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Estudos de Psicologia (Campinas), Volume: 37, Published: 2020
  • Contributions of Psychology in the context of the COVID-19 Pandemic: Thematic section Editorial

    ENUMO, Sônia Regina Fiorim; LINHARES, Maria Beatriz Martins
  • Development of the Inventory of Supporting for Socio-Emotional Skills, evidence of internal structure controlling for acquiescence Thematic Section: Socio-Emotional Competences

    Valentini, Felipe; Mose, Leonardo de Barros; Ramos, Isabella de Sousa; Conceição, Nathalia Martins da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo apresenta a construção do Inventário de Suporte às Habilidades Socioemocionais, instrumento criado para o aluno avaliar o suporte ao desenvolvimento socioemocional propiciado pelos docentes. A pesquisa pretendeu apresentar evidências de validade da estrutura interna do Inventário de Suporte às Habilidades Socioemocionais e controlar o viés de aquiescência. Para a construção dos itens, seis juízes avaliaram o conteúdo do Inventário. Para avaliar a estrutura interna, uma amostra composta por estudantes de ensino fundamental e médio (N = 443) respondeu presencialmente ao instrumento. Os resultados demonstraram bons parâmetros psicométricos do Inventário após o controle da aquiescência por meio do Modelo de Interceptos Randômicos. A estrutura foi composta por uma dimensão geral de suporte. Sugere-se o controle da aquiescência com a finalidade de evitar distorções nos escores. Ademais, disponibiliza-se um Inventário que pode ser útil ao desenvolvimento das habilidades socioemocionais dos alunos.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to develop the Inventory of Supporting for Socio-Emotional Skills, which is an instrument for assessing the support for socio-emotional development provided by teachers, rated by students. It also aims to gather validity evidence of the internal structure of Inventory of Supporting for Socio-Emotional Skills and to control acquiescence. We elaborated the items, which content were evaluated by six experts. For the internal structure, a sample composed of elementary and high-school students (N = 443) was used to answer the instrument. The instrument presented good psychometric parameters after controlling for acquiescence using the Random Intercept Model. The final structure was set as unidimensional. We suggest controlling acquiescence to avoid biased scores. In addition, we make an inventory available that can be helpful for socio-emotional skills development.
  • Development and validation of a socio-emotional skills assessment instrument for sixth grade of Primary Education in Uruguay Thematic Section: Socio-Emotional Competences

    PANIZZA, María Eugenia; CUEVASANTA, Diego; MELS, Cindy

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O desenvolvimento e a implementação de instrumentos de alta qualidade psicométrica para avaliação e monitoramento das competências socioemocionais são considerados um passo importante na agenda para promover as habilidades no contexto educacional. Este artigo descreve o processo de desenvolvimento e validação de um instrumento de avaliação em larga escala das habilidades socioemocionais – incluindo habilidades inter e intrapessoais, bem como aspectos relevantes da motivação e autorregulação – no sexto ciclo do Ensino Básico no Uruguai. Os resultados são apresentados quanto à sua estrutura fatorial e consistência interna obtidas em três estudos. Conclui-se que o instrumento final demonstra ter características psicométricas satisfatórias e validade convergente; no entanto, reconhece-se que o desenvolvimento instrumental deste tipo requer uma abordagem de melhoria contínua após uma revisão longitudinal e iterativa.

    Abstract in English:

    Abstract The development and implementation of instruments with high psychometric standards for the assessment and monitoring of socio-emotional skills is considered an important step in the agenda for their promotion in educational contexts. This article describes the process behind the development and validation of a large-scale assessment instrument of socio-emotional skills – including interpersonal and intrapersonal skills and aspects related to motivation and self-regulation –, for sixth grade primary school-children in Uruguay. We present results regarding factor structure and internal consistency obtained in throughout three studies. We conclude that the final instrument presents proper psychometric qualities, including evidence of convergent validity. Nonetheless, it is recognized that the development of assessment instruments of this type requires continued efforts for its improvement based on a longitudinal and iterative review.
  • Letter-name knowledge: Predicting reading and writing diffi culties Thematic Section: Reading, Writing And Math Learning: Cognitive Correlates

    JUSTI, Cláudia Nascimento Guaraldo; CUNHA, Natália; JUSTI, Francis Ricardo dos Reis

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo avaliou a precisão de classificação do risco de dificuldade de leitura e escrita, a partir do conhecimento do nome das letras. Foram aplicadas duas versões da tarefa de reconhecimento das letras, a primeira com todas as 26 letras do alfabeto, e a outra com apenas 15. A tarefa foi aplicada a 213 crianças brasileiras, matriculadas no último ano da Educação Infantil, sendo que, no primeiro ano do Ensino Fundamental, 176 delas realizaram a tarefa de escrita, e 174 a de leitura. Utilizaram-se a Teoria da Resposta ao Item e a simulação de rede neural para a escolha das 15 letras da versão reduzida da tarefa, e a análise da curva de Características Operacionais do Recebedor para avaliar a precisão de classificação das duas versões da tarefa. Os resultados indicaram que ambas as versões podem ser utilizadas para rastrear crianças com dificuldades de leitura e de escrita, áreas sob curvas de 0,83 e 0,80.

    Abstract in English:

    Abstract This study evaluated the precision of a Letter-Name Knowledge task in predicting children at risk/non-risk of reading and writing difficulties in Brazil. A second goal was to compare the precision of classification of two versions of this task: a 26 letter-task and a 15 letter-task. A total of 213 Brazilian children performed the 26 letter-task when they were in kindergarten. Of those children, 176 performed a writing task and 174 performed a reading task in 1st grade Elementary School. The choice of letters for the 15 letter-task was based on the Item Response Theory and on neural network simulation. The results based on the Receiver Operating Characteristic curve analysis, showed that both tasks could be used for screening children with reading and writing difficulties (areas under the curve of 0.83 and 0.80).
  • Mathematical knowledge and language in deaf students: The relationship between the recitation of a numerical sequence and Brazilian Sign Language proficiency Thematic Section: Reading, Writing And Math Learning: Cognitive Correlates

    MADALENA, Silene Pereira; CORREA, Jane; SPINILLO, Alina Galvão

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo investigou a habilidade de recitação, constitutiva do conceito de número, e sua relação com habilidades linguísticas em Língua Brasileira de Sinais. Em escolares surdos do 1o. ao 3o. ano do Ensino Fundamental de uma instituição bilíngue (Português do Brasil e Língua Brasileira de Sinais), foram identificados diferentes níveis de habilidade de recitação da sequência numérica, como a associação entre recitação numérica e a escolaridade. A habilidade de enumerar foi associada a níveis específicos de linguagem compreensiva e expressiva em Língua Brasileira de Sinais.

    Abstract in English:

    Abstract The present study investigated recitation skills, constitutive of the number concept, and their relationship with language skills in the Brazilian Sign Language. Different levels of numerical sequence recitation were identified in 1st to 3rd grade deaf students attending a bilingual Elementary School (Brazilian Portuguese and Brazilian Sign Language), as well as the association between numerical recitation and schooling. The ability to enumerate was associated with specific levels of receptive and expressive language in Brazilian Sign Language.
  • Arabic number writing in children with developmental dyslexia Thematic Section: Reading, Writing And Math Learning: Cognitive Correlates

    TEIXEIRA, Renata Monteiro; MOURA, Ricardo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A transcodificação numérica é uma tarefa do processamento numérico básico que demanda habilidades verbais durante a sua execução. O objetivo deste estudo foi investigar a habilidade de transcodificação numérica em crianças com dislexia do desenvolvimento. Participaram deste estudo 23 crianças com desenvolvimento escolar típico e 26 crianças com dislexia do desenvolvimento. Os resultados indicaram que crianças com dislexia apresentam um déficit no processamento fonológico e na transcodificação numérica ao longo de todas as séries escolares investigadas aqui. Uma análise de variância de medidas repetidas indicou que o grupo com dislexia apresentou desempenho abaixo da média na transcodificação numérica. Análises de regressão indicaram que a memória de curto prazo verbal, a supressão de fonemas, o julgamento de rimas e a tarefa de nomeação seriada rápida foram fortes preditores das dificuldades encontradas na transcodificação numérica. Crianças com dislexia apresentam déficits de transcodificação numérica independentemente da idade e nível de escolaridade.

    Abstract in English:

    Abstract Number transcoding is a basic numerical processing task that demands verbal skills during its execution. The goal of this study was to investigate number transcoding ability in children with developmental dyslexia. Twenty-three children with typical development and twenty-six children with developmental dyslexia participated in this study. Results showed that children with dyslexia show a deficit in phonological processing as well as in number transcoding. Repeated-measures analysis of covariance indicated that the dyslexia group presented performance below the average in the number transcoding. Regression analyses indicated that short-term verbal memory, phoneme deletion, rhyme judgment task and automatized naming was a strong predictor of number transcoding difficulties. Children with dyslexia present number transcoding deficits regardless of age and educational level.
  • Translation and cross-cultural adaptation of the Brazilian version of the Reading Anxiety Scale: Short version Thematic Section: Reading, Writing And Math Learning: Cognitive Correlates

    PICCOLO, Luciane da Rosa; GIACOMONI, Claudia Hofheinz; LIMA, Melina; BASSO, Fabiane Puntel; HAASE, Vitor Geraldi; ZBORNIK, John; SALLES, Jerusa Fumagalli de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A ansiedade de leitura refere-se a uma reação emocional negativa em relação ao processo de leitura, que motiva o indivíduo a evitar tais atividades. Até o momento, não existem instrumentos para avaliar esse construto na população infantil brasileira. Este estudo apresenta a adaptação cultural da Reading Anxiety Scale na versão breve, bem como o estudo de suas propriedades psicométricas. A adaptação foi conduzida de forma padronizada: tradução do instrumento para o português brasileiro; síntese das versões traduzidas; avaliação por juízes experts; avaliação do instrumento pelo público alvo; retrotradução; estudo piloto com amostra clínica; elaboração da versão breve; estudo piloto com crianças com desenvolvimento típico; e propriedades psicométricas. A análise fatorial foi utilizada para reduzir o instrumento, e os estudos de consistência interna e validade convergente sugeriram que essa ferramenta possui evidências iniciais de validade para a investigação da ansiedade de leitura na população infantil brasileira.

    Abstract in English:

    Abstract Reading anxiety refers to a negative emotional reaction to the reading process that causes the individual to avoid activities involving reading. To date, there are no instruments to evaluate this construct validated for Brazilian children. This study presents the cultural adaptation of the short version of the Reading Anxiety Scale and the study of its psychometric properties. The adaptation was conducted following standardized procedures: translation of the instrument into Brazilian Portuguese; synthesis of translated versions; evaluation by expert referees; evaluation of the instrument by the target audience; back-translation; pilot study with a clinical sample; preparation of the Reading Anxiety Scale short version; pilot study with typically developed children and the instrument psychometric properties. Factor analisys was used to reduce the number of items of the original scale. The studies of internal consistency and convergent validity suggest initial evidence of validity for the use of this instrument to investigate reading anxiety in Brazilian children.
  • Reading strategies for the profoundly deaf Libras users: Benefits of speech and lip reading for strengthening linguistic skills Thematic Section: Reading, Writing And Math Learning: Cognitive Correlates

    PINHEIRO, Ângela Maria Vieira; ROCHA-TOFFOLO, Andreia Chagas; VILHENA, Douglas de Araújo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Para compreender as estratégias de leitura utilizadas por indivíduos com surdez profunda, o presente estudo investigou dois grupos: Grupo 1, constituído por usuários da Libras – Língua Brasileira de Sinais; e Grupo 2, composto por indivíduos que, além da Libras, usam recursos de oralização e/ou leitura labial. Por meio do Teste de Competência de Leitura de Palavras, foi avaliado o grau de desenvolvimento das estratégias logográfica, alfabética e ortográfica. Em comparação ao Grupo 1, o grupo de surdos que utiliza meios alternativos de comunicação (Grupo 2) apresentou desempenho superior em todas as categorias psicolinguísticas do teste. Observou-se que o uso da fonologia não está diretamente associado à boa habilidade de leitura em surdos profundos e que o reconhecimento de palavras por esses leitores se dá por meio da utilização da estratégia ortográfica, que se mostrou eficiente.

    Abstract in English:

    Abstract To understand the reading strategies used by deaf students, two groups of profoundly deaf individuals were tested: Group 1: users of the Brazilian Sign Language and Group 2: users of the Brazilian Sign Language and speech and/or lip reading. A reading test was used to assess the degree of development of logographic, alphabetic and orthographic strategies. The group of deaf students who used alternative means of communication (Group 2) showed improved performance in all psycholinguistic categories of the test in comparison to Group 1. It was observed that the use of phonology is not directly associated with good reading skills in the profoundly deaf. On the other hand, word recognition by these readers occurs via the utilization of the orthographic strategy, which proved to be efficient.
  • Validity and reliability of the Brazilian version of the Smartphone Addiction Scale-Short Version for university students and adult population Thematic Section | Trends And Technological Advances In Cyberpsychology

    Andrade, André Luiz Monezi; Kim, Dai-Jin; Caricati, Verônica Vidotto; Martins, Gabriella Di Girolamo; Kirihara, Isabeli Kaori; Barbugli, Beatriz Cortese; Enumo, Sonia Regina Fiorim; De Micheli, Denise

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo buscou evidências de validade da Smartphone Addiction Scale-Short Version para uma amostra brasileira de 718 indivíduos, entre universitários (n = 387; Midade = 22,1 anos) e adultos (n = 331; Midade = 35,2 anos), que preencheram um questionário sociodemográfico e uma escala. Realizou-se a adaptação transcultural com protocolos específicos respondidos por juízes. A estrutura fatorial foi avaliada por três métodos: Análise Fatorial Confirmatória, Análise de Componentes Principais e Análise de Rede. Os parâmetros de ajustes não foram adequados e a Análise de Componentes Principais explicou 39,2% da variância. A escala mostrou boa confiabilidade (α = 0,81) e prevalência de 39,4% de uso problemático de smartphone. A Análise de Rede indicou que as correlações entre os itens foram parecidas nas duas populações. Este é um estudo inédito, avaliando o padrão de uso de smartphones em uma amostra da população adulta de todos os estados brasileiros.

    Abstract in English:

    Abstract This study sought evidence of the validity of the Smartphone Addiction Scale-Short Version for a Brazilian sample of 718 individuals, amongst university students (n = 387, M age = 22.1 years) and adults (n = 331, M age = 35.2 years), who completed a sociodemographic questionnaire and the scale. The transcultural adaptation was carried out using specific protocols as recommended by expert’s committees. The factorial structure was evaluated by three methods: Confirmatory Factor Analysis, Principal Component Analysis, and Network Analysis. The adjustment parameters were not adequate and Principal Component Analysis explained 39.2% of the variance. The scale showed good reliability (α = 0.81) and a 39.4% prevalence of problematic phone use. The Network Analysis indicated that the correlations between the items were similar in the two populations. This is an unpublished study evaluating the usage pattern of smartphones in a sample of the adult population from all Brazilian states.
  • Mental health and psychological interventions during the new coronavirus pandemic (COVID-19) Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    SCHMIDT, Beatriz; CREPALDI, Maria Aparecida; BOLZE, Simone Dill Azeredo; NEIVA-SILVA, Lucas; DEMENECH, Lauro Miranda

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pandemia do novo coronavírus (COVID-19) é a maior emergência de saúde pública que a comunidade internacional enfrenta em décadas. Além das preocupações quanto à saúde física, traz também preocupações quanto ao sofrimento psicológico que pode ser experienciado pela população geral e pelos profissionais da saúde envolvidos.O objetivo do presente estudo foi sistematizar conhecimentos sobre implicações na saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus. Realizou-se revisão da literatura técnico-científica produzida em diferentes países, na perspectiva de sumarizar desenvolvimentos recentes ligados à COVID-19. Apresentam-se resultados sobre implicações da pandemia na saúde mental, identificação de grupos prioritários e orientações sobre intervenções psicológicas, considerando particularidades da população geral e dos profissionais da saúde. Por fim, discutem-se potencialidades e desafios para a prática dos psicólogos no contexto brasileiro durante a pandemia.

    Abstract in English:

    Abstract The new coronavirus pandemic (COVID-19) is the greatest public health emergency facing the international community in decades. Aside from the concerns related to physical health, it also brings up concerns related to the psychological distress that the general population and health professionals may experience. The aim of the current study was to systematize knowledge on the impacts of the new coronavirus pandemic on mental health, as well as on psychological interventions related to the disease. A review of the technical-scientific literature from different countries was carried out in order to summarize recent developments linked to the COVID-19. The results presented refer to the impacts of the pandemic on mental health, identification of priority groups, and guidance on psychological interventions, also considering the particularities of the general population and health professionals. Finally, we discuss both the potential and the challenges of practicing psychology in Brazil during the pandemic.
  • Coping with stress in times of pandemic: a booklet proposal Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    ENUMO, Sônia Regina Fiorim; WEIDE, Juliana Niederauer; VICENTINI, Eliana Cristina Chiminazzo; ARAUJO, Murilo Fernandes de; MACHADO, Wagner de Lara

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pandemia de COVID-19 está sendo um grande estressor. A autorregulação emocional e comportamental é alterada quando sob ameaça/desafio frente às três necessidades psicológicas básicas: competência, relacionamento e autonomia. O conhecimento psicológico, especialmente da Teoria Motivacional do Coping sobre processos de enfrentamento do estresse e suas consequências na saúde física e mental, embasou a proposição de uma Cartilha que visa à promoção da saúde e bem-estar. O material foi avaliado online por oito juízes quanto à compreensão da linguagem, conteúdo e pertinência. A versão final ficou com dezesseis páginas, ilustradas, estando organizada em três seções: Introdução, Identificação de respostas de estresse e Estratégias de enfrentamento referentes às necessidades psicológicas básicas. Para cada uma delas, a Cartilha apresenta três quadros, apontando “Dificuldades”, “O que evitar” e “O que pode ser feito”, além de um espaço para anotações. Esta tradução de conhecimento científico em material de divulgação e psicoeducação pode ser útil para leigos e para uso em serviços de saúde, estando disponível em mídias sociais.

    Abstract in English:

    Abstract The COVID-19 pandemic has been a major stressor. Emotional and behavioral self-regulation can change when there is a threat/challenge to the three basic psychological needs for competence, relatedness and autonomy. Psychological knowledge, especially the Motivational Theory of Coping, about processes of coping with stress and its consequences on physical and mental health supported the proposal of a booklet, aiming to assist in the health and well-being promotion. The material was assessed online by eight judges regarding their understanding of language, content and relevance. The final version has 16 pages, illustrated, organized in three sections: Introduction, Identifying stress responses and Coping strategies related to the basic psychological needs. For each of them, the Booklet presents three charts, pointing out “Difficulties”, “What to avoid”, “What can be done”, and space for notes. This translation of scientific knowledge into promotional and psychoeducational material can be useful for lay people and can be used in health services, and it is available on social media.
  • Psychological and occupational impacts of the recent successive pandemic waves on health workers: an integrative review and lessons learned Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    OLIVEIRA, Wanderlei Abadio de; OLIVEIRA-CARDOSO, Érika Arantes de; SILVA, Jorge Luiz da; SANTOS, Manoel Antônio dos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Sucessivas ondas de pandemias podem impactar a saúde mental dos profissionais da saúde. Nesse sentido, este estudo objetivou apresentar evidências científicas sobre fatores associados ao impacto ocupacional e psicológico provocado por elas sobre os profissionais da saúde. Após realizada uma revisão integrativa da literatura com buscas em cinco bases de dados, nove artigos foram incluídos neste estudo. O principal impacto explorado nos artigos é que as situações de pandemias guardam relação com quadros de estresse, ansiedade, insônia e sintomatologia depressiva nos profissionais que estão na linha de frente do cuidado. As condições de trabalho e as próprias características dos sucessivos fluxos globais de pandemias revelam desafios de pesquisas de ordem conceitual e empírica. Novos processos institucionais são necessários para otimizar benefícios em termos de saúde mental e prover o enfrentamento das situações-problema. Aprender com as ondas anteriores de pandemias é um passo importante na definição de uma agenda para futuras pesquisas.

    Abstract in English:

    Abstract Successive waves of pandemics can impact the mental health of healthcare personnel. We aim to present scientific evidence on factors associated with the occupational and psychological impact of successive waves of pandemics on health professionals. An integrative literature review was carried out with searches in five databases. Nine articles were included. The main impact explored in the articles is that pandemic situations are related to stress, anxiety, insomnia anddepressive symptoms in professionals who are on the front line of care. The working conditions and the characteristics of successive global pandemic streams poses both conceptual and empirical research challenges. New institutional processes are needed to optimize benefits in terms of mental health and for coping with problem situations. Learning from previous pandemic waves is an important step in setting an agenda for future research.
  • Anxiety, depression and stress in university students: the impact of COVID-19 Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    MAIA, Berta Rodrigues; DIAS, Paulo César

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pandemia e a inerente alteração de comportamentos, a par da parca previsibilidade, geraram maior ansiedade na população. Nesse sentido, este trabalho teve como objetivo analisar se os níveis de depressão, ansiedade e estresse em estudantes universitários se alteraram no período pandêmico (2020) comparativamente a períodos anteriores/normais. O estudo foi constituído por dois grupos, sendo a amostra 1 constituída por 460 sujeitos com idade média de 20,14 anos, e a amostra 2 por 159 sujeitos com idade média de 20,40 anos. Todos preencheram um questionário sociodemográfico e as escalas de ansiedade, depressão e estresse. Os estudantes que integraram o estudo no período pandêmico apresentaram níveis significativamente mais elevados de depressão, ansiedade e estresse comparativamente aos que integraram o estudo no período normal. Os resultados sugerem um impacto psicológico negativo da pandemia nos estudantes. Importa continuar a explorar as implicações da pandemia na saúde mental dos estudantes, para que se possam prevenir e minorar os seus efeitos.

    Abstract in English:

    Abstract The pandemic and the attendant change in behavior, together with the general unpredictability, has generated great anxiety in the population. In this context, the aim of this study was to analyze whether the levels of depression, anxiety and stress in university students have changed during the period of the pandemic (2020) compared with the previous normality. This study comprised two groups, in which sample-1 is composed of 460 subjects with a mean age of 20.14 and sample-2, 159 subjects with a mean age of 20.40. All the participants completed a sociodemographic questionnaire and were assessed by way of the Anxiety, Depression and Stress Scales. The students evaluated during the period of the pandemic presented significantly higher levels of anxiety, depression and stress, compared with students in erstwhile, normal times. Our results suggest that the pandemic has a negative psychological effect on students. It is important to continue exploring the implications of the pandemic on students’ mental health, so that its effects can be prevented, or at least mitigated.
  • Representations and social anchorages of the new coronavirus and the COVID-19 treatment by Brazilians Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    DO BÚ, Emerson Araújo; ALEXANDRE, Maria Edna Silva de; BEZERRA, Viviane Alves dos Santos; SÁ-SERAFIM, Roseane Christhina da Nova; COUTINHO, Maria da Penha de Lima

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivou-se neste estudo apreender a gênese das representações sociais do novo coronavírus, bem como do tratamento da COVID-19, considerando-se diferentes ancoragens sociais de brasileiros. Contou-se com 595 participantes, predominantemente do sexo feminino (69,9%) e da região Nordeste do Brasil (64,9%). Os dados, coletados através de um questionário online, permitiram análises de Classificações Hierárquicas Descendentes, indicando que a gênese das representações sociais do novo coronavírus é marcada por preocupações relativas à sua disseminação e implicações psicossociais e afetivas. Já o campo representacional do tratamento enfatiza a remissão ou a amenização dos sintomas causados pela COVID-19. As variações nas representações sociais identificadas nesta pesquisa, em função dos diferentes grupos sociais, indicam que futuras intervenções devem considerar as especificidades de cada um deles na disseminação de representações e práticas sociais direcionadas para conter o estado pandêmico.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to apprehend the genesis of the Social Representations of the new coronavirus, as well as of the treatment of the COVID-19, considering Brazilian people’s different social anchorages. For that purpose, an online questionnaire was answered by 595 participants, predominantly female (69.9%) and from the Northeastern region of Brazil (64.9%). The data collected allowed analyzes of Descending Hierarchical Classifications, indicating that the new coronavirus Social Representations genesis is marked by concerns regarding its dissemination and its psychosocial and affective implications. On the other hand, the representational field of the treatment emphasizes the remission or alleviation of symptoms caused by COVID-19. Given the differences between social groups, the Social Representations variations identified in this research indicate that future interventions should consider each group’s specificities in the dissemination of representations and social practices aiming at containing the pandemic state.
  • COVID-19: implications and applications of Positive Psychology in times of pandemic Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    Zanon, Cristian; Dellazzana-Zanon, Letícia Lovato; Wechsler, Solange Muglia; Fabretti, Rodrigo Rodrigues; Rocha, Karina Nalevaiko da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pandemia causada pela dispersão da COVID-19 no mundo obrigou muitos países a adotarem o isolamento social como medida de contenção do vírus. Pesquisas prévias indicam que pessoas submetidas ao isolamento social desenvolvem sintomas psicológicos variados, principalmente relacionados ao estresse, ansiedade e depressão, decorrentes da privação social e do confinamento. Este artigo objetiva apresentar pesquisas produzidas pela Psicologia Positiva e indicar como esses achados podem subsidiar intervenções para a promoção de saúde mental e bem-estar durante o isolamento social. Dentre os construtos descritos, destacam-se pesquisas sobre autocompaixão, resiliência, criatividade, otimismo, esperança, bem-estar subjetivo e práticas de meditação mindfulness para lidar com os efeitos adversos do isolamento. Considerações e implicações dessas práticas são discutidas em detalhes.

    Abstract in English:

    Abstract The pandemic caused by the dispersion of COVID-19 in the world has forced many countries to adopt quarantines to contain the virus. Previous researches indicate that people subjected to social isolation develop psychological symptoms mainly related to stress, anxiety, and depression due to social deprivation and confinement. This manuscript presents researches produced by Positive Psychology and indicates how these findings can support interventions to promote mental health and well-being during quarantines. We highlight researches focused on self-compassion, resilience, creativity, hope, optimism, subjective well-being, and mindfulness meditation practices to deal with the adverse effects of quarantines. Considerations and implications of these practices are discussed in detail.
  • COVID-19 and mental health: the emergence of care Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    Faro, André; Bahiano, Milena de Andrade; Nakano, Tatiana de Cassia; Reis, Catiele; Silva, Brenda Fernanda Pereira da; Vitti, Laís Santos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Considerando-se a situação atual mundial, marcada por importantes crises na saúde pública e, mais recentemente, a pandemia causada pela COVID-19, o presente artigo buscou reunir informações e achados de pesquisa a respeito do impacto de tais crises na saúde mental. O texto traz conceitos relacionados à problemática do novo coronavírus e analisa consequências de medidas adotadas para lidar com situações desse tipo, tais como distanciamento social, quarentena e isolamento, ao longo de três períodos distintos: pré-crise, intracrise e pós-crise. O artigo enfoca as repercussões observadas na saúde mental da população, refletindo acerca dos desfechos favoráveis e desfavoráveis dentro do processo de crise. Por fim, são apresentadas questões relacionadas à emergência do cuidado em saúde mental, tanto aquele prestado pela Psicologia, como aquele que pode ser desenvolvido pelos demais profissionais de saúde, de modo a minimizar os impactos negativos da crise e atuar de modo preventivo.

    Abstract in English:

    Abstract Considering the current global situation, marked by important public health crises and, more recently, the COVID-19 pandemic, this article aims to gather information and research findings on the impact of such crises on mental health. The text presents the main concepts related to the new coronavirus and analyzes the consequences of the measures adopted to deal with scenarios such as the current problem, which involve social distance, quarantine, and isolation, within three distinct moments: pre-crisis, intra-crisis, and post-crisis. The paper focuses on the repercussions observed on the population's mental health and discusses favorable and unfavorable outcomes within the crisis process. To conclude, it presents questions related to the emergence of mental health care provided by Psychology and other health professionals in order to reduce negative impacts of this crisis and act in a preventive function.
  • Terminality, death and grief in the COVID-19 Pandemic: emerging psychological demands and practical implications Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    Crepaldi, Maria Aparecida; Schmidt, Beatriz; Noal, Débora da Silva; Bolze, Simone Dill Azeredo; Gabarra, Letícia Macedo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A doença causada pelo novo coronavírus (COVID-19) tem sido considerada uma grave crise sob o ponto de vista epidemiológico e, também, psicológico. Além das perdas em massa em curto espaço de tempo, as dificuldades para realização de rituais de despedida entre pessoas na iminência da morte e seus familiares, bem como de rituais funerários, podem dificultar a experiência de luto. O objetivo deste estudo é sistematizar conhecimentos sobre os processos de terminalidade, morte e luto no contexto da pandemia de COVID-19. Por meio de revisão narrativa da literatura, foram sumarizadas experiências relatadas em diferentes países durante a pandemia. Apresentam-se características das demandas psicológicas emergentes e implicações para a prática profissional do psicólogo. Considerando que expressões de afeto, condolências e espiritualidade sofrem alterações nesse cenário, discute-se a importância de potencializar formas alternativas e respeitosas para ritualização dos processos vividos, o que parece essencial para ressignificar perdas e enfrentar desafios durante e após a vigência da pandemia.

    Abstract in English:

    Abstract The disease caused by the new coronavirus (COVID-19) has been regarded as a serious crisis from both an epidemiological and a psychological point of view. In addition to the mass loss of life in a short space of time, the difficulties involved in the performance of farewell rituals between people on the verge of death and their families, not to mention funeral rituals, may exacerbate the grieving experience. The aim of this study is to systematize knowledge about the processes of terminality, death and grief in the context of the COVID-19 pandemic. Through narrative review of the literature, experiences reported in different countries during the pandemic were summarized. Characteristics of the emerging psychological demands and implications for the psychologist's professional practice are presented. Considering that expressions of affection, condolence and spirituality undergo changes in this scenario, the importance of enhancing alternative and respectful ways to ritualize the processes experienced is discussed, which appears to be essential for the reframing of loss and to face the challenges presented during and after the pandemic.
  • Psychological assessment online: repercussions of the new coronavirus (COVID-19) pandemic on remote practice and distance teaching Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    Marasca, Aline Riboli; Yates, Denise Balem; Schneider, Andreia Mello de Almeida; Feijó, Luan Paris; Bandeira, Denise Ruschel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As restrições impostas pelo distanciamento social decorrente da pandemia do novo coronavírus exigiram adaptações dos psicólogos a uma nova realidade de trabalho que privilegia atividades remotas. O ensino e a prática em Avaliação Psicológica foram algumas das áreas afetadas, demandando que psicólogos, conselho profissional e sociedades científicas discutam diretrizes para o contexto da pandemia. Também, ainda que exista um aumento de cursos a distância, são apontadas restrições para o ensino de técnicas psicológicas em ambiente online. Visto as mudanças no cenário de trabalho e a necessidade de adaptação à situação atual, este estudo busca discutir a viabilidade de processos de Avaliação Psicológica online e apontar direções para seu aperfeiçoamento. Procura-se também apresentar possibilidades para ensino e supervisão a distância. Discutem-se evidências científicas e regulamentações nacionais e internacionais que embasam essas práticas. Por fim, reforça-se a necessidade do desenvolvimento de tecnologias que permitam conduzir o processo de maneira ética e segura.

    Abstract in English:

    Abstract Given the restrictions imposed by social distancing as a result of the new coronavirus pandemic, psychologists are dealing with a new working reality that is shifting the focus towards remote activities. Teaching and practice in psychological assessment are just two of the areas that have been affected, requiring psychologists, professional bodies and scientific societies to discuss guidelines relating to pandemic scenarios. Although there has been an increase in distance learning courses, restrictions have been recommended for the teaching of psychological assessment techniques in the online environment. Given the changes in the work scenario and the need to adapt to the current situation, the aim of this study is to discuss the viability of online psychological assessment processes and to devise guidelines for their improvement. It also seeks to propose options for distance education and supervision. Scientific tests and national and international regulations that support these practices are discussed. Lastly, the need to develop technologies that will allow the process to be ethically and safely conducted is emphasized.
  • Reflections based on Psychology about the effects of COVID-19 pandemic on child development Seção Temática: Contribuições Da Psicologia No Contexto Da Pandemia Da Covid-19

    Linhares, Maria Beatriz Martins; Enumo, Sônia Regina Fiorim

    Abstract in Portuguese:

    Resumo De forma inquestionável, a pandemia da COVID-19 ameaça a saúde física e mental da população na contemporaneidade. Embora as crianças sejam menos contaminadas na forma sintomática e grave da COVID-19, essas podem ser mais afetadas no âmbito do desenvolvimento psicológico por serem uma população vulnerável. O presente artigo aborda aspectos conceituais da Teoria do Caos no desenvolvimento e do estresse tóxico, associados aos conceitos de autorregulação e enfrentamento do estresse (coping), visando subsidiar reflexões, do ponto de vista psicológico, sobre os efeitos potenciais da condição da adversidade da pandemia no desenvolvimento das crianças e na parentalidade. A fundamentação teórico-conceitual oferece suporte à compreensão dos tipos de enfrentamento adaptativo ou desadaptado frente a essa experiência adversa e potencialmente traumática da contemporaneidade.

    Abstract in English:

    Abstract Unquestionably, the COVID-19 pandemic threatens the physical and mental health of the population nowadays. In despite of the children are less contaminated in the symptomatic and severe way, these children could be more impacted in the psychological development, as they are a vulnerable population. The present paper addresses the conceptual aspects of Chaos Theory in development and toxic stress, associated with the concepts of self-regulation and coping of stress, aiming to support reflections, from the psychological point of view, about the potential effects of the condition of adversity arising from the pandemic on child development and parenting. The theoretical and conceptual framework supports the comprehension of the adaptive and not adaptive coping types facing the potentially traumatic adverse experience nowadays.
  • Risk factors for antisocial behavior in children: comparison between boys and girls Psychological Assessment

    Coelho, Inês Castro; Neves, Ana Cristina; Caridade, Sónia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Reconhecendo a importância da avaliação do risco de comportamentos antissociais, com este estudo pretendeu-se caracterizar os fatores de risco para a ocorrência do comportamento antissocial, procurando perceber se existem diferenças entre rapazes e garotas. Foram analisados 85 processos de crianças sinalizadas ao sistema de promoção e proteção devido à exibição de comportamentos antissociais, 65 referentes a rapazes e 20 a garotas, com idades compreendidas entre os seis e os onze anos. A recolha de dados foi realizada com recurso à versão portuguesa dos instrumentos de avaliação de risco Early Assessment Risk List para rapazes e garatas. Apuraram-se diferenças entre sexos, com os rapazes a apresentar um nível de risco para o comportamento antissocial mais elevado, adotando comportamentos mais gravosos (e.g., comportamentos de impulsividade). As garotas, adotam comportamentos menos gravosos (e.g., desrespeito). Ao caracterizar os fatores de risco mais prevalentes, os resultados deste estudo podem contribuir para a identificação de prioridades de intervenção.

    Abstract in English:

    Abstract Recognizing the importance of assessing the risk of antisocial behavior, this study aimed to characterize the risk factors for the occurrence of antisocial behavior, seeking to understand if there are differences between boys and girls. Eighty-five cases of children referred by the promotion and protection system due to the display of antisocial behaviors were reviewed. A total of 65 were boys and 20 were girls, aged between six and eleven years. Data collection was performed using the Portuguese version of the risk assessment instruments Early Assessment Risk List for boys and for girls. Gender differences were assessed, with boys exhibiting a higher risk level for antisocial behavior, adopting more serious behaviors (e.g., impulsive behaviors). Girls engaged in less serious behavior (e.g., disrespect). By characterizing the most prevalent risk factors, the results of this study may contribute to the identification of intervention priorities.
  • Psychopathy Checklist: Youth Version psychometric properties in an Item Response Theory polytomous model Psychological Assessment

    Ferraz, Raul Corrêa; Moreira Junior, Fernando de Jesus; Vargas, Fernanda de; Hoffmeister, Fernanda Xavier; Gauer, Gabriel José Chittó; Vasconcellos, Silvio José Lemos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo investigou a aplicabilidade da Psychopathy Checklist: Youth Version em uma amostra de adolescentes em cumprimento de medidas socioeducativas. Com base na Teoria de Resposta ao Item, as propriedades dos itens desse instrumento foram analisadas por meio do Modelo de Crédito Parcial Generalizado. Oito dos vinte itens do instrumento original foram eliminados devido a baixos parâmetros de discriminação. Conforme esperado, os itens mais discriminantes na avaliação psiquiátrica foram aqueles de características afetivas típicas de traços de psicopatia, assim como sua maior variação reflete-se nas respostas a tais itens. A ancoragem de itens, por sua vez, permitiu a definição de cinco níveis âncora. Os resultados sugerem duas conclusões: (a) uma versão mais curta do instrumento pode oferecer níveis de informação similares aos do teste completo e (b) o instrumento é mais informativo em níveis médios de traço latente, sendo inadequado para uso clínico.

    Abstract in English:

    Abstract This study assessed the applicability of the Psychopathy Checklist: Youth Version in a sample of teenagers confined in socio-educational institutions. Using an Item Response Theory approach, item properties of this instrument were reviewed using the generalized partial credit model. Eight of the original twenty items of the original instrument were discarded due to low discrimination parameters. As expected, the most discriminating items in the assessment of psychiatric traits were those which affective characteristics are more typical in the description of psychopathic traits, and their larger variability among juveniles is reflected in the checklist’s answers. Item anchoring, in turn, determined five anchor levels. Conclusions based on the results are twofold: (a) a shorter version of this measure can offer the same level of information obtained from the full instrument and (b) the measure provides more information on average latent trait levels and is inadequate for clinical use.
  • Vocational interests and professional choice self-efficacy of adolescents and youngsters Psychological Assessment

    MURGO, Camélia Santina; BARROS, Leonardo de Oliveira; SENA, Bárbara Cristina Soares

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo objetivou analisar as relações entre as crenças de autoeficácia e os interesses profissionais de 613 adolescentes e jovens do interior do Estado de São Paulo com idades entre 15 e 19 anos (M = 16,65; DP = 0,75), sendo 350 do sexo feminino, oriundos de escolas públicas (84%) e particulares (15,8%). Como instrumentos foram utilizados o Self-Directed Search Career Explorer e a Escala de Autoeficácia para Escolha Profissional. As mulheres apresentaram maiores médias no tipo Social, e os homens nos tipos Realista, Empreendedor e Convencional. Quanto à autoeficácia para escolha profissional, alunos de escolas particulares demonstraram maiores médias em relação aos estudantes de escolas públicas. O nível geral de autoeficácia foi explicado por interesses investigativos, artísticos, sociais e pelo tipo de escola. Os resultados indicam a importância de se analisar as diferenças encontradas nos interesses no tocante ao gênero. Além disso, o estudo pode contribuir com o trabalho dos orientadores quanto à inserção de discussões que auxiliem os adolescentes a compreender as influências dos interesses e da autoeficácia na construção de projetos profissionais, assim como trazer dados mais sistematizados sobre a articulação entre esses construtos.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to analyze the relationships between self-efficacy beliefs and professional interests of 613 adolescents and young people from the interior of the State of São Paulo, Brazil, aged 15-19 years (M = 16.65; SD = 0.75) of which 350 were female, coming from public (84%) and private (15.8%) schools. The instruments used were the Self-Directed Search Career Explorer and the Self-Efficacy Scale for Professional Choice. Women had higher mean in the Social type and men in the Realistic, Entrepreneurial and Conventional types. In self-efficacy for professional choice, students from private schools revealed higher mean than students from public schools. The general level of self-efficacy was explained by investigative, artistic, social interests and type of school. The results also indicate the importance of analyzing the differences found in gender interests. In addition, the study can contribute to the work of counselors regarding the insertion of discussions that help adolescents to understand the influences of interests and self-efficacy in the construction of professional projects, besides bringing more systematic data on the articulation between such constructs.
  • Construction and preliminary evidence of validity of the Scale of Perceived Threat from the Mentally Ill Psychological Assessment

    MACIEL, Silvana Carneiro; SOUZA, Luana Elayne Cunha de; LIMA, Tiago Jessé Souza de; SOUSA, Patrícia Fonseca de; PEREIRA, Cícero Roberto

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A percepção de que pessoas com transtornos mentais representam uma ameaça pode embasar atitudes e comportamentos de exclusão social e um posicionamento contrário aos preceitos da Reforma Psiquiátrica. Nesse sentido, este artigo teve como objetivo reportar a elaboração da Escala de Percepção de Ameaça frente ao Doente Mental e as evidências preliminares de sua validade fatorial e consistência interna. Para tanto, foram realizados dois estudos: no Estudo 1, efetuou-se uma análise exploratória em uma amostra composta por 244 estudantes universitários com idades variando entre 17 e 56 anos (M = 22,98; DP = 5,61); e, no Estudo 2, procedeu-se a uma análise confirmatória em uma amostra de 247 estudantes universitários com idades variando entre 17 e 51 anos (M = 23,08; DP = 5,75). A escala final ficou constituída de nove itens agrupados em dois fatores – periculosidade e imprevisibilidade –, com boas propriedades psicométricas, podendo ser adequadamente utilizada para avaliar a percepção de ameaça frente ao doente mental.

    Abstract in English:

    Abstract The perception that mental patients represent a threat may support attitudes and behaviours of social exclusion and a contrary position to the precepts of the Psychiatric Reform. In this sense, this article has the objective of elaborating the Scale of Perceived Threat from the Mentally Ill and reporting the preliminary evidences of its factorial validity and internal consistence. For this purpose, two studies were performed: Study 1 performed an exploratory factor analysis composed of 244 university students aged 17 to 56 years old (M = 22.98; SD = 5.61); and study 2 performed a confirmation factor analysis from a sample of 247 university students aged between 17 and 51 years old (M = 23.08; SD = 5.75). The final scale was composed of nine items grouped into two factors: dangerousness and unpredictability, and presented good psychometric properties, being able to be used adequately to evaluate the perception of threat regarding the mentally Ill.
  • Internal structure of the Parenting Practices Scales in a vulnerable sample: a confirmatory factor analysis Psychological Assessment

    PINHEIRO-CAROZZO, Nádia Prazeres; GATO, Jorge Júlio de Carvalho Valadas; FONTAINE, Anne Marie Germaine Victorine; MURTA, Sheila Giardini

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo teve o objetivo de acessar a estrutura fatorial das Escalas de Práticas Parentais, examinando suas dimensões e as consistências internas de suas subescalas em uma amostra de adolescentes vulneráveis brasileiros (N = 452). A estrutura de seis fatores foi replicada por Análise Fatorial Confirmatória; no entanto, os valores de alfa de Cronbach para dois fatores indicaram fraca consistência interna: incentivo à autonomia (α = 0,55) e controle punitivo (α = 0,51). Considerando correlações entre os fatores e o modelo teórico, uma Análise Fatorial Confirmatória de segunda ordem foi realizada e evidenciou duas dimensões latentes correlacionadas: exigência e responsividade. Esse modelo apresentou bom ajuste e alcançou consistência interna satisfatória. Os resultados foram discutidos em relação a questões socioculturais. Recomendações para o uso do instrumento são sugeridas, tanto em contexto de avaliação quanto de intervenção.

    Abstract in English:

    Abstract The objective of this study was to assess the internal structure of the Brazilian version of the Parenting Practices Scales, examining its dimensionality and the internal consistency of their subscales in a sample of vulnerable young individuals (N = 452). The six-factor structure was replicated through Confirmatory Factor Analysis; however, Cronbach’s alpha values for two factors indicated poor internal consistency: autonomy granting (α = 0.55) and punitive control (α = 0.51). Considering the correlations between the factors and the theoretical framework, a 2nd-order structure was performed, evidencing two correlated latent dimensions: demandingness and responsiveness. This model presented a good fit to the data and the 2nd latent dimensions achieved satisfactory internal consistency. The results were discussed considering sociocultural-related issues. Recommendations about the usage of this instrument were made, regarding both assessment and intervention contexts.
  • Associations between maternal depressive symptoms, children’s behavioral problems and perceptions regarding family interactions Psychological Assessment

    RODRIGUES-PALUCCI, Claudia Mazzer; PIZETA, Fernanda Aguiar; LOUREIRO, Sonia Regina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivou-se verificar as possíveis associações entre os sintomas depressivos maternos, os problemas de comportamento infantil e as percepções sobre as interações familiares, considerando-se os relatos das mães e das crianças. Avaliaram-se 60 mães e seus filhos escolares, divididos, conforme a presença ou ausência de indicadores depressivos maternos, em dois grupos de mesmo tamanho amostral pelos instrumentos Questionário Sociodemográfico, Questionário sobre a Saúde do Paciente-9, Questionário de Capacidades e Dificuldades, e Escalas de Qualidade nas Interações Familiares. Os sintomas depressivos maternos se associaram aos problemas comportamentais infantis e às interações familiares relatadas por mães e crianças. A depressão materna e as interações familiares positivas referidas pelas mães foram preditoras de problemas de comportamento. As interações familiares positivas descritas pelas mães mediaram a associação entre depressão materna e problemas comportamentais infantis, evidenciando a relevância de intervenções voltadas para mães com indicadores de depressão com filhos em idade escolar.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study was to verify possible associations between maternal depressive symptoms, children’s behavioral problems and perceptions regarding the family interactions, considering the reports of mothers and children. A total of 60 mothers and their school-age children were divided into two equal groups, according to the presence or absence of maternal depression indicators, and evaluated using the following instruments: Sociodemographic Questionnaire, Patient Health Questionnaire-9, Strengths and Difficulties Questionnaire, and scales of family interaction (Escalas de Qualidade nas Interações Familiares). The results indicate that maternal depressive symptoms were associated with children’s behavioral problems and with family interactions reported by mothers and children. Maternal depression and positive family interactions reported by the mothers predicted behavioral problems in children. Positive family interactions reported by the mothers also mediated the association between maternal depression and children’s behavioral problems, highlighting the relevance of interventions with mothers with depression indicators that have school-age children.
  • Elderly individuals in multigenerational households: Family composition, satisfaction with life and social involvement Psychology Of Development

    OLIVEIRA, Maria Clara Gonçalves Monteiro de; SALMAZO-SILVA, Henrique; GOMES, Lucy; MORAES, Clayton Franco; ALVES, Vicente Paulo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar a associação entre os arranjos domiciliares multigeracionais (uni, bi ou trigeracionais) e variáveis sociodemográficas, desempenho funcional, humor, suporte social e satisfação com a vida em idosos longevos cognitivamente saudáveis. Trata-se de estudo transversal, descritivo e quantitativo. Foram avaliados 107 idosos do Distrito Federal, por meio dos seguintes instrumentos: Geriatric Deepression Scale, Mini Exame do Estado Mental, Escala de Atividades Básicas, Instrumentais e Avançadas de Vida Diária, Escala de Suporte Social Percebido e de Satisfação com a Vida. Análises estatísticas bivariadas indicaram que arranjos trigeracionais associaram-se ao sexo feminino, ao estado de viuvez e à existência de mais filhos; já os arranjos uni ou bigeracionais associaram-se à maior satisfação com a vida em comparação com pessoas da mesma idade, bem como à maior participação em atividades culturais e à prática de dirigir automóvel. Esses achados indicam que, para longevos, os arranjos domiciliares associam-se a variáveis de composição familiar, satisfação com a vida e envolvimento social.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this study was to investigate the link between multi-generational household arrangements (uni-, bi- or tri-generational) and sociodemographic variables, functional performance, mood, social support and life satisfaction in cognitively healthy elderly individuals. This is a cross-sectional, descriptive and quantitative study. A total of 107 elderly individuals from the Federal District were evaluated using the Geriatric Depression Scale, the Mini Exame do Estado Mental (Mini-Mental State Examination), the Scales of Basic, Instrumental and Advanced Activities of Daily Living, the Perceived Social Support, and the Life Satisfaction Scale. Bivariate statistical analysis indicated that tri-generational arrangements were associated with being female, being a widowed individual and having more children; and uni- or bi-generational arrangements were associated with a greater life satisfaction in comparison to people of the same age, a bigger participation in cultural activities and driving an automobile. These findings indicate that, for elderly individuals, living arrangements are associated with family composition, life satisfaction and social engagement.
  • School context in the transition from the early years to the final years of Elementary Education Psychology Of Development

    Cassoni, Cynthia; Marturano, Edna Maria; Fontaine, Anne Marie; Leme, Vanessa Barbosa Romera

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A transição entre os dois ciclos do Ensino Fundamental é um processo com antecipações e expectativas no 5º e demandas e adaptações no 6º ano. O objetivo deste trabalho é investigar efeitos da transição levando em consideração a natureza da transição. Realizou-se um estudo prospectivo com duas coletas de dados (5º e 6º ano). Participaram 379 alunos de escolas públicas (212 meninas), com média de idade de 10,6 anos (DP = 0,91) no início da pesquisa. Utilizou-se a Prova Brasil, Escala de Stress Infantil, Sistema de Avaliação de Habilidades Sociais, Questionário para Avaliação do Autoconceito e Escala Multidimensional de Satisfação de Vida para Crianças. Nas comparações entre os anos, crianças que não mudaram de escola apresentaram maior estabilidade, sobretudo no autoconceito acadêmico; as encaminhadas para escolas municipais apresentaram maior decréscimo no autoconceito e na satisfação com a vida. A mudança de escola parece amplificar as demandas da transição.

    Abstract in English:

    Abstract The transition between the two cycles of Elementary School is a process with anticipations and expectations in the 5th as well as demands and adaptations in the 6th year. The objective of this paper is to investigate the effects of the transition taking into account the nature of the transition. A prospective study was carried out with two data collections (5th and 6th grade). A total of 379 public-school students (212 girls), with a mean age of 10.6 years (SD = 0.91), were enrolled at the beginning of the study. The instruments used were Brazil Test, Child Stress Scale, Social Skills Assessment System, Self-Concept Assessment Questionnaire, and Multidimensional Life Satisfaction Scale for Children. When comparing the two grades, children who did not change schools showed more stability, especially in academic self-concept; those enrolled in municipal schools showed a greater decrease in self-concept and satisfaction with life. School change seems to increase the demands of transition.
  • Edu-Car for life and career: evaluation of a program Psychology Of Development

    Leal, Mara de Souza; Melo-Silva, Lucy Leal; Taveira, Maria do Ceú

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Considerando a relevância do desenvolvimento das competências socioemocionais e de carreira para lidar com as transições educacionais e ocupacionais, este estudo objetivou avaliar a eficácia do Programa Edu-Car, visando o desenvolvimento de competências socioemocionais e de carreira. Do delineamento quasi-experimental com grupo de intervenção e de comparação, participaram 116 alunos do 1º ano do ensino médio regular de duas escolas públicas do interior de São Paulo, sendo 60 moças e 56 rapazes com idade média de 15 anos. Foram utilizados como medidas pré- e pós-teste o Social and Emotional or Non-cognitive Nationwide Assessment, denominado Senna 1.0, e o Questionário de Educação à Carreira. Para a comparação inter e intragrupos foi utilizado o Teste-T para amostras independentes e emparelhadas. Os resultados mostram que a intervenção apresentou efeitos significativos na exploração de carreira, com maior busca de ajuda e/ou informação de diferentes pessoas e fontes.

    Abstract in English:

    Abstract Considering the relevance of the development of socio-emotional and career skills to deal with educational and occupational transitions, this study aimed to evaluate the effectiveness of the Edu-Car Program, which purpose is the development of socio-emotional and career competence. From the quasi-experimental design with intervention and comparison groups, 116 high school students from the 10th year, of two public schools in the interior of the State of São Paulo, specifically 60 girls and 56 boys, with mean age of 15, participated. The Social and Emotional or Non-cognitive Nationwide Assessment, called Senna 1.0 and the Career Education Questionnaire, were used as pre and post-test instruments. For the inter and intra-group comparison the T-Test was used for independent and paired samples. The results show that the intervention had significant effects on career exploration, with more search for help and/or information from different people and sources.
  • Interactive behaviors between mothers and their prematurely born infants in the face-to-face Still-Face Paradigm Psychology Of Development

    Chiodelli, Taís; Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim; Pereira, Veronica Aparecida; Santos, Pedro Lopes dos; Fuertes, Marina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo buscou comparar e descrever a correlação entre comportamentos interativos de quinze mães e seus bebês nascidos muito prematuros (idade gestacional: 28-32 semanas). As díades foram observadas com base no paradigma experimental do Face-to-Face Still-Face, composto por três episódios: nos Episódios 1 e 3 mãe e bebê interagem e, no Episódio 2, a mãe mantém-se inexpressiva. Os comportamentos dos bebês foram analisados conforme três categorias: orientação social positiva, orientação social negativa e autorregulação. Os comportamentos maternos foram classificados em orientação social positiva e negativa. Comparações intragrupo apontaram que as vocalizações maternas foram significativamente maiores no Episódio 1. Comparativamente a outros estudos com prematuros, os bebês deste estudo apresentaram menos comportamentos interativos e mais comportamentos de autoconforto no Episódio 2. No Episódio 3 os comportamentos interativos, tanto das mães quanto dos bebês, recuperaram as frequências apresentadas no Episódio 1. As correlações entre comportamentos maternos intrusivos e comportamentos não interativos ou de interação negativa com o bebê sugerem a relevância de se oferecerem intervenções para promover a sensibilidade materna.

    Abstract in English:

    Abstract The present study compared and correlated interactive behaviors of 15 mothers and their very preterm infants (gestational age: 28-32 weeks). Mothers and infants were observed in the experimental Face-to-Face Still-Face paradigm, consisting of three episodes: in the first and third episodes (play and reunion episodes), mother and infant interact freely; in the second (still-face episode), the mother maintains a still-face expression. The behaviors of the infants were allocated in three categories: positive social orientation, negative social orientation and self-regulation. Maternal behaviors were classified into positive and negative social orientation. Intragroup comparisons indicated that maternal vocalizations were significantly higher in the play episode. Compared to other studies with preterm infants, babies in this study exhibit fewer interactive behaviors and more self-soothing behaviors in the still-face episode. In addition, in the reunion episode, values of the behaviors presented in the play episode were recovered. Correlations between intrusive maternal behaviors and noninteractive or negative-interaction behaviors of the infant suggest the relevance of providing intervention to promote maternal sensitivity.
  • Parental styles and coparenting in families with children with autism: cluster analysis of children’s behavior Psychology Of Development

    PORTES, João Rodrigo Maciel; VIEIRA, Mauro Luís; SOUZA, Carolina Duarte de; KASZUBOWSKI, Erikson

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Pesquisas sobre parentalidade em desenvolvimento atípico costumam investigar apenas a mãe, mesmo seus resultados apontando para a influência do estilo parental e do relacionamento com o pai na percepção de bem-estar da criança. Esta pesquisa objetivou compreender as relações entre o comportamento de crianças com Transtorno do Espectro Autista, os estilos parentais e o relacionamento coparental de 45 famílias biparentais com crianças com idade média de 59 meses em função dos perfis definidos a partir das diferenças comportamentais infantis. Os dados foram analisados por clusterização hierárquica. Dentre os quatro perfis encontrados, os que se caracterizavam por dificuldades comportamentais apresentaram estilos parentais mais autoritários/permissivos e impactos negativos na coparentalidade; aqueles com maior prossociabilidade evidenciaram um estilo parental mais autoritativo e uma melhor qualidade na coparentalidade. A avaliação comportamental da criança deve pautar a formulação de intervenções/políticas públicas de promoção de parentalidade positiva nessa população.

    Abstract in English:

    Abstract Research on atypical developing parenting usually investigates only the mother. This happens even if the investigation outcome points to the influence of the parenting style and the child’s relationship with the father on his/her perception of well-being. This investigation aimed to understand the relationships between the behavior of children with Autistic Spectrum Disorder, parenting styles and coparenting of 45 biparental families with children aged, on mean, 59 months, according to defined profiles based on children’s behavioral differences. Data was reviewed by hierarchical clustering. Among the four profiles found, those characterized by behavioral difficulties showed more authoritarian/permissive parenting styles and negative impacts on coparenting; profiles with greater prosociability had a more authoritative parenting style and better coparenting quality. The behavioral assessment of children should drive the formulation of interventions/public policies to promote positive parenting in this population.
  • The relationship between intellectual styles, intelligence and learning strategies Educational Psychology

    TRASSI, Angélica Polvani; OLIVEIRA, Katya Luciane de; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Os estilos intelectuais compreendem a preferência das pessoas para usar suas habilidades cognitivas a fim de resolver problemas. Assim, o objetivo deste trabalho é investigar a relação entre os estilos intelectuais, a inteligência verbal e as estratégias de aprendizagem no ensino fundamental. Participaram da pesquisa 470 alunos do segundo ao nono ano do ensino fundamental de uma cidade do Paraná. Foram utilizados o Inventário de Estilos Intelectuais – Revisado II, a Escala de Avaliação das Estratégias de Aprendizagem e a Escala Wechsler de Inteligência Abreviada. A aplicação foi realizada de forma individual para a Escala Wechsler, em uma amostra restrita a 45 alunos. Foram obtidas relações positivas entre o escore do inventário de estilos intelectuais e as estratégias de aprendizagem. Os dados apontaram a necessidade de mais estudos nacionais a fim de avaliar e confirmar essas correlações, haja vista que os trabalhos com a população brasileira são incipientes.

    Abstract in English:

    Abstract Intellectual styles comprise a preference of people to use their cognitive abilities to solve problems. In this sense, the objective of this study was to investigate the relationship between thinking styles, verbal reasoning, and learning strategies in basic education. A total of 470 students from the 2nd to the 9th gradein a city in the state of Paraná participated in the study. We used the Thinking Styles Inventory - Revised II, the Learning Strategies Assessment Scale, and the Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence. The Wechsler Scale was administered individually and to a restricted sample of 45 students. Positive relations were obtained between the intellectual styles inventory score and the learning strategies. The data pointed towards the need for further national studies to assess these correlations due to the early stage of these studies within the Brazilian population.
  • University students profiles of self-regulated learning and motivation Educational Psychology

    MERETT, Francielle Nascimento; BZUNECK, José Aloyseo; OLIVEIRA, Katya Luciane de; RUFINI, Sueli Édi

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo do estudo foi identificar a autorregulação de estudantes pelo uso de estratégias de aprendizagem, em relação com a motivação. Participaram do estudo 212 universitários ingressantes, que responderam a um questionário do tipo Likert construído para avaliar estratégias de aprendizagem e procrastinação, meta de realização domínio e metas extrínsecas e valorização da disciplina. O uso de estratégias referia-se a uma tarefa específica de produção de um texto. Pelas análises estatísticas, numa abordagem centrada na pessoa, identificaram-se quatro perfis ou clusters de autorregulação, que combinavam escores diferenciados em estratégias: um cluster era formado por alunos altamente regulados; outro era composto por alunos de baixa regulação; e os dois restantes, por fim, eram compostos por alunos de regulação intermediária. Pela análise de variância, a orientação motivacional da meta de realização domínio apareceu significativamente associada somente ao cluster dos alunos altamente regulados. Os resultados foram discutidos à luz do modelo de aprendizagem autorregulada e da teoria de metas. Novos estudos foram propostos com foco em outras atividades específicas de aprendizagem.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of the study was to identify students’ self-regulation through learning strategies adoption in connection with motivation. A sample of 212 freshmen students answered a Likert-type questionnaire with the aim to assess learning strategies, mastery achievement goal, extrinsic goals, procrastination, and discipline valuation. Strategy use consisted in a specific task of writing a text. A person-centered approach was adopted according to the statistical data and four self-regulation clusters were identified, namely, highly self-regulated students, low regulation students, and two clusters with mixed scores. Through variance analysis mastery achievement goal appeared significantly associated only with thehighly self-regulated students cluster. Results were discussed in the framework of a self-regulated learning model and achievement goals theory. Finally, future investigations on other specific learning activities were proposed.
  • Family interactions and the involvement of adolescents in bullying situations from a bioecological perspective Health Psychology

    OLIVEIRA, Wanderlei Abadio de; SILVA, Jorge Luiz; FERNANDEZ, José Eugenio Rodrígues; SANTOS, Manoel Antônio dos; CARAVITA, Simona Carla Silvia; SILVA, Marta Angélica Iossi

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A exposição ao bullying escolar é uma realidade para crianças e adolescentes, porém ainda não foram exploradas suficientemente algumas complexidades do fenômeno. Assim, este estudo objetivou sintetizar em um modelo teórico evidências empíricas sobre a relação entre bullying e variáveis familiares. Com delineamento misto, a amostra total foi constituída por 2.354 estudantes de 11 escolas públicas, os quais participaram da etapa quantitativa do estudo, respondendo a duas escalas. Na fase qualitativa, 55 estudantes foram selecionados aleatoriamente para participar de entrevistas semiestruturadas. Os resultados revelaram que interações familiares positivas possuem poder protetivo em relação ao bullying e à vitimização, ao passo que interações familiares negativas aumentam o risco de envolvimento dos estudantes nessas situações. Os fatores que influenciam no envolvimento dos estudantes em situações de bullying na escola pertenciam aos componentes analíticos da Teoria Bioecológica. Os resultados permitiram ampliar a compreensão sobre o bullying e dão apoio empírico para incluir a família no debate sobre essa questão.

    Abstract in English:

    Abstract Exposure to school bullying is a situation experienced in children and adolescents’ routine and a few bullying complex conditions have not yet been sufficiently explored. Thus, this study’s objective aimed at synthesizing empirical evidence concerning the relationship between bullying and family variables in a theoretical model. Adopting a mixed design, the total sample included 2,354 students from 11 public schools who participated in the quantitative stage study. Data were collected using two scales. In the quantitative stage 55 students were randomly selected for semi-structured interviews. The results revealed that positive family interactions have a protective power in relation to bullying and victimization, while negative family interactions increase the risk of students becoming involved in such situations. The factors that influence students’ involvement in school bullying belonged to the analytical components of the Bioecological Model. The outcome helped a better understanding of bullying and provided empirical support for family inclusion in the issue.
  • Quality of life of patients with lower limb amputation with prostheses Health Psychology

    MATOS, Denise Regina; NAVES, Juliana Fákir; ARAUJO, Tereza Cristina Cavalcanti Ferreira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Qualidade de vida é frequentemente reconhecida como um importante resultado de programas de reabilitação em pessoas com amputação. Apesar da importância do tema, o número de estudos centrados na multiplicidade de fatores que a influenciam ainda é restrito. Contudo, essas avaliações são cada vez mais necessárias para demonstrar mudanças relacionadas à intervenção ao longo do tempo. Com objetivo de avaliar a qualidade de vida de pacientes com amputação de membros inferiores e que fazem uso de próteses, realizou-se uma pesquisa com 49 pacientes acompanhados em um hospital de reabilitação, na Região Centro-Oeste, Brasil. Foram utilizados um instrumento genérico (Questionário Genérico de Avaliação de Qualidade de Vida) para avaliação de qualidade de vida, a Escala Trinity sobre a Experiência a Amputação e uso de Prótese-Versão revisada, que é específico para pessoas com amputação, e uma medida de avaliação funcional. Os resultados evidenciaram que o tempo desde a amputação, o fato de pertencer ao sexo masculino e as amputações abaixo do joelho foram fatores preditores de uma melhor percepção de qualidade de vida e de um melhor ajustamento à amputação.

    Abstract in English:

    Abstract Quality of life is often acknowledged as an important outcome of rehabilitation programs for people with amputation. Despite the importance of the subject, the number of studies focusing on the multiplicity of factors influencing this matter is still limited. These assessments are increasingly needed to demonstrate changes related to intervention over time. In order to evaluate the quality of life of patients with lower limb amputation and wearing prostheses, a study was conducted with 49 patients followed in a rehabilitation hospital in the Midwest region of Brazil. A generic instrument (Medical Outcomes Study 36-Item Short-Form Health Survey) for quality of life assessment and Trinity Amputation and Prosthesis Experience Scale-Revised that is specific for people with amputation were used in addition to a functional assessment measure. The results showed that the time since amputation, male gender and below-knee amputations were predictors of a better perception of quality of life and better adjustment to amputation.
  • Parent, teacher, and caregiver reports on outsourced behavior problems of children and adolescents in residential care versus children living with their families Psicologia Da Saúde

    Fernández-Daza, Martha Patricia

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los comportamientos externalizados en niños y adolescentes en acogimiento residencial se presentan con regularidad, convirtiéndose en predictores de conductas delictivas, dinámicas relacionales disfuncionales, consumo de sustancias, entre otros. El objetivo general del presente estudio fue identificar y comparar problemas de comportamiento externalizado de niños y adolescentes en acogimiento residencial y con sus familias, reportados por padres, profesores y cuidadores. La muestra estuvo conformada por 222 adolescentes y preadolescentes entre los 11 y 16 años del Distrito Federal de Caracas y del Estado Miranda-Venezuela. El instrumento utilizado fue el Cuestionario sobre el Comportamiento de Niños y Niñas de 6-18 años. No se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre los grupos. Sin embargo, la puntuación en ruptura de normas es más alta en el grupo que vive en acogimiento residencial, contrario a la del grupo control cuya puntuación más alta fue en conducta agresiva. Los hallazgos permiten entrever que, aunque en los reportes de padres, profesores y cuidadores no se encontraron diferencias entre los grupos en relación con el comportamiento externalizado, los puntajes altos pueden concebirse como conductas en riesgo ante las cuales hay que actuar con cautela y hacer seguimiento.

    Abstract in English:

    Abstract Externalized behaviors in children and adolescents in residential care are regularly presented and taken as predictors of criminal behavior, dysfunctional relational dynamics, substance use, among others. The general objective of this study was to identify and compare problems of externalized behavior of children and adolescents in residential care and living with their families as reported by parents, teachers, and caregivers. The sample consisted of 222 adolescents and preadolescents between 11 and 16 of the Caracas Federal District and Miranda State, in Venezuela. The instrument used was the Child Behavior Check-List. No statistically-significant differences were found between the groups. However, the breaking score is higher for the group that lives in residential care; contrary to the control group, whose highest score was in aggressive behavior. The findings allow to see that, although in the reports of parents, teachers, and caregivers no differences were found between the groups in relation to their externalized behavior, the high scores can be conceived as risky behaviors before which one must act with caution and follow up.
  • Cognitive interventions and performance measures: a longitudinal study in elderly women Health Psychology

    Chariglione, Isabelle Patriciá Freitas Soares; Silva, Henrique Salmazo da; Melo, Gislane Ferreira de; Vilaça e Silva, Karla Helena Coelho; Oliveira, Maria Liz Cunha de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Diversos tipos de intervenções cognitivas têm sido realizados com idosos para a verificação de ganhos físicos e de qualidade de vida. O objetivo deste estudo foi verificar se ganhos cognitivos apresentados em dois programas de intervenção cognitiva estão relacionados a alterações de humor, qualidade de vida e aptidão física (consumo máximo de oxigênio, massa magra, percentual de gordura e força de preensão palmar) em idosas. Foram avaliadas 39 mulheres idosas do Distrito Federal (Brasil), divididas em dois grupos: um que realizou treino cognitivo baseado em estratégias mnemônicas; e outro, de estimulação cognitiva baseada em exercícios perceptuais e de atenção. Ambos os grupos apresentaram tendência a reduzir os sintomas depressivos e obtiveram aumento de massa gorda e diminuição de massa magra. Em conjunto, esses achados podem contribuir para identificar a direcionalidade das intervenções mnemônicas em idosos brasileiros sobre as variáveis subjetivas e de desempenho físico.

    Abstract in English:

    Abstract Several types of cognitive interventions have been performed with elderly individuals to verify physical and quality of life benefits. The objective of this study was to verify if the cognitive gains found in two cognitive intervention programs are related to changes in the mood, quality of life and physical fitness variables (maximum oxygen consumption, lean mass, fat percentage and handgrip strength). A total of 39 elderly women from the Distrito Federal (Brazil), participating in a cognitive training group based on mnemonic strategies and a group of cognitive stimulation based on perceptual and attention exercises. Both groups showed a tendency to reduce depressive symptoms, an increase in their fat mass and a decrease in their lean mass. Taken together, these findings may contribute to identify the directionality of mnemonic interventions in Brazilian elderly individuals regarding the subjective and physical performance variables.
  • Positive impact of recreational techniques for the self-healing of the body Health Psychology

    IVANCHENKO, Andreyanna

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi identificar a eficácia do Reiki (assim como da atividade física) para pessoas relativamente saudáveis (não pacientes hospitalares) numa amostra de 338 participantes e confirmar que a prática do Reiki contribui para a estabilização psicoemocional, tem um efeito benéfico no humor e bem-estar. Pela primeira vez, uma confirmação positiva do Reiki foi realizada na Ucrânia. Os entrevistados foram divididos em dois grupos principais: não Reikistas (que não praticavam Reiki) e Reikistas (que praticavam ou ensinavam métodos de Reiki a outros). Foi descoberto que, sendo comparados aos não-Reikistas, os resultados dos Reikistas foram duas vezes melhores, revelando um nível mais altodo conforto emocional, menos ansiedade/insatisfação e mais otimismo, energia e autoconfiança. Ao mesmo tempo, alunos dos últimos anos de escolaridade assim como estudantes de especialidades psicológicas apresentaram os piores resultados. Este estudo confirma que a prática de Reiki é um método de recuperação rápida, estimulante, de longo prazo e economicamente eficaz que tem influência positiva no bem-estar, o humor e o estado psicossomático de uma pessoa.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Reiki (as well as the effectiveness of Physical Activities) on relatively healthy individuals (not hospital patients), members of a sample of 338 volunteers, and to confirm whether practicing Reiki contributes to psycho-emotional stabilization, having a beneficial impact on mood and emotional wellbeing. For the first time, a positive confirmation of Reiki was carried out in Ukraine. The respondents were divided into two main groups: non-Reikists (individuals who did not practice Reiki) and Reikists (individuals who practiced or taught Reiki). It was found that, in comparison with non-Reikists, the results obtained by Reikists were twice as good, showing higher levels of emotional comfort, less anxiety/dissatisfaction, and more optimism, energy and self-confidence. At that, senior pupils and university students of psychology performed worse. This study confirms that the practice of Reiki is a quickly healing, stimulating, long-term, and cost-effective technique, positively influencing to positive well-being, mood and psychosomatic responses.
  • Aspects of the marital relationship that characterize secure and insecure attachment in men and women Health Psychology

    COSTA, Crístofer Batista da; MOSMANN, Clarisse Pereira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O apego internalizado na infância provoca reflexos na vida adulta, especificamente na conjugalidade, a qual demanda maior proximidade, intimidade e interdependência. Nesse sentido, foi analisado se as variáveis comunicação, ajustamento conjugal, frequência, intensidade e resolução de conflitos discriminam indivíduos com apego seguro e inseguro em relacionamentos heterossexuais. Trata-se de um estudo quantitativo, descritivo e explicativo. Dados de 485 participantes foram coletados no Sul do Brasil por meio das medidas Experience in Close Relationship, Escala de Conflito Conjugal, Conflict Resolution Behavior Questionnaire, Communication Questionnaire e Revised Dyadic Adjustment Scale. Análise discriminante indicou que as variáveis testadas caracterizam apego seguro ou inseguro. Portanto, o tipo de vinculação é um recurso relevante na avaliação do funcionamento individual e conjugal. Intervenções em psicoterapia são discutidas considerando o viés relacional da teoria do apego e os resultados apontados na literatura científica.

    Abstract in English:

    Abstract The internalized attachment in childhood has consequences in the adult life, specifically in the marital life, which demands greater closeness, intimacy and interdependence. In this sense, it was analyzed whether the communication, marital adjustment, frequency, intensity and conflict resolution variables discriminate individuals with secure and insecure attachment in heterosexual relationships. It is a quantitative, descriptive and explanatory study. Data from 485 participants were collected in the south of Brazil through the following measures: Experience in Close Relationship, Marital Conflict Scale, Conflict Resolution Behavior Questionnaire, Communication Questionnaire and Revised Dyadic Adjustment Scale. The results of the discriminant analysis indicated that the variables tested characterize secure or insecure attachment. Therefore, the type of attachment is a relevant resource in the assessment of individual and marital functioning. Psychotherapy interventions are discussed considering the relational bias of the attachment theory and the results observed in the scientific literature.
  • Gender and science: An analysis of brazilian postgraduation Social And Organizational Psychology

    BARROS, Suzane Carvalho da Vitória; MOURÃO, Luciana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Questões de gênero estão presentes em diferentes ambientes de trabalho, inclusive no mundo acadêmico. Esta pesquisa de dados secundários objetivou comparar, por gênero, a distribuição e a produção científica de docentes brasileiros que atuam na pós-graduação stricto sensu. Construímos um protocolo de coleta para extrair dados disponibilizados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, no quadriênio 2013-2016(n = 50.533, 57,5% homens). Os resultados apontam ausência de diferença de produção por gênero, mas são identificadas as seguintes disparidades de gênero na carreira de pesquisador: (i) prevalência feminina nas áreas da Saúde, Ciências Humanas e Linguística, Letras e Artes e prevalência masculina nas Ciências Exatas e da Terra, Engenharias e Agrárias; e (ii) diferenças de gênero a favor dos homens no recebimento de bolsas produtividade. Concluímos por uma redução das disparidades de gênero na ciência ao longo do tempo, embora ainda exista um predomínio masculino no campo científico.

    Abstract in English:

    Abstract Gender issues are present in different work environments, including the academic world. This secondary data research aimed to compare, by gender, distribution and scientific output of Brazilian faculty who are active in stricto sensu postgraduation. A collection protocol was developed to capture data made available by the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel, in the quadrennium 2013-2016 (n = 50.533, 57.5% men). The results indicate no difference in production by gender, but the following gender disparities in the researchers’ career were identified: (i) female prevalence in the areas of Health, Humanities and Linguistics and Arts, and male prevalence in the Exact and Earth Sciences, Engineering and Agrarian Sciences; (ii) gender differences in favor of men in the earning of research productivity scholarships. We conclude that a reduction in gender disparities in science is expected over time, although there is still a male predominance in the scientific field.
  • Quality of working life: conceptions in Brazilian federal universities Social And Organizational Psychology

    BORGES, Livia de Oliveira; BARROS, Sabrina Cavalcanti; MAGALHÃES, Nina Schumacher

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As contínuas mudanças nas universidades federais brasileiras têm afetado a vida dos trabalhadores dessas instituições. Considerando que reflexões sobre a qualidade de vida no trabalho dos servidores podem contribuir para repensar políticas trabalhistas e/ou de gestão de pessoas, objetivamos identificar as concepções e práticas de qualidade de vida no trabalho das universidades federais segundo os documentos de informações públicas disponibilizados nas páginas Web pelas próprias universidades federais. Compreendemos qualidade de vida no trabalho atentando para os diferentes níveis de análise (micro, meso e macro) que a atravessam. Identificamos e analisamos as concepções de qualidade de vida no trabalho presentes nas páginas Web de 60 instituições. A partir de análise de conteúdo, encontramos quatro concepções, sendo as mais frequentes a assistencialista (30,0%) e a sistêmica e preventiva (33,3%). Limitações e sugestões de novos estudos foram indicadas.

    Abstract in English:

    Abstract Continuous changes in Brazilian federal universities have affected the lives of workers in these institutions. Considering that reflections on the quality of working life of their civil servants can contribute to rethinking work r and/or people management policies, we aim to identify the quality of working life conceptions and practices of federal universities according to the public information documents made available on the Web pages by the federal universities. We understand quality of working life by considering the different levels of analysis (micro, meso and macro) that intersect with it. We identify and analyze the quality of working life conceptions available on the Web pages of 60 institutions. From the content analysis, we found four conceptions. The most frequent ones were the assistentialist (30.0%) and systemic and preventive (33.3%) conceptions. Limitations and suggestions for further studies were indicated.
  • Proposal of intervention on family violence: an approach according to the function and sense of the violent phenomenon in family dynamics Teoria E Métodos Em Psicologia

    Baena-Vallejo, Germán Arley; Carmona-Otálvaro, Juan Gabriel; Rengifo-Arias, Carlos Gustavo

    Abstract in Spanish:

    Resumen El artículo presenta una estrategia de intervención sobre la violencia intrafamiliar a partir de una resignificación conceptual de la noción de violencia y el planteamiento de su función y sentido. La violencia se entiende como una fuerza de carácter simbólico inherente al sistema familiar, que cumple la función de mantener, modificar o sustituir los vínculos, teniendo como efecto su reorganización. El sentido es abordado bajo las acepciones de significación, propósito y orientación que constituyen el carácter discursivo bajo el cual se manifiesta la violencia. La intervención tiene como base un modelo analítico que privilegia la palabra de los sujetos. Mediante el análisis, ellos comprenderán de qué manera su historia familiar, los lugares y funciones de sus integrantes, el modo de desempeñarlos y sus expectativas sobre aquellos, favorecen la expresión de la violencia como un modo de hacer frente a la falla propia de todo sistema familiar.

    Abstract in English:

    Abstract The article presents a strategy for interventions on family violence, starting from a conceptual resignification of the notion of violence and a proposition regarding its function and meaning. Violence is conceived as a force of symbolic nature that is inherent to the family system and has the function of maintaining, modifying or substituting the bonds, thus resulting in their reorganization. Its sense is approached under the connotations of meaning, purpose, and orientation, that constitute the discursive nature which violence entails given its symbolic quality. The intervention is supported in an analytical model that privileges the subjects’ words. Through the analysis, subjects will understand how their family history, the places and functions of its members, the way these are carried out, and their expectations about them, favor the expression of violence as a means of facing the failure of every familiar system.
  • ERRATUM Erratum

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