Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Volume: 29, Issue: 112, Published: 2021
  • A Educação, a pandemia e a sociedade do cansaço EDITORIAL

    Dias, Érika
  • Education during and after the pandemics ARTICLE

    Gomes, Candido Alberto; Sá, Susana Oliveira e; Vázquez-Justo, Enrique; Costa-Lobo, Cristina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A Educação durante o período da pandemia da Covid-19 frequentemente recebeu tratamento improvisado e irrealista, por isso cumpre desde já planejar o período pós-pandêmico. Conforme a análise da literatura e da documentação, escancararam-se as fraturas sociais, inter e intranacionais existentes, detectadas pelas teorias. Além da Covid-19, geraram-se crises dentro da crise, como o empobrecimento e a violência. As perdas tendem a ser gerais, porém os menos favorecidos foram os mais prejudicados. Cumpre não repetir os erros nem restaurar o passado sem mudanças, pois as circunstâncias são outras. Além do déficit de aprendizagem, é preciso recuperar a Educação em suas diversas finalidades. Para tanto, cabe apoiar educadoras.es, estudantes e famílias, enfocando os menos privilegiados, com a participação das forças vivas da comunidade e da sociedade.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La Educación en esta pandemia ha sido frecuentemente objeto de políticas improvisadas e irrealistas. Esta es la grande razón para, en el presente, planear el periodo posterior. Además del Covid-19, otras crisis se desarrollaron, como el empobrecimiento y la violencia. En general, la población tiene pérdidas, pero los menos privilegiados suportan las más onerosas cargas. En adición al déficit de aprendizaje, es urgente recuperar la Educación en sus múltiples finalidades y objetivos. Así, es importante el apoyo a educadores, estudiantes y familias, con foco específico en los menos privilegiados, contando con la participación de las fuerzas sociales de la comunidad y la sociedad.

    Abstract in English:

    Abstract Education in the pandemic time often received an improvised and non-realistic treatment. This is a major reason for planning now the post-pandemic period. According to the literature and document analysis, social, international and intra-national fractures, detected by current theories, were largely exposed. Besides Covid-19, other crises developed, such as impoverishment and violence. In general, the population has had losses; however, the least privileged have been subject to a greater burden. Countries cannot repeat past mistakes or try to restore Education as it was before, since the circumstances are different. Furthermore, in addition to the learning deficit, it is urgent to recover Education in its multiple ends and goals. Therefore, it is important to support educators, students and families, with a specific focus on the underprivileged, counting on the participation of the social forces of community and society.
  • Intellectual production on Qualis Journals in the Education area: a dialogue with academic research (2008-2018) ARTIGO

    Carvalho, Eliane Souza de; Real, Giselle Cristina Martins

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este texto tem como objetivo apresentar a sistematização acerca do que o campo acadêmico da área de Educação retrata sobre a avaliação da produção intelectual concretizada no Qualis Periódicos. Justifica-se a escolha da temática em virtude de sua centralidade na política da Pós-Graduação brasileira, presente nos atuais sistemas de verificação. Trata-se de uma pesquisa do tipo estado do conhecimento, em que foram escolhidas como unidades de análise a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e o Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). A seleção resultou em 13 trabalhos, sendo 5 teses e 8 dissertações. Os dados indicam que o Programa Qualis não é um consenso entre pesquisadores, pois apresenta controvérsias: há aqueles que apontam que ele induz a um produtivismo que compromete a qualidade dos estudos; outros afirmam que ele contribui para a qualidade dos veículos de publicação e das investigações. Diante desse cenário, observa-se que a Capes promove alterações nos instrumentos de avaliação, buscando, a partir de uma lógica incremental e instrumental, qualificar e induzir a produção, inclusive internacionalizada.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este texto tiene como objetivo presentar la sistematización acerca de lo que retrata el campo académico de la Educación sobre la evaluación de la producción intelectual realizada en Qualis Periódicos. La elección del tema se justifica en virtud de su centralidad en la política de Postgrado brasileña, presente en los sistemas de verificación actuales. Se trata de una investigación del estado del conocimiento, en la que se eligieron como unidades de análisis la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD) y el Banco de Tesis y Disertaciones de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (Capes). La selección resultó en 13 trabajos, incluyendo 5 tesis y 8 disertaciones. Los datos indican que el Programa Qualis no es un consenso entre los investigadores, ya que presenta controversias: hay quienes señalan que induce un productivismo que compromete la calidad de los estudios; otros afirman que contribuye a la calidad de los vehículos e investigaciones editoriales. Ante este escenario, se observa que Capes promueve cambios en los instrumentos de evaluación, buscando, con base en una lógica incremental e instrumental, calificar e inducir la producción, incluida la internacionalización.

    Abstract in English:

    Abstract This text aims to present a systematization about what the academic field of Education portrays about the evaluation of the intellectual production concretized in Qualis Journals. The choice of the topic is justified because of its centrality in Brazilian postgraduate policy, present in the current evaluation systems adopted. This is a state-of-the-knowledge survey. The Digital Theses and Dissertations Library (BDTD) and the thesis and dissertations bank of Capes were chosen as units of analysis. The selection resulted in 13 productions, being 5 theses and 8 dissertations. The data indicate that the Qualis Program is not a consensus among the researchers presenting controversies. There are those who point out that the program induces a productivism that compromises the quality of research; and others, that the program contributes to the quality of the publication vehicles and the productions. Given this scenario, it is observed that Capes promotes changes in assessment instruments, seeking, based on incremental and instrumental logic, to qualify and induce production, including internationalization.
  • Effects of socioeconomic status on the use of written language: does it extend into Brazilian Higher Education? ARTICLE

    Beltrão, Kaizô Iwakami; Mandarino, Mônica; Megahós, Ricardo Servare; Pedrosa, Mônica Guerra Ferreira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Bourdieu e Passeron defenderam a tese de que a escola era o principal locus para legitimar e perpetuar as diferenças de classe. Isso é reforçado pelos múltiplos testes de proficiência utilizados para monitoramento de políticas públicas, que privilegiam o uso da linguagem formal como parte dos instrumentos e, portanto, penalizam os participantes com menor domínio da língua. Ajustamos dois modelos hierárquicos com os resultados do Enade nas notas de desempenho linguístico (português), usando como covariáveis, indicadores da condição socioeconômica e autonomia financeira dos alunos e valores médios dessas variáveis para as áreas de conhecimento. O desempenho linguístico é desagregado em três aspectos: textual, ortográfico e vocabulário/morfossintático. Mostramos que os grupos socioeconômicos mais afluentes apresentam maior proficiência no componente linguístico do Enade, mesmo controlando pela média do nível socioeconômico e da autonomia financeira dos alunos da área. O efeito socioeconômico não é tão forte quanto em níveis educacionais mais baixos, mas universitários constituem um grupo social homogêneo. Isso reforça a tese de Bourdieu de que por meio do capital social, cultural e econômico ainda prevalece o domínio das classes mais ricas sobre as classes mais populares, reforçando a desigualdade.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Bourdieu y Passeron defendieron la tesis de que la escuela era el locus principal para legitimar y perpetuar las diferencias de clase. Esto se ve reforzado por las múltiples pruebas de competencia utilizadas para el seguimiento de las políticas públicas, que privilegian el uso del lenguaje formal como parte de los instrumentos y, por tanto, penalizan a los participantes con menor conocimiento del idioma. Ajustamos dos modelos jerárquicos con los resultados de Enade en los puntajes de desempeño lingüístico (portugués), utilizando como covariables, indicadores del nivel socioeconómico e autonomía financiera de los estudiantes y valores promedio de estas variables para las áreas de conocimiento. Mostramos que los grupos de nivel socioeconómicosociales más altos tienen mayor dominio del componente lingüístico de Enade, aunque controlando por el promedio del nivel socioeconómico y autonomía financiera de los estudiantes de la área. El efecto socioeconómico no es tan fuerte como en los niveles educativos más bajos, pero debe tenerse en cuenta que los estudiantes universitarios son un grupo social mucho más homogéneo. Los hallazgos refuerzan la tesis de Bourdieu de que, a través del capital social, cultural y económico, aún prevalece el dominio de las clases más ricas sobre las clases más populares, reforzando la desigualdad.

    Abstract in English:

    Abstract Bourdieu and Passeron defended the thesis that the school was the main locus to legitimate and perpetuate class differences. This is reinforced by the multiple proficiency tests used to monitor public policies, which privilege the use of the formal language as part of the instruments and, therefore, penalizes participants with less mastery of the language. We adjusted two hierarchical models with Enade’s results on standard Portuguese grades, using as covariates, indicators of students’ socioeconomic status and economic independence and average values for these variables for the knowledge areas. The linguistic performance is disaggregated into three aspects: textual, orthographic and vocabulary/morphosyntactic. More affluent socioeconomic groups have greater proficiency in the Enade Portuguese Language component, even when controlling for the knowledge area average socio-economic level and financial autonomy of the students. The socioeconomic effect is not as strong as on lower educational level: university students constitute a rather homogeneous group. This reinforces Bourdieu’s thesis that through the social, cultural and economic capital still prevails the domination of wealthier classes over more popular classes, reinforcing the inequality.
  • Student satisfaction evaluation of a higher education institution: an analysis of the methods of the Classical Theory of Measurement and of the Item Response Theory ARTIGO

    Petrassi, Anna Cecilia Amaral; Bornia, Antonio Cezar; Andrade, Dalton Francisco

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente trabalho compara as informações geradas pelo processo de autoavaliação de uma Instituição Federal de Educação Superior (Ifes), no contexto do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes), analisadas pela Comissão Própria de Avaliação da Ifes, ciclo de 2017, com as mesmas informações tratadas a partir do uso da Teoria da Resposta ao Item (TRI) no lugar da Teoria Clássica da Medida, com objetivo de demonstrar como o processo de análise pode se beneficiar com a utilização da TRI, sendo um instrumento mais robusto para a análise e o desenho de ações de melhorias na gestão institucional. Para isso, foi selecionado o extrato “categoria discente” da avaliação sobre a instituição, no segundo ciclo de 2017. Foram descritas e comparadas as duas teorias, a clássica e a TRI. Com os dados coletados da instituição, foram calculadas e explicadas as curvas de informação dos itens e do teste, por meio da análise propiciada pela TRI foi demonstrado o ganho que se pode obter com a sua utilização na autoavaliação institucional.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este trabajo compara la información generada por el proceso de autoevaluación de una Institución Federal de Educación Superior (Ifes), en el contexto del Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior (Sinaes), analizada por la Comisión de Evaluación Propia de Ifes, ciclo 2017, con la misma información tratada a partir del uso de la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI) en lugar de la Teoría Clásica de la Medida, con el fin de demostrar cómo el proceso de análisis puede beneficiarse del uso de la TRI, siendo un instrumento más robusto para el análisis y la diseño de acciones de mejora en la gestión institucional. Para ello se seleccionó el extracto “categoría discente” de la evaluación de la institución, en el segundo ciclo de 2017. Se describieron y compararon las dos teorías, la clásica y la TRI. Con los datos recolectados de la institución se calcularon y explicaron las curvas de información del ítem y de la prueba, mediante el análisis proporcionado por el TRI se demostró la ganancia que se puede obtener con su uso en la autoevaluación institucional.

    Abstract in English:

    Abstract The present work compares the information generated by the Institutional Self-evaluation process of an Federal Institution of Higher Education (Ifes), in the context of the National Higher Education Evaluation System (Sinaes), and analyzed by the IFES Self-evaluation Committee, cycle of 2017, with the same information treated with the Item Response Theory (IRT) in place of the Classical Theory of Measurement, with the objective of demonstrating how the analysis process can benefit from the use of IRT, being a more robust instrument for the analysis and design of actions of improvements for institutional management. For this, we selected the “student category” extract from the evaluation about the institution, in the second cycle of 2017. The two theories, Classical and IRT, were described and compared. With the data collected from the institution, the information curves of the items and the test were calculated and explained, and through the analysis provided by the IRT was demonstrated the gain that can be obtained with its use in institutional management.
  • Higher education students’ paths with unsuccessful trajectories ARTIGO

    Frison, Lourdes Maria Bragagnolo; Simão, Ana Margarida Veiga; Ferreira, Paula da Costa; Paulino, Paula

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo analisa as trajetórias de insucesso e identifica motivos, estratégias e expectativas percebidas por 38 estudantes – 19 portugueses e 19 brasileiros – que elaboraram uma narrativa de autoformação e comentaram duas escalas para avaliar estratégias de autorregulação, de acordo com sua eficácia e utilização. Os estudantes mostram padrões de resposta semelhantes e refletem crenças e estratégias pouco adaptativas face à aprendizagem. Desmotivação, ansiedade, falta de persistência e características dos contextos universitário e familiar são percebidas como os principais motivos de insucesso. Os estudantes referem que a estratégia mais utilizada é a regulação pelas metas de resultado-evitamento e a mais eficaz, a gestão da atenção; revelam visão positiva do valor do curso para seu futuro, mas identificam uma grande discrepância entre os conteúdos lecionados e as exigências do mundo do trabalho.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estudio analiza las trayectorias de fracasso e identifica razones, estrategias y expectativas percibidas por 38 estudiantes – 19 portugueses y 19 brasileños – que elaboraron una narrativa de autoformación y comentaron en dos escalas para evaluar las estrategias de autorregulación, según su efectividad y uso. Los estudiantes muestran patrones de respuesta similares y reflejan creencias y estrategias que no se adaptan bien al aprendizaje. La desmotivación, la ansiedad, la falta de persistencia y las características del contexto universitario y familiar se perciben como los principales motivos del fracaso. Los estudiantes refieren que la estrategia más utilizada es la regulación por las metas de evitación de resultados y la más efectiva, la gestión de la atención; revelan una visión positiva del valor del curso para su futuro, pero identifican una gran discrepancia entre los contenidos impartidos y las exigencias del mundo laboral.

    Abstract in English:

    Abstract This study analyzes unsuccessful trajectories, identifies reasons, strategies and expectations perceived by 38 students (19 Portuguese and 19 Brazilians), who elaborated a self-training narrative and answered two scales to evaluate self-regulation strategies according to their effectiveness and use. Students showed similar response patterns and reflected beliefs and strategies that are poorly adaptive to learning. Demotivation, anxiety, lack of persistence and the characteristics of the university and family contexts were perceived as the main reasons for failure. Students reported that the most used strategy was regulation based on the result-avoidance goals and the most effective was attention management. They also revealed a positive view of the course’s value for the future, but identified a great discrepancy between the content taught and the requirements of the professional world.
  • Work-life balance in Higher Education: a systematic review of the impact on the well-being of teachers ARTICLE

    Franco, Luciane Silva; Picinin, Claudia Tania; Pilatti, Luiz Alberto; Franco, Antonio Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O equilíbrio entre trabalho e vida precisa ser exercido por indivíduos que desempenham funções no trabalho e na família, incluindo professores do Ensino Superior. O objetivo deste artigo é analisar o equilíbrio entre trabalho e vida no Ensino Superior e o impacto no bem-estar dos professores. Com base em uma revisão sistemática de 53 artigos das bases ScienceDirect, Scopus e Web of Science de 2005 a 2020, este artigo possui uma rigorosa metodologia de revisão sistemática usando as ferramentas de software Mendeley e EndNote. As ferramentas de software VOSviewer e Microsoft Excel também foram utilizadas nas seguintes técnicas: análise de citações e co-ocorrência de termos/palavras. Além disso, foram identificados na literatura os principais tópicos discutidos sobre o work-life balance entre professores do Ensino Superior, áreas de pesquisa, campo de atividade e análise SWOT (oportunidades, ameaças, pontos fortes e fracos). Os resultados sugerem que a desigualdade de gênero, o nível de estresse no trabalho e a ausência de um ambiente de trabalho saudável afetam o work-life balance e consequentemente o bem-estar dos professores do Ensino Superior.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El equilibrio entre trabajo y vida debe ser ejercido por personas que desempeñan funciones en el trabajo y en la familia, incluidos los maestros de Educación Superior. El propósito de este artículo es analizar el equilibrio entre trabajo y vida en la Educación Superior y el impacto en el bienestar de los docentes. Basado en una revisión sistemática de 53 artículos de las bases de datos ScienceDirect, Scopus y Web of Science de 2005 a 2020, este artículo tiene una metodología rigurosa de revisión sistemática utilizando las herramientas de software Mendeley y EndNote. Las herramientas de software VOSviewer y Microsoft Excel también se usaron en las siguientes técnicas: análisis de citas y co-ocurrencia de términos/palabras. Además, se identificaron en la literatura los principales temas discutidos sobre el equilibrio trabajo-vida entre los docentes de Educación Superior, áreas de investigación, campo de actividad y análisis SWOT (oportunidades, amenazas, fortalezas y debilidades). Los resultados sugieren que la desigualdad de género, el nivel de estrés en el trabajo y la ausencia de un entorno laboral saludable afectan el equilibrio entre el trabajo y la vida y, en consecuencia, el bienestar de los docentes de Educación Superior.

    Abstract in English:

    Abstract The work-life balance needs to be exercised by individuals who perform functions in the fields of work and family, including Higher Education teachers. The purpose of this paper is to analyze the work-life balance in Higher Education and the impact on the well-being of teachers. Based on a systematic review of 53 articles retrieved from the ScienceDirect, Scopus and Web of Science from 2005 to 2020, this article has a rigorous systematic review methodology using the Mendeley and EndNote software tools. The VOSviewer and Microsoft Excel software tools were also used in the following techniques: citation analysis and co-ocurrence of terms/words. In addition, main topics discussed about the work-life balance among Higher Education teachers, research areas, field of activity and SWOT analysis (opportunities, threats, strengths and weaknesses) were identified in the literature. Findings suggest that gender inequality, stress level at work and the absence of a healthy workplace impact on the work-life balance and consequently on the well-being of Higher Education teachers.
  • Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling ARTIGO

    Souza Filho, Alcides Alves de; Cassol, Atenuza Pires; Amorim, Antonio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo analisa a juvenilização na Educação de Jovens e Adultos (EJA), destacando as causas desse processo e as implicações na escolarização. Objetiva refletir sobre os motivos que determinaram a inserção dos jovens na EJA, especificando as causas e os impactos vivenciados. A abordagem da pesquisa é qualitativa, ancorada, estrategicamente, na pesquisa de campo. A coleta de dados foi lograda com o uso do questionário semiestruturado, aplicado junto aos sujeitos da investigação: 27 professores e 37 alunos de escolas públicas de Barreiras e de Salvador, na Bahia. Os resultados apontaram a interferência da atividade laboral dos estudantes no processo de escolarização; a luta pela garantia do acesso/permanência na escola; a prática pedagógica e a gestão escolar como promotoras da inclusão com diálogo, da qualidade de ensino e de equidade.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estudio analiza la juventud en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), destacando las causas de este proceso y las implicaciones para la escolarización. Tiene como objetivo reflexionar sobre las razones que determinaron la inclusión de los jóvenes en EJA, precisando las causas e impactos experimentados. El enfoque de investigación es cualitativo, estratégicamente anclado en la investigación de campo. La recolección de datos se logró mediante el uso del cuestionario semiestructurado, aplicado a los sujetos de la investigación: 27 docentes y 37 estudiantes de escuelas públicas de Barreiras y de Salvador, en Bahía. Los resultados señalaron la interferencia de la actividad laboral de los estudiantes en el proceso de escolarización; la lucha por garantizar el acceso/permanencia en la escuela; la práctica pedagógica y la gestión escolar como impulsoras de la inclusión con diálogo, calidad docente y equidad.

    Abstract in English:

    Abstract The research analyzes the juvenilization in the Young and Adults Education, highlighting the causes of this process and implications in schooling. It aims to reflect on the reasons that determined the insertion of young people in the Young and Adults Education, specifying the causes and the impacts lived. The research approach is qualitative, anchored, strategically, in the field research. The data search was accomplished using a semi-structured questionnaire, which was applied to the research subjects: 27 teachers and 37 students from the public schools of Barreiras and Salvador, Bahia. The results showed to the influence of students’ work on the schooling process; the struggle to ensure access/stay at school; pedagogical practice; and school management as tool for promoting inclusion with dialogue, Teaching quality and equity.
  • The educational inclusion of university students in situation of disability in Honduras ARTÍCULO

    Paz-Maldonado, Eddy

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Atualmente, a maioria das universidades da América Latina enfrenta desafios diferentes para implementar uma abordagem que possibilite o desenvolvimento de uma educação com maior inclusão nos diferentes espaços de aprendizagem e em todas as suas disciplinas. Atingir essa visão e alcançar uma universidade mais inclusiva não é uma tarefa fácil, pois exige vários esforços de toda a comunidade universitária. O objetivo deste artigo é analisar, sob uma perspectiva teórica, o status atual da inclusão educacional de estudantes universitários com deficiência no Ensino Superior público em Honduras. Essa análise é realizada com base em vários elementos, como as atuais concepções de inclusão educacional e deficiência, as barreiras que existem nos estabelecimentos de ensino para promover esse aspecto, os professores e os desafios que as escolas devem enfrentar para gerar uma verdadeira treinamento inclusivo. Concluindo, é urgente que as instituições universitárias realizem processos inclusivos de admissão, permanência e graduação direcionados a alunos em situação de deficiência.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Actualmente la mayoría de las universidades en América Latina enfrentan distintos desafíos con el fin de conseguir implementar un enfoque que posibilite desarrollar una Educación con mayor inclusión en los diferentes espacios de aprendizaje y en todas sus disciplinas. Alcanzar esta visión y lograr obtener una universidad más inclusiva no es tarea fácil, dado que requiere múltiples esfuerzos por parte de toda la comunidad universitaria. El objetivo del presente artículo es analizar desde una perspectiva teórica el estado actual de la inclusión educativa del estudiantado universitario en situación de discapacidad en la Enseñanza Superior pública de Honduras. Dicho análisis se realiza a partir de diversos elementos como las concepciones actuales de inclusión educativa y discapacidad, las barreras que existen en los establecimientos educativos para impulsar este aspecto, el profesorado y los retos que deben asumir los centros con el propósito de generar una verdadera formación inclusiva. En conclusión, es urgente que las instituciones universitarias lleven a cabo procesos inclusivos de admisión, permanencia y egreso dirigidos hacia los estudiantes en situación de discapacidad.

    Abstract in English:

    Abstract Currently, most universities in Latin America face different challenges in order to implement an approach that makes it possible to develop an education with greater inclusion in the different learning spaces and in all their disciplines. Reaching this vision and achieving a more inclusive university is not an easy task, since it requires multiple efforts by the entire university community. The objective of this article is to analyze from a theoretical perspective the current state of educational inclusion of university students in situation of disability in public higher education in Honduras. This analysis is carried out based on various elements such as current conceptions of educational inclusion and disability, the barriers that exist in educational establishments to promote this aspect, the teaching staff and the challenges that the centers must assume in order to generate truly educational inclusion. In conclusion, it is urgent that university institutions carry out inclusive processes of admission, permanence and graduation directed at students in situation of disability.
  • Qualitative scale of academic and neuropsychomotor development for students in the first three years of Elementary Education: how teachers evaluated it ARTIGO

    Julião, Bruna de Oliveira; Piza, Carolina Toledo; Mello, Claudia Berlim de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Modelos de avaliação da aprendizagem escolar baseados no monitoramento de aquisições acadêmicas e do neurodesenvolvimento podem ser úteis para o planejamento de intervenções pedagógicas individualizadas. Este estudo avaliou, na perspectiva de professores, aspectos da adequação e aplicabilidade de uma escala qualitativa de sondagem do desenvolvimento acadêmico e neuropsicomotor para alunos dos primeiros anos do Ensino Fundamental, a Sondagem do Desenvolvimento do Aluno. A amostra foi composta por 15 professores, abrangendo 122 alunos avaliados, de quatro escolas das redes pública e privada do município de São Paulo. O procedimento envolveu entrevista semidirigida e questionários específicos. A escala obteve 90% da pontuação máxima quanto à adequação e 71% quanto à aplicabilidade. Variáveis associadas ao ambiente escolar e ao perfil do professor não influenciaram a percepção. Embora promissora, novos estudos são necessários para que a escala seja efetivamente aplicável à sala de aula.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los modelos de evaluación del aprendizaje escolar basados en el monitoreo del rendimiento académico y del desarrollo neurológico pueden ser útiles para planificar intervenciones pedagógicas individualizadas. Este estudio evaluó, desde la perspectiva de los maestros, aspectos de la adecuación y aplicabilidad de una escala cualitativa para investigar el desarrollo académico y neuropsicomotor de los estudiantes en los primeros años de la escuela primaria, la Encuesta de Desarrollo Estudiantil. La muestra estaba compuesta por 15 docentes, que comprenden 122 estudiantes evaluados, de cuatro escuelas públicas y privadas de la ciudad de São Paulo. El procedimiento incluyó entrevistas semidireccionadas y cuestionarios específicos. La escala obtuvo el 90% de la puntuación máxima de adecuación y el 71% de aplicabilidad. Las variables asociadas con el entorno escolar y el perfil del maestro no influyeron en la percepción. Aunque alentadores estos resultados, se necesitan más estudios para que la escala sea efectivamente aplicable al aula.

    Abstract in English:

    Abstract Models of ongoing learning assessment, based on the monitoring of academic and neurodevelopmental skills, can be useful to plan individual educational interventions. The present study investigated, from a teacher´s perspective, the adequacy and applicability of a qualitative screening tools of academic and neuropsychomotor development for students in the first three years of Elementary education, called the Student Developmental Screening tool. The sample was composed by 15 teachers, reaching 122 students, of four public and private schools from the city of São Paulo. The procedure involved a semi-directed interview and specific questionnaires designed for this study. The screening tool obtained 90% of maximum scores in what regards adequacy and 71% in applicability. Variables associated to the scholar environment and to teacher´s profile did not influence this perception. Although the tool is promising, new studies are necessary in order to make it an effectively applicable evaluation tool.
  • A common school base: analysing the National Curricular Common Base educational Project ARTIGO

    Filipe, Fabiana Alvarenga; Silva, Dayane dos Santos; Costa, Áurea de Carvalho

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo foi analisar o projeto educativo proposto como fundamento da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Realizamos uma pesquisa qualitativa e documental da versão final da BNCC, de abril de 2017, homologada em 20 de dezembro de 2017 pelo Conselho Nacional de Educação. Identificamos que a BNCC se fundamenta num projeto educativo de formação para a empregabilidade, com a centralidade das competências, a partir de um modelo de Ensino direcionado, prescritivo e vinculado a um modelo de avaliação eficientista, inspirado nas teorias comportamentais, e concluímos que as proposições da BNCC se distanciam de um projeto educativo que vise a uma formação crítica e emancipatória, ao formar para o trabalho segundo as demandas neoliberais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El propósito de este artículo fue analizar el proyecto educativo propuesto como fundamento de la Base Nacional Común Curricular. Realizamos una investigación cualitativa y documental de la versión final de BNCC, de abril de 2017, homologada el 20 de diciembre de 2017 por el Consejo Nacional de Educación. Identificamos que BNCC se fundamenta en un proyecto educativo de formación para la empleabilidad, con la centralidad de las competencias, a partir de un modelo de Enseñanza direccionada, prescriptiva y vinculada a un modelo de evaluación eficiente, inspirado en las teorías comportamentales e concluimos que las proposiciones de BNCC se distancian de un proyecto educativo que apunta a una formación crítica y emancipatoria, pues visa formar para el trabajo de acuerdo con las demandas neoliberales.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this article was to analyse the educational project proposed as the basis of the National Curricular Common Base (NCCB). To do this, a qualitative, documental research was carried out of the final version of NCCB, April 2017, approved on December 20, by the National Education Council. We observed that the NCCB is based on an educational training project for employability, using centrality of competencies, based on a directed Teaching model, prescriptive and linked to an efficiency evaluation model, inspired by behavioural theories. We concluded that NCCB proposals are removed from an educational Project aimed at a critical and emancipatory formation, because they propose to train for the work according to neoliberal demands.
  • Structural Equation Modeling and selection tests - Case of the selection process of the State University of Ceará ARTIGO

    Maia, José Leudo; Lima, Marcos Antonio Martins

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo teve como objetivo fazer uso da Modelagem de Equações Estruturais – MEE, para avaliar a qualidade do modelo empregado pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), no processo de seleção de seus vestibulandos, o qual é baseado na Teoria Clássica dos Testes (TCT), assim como propor ajuste a esse modelo pelo uso da Análise Fatorial de Segunda Ordem e da Análise de Regressão, via MEE. Utilizou-se um banco de dados composto dos resultados das provas de 11.060 candidatos ao vestibular de 2018.1, cujo tratamento se deu por meio do software IBM SPSS Amos (2013, v.22), obtendo-se os seguintes indicadores de qualidade: CFI ( Comparative Fit Index ) = 0,925; GFI ( Goodness-of-fit Index ) = 0,965; TLI ( Tucker Lewis Index ) = 0,922, e RMSEA ( Root Mean Square Error of Aproximation ) = 0,019. Juntos, esses indicadores demonstraram que o modelo é robusto e bastante consistente, apresentando um R 2 (Coeficiente de Correlação de Pearson ) = 0,965, indicando que a proporção das covariâncias observadas entre as variáveis manifestas e explicada pelo modelo ajustado é bastante significativa. Todas as variáveis do modelo ajustado apresentaram elevados coeficientes de regressão com valores entre 0,87 e 0,99, permitindo uma boa discriminação entre as notas dos vestibulandos, principalmente aqueles com o mesmo número de questões respondidas corretamente.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio tuvo como objetivo hacer uso del Modelo de Ecuación Estructural - MEE, para evaluar la calidad del modelo utilizado por la Universidad Estatal de Ceará (Uece), en el proceso de selección de sus exámenes de ingreso, el cual se basa en la Teoría Clásica de Pruebas (TCT), además de proponer el ajuste a este modelo mediante el uso de Análisis Factorial de Segundo Orden y Análisis de Regresión, vía MEE. Se utilizó una base de datos compuesta por los resultados de las pruebas de 11.060 candidatos a la prueba de ingreso 2018, la cual fue procesada utilizando el software AMOS/SPSS-v.22, obteniendo los siguientes indicadores de calidad: CFI (Comparative Fit Index) = 0,925; GFI (Goodness-of-fit Index) = 0,965; TLI (Tucker Lewis Index) = 0,922 y RMSEA (Root Mean Square Error of Aproximation) = 0,019. Juntos, estos indicadores demostraron que el modelo es robusto y bastante consistente, presentando un R2 (Coeficiente de Correlación de Pearson) = 0.965 indicando que la proporción de covarianza observada entre las variables manifestadas y explicada por el modelo ajustado es bastante significativa. Todas las variables del modelo ajustado mostraron altos coeficientes de regresión con valores entre 0,87 y 0,99, lo que permitió una buena discriminación entre las calificaciones de los estudiantes, especialmente aquellos con el mismo número de preguntas respondidas correctamente.

    Abstract in English:

    Abstract The objective of this study is to make use of Structural Equation Modeling (SEM) in evaluating the model employed by the State University of Ceará (Uece) in the selection process of prospective students, which is based on the Classical Test Theory (CCT), as well as to propose adjustments to this model through the use of Second Order Factor Analysis and Regression Analysis, via MME. The data set used is comprised of results of 11,060 admission exams from the year 2018.1. AMOS/SPSS-v.22 software was used to process the data, obtaining the following quality indicators: CFI (Comparative Fit Index) = 0.925; GFI (Goodness-of-fit Index) = 0.965; TLI (Tucker Lewis Index) = 0.922, and RMSEA (Root Mean Square Error of Approximation) = 0.019. Together, these indicators demonstrate that the model is robust and highly consistent, presenting a R2 (Pearson Correlation Coefficient) = 0.965, indicating that the proportion of covariates, observed among the manifest variables and explained by the adjusted model, is very significant. All the variables of the adjusted model present elevated regression coefficients with values between 0.874 e 0.996, allowing for good discrimination between applicant scores, especially for those with the same number of correct question responses.
  • Evaluation of the process of character building of children in Early Childhood Education PÁGINA ABERTA

    Miranda, Bruna Rodrigues Cardoso; Lins, Maria Judith Sucupira da Costa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esse artigo trata da possibilidade de avaliação do início do processo de formação do caráter de crianças na Educação Infantil. A fundamentação teórica está na filosofia de Aristóteles. A hipótese é que a interação social e a vivência das virtudes podem contribuir para essa formação durante as práticas escolares diárias. Os objetivos dessa pesquisa são: promover a aprendizagem e a prática das virtudes amizade, honestidade e justiça; contribuir para a interação social e observar a relação entre a prática das virtudes e o processo de socialização e o início da formação do caráter pelas crianças. A abordagem metodológica foi a pesquisa-ação, com maior comprometimento, por meio de observação, intervenções, oficinas e questionários. Atividades especialmente criadas para essa pesquisa foram selecionadas e apresentadas às crianças. Resultados mostram que é possível avaliar a evolução da aprendizagem e a prática de virtudes nas crianças e que é possível ajudá-las a começar o processo de construção do caráter.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo trata sobre la posibilidad de evaluar el inicio del proceso de formación del carácter de los niños en Educación Infantil. El fundamento teórico está en la filosofía de Aristóteles. La hipótesis es que la interacción social y la vivencia de virtudes pueden contribuir a esta formación durante las prácticas escolares diarias. Los objetivos de esta investigación son: promover el aprendizaje y la práctica de las virtudes de la amistad, la honestidad y la justicia; contribuir a la interacción social y observar la relación entre la práctica de las virtudes y el proceso de socialización y el inicio de la formación del carácter por parte de los niños. El enfoque metodológico fue la investigación-acción, con mayor compromiso, mediante observación, intervenciones, talleres y cuestionarios. Las actividades creadas especialmente para esta investigación fueron seleccionadas y presentadas a los niños. Los resultados muestran que es posible evaluar la evolución del aprendizaje y la práctica de virtudes en los niños y que es posible ayudarlos a iniciar el proceso de construcción del carácter.

    Abstract in English:

    Abstract This paper deals with the possibility of assessing the beginning of the process of character building of children in early Childhood Education. Theoretical foundation is based on Aristotle’s philosophy. Hypothesis is that social interaction and the practice of virtues should contribute to character building during daily school activities. The objectives of this research are: to improve learning and practicing of virtues (Friendship, Honesty and Justice); to contribute to social interaction; and to observe the connection between the practice of virtues and the process of socialization and beginning of character building by the children. Methodological approach was the Action Research method, with greater commitment, using observation, intervention, workshops and questionnaires. Activities specially created for this research were selected and presented to children. Results show that it is possible to assess the evolution of children’s learning and practice of virtues and to help them begin the process of character building.
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