Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste artigo, pretendo mobilizar o conceito de performatividade racial intersetada por gênero e sexualidade e analisá-lo na interação de mulheres negras em um círculo de conversação on-line. Para atingir este objetivo, analiso um círculo de conversação online comigo e com outras seis mulheres negras através do Messenger e baseio minha análise no conceito de performatividade de estudos austinianos e butlerianos, e nos conceitos de raça articulados com outros marcadores discursivos-corporais indicados por hooks (1995), Bento (2002), Mbembe (2014, 2018), Pacheco (2013), entre outros. Na análise do círculo de conversação, utilizei os índices linguísticos sugeridos por Silverstein (2003). A análise mostra os participantes cruzando performatividade racial com gênero e sexualidade no processo de compreensão das peculiaridades de suas próprias existências em diferentes contextos e momentos de suas vidas.Abstract in English:
ABSTRACT In this article, I intend to mobilize the concept of race performativity intersected by gender and sexuality and to analyze this in the interaction of black women in an online conversation circle. To reach this goal, I analyze an online conversation circle with me and six other black women through Messenger and I base my analysis on the concept of performativity from Austinian and Butlerian studies, and on the concepts of race articulated with other discursive-bodily markers indicated by hooks (1995), Bento (2002), Mbembe (2014, 2018), Pacheco (2013), among others. In the analysis of the conversation circle, I used the linguistic indexes suggested by Silverstein (2003). The analysis shows the participants intersecting racial performativity with gender and sexuality in the process of understanding the peculiarities of their own existences in different contexts and moments of their lives.Abstract in Portuguese:
RESUMO O presente trabalho problematiza a hipervalorização da branquidade e suas implicações na vida em sociedade, principalmente no que toca à condição de subalternização do povo negro. O corpus de discussão será um veículo da mídia televisiva, o quadro RJ-Móvel, transmitido pelo diário telejornalístico local RJTV, da Rede Globo de Televisão. O quadro aborda situações em que uma jornalista, juntamente com sua equipe, tenta mediar e solucionar problemas relativos à falta de infraestrutura em bairros periféricos da cidade do Rio de Janeiro, bem como na região do chamado Leste Metropolitano e na Baixada Fluminense. Analisaremos a construção do roteiro do quadro e sua inserção em meio à população negra e pobre, maioria das(os) residentes nestes locais e sobre as(os) quais o programa se debruça, destinando suas investidas de caráter assistencialista. Como complemento de análise deste objeto, onde se observam outros modos de operar práticas de racismo e estabelecer lógicas de condutas civilizatórias, faremos uma leitura crítica também a respeito da postura da apresentadora, seus movimentos e dinâmicas de interação com a população local. Para tanto, traçaremos um diálogo com a noção de amabilidade artificiosa, mobilizada por Fanon (2008) em Pele Negra, Máscaras Brancas, em aproximação com duas outras categorias: a primitivização da pessoa negra e a caricata espetacularização da negritude e da pobreza. Assim nos interessa refletir estratégias que repensem o enaltecimento da branquidade, rompendo com o discurso midiático hegemônico que performa assistencialismo, produz e reproduz - entre outros modos de estereotipação - práticas racistas.Abstract in English:
ABSTRACT The present work discusses the overvaluation of whiteness and its implications for life in society, especially with regard to the condition of subordination of black people. The corpus of discussion will be a television media vehicle, the RJ-Móvel, broadcast by the daily local television newscast RJTV, of Rede Globo. RJ-Móvel addresses situations in which a journalist, together with her team, tries to mediate and solve problems related to the lack of infrastructure in peripheral neighborhoods of Rio de Janeiro, as well as in the so-called Leste Metropolitano and in the Baixada Fluminense. We will analyse the construction of the script and its insertion among the black and poor population, most of them residents in these places and on whom RJ-Móvel focuses, assuming an assistance character. As a complement to the analysis of this object, where other ways of operating racism practices and establishing logics of civilizing behavior are observed, we will also make a critical reading about the reporter’s posture, her movements and interaction dynamics with the local population. For that, we will establish a dialogue with the notion of artificial kindness, mobilized by Fanon (2008) in Black skin, white masks, in approximation with two other categories: the primitivization of the black person and the spectacularization of blackness and poverty. Thus, we are interested in reflecting on strategies that make us rethink the praise of whiteness, breaking with the hegemonic media discourse the performs assistance, produces and reproduces racist practices, among other modes of stereotyping.Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste trabalho é apresentada a experiência de um workshop sobre línguas indígenas brasileiras, realizado no contexto de um curso de inglês oferecido em uma universidade pública. Esses dados são parte de pesquisa sobre afetividade e ensino de inglês. Nesse sentido, buscou-se identificar e analisar os impactos afetivos que essa experiência produziu nos estudantes, a partir de suas produções textuais sobre o workshop. Compreende-se que as relações que se estabelecem entre sujeitos e objetos de conhecimento dependem, fundamentalmente, das práticas concretas de mediação desenvolvidas por agentes mediadores, as quais têm implicações tanto afetivas quanto cognitivas (LEITE, 2018). Assume-se uma visão discursiva da linguagem (BAKHTIN, 1929) e defende-se que o ensino-aprendizado de língua inglesa tem caráter formativo e deve considerar a natureza dialética da constituição do sujeito, da linguagem e da cultura, (ROCHA, 2012). Os dados indicam a aula de inglês como rica possibilidade para a discussão de temas sobre cultura, identidade e discurso. Com a experiência descrita neste trabalho - a discussão sobre línguas indígenas brasileiras, sobre a história dos povos indígenas e sua luta para preservação de suas línguas - os estudantes tiveram oportunidade de refletir sobre suas próprias língua e cultura e sobre seu processo de aprendizagem de inglês. A análise dos dados evidencia que as implicações desta experiência não cognitivas, mas também afetivas, podendo influenciar nas relações que se estabelecem entre estudantes e a língua inglesa, além de possibilitar uma aprendizagem crítica. Defende-se que o ensino de línguas deve tratar de temas como o descrito neste trabalho para que se alcance uma educação linguística antirracista, que, por sua vez, contribui para que se estabeleçam relações afetivas positivas com a língua estrangeira.Abstract in English:
ABSTRACT This work presents the experience of a workshop on Brazilian indigenous languages, held in the context of an English course offered at a public university. These data are part of research on affect and English teaching. Therefore, one sought to identify and analyze the affective impacts that this experience produced on students, based on their textual productions about the workshop. It is understood that the relationships established between subjects and objects of knowledge depend, fundamentally, on the concrete mediation practices developed by mediating agents, which have both affective and cognitive implications (LEITE, 2018). A discursive view of language is assumed (BAKHTIN, 1929) and it is argued that the teaching and learning of the English language has a formative character and must consider the dialectical nature of the constitution of the subject, language and culture, (ROCHA, 2012). The data indicate the English class as a rich possibility for the discussion of topics on culture, identity and discourse. With the experience described in this work - the discussion about Brazilian indigenous languages, about the history of indigenous peoples and their struggle to preserve their languages - the students had the opportunity to reflect on their own language and culture and on their English learning process. The data analysis shows that the implications of this experience are not only of a cognitive, but also affective, which can influence the relationships that are established between students and the English language, in addition to enabling critical learning. It is argued that language teaching should deal with themes such as the one described in this work in order to achieve anti-racist linguistic education, which, in turn, contributes to establishing positive affective relationships with the foreign language.Abstract in Portuguese:
RESUMO Documentos oficiais relacionados à Lei 10639/03 dispõem orientações gerais para sua implementação nas instituições de ensino superior. Porém os cursos de formação de professores de inglês ainda carecem de fundamentos específicos e práticos para a abordagem do conteúdo da Lei no ensino deste idioma. Isso significa que muitos/as professores/as de inglês em exercício não se apropriaram de conhecimentos teórico-metodológicos para trabalharem questões raciais em suas aulas (FERREIRA, 2006). Este artigo consta da descrição de conteúdos, metodologia e teorizações derivadas das aulas de um curso de extensão sobre as questões étnico-raciais e culturas de matriz africana no ensino de inglês. Neste curso, estiveram envolvidos 8 professores/as de inglês atuantes na educação básica e superior de Salvador (BA), e teve a duração de 45h. Gradativamente, como uma contingência do grupo, parte das aulas voltou-se para o compartilhamento de narrativas de discriminação. O evento levou-me a constatação da importância da fala como mecanismo de consolação do sofrimento, assim como insumo fundamental para o redimensionamento das identidades sociais raciais dos/as docentes. Instaurou-se, assim, o momento healing storytelling como parte metodologicamente necessária desta formação. A experiência não só ofereceu base teórica para os/as professores/as abordarem as questões sociais, históricas e culturais referentes ao negro quanto aguçou sua percepção para eventos cotidianos de racismo que já haviam assistido, escutado ou vivenciado dentro e fora da sala de aula. A identidade social racial do/a sujeito/a professor/a parece determinante da forma com a qual ele/ela compreende as questões étnico-raciais e de como se posicionam diante desses temas.Abstract in English:
ABSTRACT Official documents related to Law 10.639/03 provide general guidelines for its implementation in higher education institutions. However, English teacher training courses still lack specific and practical foundations to address the law content in English teaching. It means that many English teachers do not use theoretical and methodological knowledge to work on racial issues in their classes (FERREIRA, 2006). This article shows the description of contents, methodology, and theories derived from a university extension project on ethnic-racial issues and African cultures in English teaching. The project involved 9 English teachers who work in elementary and higher education in Salvador (BA) and had a course load of 45 hours. Gradually, since the group demanded, part of the classes turned to be for sharing narratives of discrimination. The event made me realize the importance of speech as a mechanism to comfort the suffering, in addition to being a fundamental input for teachers recreating their social identity of race. Thus, we set a time for the healing storytelling as a methodologically necessary part of this training. The experience not only offered a theoretical basis for teachers to address social, historical, and cultural issues related to blacks but also sharpened their perception of the daily events of racism that they had already seen, heard, or experienced inside and outside the classroom. Teacher’s social identity of race seems to be decisive for them to understand ethnic-racial issues and taking a position on these themes.Abstract in Portuguese:
RESUMO Lócus de enunciação e lugar de fala parecem conceitos primos, mas são produtos de tendências de pensamento distintas, como é o caso dos estudos subalternos (SPIVAK, 1987), a Teoria Racial Crítica (LADSON-BILLINGS e TATE, 1995), os estudos de feministas negras norte-americanas (DAVIS, 1983; CRENSHAW, 1989; HILL COLLINS, 1990), os estudos chicanos (ANZALDUA, 1987), decoloniais (MIGNOLO, 2000), entre outros. Neste trabalho vamos navegar entre os sentidos de lócus de enunciação (MIGNOLO, 2000) e lugar de fala (RIBEIRO, 2017) para compreender como a linguagem constrói a racialização e naturaliza marcado e não-marcado por meio dela. Para isso, vou examinar ambos os conceitos, lugar de fala e lócus de enunciação, a partir de suas delimitações históricas, as similaridades e diferenças entre si, bem como pontos de encontro teórico. Para finalizar, vou propor dispositivos como trazer o corpo de volta, roubado pela colonialidade, e marcar o não-marcado, como forma de ligar o lugar de fala ao lócus de enunciação.Abstract in English:
ABSTRACT Locus of enunciation and locus of speech seem to be similar concepts, but they result from different theoretical trends.It is the case of subaltern studies (SPIVAK, 1987), Critical Racial Theory (LADSON-BILLINGS and TATE, 1995), North American black feminism (DAVIS, 1983; CRENSHAW, 1989; HILL COLLINS, 1990), Chicano studies (ANZALDUA, 1987), decolonial studies (MIGNOLO, 2000), among others. In this work we will navigate between the meanings of locus of enunciation (MIGNOLO, 2000) and locus of speech (RIBEIRO, 2017) to understand how language builds racialization and naturalizes marked and unmarked personhood. In doing this, I will examine both concepts, locus of speech and locus of enunciation, on following their historical boundaries, like their similarities and differences, as well as a theoretical point of encounter they have in common. Finally, I will advocate for bringing our body back stolen by coloniality, and marking the unmarked, as a way of connecting the locus of speech to the locus of enunciation.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este trabalho tem como objetivo analisar a naturalização de um determinado discurso de virilidade masculina negra em contos homoeróticos publicados na Internet. O referencial teórico abarca a problematização da questão racial (BELL HOOKS, 1995; FREITAS, 2011; FANON, 2008 MBEMBE 2018; WIEVIORKA, 2018), da perspectiva da noção de discurso (FOUCAULT, 2012; MAINGUENEAU, 2010) e de construções de sentido de virilidade e seus efeitos ao longo da História (TAMAGNE, 2012; THUILLIER, 2012). Metodologicamente, este estudo se enquadra em um paradigma de pesquisa qualitativo-interpretativista. Para geração dos dados, o trabalho registra a análise dos 10 contos gays mais votados pelos leitores do portal “Conto Erótico”, em cujos títulos há a menção do termo “negão”, a fim de identificar como são apresentados caracteres físicos e performances sexuais de homens negros descritos como bons amantes. Os resultados sugerem que essa fixação identitária sofrida por esses homens acaba reforçando o racismo estrutural, que, no Brasil, vem sendo enfatizado desde o estabelecimento das relações hierárquicas entre colonizadores europeus brancos e escravos africanos negros no decurso de séculos de escravidão oficial. Isso ainda hoje constrói um efeito de sentido objetal sobre o negro, posicionando-o como objeto de desejo na teia imaginária.Abstract in English:
ABSTRACT This paper aims to address the naturalisation of black male virility discourse in homoerotic short stories published online. The theoretical framework includes the issue of race (BELL HOOKS, 1995; FREITAS, 2011; FANON, 2008 MBEMBE 2018; WIEVIORKA, 2018), a discourse-oriented perspective (FOUCAULT, 2002; 2012; MAINGUENEAU, 2010), the concept of virility as well as its effects of meaning throughout History (TAMAGNE, 2012; THUILLIER, 2012). From a methodological standpoint, this study endorses a qualitative-interpretive approach. Data were gathered from the ten most voted gay short stories available in the Conto Erótico [Erotic Short Story] website, the titles of which include the term negão [big, black man], so as to verify in which ways the physical traits and sexual performances of black men described as good lovers are conveyed. Results suggest that such a portrayal ultimately reinforces structural racism in Brazil, which can be traced back to the establishment of hierarchical relations between white European colonisers and black African slaves over centuries of official slavery. Up to this day, such relations help to build an objectified effect of meaning around black men which portrays them as objects of desire in the social imaginary.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo discute teoricamente intersecções entre noções de raça e língua em sociedades racializadas devido ao violento processo de colonização europeia nas Américas, como o Brasil. Essa racialização subalterniza corpos em detrimento de outros considerados universais e não racializados: homem, branco, europeu, heterossexual. Contudo, considero aqui que todos os corpos são racializados, pois este é um marcador de diferença que gera desigualdades sociais. Partindo da perspectiva decolonial (MIGNOLO, 2003; LUGONES, 2014), que destaca a importância de considerar a diferença colonial como espaço físico e imaginário onde emerge e atua a colonialidade do poder, a exposição será sobre os conceitos de ideologias linguísticas (BAUMAN; BRIGGS, 2000; BLOMMAERT; VERSCHUEREN, 1998; KROSKRITY, 2004; IRVINE, 1989), e como tais ideologias são mobilizadas para justificar hierarquias raciais impostas na sociedade (PINTO, 2014; 2018; ROSA; FLORES, 2017; ROSA, 2019; NASCIMENTO, 2019), atendendo a um projeto de nação colonial hegemônico, advindo da modernidade, centrado na tríade: uma nação, um povo, uma língua. Tal projeto moderno colonial nega a existência de outras cosmologias e ontologias, como um mecanismo de controle dos corpos. Finalmente, apresento estudos que partem do pensamento liminar, no sentido atribuído por Mignolo (2003), indicando saídas contra-hegemônicas e processos de contra colonização, conforme hooks (2008); Bispo dos Santos (2015) e outras/os que partem desse lugar historicamente subalternizado para desestabilizar a tradição colonial acadêmica. Assim, farei uma reflexão sobre a importância da produção do conhecimento gerado por acadêmicas/os indígenas e quilombolas visando à retomada de suas histórias, lutando contra desigualdades que têm sido justificadas pela história única (ADICHIE, 2019).Abstract in English:
ABSTRACT This paper makes a theoretical discussion about the intersections between notions of race and language in racialized societies because of the violent process of european colonization in the Americas, such as Brazil. This racialization subordinates bodies to the detriment of others considered universal and not racialized: white man, european, heterosexual. However, I consider here that all bodies are racialized, as this is a mark of difference that generates social inequalities. Starting from the decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; LUGONES, 2014), which highlights the importance of considering the colonial difference as a physical and imaginary space where the coloniality of power emerges and operates, the exhibition will focus on the concepts of linguistic ideologies (BAUMAN; BRIGGS, 2000; BLOMMAERT; VERSCHUEREN, 1998; KROSKRITY, 2004; IRVINE, 1989) and how such ideologies are mobilized to justify racial hierarchies imposed on society (PINTO, 2014; 2018; ROSA; FLORES, 2017; ROSA, 2019; NASCIMENTO, 2019), serving a hegemonic colonial nation project, arising from modernity, centered on the triad: one nation, one people, one language. Such a modern colonial project denies the existence of other cosmologies and ontologies, as a mechanism for controlling bodies. Finally, I present studies that start from border thinking, in the Mignolo (2003) sense, indicating counter-hegemonic solutions and processes of counter colonization, according to hooks (2008); Bispo dos Santos (2015) and others who leave this historically subordinate place to destabilize the academic colonial tradition. Thereby, I will think about the importance of knowledge production generated by academic indigenous and quilombolas aiming at the resumption of their stories, fighting against inequalities that have been justified by the single story (ADICHIE, 2019).Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo objetiva discutir a expressão “disputar a ‘nega’” - que integra o universo cultural de muitas regiões do Brasil e constitui práticas sociais em contextos de competição em jogos diversos - na perspectiva dos estudos de gênero, discurso, raça e classe social. Para tanto, nos aportamos teoricamente em autoras e autores que problematizam as relações de gênero de forma interseccional, destacando outras dimensões que perpassam essa categoria, tais como raça, classe, sexualidade, etnia etc. São trazidos à cena teórica os estudos de Angela Davis (2016) e Heleieth Saffioti (2013) sobre gênero, raça e classe e os apontamentos de Norman Fairclough (1998; 2001; 2003) sobre discurso, dentre outros. Intentamos, com isso, usando como ferramenta de análise os princípios da Análise de Discurso Crítica - ADC (FAIRCLOUGH, 2001, 2003; VIEIRA; RESENDE, 2016; MAGALHÃES, 2000), descortinar os discursos ideológicos que subjazem à expressão “disputar a ‘nega’”, bem como compreender sua raiz cultural e histórica, haja vista que a pessoa que é objeto da disputa é uma mulher negra cujo corpo é oferecido como prêmio ao vencedor, sendo, assim, objetificado, subalternizado e instrumentalizado, seguindo a lógica de uma sociedade patriarcal em que o corpo da mulher, e da mulher negra em especial, é usado primordial e essencialmente para servir ao homem em suas necessidades físicas e emocionais. Neste estudo, nos pautamos na concepção butleriana de gênero, por concordarmos que a constituição dessa categoria se dá mediante os confrontos culturais e sociais reiterados cotidianamente pelas práticas discursivas. Em outras palavras, trata-se da preponderância do discurso na constituição dos sujeitos, dado que nos constituímos a partir da outra, do outro. Ao propormos o estudo da expressão em ênfase, na perspectiva da análise interseccional (SCOTT, 1994; BUTLER, 2016; DAVIS, 2016), percebemos que a interseccionalidade de gênero, permeada por outros marcadores sociais, evidencia a subalternização feminina, visto que a categoria mulher, sobretudo a negra e pobre, permanece, ainda nos dias atuais, em condição de objetificação, marginalização e subalternização na sociedade.Abstract in English:
ABSTRACT This article aims to discuss the expression ‘dispute the nega’ - which is part of the cultural universe of many regions of Brazil and constitutes social practices in contexts of competition in different games - from the perspective of studies of gender, discourse, race and social class. For this purpose, we theoretically focus on authors who problematize gender relations in an intersectional perspective, highlighting other dimensions that permeate this category, such as race, class, sexuality, ethnicity, etc. The studies of Angela Davis (2016) and Heleieth Saffioti (2013) on gender, race and class, and Norman Fairclough’s (1998; 2001; 2003) works on discourse, among others, are brought to the theoretical scene. We intend, with this, using as a tool of analysis the principles of Critical Discourse Analysis - ADC (FAIRCLOUGH, 2001, 2003; VIEIRA; RESENDE, 2016; MAGALHÃES, 2000), to unveil the ideological discourses that underlie the expression ‘dispute the nega’, as well as understand its cultural and historical roots, once the person who is the object of the dispute is a black woman whose body is offered as a prize to the winner, thus being objectified, subordinated and instrumentalized, following the logic of a patriarchal society in which the woman’s body, and the black woman’s in particular, is used primarily and essentially to serve men in their physical and emotional needs. In this study, we are guided by the butlerian conception of gender, as we agree that the constitution of this category occurs through cultural and social confrontations reiterated daily by discursive practices. In other words, it is about the preponderance of the discourse in the constitution of the subjects, given that we are constituted from the other. When proposing the study of expression in emphasis in the perspective of intersectional analysis (SCOTT, 1994; BUTLER, 2016; DAVIS, 2016) we realize that the intersectionality of gender permeated by other social markers puts on evidence female subordination, since the category woman, especially the black and poor, remains, even today, in a condition of objectification, marginalization and subordination in society.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo, elaborado a partir de uma pesquisa qualitativa, consiste em apresentar algumas reflexões suscitadas a partir da relação entre escolarização e tradição como contribuintes para o fortalecimento da identidade étnico-cultural dos indígenas Potiguara em uma escola estadual de ensino fundamental e médio da Paraíba-Brasil, traduzidas na experiência do fazer pedagógico intercultural. Nesse contexto, infelizmente, há professores que se deparam com a falta de instrumentos pedagógicos e práticos para o desenvolvimento de estratégias no sentido de melhor exercerem a interculturalidade indígena. Sendo assim, por meio deste trabalho, é possível compreender o processo histórico para se garantir uma educação escolar indígena intercultural, específica e diferenciada para o povo indígena Potiguara da Paraíba, a qual é hoje assegurada por lei, orientada para atender as situações concretas da realidade indígena, tendo como finalidade a autonomia, a sustentabilidade, a política, a economia, a gestão territorial e cultural dos Potiguaras da Paraíba. Inclusive compreender a importância da educação escolar indígena para esse povo, em particular para sua juventude, como possibilidade de um futuro mais promissor. O desenvolvimento deste espaço no ambiente escolar não se limita às teorias e às metodologias de inclusão, mas se perpetua como caminho para novas reflexões sobre a escola intercultural indígenadeeparaestudantes (não) indígenas por práticas emancipatórias de indivíduos que se querem partícipes socialmente.Abstract in English:
ABSTRACT This article, elaborated from a qualitative research, consists of presenting some reflections raised from the relationship between schooling and tradition, as contributions to the strengthening of the ethnic-cultural identity of the potential indigenous in a local elementary and high schools in Paraíba/Brazil, translated into the experience of doing intercultural teaching. Unfortunately, there are teachers who are preparing for the lack of pedagogical and practical instruments in the development of strategies to improve the performance of indigenous interculturality. Therefore, through this work, it is possible to understand the historical process to guarantee an intercultural, specific and differentiated indigenous school education for the indigenous Potiguara people of Paraíba, which today is guaranteed by law, oriented to meet concrete situations of the indigenous reality, possessing the capacity for autonomy, political and economic sustainability, territorial management and culture of indigenous Potiguara of Paraíba, and understanding the importance of indigenous school education for these people, particularly for their youth, as the possibility of a more promising future, the development of this space in the environment school is not limited to theories and methodologies of inclusion, but is perpetuated as the path for new reflections on an indigenous intercultural school and for (non) indigenous students through emancipatory practices of individuals who identify themselves socially participants.Abstract in Portuguese:
RESUMO O pensamento moderno ocidental se constitui em um sistema de distinções visíveis e invisíveis de separação social, cultural e epistêmica. São linhas abissais (SANTOS, 2007) que determinam categorizações hegemônicas de sujeito, raça, língua e conhecimento, as quais posicionam, do lado superior da linha, um ideal de homem moderno e, do lado inferior, formas subalternas e silenciadas de ser e estar no mundo. Com o objetivo de problematizar como o aluno negro migrante sofre com os efeitos das divisões abissais no espaço universitário e produz uma resposta a essas categorizações estabelecidas no contexto, neste trabalho, trago os relatos de um estudante haitiano, graduando em uma universidade pública brasileira. Jean, aprovado no curso de Bacharelado em Geografia, por meio de uma política de inclusão de migrantes refugiados e portadores de visto humanitário no ensino superior, narrou algumas experiências vividas no seu primeiro semestre da graduação. A partir de suas narrativas, recorro a uma perspectiva de Linguística Aplicada Crítica (MOITA LOPES; FABRÍCIO, 2019; PENNYCOOK, 2001; 2006) para tecer reflexões sobre linguagem, racialidade e decolonialidade, com base em estudos de Almeida (2019), Anya (2017), Carneiro (2005); Gomes (2005), Fanon (2008), Nascimento (2019) e Santos (2007). Discuto ainda como o conceito de raça, construído social, histórica, cultural e discursivamente (GOMES, 2005) e a racialização das identidades (ANYA, 2017) reproduzem linhas abissais em diferentes segmentos da vida do estudante no espaço universitário e delimitam divisões coloniais de fala e silenciamento, legitimidade e exclusão.Abstract in English:
ABSTRACT Modern western thinking is a system of visible and invisible distinctions of social, cultural, and epistemic separation. These are abyssal lines (SANTOS, 2007) that determine hegemonic categorizations of subject, race, language, and knowledge, which position, on the upper side of the line, an ideal of modern man and, on the lower side, subordinate, and silent ways of being in the world. To problematize how the black migrant student suffers from the effects of the abyssal divisions in the university and produces a response to these categorizations established in the context, I bring narratives of a Haitian graduation student from a Brazilian public university. Jean, who was approved to study in the Geography Bachelor course through a special selection process for refugee students in higher education, narrated some experiences lived during his first semester in graduation. Based on his narratives, I resort to a Critical Applied Linguistics perspective (MOITA LOPES; FABRÍCIO, 2019; PENNYCOOK, 2001; 2006) to discuss reflections on language, raciality and decoloniality, based on Almeida (2019), Anya (2017), Carneiro (2005), Gomes (2005), Fanon (2008), Nascimento (2019) and Santos (2007). I also discuss how the concept of race, socially, historically, culturally and discursively constructed (GOMES, 2005) and the racialization of identities (ANYA, 2017) reproduce abysmal lines in different segments of the student’s life in the university, and define colonial divisions of speech and silence, legitimacy and exclusion.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo objetiva investigar os possíveis efeitos das ações de um projeto de extensão no desenvolvimento da consciência crítica (FREIRE, 2005), em especial no que diz respeito a questões de gênero e raça. Mais especificamente, o estudo tem como foco principal as atividades de leitura realizadas por uma equipe multidisciplinar com mulheres em privação de liberdade, que incluíram a apresentação e discussão de três obras de escritoras negras: Olhos D’Água (Conceição Evaristo), Quarto de Despejo (Carolina Maria de Jesus), e Heroínas Negras Brasileiras em 15 cordéis (Jarid Arraes). Neste estudo, investigamos o diário reflexivo de uma das discentes extensionistas da equipe executora bem como os questionários com as percepções das mediadoras do projeto - professoras, técnicas administrativas e discentes - acerca das obras de autoras mulheres negras selecionadas e das atividades propostas a partir delas. A partir da visão das mediadoras do projeto, destaca-se não apenas o papel da literatura na reflexão acerca de questões de gênero, classe e raça, mas também a importância de que as atividades considerem as subjetividades de todos os sujeitos deste processo para que o diálogo crítico ocorra em uma atmosfera segura e acolhedora. Por fim, as percepções apontam a relevância de atividades culturais e literárias no processo de humanização - tanto da equipe proponente quanto das mulheres em privação de liberdade -, evidenciando a importância de políticas públicas que compreendam a arte e a cultura enquanto direito humano no contexto de privação de liberdade.Abstract in English:
ABSTRACT This article aims at investigating the possible effects of an outreach project in the process of critical consciousness development (FREIRE, 2005), especially in relation to gender and race issues. More specifically, the study focuses on the reading activities designed by a multidisciplinary team for freedom-deprived women, which included the presentation and discussion of three books written by black women: Olhos D’Água (Conceição Evaristo), Quarto de Despejo (Carolina Maria de Jesus), and Heroínas Negras Brasileiras em 15 cordéis (Jarid Arraes). To do so, we investigate the reflexive diary of one of the students who is part of the multidisciplinary team as well as the questionnaires containing the perceptions of the project mediators - teachers, administrative technicians in education and undergraduate students - regarding their experience of reading the selected books and of participating in and mediating the proposed activities. The views of the project mediators highlight not only the role of literature in promoting reflection regarding gender, class and race, but also the importance of taking into consideration the subjectivities of those involved in the process so that critical dialogue may happen in a safe and welcoming environment. At last, perceptions point out the relevance of cultural and literary activities in the process of humanization - of both mediators and incarcerated women -, showing thus the importance of public policies that conceive art and culture as human rights in the context of freedom deprivation.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo apresenta uma análise descritiva das listas de revistas do SCOPUS e do Web of Science (WoS), a fim de ilustrar e avaliar criticamente a presença atual de revistas latino-americanas incluídas nesses bancos de dados e seus idiomas de trabalho para publicação. As últimas listas de revistas divulgadas pelos dois bancos de dados em março de 2020 foram analisadas em termos de idioma e país de publicação. Os resultados mostram que o Brasil emerge claramente como líder regional, especialmente no Science Citation Index Expanded e em Emerging Sources Citation Index do WoS. No entanto, esse predomínio de revistas brasileiras não implica uma relevância correspondente da língua portuguesa. O espanhol é o idioma predominante nas principais revistas latino-americanas, especialmente nas ciências sociais e humanas, enquanto as revistas identificadas como multilíngues tendem a associar espanhol ou português ao inglês. A combinação de espanhol e português é significativamente menor. Isso exige uma revisão crítica do estado do campo científico-editorial latino-americano como um mercado linguístico, além de questionar ainda mais o papel do inglês como língua franca da academia.Abstract in English:
ABSTRACT This paper presents a descriptive analysis of SCOPUS’ and Web of Science’s journal lists, in order to illustrate and critically assess the current presence of Latin American journals included in these mainstream databases and their working languages for publication. The latest lists of journals released by both databases as of March 2020 were analyzed in terms of journal language and country of publication. Results show Brazil clearly emerges as the regional leader, especially in WoS’ Science Citation Index Expanded and Emerging Sources Citation Index. However, this predominance of Brazilian journals does not entail a corresponding relevance of the Portuguese language. Spanish is the predominant language in mainstream Latin American journals, especially in the Social Sciences and Humanities, while journals identified as multilingual tend to associate either Spanish or Portuguese with English. The combination of Spanish and Portuguese is significantly smaller. This calls for a critical revision of the state of the Latin American scientific-editorial field as a linguistic market, as well as for further questioning the role of English as the lingua franca of academia.Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste trabalho, estudam-se as restrições impostas por uma propriedade contextual do gênero debate eleitoral (a saber, a reciprocidade parcial e controlada entre os interlocutores) sobre a tarefa dos candidatos de produzirem intervenções que possam ser avaliadas como completas. Adotando como arcabouço teórico a abordagem genebrina de análise do discurso (ou Escola de Genebra) e analisando o último debate eleitoral da campanha presidencial de 2014, debate cujos adversários foram Dilma Rousseff (PT) e Aécio Neves (PSDB), obtivemos os seguintes resultados: i) ao elaborarem perguntas, os candidatos as antecipam por uma intervenção preparatória funcional e estruturalmente complexa; ii) os candidatos elaboram as intervenções reativas (respostas, réplicas e tréplicas) por etapas que se ligam a informações oriundas da intervenção previamente produzida pelo adversário e/ou por integrante da plateia (eleitor) convidado a perguntar; iii) na construção de cada intervenção reativa, os candidatos podem ou coordenar essas mesmas etapas, ou as articular por subordinação; iv) em cada uma dessas etapas, os candidatos empregam segmentos de discurso que representam tanto a fala do adversário, quanto a fala do integrante da plateia convidado a perguntar.Abstract in English:
ABSTRACT In this paper, the objective is to study the constraints imposed by a contextual property of the electoral debate (namely, the partial and controlled reciprocity between the interlocutors) about the task of producing interventions that can be evaluated as complete. Adopting the Geneva Model of discourse analysis as theoretical framework and analyzing the last electoral debate of the presidential campaign that took place in 2014, a debate whose opponents were Dilma Rousseff (PT) and Aécio Neves (PSDB), we obtained the following results: i) in the intervention in which the candidates ask the question, it is anticipated by a functionally and structurally complex preparatory intervention; ii) reactive interventions (responses and replies) are formed by steps that are linked to information from the intervention previously produced by the opponent and/or audience member (voter) invited to ask; iii) in the construction of each reactive intervention, these steps can be coordinated or articulated by subordination; iv) in each of these steps, there may be discourse segments representing both the speech of the opponent and the speech of the audience member invited to ask.Abstract in Portuguese:
RESUMO O português surgiu há 50 anos como curso na Universidade de Oslo (Noruega), por ser um canal importante de cultura, a fim de completar o ensino e a pesquisa romanísticos, e por razões práticas na esfera da indústria e dos negócios. De facto, a iniciativa partiu do último setor, embora preparada por um romanista. Com o tempo, o português tornou-se um curso como os outros. Contudo, com a mudança da ideologia da universidade e uma reorganização administrativa, os ideais académicos foram relegados a segundo plano. Também as considerações sociais e políticas foram negligenciadas. Cada vez menos recursos foram sendo atribuídos ao português, e a consequente baixa inevitável da procura por parte dos estudantes legitimou uma redução drástica do curso, testemunhando o desaparecimento do verdadeiro interesse pelos países e culturas lusófonos, não só da parte dos gestores académicos e da indústria, mas também do atual governo norueguês.Abstract in English:
ABSTRACT Portuguese was adopted as a subject at the University of Oslo (Norway) more than 50 years ago as an important channel for culture, because of its place in Romance studies, as well as for practical reasons. In fact, the initiative came from the private sector, although the ground had been prepared by a Romance philologist for many years already. Over time, Portuguese became a subject just like any other. However, with the change of university ideology and the implementation of a new administrative model, academic ideals lost in importance and social and political considerations were neglected as well. Less resources were allocated to Portuguese, and an inevitable decline in the number of new students served as a justification for a drastic reduction of the subject, which, in turn, can only be seen as a lack of true interest in the Portuguese-speaking countries as far as the university’s leadership and the managers of the private sector are concerned, but even the present Norwegian government.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo analisa as influências de representações ou de mitos acerca do que é ser professor nas (auto)percepções de licenciandos “nativos digitais” frente às práticas envolvendo o smartphone por eles realizadas. Dessa forma, partimos da discussão acerca de como se entende as identidades na pós-modernidade, situando-a na área de formação docente. Para este artigo, apresentamos um recorte de uma pesquisa qualitativa de base etnográfica que foi desenvolvida no contexto de estágio supervisionado de língua inglesa, em que se buscou utilizar o smartphone. Foi possível observar como determinados mitos ou representações do que é ser professor podem causar angústia e culpa em alguns licenciandos devido a (im)posição de uma identidade docente que se tem como norma.Abstract in English:
ABSTRACT This article analyses the influences of representations or myths about what it is to be a teacher in the (self)perceptions of “digital native” teacher trainees in the face of practices using the smartphone performed by them. Thus, it is discussed ways of understanding identities in post-modernity, placing it in the teacher education field. For this article, it is presented an excerpt from an ethnographic qualitative research that was developed in the context of an English teaching supervised internship, in which it was tried to use the smartphone. It was possible to observe how certain myths or representations of what it is to be a teacher may cause anguish and guilt in some teacher trainees due to the (im)position of a teacher identity considered to be the norm.Abstract in French:
RÉSUMÉ Cette étude vise à examiner l'approche d'intercompréhension (AI) comme une occasion de promouvoir la langue française dans le contexte de l'internationalisation des universités brésiliennes, compte tenu des réformes récentes en matière d'éducation (en général) et d'enseignement des langues (en particulier) qui entravent l'enseignement, l'apprentissage et l'utilisation de langues autres que l'anglais au Brésil. À cette fin, l'auteur a effectué une recherche bibliographique pour identifier les rapports entre les études de langues étrangères et internationalisation, ainsi qu'une recherche documentaire pour identifier les textes relatifs aux réformes éducatives et politiques linguistiques au Brésil qui affectent l'utilisation du français. Il est conclu que des approches innovantes telles que l'AI sont nécessaires pour promouvoir l'enseignement du français (et d'autres langues) en milieu universitaire, avec le support des technologies de l'information et de la communication (TICs), en faveur d'un enseignement supérieur plus diversifié et multilingue.Abstract in English:
ABSTRACT This study aimed at discussing the Intercomprehension Approach (IA) as an opportunity to promote the French language in the context of internationalization of Brazilian universities, considering recent reforms in education (in general) and in language teaching (in particular) which hinder the teaching, learning and use of languages which are not English, in Brazil. In order to achieve this goal, the author used bibliographic research to find studies on foreign languages and internationalization, as well as documental research to find texts related to educational reforms and language policies in Brazil, which influence the use of French. One concludes that innovative approaches are necessary, such as IA, to promote the teaching of French (and other languages) in university settings, with the support of information and communication technologies (ICTs), in order to promote a more diversified and multilingual higher education.Abstract in Portuguese:
RESUMO Valendo-nos de pressupostos pós-estruturalistas e dos letramentos queer, em especial da pedagogia da pergunta proposta por Nelson (1999), nosso objetivo, neste artigo, é mostrar como repertórios sobre diversas esferas da vida social podem ser abordados democraticamente na educação linguística, propiciando a mobilização de significados plurais e contraditórios, bem como a articulação de resistências democráticas em sala de aula. Para tanto, revisitamos repertórios e performances de gênero e sexualidade discutidos na dissertação de mestrado de Hoelzle (2016), fazendo uma reentextualização do material empírico gerado pela autora e uma discussão em que defendemos a pedagogia da pergunta, que é habilmente desenvolvida por ela, embora esse não seja um construto praxiológico da sua pesquisa. A escolha desses dois temas de discussão, gênero e sexualidade, é providencial no contexto brasileiro, já que ambos atravessam uma parte considerável dos repertórios mobilizados e das medidas tomadas pelo atual governo para restringir a construção de sentidos críticos nos contextos educacionais. Nos seis eventos comunicativos, a pedagogia da pergunta é sempre marcada pelo conflito, advindo de diferentes historicidades e performances socioidentitárias das pessoas envolvidas nos eventos comunicativos. Assim, concluímos argumentando que, pelo fato de a linguagem permitir a produção de significados múltiplos e alternativos sobre a vida social, não podemos deixar de construir, nos contextos de educação linguística, sentidos que possibilitem a construção de enquadres mais democráticos. Essa construção é nosso “gosto de sol” que resiste na boca da noite.Abstract in English:
ABSTRACT Drawing on assumptions from post-structuralism and queer literacies, especially the “pedagogy of inquiry” proposed by Nelson (1999), our aim, in this article, is to show how repertoires about different spheres of social life can be approached democratically in language education, allowing the mobilization of plural and contradictory meanings, as well as the articulation of democratic resistances in the classroom. To this end, we revisit repertoires and performances of gender and sexuality discussed in Hoelzle’s master’s dissertation (2016), reentextualizing the empirical material generated by the author and making a discussion in which we defend the pedagogy of inquiry, which is very well constructed by her, although this is not a praxiological construct of her study. The choice of the two topics for discussion, gender and sexuality, is providential in the Brazilian context, since both of them cross a considerable part of repertoires mobilized and measures taken by the current government to restrict the construction of critical meanings in educational contexts. In the six communicative events, the pedagogy of inquiry is always marked by conflict, arising from different historicities and socio-identity performances of the people involved in the communicative events. Thus, we conclude by arguing that, because language allows the production of multiple and alternative meanings about social life, we cannot fail to build, in the contexts of linguistic education, meanings that enable the construction of more democratic frames. This construction is our “ray of sun” that resists as night falls.Abstract in Portuguese:
RESUMO A reflexão desenvolvida ao longo do artigo procura desvendar relações de poder que, discursivamente, estão presentes e causam efeitos de dominação, no confronto entre a avaliação escolar aplicada por um professor de disciplina do currículo escolar, desde a educação básica ao ensino médio, e os exames de larga escala que geram os dados e índices do SAEB - Sistema de Avaliação da Educação Básica, e o Programa Internacional de Avaliação de Estudantes - PISA, por exemplo. Entre os efeitos discursivos estão propostas de condicionamento autoritário, de padronização cultural e do conhecimento impostas a estudantes da escrita da língua materna que estas avaliações exercem entre si e sobre a aprendizagem. Busca-se apoio teórico e filosófico na dialogia e teoria de gênero, no conceito de transdisciplinaridade desenvolvido na Linguística Aplicada, LA, na análise crítica do discurso, na pedagogia histórico-crítica, interativa e da libertação. Relata-se sobre um histórico das ideias pedagógicas e um contexto das instituições nacionais e internacionais que aplicam as avaliações e os exames de larga escala. Desenvolve-se uma análise ideológica sobre como os exames de larga escala interferem nas provas aplicadas pelo professor nas escolas. Mostra-se uma análise comparativa entre as avaliações escolares e as avaliações de larga escala como resposta às inquietações que surgiram ao longo da reflexão, com sugestão para uma educação humanizadora, de superação e transformação social.Abstract in English:
ABSTRACT The reflection developed throughout the article seeks to unravel the power relations that, discursively, are present and cause dominance effects, in the confrontation between the school evaluation applied by discipline teachers of the school curriculum, from basic education to high school, and the large-scale exams generated by the data and indices of the SAEB - Basic Education Assessment System, and the International Student Assessment Program - PISA, for example. Among the discursive effects are the proposals of authoritarian conditioning, cultural standardization and knowledge imposed on students who are in the process of learning to write in their mother tongue. We seek theoretical and philosophical support in Bakhtin’s theories of gender and dialogue, in the concept of transdisciplinarity developed in Applied Linguistics, LA, in critical discourse analysis, in historical-critical, interactive, critical and liberation pedagogy. It reports on a history of pedagogical ideas and a context of national and international institutions applying large-scale evaluations and examinations. An ideological analysis is developed of how large-scale examinations interfere with tests administered by teachers in schools. A comparative analysis between the evaluations in the classrooms and large-scale evaluations is shown in response to the concerns that arose during the reflection, with a suggestion of a humanizing education, of improvement and social transformation.Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste trabalho, problematizo o conceito de categoria gramatical, particularmente gênero, apontando suas limitações como categoria discreta das línguas, a partir de cosmovisões diversas, a fim de redimensionar sua pretensa universalidade. As categorias gramaticais conhecidas no mundo ocidentalizado são constituídas ontologicamente, perpetrando-se como pressuposto na análise linguística desde então. Sua estrutura baseada em um Ser ocidental não é questionada em toda a sua existência, domesticando a descrição das diversas línguas. Entretanto, a partir de estudos linguísticos tipológicos e antropológicos que levaram em consideração epistemologias e cosmogonias diversas, foi possível verificar uma discrepância entre a categoria linguística gênero em diferentes línguas. Essa imposição categorial na análise linguística mostra-se ainda mais violenta quando vista através das lentes decoloniais, que nos permitem delinear não apenas uma epistemologia racista e sexista nos contornos da gramática/linguística ocidental, mas também ao confrontarmos um modelo ontológico às diversas cosmovisões. Dessa forma, ofereço uma reflexão do conceito de gênero gramatical como categoria, a partir da descentralização do conhecimento e de uma topologia linguística do ser, visando o cotejo do conceito convencional de gênero, caro à tradição gramatical, e suas representações em algumas línguas não indo-europeias, destacando seu apagamento na formulação do conceito de universalidade gramatical.Abstract in English:
ABSTRACT In this paper I discuss the concept of grammatical category, particularly gender, pointing out its limitations as a descriptive category of languages, from distinct worldviews, to resize its alleged universality. Grammatical categories known in the Western world are ontological constructions, which carries themselves out as presuppositions in the linguistic analysis since. Their structure based on a Western Being is not doubted in their whole existence, taming the description of several languages. However, from typological and anthropological linguistic studies which considered diverse epistemologies and cosmogonies, it was possible to verify discrepancies on gender as a linguistic category among different languages and cultures. This categorial imposition in the linguistic analysis turned up more violent when seen through decolonial lenses, which allowed us to outline not only a racist and sexist epistemology on the Western grammatical/linguistic contours, but also on confronting an ontological model to diverse worldviews. Thus, I offer some thoughts on the concept of grammatical gender as a category, from the decentralization of knowledge and from a linguistic topology of the being, aiming at comparing the conventional concept of gender, dear to the grammar tradition, and its correspondent in some non-Indo-European languages, highlighting its erasure in formulating the concept of grammatical universality.Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste artigo, refletimos sobre a influência do livro didático (LD) na condução de atividades tradicionais de gramática na sala de aula e sobre a possibilidade do LD potencializar atividades relacionadas aos gêneros discursivos e ao eixo pedagógico análise linguística nas aulas de língua portuguesa. O objetivo geral do estudo é descrever e analisar como as atividades propostas no LD são dispostas e como podem estar relacionadas com alguns pressupostos das teorias linguísticas contemporâneas. Dessa forma, fundamentamos nosso trabalho apresentando as concepções de linguagem (BAKHTIN, 2009; CHOMSKY, 1957, entre outros), as teorias dos gêneros discursivos (BAKHTIN, 2011; FARACO, 2009) como, também, do ensino de análise linguística (FRANCHI, 2006; GERALDI, 1997, 2016). Pontuamos, ainda, alguns aspectos do uso do livro didático em sala de aula (CORACINI, 1999; LAJOLO, 1996) e, por fim, apresentamos o livro Projeto Teláris, utilizado neste trabalho. Para tanto, tendo como principal recurso o livro didático, realizamos uma pesquisa documental de cunho qualitativo (GIL, 2010; SILVA; MENEZES, 2005). Os dados coletados e analisados sugerem um mascaramento das atividades tradicionais, as quais são nomeadas com termos provenientes de teorias linguísticas contemporâneas, mas, em sua maioria, recaem no ensino explícito de gramática e, assim, se afastam das teorias dos gêneros do discurso e da análise linguística e direcionam o ensino do professor para um trabalho engessado e gramatiqueiro.Abstract in English:
ABSTRACT In this paper, we discuss the influence of textbooks on traditional grammar activities in classrooms, and the possibilities of using them to potentialize activities based on the perspective of the discourse genres on the teaching of linguistic analysis in Portuguese language classes. We mainly aim at describing and analyzing how activities proposed by the textbooks are arranged and how they are related to contemporary theories and assumptions. Thus, we based our work on the concepts of language (BAKHTIN, 2009; CHOMSKY, 1957; 2006, among others), the theories of discursive genres (BAKHTIN, 2011; FARACO, 2009) and the linguistic analysis teaching (FRANCHI, 2006; GERALDI, 1997). We also discuss some aspects of the use of textbook in classroom (CORACINI, 1999; LAJOLO, 1996) and, finally, we present the textbook Project Teláris, used in this study. Therefore, we conducted a qualitative documentary research (GIL, 2010; SILVA; MENEZES, 2005). The data collected and analyzed suggest a masking of traditional activities, which are named with terms from contemporary linguistic theories, but, for the most part, fall into the explicit teaching of grammar and thus move away from the theories of discourse genres and linguistic analysis and direct teaching to a plastered and grammatical work.Abstract in Portuguese:
RESUMO Considerando o impulso no desenvolvimento tecnológico e o fato de que a tradução automática tem sido amplamente utilizada tanto pela indústria como pelo meio acadêmico, este artigo descreve possibilidades de incorporação de um módulo de tradução automática em cursos de graduação em Tradução. A proposição didática que ora se apresenta busca fornecer aos estudantes de Tradução formas de identificação dos resultados gerais comumente exibidos por diferentes sistemas de tradução automática da atualidade. Por meio de uma abordagem de ensino baseada em tarefas, os alunos podem estimar as potencialidades e limitações da tradução automática, visando à utilização mais eficaz desta tecnologia.Abstract in English:
ABSTRACT Considering the boost in technological development, and that machine translation has been widely used by both industry and academia, the main goal of this paper is to describe possibilities for the incorporation of a basic machine translation module in a Translation program at university level. The didactic proposal herein presented aims at providing Translation students ways of identifying general output results different modern machine translation systems have in common. Through a task-based teaching approach, students may assess machine translation strengths and weaknesses in order to make better use of this technology.Abstract in Portuguese:
RESUMO As práticas discursivas na contemporaneidade constituem-se de relações dialógicas cada vez mais inter/multi/transculturais e multissemióticas devido aos processos de globalização e, sobretudo, pelos avanços das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC). Desse modo, emergem outros (multi)letramentos. No entanto, há ainda diversas lacunas que inviabilizam espaços de (multi)letramentos na educação formal do Brasil, entre elas a formação de professores. Nesse sentido, o objetivo desta pesquisa é avaliar em que medida o Projeto Político Curricular (PPC) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal do Acre (UFAC), campus Floresta, possibilita (ou não) aos discentes o desenvolvimento da curadoria de sentidos em (multi)letramentos digitais, de maneira crítica, ética e estética para a prática docente. Para isso, sob a ótica da Linguística Aplicada in/transdisciplinar (MOITA LOPES, 2006; ROJO, 2006), avaliamos sete excertos do PPC em foco, relacionados às TDIC. Por meio das análises, de cunho qualitativo, constatamos que a curadoria de sentidos em (multi)letramentos digitais está presente na política de formação de professores do referido curso de Letras, entretanto; as ementas das disciplinas relacionadas aos gêneros discursivos do campo acadêmico e do campo artístico-literário são incipientes às demandas das práticas discursivas emergentes.Abstract in English:
ABSTRACT Contemporary discursive practices are constituted by increasingly inter/multi/transcultural and multisemiotic dialogic relations due to the processes of globalization and, above all, by the advances in digital Information and Communication Technologies. In this context, other (multi) literacies emerge. On the other hand, there are still several gaps that preclude spaces for (multi)literacies in formal education in Brazil, including teacher education. In this sense, the aim of this research is to evaluate to what extent the “Curriculum” [Projeto Político Curricular - PPC] of the undergraduate course in English Language and Literature Teaching [Letras Inglês] at the Federal University of Acre [Universidade Federal do Acre - UFAC], campus Floresta, allows (or not) the development of sense “curation” in digital multiliteracies, in the critical, ethical, and aesthetic ways of English Language Teaching (ELT) practice. In order to do so, from the perspective of in/transdisciplinary Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006; ROJO, 2006), we evaluated seven excerpts of the PPC in focus, related to Digital Technologies. Through qualitative analysis, we found that the sense “curation” in digital multiliteracies is present in the teacher education policies of the mentioned course; however, summaries of disciplines related to speech genres from academic and artistic-literary fields are incipient to the demands of emerging discursive practices.Abstract in Portuguese:
RESUMO O presente artigo tem como objetivo estabelecer um diálogo epistemológico entre Paulo Freire e Edgar Morin, sob a perspectiva da Linguística Aplicada. Os aportes teóricos para a interlocução pretendida são a educação bancária e a emancipadora (FREIRE, 1992, 2002, 2005, 2007), a Epistemologia da Complexidade (MORIN, 1990, 1996, 2002, 2003, 2005, 2007, 2011, 2013), o entendimento de ato pedagógico (SANTOS, 2018) e a concepção de Linguística Aplicada na denominada modernidade recente (MOITA LOPES, 2006; FABRÍCIO, 2006 entre outros). A relevância dessa proposta está em levar linguistas aplicados, educadores e interessados nessas e em áreas afins a reflexões transdisciplinares que articulem a Pedagogia Crítica, a Epistemologia da Complexidade e a Linguística Aplicada.Abstract in English:
ABSTRACT The present article aims at establishing an epistemological dialogue between Paulo Freire and Edgar Morin, from the perspective of Applied Linguistics. The theoretical framework for the intended interlocution is the banking and the emancipatory education (FREIRE, 1992, 2002, 2005, 2007), the Epistemology of Complexity (MORIN, 1990, 1996, 2002, 2003, 2005, 2007, 2011, 2013), the understanding of the pedagogical act (SANTOS, 2018), and the conception of Applied Linguistics in the so- called recent modernity (MOITA LOPES, 2006, FABRÍCIO, 2006, among others). The relevance of this study is to bring applied linguists, educators and stakeholders in these and in related areas to transdisciplinar reflections that articulate Critical Pedagogy, the Epistemology of Complexity and Applied Linguistics.