• Effects of electrostimulation associated with masticatory training in individuals with down syndrome Artigo Original

    Pinheiro, Denilma Lígia da Silva Alves; Alves, Giorvan Ânderson dos Santos; Fausto, Fernanda Magda Montenegro; Pessoa, Luciane Spinelli de Figueiredo; Silva, Lidiane Assis da; Pereira, Suzana Maria de Freitas; Almeida, Larissa Nadjara Alves de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Investigar e mensurar os efeitos da eletroestimulação na musculatura orofacial e nas funções de mastigação, respiração e deglutição dos indivíduos com síndrome de Down. Método Participaram da pesquisa 16 indivíduos com Síndrome de Down, sendo seis do gênero masculino e dez do gênero feminino com idade entre 9 e 25 anos, participantes de um projeto de extensão institucional. Foram realizadas avaliações fonoaudiológicas com uso do protocolo AMIOFE antes e após a intervenção, que consistiu em oito sessões de eletroestimulação semanais. A corrente utilizada foi a Functional Electrical Estimulation (FES), com uma frequência de 10Hz no aquecimento e 30 Hz na aplicação, em um tempo ON de 5s e OFF de 10s comuns nas duas etapas, e com a largura de pulso de 200(µs) no aquecimento e 250(µs) na aplicação. Resultados Observaram-se diferenças significativas após aplicação da eletroestimulação (FES) em relação ao aspecto das bochechas quando comparadas flacidez/arqueamento pré e pós o estímulo elétrico, diferenças na mobilidade de língua (lateralidade direita e esquerda), no comportamento da musculatura na execução das funções estomatognáticas de respiração, melhoria no comportamento dos lábios durante a deglutição e mudanças expressivas no processo de mastigação (mordida e trituração). Conclusão Foi identificado estatisticamente que houve efeito após a eletroestimulação associada ao treino mastigatório nos músculos masseteres, com ganhos funcionais na execução da mastigação, respiração e deglutição, em pessoas com Síndrome de Down.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Investigate and measure the effects of electrostimulation on the orofacial musculature and on the chewing, breathing and swallowing functions of individuals with Down syndrome. Methods Study participants were 16 individuals with Down syndrome (six males and 10 females) from an institutional extension project aged nine to 25 years. Speech-language pathology assessment was performed using the protocol of Orofacial Myofunctional Evaluation with Scores (OMES) pre- and post-intervention. This protocol comprised eight weekly electrostimulation sessions. Functional Electrical Stimulation (FES) current was used at a frequency of 10Hz in warm-up and 30Hz in application, intermittent stimulation (cycling pulses) with ON-time of 5s and OFF-time of 10s common to both stages, and pulse width of 200μs in warm-up and 250μs in application. Results Significant differences were observed between pre- and post-application of FES regarding cheek appearance (flaccidity and arching), tongue mobility (right and left laterality), and musculature behavior during performance of functions of the stomatognathic system: respiration, deglutition (lip behavior), and mastication (bite and trituration). Conclusion Effects of electrostimulation associated with masticatory training of the masseter muscles were statistically identified, with functional gains in chewing, breathing and swallowing performance in individuals with Down syndrome.
  • Primary Health Care as a guide for assistance to infants at risk of neurodevelopmental disorders Artigo Original

    Molini-Avejonas, Daniela Regina; Rondon-Melo, Silmara; Batista, Estela Ramos; Souza, Amanda Calsolari de; Dias, Daniela Cardilli; Samelli, Alessandra Giannella

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Caracterizar bebês de risco quanto ao perfil sociodemográfico e de saúde e descrever o acompanhamento de parte destes nas Unidades Básicas de Saúde (UBS), segundo diferentes modelos de gestão. Método Levantamento de dados de prontuários dos bebês de risco nascidos na região Oeste da cidade de São Paulo entre agosto de 2013 e fevereiro de 2014 em duas etapas (1 – caracterização; 2 – acompanhamento do desenvolvimento). Resultados Dos 225 indivíduos incluídos na primeira etapa, 51,1% eram do gênero feminino e 7,11% eram gemelares. Predominaram mães adolescentes (45,2%), pardas (50,56%), com ensino fundamental completo (47,60%) e solteiras (46,09%). A média de consultas pré-natais foi de 7,12. A maioria teve parto vaginal (62,21%) com idade gestacional média de 37,05 semanas. A média do Apgar foi de 7,13 no 1º minuto e 8,80 no 5º minuto. O peso médio ao nascimento foi de 2597,21 g, com 50,22% apresentando peso ≤2500g. Na segunda etapa, descreveu-se e comparou-se o acompanhamento do desenvolvimento de 55 bebês, segundo o modelo de gestão das UBS (28 em UBS/Estratégia Saúde da Família [ESF] e 27 em UBS tradicional). As UBS/ESF apresentaram maior média de consultas (p=0,006). Houve maior intervalo entre consultas nas UBS tradicionais. Da amostra, 56% não apresentaram registros referentes aos marcos de desenvolvimento. As medidas de crescimento foram registradas em maior número nas UBS/ESF. Para ambos, o número de consultas e o intervalo entre estas foram menores que o preconizado pelo Ministério da Saúde. Conclusão Ainda existem lacunas no acompanhamento ao bebê de risco, segundo as diretrizes preconizadas na Rede Cegonha.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Characterize infants at risk of neurodevelopmental disorders according to sociodemographic and health profiles and describe their monitoring in Basic Health Units (UBS) under different management models. Methods Data were collected from medical records of infants at risk of neurodevelopmental disorders in the west region of the city of Sao Paulo from August 2013 to February 2014 (phase 1 – characterization; phase 2 – monitoring). Results Of the 225 individuals assessed in the first phase of the study, 51.1% were female and 7.11% were twins. Adolescent (45.2%), brown (50.56%), single (46.09%), complete primary education (47.60%) mothers were predominant. The mean number of prenatal visits was 7.12. Most mothers had vaginal delivery (62.22%) at mean gestational age of 37.05 weeks. Mean Apgar scores at the 1st and 5th minutes were 7.13 and 8.80, respectively. Mean weight at birth was 2597.21g., with 50.22% of newborns weighting ≤2500g. In its second phase, the study describes and compares the follow-up of 55 infants according to the UBS management model: 28 in UBS/“Estratégia Saúde da Família” (UBS/ESF) and 27 in traditional UBS (UBS/T). UBS/ESF presented higher mean of consultations (p=0.006). Longer interval between consultations was observed at UBS/T. No records of development milestones were found in 56% of the sample. Growth measures were better registered at UBS/ESF. In both management models, the number of consultations was smaller and the interval between them was shorter than those recommended by the Brazilian Ministry of Health. Conclusion According to the recommended guidelines of the “Rede Cegonha” public policy, gaps in the monitoring of infants at risk of neurodevelopmental disorders are still observed.
  • Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation (TENS) on hyposalivation induced by radiotherapy in the head and neck region: a preliminary study Artigo Original

    Paim, Émille Dalbem; Macagnan, Fabricio Edler; Martins, Vera Beatris; Zanella, Virgilio Gonzales; Guimarães, Bruno; Berbert, Monalise Costa Batista

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Verificar o efeito agudo da eletroestimulação sobre o fluxo salivar de pacientes com hipossalivação. Método Ensaio clínico não controlado que avaliou o efeito de uma única aplicação da Transcutaneous Electric Nerve Stimulation (TENS) sobre o fluxo salivar de 15 pacientes com hipossalivação induzida por radioterapia (RT), utilizada no tratamento de câncer de cabeça e pescoço. A média de idade dos pacientes foi de 56,8 ± 6,46 anos e o gênero masculino foi predominante (73%). A TENS foi programada com 50Hz de frequência, 250μs de largura de pulso e a intensidade foi ajustada ao longo dos 20 minutos conforme máxima tolerância. Os eletrodos foram fixados bilateralmente sobre a região das glândulas salivares. A avaliação do fluxo salivar foi realizada por meio de sialometria estimulada, antes e imediatamente após a aplicação da TENS. Resultados Em 80% dos casos, o tratamento oncológico incluiu quimioterapia. A RT foi aplicada em 80% dos casos na região e orofaringe, com intensidade média de 64,6 ± 7,27 Gy. Após a TENS, o fluxo salivar aumentou significativamente (p = 0,0051), passando de 0,05 (0,00; 0,40) mL/min para 0,10 (0,07;0,40) mL/min. A resposta à TENS foi diretamente correlacionada à intensidade da corrente elétrica tolerada (r = 0,553; p = 0,032) e à dose utilizada na RT (r = -0,514; p = 0,050). Conclusão A TENS aumentou significativamente o fluxo salivar de pacientes com hipossalivação induzida pela RT.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To verify the acute effect of electrostimulation on the salivary flow of patients with hyposalivation. Methods Uncontrolled clinical trial evaluating 15 patients with hyposalivation induced by radiotherapy (RT) used for head and neck cancer treatment. Mean age of the patients was 56.8 ± 6.46 years. Males outnumbered females (73%). Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation (TENS) was adjusted with 50Hz of frequency and 250μs of pulse width. Intensity was adjusted over a 20-minute period according to maximum tolerance. The electrodes were attached bilaterally on the region of the salivary glands. Evaluation of the salivary flow was performed through sialometry before and immediately after application of TENS. Results The most prevalent region for RT was the oropharynx (80.0% of cases). The mean dose used in RT was 64.6 ± 7.27 Gy. After TENS, salivary flow increased significantly (p = 0.0051) from 0.05 (0.00; 0.40) mL/min to 0.10 (0.07: 0.40) mL/min. The response to TENS was directly correlated with the intensity of the tolerated electric current (r = 0.553; p = 0.032) and the dose used in RT (r = -0.514; p = 0.050). Conclusion TENS was able to increase the salivary flow rate of patients with RT-induced hyposalivation.
  • Learning factor influence on the perceptual-auditory analysis Artigo Original

    Englert, Marina; Madazio, Glaucya; Gielow, Ingrid; Lucero, Jorge; Behlau, Mara

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Investigar o fator de aprendizagem durante uma tarefa perceptivo-auditiva para três grupos diferentes em uma tarefa não usual. Método 269 ouvintes, divididos em três grupos: 73 no grupo dos fonoaudiólogos especialistas em voz (GE), 84 no grupo dos fonoaudiólogos não especialistas em voz (GNE) e 112 no grupo leigo (GL), dos não fonoaudiólogos. Todos foram submetidos a uma sessão de escuta que incluiu 18 vozes humanas e 18 vozes sintetizadas com diferentes tipos e graus de desvio, mais 50% de repetição para avaliar a consistência intraindivíduo. A tarefa era classificar as vozes como humana ou sintetizada. Analisou-se o fator de aprendizagem pela comparação da porcentagem de erros do começo, primeiras 18 vozes, e do final, últimas 18 vozes, da sessão de escuta. Resultados O GE foi submetido ao fator de aprendizagem, apresentando menos erros no final da tarefa (25,5%), do que no começo (28,6%), com diferença estatística (p = 0,024). O GNE e o GL não apresentaram diferença da porcentagem de erros no começo e no final da tarefa (GNE começo = 36,5%; GNE final = 35,3%; GL começo = 38,3%; GL final = 37,7%). Conclusão O GE foi o único grupo que apresentou indícios evidentes do fator de aprendizagem. Parece que a experiência profissional influencia de modo positivo a análise perceptivo-auditiva, reforçando o impacto de um treinamento para se tornar um especialista em voz. Ainda, o especialista em voz parece estar mais preparado e mais suscetível a utilizar estratégias de aprendizagem para melhorar sua performance durante uma tarefa perceptivo-auditiva mesmo que pouco usual.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To investigate the learning factor during a perceptual-auditory analysis of an unusual task in three different groups. Methods 269 listeners, divided into three groups: 73 voice specialists Speech Language Pathologists (EG), 84 voice specialists Speech Language Pathologists (NEG); and 112 non-speech pathologists in the Naive Group (NG). They all completed a listening session that included 18 synthesized and 18 human voices with different types and degrees of deviation (50% of repetition for intra-rater consistency analysis). The task was to classify the voices as human or synthesized. We analyzed the learning factor by comparing the initial error percentage, first 18 voices, with the final, last 18 voices. Results EG presented less error towards the end of the task (25.5%) than at the beginning (28.6%) with statistical difference (p = 0.024). The error percentage of the beginning and the end of the task did not differ for the NEG and the NG (NEG beginning = 36.5%, end = 35.3%; NG beginning = 38.3%, end = 37.7%). Conclusion The EG was the only group to present evidence of learning factor. Therefore, it seems that professional experience positively influences the perceptual-auditory analysis, which reinforces the impact of its training to become a voice specialist. Moreover, the voice specialists seem to be more prepared and more susceptible to use learning strategies to improve their performance during a perceptual-auditory analysis task, even if unusual.
  • Masking Level Difference in schoolchildren: environmental analysis Artigo Original

    Martins, Quemile Pribs; Faccin, Vivian Amaral; Brückmann, Mirtes; Gil, Daniela; Garcia, Michele Vargas

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Pesquisar a habilidade auditiva de atenção seletiva na população escolar e identificar valores de referência para a faixa etária de sete a dez anos por meio do teste Masking Level Difference, além de identificar se a escolaridade dos pais, bem como a renda familiar, pode influenciar os resultados do teste. Método Participaram do estudo 31 escolares que se encaixaram nos critérios de elegibilidade da pesquisa, sendo 20 do gênero feminino e 11 do gênero masculino. Realizou-se anamnese para questionamento da renda familiar e escolaridade dos pais do escolar, inspeção visual do meato acústico externo, audiometria tonal liminar, logoaudiometria, medidas de imitância acústica, teste Dicótico de Dígitos e teste Masking Level Difference. Resultados A idade média dos indivíduos foi de 8,67 anos. Não foi observada diferença entre os gêneros e entre as idades avaliadas, no desempenho do MLD. Não houve relação entre a escolaridade dos pais e a renda mensal média com o desempenho das crianças no MLD. A média do MLD foi de 7,65 dB, com desvio padrão de 2,51 dB. Conclusão O Masking Level Difference em escolares de sete a dez anos é de 7,65 dB e independe do gênero, do nível de escolaridade dos pais ou da renda mensal média da família do escolar.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To investigate the auditory ability of selective attention in the school population and to identify reference values to the age group from seven to ten years old through the Masking Level Difference Test, and to identify if the parents’ schooling, as well as the family income can influence the test results. Methods Thirty-one schoolchildren who match the eligibility criteria attended the study, being 20 female and 11 male. An anamnesis was conducted to question the familiar income and the schooling of the children´s parents; we also performed visual inspection of the External Acoustic Meatus, Pure Tone Audiometry, Speech Audiometry, Acoustic Immittance Measures, Dichotic Digits Test and Masking Level Difference test. Results The mean age of the individuals was 8.67 years. There were no observed differences between genders and between the evaluated ages in the MLD performance. There was no relation between the parents’ schooling and the average monthly income with the performance of the children in MLD Test. The MLD mean was 7.65 dB and standard deviation of 2.51 dB. Conclusion The Masking Level Difference in schoolchildren from seven to ten years old is 7.65 dB and is independent of the gender, parents’ schooling and the average monthly income of the schoolchild.
  • Oropharyngeal deglutition, nutrition, and quality of life in individuals with chronic pulmonary disease Artigo Original

    Wegner, Diéllen Albanio; Steidl, Eduardo Matias dos Santos; Pasqualoto, Adriane Schmidt; Mancopes, Renata

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo descrever a eficácia e segurança da deglutição, o risco nutricional e a qualidade de vida em deglutição e relacionar o risco nutricional com a qualidade de vida dos indivíduos com doença pulmonar crônica. Método 17 indivíduos com diagnóstico de doença pulmonar crônica foram avaliados por meio do Volume-Viscosity Swallow Test (V-VST), Quality of Life in Swallowing Disorders (SWAL-QOL), Mini Nutritional Assessment (MNA) e índice de massa corpórea. Resultados foi encontrada alteração de eficácia da deglutição em nove (52,94%) dos indivíduos e eficácia+segurança em dois (11,77%). Todos os indivíduos estavam eutróficos na avaliação nutricional. Houve relação entre o risco nutricional com os domínios 3 (r=-0,803; p=0,05) e 5 (r=0,636; p=0,026) do SWAL-QOL. Conclusão houve alteração de eficácia e segurança da deglutição, no entanto não foi encontrado risco nutricional evidente na amostra avaliada. Ainda, houve relação entre o risco nutricional com a qualidade de vida em deglutição.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Describe efficacy and safety of deglutition, nutritional risk, and quality of life in deglutition, and associate nutritional risk with quality of life in individuals with chronic pulmonary disease. Methods The participants were 17 individuals with chronic pulmonary disease evaluated using the following instruments: Volume-Viscosity Swallow Test (V-VST), Quality of Life in Swallowing Disorders (SWAL-QOL) questionnaire, Mini Nutritional Assessment (MNA), and body mass index (BMI). Results Changes in efficacy were observed in nine (52.94%) individuals and impairments in efficacy and safety were found in two (11.77%) individuals. All individuals were considered eutrophic by the nutritional assessment. Correlation was observed between nutritional risk and domains 3 (r=-0.803; p=0.05) and 5 (r=0.636; p=0.026) of the SWAL-QOL questionnaire. Conclusion Changes in efficacy and safety of deglutition were observed; however, no nutritional risk was evidenced in the sample evaluated. Correlation between nutritional risk and quality of life in deglutition was also observed.
  • Noun phrase dictation as a writing assessment instrument: a psychometric analysis Artigo Original

    Arnaut, Mirian Aratangy; Hudelot, Christian; Hackerott, Maria Mercedes Saraiva; Avila, Clara Regina Brandão de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo Construir uma lista de sintagmas nominais capaz de caracterizar desempenhos segundo o ano escolar. Método Uma lista de 25 sintagmas nominais foi elaborada para ditado, aplicada a 275 estudantes típicos, do 2o ao 5o ano do Ensino Fundamental I. A unidimensionalidade subjacente aos itens propostos foi analisada por meio da Teoria de Resposta ao Item. Resultados A lista diferenciou o desempenho dos dois anos iniciais do apresentado pelos finais. Em geral, seus itens mostraram grau moderado de dificuldade e médio poder de discriminação. Conclusão As análises mostraram ajuste ao modelo proposto e diferenciaram desempenhos quando os anos escolares foram agrupados. A lista avaliou com mais precisão crianças de 4º e 5º anos.

    Abstract in English:

    Abstract Purpose Prepare a list of noun phrases able to characterize the writing performance of schoolchildren according to school year. Methods A list of 25 noun phrases intended for dictation was prepared and applied to 275 Elementary School students (2nd to 5thgrades). The unidimensionality underlying the proposed items was analyzed using Item Response Theory. Results The list enabled differentiation between the performance of schoolchildren attending the 2nd and 3rd years and that of students attending the 4 th and 5th years. Items on the list presented moderate difficulty level and medium discrimination capacity. Conclusion The model showed good fit and was able to differentiate the performance of 2nd to 3rd grade students from that of 4th to 5thgrade students. The list of noun phrases assessed writing in 4th to 5th grade students more accurately.
  • Aerodynamic, eletroglottographic and acoustic measures of the voiced postalveolar fricative Artigo Original

    Hashimoto, Patrícia Tiemi; Pagan-Neves, Luciana de Oliveira; Jesus, Luis Miguel Teixeira de; Wertzner, Haydée Fiszbein

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Descrever e correlacionar medidas fonológicas à aerodinâmica, EGG, acústica e julgamento perceptivo da produção do som /ʒ/, comparando o desempenho de crianças com e sem transtorno fonológico, falantes do Português Brasileiro. Método Participaram 30 crianças com idade entre 5:0 e 7:11 anos separadas em grupo controle e grupo de crianças com transtorno fonológico. Avaliou-se a fonologia (cálculo de PCC e PCC-R e ocorrência dos processos fonológicos) e as medidas aerodinâmicas (amplitude do fluxo aéreo oral e f0), eletroglotográficas (quociente de abertura) e acústicas (classificação do vozeamento). Resultados As crianças com transtorno fonológico apresentaram, numericamente, amplitude do fluxo oral relativo maior, f0 relativo menor e quociente de abertura indicativo de uma voz menos eficiente na produção do vozeamento quando comparadas às crianças sem transtorno fonológico. Os valores de weak voicing demonstraram que, em 66,1% das crianças com transtorno fonológico, o vozeamento da fricativa foi mais fraco, comparado ao da vogal seguinte, e a comparação entre grupos indicou que essas crianças apresentaram maior dificuldade no vozeamento. Quanto à descrição da classificação de vozeamento, de acordo com a análise acústica e do weak/strong voicing, verificou-se que há algumas variações, principalmente para a classificação “parcialmente desvozeado”. Conclusão Os resultados sugerem que as estratégias de produção e manutenção do vozeamento da fricativa vozeada /ʒ/ ainda são variáveis em crianças na idade estudada, porém as crianças com transtorno fonológico parecem ter mais dificuldades em utilizá-las de modo eficaz. Além disso, o estudo aponta para a importância da aplicação de provas complementares para um diagnóstico mais detalhado.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Describe and correlate phonological and complementary measures regarding aerodynamics, electroglottography, acoustics, and perceptual judgment of production of the voiced fricative sound /ʒ/ comparing the performance of Brazilian Portuguese-speaking children with and without speech sound disorders. Methods Study participants were 30 children aged 5 years to 7 years and 11 months divided into a group of children with typical development - Control Group (CG) and a group of children with speech sound disorders - Research Group (RG). Phonology (PCC, PCC-R, and occurrence of phonological processes) and the aerodynamic (amplitude of the oral airflow and f0), eletroglottographic (open quotient) and acoustic (classification of voicing) measures were evaluated. Results Numerically, children with speech sound disorders presented higher relative oral airflow amplitude, lower relative f0, and open quotient indicative of less efficient voicing production compared with those of children with typical development. The weak voicing values ​​showed that 66.1% of the children with speech sound disorders presented weaker voicing of the fricative sound /ʒ/ compared with that of the posterior vowel sound, and between-groups comparison demonstrated that these children presented greater difficulty in voicing. The acoustic analysis of speech used to classify the weak/strong voicing showed variations, especially regarding the classification partially devoiced. Conclusion Results suggest that the strategies for voicing production and voicing maintenance of the fricative sound /ʒ/ are still variable in children aged 5 years to 7 years and 11 months; however, children with speech sound disorders seem to have more difficulties in using them effectively. In addition, the study shows the importance of applying complementary tests to obtain a more detailed diagnosis.
  • Reproducibility assessment of an instrument for measuring the axial force of the tongue Artigo Original

    Araújo, Taynara Gomes de; Rodrigues, Thalyta Magalhães; Furlan, Renata Maria Moreira Moraes; Casas, Estevam Barbosa de Las; Motta, Andréa Rodrigues

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Avaliar a reprodutibilidade do Forling, instrumento portátil para medição da força axial da língua. Método Foi realizada a medição da força axial da língua de 49 participantes, 30 mulheres e 19 homens, com idades entre 18 e 25 anos por meio do Forling portátil. As medições foram realizadas em três dias com intervalos de 7±2 dias. Em cada dia, foram realizadas três coletas com duração de 7 segundos e intervalos de 1 minuto. Na análise, empregou-se coeficiente de variação, teste pareado de Wilcoxon e coeficiente de correlação intraclasse. Foram analisados os valores de força máxima e média da língua, sendo a comparação dos valores realizada em três abordagens: utilizando-se a média dos três valores; a média dos dois maiores valores; e o maior valor de cada medição. Resultados Na análise da força média, o coeficiente de variação foi considerado desejável e o coeficiente de correlação intraclasse aceitável. Houve diferenças significativas entre o máximo valor comparando o segundo e terceiro dias, entre a média dos dois maiores valores e entre a média dos três valores comparando o primeiro e segundo dias, bem como o segundo e terceiro dias. Na análise da força máxima, o coeficiente de variação e o coeficiente de correlação intraclasse foram aceitáveis. Somente comparando o segundo e terceiro dias, foi encontrada diferença significativa. Conclusão Observou-se boa reprodutibilidade dos dados obtidos com o uso do Forling portátil.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Evaluate the reproducibility of Forling, a portable instrument for measuring axial tongue force. Methods Axial force of the tongue was measured in 49 individuals (30 women and 19 men) aged 18-25 years using the Forling portable instrument. Measurements were performed in three days at intervals of 7±2 days. On each day, three 7-second measurements were performed with one-minute intervals between them. The coefficient of variation, Wilcoxon paired test, and intraclass correlation coefficient were used in the statistical analysis of the data. Maximum and mean tongue force values were analyzed, and comparison between them was performed using three approaches: the mean of the three values; the mean of the two highest values; the highest value of each measurement. Results In the analysis of mean tongue force, the coefficient of variation was considered desirable and the intraclass correlation coefficient was acceptable. Significant differences were observed regarding the maximum value between the second and third days, mean of the two highest values and mean of the three values between the first and second days and the second and third days. In the analysis of maximum tongue force, the coefficient of variation and the intraclass correlation coefficient were acceptable. Significant difference was found only in the comparison between the second and third days. Conclusion Good reproducibility of the data obtained with the use of the Forling portable instrument was observed.
  • Evidence of validity and reliability of a phonological assessment tool Artigo Original

    Ceron, Marizete Ilha; Gubiani, Marileda Barichello; Oliveira, Camila Rosa de; Keske-Soares, Márcia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Apresentar evidências de validade e fidedignidade de um instrumento de avaliação fonológica (INFONO) desenvolvido para avaliar os fonemas do Português Brasileiro. Método Participaram do estudo 866 crianças com idades entre 3 e 8:11 anos, divididas em grupos: típico, controle e clínico. Os participantes foram avaliados pelo INFONO por nomeação espontânea. A produção da criança foi gravada e transcrita no momento da avaliação, no próprio software. Para análise de validade e fidedignidade, foram analisadas a consistência interna a partir da técnica Alpha de Cronbach. Para a validade de critério, comparou-se o desempenho entre os grupos através do teste t de Student para amostras independentes. A fidedignidade foi analisada pela concordância intra e interavaliadores por meio do Teste de Kendall. Considerou-se significância quando p ≤0,05. Resultados O INFONO apresentou evidências de validade e fidedignidade (consistência interna), indicando uma confiabilidade satisfatória dos itens, bem como excelente concordância entre os avaliadores em relação aos escores do teste (confiabilidade intra e interavaliador). Em relação à validade de critério, o desempenho do grupo clínico para todos os fonemas foi inferior ao grupo controle, mostrando que os escores são sensíveis para identificar crianças com desvio fonológico. Conclusão O INFONO apresentou fortes evidências de validade e fidedignidade.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To present evidence of the validity and reliability of a phonological assessment tool developed to assess the phonological inventory of Brazilian Portuguese. Methods The study included 866 children aged between 3 and 8:11 years, divided into three groups: typical, control and clinical. Participants were evaluated using a phonological assessment software, which prompted the spontaneous naming of a series of images. The children’s responses were audio recorded and transcribed at the time of the assessment, by the software itself. The Cronbach’s alpha coefficient was used to evaluate the internal consistency of the instrument for reliability and validity purposes. Criterion validity was examined by comparing the performance of different groups using Student’s t-test for independent samples. Intra- and inter-rater agreement were investigated using Kendall’s tau. Results were considered significant at p ≤ 0.05. Results The present study provided evidence of validity and reliability (internal consistency) for this phonological assessment tool, confirming the reliability of its items and demonstrating excellent agreement rates between examiners regarding its scoring (intra- and inter-rater reliability). The criterion validity assessment demonstrated that the control group outperformed the clinical group across all phonemes, showing that test scores were successful in identifying children with speech sound disorders (phonological disorders). Conclusion The present findings provide strong evidence of the validity and reliability of this phonological assessment tool.
  • Narrative evaluation strategies as metacognitive task in subjects with schizophrenia Artículo Original

    Barra, Alicia Figueroa; Mac-Kay, Ana Paula Machado Goyano; Lara, Eduardo Durán

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivo Este estudio procura explorar las diferencias en el componente evaluativo de la estructura narrativa en personas con diagnóstico de esquizofrenia, en comparación con personas con diagnóstico de psicosis afectiva. Método El presente estudio es descriptivo, no experimental, y comprende el análisis de los componentes evaluativos de la narrativa, en entrevistas realizadas a 25 individuos con diagnostico psiquiátrico de esquizofrenia crónica y a 25 individuos diagnosticados de psicosis afectiva crónica, pareados por edad, género y características sociodemográficas. Resultados La relación entre diagnóstico y tipo de evaluación arrojó resultados estadísticamente significativos con un valor de chi cuadrado de 39,880a (p< 0.00). Fue posible observar que en la esquizofrenia existe una mayor inhibición en la elaboración de expresiones que impliquen opiniones, que los relatos tendieron a identificar los hechos independientemente de cómo les afectaron, sugiriendo una limitación de la función intersubjetiva. Conclusión La variable diagnóstico confirma que en la esquizofrenia existe un deterioro funcional en la elaboración de estructuras narrativas y en la articulación del componente evaluativo. En el caso de la psicosis afectiva se manifiestan disfunciones superficiales, sin comprometer su desempeño en la evaluación de las narraciones.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose This study aims to explore the differences in the evaluative component of the narrative structure in subjects diagnosed with schizophrenia compared to subjects diagnosed with affective psychosis. Methods The present investigation was descriptive, not experimental and it included the analysis of the narration evaluative components of interviews of 25 individuals with psychiatric diagnosis of chronic schizophrenia and 25 of chronic affective psychosis, matched by age, gender and sociodemographic characteristics. Results The relationship between diagnosis and type of evaluation showed statistically significant results with a chi square value of 39.880a (p <0.00). It was possible to observe that in the schizophrenia there is a greater inhibition in the elaboration of expressions that imply opinions and that narratives tended to identify facts regardless of how they affected subjects, suggesting a limitation of intersubjective function. Conclusion The diagnostic variable confirms that in schizophrenia there is a functional deterioration in the process of elaborating narrative structures especially in the articulation of the evaluative component. In the case of the affective psychosis group, superficial dysfunctions were manifested, without compromising their performance in the evaluation of narratives.
  • Correlation between sleep profile and behavior in individuals with specific learning disorder Artigo Original

    Franklin, Amanda Maião; Giacheti, Célia Maria; Silva, Nathani Cristina da; Campos, Leila Maria Guissoni; Pinato, Luciana

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Correlacionar o sono e o comportamento em indivíduos com transtorno específico da aprendizagem. Método Na análise do sono, foram utilizados o Questionário de Hábitos Gerais de Sono, o Diário de Sono e a Escala de Distúrbios do Sono em Crianças (EDSC) e, para análise do comportamento, foi utilizado o Child Behavior Checklist (CBCL). Resultados 65,5% dos indivíduos com transtorno específico de aprendizagem apresentaram indicativo de distúrbios de sono, sendo os mais frequentes os distúrbios de transição sono-vigília e escores totais para distúrbios de sono acima do aceitável. Além disso, os indivíduos com transtorno específico de aprendizagem apresentaram maior latência de sono que o respectivo grupo controle. Quanto ao comportamento, 72,4% dos indivíduos com transtorno específico de aprendizagem apresentaram quadro clínico de problemas comportamentais. No grupo controle, nenhum dos participantes apresentou indicativo de problemas de sono ou comportamento. No grupo transtorno específico de aprendizagem, os distúrbios de sono encontrados apresentaram correlação com os problemas comportamentais. Conclusão Indivíduos com transtorno específico da aprendizagem apresentaram altos índices de distúrbios de sono e alterações comportamentais. Quanto piores os distúrbios de sono, piores foram os aspectos comportamentais dos indivíduos com transtorno específico da aprendizagem.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose This study aimed to correlate sleep profile and behavior in individuals with Specific Learning Disorder (SLD). Methods The Sleep General Habits Questionnaire, Sleep Diary, and Sleep Disturbance Scale for Children (SDSC) were used in analysis of sleep, whereas the Child Behavior Checklist (CBCL) inventory was used in analysis of behavior. Results 65.5% of the individuals with SLD presented symptoms of sleep disorders, most frequently wakefulness-sleep transition and sleep disturbance total score, which showed values higher than acceptable. In addition, individuals with SLD presented higher sleep latency than those with typical development. Concerning behavior, 72.4% of the individuals with SLD presented clinical condition of behavior problems. In the control group, none of the participants showed symptoms of sleep or behavior problems. In the SLD group, correlation was observed between behavioral problems and sleep disturbance. Conclusion Individuals with SLD showed high rates of sleep disturbance and behavioral problems. The worse the sleep disturbance, the worse the behavioral aspects in these individuals.
  • Cross-cultural adaptation of the Chilean version of the Modern Singing Handicap Index: MSHI Comunicaciones Cortas

    Correa, Soledad; Contreras, Francisco; Castillo, Adrián; Moreti, Felipe; Behlau, Mara

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivo Realizar la equivalencia a la versión Chilena del protocolo Italiano, Modern Singing Handicap Index - MSHI a través de su adaptación cultural y lingüística. Método Fue realizada la traducción del MSHI para el Español Chileno y la retro traducción para el Italiano, de la cual surgieron discrepancias; éstas fueron resueltas por un comité de cuatro fonoaudiólogos bilingües Español e Italiano, que llegaron a un consenso desde donde surgió el instrumento llamado Índice de Desventaja Vocal para Canto Popular – IDVCP-Ch, compuesto de 30 ítems y cuatro tipos de respuestas. El IDVCP-Ch fue aplicado a 25 cantantes populares, amateurs y profesionales. A cada ítem se le agregó la opción “No aplicable” en las elecciones de respuesta, con el fin de identificar ítems incomprendidos o inapropiados para la población en cuestión. Nueve de los individuos tuvieron dificultades en el momento de contestar ocho ítems, adaptando nuevamente seis de ellos; el IDCVP-Ch modificado fue aplicado a 11 cantantes que no habían participado de la etapa anterior; en esta segunda aplicación no existieron ítems incomprendidos para la cultura Chilena. Resultados El IDCVP-Ch refleja la versión original de Italiano, tanto en la cantidad de ítems como en las limitaciones de los dominios discapacidad, desventaja e impedimentos. Conclusión Fue demostrada la equivalencia intercultural y lingüística al Español Chileno del IDVCP-Ch.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Perform the cross-cultural equivalence of the Chilean version of the Modern Singing Handicap Index - MSHI, through its cultural and linguistic adaptation. Methods A translation of the MSHI for the Chilean Spanish and the back translation for the Italian was made, and discrepancies were found; a committee of four language pathologist had to resolve any discrepancies and, when found, a consensus must be reached resulting in the final version of the Índice de Desventaja Vocal para Canto Popular – IDVCP-Ch, with the same structure than the original of 30 items and four answers options. The IDVCP-Ch was applied to 25 popular singers. Every item had the option “Not applicable” in order to identify questions that were not comprehended or not appropriate for the concerned population. Nine singers’ marked eight items as “Not Applicable”, therefore, six of them had its translation adapted. The modified IDVCP-Ch was applied to other 11 popular singers who don’t participated of the anterior phase. Results The IDVCP-Ch reflects its original Italian version, both in the number of items and in the limitation of handicap, disability and impairments domains. Conclusion A cross-cultural equivalence od the IDVCP-Ch, was demonstrated for the Chilean Spanish.
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