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Revista de Sociologia e Política, Volume: 30, Published: 2022
  • Popularity and handpicking: conditioning factors of the reverse coattail effect Artigos Originais

    Eduardo, Felipe Lima; Russo, Guilherme A.

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Introdução: Estudos mostram que prefeitos impactam a votação de seus partidos nas eleições para deputado federal. Mas o que aumenta a capacidade dos prefeitos em influenciar esses resultados? E como essa influência difere quando prefeitos apoiam candidatos de outro partido? Argumentamos que a popularidade do prefeito condiciona sua capacidade de influência, o que incentiva deputados a dedicarem atenção às demandas dos prefeitos, pois necessitam o apoio dos prefeitos na busca por reeleição. Materiais e Métodos: Com pesquisas de survey, mostramos que deputados reconhecem a importância dos prefeitos em seu trabalho como representante e eleitores estão mais propensos a aceitar a indicação dos prefeitos para os deputados quando a gestão municipal é bem avaliada. Resultados: Usando dados originais sobre indicações, também mostramos que candidatos apoiados por prefeitos melhoram seu desempenho eleitoral, especialmente quando prefeitos são bem avaliados, o que leva ao aumento de votos do partido. Entretanto, quando o prefeito apoia um candidato de outro partido, a aprovação deixa de ter relação com o desempenho de seu partido na eleição de deputados federais. Discussão: O artigo permite problematizar dois pontos, a importância de deputados serem apoiados por prefeitos bem avaliados e a disposição de prefeitos para apoiarem candidatos de outros partidos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: Recent studies show that mayors impact their parties’ vote share in federal deputy elections. But what shapes the ability of mayors to influence these results? And how does this impact differ when mayors support candidates from a different party? We argue that mayors’ popularity conditions their ability to impact deputy election results, which incentivizes incumbent deputies to pay special attention to mayors’. Materials e Methods: With survey data, we show that deputies recognize the importance of mayors in their work as representatives and voters are more likely to accept the advocacy of mayors for deputy candidates when the local administration is popular. Results: Using original data on nominations by mayors, we also show that candidates supported by mayors improve their electoral performance, especially when mayors have high levels of approval, which in turn leads to an increase vote share for their party. However, when the mayor supports a candidate from another party, mayoral approval is no longer associated with party’s performance in federal deputy elections. Discussion: The article allows us to problematize two points, the importance of deputies being supported by well-regarded mayors and the willingness of mayors to support candidates from other parties.
  • Corruption experiences in public services and prioritizing the environment in Latin America Artigos Originais

    Armesto, Alejandra

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Introducción: ¿Cuál es la relación entre las experiencias de corrupción y las actitudes de los ciudadanos con respecto a la priorización del medioambiente? Cuando el estado es corrupto, en primer lugar, la protección del medioambiente es menos probable porque los políticos y los burócratas intercambian el cumplimiento de las normas por sobornos, y segundo, los ciudadanos tienen menos motivos para confiar en que los demás contribuirán a la protección del medioambiente. En consecuencia, las experiencias de corrupción reducen los incentivos para la priorización del medioambiente. Materiales y Métodos: El argumento se pone a prueba analizando datos de 2016 de las encuestas de opinión pública del Proyecto de Opinión Pública de América Latina de la Universidad de Vanderbilt para dieciocho países latinoamericanos especificando modelos de regresión logística ordinal y modelos de ecuaciones estructurales generalizadas. Resultados: Los resultados muestran que las experiencias de corrupción reducen la probabilidad de priorizar el medioambiente, y el análisis de mediación sugiere que la asociación entre sobornos y priorización del medioambiente está mediada por una reducción de la confianza interpersonal. Discusión: Los estudios existentes se han centrado en las consecuencias para las actitudes ambientales de la corrupción a nivel macro. Este trabajo contribuye a esta línea de investigación explorando los efectos de retroalimentación de las experiencias individuales de sobornos sobre la priorización del medioambiente y amplía el conocimiento de estas actitudes en América Latina, una región menos estudiada por la literatura sobre el tema.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: What are the consequences of corruption experiences for public attitudes towards prioritizing the environment? Under corrupt governments protection of the environment is less likely because politicians and bureaucrats trade compliance for bribes, and citizens have less reason to trust that fellow citizens will contribute to protecting the environment. Therefore, corruption experiences reduce incentives for prioritizing the environment. Materials and Methods: The argument is tested by analyzing data from the 2016 survey of the Latin American Public Opinion Project for eighteen Latin American countries specifying ordinal logistic regression models and generalized structural equation models. Results: The results show that experiences of corruption reduce the probability of prioritizing the environment, and the mediation analysis suggests that the association between bribery and prioritizing the environment is mediated by a reduction in interpersonal trust. Discussion: Existing studies have focused on the consequences for environmental attitudes of corruption at the macro level. This work contributes to this research by exploring the policy feedback effects of corruption experiences on citizens environmental attitudes and broadens the knowledge of these attitudes in Latin America, a region less studied by the literature on the subject.
  • The political economy of artificial intelligence: the case of Germany Artigos Originais

    Mendes, Vinícius

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Introdução: No início do século XXI, tecnologias digitais - e.g., internet móvel de alta velocidade (5G), inteligência artificial (IA), big data e analytics, e computação em nuvem - vêm causando profundos impactos na economia política internacional. Entre elas, a IA tem gerado efeitos políticos, sociais e econômicos significativos, incluindo reestruturações industriais, modelos de negócios em plataformas, leis de privacidade de dados, transformações no mundo do trabalho, e novos métodos educacionais. Esses efeitos são particularmente sentidos nas democracias ricas, como é o caso da Alemanha, onde a IA é incentivada através de instrumentos como a National Industrial Strategy 2030 e a Artificial Intelligence Strategy. Entretanto, vários desafios caracterizam essa difusão tecnológica. Neste artigo, analiso e interpreto esse fenômeno, investigando as dinâmicas políticas e econômicas que delineiam a difusão da IA na Alemanha. Materiais e Métodos: Foram realizadas vinte e uma entrevistas com especialistas representantes do mercado e da academia na Alemanha, entre outubro de 2019 e julho de 2020, e analisados dezesseis 16 relatórios governamentais, além de revisão da literatura sobre o tema. Resultados: Os resultados apontam que (1) a IA possui uma variedade de aplicações no país, tanto em pesquisa acadêmica quanto em bens e serviços de mercado, e (2) o governo está se aproximando de universidades e empresas para impulsionar essa tecnologia. Entretanto, (3) vários desafios à difusão da IA e seus impactos foram identificados: riscos à mão-de-obra associados à automação de postos de trabalho, aversão tecnológica por parcelas da sociedade e do empresariado, lacuna empreendedora e número restrito de empresas de tecnologia, oferta insuficiente de recursos humanos qualificados em IA, política de privacidade de dados ainda em adequação, e déficits em infraestruturas digitais. Discussão: O estudo contribui com a literatura sobre a economia política da IA em três aspectos. Primeiro, é um dos trabalhos inaugurais no Brasil a investigar a IA através de pesquisa de campo sistemática. Em segundo lugar, a despeito da excelência industrial e tecnológica, a Alemanha enfrenta desafios para se inserir na economia digital, fenômeno que até então tem sido pouco retratado na literatura. Terceiro, apesar de não focarmos o Brasil, o estudo traz luz para potenciais desafios à política industrial e tecnológica brasileiras em cenário global de crescente digitalização.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: At the dawn of the 21st century, digital technologies - e.g., high-speed mobile internet (5G), artificial intelligence (AI), big data and analytics, and cloud computing - have had profound impacts on the international political economy. Among them, AI has sparked political, social, and economic effects, including industrial restructuring, new business models, data privacy laws, labor transformations, and new educational methods. These effects are particularly evident in rich democracies such as Germany, where AI is incentivized through government plans like the National Industrial Strategy 2030 and the Artificial Intelligence Strategy. However, several challenges characterize this technology diffusion. In this article, I analyze and interpret this phenomenon, investigating which political and economic dynamics outline the spread of AI in Germany. Materials and Methods: This research is based on 21 interviews conducted in Germany, with experts from the market and academia, between October 2019 and July 2020, in addition to the analysis of 16 government reports and literature review. Results: The results indicate that (1) AI has a variety of applications in the country, both in academic research and market goods and services, and (2) the government is approaching universities and companies to boost AI. However, (3) several challenges to the dissemination of AI and its effects have been identified: risks to the workforce associated with job automation, technological aversion by some social groups and business managers, entrepreneurial gap and limited number of start-ups, few qualified human resources in AI, data privacy policy still in adequacy, and deficits in digital infrastructure. Discussion: The study contributes to the literature on the political economy of AI in three aspects. First, it is one of the inaugurals works in Brazil to investigate AI through systematic field research. Second, despite its industrial and technological excellence, Germany faces challenges to enter digital economy, a phenomenon has not been too explored in the literature. Third, although it does not focus on Brazil, the study highlights potential challenges to Brazilian industrial and technological policy in a global scene of increasing digitalization.
  • Who would vote if they did not have to? The role of interest in politics in voter turnout in Brazil Artigos Originais

    Nicolau, Jairo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Introdução: O artigo explora os efeitos potenciais de características sociodemográficas no comparecimento eleitoral em um cenário em que o voto não fosse compulsório no Brasil. Em que pese algumas diferenças sociodemográficas, o principal fator associado à propensão a comparecer às eleições é atitudinal: o interesse por política. Materiais e Métodos: Utilizei dados do Estudo Eleitoral Brasileiro (ondas de 2014 e 2018) e mostro, por intermédio de regressão logística, os efeitos das variáveis sexo, cor, idade, escolaridade, interesse por política e atitude em relação à democracia sobre a disposição de votar. Resultados: Nos dois modelos de regressão testados, apenas um segmento demográfico aparece com propensão nitidamente maior a comparecer: pessoas com mais de 70 anos. Duas variáveis atitudinais estão fortemente associadas à probabilidade de comparecer às eleições: nível de apoio à democracia e, mais expressivamente, grau de interesse por política. Discussão: A pesquisa mostra que fatores atitudinais são mais relevantes do que fatores sociológicos clássicos (sempre destacados pela literatura sobre a desigualdade eleitoral) na predisposição de os eleitores comparecerem para votar.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: The article explores the potential effects of sociodemographic characteristics on voter turnout in a scenario where voting was not compulsory in Brazil. Despite some sociodemographic differences, the main factor associated with the propensity to attend elections is attitudinal: interest in politics. Materials and Methods: I used data from the Brazilian Electoral Study (waves from 2014 and 2018) and show, though logistic regression, the effects of the variables gender, race, age, education, interest in politics, attitude towards democracy over willingness to vote. Results: In the two models tested, only one demographic segment presents a markedly greater propensity to attend voting: people over 70 years old. Two attitudinal variables are strongly related to probability in attending elections: level of democracy support, and more significantly, degree of interest in politics. Discussion: The research shows that attitudinal factors are more relevant than classic sociological ones (always highlighted by literature about electoral inequality) on elector’s willingness to attend voting.
  • Human rights, institutional fits and action repertoires: the Center for Women’s Human Rights Artigos Originais

    Bernardi, Bruno Boti

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Introdução: Neste estudo de caso da organização não governamental mexicana Centro de Direitos Humanos das Mulheres, discuto interpretações teóricas de Relações Internacionais sobre vínculos entre ativismo profissional, vítimas e atores de base. Analiso se a atuação de organizações não governamentais institucionalizadas pode gerar efeitos sóciopolíticos emancipatórios ou se, ao contrário, leva à desmobilização e ao silenciamento de demandas pró-direitos. Materiais e Métodos: Com base em entrevistas semiestruturadas e fontes secundárias, a pesquisa apresenta a trajetória institucional, repertórios de ação e perfil das pessoas fundadoras do Centro de Direitos Humanos das Mulheres do México. A hipótese foi a de que, nas práticas das organizações não governamentais, tanto formas de atuação mais e menos institucionalizadas, como ações de colaboração ou de confronto podem conviver sem que isso implique o afastamento desses grupos de suas bases sociais. Resultados: Contrariamente ao que é normalmente esperado pela literatura, a organização estudada equilibra dois papéis institucionais distintos ao mesmo tempo: o ativismo militante e a defesa legal. Isso lhe permite manter conexão com a radicalidade das lutas sociais e avançar em ações institucionalizadas junto ao Estado e a instâncias da governança global. Discussão: A literatura precisa enfocar melhor as interações reais entre instituições, organizações não governamentais e vítimas. É necessário problematizar as interpretações que enxergam o ativismo profissional apenas como um mercado tecnocrático do Norte global. É preciso olhar para as histórias locais de mobilização dos direitos humanos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: In this case study of the Mexican non-governmental organization (NGO) Center for Women’s Human Rights, I discuss theorical interpretations regarding professional activism, victims, and grassroots actors. I analyze if non-governmental organizations actions can generate emancipatory sociopolitical effects, or if, on the contrary, they lead to demobilization and silencing of pro-rights demands. Material and Methods: Based on semi structured interviews and secondary sources, the research shows the institutional path, action repertoires and the profiles of founders of the Center for Women’s Human Rights of Mexico. The hypothesis was that, in the face of decision-making arenas, more and less institutionalized forms of action can coexist without this implying the separation of these groups from their social bases. Results: Contrary to literature expectations, the studied organization balances two distinct institutional roles at the same time: militant activism and legal defense. This allows it to maintain connection with radical social struggles and advance in institutionalized actions with the State and global governance bodies. Discussion: The literature needs to delve into the real interactions between institutions, NGOs, and victims. It is necessary to question the interpretations which understand professional activism only as a technocratic market of the global North, looking upon the local histories of human rights mobilization.
  • Public Field: a scientometry from Course Pedagogical Projects Artigos Originais

    Clemente, Augusto Junior; Oliveira, Mirella Fontes Ricarte de; Horochovski, Rodrigo Rossi; Junckes, Ivan Jairo; Azevedo, Natália Tavares de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN Introdução: O campo de estudos de políticas públicas (“Campo de Públicas”) é uma área de ensino em franca expansão no Brasil. O artigo analisa a identidade intelectual e disciplinar dessa área através das referências bibliográficas dos planos de ensino presentes nos Projetos Pedagógicos de 14 cursos de bacharelado. Materiais e Métodos: Utilizando técnicas cientométricas e de análise de redes, construímos uma rede bimodal formada pelas conexões entre os Projetos Pedagógicos dos cursos (PPCs) do Campo de Públicas e os autores citados nas referências bibliográficas das disciplinas (obrigatórias e optativas) desses cursos. Dois tipos de análises foram feitas: acoplamento bibliográfico de documentos e cocitação de autores. Resultados: Verificamos que não há formação convergente para gestores públicos no Brasil. A análise de redes mostrou a existência de dois clusters principais. O primeiro aproxima os cursos com leituras mais afins às Ciências Sociais, em especial Ciência Política e Sociologia. O segundo agrupa cursos que têm maior aderência às Ciências Sociais Aplicadas, especialmente às disciplinas administrativas, jurídicas e econômicas. Descrevemos esses dois perfis como “gestor de políticas públicas” e “administrador público e organizacional”, respectivamente. É mais correto, portanto, se falar em “campos” de públicas, no plural, dada a diversidade dos currículos. Discussão: O artigo gerou informações para o aperfeiçoamento de instrumentos de avaliação da área. Os resultados podem orientar a reforma de PPCs, a abertura de novos cursos e fomentar o debate sobre a identidade intelectual e disciplinar do Campo de Públicas em função das distintas formações oferecidas àqueles que pretendem atuar no setor público brasileiro.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: The field of public policies (“Field of Publics”) is a rapidly expanding teaching area in Brazil. The article analyzes the intellectual and disciplinary identity of this area through the bibliographic references of the teaching plans present on the Pedagogical Projects of 14 bachelor courses. Materials and Methods: Through scientometric techniques and network analysis, we built a bimodal network formed by connections of the Courses’ Pedagogical Projects (CPP) of the Field of Publics and the cited authors in the bibliographic references of its disciplines (mandatory and optional) of these courses. Two types of analysis were made: bibliographic coupling of documents, and authors co-citation. Results: We found that there is no convergent training for public managers in Brazil. The network analysis revealed the existence of two main clusters. The first one approaches the courses with more similar readings to the Social Sciences, especially Political Science and Sociology. The second groups courses that have greater adherence to Applied Social Sciences, especially to administrative, legal, and economic disciplines. We describe these two profiles as “public policy manager” and “public and organizational administrator”, respectively. It is more correct, therefore, to speak of “Fields” of Publics, in the plural, given the diversity of curricula. Discussion: The article provided information for the improvement of assessment instruments in the area. The results can guide the reform of CPPs, the opening of new courses and foster the debate about the intellectual and disciplinary identity of the Field of Publics due to different trainings offered to those who intend to work in the Brazilian public sector.
  • “If you are still young”: an analysis of young candidates in the 2018 proportional elections in Brazil Artigos Originais

    Guedes Neto, João V.

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN Introdução: Investigo se o fato de ser jovem ajudou com que candidatos obtivessem sucesso nas eleições legislativas brasileiras de 2018. As hipóteses de trabalho incluem, além da idade, a interação com variáveis tais como gênero, raça, escolaridade e presença no cargo. Materiais e Métodos: Foi feita uma análise descritiva dos dados fornecidos pelo Tribunal Superior Eleitoral sobre os jovens candidatos e eleitos por partido político em 2018 e, em específico, foi realizada uma discussão qualitativa sobre a bancada jovem de um partido de direita (Democratas). Em sequência, utilizo regressões logísticas para testar as hipóteses tanto para a eleição de candidatos jovens à Câmara dos Deputados como às Assembleias Legislativas dos estados. Resultados: Os dados mostram que o “fator juventude” aumentou as chances de sucesso eleitoral, principalmente no nível estadual e se combinado com escolaridade. Ser titular do cargo que disputa contribuiu para o sucesso dos candidatos no nível federal. Ser branco facilitou a eleição de jovens aos legislativos estaduais. Discussão: O artigo aponta uma tendência parcial de renovação na política, já que a preferência por candidatos mais jovens em 2018 esteve acompanhada por algumas características tradicionais da política.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: I investigate if being young helped candidates to succeed in the 2018 Brazilian legislative elections. The working hypotheses include, beyond age, the interaction with variables such as gender, race, education, and incumbency. Materials and Methods: A descriptive analysis was made with data supplied by the Superior Electoral Court about young candidates and elected officials by party in 2018, and specifically, a qualitative discussion of the youth caucus of a right-wing party (Democratas). Further, I conduct logistic regressions to test hypotheses for young candidates towards both the Chamber of Deputies and the Legislative Assemblies of the states. Results: Data show that the “youth factor” increased the odds of electoral success, mainly in a regional level and when combined with education. Being an incumbent candidate increased the odds for success in federal level. Being white eased the election for young candidates in regional legislative seats. Discussion: The paper demonstrates that there is a partial trend towards a renewal in politics, given the preference for younger candidates in 2018 was accompanied by some traditional characteristics in politics.
  • Networks of organized interests in the committees system of House of Representatives Artigos Originais

    Resende, Ciro Antônio da Silva

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN Introdução: No Brasil, as audiências públicas das Comissões Permanentes da Câmara dos Deputados são arenas relevantes para a defesa de demandas de grupos de pressão. Ali ocorrem interações entre um conjunto variado de atores, formando-se uma ampla rede. O artigo identifica os atores que ocuparam posições centrais nas redes de interesses organizados nas Comissões Permanentes nas 53ª e 54ª legislaturas. Materiais e Métodos: O estudo inclui 20 das 25 Comissões Permanentes em funcionamento atualmente. Foram utilizados dados de todas as audiências públicas realizadas pelas Comissões Permanentes entre fevereiro de 2007 e janeiro de 2015, com destaque para os nomes dos participantes e das organizações/instituições que eles representavam. Empregou-se análise de redes sociais, mobilizando-se medidas de centralidade dos atores (degree, closeness e betweeness). Resultados: Apenas o Ministério Público Federal, o Ministério da Saúde, o Ministério do Trabalho e Emprego e o Ministério da Educação figuraram nas três medidas de centralidade dentre os dez atores mais importantes. Outro achado refere-se à observação de policy networks que se formam em torno de determinadas políticas, objetos da atividade das Comissões Permanentes. A apresentação das organizações e das instituições mais centrais em cada arena do sistema de comissões revela uma convergência muito clara entre os atores e o escopo temático das arenas nas quais atuam preponderantemente. Discussão: Esses achados têm impacto nas pesquisas sobre lobbying, uma vez que lançam luz sobre quais grupos atuam e como se dá essa participação nesse tipo de arena decisória.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: In Brazil, the public hearings of the Permanent Commissions of the Chamber of Deputies are relevant arenas to the defense of the demands of pressure groups. There they occur among a varied set of producers, forming a wide network. The article identifies the actors who occupied the centrals in the networks of organized interests Permanent Commissions in the 53rd and 54th legislatures. Materials and Methods: The study includes 20 out of 25 Permanent Commissions currently operating. Data from all hearings published by the Permanent Commissions between February 2007 and January 2015 were used, highlighting the names of the participants and the organizations/institutions they represented. Social network analysis was used, with emphasis on actions of centrality of the actors (degree, closeness e betweenness). Results: Only the Federal Public Ministry, the Ministry of Health, the Ministry of Labor and Employment and the Ministry of Education were included in the three measures of centrality among the ten most important actors. Another finding refers to the observation of policy networks that are formed around certain policies that are the object of the Permanent Commissions’ activity. The presentation of the most central organizations and institutions in each arena of the commission system reveals a very clear convergence between the actors and the thematic scope of the arenas in which they predominantly operate. Discussion: These findings impact research on lobbying, as they shed light on the participating groups and how this participation takes place in this type of decision-making arena.
  • Internationalization and construction of neoliberal ideal in Brazil: the cases of Instituto Liberal of Rio de Janeiro and Instituto de Estudos Empresariais of Rio Grande do Sul Artigos Originais

    Vidal, Camila Feix; Brum, Luan Correa

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN Introdução: Analisamos o uso de dois institutos liberais brasileiros (o Instituto Liberal do Rio de Janeiro e o Instituto de Estudos Empresariais do Rio Grande do Sul) como aparelhos privados de hegemonia. A partir da Teoria Crítica Neogramsciana, demonstramos a hegemonia dos Estados Unidos na criação de consenso a partir de estratégias de internacionalização de interesses, práticas e valores de uma classe econômica dominante. Para isso, são utilizados institutos “parceiros” como a estadunidense Atlas Network no Brasil. Materiais e Métodos: Examinamos as estruturas, o funcionamento e as práticas destes dois Institutos brasileiros, bem como a trajetória de seus quadros dirigentes e as suas conexões internacionais com os EUA. Para isso, criamos uma base de dados própria para cada Instituto e eles foram analisados a partir de documentos primários e secundários. Resultados: Encontramos uma relação de simbiose entre o Instituto Liberal do Rio de Janeiro e o Instituto de Estudos Empresariais do Rio Grande do Sul, de um lado, e o Atlas Network, de outro, na divulgação e naturalização do ideário neoliberal. Discussão: Mais do que apresentar o estreito laço entre duas camadas dominantes nos EUA e Brasil e seus esforços na promoção de uma agenda neoliberal, este artigo nos incita a refletir sobre práticas e conceitos relativamente esquecidos (ou marginalizados) na Ciência Política e nas Relações Internacionais, como “imperialismo”, “hegemonia” e o papel da “ideologia” na manutenção da estrutura econômica dominante. Além disso, nos faz também questionar o papel predominante que o “Estado”, enquanto entidade única e detentora do “interesse nacional”, recebe nessas mesmas áreas de conhecimento. Mais especificamente, permite retomar abordagens teóricas fundamentais para entendermos o papel das classes dominantes na criação de consensos para países e classes subalternas com o objetivo de manutenção das estruturas hegemônicas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: We analyze two Brazilian liberal institutes (“Instituto Liberal do Rio de Janeiro” and “Instituto de Estudos Empresariais do Rio Grande do Sul”) as private devices of hegemony. Through Neo-Gramscinian Critical Theory, we show the hegemony of United States on consensus creation through strategies of internationalization of interests, actions, and values by a dominant economic class. For this purpose, “partners” institutes have been used, like the American “Atlas Network” in Brazil. Materials and Methods: We examine the structures, operations, and practices of these two Brazilian institutes, as well as the trajectory of its executive boards, and its international connections with the USA. For this intent, we created a database for each institute, and they were analyzed from primary and secondary documents. Results: We found a symbiotic relationship between the “Instituto Liberal do Rio de Janeiro” and the “Instituto de Estudos Empresariais do Rio Grande do Sul” from one point, and the Atlas Network, on the other, by spreading and naturalizing the neoliberal ideal. Discussion: Aside from presenting the ties that unites both dominant classes in USA and Brazil, and its efforts on promoting the neoliberal agenda, this study incites us to reflect on practices and concepts almost forgotten (or marginalized) in Political Science and International Relations, such as “imperialism”, “hegemony”, and the role of “ideology” that maintains the dominant economic structure. Furthermore, this study makes us question the predominant role that the “state”, as an unique entity and owner of a “national interest”, is presented on these same fields of study. More specifically, it allows us to recapture fundamental theoretical approaches to understand the roles of the dominant classes on creating consensus to subaltern countries and classes aiming to maintain the hegemonic structures.
  • Party restriction on career decisions of Brazilian politicians: evidence from Brazilian city councilors Artigos Originais

    Gelape, Lucas; Silva, Glauco Peres da

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN Introdução: Quanto a competição intrapartidária afeta as decisões de carreira de políticos brasileiros? Sabemos que carreiras resultam da interação entre vontades individuais, de um lado, e estrutura de oportunidades políticas, de outro. As instâncias partidárias são elementos centrais nesta estrutura e moldam a composição das chapas em uma eleição, pois são o lugar inicial da disputa política. Nesse sentido, elas deveriam afetar as escolhas de carreira de vereadores brasileiros. Materiais e Métodos: Analisamos descritivamente um survey aplicado a 422 vereadores de Minas Gerais em 2015. A partir desses dados, comparamos as escolhas de carreira declaradas por estes vereadores com seu registro de candidatura em 2016 para verificar a convergência entre esses dois fatos. Em seguida, a partir das decisões de carreira de todos os vereadores eleitos em 2012 no Brasil, construímos uma amostra por meio de matching e estimamos modelos de regressão multivariados para investigar o efeito causal da competição intrapartidária sobre a probabilidade de um vereador concorrer a prefeito. Dada a dificuldade de observarmos o tratamento, criamos uma proxy para medir a competição intrapartidária, que busca identificar os candidatos competitivos de acordo com características anteriores ao registro de candidaturas em 2016. Resultados: O survey revela que a grande maioria dos vereadores que pretendiam concorrer a prefeito em 2016 não o fez. Os modelos de regressão multivariados mostram evidências causais de que vereadores que enfrentaram competição intrapartidária tiveram a probabilidade de se candidatarem para a chefia do Executivo municipal diminuída. Não encontramos variações neste efeito entre os dez partidos com maior número de eleitos, bem como entre diferentes tamanhos de eleitorado, excetuados aqueles com mais de 1 milhão de eleitores (nos quais o efeito foi nulo). Discussão: A competição política interna aos partidos se mostrou um limitador ativo e importante nas decisões dos indivíduos avaliados. As escolhas de carreira são diretamente influenciadas pelas dinâmicas partidárias mesmo na política local, exatamente onde a literatura aponta para vínculos mais frágeis entre os políticos e os partidos. É preciso ainda estender esta análise para outros cargos e outros tipos de representantes.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: How much does intra-party competition affect the career decisions of Brazilian politicians? We know that careers result from the interaction between individual wills, on the one hand, and political opportunity structure, on the other. The party instances are central elements in this structure and shape the composition of slates of candidates in an election, since they are the initial place of political dispute. Therefore, they should affect the career choices of Brazilian city councilors. Material and Methods: We descriptively analyzed a survey applied to 422 city councilors from Minas Gerais in 2015. Based on this data, we compared the career choices declared by the councilmen with the candidacy record of these politicians in 2016 to verify the convergence between these two facts. Then, using data from all Brazilians councilors elected in 2012, we constructed a matched sample and estimated multivariate regression models to investigate the causal effect of intra-party competition on the probability of a city councilor running for mayor. Given the difficulty of observing intra-party competition, we created a proxy to identify competitive candidates according to characteristics prior to candidate registration in 2016. Results: The survey reveals that the vast majority of city councilors who intended to run for mayor in 2016 did not run. Multivariate regression models show causal evidence that city councilors who faced intra-party competition were less likely to run for the municipal chief executive. We found no variation in this effect among the ten parties with the highest number of elected candidates, as well as among different electorate sizes, except for those with more than 1 million voters (in which the effect was null). Discussion: Intra-party competition proved to be an active and important constraint on the decisions of the individuals evaluated. Career choices are directly influenced by party dynamics even in local politics, exactly where the literature points to weaker ties between politicians and political parties. Therefore, it is necessary to extend this analysis to other offices and other types of representatives.
  • Priorities in public policies: Messages to the National Congress on the government agenda 1991/2020 Artigos Originais

    Capella, Ana Cláudia Niedhardt; Brasil, Felipe Gonçalves

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN Introdução: Por meio da análise das Mensagens ao Congresso Nacional proferidas pelos presidentes eleitos, investigamos, através do conceito de agenda simbólica, as prioridades em políticas públicas na formação da agenda governamental. Materiais e Métodos: Foram analisadas todas as Mensagens ao Congresso Nacional entre 1991 e 2020. Esse tipo de documento representa uma obrigação constitucional na qual o Presidente encaminha, na abertura da sessão legislativa de cada ano, um relatório expondo a situação do país e as prioridades de ação propostas para aquele ano. Os documentos foram submetidos à análise de conteúdo. Os textos foram transformados em indicadores de atenção de acordo com o tipo da política setorial retratada nos documentos originais. Resultados: Os dados refletem a atenção governamental sobre as mais diferentes políticas públicas em perspectiva longitudinal, destacando as mudanças e as permanências nas prioridades dos presidentes eleitos no Brasil democrático. Determinadas políticas setoriais, como aquelas vinculadas à administração pública, governo interno e à macroeconomia, sempre foram prioridade das falas presidenciais. De forma distinta, também é possível identificar mudanças de prioridades e de distribuição no aparecimento de políticas setoriais a depender do partido político, do presidente eleito e do ambiente externo, como são os casos dos picos de atenção sobre políticas sociais e política externa nos governos do PT, ou as prioridades em reformas da administração pública e comércio exterior que marcaram os governos do ex-presidente FHC em detrimento de outros setores. Discussão: O resultado obtido a partir de um inovador método que organiza quantitativamente os temas selecionados como sendo as prioridades dos presidentes eleitos é analisado a partir da literatura de agenda simbólica, uma recente abordagem dentro dos estudos de agenda-setting e de mudança em políticas públicas. O artigo discute processo de escolha e de priorização de temas que ganharão a atenção das agendas simbólicas em documentos direcionados ao poder legislativo e que possuem grande importância para a definição da agenda presidencial no início de cada ano. Também apresenta análises sobre a relação entre a capacidade e a diversidade da agenda com o contexto político, demonstrando que há conexões positivas entre o crescimento da agenda e de sua diversidade em momentos de reeleição ou de manutenção do mesmo partido (baixa fricção institucional), assim como mostra uma retração da agenda com maior concentração temática em momentos de tensão institucional (impeachment) e de mudança na chefia do executivo (turnover).

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: Through the analysis of the Messages to the National Congress delivered by the elected presidents, we investigate the priorities in public policies in the formation of the governmental agenda, using the concept of symbolic agenda. Methods: All the “Messages to the National Congress” between 1991 and 2020 were analyzed. This type of document represents a constitutional obligation in which the President sends, at the opening of each year’s legislative session, a report outlining the country’s situation and the priorities of actions proposed for that year. The content of the texts was transformed into indicators of attention according to the type of sectoral policy portrayed in the original documents. Results: The data reflect government attention to the most different public policies in a longitudinal perspective, highlighting changes and permanence in the priorities of the presidents elected in Brazil under democratic rule. Certain sectoral policies, such as those linked to public administration and internal government and macroeconomics, have always been priorities in presidential speeches. In a different way, it is also possible to identify changes in priorities and distribution in the appearance of sectorial policies depending on the political party, the elected president and the external environment, as is the case of the peaks of attention on social policies and foreign policy in the governments of the PT, or the priorities in public administration reforms and foreign trade that marked the governments of former president Fernando Henrique Cardoso to the detriment of other sectors. Discussion: The results obtained from an innovative method that quantitatively organizes the themes selected as the priorities of elected presidents are analyzed based on the symbolic agenda literature, a recent approach within agenda-setting and public policy change studies. The article, then, discusses the process of choosing and prioritizing the issues that will gain the attention of the symbolic agendas in a document directed to the legislative branch, of great importance in defining the presidential agenda at the beginning of each year. It also presents analyzes on the relationship between the capacity and diversity of the agenda with the political context, demonstrating positive relationships between the growth of the agenda and its diversity in moments of reelection or maintenance of the same party (low institutional friction), as well as showing a retraction of the agenda with greater thematic concentration in moments of institutional tension (impeachment) and change in the leadership of the executive (turnover).
  • The politics of hunger: a permanent emergency in Argentina Gobierno Y Políticas Públicas

    Sordini, María Victoria

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN Introducción: La lectura sociológica sobre la cuestión alimentaria en tanto cuestión social permite identificar los medios de cohesión y regulación a través de los cuales se supera, se mitiga, se re-configura o se profundiza el conflicto del hambre. Las políticas alimentarias intervienen en las condiciones de vida y de reproducción de la vida de amplios sectores sociales que, desde los años setenta, vivencian condiciones de desempleo y empobrecimiento. El objetivo de este trabajo es mapear exhaustivamente los programas alimentarios implementados en el Partido de General Pueyrredón, Provincia de Buenos Aires, en el periodo 1983-2020 y observar la presencia de los mismos en las trayectorias biográficas de sus destinatarios. Materiales y Métodos: El estudio es cualitativo. Para reconstruir el mapeo exhaustivo se realizó una revisión bibliográfica de fuentes primarias (documentos oficiales) y secundarias (investigaciones académicas) y entrevistas en profundidad semi-estructuradas a técnicos y profesionales que diseñaron, gestionaron e implementaron programas alimentarios en el periodo 1983-2020. Para observar la incidencia de los programas en las personas destinatarias, se implementó el método biográfico en su modalidad relatos de vida, mediante la entrevista en profundidad semi-estructurada. El muestreo es teórico con la técnica bola de nieve. Se entrevistaron 22 personas que se desempeñaron en la jurisdicción nacional, provincial y municipal y a 45 destinatarios/as de 18 a 30 años, de 31 a 55 y mayores de 56 para establecer relaciones intergeneracionales. Para el análisis e interpretación se utilizó el Software Atlas Ti. Resultados: En el periodo 1983-2020 se declaró la Emergencia Alimentaria por decreto del poder ejecutivo en los años 1984, 2002 y 2019. Se registraron veintiocho intervenciones alimentarias, nucleadas en el objetivo principal de complementar la alimentación de sectores sociales empobrecidos. Se han implementado hasta diecisiete programas simultáneamente. En la nominación de los mismos subyace el carácter paliativo y provisorio de estas intervenciones, ya que son nombrados programas de “asistencia”, “emergencia”, “ayuda”, “complemento”. Discusión: La política alimentaria de Argentina se fundamenta en múltiples y simultáneos “programas de asistencia directa” que, lejos de intervenir sobre las causas estructurales de producción, distribución, comercialización, acceso y consumo de los alimentos, despliegan acciones que atienden una emergencia que es permanente. En las trayectorias biográficas que no han revertido sus condiciones de pobreza e integran los sectores focalizados por las políticas sociales desde los años ochenta, el complemento alimentario estatal es permanente, tanto por la simultaneidad en la implementación de diversos programas como por la vigencia consecutiva de los mismos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Introduction: The sociological assessment of the food problem as a social issue allows for identifying those means of integration and regulation by which the hunger problem may be overcome, relieved, reconfigured or deepen. Food policies have affected the living conditions and reproduction of many different social groups who have been experiencing unemployment and impoverishment since 1970. This paper aims to provide an exhaustive mapping of those food programs implemented in the district of General Pueyrredón, province of Buenos Aires, between 1983 and 2020, and analyze their presence in the target population’s biographical stories. Materials and Methods: This is a qualitative. The mapping reconstruction was based on a literature review of primary (official documentation) and secondary (academic research) resources as well as in-depth semi-structured interviews with technicians and professionals designing, managing, and implementing these programs between 1983 and 2020. To analyze the influence of such programs in the target population, in-depth semi-structured interviews were conducted within the oral history approach from the biographical method framework. Through theoretical snowball sampling, 22 people working at the municipal, provincial and national levels, and 45 recipients aged 18 to 30 years, 31 to 55 years, and over 56 years, were interviewed to determine intergenerational relationships. The Atlas Ti software was used for analysis and interpretation. Results: Between 1983 and 2020, the Senate passed an emergency food bill in 1984, 2002, and 2019. Twenty-eight food interventions were carried out to complement the nutrition of impoverished social groups. There were up to seventeen of them at one time. The palliative and temporary nature of such interventions is reflected in their names since they are referred to as “assistance”, “emergency”, “aid”, or “complementary” programs. Discussion: Argentina’s food policy is based on multiple and simultaneous “direct assistance programs” that, far from operating on the structural causes of food production, distribution, supply, access and consumption, act on an ongoing emergency. For those biographical stories still living in poverty and belonging to the population that has benefited from social policies since 1980, the state complementary feeding assistance is non stop due to both the simultaneous implementation of several programs and their consecutive coverage period.
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