão por sua cronicidade e menor severidade sintomatológica. A cronicidade acarreta sérios prejuízos na rotina dos pacientes, atividades laborais, relacionamentos sociais e qualidade de vida. O objetivo deste estudo foi explorar o impacto do transtorno distímico na qualidade de vida dos pacientes. Utilizou-se uma entrevista semiestruturada com 24 pacientes distímicos, sendo os dados analisados pelo software Alceste. Neste artigo, discutiu-se a classe sobre o Tratamento da Distimia e Qualidade de Vida. Observou-se um ciclo de tristeza que interfere no dia a dia, acarretando insatisfação e frustração, retroalimentando a baixa autoestima, que induziria à continuidade dos sintomas, passando a fazer parte da experiência cotidiana do indivíduo e aparecendo, por fim, como um modo de ser. A partir desses dados, sugere-se que o transtorno possa ser interpretado por novos parâmetros, baseados na compreensão dessa sucessão de processos, que deveria ser o foco da intervenção com tais pacientes.Abstract in English:
Dysthymia is differentiated from depression by its chronicity and less symptomatic severity. Chronicity causes severe harm in the routine of patients, work activities, social relationships and quality of life. The aim of this study was to explore the impact of dysthymic disorder on patients' quality of life. A semi-structured interview was held with 24 dysthymic patients and the data were analyzed by the Alceste software. In this article, the lexical class in the Treatment of dysthymia and Quality of Life was discussed. There was a cycle: sadness that interferes with day-to-day life, causing frustration and dissatisfaction, with feedback to low self-esteem, which would lead to continuity of symptoms, becoming part of the individual's everyday experience, and finally, appearing to be a way of being. From these data, it is suggested that the disorder may be interpreted by new parameters, based on the understanding of this succession of processes, which should be the focus of intervention in these patients.Abstract in Portuguese:
O objetivo deste trabalho é apresentar e discutir três estratégias de pesquisa que, utilizadas separadamente ou combinadas em estudos qualitativos ou quantiqualitativos, podem facilitar a compreensão do pesquisador acerca do universo cultural dos participantes, especialmente em contextos de diversidade cultural. Entende-se que há diversidade cultural quando a experiência de vida, conceitos, valores e pressupostos teóricos do pesquisador não são os mesmos dos participantes da pesquisa. Os três métodos apresentados, assim como suas possíveis combinações, são: entrevistas de listagem livre, entrevistas com informantes-chave e grupos focais. São utilizados exemplos oriundos de pesquisas empíricas no campo da saúde pública e da psicologia para demonstrar a aplicabilidade dessas estratégias.Abstract in English:
The objective of this article is to present and discuss three research strategies which, when used separately or combined in qualitative or quantiqualitative studies, may facilitate the researcher's understanding of the cultural universe of study participants, especially in contexts of cultural diversity. One understands that there is cultural diversity when the life experience, concepts, values and theoretical presuppositions of the researcher are not the same as those of the participants of a study. The three methods that are presented, as well as their possible combinations, are: free-listing interviews, key-informant and focus group interviews. Examples of empirical research in the field of public health and psychology are also presented to demonstrate the applicability of these research strategies.Abstract in Portuguese:
A depressão materna, associada a outros estressores, configura cenários contextuais familiares que podem influenciar o desenvolvimento infantil. Neste trabalho, objetivou-se caracterizar e comparar, por meio do método de estudo de caso, condições favorecedoras de resiliência ou de adversidade para crianças em idade escolar que convivem com a depressão materna recorrente, focalizando os processos-chave da resiliência, analisados em cenários familiares diversos. Foram avaliadas seis duplas mãe-criança, sendo mães com depressão recorrente e episódios moderados ou graves, três crianças com dificuldades escolares e comportamentais e três crianças sem tais dificuldades. Foram aplicados entrevistas, questionário e testes psicológicos, integrando-se os dados em três cenários familiares associados à depressão materna. Para crianças sem dificuldades, foram identificadas como condições favorecedoras dos processos-chave da resiliência a organização da rotina familiar com a efetiva participação paterna, bem como a postura próativa materna no enfrentamento cotidiano de adversidades.Abstract in English:
Maternal depression, associated with other stressors, comprise family contextual scenarios that may influence child development. The aim of this study was to characterize and compare, through case studies, family conditions that favor resilience or adversity for school children living with recurrent maternal depression, focusing on key-processes of resilience, analyzed in diverse family scenarios. Six mother-child pairs were studied, including women with a diagnosis of recurrent depression, characterized by moderate or severe episodes, three children with school and behavioral difficulties, and three children without these difficulties, by holding interviews, applying a questionnaire and psychological tests. The data obtained were combined into three family scenarios associated with maternal depression. For children without difficulties, organization of family routine with effective paternal participation, and pro-active maternal behavior in facing daily adversities were identified as conditions favorable to the key-processes of resilience.Abstract in Portuguese:
O presente estudo visou investigar os sentimentos maternos frente às aquisições de desenvolvimento da criança entre os 24 e 28 meses. Participaram16 mães primíparas, com idade entre 21 e 36 anos, de nível socioeconômico, escolaridade e status ocupacional variados, residentes na região metropolitana de Porto Alegre, com o companheiro. Foi realizada entrevista semiestruturada, submetida à análise qualitativa de conteúdo, abordando a experiência da maternidade e o desenvolvimento da criança. As mães relataram ampliação do vocabulário, motricidade e capacidade de compreensão e memória, bem como oscilação de independência e dependência da criança. Diante dessas aquisições foram expressos sentimentos maternos de prazer, admiração e gratificação, por um lado, e de cansaço, irritação e stress por outro. Essas mudanças e o modo como a mãe e a criança lidam com elas, ajudam a configurar seus relacionamentos com o mundo externo e repercutem nas interações entre ambas.Abstract in English:
The aim of the present study was to investigate maternal feelings towards their child's developmental acquisitions from 24 to 28 months. Sixteen primiparous mothers, aged 21 to 36, from different socioeconomic backgrounds, took part in the study. They lived with their partners, in the metropolitan region of Porto Alegre. A semistructured interview was held, which was analyzed using a qualitative content analysis. The analysis focused on maternal experience and child development. Mothers reported a growth of vocabulary, motor skills, understanding and memory capacity, as well as the oscillation in the child´s independence and dependence. Maternal feelings of pleasure, admiration and gratification were expressed as well as feelings of tiredness, irritation and stress. These changes and the way mother and child deal with them help to strengthen their relationships with the outside world, and also influence their mother-child interactions.Abstract in Portuguese:
Este estudo objetivou analisar a interação mãe-bebê com deficiência visual, por meio dos estilos de fala materna, dos comportamentos não verbais maternos e infantis e dos episódios interativos. Participaram da pesquisa três díades, sendo os bebês deficientes visuais, na faixa etária dos seis aos trezes meses de vida. Foi utilizada uma câmera de vídeo para apreender as interações entre as díades, em uma situação de brinquedo livre. Para cada díade foram realizadas três filmagens, cada uma com duração de vinte minutos. Os resultados sugerem que as interações entre as mães e os bebês deficientes visuais acontecem, principalmente, através da coordenação da fala com a ação gestual, na qual o toque e os movimentos corporais são utilizados com a função de facilitar a comunicação. Estudos que investigam a interação mãe-bebê com desenvolvimento atípico são relevantes, pois respondem a questões teóricas sobre o desenvolvimento e possibilitam estruturar intervenções.Abstract in English:
The aim of this study was to investigate the mother-infant with visual impairment interaction, by means of maternal speech styles, nonverbal behaviors and interactive episodes of mother and child. Three dyads participated in the study, and the visually impaired babies were aged from six to thirteen months. A video camera was used to capture the interactions between dyads in a free-play situation. For each dyad, three filming sessions were held, each lasting twenty minutes. The results suggested that interactions between mothers and visually impaired babies mainly takes place through the coordination of speech with the gestural action, in which touch and body language are used in order to facilitate communication. Studies that investigate the interaction of mothers of children with atypical development are relevant, because they answer theoretical questions about development and make it possible to structure interventional strategies.Abstract in Portuguese:
O presente estudo teve o objetivo de verificar a influência da idade e do contexto socioeducacional na compreensão emocional de crianças. Participaram 117 crianças, com idade de 3 a 8 anos. As crianças foram divididas por tipos de escola (pública e privada) e por grupos de idade (3 anos, 4 a 5 anos e 6 a 8 anos). Como instrumento para a coleta de dados, foi utilizado o Test of Emotion Comprehension. Os resultados mostraram que as crianças de escolas privadas apresentaram maiores frequências de acerto no teste de compreensão das emoções do que aquelas de escolas públicas. Verificaram-se também maiores frequências de acerto no teste com o aumento da idade.Abstract in English:
This study examined the influence of socioeconomic contexts and age on children´s emotional understanding. One hundred and seventeen children ranging in age from 3 to 8 years participated in the study. They were divided by type of school: public and private, and age: 3 years, ages 4-5 years, and ages 6-8 years. The Test of Emotion Comprehension was used for data collection. Results showed the influence of age and socioeconomic contexts on children´s emotion understanding. Children from private schools obtained higher scores in Test of Emotion Comprehension than children from public schools. In addition there was higher frequency of correct answer in the test as children's age increased.Abstract in Portuguese:
Este artigo tem por objetivo relatar uma intervenção baseada no referencial da teoria winnicottiana, em uma brinquedoteca comunitária que atende crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social. Seguiu-se a metodologia da pesquisaação, cuja estratégia consistiu em supervisão de estagiários e brinquedistas, coleta de dados por documentos, relatos e narrativas de moradores, pesquisa bibliográfica e intervenção na brinquedoteca. Como resultado avaliou-se que as relações que se estabeleceram, baseadas na confiabilidade, fidedignidade e constância das ações, proveram as crianças e adolescentes de um ambiente humano que permitiu o brincar espontâneo e criativo, tornando-os menos vulneráveis frente aos desafios encontrados. A intervenção baseada nos pressupostos da teoria winnicottiana possibilitou ampliar o trabalho para além das relações individuais e fortalecer as práticas coletivas, criando estratégias de composição entre o campo da saúde e do social.Abstract in English:
The aim of this article is to report an intervention, based on the framework of Winnicott's theory, in a community toy library that serves children and teenagers in situations of social vulnerability. The methodology followed was action research: the strategy was the supervision of interns and toy librarians, collection of documentary data and narrative reports by residents, bibliographic research and intervention in the playroom. As a result, it was found that the relationships that were established, based on trustworthiness, reliability and consistency of actions, provided children and teenagers with a human environment that allowed spontaneous and creative play, making them less vulnerable to the challenges encountered. The intervention based on the assumptions of Winnicott's theory made it possible to expand the work beyond the individual relationships and strengthen collective practices, creating strategies of composition between the health and the social fields.Abstract in Portuguese:
Neste artigo discute-se o que os adolescentes aprendizes esperam do futuro. Participaram do estudo 16 sujeitos, de 14 a 18 anos, tanto do sexo masculino quanto feminino, do curso de Serviços Administrativos do Serviço Nacional de Aprendizagem do Comércio. Recorreu-se à metodologia qualitativa com entrevistas semiestruturadas, individuais e coletivas. Os dados foram analisados por meio da técnica de análise temática. As falas denotaram que adolescentes almejam profissões de nível superior e mesmo de nível médio e que o Programa pode ajudá-los a realizar tais expectativas, pela experiência e disciplinamento. Percebe-se uma subjetividade engendrada como resíduo, no processo de produção de uma sociedade modelada sob a lógica do capital, de forma que os sujeitos, ao serem adestrados ao mundo do trabalho, parecem não conseguir ressignificar seus sonhos e desejos, nem perceber que estes se constituem, também, na relação com o mundo social, assim escamoteando as causas estruturais de seu sucesso ou fracasso.Abstract in English:
In this article, adolescent apprentices' expectations for the future were discussed. The study included 16 subjects aged 14 to 18 years old, both male and female, from Serviço Nacional de Aprendizagem do Comércio Administrative Services course. A qualitative methodology including individual and collective semi-structured interviews was used. Thematic analysis technique was used to analyze data. The speeches show that the adolescents yearn for higher education professions as well high school professions, and that the program can help them to achieve such expectations through experience and discipline. Their subjectivity is seen as a residue of the production process of a society, modeled under the logic of capital, so that when they are trained for the world of work, the subjects seem to be incapable of assigning a new meaning to their dreams and wishes; and they do not perceive that these also form part of the relationship with the social world, thus concealing the structural causes of their success and failure.Abstract in Portuguese:
Este estudo investigou as relações entre características do temperamento infantil, avaliadas aos oito meses de vida do bebê, e as práticas educativas maternas, avaliadas aos 18 meses da criança. Participaram 28 díades mãe-criança, com bebês saudáveis do sexo masculino e de nível socioeconômico baixo, residentes em Salvador. Foram aplicados o Questionário de Temperamento Infantil Revisado e a Entrevista Estruturada sobre Práticas Educativas Maternas. A análise de conteúdo permitiu a classificação das práticas educativas maternas em práticas facilitadoras e não facilitadoras do desenvolvimento social. Embora tenham sido encontradas correlações moderadas entre as dimensões limiar de resposta e aproximação-retraimento e o escore total de temperamento e as práticas educativas maternas, a análise de regressão não confirmou nenhuma dessas relações. Discute-se a relevância de variáveis moderadoras e mediadoras e, ainda, particularidades do instrumento utilizado para a avaliação do temperamento.Abstract in English:
This study investigated the relations between the child's temperamental characteristics assessed when the infant was eight months old and maternal childrearing practices assessed when the child was 18 months old. Participants were 28 mother-child dyads consisting of healthy, male infants and their mothers of low socioeconomic status living in the city of Salvador. The Revised Infant Temperament Questionnaire and the Structured Interview about Maternal Childrearing Practices were used. Content analysis allowed the maternal childrearing practices to be classified into practices facilitating social development and non-facilitating practices. There were moderate correlations between the threshold of response and the approach-withdrawal dimensions and the total score of temperament and maternal childrearing practices. However, regression analysis did not confirm any of these relationships. The relevance of moderator and mediator variables in this relationship and the peculiarities of the instrument used for assessing temperament are discussed.Abstract in Portuguese:
Este estudo objetivou verificar a correlação entre habilidades básicas de leitura (tempo, velocidade, precisão) e compreensão de leitura de 80 escolares do 2º ao 5º ano do Ensino Público Municipal, divididos em oito grupos, conforme o ano escolar e a presença ou não de dificuldade de aprendizagem. Como procedimento, utilizou-se a leitura oral de textos correspondentes ao ano escolar, seguida de perguntas abertas para verificação da compreensão de leitura. Em todos os grupos, houve diferença estatisticamente significante com correlação entre tempo de leitura e velocidade de leitura. No grupo VI, foi observada correlação entre palavras lidas incorretamente e velocidade de leitura, enquanto o grupo VII apresentou correlação entre palavras lidas incorretamente, velocidade de leitura e compreensão de leitura. Esses dados sugerem que a habilidade de compreensão de leitura requer capacidades cognitivas de alto nível, que vão além de habilidades básicas, sendo fundamental elaborar uma representação mental do conteúdo proposicional para obter o significado global da mensagem escrita.Abstract in English:
The aim of this study was to verify the correlation between basic reading skills (time, speed, accuracy) and reading comprehension of 80 schoolchildren from 2nd to 5th grade of the Municipal Public Education system, divided into eight groups according to grade (four groups without learning disability and four with learning disability). The procedure used was oral reading of texts related to the school grade followed by open questions to check reading comprehension. In all groups there was statistically significant correlation between reading time and speed. In Group VI, correlation was observed between words read incorrectly and reading speed. Whereas group VII presented correlation between words read incorrectly, speed and reading comprehension. These data suggested that reading comprehension skill requires high-level cognitive capacity that goes beyond basic skills, and it is fundamental for the reader to develop a mental representation of propositional content in order to obtain the overall meaning of the written message.Abstract in Portuguese:
O presente estudo de caso aborda a problemática inerente à vivência de um adolescente de 15 anos de idade, marcada pelo desencontro entre seu eu (em formação) e o contexto que o rodeia. Nesse processo de incongruência assiste-se a um progressivo caminhar para o adoecer psicológico, pautado por angústia permanente e sensação de alienação pessoal. A intervenção psicoterapêutica, concebida no Modelo Humanista de acordo com a Psicoterapia Centrada no Cliente, teve por objetivo facilitar a formação de uma identidade saudável, que integrasse as transformações pessoais, as exigências sociais e as expectativas em relação ao futuro. Os resultados revelam um processo de crescimento pessoal e autonomia, marcado pela expressão livre de sentimentos e maior aceitação de si.Abstract in English:
The present case study addresses an problem inherent to the experience of a 15-year-old adolescent, marked by a disconnection between his self (in development) and the context that surrounded him. In the process of incongruence one sees a progressive move towards becoming psychologically ill, marked by permanent anguish and a feeling of personal alienation. The aim of psychotherapeutic intervention, conceived in the Humanistic Model, according to Client-Centered Psychotherapy was to facilitate the formation of a healthy identity that would integrate with personal transformations, social demands and future expectations. Results revealed a process of personal growth and autonomy of the adolescent marked by free expression of feelings and better self-acceptance in the surrounding context.Abstract in Portuguese:
Este trabalho busca demonstrar, a partir de vinhetas clínicas, as consequências negativas trazidas na vida de mulheres pela experiência de terem sido abandonadas pela figura paterna. Neste estudo, o referencial teórico foi principalmente a psicologia analítica, além dos conceitos psicanalíticos de compulsão à repetição e melancolia. São também descritos os progressos alcançados no atendimento dos casos a partir da atuação psicoterapêutica baseada no método clínico junguiano. As conquistas obtidas, em termos gerais, dizem respeito a maior integração psíquica por parte dessas mulheres, que conseguiram estabelecer maior equilíbrio interno entre as polaridades masculina e feminina. Esse equilíbrio trouxe impactos positivos para elas, como melhora da autoestima e maior sentimento de autoconfiança, além de capacitá-las para o estabelecimento de relações afetivas mais saudáveis e menos calcadas em submissão e dependência.Abstract in English:
The article seeks to demonstrate, by means of clinical vignettes, the negative consequences brought into women's lives by experiences of having been abandoned by the father figure. In this study, the theoretical benchmark was primarily Analytical Psychology, in addition to the psychoanalytic concepts of repetition compulsion and melancholy. There is also a description of the results achieved in cases treated with psychotherapy based on Jungian clinical method. The achievements, in general, relate to greater psychic integration by these women, who were able to establish greater internal balance between the masculine and feminine polarities. That balance brought positive impacts to these women, such as improved self-esteem and greater sense of confidence, and made possible for them to experience healthier emotional relationships, based on a lower degree of submission and dependence.Abstract in Portuguese:
Esta investigação teve por objetivo estudar as concepções de pais e de profissionais sobre a comunicação do diagnóstico da síndrome de Down nas maternidades, bem como avaliar o dispositivo de estimulação precoce. Foram entrevistados seis mães e um pai, e oito profissionais. Das cinco categorias que emergiram da análise do conteúdo das entrevistas, duas foram destacadas neste trabalho: o momento da notícia e a estimulação precoce. Verificou-se que os pais sentem-se pouco acolhidos nas maternidades e pouco incluídos nos procedimentos de estimulação dos filhos. Constatou-se ainda que os profissionais dos centros obstétricos, que comunicam aos pais o diagnóstico do filho, e os terapeutas que realizam a estimulação precoce do bebê, em geral, não consideram os aspectos relacionais entre os membros do conjunto pais-bebê-profissionais como parte do próprio trabalho. Este trabalho apresenta uma proposta inovadora, com formas alternativas de atendimento que incluam os aspectos vinculares nesses dispositivos clínicos.Abstract in English:
The goal of this investigation was to study the concepts of both parents and professionals regarding the communication of Down syndrome diagnosis in maternities, and to evaluate the early stimulation device. Six mothers, one father, and eight professionals were interviewed. From the five categories emerged in the content analysis of interviews, we emphasize two of them to present in this work: the communication moment and early stimulation. We noticed that parents feel poorly assisted in maternities, as well as poorly included in early stimulation procedures with their babies. In addition, we found out that professionals in birth centers - who communicate the diagnosis to parents - and therapists who conduct the baby's early stimulation do not generally consider the relational aspects among the members of the group parents-baby-professionals as part of their work. We present an innovative proposal of alternative forms of assistance that include the bonding aspects in clinical devices.Abstract in Portuguese:
O foco deste estudo foi a capacidade de mentalização de pré-adolescentes, no contexto dos rompimentos de vínculos resultantes da separação conjugal altamente conflitiva, bem como a possibilidade de desenvolvimento da capacidade de mentalização no processo terapêutico. Esses conceitos vêm sendo elaborados com base na vertente psicanalítica da teoria do apego, nas contribuições de alguns teóricos das relações objetais, especialmente Bion e Winnicott, e na Psicologia Cognitiva. Foi realizado um estudo de abordagem qualitativa, baseado no procedimento de Estudos de Casos Múltiplos. Os participantes - dois pré-adolescentes e seus pais - foram atendidos em uma clínica-escola na Região Sul do Brasil. A capacidade de mentalização desses participantes foi avaliada antes e depois de cinco meses de psicoterapia. Os principais resultados apontaram a capacidade de mentalização limitada ou ausente no início da psicoterapia, e mudanças na função reflexiva e capacidade de mentalização após os primeiros cinco meses de atendimento.Abstract in English:
The focus of this study was the mentalization capacity of preteens, in the context of a break in ties due to highly conflictive marital separation, and the possibility of developing the capacity of mentalization during the therapeutic process of these youths. These concepts have been conceived, based on the psychoanalytical branch of the attachment theory, contributions of certain object relations theories, especially those of Bion and Winnicott, and on Cognitive Psychology. A study with qualitative research approach was conducted, based on the procedure of Multiple Case Studies. The participants - two preteens and their parents - were treated at a clinic-school in the Southern region of Brazil. The mentalization capacity of these youths was evaluated before and after five months of psychotherapy. The main results pointed out to a limited or absent mentalization capacity at the beginning of psychotherapy and changes in the reflective function and mentalization capacity after the first five months of treatment.Abstract in Portuguese:
O objetivo deste estudo foi empreender uma análise crítica acerca do conhecimento científico produzido sobre a utilização das psicoterapias como estratégia de tratamento dos transtornos alimentares. A partir de buscas nas bases PsycINFO, PePSIC e SciELO, no período entre 1999 e 2011, foram recuperados 35 artigos, categorizados em: psicoterapias breves, grupais, psicodinâmicas, complementares, bem como psicoterapias aliadas a outros tratamentos, como o psicofarmacológico. As abordagens mais frequentemente mencionadas foram psicodinâmicas e cognitivo-comportamentais. A modalidade de atendimento predominante foi a grupal. Ainda que preconizando o uso combinado de diversas estratégias, a literatura é unânime em destacar a importância das psicoterapias no tratamento. A análise crítica evidenciou necessidade de leituras que transcendam a mera identificação de técnicas psicoterápicas consideradas mais eficazes para o tratamento dos transtornos alimentares. Deve-se considerar o contexto mais amplo no qual os tratamentos são propostos, bem como promover um diálogo aberto entre enfoques teóricos, valorizando a pluralidade de saberes e a psicoterapia como prática em permanente transformação.Abstract in English:
The objective of this study was to conduct a critical analysis of scientific knowledge on the use of psychotherapy as strategy for treatment of eating disorders. From searches in the databases PsycINFO, PePSIC and SciELO in the period 1999-2011, 35 articles were retrieved in full, categorized as brief psychotherapy, group, psychodynamic, alternative psychotherapy, and psychotherapy combined with other treatments such as those of a pharmacological nature. The most mentioned approaches were the psychodynamic and cognitive-behavioral types. The predominant type of service was the group. Although the use of a combination of different strategies is recommended, the literature is unanimous in pointing out the importance of psychotherapy in treatment. The critical analysis showed the need for reading that transcends the mere identification of psychotherapeutic techniques considered most effective for the treatment of eating disorders. The broader context in which treatments are offered must be considered, as well as promoting an open dialogue between theoretical approaches, prioritizing the plurality of knowledge and the relevance of psychotherapy as a practice that changes constantly.