Abstract in Portuguese:
Objetivou-se, neste trabalho, analisar a escolha profissional em sua relação com o direcionamento da carreira de universitários. Foram utilizadas a base teórica de Vygotsky e uma metodologia qualitativa com entrevistas semiestruturadas submetidas à análise do discurso. Foram entrevistados quatorze formandos e se apresentam para a finalidade deste artigo quatro entrevistas, que ilustram o conjunto dos formandos. No processo de análise, observou-se a emergência das seguintes categorias: escolhendo sem saber, o diploma considerado mais importante do que o trabalho e o medo do mercado. As carreiras para os universitários se traduzem em ambiguidades, satisfação e insatisfações com o curso escolhido. Na medida em que iniciam sua vida profissional, a busca desse grupo de jovens é por um emprego bem remunerado e estável, não importando a atividade a ser desenvolvida. Os jovens revelam sentimentos frequentes de insegurança, indecisões e mesmo indiferença frente às suas trajetórias profissionais futuras e escolhem profissões e carreiras tendo como pano de fundo um contexto extremamente competitivo e excludente do mercado de trabalho; assim, considera-se a orientação na universidade um aspecto fundamental para auxiliar no processo de transição para o mercado de trabalho.Abstract in Spanish:
En este trabajo se ha objetivado analizar la elección profesional en su relación con la orientación de la carrera de los universitarios. Se han utilizado la base teórica de Vygotsky y una metodología cualitativa con entrevistas semiestructuradas sometidas al análisis del discurso. Han sido entrevistados catorce universitarios que se estaban graduando y se presentan para la finalidad de este artículo cuatro entrevistas que ilustran el conjunto de esos graduandos. En el proceso de análisis, se ha observado la emergencia de las categorías descriptas a continuación: eligiendo sin saber, el diploma considerado más importante que el trabajo y el miedo del mercado. Las carreras para los universitarios se traducen en ambigüedades, satisfacción e insatisfacciones con la carrera elegida. A medida que comienzan su vida profesional, la búsqueda de ese grupo de jóvenes es de un trabajo bien remunerado y estable, sin importar la actividad a desarrollarse. Los jóvenes revelan sentimientos frecuentes de inseguridad, indecisiones e incluso indiferencia ante sus trayectorias profesionales futuras y eligen profesiones y carreras que tienen como característica un contexto extremadamente competitivo y excluyente del mercado de trabajo. De esa manera, se considera la orientación en la universidad un aspecto fundamental para servir de auxilio en el proceso de transición para el mercado de trabajo.Abstract in English:
This work aims to analyse the professional choice in its relation with the college studies career directions. Vygotsky’s theoretical basis and qualitative methodology with semi-structured interviews submitted to speech analysis were used. Fourteen students were interviewed and four, who represent the group of students, had their interviews used for this article purpose. In the analysis of the process it was observed the emergency of the following categories: choosing without knowledge, the diploma considered more important than the work and the fear of the job market. The careers for the college students are ambiguously defined: satisfaction and dissatisfaction with the chosen course. In so far as they start their professional life the search of the group is to find a well paid and stable job position without minding the activity to be developed. As they start facing their professional trajectories feelings such as insecurity, indecision and indifference are frequently revealed. Young people choose jobs and careers having as background an extremely competitive and excluding job market. Therefore, the orientation at the university is a meaningful aspect to assist them in the transition process to the job market.Abstract in Portuguese:
Com o objetivo de desenvolver uma análise sobre a percepção de psicólogos em relação à sua competência para trabalhar em instituições que atendem à população que vive em condição de risco, esta pesquisa voltou-se para esse contexto, explorando os recursos desenvolvidos, seus aspectos facilitadores e dificultadores, assim como a compreensão que esses profissionais têm de sua ação, considerando as facetas dos aspectos psicoterapêutico e social. A pesquisa é qualitativa, de nível exploratório descritivo, e fez uso de um questionário de caracterização do participante e da técnica do grupo focal. Os participantes foram psicólogos que atuam em instituições que atendem a população que vive em risco social, em São José dos Campos/SP. A análise do material obtido no grupo baseou-se em algumas ferramentas qualitativas do método de análise de conteúdo. Para a fase de interpretação, foram utilizadas as contribuições teóricas do pensamento sistêmico novo paradigmático. Os resultados apontam a percepção de um lugar em construção, o do psicólogo institucional, em busca de identidade e valorização, assim como da necessidade da criação de competências para o trabalho nesse contexto. Os participantes percebem suas ações como não clínicas e buscam seu lugar na área social, dadas as atuais demandas de maior comprometimento em contextos de maior vulnerabilidade.Abstract in Spanish:
Con el objetivo de desarrollar un análisis sobre la percepción de psicólogos en relación a su competencia para trabajar en instituciones que atienden a la población que vive en condición de riesgo, esta pesquisa se volcó hacia ese contexto, explorando los recursos desarrollados, sus aspectos facilitadores y dificultadores, así como la comprensión que esos profesionales tienen de su acción, considerando las facetas de los aspectos psicoterapéutico y social. La pesquisa es cualitativa, de nivel exploratorio descriptivo, e hizo uso de un cuestionario de caracterización del participante y de la técnica del grupo focal. Los participantes fueron psicólogos que actúan en instituciones que atienden a la población que vive en riesgo social, en São José dos Campos/SP. El análisis del material obtenido en el grupo se basó en algunas herramientas cualitativas del método de análisis de contenido. Para la fase de interpretación, fueron utilizadas las contribuciones teóricas del nuevo pensamiento sistémico paradigmático. Los resultados apuntan la percepción de un lugar en construcción, el del psicólogo institucional, en busca de identidad y valorización, así como de la necesidad de la creación de competencias para el trabajo en ese contexto. Los participantes perciben sus acciones como no clínicas y buscan su lugar en el área social, dadas las actuales demandas de mayor comprometimiento en contextos de mayor vulnerabilidad.Abstract in English:
Aiming to develop an analysis of the psychologists’ perception about their ability to work in institutions that serve the population who lives in conditions of risk, this research was directed to this context, exploiting the resources developed, their advantages and constraints as well as the way these professionals see their action, considering psychotherapy and the social aspects. This is a qualitative research of exploratory and descriptive level, and it made use of a questionnaire and focus on group technique. The participants were psychologists who worked in institutions that serve the population who live in social risk, in São José dos Campos/SP. The analysis of the material obtained in the group was based on qualitative tools of the content analysis method. For the interpretation phase, we used the theoretical contributions of the new paradigm system. The results point to the perception of a place in construction, the institutional psychologist in search of identity and enhancement, as well as the need to develop skills to work in that context. The participants perceive their actions as non-clinical and seek their place in social work, given the current demands for greater involvement in contexts of vulnerability.Abstract in Portuguese:
A presente pesquisa teve como objetivo geral analisar a percepção dos gestores, servidores e estagiários acerca das ações do Programa de Qualidade de Vida no Trabalho (PQVT) de um órgão público. Para tanto, foram realizados três estudos, sendo um quantitativo e dois qualitativos. No primeiro deles, foi construída e validada uma escala para avaliar a ginástica laboral, principal atividade do programa, a qual foi aplicada a uma amostra de conveniência de 623 trabalhadores. A análise fatorial dos eixos principais com rotação promax indicou a existência de quatro fatores: professores (a= 0,89, 7 itens), relacionamento entre os colegas (a= 0,77, 5 itens), benefícios da ginástica laboral (a= 0,74, 5 itens) e método de trabalho (a= 0,58, 4 itens). O segundo estudo foi realizado com 21 estagiários do PQVT e mostrou que estes percebem que sua participação nas ações do programa auxilia em sua formação profissional. O terceiro foi realizado com gestores e servidores, e revelou que ambos conhecem e valorizam todas as ações do programa, contudo, pontuam a excessiva demanda de trabalho e a falta de infraestrutura como lacunas do mesmo. Os resultados dos estudos quantitativo e qualitativo foram complementares, e os achados, discutidos à luz da teoria.Abstract in Spanish:
La presente investigación ha tenido como objetivo general analizar la percepción de los gestores, servidores y de estudiantes en prácticas acerca de las acciones del Programa de Calidad de Vida en el Trabajo (PCVT) de un órgano público. Para tanto, se han llevado a cabo tres estudios: un cuantitativo y dos cualitativos. En el primero de ellos, ha sido construida y validada una escala para evaluar la gimnasia laboral, principal actividad del programa, la cual ha sido aplicada a una muestra de conveniencia de 623 trabajadores. El análisis factorial de los ejes principales con rotación promax ha señalado la existencia de cuatro factores: profesores (a = 0,89, 7 ítems), relacionamiento entre los compañeros de trabajo (a= 0,77, 5 ítems), beneficios de la gimnasia laboral (a = 0,74, 5 ítems) y método de trabajo (a = 0,58, 4 ítems). El segundo estudio ha sido llevado a cabo con 21 estudiantes en prácticas del PCTV y ha demostrado que éstos se dan cuenta de que su participación en las acciones del programa auxilia en su formación profesional. El tercero ha sido llevado a cabo con gestores y servidores, y ha revelado que ambos conocen y valoran todas las acciones del programa. Sin embargo, señalan la excesiva demanda de trabajo y la falta de infraestructura, como huecos en él. Los resultados de los estudios cuantitativo y cualitativo han sido complementarios, y los hallazgos, discutidos a la luz de la teoría.Abstract in English:
The objective of this research was to examine the perception of managers, workers and trainees about the actions of the Program of Quality of Life at Work (QVT) of a public organization. To this end, three studies were undertaken, a quantitative and two qualitative. In the first of them a scale to assess the perception or workers about the stretch-break, the main activity of the QVT program, was built and validated. The instrument was applied to a convenience sample of 623 workers. The factor analysis with rotation promax indicated the existence of four factors: teachers (a= 0.89, 7 items), the relationship between workers (a = 0,77, 5 items), the labor benefits of stretch-break (a= 0.74, 5 items) and the method of work (a= 0,58, 4 items). The second study conducted with trainees showed that they realize that their participation in the program assists actions in their vocational training. A third one held with managers and workers showed that they know and value all the actions of the program, however, excessive labor demand and lack of infrastructure were seen as gaps. The results of the quantitative and qualitative studies and findings were discussed in the light of the theory.Abstract in Portuguese:
Esta pesquisa teve como objetivo investigar a concepção que os adolescentes possuem a respeito do próprio comportamento sexual assim como verificar como buscam orientação sobre esse assunto, qual a avaliação que fazem dos seus primeiros contatos sensuais e o que pensam das experiências relatadas pelos amigos. Para tanto, foram pesquisados jovens de ambos os gêneros, de 12 a 17 anos, alunos do 7º ano do ensino fundamental ao 2º ano do ensino médio de uma escola pública localizada na periferia do Município de Porto Velho (RO). Realizou-se estudo exploratório, de natureza descritiva, com o uso de metodologia quanti-qualitativa, utilizando-se um questionário com perguntas abertas e fechadas como instrumento. Verificou-se que os adolescentes, mesmo conhecendo os métodos anticoncepcionais e de prevenção às doenças sexualmente transmissíveis, iniciam a vida sexual expondo-se a riscos. Contudo, acreditam que se protegem dos riscos inerentes ao ato sexual, mas, por outro lado, afirmam que os amigos não se comportam de tal forma.Abstract in Spanish:
Esta investigación ha tenido como objetivo investigar la concepción que los adolescentes poseen en cuanto al propio comportamiento sexual, así como verificar cómo ellos buscan orientación acerca de ese asunto, qué evaluación realizan de sus primeros contactos sensuales y qué piensan de las experiencias relatadas por los amigos. Para tanto, han sido investigados jóvenes de ambos géneros, de 12 a 17 años de edad, alumnos desde el 7º grado de la enseñanza primaria hasta el 2º grado de la enseñanza secundaria de una escuela pública ubicada en la periferia del municipio de Porto Velho - RO. Se ha llevado a cabo un estudio exploratorio, de naturaleza descriptiva, con el uso de metodología cuantitativo-cualitativa, utilizándose un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas como instrumento. Se ha verificado que los adolescentes, aún conociendo los métodos anticoncepcionales y de prevención a las enfermedades sexualmente transmisibles, comienzan la vida sexual exponiéndose a riesgos. Sin embargo, ellos creen que se protegen de los riesgos inherentes al acto sexual, pero, por otra parte, afirman que los amigos no se comportan de dicha forma.Abstract in English:
This research aimed to investigate the conception that teenagers have about their own sexual behavior, as well as verify which evaluation they make about their first sensual contacts and what they think of the experiences reported by friends. In order to reach the results, we contacted male and female students from 7th grade students in elementary school to 2nd grade of high school in a public school in the suburbs of an urban area of Porto Velho - RO. A descriptive nature exploratory study was made, with the concept of quantitative and qualitative methodology, using both open and closed questionaire answers as a tool. It was found that teenagers, even knowing contraceptive methods and prevention of sexually transmitted diseases, start their sexual lives exposing themselves to risks. However, they believe that they are protected from the risks of insecure sex, but, on the other hand, they say their friends do not behave the same way.Abstract in Portuguese:
O presente artigo aborda as aproximações do teatro do oprimido na modalidade do arco-íris do desejo, método de terapia e teatro criado por Augusto Boal com a Psicologia, em especial com o psicodrama. O teatro do oprimido é frequentemente comparado e até mesmo confundido com o psicodrama, daí a necessidade de apontarmos algumas semelhanças e diferenças entre os dois métodos, as teorias que inspiraram seus criadores, bem como os objetivos que procuravam alcançar. Procuraremos problematizar o uso das técnicas do arco-íris do desejo considerando a função e a preparação do curinga para aplicá-las, seu manejo, bem como o lugar de autoridade que lhe é conferido. As técnicas boalianas devem ser utilizadas com o devido cuidado, pois é necessário não perder de vista as possíveis consequências que o seu uso indevido pode provocar nos participantes, posto que são técnicas mobilizadoras de fortes conteúdos emocionais.Abstract in Spanish:
El presente artículo aborda las aproximaciones del teatro del oprimido en la modalidad del arco iris del deseo, método de terapia y teatro creado por Augusto Boal con la Psicología, en especial con el psicodrama. El teatro del oprimido es frecuentemente comparado e incluso confundido con el psicodrama, de ahí la necesidad de que apuntemos algunas semejanzas y diferencias entre los dos métodos, las teorías que inspiraron a sus creadores, así como los objetivos que procuraban alcanzar. Procuraremos problematizar el uso de las técnicas del arco iris del deseo considerando la función y la preparación del comodín para aplicarlas, su manejo, así como el lugar de autoridad que le es conferida. Las técnicas boalianas deben ser utilizadas con el debido cuidado, pues es necesario no perder de vista las posibles consecuencias que su uso indebido puede provocar en los participantes, puesto que son técnicas movilizadoras de fuertes contenidos emocionales.Abstract in English:
This article discusses the approaches of the theatre of the oppressed in the form of the rainbow of desire, a method of therapy and theatre created by Augusto Boal with psychology, especially with psychodrama. The theatre of the oppressed is often compared and even confused with psychodrama, hence the need to point out some similarities and differences between the two methods, the theories that inspired its creators, as well as the goals that they want to achieve. We will strive to discuss the use of rainbow of desire’s techniques, considering the preparation of the joker to apply them, their management and the authority conferred on it. Boalians’ techniques should be used carefully, and the applicator must not lose sight of the possible consequences such misuse may cause to their participants, since these techniques can mobilize a strong emotional content.Abstract in Portuguese:
Este artigo tem como objetivo mostrar a possibilidade de uma práxis em Psicologia, anteriormente denominada orientação vocacional, acontecer a partir da perspectiva fenomenológico-existencial, que recebe a denominação análise da escolha profissional. Duas temáticas presentes na análise da escolha profissional são análise e escolha, em substituição aos termos orientação e vocação da proposta de orientação vocacional. Essa prática aponta o caráter de determinação da escolha pela vocação e uma atuação que orienta a conhecer a verdade acerca do caminho a seguir. Os termos análise e escolha são relevantes para marcar o que está em questão em uma análise da escolha, que tem como fundamentos a fenomenologia, a hermenêutica e a analítica da existência. A prática da análise da escolha profissional será relatada em meio a fragmentos de relatos clínicos. Por fim, apresentaremos alguns trechos do poeta Rilke em Cartas a um Jovem Poeta, para assim poder mostrar elementos de uma análise que muito se aproxima daquela por nós proposta.Abstract in Spanish:
Este artículo tiene como objetivo mostrar la posibilidad de que una praxis en Psicología, anteriormente denominada orientación vocacional, suceda desde la perspectiva fenomenológico-existencial, que recibe la denominación análisis de la elección profesional. Dos temáticas presentes en el análisis de la elección profesional son el análisis y la elección, en sustitución a los términos orientación y vocación de la propuesta de orientación vocacional. Esa práctica señala el carácter de determinación de la elección por la vocación y una actuación que orienta a conocer la verdad acerca del camino a seguir. Los términos análisis y elección son relevantes para señalar qué está en evidencia en un análisis de la elección, que tiene como fundamentos la fenomenología, la hermenéutica y la analítica de la existencia. La práctica del análisis de la elección profesional será relatada en medio a fragmentos de relatos clínicos. Por fin, presentaremos algunas partes del poeta Rilke en Cartas a un Joven Poeta para, de esa manera, poder mostrar elementos de un análisis que mucho se acerca a aquella propuesta por nosotros.Abstract in English:
This article has the objective to show the possibility of a psychology activity, formerly called vocational guidance (OV), be held from the perspective of existential-phenomenological perspective. This activity receives the nomenclature of professional analysis of choice (AEP). Two terms present in the AEP are analysis and choice, that replace the terms orientation and vocation in vocational guidance. This practice aims to determine the character of the choice of vocation, and of an action that gives the student orientation on the truth about the decision to make. The terms analysis and choice are especially important to identify our proposal, that is based on phenomenology, hermeneutics and philosophy of life. The practice of the professional analysis of choice will be reported through the fragments of clinical reports. Finally, we present some excerpts from Rilke’s “Letters to a Young Poet” in order to show elements of an analysis that is very close to the one we propose.Abstract in Portuguese:
O objetivo deste artigo é buscar compreender, a partir da perspectiva genealógica, as possibilidades de emergência dos enunciados que delimitam a relação entre Saúde Mental e trabalho e sua (des)articulação com as políticas de saúde do trabalhador. Como forma de apontar essas articulações e desarticulações, partimos de uma breve descrição analítica das Conferências Nacionais Brasileiras de Saúde do Trabalhador. Como hipóteses para a compreensão dos impasses para efetivar essa articulação, apresentamos os desafios políticos e epistemológicos que atravessam as formas de legitimação dos saberes-verdades nos campos da Saúde do Trabalhador e da Saúde Mental.Abstract in Spanish:
El objetivos de este artículo es tratar de comprender, desde la perspectiva genealógica, las posibilidades de emergencia de los enunciados que delimitan la relación entre salud mental y trabajo y su (des)articulación con las políticas de salud del trabajador. Como forma de señalar esas articulaciones y desarticulaciones, partimos de una breve descripción analítica de las Conferencias Nacionales Brasileñas de Salud del Trabajador. Como hipótesis para la comprensión de los obstáculos para efectuar esa articulación, presentamos los desafíos políticos y epistemológicos que atraviesan las formas de legitimación de los saberesverdades en los campos de la salud del trabajador y de la salud mental.Abstract in English:
This article searches to understand, based on a genealogical approach, the possibilities for the emergence of the statements that demarcate the field of mental health and is (dis)articulation with workers’ health policies. As a way to point out the articulations and disarticulations between these policies and its programmatic instruments, we will present a brief analytical description of the national conferences that dealt with these themes. As a comprehensive hypothesis for the obstacles for the implementation of this articulation, we will present the political and epistemological challenges of the knowledge-truth legitimating ways in the fields of mental health and workers’ health.Abstract in Portuguese:
A profissionalização contínua da qualidade dos serviços prestados à comunidade pelas instituições de segurança pública vem sendo impulsionada pela aplicação de princípios e práticas de recursos humanos e de gestão de pessoas no trabalho. Tais práticas dizem respeito à definição das atribuições e responsabilidades de um cargo em consonância com o perfil de competências exigido para o desempenho do mesmo. Importantes fontes de insumo a essas práticas dizem respeito à aplicação da profissiografia e do mapeamento de competências à realidade das instituições de segurança pública, importantes para o planejamento de ações voltadas para o desenvolvimento das pessoas e para a busca pelo desempenho competente. Este trabalho objetiva discutir questões de natureza metodológica e implicações práticas decorrentes da aplicação dessas ferramentas, análise profissiográfica e mapeamento de competências em instituições policiais, apontando limites e possibilidades no contexto da segurança pública. Efetuou-se um levantamento bibliográfico nos principais periódicos nacionais de administração e de Psicologia, visando, a partir de análise das publicações sobre o tema, a propor um método destinado ao mapeamento profissiográfico e de competências e à sua análise crítica em termos de aplicabilidade no contexto das organizações. Apresentam-se, aqui, possibilidades de atuação na área da segurança pública, integrando-se as técnicas de mapeamento de profissiografia.Abstract in Spanish:
La profesionalización continuada de la calidad de los servicios rendidos a la comunidad por las instituciones de seguridad pública ha sido impulsada por la aplicación de principios y prácticas de recursos humanos y de gestión de personas en el trabajo. Dichas prácticas dicen respecto a la definición de las atribuciones y responsabilidades de un cargo en consonancia con el perfil de competencias exigido para el desempeño de ese cargo. Importantes fuentes de insumo a esas prácticas dicen respecto a la aplicación de la profisiografía y del mapeo de competencias a la realidad de las instituciones de seguridad pública, importantes para la planeación de acciones destinadas al desarrollo de las personas y a la búsqueda por el desempeño competente. Este trabajo tiene como objetivo discutir cuestiones de naturaleza metodológica e implicaciones prácticas decurrentes de la aplicación de esas herramientas, análisis profisiográfico y mapeo de competencias en instituciones policíacas, señalando límites y posibilidades en el contexto de la seguridad pública. Se ha efectuado un levantamiento bibliográfico en los principales periódicos nacionales de administración y de Psicología, objetivando, a partir de un análisis de las publicaciones acerca del tema, proponer un método destinado al mapeo profisiográfico y de competencias y a su análisis crítico en términos de aplicabilidad en el contexto de las organizaciones. Se presentan, aquí, posibilidades de actuación en el área de seguridad pública, integrándose las técnicas de mapeo de profisiografía.Abstract in English:
Continuous professionalization of the quality of the services provided to the community by the public security institutions has been propelled by the application of practices and principles from human resources and management of people at work. Such practices refer to the definition of duties and responsibilities of a post in accord with the competency profile required for the performance of the post. Important sources of input to the referred practices regard the application of professional profiling and of competency mapping to the reality of the public security institutions, vital to the planning of personnel development actions and to the quest for competent performance. The present work aims at discussing issues of methodological nature and the practical implications deriving from the application of these tools, namely, professional profiling and competency mapping, in law enforcement institutions, indicating the limits and the possibilities in the context of public security. The bibliographic study of the main national administration and psychology periodicals was conducted with the view of proposing a method for competency and professional profile mapping and its critical analysis in terms of applicability within the reality of the organizations, based on the analysis of the publications on the theme. Possibilities are presented herein for the acting in the context of public security, integrating the techniques of professional profile mapping.Abstract in Portuguese:
O interesse dos pesquisadores pelo bem-estar no trabalho tem crescido fortemente, bem como a inserção de psicólogos nas equipes de saúde. Assim, este estudo teve como principal objetivo identificar as percepções de psicólogos que trabalham em serviços públicos de saúde sobre os fatores que contribuem e os que prejudicam seu bem-estar no trabalho. Foi utilizado um questionário para obter dados pessoais e profissionais, incluindo duas questões abertas que investigavam a percepção sobre os fatores relacionados com o bem-estar no trabalho. Para a análise dos dados quantitativos, foi utilizado o software SPSS, e, para as questões abertas, a análise de conteúdo. Participaram 66 psicólogos de duas Secretarias de Saúde municipais do Triângulo Mineiro, Minas Gerais, e de quatro setores de saúde pública da Universidade Federal de Uberlândia. As respostas sobre os fatores que promovem o bem-estar foram agrupadas em dez categorias, entre elas, qualidade no relacionamento com a equipe (30%) e satisfação e realização no trabalho (22,9%). As respostas sobre os fatores que prejudicam o bem-estar no trabalho foram igualmente reunidas em dez categorias, sendo as mais citadas: problemas de gestão/organização (28,3%) e problemas com a equipe (24,2%). Os resultados sugerem possibilidades de intervenções para melhorar o bem-estar no trabalho desses profissionais.Abstract in Spanish:
El interés de los investigadores por el bienestar en el trabajo ha crecido intensamente, así como la inserción de psicólogos en los equipos de salud. De esa manera, este estudio ha tenido como principal objetivo identificar las percepciones de psicólogos que trabajan en servicios públicos de salud sobre los factores que contribuyen y los que perjudican su bienestar en el trabajo. Se ha utilizado un cuestionario a fin de obtenerse datos personales y profesionales, incluyendo dos cuestiones abiertas que investigaban la percepción sobre los factores relacionados con el bienestar en el trabajo. Para el análisis de los datos cuantitativos, se ha utilizado el software SPSS, y, para las cuestiones abiertas, el análisis del contenido. Han participado 66 psicólogos de dos Secretarías de Salud municipales de la región del Triángulo Mineiro, Minas Gerais, y de cuatro sectores de salud pública de la Universidad Federal de Uberlandia. Las respuestas acerca de los factores que promueven el bienestar han sido agrupadas en diez categorías, entre ellas, la calidad en el relacionamiento con el equipo (30%) y satisfacción y realización en el trabajo (22,9%). Las respuestas acerca de los factores que perjudican el bienestar en el trabajo han sido igualmente reunidas en diez categorías, y las más mencionadas son: problemas de gestión/organización (28,3%) y problemas con el equipo (24,2%). Los resultados sugieren posibilidades de intervenciones para que mejore el bienestar en el trabajo de esos profesionales.Abstract in English:
The interest of researchers in the well-being at work has grown steadily, as well as the inclusion of psychologists in health teams. Thus, this study aimed to identify the perceptions of psychologists who work in public health services about the factors that contribute and the ones that oppose to their well-being at work. A questionnaire was used to obtain personal and professional data, including two opened questions that investigated the perceptions of the factors related to the well-being at work. The software SPSS was used to analyze quantitative data, and content analysis was used to analyse the opened questions. The participants were 66 psychologists of public health centers of two cities in the Triangulo Mineiro, Minas Gerais, and of four public health sections of the Universidade Federal de Uberlandia. The answers about the factors that promote well-being were grouped in ten categories, among them quality of relationship with staff (30%) and satisfaction and fulfillment at work (22.9%). In the same way, the answers regarding the factors that negatively affect the well-being at work were gathered in ten categories, being more cited: management/ organization problems (28.3%) and problems with staff (24.2%). The results suggest possible interventions to improve the well-being at work of those professionals.Abstract in Portuguese:
O objetivo deste trabalho foi analisar a influência da situação de produção de textos narrativos, elaborados por crianças de 7 e 9 anos, em uma perspectiva psicogenética. Participaram deste estudo 23 alunos da primeira série e 50 da terceira. Após a escrita de uma história em situação livre, foram realizadas três sessões individuais com atividades de consciência metatextual, a saber: na sessão 1, apresentaram-se histórias curtas com suas partes constituintes marcadas em cores diferentes; na sessão seguinte, montou-se um quebra-cabeça em analogia às partes de uma história. Finalmente, houve a montagem de um baralho de história, e depois escreveu-se outra história em situação livre. Foi feita a comparação dos níveis da narrativa e características, da resolução da situação-problema e do desfecho, antes e depois da intervenção. Entre o pré e o pós-teste, os resultados da primeira série sinalizaram o aparecimento de histórias e de desfechos mais elaborados. Na terceira série, também houve aumento do número de histórias mais elaboradas, bem como da característica resolução da situação-problema, que se mostrou mais explicada. Conclui-se que as sessões de consciência metatextual aumentaram as habilidades de escrita das histórias, especialmente na terceira série, sendo mais apreciáveis nas características do que nos níveis das narrativas.Abstract in Spanish:
El objetivo de este trabajo ha sido analizar la influencia de la situación de producción de textos narrativos, elaborados por niños con edad entre 07 y 09 años, en una perspectiva psicogenética. Han participado de este estudio 23 alumnos del primer grado y 50 del tercer grado. Luego de la escrita de una historia en situación libre, han sido llevadas a cabo tres sesiones individuales con actividades de conciencia meta-textual, descriptas a continuación: en la sesión 01, se han presentado historias cortas con sus partes constituyentes realzadas en colores distintos; en la sesión siguiente, se ha montado un rompecabezas en analogía a las partes de una historia. Finalmente, se ha hecho el montaje de una baraja de historia, y luego se ha escrito otra historia en situación libre. Se ha hecho una comparación de los niveles de la narrativa y características, de la resolución de la situación-problema y del cierre, antes y después de la intervención. Entre el pre-teste y el pos-teste, los resultados del primer grado han señalado el aparecimiento de historias y de cierres más elaborados. Asimismo, en el tercer grado ha habido un aumento del número de historias más elaboradas, así como de la característica resolución de la situación-problema, que se ha mostrado más explicada. Se concluye que las sesiones de conciencia meta-textual han aumentado las habilidades de escrita de las historias, especialmente en el tercer grado, y son más apreciables en las características que en los niveles de las narrativas.Abstract in English:
The aim of this study was to analyse the production of narrative texts drew up by children aged 7 to 9. Twenty three students from the first grade and fifty from the third grade participated in this study. After writing a free story, three individual sections on metatextual consciousness activities were performed: in the first section, short stories marked with different colours were presented; on the next section, a puzzle game was assembled in analogy to the parts of a story, finally, there was an assembly of a pack of cards of a story. Later, a free story was written. A comparison of the levels of narrative and characteristics was made, as well as of the resolution of the problem and of the outcome before and after the intervention. Between the pre and the post test, the results of the first grade indicated the appearance of more elaborated stories. On the third grade there was an increase on the number of elaborated stories and the characteristics of the problems were also more detailed. We can conclude that these metatextual sections increased the abilities in writing stories, especially in the third grade, being more appreciated by the characteristics than by the levels of narrative.Abstract in Portuguese:
A família é considerada um sistema social essencial na transmissão de crenças, ideias, conceitos e significados sociais, e influencia o comportamento das crianças. As relações afetivas estabelecidas na família constituem um dos fatores determinantes para o desenvolvimento emocional da criança. O objetivo deste estudo foi examinar o nível de afetividade e conflito em famílias de baixa renda e sua relação com os problemas de comportamento de crianças pré-escolares, a partir da visão das mães e das professoras. Participaram do estudo 59 mães de crianças em idade pré-escolar e suas respectivas professoras (10), que responderam a instrumentos sobre afetividade e conflito familiar e de problemas de comportamento infantil. Os dados revelaram a relação entre afetividade e conflito dos cônjuges e comportamento infantil. Quanto maior o grau de conflito entre os pais, maiores foram os problemas de comportamento das crianças, independentemente da configuração familiar.Abstract in Spanish:
La familia es considerada un sistema social esencial en la transmisión de creencias, ideas, conceptos y significados sociales, e influencia el comportamiento de los niños. Las relaciones afectuosas establecidas en la familia constituyen uno de los factores determinantes para el desarrollo emocional del niño. El objetivo de este estudio ha sido el de examinar el nivel de afectividad y conflictos en familias de baja renta y su relación con los problemas de comportamiento de niños preescolares, desde la perspectiva de las madres y de las profesoras. Han participado del estudio 59 madres de niños en edad preescolar y sus respectivas profesoras (10), que han respondido instrumentos acerca de la afectividad y conflicto familiar y de problemas de comportamiento infantil. Cuanto mayor es el grado de conflicto entre los padres, mayores han sido los problemas de comportamiento de los niños, independientemente de la configuración familiar.Abstract in English:
The family is considered an essential social system in the transmission of beliefs, ideas and social meanings and has strong influence in children’s behavior. The affectionate relationships established in the family are essential for the emotional development. The low-income families have peculiarities, but generally they try to approach the current social pattern. The objective of this study was to examine the level of affection and conflict in low-income families and their relation to behavior problems in preschool children from the point of view of mothers and teachers. The participants were 59 mothers of preschool children and their teachers, who responded to instruments on affection, family conflict and child behavior problems based on the mother’s and teacher’s point of view. The data highlighted the importance of the degree of affection and conflict between the father and mother, and its relationship with the children’s development problems and that the greater the degree of conflict between the parents more behavior problems children develop, independently of the family structure.Abstract in Portuguese:
O presente ensaio problematiza os discursos e estereótipos produzidos pelas ciências que incidem sobre homens e mulheres que praticam ou que são vítimas do assédio moral. Discute-se, assim, através de uma apreensão teórica sobre o fenômeno poder nas organizações, a possibilidade de uma reflexão crítica que permita o descolamento das condutas consideradas não morais, mas presentes no mundo do trabalho, do território normativo da patologização e da adaptação dos sujeitos. São realizadas reflexões que permitem compreender como as práticas psi se utilizam de antigos métodos para o controle social dos corpos no aparato social. A partir de uma perspectiva psicossocial, atentamos para o fato de que o assédio moral não se refere apenas a uma conduta individual antissocial, mas está relacionado a condicionantes individuais, grupais, organizacionais e sociais. Por fim, na esteira desses posicionamentos e engendramentos, mostramos que o conceito de assédio moral apresenta ainda outras especificidades que precisam ser visibilizadas face aos estereótipos de gênero produzidos principalmente pelo meio acadêmico, que contribuem para a cristalização de masculinidades e de feminilidades frente a esse fenômeno. Nesse contexto, busca-se reinterpretar os essencialismos, práticas ditas masculinas ou femininas, que têm consequências negativas no mercado laboral e que dificultam a consecução de maior igualdade entre homens e mulheres.Abstract in Spanish:
El presente ensayo problematiza los discursos y estereotipos producidos por las ciencias que inciden sobre los hombres y las mujeres que practican o que son víctimas del asedio moral. Se discute, de esa manera, a través de una aprensión teórica sobre el fenómeno del poder en las organizaciones, la posibilidad de una reflexión crítica que permita el alejamiento de las conductas consideradas inmorales, pero presentes en el mundo del trabajo, del territorio normativo de la patología y de la adaptación de los sujetos. Son llevadas a cabo reflexiones que permiten comprender cómo las prácticas psi se utilizan de antiguos métodos para el control social de los cuerpos en el aparato social. Desde una perspectiva psicosocial, llamamos la atención para el hecho de que el asedio moral no se refiere tan sólo a una conducta individual antisocial, sino que está relacionado a condiciones individuales, grupales, organizacionales y sociales. Por fin, en la esencia de esos posicionamientos y engendramientos, mostramos que el concepto de asedio moral presenta aun otras especificidades que necesitan tornarse viables ante los estereotipos de género producidos principalmente por el medio académico, que contribuyen para la cristalización de masculinidades y de feminidades ante ese fenómeno. En ese contexto, se trata de reinterpretar los esencialismos, prácticas dichas masculinos o femeninas, que tienen consecuencias negativas en el mercado laboral y que dificultan la consecución de una mayor igualdad entre hombres y mujeres.Abstract in English:
The present text is centered on the discourses and stereotypes produced by sciences on men and women who either practice or are bullying victims. So, by a theoretical apprehension of the power phenomenon at workplaces, it is discussed the possibility of a critical reflection allowing the displacement of non-moral conducts practice still present in the job market, within the pathologization normative territory and the adaptation of the subject. Reflections are made to try to understand how psi practices make use of old methods for social control of the bodies in the social circle. In this regard and from a psychosocial standpoint, the text is focused on the fact that bullying is not referred to as an “anti-social” individual conduct, but instead, it is related to individual, group, organizational and social conditioning. So, based on this positioning, we show that bullying still has other specificities that need viewing, due to the stereotyped genders produced, especially by the academic circle, what contributes to the crystallization of male and female characteristics in relation to this phenomenon. Within this context, we try to reinterpret the essentialism, the so-called male or female practices that bring forth negative consequences in the job market and make it difficult to bring about the equality of men and women.Abstract in Portuguese:
Este trabalho apresenta o estudo de caso de uma paciente gestante portadora de diabetes melito, cujo acompanhamento psicológico foi realizado em um hospital universitário público do interior do Estado de São Paulo, referência em atendimento de alta complexidade no que se refere à saúde maternoinfantil. Os atendimentos ocorreram na instituição nas situações de consulta de pré-natal da paciente, e totalizaram cinco sessões. A técnica de atendimento psicológico consistiu na psicoterapia breve de orientação psicanalítica. São apresentados as repercussões do diabetes na gestante, os aspectos psicológicos associados à gravidez, o trabalho do psicólogo dentro de uma instituição hospitalar e uma reflexão acerca do conteúdo psicossomático do diabetes. Com base nesses elementos, este estudo de caso buscou analisar os aspectos psicológicos da gestação associados aos traços de personalidade típicos do paciente diabético bem como fornecer uma visão acerca das possibilidades e das limitações vivenciadas na relação paciente-psicólogo dentro do contexto hospitalar.Abstract in Spanish:
Este trabajo presenta el estudio de caso de una paciente gestante portadora de diabetes melito, cuyo acompañamiento psicológico ha sido llevado a cabo en un hospital universitario público del interior del Estado de San Pablo, referencia en atendimiento de alta complejidad en lo que se refiere a la salud materno-infantil. Los atendimientos han ocurrido en la institución en las situaciones de consulta pre-natal de la paciente, y han totalizado cinco sesiones. La técnica de atendimiento psicológico ha consistido en la psicoterapia breve de orientación psicoanalítica. Son presentadas las repercusiones de la diabetes en la gestante, los aspectos psicológicos asociados al embarazo, el trabajo del psicólogo dentro de una institución hospitalaria y una reflexión acerca del contenido psicosomático de la diabetes. Con base en estos elementos, este estudio de caso ha tratado de analizar los aspectos psicológicos de la gestación asociados a las características de personalidad típicos del paciente diabético, así como facilitar una visión acerca de las posibilidades y de las limitaciones vivenciadas en la relación paciente-psicólogo dentro del contexto hospitalario.Abstract in English:
This research presents the case study of a pregnant patient with diabetes mellitus. The psychological attendance took place in a public university hospital in the countryside of São Paulo, which is reference in high-complexity attendance regarding mother-child health care. The psychological interventions took place in the institution during the pre-birth attendance received by the patient, summing up five sessions. The chosen technique was brief psychotherapy - psychoanalysis oriented. The diabetes repercussions on the pregnant patient, the psychological aspects regarding pregnancy, the psychological care given inside a hospital institution, and a reflection on the psychosomatic content of diabetes are presented here. Based on these elements, this research aimed at analyzing the psychological aspects of pregnancy in association with the typical personality traits of patients with diabetes, as well as it provided a point of view of the possibilities and limitations experienced in the patient/psychologist relationship inside a hospital context.Abstract in Portuguese:
Este trabalho relata a realização de uma experiência de estágio em uma Unidade de Saúde da Família em Santa Maria-RS. O objetivo foi analisar a prática da Psicologia comunitária e as suas estratégias de facilitação em comunidades inseridas em uma unidade de saúde pública. Participaram dessa experiência usuários atendidos pela equipe multidisciplinar que haviam sido encaminhados para o serviço de Psicologia. No contexto estudado, as estratégias utilizadas foram entrevistas, visitas domiciliares, conversas informais e interação nos espaços comunitários. Essas estratégias se mostraram importantes para o mapeamento da realidade comunitária, das redes de serviços e para verificar como estas funcionam. No que se refere às questões éticas, observou-se a importância de romper os padrões de atendimento psicológico tradicional, quando se constrói uma ética que abrange os princípios da interdisciplinaridade. Observou-se que estratégias de atuação em comunidade na perspectiva da Psicologia comunitária podem favorecer ações mais integradas às necessidades da população atendida pela ESF. Tal experiência apontou a importância do questionamento sobre os modelos de atuação prestados pela Psicologia nos serviços de saúde pública, se for discutida uma proposta de atuação que esteja comprometida com o fortalecimento e o engajamento comunitário para o exercício e a garantia da cidadania dos usuários.Abstract in Spanish:
Este trabajo relata la realización de una experiencia de pasantía en una Unidad de Salud de la Familia en Santa María - RS. El objetivo ha sido el de analizar la práctica de la Psicología comunitaria y sus estrategias de facilitación en comunidades insertadas en una unidad de salud pública. Han participado de esa experiencia usuarios atendidos por el equipo multidisciplinario que habían sido dirigidos al servicio de Psicología. En el contexto estudiado, las estrategias utilizadas han sido entrevistas, visitas domiciliares, conversaciones informales e interacción en los espacios comunitarios. Esas estrategias se han mostrado importantes para el mapeo de la realidad comunitaria, de las cadenas de servicios y para verificar cómo éstas funcionan. En lo que se refiere a las cuestiones éticas, se ha observado la importancia de romper los estándares de atendimiento psicológico tradicional, cuando se construye una ética que abarca los principios de la interdisciplinaridad. Se ha observado que estrategias de actuación en comunidad en la perspectiva de la Psicología comunitaria pueden favorecer acciones más integradas a las necesidades de la población atendida por la ESF. Dicha experiencia ha señalado la importancia del cuestionamiento acerca de los modelos de actuación rendidos por la Psicología en los servicios de salud pública, si se discute una propuesta de actuación que esté comprometida con el fortalecimiento y la movilización comunitaria para el ejercicio y la garantía de la ciudadanía de los usuarios.Abstract in English:
This paper reports an internship experience in a Family Health Unit in Santa Maria-RS that aimed to analyze the practice of community psychology and strategy facilitation in communities located in a public health context. The users joined in this experience, referred to the psychology service, were assisted by a multidisciplinary team. In the context studied, the strategies used were interviews, home visits, informal conversations and interaction in community spaces. All strategies above were important for the mapping of the real community, for network services as well as for the observation of how they work. With regard to ethical issues, it was noted the importance of breaking the traditional standards of psychological care to build an ethic that embraces the principles of interdisciplinarity. It was observed that at the end of this experiment these strategies of community action from the perspective of community psychology promoted more integrated actions to the needs of the population served by the unit. This experience pointed at the importance of questioning the role of the models provided by psychology in public health services, when discussing a proposal for action that is committed to community strengthening and engagement for the exercise of citizenship and the security of the users.Abstract in Portuguese:
Apesar de ser um direito dos participantes, não é comum se observar ações de devolução dos resultados de pesquisas em Psicologia com seres humanos. O presente trabalho consiste em um relato de experiência que tem como objetivo apresentar um processo de devolutiva de dados coletados para um projeto de doutorado, com foco na construção de um instrumento para uso em orientação profissional. Os participantes da pesquisa foram 747 estudantes dos ensinos médio e técnico, de escolas públicas e particulares, que responderam instrumentos de avaliação de autoeficácia para atividades ocupacionais, interesses profissionais e traços de personalidade. As entrevistas devolutivas foram realizadas de forma coletiva para alunos de primeiro e segundo anos e de forma individual para aqueles de terceiro ano. As entrevistas, semiestruturadas, foram conduzidas por psicólogos mestrandos e doutorandos em Psicologia, acompanhados por observadores, estudantes de graduação em Psicologia. Em geral, os participantes relataram que os resultados foram positivos, à medida que muitos deles comentaram que essa ação foi importante para refletir sobre a escolha profissional e o autoconhecimento.Abstract in Spanish:
A pesar de ser un derecho de los participantes, no es común la observación de acciones de devolución de los resultados de investigaciones en Psicología con seres humanos. El presente trabajo consiste en un relato de experiencia que tiene como objetivo presentar un proceso de devolutiva de datos recolectados para un proyecto de doctorado, con enfoque en la construcción de un instrumento para el uso en orientación profesional. Los participantes de la investigación han sido 747 estudiantes de las enseñanzas secundaria y técnica, de escuelas públicas y privadas, que han respondido instrumentos de evaluación de autoeficacia para actividades ocupacionales, intereses profesionales y características de personalidad. Las entrevistas devolutivas han sido llevadas a cabo de forma colectiva para los alumnos de primero y segundo grados, y de forma individual para aquellos del tercer grado. Las entrevistas, semiestructuradas, han sido conducidas por psicólogos que estudian maestría y doctorado en Psicología, acompañados por observadores, estudiantes de graduación en Psicología. En general, los participantes han relatado que los resultados han sido positivos, a medida que muchos de ellos han comentado que esa acción ha sido importante para reflejar sobre la elección profesional y el autoconocimiento.Abstract in English:
Actions regarding the feedback to research participants, even tough it’s their right to get this information, are not very common in psychology research. This paper is a experience report that aims at describing the process of feedback on the results of a research conducted in a doctoral thesis, which focused the construction of a test that could be used in the vocational guidance context. 747 people from high school and technical education from public and private schools took part in the study. They answered tests focusing on self-efficacy to occupational activities, vocational interests and personality traits. The interviews to provide feedback for the test results were given collectively for students who were in the first and second grades, and in technical education, and were conducted individually for the students who were in the third grade. Psychologists, who were students of master and doctoral programs, conducted the semi-structured interviews, and psychology students, who observed the whole process as part of their training, accompanied them. In general, the participants said that the results of the interviews were positive, once they were able to think about the vocational choice process and to improve their self-knowledge.Abstract in Portuguese:
O Programa de Saúde da Família (PSF) é uma estratégia política adotada pelo Ministério da Saúde para promover a transformação do modelo tradicional de cuidados com a saúde na atenção básica. A figura do agente comunitário de saúde (ACS) tem papel fundamental no PSF por ser o principal elo entre a unidade de saúde e a comunidade. A partir do estágio supervisionado em Psicologia Comunitária do Curso de Psicologia da Universidade São Francisco, foi realizado um grupo com os ACSs de uma unidade de PSF de um Município do interior de São Paulo. A proposta do grupo era discutir o trabalho realizado na unidade de saúde, buscando fomentar uma postura protagonista no enfrentamento das dificuldades cotidianas. Para tanto, utilizou-se o referencial dos grupos operativos tal como postulado por Enrique Pichon-Rivière, tendo sido observada, ao longo do processo, uma vivência de grande desamparo por parte das agentes. Essa questão foi abordada a partir de diversas atividades e estratégias de modo a fortalecer os vínculos grupais. Ao final deste trabalho, os ACSs podiam ocupar um lugar de maior propriedade com relação ao trabalho realizado no território.Abstract in Spanish:
El programa de Salud de la Familia (PSF) es una estrategia política adoptada por el Ministerio de Salud para promover la transformación del modelo tradicional de cuidados con la salud en la atención básica. La figura del agente comunitario de salud (ACS) tiene papel fundamental en el PSF por ser el principal enlace entre la unidad de salud y la comunidad. A partir de la pasantía supervisada en Psicología Comunitaria del Curso de Psicología de la Universidad de San Francisco, se ha conformado un grupo con los ACSs de una unidad de PSF de un municipio del interior de San Pablo. La propuesta del grupo era la de discutir el trabajo llevado a cabo en la unidad de salud, objetivando fomentar una postura protagonista en el enfrentamiento de las dificultades cotidianas. Para tanto, se ha utilizado el referencial de los grupos operativos con arreglo a lo postulado por Enrique Pichon-Rivière, habiendo sido observada, a lo largo del proceso, una vivencia de gran desamparo por parte de las agentes. Esa cuestión ha sido abordada a partir de diversas actividades y estrategias de modo a fortalecer los vínculos grupales. Al final de este trabajo, los ACSs podían ocupar un lugar de mayor propiedad con relación al trabajo llevado a cabo en el territorio.Abstract in English:
The Family Health Program (FHP), is a political strategy adopted by the Health Ministry to promote the transformation of the traditional basic healthcare. The health community agent (HCA) has a key role in the FHP being the main link between the healthcare unit and the community. With a supervised internship in Community Psychology from the Psychology Course at São Francisco University, a group was formed with HCAs from the FHP unit of a city in the state of São Paulo. The objective of the group was to debate the work done at the health unit, seeking to establish a leading posture in facing daily difficulties. For such, the operative groups postulated by Enrique Pichon-Rivière were used as reference, and it was observed, throughout the process, great helplessness on most of the agents. This issue was approached using several activities and strategies to strengthen group bonding. At the end of this research, the HCA could fulfill a role with greater responsibility in relation to the work done in the area.Abstract in Portuguese:
Este artigo apresenta uma experiência de extensão desenvolvida por estudantes e professores de Psicologia nos Núcleos do Programa de Erradicação do Trabalho Infantil (PETI) da cidade de João Pessoa. A extensão objetivava desnaturalizar o trabalho infantil, contribuir para a formação da cidadania, desenvolver o protagonismo e formar profissionais em Psicologia social. O PETI é um programa do Governo Federal que objetiva retirar crianças e adolescentes de 7 a 15 anos e 11 meses de idade do trabalho perigoso, penoso, insalubre ou degradante, e fundamenta-se nos aportes teóricos da história da criança, dos direitos das crianças e adolescentes, do protagonismo juvenil e da educação popular. A metodologia visa à construção conjunta considerando as experiências dos diferentes atores. Utilizamos oficinas de literatura, escrita, música, filmes, fotografia, gibis, desenhos, Estatuto da Criança e do Adolescente, conversas em círculos, jogos e brincadeiras. A experiência conduziu-nos para aspectos que nem mesmo estavam entre os objetivos do trabalho. Percebemos que as crianças e os adolescentes do PETI não se veem como sujeitos de direitos, naturalizam a violência e não acreditam em mudanças, mas apresentam lampejos de resistência, de participação e de ações coletivas.Abstract in Spanish:
Este artículo presenta una experiencia de extensión desarrollada por estudiantes y profesores de Psicología en los Núcleos del Programa de Erradicación del Trabajo Infantil (PETI) de la ciudad de João Pessoa. La extensión objetivaba desnaturalizar el trabajo infantil, contribuir para la formación de la ciudadanía, desarrollar el protagonismo y formar profesionales en Psicología social. El PETI es un programa del Gobierno Federal que tiene como objetivo apartar a niños y adolescentes entre 07 años y 15 años y 11 meses de edad del trabajo peligroso, penoso, insalubre o degradante, y se fundamenta en los aportes teóricos de la historia del niño, de los derechos del niños y de los adolescentes, del protagonismo juvenil y de la educación popular. La metodología tiene como objetivo la construcción conjunta considerando las experiencias de los diferentes actores. Hemos utilizado talleres de literatura, escrita, música, películas, fotografías, cómics, dibujos, Estatuto del Niño y del Adolescente, conversaciones en círculos, juegos y jugueteos. La experiencia nos ha conducido a aspectos que ni siquiera se encontraban entre los objetivos del trabajo. Nos hemos dado cuenta de que los niños y los adolescentes del PETI no se ven como sujeto de derechos, naturalizan a la violencia y no creen en cambios, sino que presentan momentos de resistencia, de participación y de acciones colectivas.Abstract in English:
This article presents an extension experience developed by psychology students and professors on the Núcleos do Programa de Erradicação do Trabalho Infantil (PETI) in João Pessoa. The extension had the objective to denaturalize the child labor, contributing to the citizen’s constitution, developing the empowerment and constituting social-psychology professionals. PETI is a federal government program that aims at saving children and adolescents from seven to fifteen years and eleven months old from dangerous, painful, insalubrious or degrading labour. This research is based on the theories about child history, children and adolescents’ rights, youth empowerment and popular education. The methodology was based on collective construction, considering the different subjects’ experiences. We worked with literature workshops, writing, music, movies, photography, comic books, drawings, The Child and Adolescent Statute, conversation circles, sports and games. The experience led us to aspects that were not even among the objectives of the work. We realize that PETI’s children and adolescents don’t see themselves as citizens of rights, naturalize violence and don’t believe in changes. Still, they present sparkles of resistance, participation and collective actions.