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Educação & Sociedade, Volume: 30, Issue: 106, Published: 2009
  • Editorial Editorial

  • The 1968 reform and the opening of doors to private higher education in Brazil Artigos

    Martins, Carlos Benedito

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem como objetivo analisar o surgimento de um novo padrão de ensino superior que se instalou no Brasil a partir do final da década de 1950. O argumento defendido é que ele representou uma conseqüência da implantação da Reforma de 1968. Em função do modelo implantado, que procurou privilegiar uma estrutura seletiva, acadêmica e socialmente, o atendimento da crescente demanda por acesso ao ensino superior passou a ser feito pelo ensino privado, que se organizou por meio de empresas educacionais. O texto procura salientar as condições que tornaram possível a emergência dessas empresas. Conclui que a escalada da privatização não representou uma democratização do acesso ao ensino superior no país e da necessidade da retomada da expansão das universidades públicas, de modo especial das instituições federais.

    Abstract in English:

    This paper analyzes a new standard of higher education established in Brazil from the late 1950s on. Its argument is that this was a consequence of the 1968 Reform. Because of the model introduced, which privileged a selective structure, both socially and academically, the growing demand for access to higher education was met by the private sector whose institutions organized themselves as educational enterprises. The text highlights the conditions that allowed this lucrative business to emerge. It concludes that this move towards privatization did not represent a democratization of the access to higher education in the country and points to the need to resume the expansion process of public universities, especially that of federal institutions.
  • Bologna Process and higher education in a globalized world Artigos

    Morgado, José Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Partindo de uma série de transformações económicas, sociais e culturais provocadas pela recente avalanche globalizadora, procuramos ao longo deste texto analisar algumas das mudanças que devem operar-se no terreno da educação, de modo a que as instituições de ensino e os professores que nelas laboram possam desenvolver processos de ensino-aprendizagem norteados por critérios de democracia, inclusão e justiça, contribuindo assim para (re)construir uma escola capaz de responder às expectativas que sobre ela impendem. Questionamos ainda a importância do currículo nesse empreendimento, uma vez que se configura como um dos principais instrumentos de produção de identidades pessoais, culturais e sociais.

    Abstract in English:

    Deriving from a series of economic, social and cultural transformations resulting from the recent globalization surge, we analyze some of the changes that ought to take place in the field of education so that teaching institutions and teachers alike can develop teaching-learning processes guided by criteria of democracy, inclusion and justice and so that schooling may realize the expectations placed on it. Since it is one of the main instruments in the production of personal, cultural and social identities, we also question the importance of curriculum in that undertaking.
  • Educational reform, intensification of teacher's work and self-exploitation Artigos

    Garcia, Maria Manuela Alves; Anadon, Simone Barreto

    Abstract in Portuguese:

    O estudo problematiza um conjunto de oito depoimentos de natureza biográfica de professoras de séries iniciais da rede de ensino municipal do Capão do Leão, Rio Grande do Sul, Brasil, estabelecendo um diálogo com as categorias de governamentalidade, intensificação do trabalho docente, cuidado e gênero, a fim de contribuir para o entendimento das mudanças que vêm atingindo o trabalho docente nas séries iniciais, no bojo das políticas de reforma educacional das décadas finais do século XX, no Brasil. A precarização das condições de trabalho dos professores da educação básica, os baixos salários do magistério, as novas demandas de trabalho na gestão da escola, dos currículos e do ensino, as políticas oficiais de profissionalização, o estímulo a uma moral de autorresponsabilização e culpa por parte do discurso oficial, que toma como objeto de governo a subjetividade das professoras e as emoções no ensino, têm como efeitos a intensificação e a autointensificação do trabalho docente.

    Abstract in English:

    This study problematizes eight biographical accounts of public elementary school teachers in Capão do Leão, a small town in Rio Grande do Sul, Brazil. It strives to contribute to understand better the transformations in teachers' work embedded in the late 20th century educational reform policies by establishing a dialogue among the following analytical categories: governmentality, intensification of teachers' work, care and gender. The intensification of teachers' work and self-exploitation is driven by: the precarious working conditions of elementary school teachers; low salaries; new administrative, curricular and instructional demands; official policies for teacher "professionalization"; and an official discourse that promotes norms of individual responsibility and guilt and aims to govern the subjectivity and emotions of teachers.
  • How difference moves from the center to the margins: the case of Brazilian national curriculum Artigos

    Macedo, Elizabeth

    Abstract in Portuguese:

    O texto parte do pressuposto de que os estudos de política curricular centrados no Estado empobrecem a análise por não darem conta da relação entre estrutura e agência. Apoia-se na teoria discursiva de E. Laclau e C. Mouffe para analisar as políticas curriculares como articulações hegemônicas em torno do preenchimento do significante qualidade da educação. Centra-se na análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais, especialmente os de Ciência e os Temas Transversais, tendo como foco articulações universalistas que buscam minar as demandas da diferença. Considerando que essas articulações podem ser percebidas pela análise dos textos curriculares tais como enunciados, a autora destaca duas estratégias utilizadas nos PCN: a criação de dois componentes curriculares, com a localização das demandas da diferença no menos institucionalizado deles; e as lutas por hegemonia no interior desse componente.

    Abstract in English:

    This paper assumes that the analysis of the curriculum policy is weakened by a state-centered model that cannot correctly address the relationship between structure and agency. Based on E. Laclau's and C. Mouffe's discursive theory, it analyzes the curriculum policy to show they are hegemonic articulations to fill up the empty signifier "quality of education". It examines the Brazilian National Curriculum, especially the Science and the Transversal Themes components, focusing on how universalistic articulations try to undermine the demands of difference. Considering that such articulations may be spotlighted in the way these curriculum texts were enunciated, it highlights two major strategies used in the National Curriculum: its division into two components, the less institutionalized one containing the demands of difference; and the struggles to control this latter component from within.
  • The allegory of duel and school conflicts Artigos

    Meksenas, Paulo

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é analisar o conto "Duelo", de João Guimarães Rosa, e localizar os elementos que caracterizam alguns aspectos da sociabilidade brasileira. Fazendo uso de analogias críticas, quando tratamos um texto literário também como uma alegoria, é possível indicar como determinado conflito escolar decorre de interação social na qual o "eu" se faz pela busca da "aniquilação" física ou simbólica do "outro", definido sempre como um inimigo a ser superado. Uma sociabilidade compreendida por meio da alegoria do duelo indica os riscos do esfacelamento do tecido social que estamos presenciando no Brasil.

    Abstract in English:

    Analyzing the short story Duel, by João Guimarães Rosa, and finding elements that characterize a standard of Brazilian sociability are the main objectives of this paper. By means of critical analogies, which include treating a literary text as an allegory, we can show how certain school conflicts emerge: they are caused by social interactions in which egos develop by searching the physical or symbolic "annihilation" of the other, always defined as an enemy to be overcome. A sociability understood through the allegory of duel indicates the risk of destruction of the social tissue that we have been witnessing in Brazil.
  • Pedagogy and custom education in an old children's book: Der Struwwelpeter Artigos

    Andrade, Maria da Conceição Lima de; Bona, Melita; Pereira, Gilson R. de M.

    Abstract in Portuguese:

    A partir da análise de um livro infantil originalmente publicado na Alemanha em 1845, Der Struwwelpeter, de autoria de Heinrich Hoffmann, o presente estudo apreende os modos pelos quais as pedagogias difusas atuam sobre os agentes, conformandolhes tanto a estrutura dos sentimentos quanto os esquemas práticos de percepção, apreciação e ação necessários à integração do indivíduo ao mundo social. Considera-se que o estudo de livros infantis constitui ocasião privilegiada para desvelar as formas pelas quais as instituições educativas contribuem para a adesão dos indivíduos à ordem social. Conclui-se que a pedagogia do livro mencionado favorece a subordinação da criança à vida urbana e estimula a autorregulação infantil. Isso é feito pela inculcação de uma "crença prática" voltada a regular ritmos e relações da criança, bem como a transferir um certo número de "metáforas práticas" destinadas a possibilitar à criança a adesão a um mundo social marcado pelo risco.

    Abstract in English:

    Based on a children's book originally published in Germany in 1845, Der Struwwelpeter, by Heinrich Hoffman, the present study grasps how diffuse pedagogies act on the agents, moulding both the structure of their feelings and the practical perception, appreciation and action schemes necessary to the integration of individuals in the social world. We understand that studying children's books is a privileged occasion to unveil the ways through which educational institutions contribute to the adhesion of individuals to the social order. We thus come to the conclusion that the pedagogy of Der Struwwelpeter is intended to subordinate children to urban life and stimulates an early self-regulating attitude. That is attained by impressing a "practical belief " meant to regulate children's rhythms and relations, as well as to transfer a number of "practical metaphors" destined to enable their adhesion to a risk-marked world.
  • The rediscovery of the mind in education: the expansion of learning and the conquest of complex knowledge Artigos

    Lima, Gilson

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo tratamos de alguns apontamentos colhidos durante uma pesquisa vinculada à Sociologia das Ciências, mais especificamente das Ciências da Mente. Primeiro realizaremos uma introdução ao tema da redescoberta da mente. A seguir, destacaremos as diferentes modalidades sistemáticas das práticas educativas e das diversificações de seus estados de mentitude. Então discorreremos uma consideração sobre um os resultados da pesquisa que constatou a importância do marcador somático para a memória de longa duração. Por fim, apresentamos uma rápida conclusão.

    Abstract in English:

    This paper focuses on some notes picked during a research linked to the Sociology of the Sciences and more specifically to the Sciences of the Mind. After introducing to the theme of the rediscovery of the mind, it stresses the different systematic modalities of the educational practices and the diversifications of their "minditude" states. It then considers one research result that verified the importance of the somatic marker for long term memory and presents a brief conclusion.
  • Paradoxes of the natural education in Rousseau's Émile: adults' care Artigos

    Dalbosco, Claudio Almir

    Abstract in Portuguese:

    O artigo trata do conceito de primeira infância em Rousseau, buscando esclarecê-lo mediante a análise do modo como Rousseau define os cuidados do adulto dispensados à supressão das necessidades da criança. Procura mostrar também que a definição deste conceito e o tratamento oferecido às dificuldades a ele subjacente dependem, em última instância, da inserção da própria temática dos cuidados no contexto normativo mais amplo da educação natural. O traço principal de tal contexto normativo repousa na idéia da liberdade bem regrada como diretriz do caminho natural, ao qual o processo formativo-educacional da criança deve ser conduzido. A definição dos cuidados do adulto conduz Rousseau à percepção de que estes só podem ser exercidos pedagogicamente com base no caráter aporético da educação natural, o qual se desdobra em três pólos tensivos.

    Abstract in English:

    This paper deals with the concept of first infancy in Rousseau in order to clarify it through the analysis of the way Rousseau defines the care adults devote to suppressing children needs. It also seeks to show that the definition of this concept and the treatment offered to the underlying difficulties ultimately depend on the insertion of the very theme of care in a broader normative context of natural education. The main feature of such a normative context rests on the idea of well ruled liberty as a guide to the natural path on which the educational shaping process should take place. The definition of adults' care leads Rousseau to realize that this care can only be exercised pedagogically on the basis of the non-poetic character of natural education which unfolds into three tensive poles.
  • Towards a transformative vision of pedagogical supervision Análise Da Prática Pedagógica

    Vieira, Flávia

    Abstract in Portuguese:

    O principal objectivo do texto é propor uma visão transformadora da supervisão pedagógica inscrita em valores da democracia, pressupondo que as finalidades e a natureza das práticas supervisiva e pedagógica devem estar articuladas e que ambas devem inscrever-se numa direcção emancipatória. Num primeiro momento, apresenta-se uma proposta de conceptualização da relação entre supervisão e pedagogia, defendendo-se a sua indissociabilidade e um conjunto de princípios que as podem orientar numa direcção potencialmente emancipatória. Num segundo momento, discutem-se condições que favorecem ou limitam a operacionalização desta direcção, tomando-se o exemplo de um projecto supervisivo em curso da Universidade do Minho desde 1995. O projecto ilustra potencialidades, constrangimentos e paradoxos da supervisão pedagógica como prática situada entre a reprodução e a transformação da ordem social implícita nos contextos de intervenção.

    Abstract in English:

    The main purpose of this paper is to propose a trans-formative vision of pedagogical supervision within a democratic value framework based on the assumption that the goals and the nature of supervisory and pedagogical practices should be articulated and that both should be empowering. A proposal for conceptualizing the relation between supervision and pedagogy is presented, which assumes that they cannot be dissociated and should be oriented towards empowerment through a set of guiding principles. Conditions that favor and hamper this direction are then discussed on the basis of a supervision project that has been developed at the University of Minho since 1995. This project illustrates the potential value, constraints and paradoxes of supervision as a practice that stands between the reproduction and the transformation of the social order that is implicit in the contexts of intervention.
  • Conservative regulation devices, curriculum and teaching Formação De Profissionais Da Educação

    Vieira, Jarbas Santos; Hypólito, Álvaro Moreira; Duarte, Bárbara Gonçalves Vaz

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo discutimos dispositivos de controle, como regulação conservadora, e suas interferências tanto no processo de trabalho de professoras em início de carreira quanto na fabricação de suas identidades profissionais. A análise aqui apresentada é fruto de uma pesquisa realizada com professoras que atuam entre a 1ª e a 4ª série do ensino fundamental em escolas públicas, com menos de três anos de magistério e sem experiência anterior de trabalho efetivo em sala de aula. É sobre as professoras em início de carreira que se produz um conjunto de práticas (discursos) que tem como função regular suas práticas e decisões, estabelecendo o quadro das condutas consideradas legítimas para que se efetive o processo educativo. Os efeitos dessa regulação agem sobre o processo de trabalho docente e sobre os processos de significação nele produzidos, estabelecendo uma representação do que vêm a ser a docência e sua identidade, tratando assim de ressignificar as práticas educativas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper discusses control devices as a conservative regulation and how they interfere both in the teaching process of beginning teachers and in their professional identity construction. It analyses data from a study with public elementary school beginning teachers who have taught for three years without previous teaching experience. Many practices (discourses) are produced to regulate and constrain beginning teachers' judgment in terms of practices and decisions, establishing legitimate professional behaviors. This regulation - built through a set of control devices - acts on the teaching process and on its meaning processes, creating a representation about what teachers and their identity should be, thus re-signifying their practices.
  • The students' conceptions on academic classrooms

    Escorcia Caballero, Rolando; Gutiérrez Moreno, Alex; Figueroa Molina, Roberto

    Abstract in Spanish:

    El presente texto explica las concepciones, creencias y pensamientos de los estudiantes en formación docente sobre la clase académica. Los estudiantes entienden la clase como un espacio para el trabajo académico en el que los profesores y los alumnos establecen relaciones interpersonales en un ambiente planeado intencionalmente para la formación. Además, entienden que la clase no es un constructo homogéneo, puesto que en ella se desarrollan acciones que conllevan a orientaciones simplistas del quehacer educativo o bien actividades que promueven el carácter multicausal, que implican los procesos y acciones del mundo de la clase.

    Abstract in English:

    The present paper explains the conceptions, beliefs and thoughts on academic classrooms of students in teaching training. Those students understand classrooms as a space for academic work in which teachers and students establish relationships in an environment intentionally established for training. Also, they understand that classrooms are not a homogeneous constructs, since both actions that entail simplistic orientations of teaching and educational activities that promote the multicausal character implying the processes of the classroom world are developed in it.
  • Education in Brazil-Vatican concordata Debates & Polêmicas

    Cunha, Luiz Antônio

    Abstract in Portuguese:

    Este texto analisa três artigos da concordata firmada pelo governo brasileiro com o Vaticano, em novembro de 2008, concernentes à educação. Com base no texto do acordo e de notícias publicados na imprensa, o texto focaliza, especialmente, a questão do ensino religioso nas escolas públicas, situada no contexto definido pela ambigüidade do Estado brasileiro, entre o confessionalismo e laicidade.

    Abstract in English:

    This paper analyses three articles from the November 2008 concordata between the Brazilian government and the Holy See, relating to education. Based on its text and on press reports, the text especially focuses the issue of religious education in public schools within the context defined by the ambiguity of the Brazilian State, between confessionalism and secularism.
  • Pedagogic work with teenagers in conflict with the law: exclusion/inclusion aspects Debates & Polêmicas

    Cella, Silvana Machado; Camargo, Dulce Maria Pompêo de

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é apontar reflexões oriundas de pesquisa qualitativa realizada com professores e assistentes sociais que se dedicam à educação de adolescentes internados em unidades de custódia, apontando os sentimentos desses educadores, suas responsabilidades e as contribuições que se retiram de suas práticas. As educadoras entrevistadas experienciam o tempo paradoxal, simultaneamente pautado pela estagnação e pela ausência de caminhos e perspectivas que conduzam a uma transformação. A ausência de incentivos, investimentos e políticas públicas específicas e direcionadas ao trabalho que realizam determina a fragmentação do trabalho, significativamente dissociado das escolas, famílias e comunidade em que o adolescente está inserido. Percebe-se em suas falas que cabe também à FEBEM e ao Judiciário abandonar a antiga noção de punição, disciplina e repressão e entender a necessidade de investir na escola e em medidas socioeducativas como momentos de cunho eminentemente pedagógico.

    Abstract in English:

    This paper brings up reflections from a qualitative survey conducted among teachers and social workers dedicated to the education of teenagers in custody homes. It points out their feelings, responsibilities, and contributions drawn from their practices. The interviewees are experiencing a paradoxical time concurrently marked by stagnation and the lack of means and perspectives toward transformation. The lack of incentive, investments, and public policies specific to what they do is fragmenting their work, which is significantly dissociated from school, family, and the community in which these teenagers are inserted. This experience shows that FEBEM (State Foundation for the Welfare of Minors) and the Judicial Power should forsake the former idea of punishment, discipline, and repression, and understand the need to invest in school and socio-educational measures as instruments with an eminently pedagogic character.
  • Interview with Stephen J. Ball: a dialogue about social justice, research and education policy Imagens & Palavras

    Mainardes, Jefferson; Marcondes, Maria Inês
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