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Open-access Educação & Sociedade

Publication of: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Area: Human Sciences ISSN online version: 1678-4626

Table of contents

Educação & Sociedade, Volume: 33, Issue: 120, Published: 2012

Educação & Sociedade, Volume: 33, Issue: 120, Published: 2012

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Editorial
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Apresentação
Desigualdades e diversidade na educação Gomes, Nilma Lino

Emerging social movements and new ways to educate Rockwell, Elsie

Abstract in French:

Cet article vise à argumenter que les mouvements sociaux récents nous obligent à prendre sérieusement en compte les profondes inégalités sociales, mais aussi la diversité sociale et culturelle qui est elle-même une des conséquences des changements économiques ainsi que des projets alternatifs de vie et de formation. En toile de fond de la construction historique de la classe ouvrière, un thème récurrent a été l'espoir de transformer la société à partir de la formation d'un "homme nouveau". Néanmoins, l'économie capitaliste globale récente a produit une classe ouvrière de plus en plus fragmentée et dépossédée. En réaction à cela, de nouveaux sujets sociaux se forment et reprennent à leur compte des ressources et des pratiques culturelles préalables pour renforcer les mouvements sociaux qui émergent. Je conclus en montrant que la reconnaissance de ces mouvements sociaux et des processus de formation a ébranlé la pensée des Lumières sur l'éducation, pour donner lieu à d'autres manières d'imaginer et d'intervenir dans les processus éducatifs.

Abstract in Spanish:

El objetivo de este artículo es argumentar que los movimientos sociales recientes nos obligan a tomar en serio tanto la profunda desigualdad social, como la diversidad cultural y social generada por recientes cambios en la economía y por proyectos alternativos de vida y formación. Sobre el trasfondo de la formación histórica de la clase trabajadora, un tema recurrente ha sido la esperanza de transformar la sociedad mediante la formación del "hombre nuevo". Sin embargo, la economía capitalista global reciente ha generado una clase trabajadora cada vez más fragmentada y desposeída. En respuesta, se forman nuevos sujetos sociales que retoman recursos y prácticas culturales existentes para fortalecer los movimientos sociales emergentes. Concluyo que el reconocimiento de estos movimientos sociales y procesos de formación ha transformado el pensamiento Iluminista, dando lugar a otras maneras de pensar y actuar en los procesos educativos.

Abstract in English:

The aim of this article is to argue that recent social movements force us to take into account not only profound social inequalities, but also the social and cultural diversity produced by recent changes in the economy, as well as a by alternative ways of life and learning. Since the historical making of the working class, a recurrent theme has been the hope to transform society through the education of a "new man". Never the less, recent global capitalist economies have generated an ever more fragmented and dispossessed working class. In response, new social subjects have come into being, often taking up and transforming existing cultural resources and practices to strengthen social movements. I conclude that the acknowledgement of these social movements and formative processes have transformed Enlightenment thought in education, and new ways of thinking about and acting within educational processes.
Artigos
The right to education, diversity and education in human rights Candau, Vera Maria Ferrão

Abstract in Portuguese:

Os direitos humanos estão no centro da problemática das sociedades contemporâneas. Afirmados e continuamente violados, são referência para a construção de sociedades humanas e democráticas. Construídos no contexto histórico da modernidade ocidental, têm privilegiado a afirmação da igualdade. No entanto, estão hoje desafiados a incorporar as questões da diversidade. O presente trabalho tem por objetivo, tendo por referência a tensão entre igualdade e diferença na concepção e prática dos direitos humanos, discutir as especificidades e articulações entre o direito à educação e a educação em direitos humanos. Esses dois campos se entrelaçam, sendo a educação em direitos humanos considerada atualmente como um componente fundamental do direito à educação. Essa perspectiva nos coloca no horizonte de promover processos educativos capazes de formar sujeitos de direito, considerando suas especificidades, e de fortalecer processos democráticos, em que redistribuição e reconhecimento se articulem.

Abstract in French:

Les droits humains sont au centre de la problématique des sociétés contemporaines. Affirmés et continuellement violés, ils sont la référence pour la construction de sociétés humaines et démocratiques. Construits dans le contexte historique de la modernité occidentale, ils ont privilégié l'affirmation de l'égalité. Cependant, ils doivent aujourd'hui faire face au défi d'intégrer les questions de la diversité. Le présent travail a pour objet de discuter les spécificités et les articulations entre le droit à l'éducation et l'éducation relative aux droits humains , en ayant pour référence la tension entre égalité et différence dans la conception et la pratique des droits humains. Ces deux champs s'entrelacent, l'éducation relative aux droits humains étant actuellement considérée comme une composante fondamentale du droit à l'éducation. Cette approche nous situe dans la perspective de promouvoir des processus éducatifs capables de former des sujets de droit, et de fortifier les démarches démocratiques dans lesquelles s'articulent redistribution et reconnaissance.

Abstract in English:

Human rights are at the heart of the contemporary societies' matter. Rights which are affirmed and continuously violated, they are a reference for the development of democratic human societies. Developed in the historical context of occidental modernity, they have emphasized the equality. However, nowadays, the challenge is to incorporate the diversity issue. The objective of this work, having as reference the tension between equality and difference in the conception and practice of human rights, is to discuss the specificities and articulations between the right to education and the education in human rights. These two fields cross over, and the education in human rights is considered nowadays as a key component of the right to education. This perspective places us in horizon of promoting educative processes capable of training right-holders, considering their specificities and strengthening democratic processes, in which redistribution and recognition are integrated.
Artigos
Black movement in education: giving a new meaning and politicizing the race Gomes, Nilma Lino

Abstract in Portuguese:

Este artigo discute o papel do movimento negro brasileiro na ressignificação e politização da ideia de raça. A raça é aqui entendida como construção social que marca, de forma estrutural e estruturante, as sociedades latino-americanas, em especial, a brasileira. Ao refletir sobre a atuação do movimento negro, parte-se da premissa de que este movimento social, por meio de suas ações políticas, sobretudo em prol da educação, reeduca a si próprio, o Estado, a sociedade e o campo educacional sobre as relações étnico-raciais no Brasil, caminhando rumo à emancipação social. A ideia de raça analisada no presente artigo se assenta na reflexão realizada pelos estudos pós-coloniais, que discutem a sua centralidade nos países com passado colonial e a sua operacionalidade nas relações de poder, as quais têm sido mantidas e subsistem no pensamento moderno ocidental, inclusive, no educacional.

Abstract in French:

Cet article discute le rôle du mouvement noir brésilien dans la re-signification et la politisation de l'idée de race. La race est entendue ici comme construction sociale qui marque de forme structurelle et structurante les sociétés latino-américaines, particulièrement, la brésilienne. En réfléchissant à l'action du mouvement noir, on part de la prémisse que ce mouvement social, à travers ses actions politiques, surtout en faveur de l'éducation, (se) ré-éduque lui-même, l'Etat, la société et le champ éducatif au niveau des relations ethno-raciales au Brésil, se dirigeant ainsi vers l'émancipation sociale. L'idée de race analysée dans cet article se fonde sur la réflexion réalisée par les études post-coloniales, lesquelles discutent sa centralité dans les pays ayant un passé colonial et son opérationnalité dans les relations de pouvoir, lesquelles se maintiennent encore et subsistent dans la pensée moderne occidentale, y compris éducative.

Abstract in English:

This article discusses the Brazilian black movement's role in giving a new meaning and politicizing the idea of race. Race is understood as a social construction that marks Latin-American society in a structural and structuring way, particularly the Brazilian Society. Reflecting on the black movement's performance, it is assumed that this social movement, trough it's political actions, especially in favor of education, reeducates itself, the State, the society and the educational field about the ethnic-racial relationships in Brazil towards social emancipation. The idea of race analyzed in this articles are based on the post-colonialist studies, which discusses race centrality in countries with a colonial past and how it operates in power relations that have been kept and still remains in modern occidental thoughts, including in education.
Artigos
Rural education, educational and social inequalities Souza, Maria Antônia de

Abstract in Portuguese:

O objetivo deste texto é caracterizar a gênese da prática e concepção da educação do campo, atentando para a concentração da terra e da propriedade como elementos estruturais geradores de desigualdade social. É propósito, ainda, destacar as principais conquistas efetivadas de 1990 até 2012 no âmbito da educação do campo e pontuar conflitos judiciais em torno do direito à educação superior entre os povos do campo. As reflexões apresentadas neste artigo são oriundas de pesquisa bibliográfica e documental, bem como de estudos empíricos realizados no período de 2002 a 2012. Tem-se como pressuposto central que a educação do campo é fruto de experiência coletiva construída pelos movimentos e organizações de trabalhadores do campo.

Abstract in French:

L'objectif de cette étude est de caractériser la genèse de la pratique et de la conception de l'éducation en zones rurales, en faisant attention à la concentration des terres et de la proprieté comme des éléments structuraux qui engendrent l'inégalité sociale. C'est, aussi, dans le but de mettre en évidence les principaux acquis réalisés de 1990 jusqu'à 2012 dans le domaine de l'éducation en zones rurales et de souligner des conflits judiciaires autour du droit à l'éducation supérieure concernant les peuples des zones rurales. Les réflexions présentées dans cette étude sont le résultat d'une recherche bibliographique et documentaire, ainsi que d'études empiriques accomplies de 2002 à 2012. On a la prémisse centrale que l'éducation en zones rurales est le résultat de l' expérience collective construite par les mouvements et les organisations de travailleurs agricoles.

Abstract in English:

The objective of this text is to characterize the genesis of rural education's practice and conception, noting the land concentration and the property concentration as structural elements generating social inequality. It's purpose, is also, to highlight the main achievements that took place from 1990 to 2012 within the rural education, and point out legal disputes regarding the right to higher education among the people of the field. The reflections presented in this article are from bibliographical and documental researches, as well as empirical studies conducted from 2002 to 2012. We make the core assumption that rural education is the result of collective experience built by movements and organizations of rural workers.
Artigos
Guide to a history of indigenous education: notes on the relationship between indigenous and educational policies Oliveira, Luiz Antonio de Nascimento, Rita Gomes do

Abstract in Portuguese:

O texto visa apresentar um roteiro para a história das políticas educacionais voltadas para os povos indígenas, a partir da consideração das suas relações com as políticas indigenistas. Na articulação entre os campos indigenista e da educação sugere pensar como as questões das diferenças culturais dos povos indígenas orientaram diferentes projetos de educação escolar indígena. No roteiro proposto, parte-se do período "assimilacionista" e "civilizatório" do início do século XX, marcado pela ideia de uma necessária unidade da nação, passando pelas reformas desta política em que é reconhecida a importância do ensino bilíngue nos processos de escolarização, até o momento atual, caracterizado pela busca do reconhecimento da diversidade cultural como direito fundamental, colocando novos desafios para as políticas educacionais.

Abstract in French:

Le texte vise à présenter une trame pour l'histoire des politiques éducatives adressées aux peuples indigènes, à partir de la prise en compte de leurs relations avec les politiques indigénistes. L'articulation entre les champs indigéniste et de l'éducation suggère de penser comment les questions des différences culturelles des peuples indigènes ont orienté différents projets d'éducation scolaire indigène. Dans la trame proposée, on part de la période "assimilationniste" et "civilisatrice" du début du XXième siècle, marquée par l'idée d'une nécessaire unité de la nation, en passant par les réformes de cette politique pour laquelle l'importance de l'enseignement bilingue dans les processus de scolarisation est reconnue, jusqu'au moment actuel, caractérisé par la recherche de la reconnaîssance de la diversité culturelle en tant que droit fondamental, apportant de nouveaux défis pour les politiques éducatives.

Abstract in English:

This work aims to present a guide to the history of educational policies geared towards indigenous peoples based on their interaction with indigenous policies. The relationship between indigenous issues and education suggests considering how matters of cultural differences serve as a basis for different projects of indigenous education. In the proposed guide, the starting point is the "prevailing assimilationist approach" and "civilizing" period of the early 20th century, marked by the idea of a necessary unity of the nation. This period was then followed by this policy's reform wich acknowledged the importance of bilingual education in the educational process. Finally, the current moment is characterized by the pursuit of recognition of cultural diversity as a fundamental right, posing new challenges for educational policies.
Artigos
The socio-spatial inequalities in access to knowledge a renovation prospect for the sociology of schooling inequalities? Ayed, Choukri Ben

Abstract in Portuguese:

Este artigo dá conta do avanço dos conhecimentos sobre as desigualdades socioespaciais de acesso aos saberes na França. Embora este objeto envolva muitas questões societais, as pesquisas empíricas a ele consagradas continuam embrionárias. A que apresentamos aqui, muito abrangente, constitui um caso relativamente isolado. Depois de descrever a situação global das desigualdades na escolarização nesse país, o texto retoma a gênese da pesquisa. Insiste tanto no que está em jogo, metodologicamente, no estudo das variações do aprendizado escolar em função dos contextos de escolarização, quanto na necessidade de não dissociar, nas análises, o impacto dos fatores sociais e espaciais. De fato, hoje, uma das alavancas de renovação das abordagens na sociologia da educação consiste em levar em conta uma combinação dos dois.

Abstract in French:

Cet article fait le point sur l'avancée des connaissances concernant les Inégalités socio-spatiales d'accès aux savoirs en France. Si cet objet recouvre de nombreux enjeux sociétaux, les recherches empiriques qui lui sont consacrées demeurent embryonnaires. Celle que nous présentons dans cet article, de grande ampleur, constitue un cas relativement isolé. Après avoir rappelé la situation globale des inégalités de scolarisation en France, l'article revient sur la genèse de cette recherche. Il insiste notamment sur l'enjeu méthodologique de l'étude des variations des acquisitions scolaires en fonction des contextes de scolarisation et sur la nécessité de ne pas dissocier dans l'analyse l'impact des facteurs sociaux et spatiaux. La prise en compte de ces deux facteurs combinés constitue aujourd'hui l'un des leviers de renouvellement des approches en sociologie de l'éducation.

Abstract in English:

This paper scrutinizes the advancement of knowledge on socio-spatial inequalities in access to knowledge in France. Although this object encompasses many societal issues, empirical research devoted to it remains embryonic. The comprehensive one we present here is a relatively isolated case. After recalling the overall situation of schooling inequality in France, the text focuses on the research genesis. It particularly emphasizes the methodological stakes of studying the variations of educational attainment in different contexts of schooling and the need to avoid dissociating the impact of social and spatial factors in our analyses. Taking a combination of both into account is now one of the levers that renew the approaches in sociology of education.
Artigos
New approaches to inequality of educational opportunities: residential segregation and the city-slum relationship in the Rio de Janeiro context Koslinski, Mariane Campelo Alves, Fatima

Abstract in Portuguese:

Desde o período do pós-guerra, a discussão sobre fatores que exercem impacto sobre a produção e reprodução de desigualdades sociais e educacionais oscilou entre explicações otimistas sobre a expansão dos sistemas escolares e outras que concedem peso à origem socioeconômica dos alunos e/ou a fatores relacionados a processos escolares. O artigo discute a tradição de estudos quantitativos que tiveram origem no Relatório Coleman (1966) e seus desdobramentos nos estudos de efeito escola e, posteriormente, de efeito vizinhança. Concentra sua análise nos limites e possibilidades trazidos pela literatura de efeito vizinhança e da geografia de oportunidades para a compreensão de mecanismos mediadores entre a segregação residencial e resultados escolares. Discute estudos que partiram desse arcabouço teórico e metodológico, focalizando o contexto brasileiro. Pontua os próximos desafios para se avançar na compreensão da organização social do território e as desigualdades educacionais nesse contexto.

Abstract in French:

Depuis la période d'après-guerre, la discussion sur les facteurs qui exercent un impact sur la production et la reproduction des inégalités sociales et éducatives ont oscillé entre des explications optimistes sur l'expansion des systèmes scolaires et d'autres qui concèdent un poids à l'origine socio-économique des élèves et/ou à des facteurs liés à des processus scolaires. L'article discute la tradition des études quantitatives qui s'originèrent dans le Rapport Coleman (1966) et leurs pendants dans les études de l'effet-école et, postérieurement, de l'effet-voisinage. Il concentre son analyse sur les limites et les possibilités apportées par la littérature de l'effet-voisinage et de la géographie des opportunités pour la compréhension des mécanismes médiateurs entre la ségrégation résidentielle et les résultats scolaires. Il discute des études qui partirent de ce squelette théorique et méthodologique, en focalisant sur le contexte brésilien. Il souligne les prochains défis pour avancer dans la compréhension de l'organisation sociale du territoire et les inégalités éducatives dans ce contexte.

Abstract in English:

Since the post war period, the discussion about the factor that impact the production and reproduction of social and educational inequalities has oscillated between optimistic views of school systems expansion and explanations that focus the effect of the student's socioeconomic background and/or the school processes. The article discusses a tradition of quantitative studies that began after the Coleman Report (1966) and their developments on the school-effect and the neighborhood-effect studies. It focuses on the limits and possibilities brought by neighborhood-effect and on the geography of opportunities literature in order to understand the mediation mechanisms between residential segregation and educational results. The article discusses researches that have used this theoretical and methodological framework considering the Brazilian context. It points to the next challenges to advance in the comprehension of the social organization of the territory and educational inequality in this context.
Artigos
Special education in Brazil: inequalities and challenges in the recognition of diversity Kassar, Mônica Carvalho Magalhães

Abstract in Portuguese:

Abordar a educação especial no Brasil implica considerar a política educacional proposta nos últimos anos pelo governo federal e, especialmente, a presença nas escolas de diversas populações, que constituem o país de formas historicamente desiguais. A partir dessas considerações, este artigo propõe-se, inicialmente, a analisar mudanças registradas na educação das populações marginalizadas do processo escolar, especialmente de pessoas com deficiências e, posteriormente, contribuir com reflexões sobre limites ainda presentes na educação brasileira, incluindo as complexas relações que envolvem os lugares da diferença nas proposições legais e nas práticas escolares.

Abstract in French:

L'approche de l'éducation spéciale au Brésil implique l'examen de la politique éducative proposée ces dernières années par le gouvernement fédéral et, spécialement, la présence de populations diverses dans les écoles, qui constituent le pays de manières historiquement inégales. À partir de ces considérations, cet article propose, initialement, d'étudier les changements rapportés dans l'éducation des populations marginalisées du processus de l'école, en particulier les personnes handicapées, et par la suite, de contribuer à la réflexion sur les limites toujours présentes dans l'éducation au Brésil, et les relations complexes impliquant les lieux de la différence dans les propositions juridiques et les pratiques scolaires.

Abstract in English:

Addressing Special Education in Brazil implies considering the educational policy proposed by the Federal Government in recent years and, especially, the presence of various populations in schools, who constitutes the country in historically unequal ways. Based on these considerations, the article proposes to analyze changes observed in the education of populations that are marginalized from the school process, especially people with disabilities, and afterwards to contribute with reflections about the limits that are still present in Brazilian education, including the complex relationships involving the role of the difference in legal propositions and school practices.
Artigos
Teachers' subjectivity, inclusion and gender Lopes, Maura Corcini Dal'Igna, Maria Cláudia

Abstract in Portuguese:

Este artigo discute de que modos o gênero opera como elemento organizador das subjetividades docentes e do desempenho escolar em tempos de inclusão e de governamentalidade neoliberal. Utilizamos governamentalidade, subjetividade e gênero como ferramentas teórico-metodológicas para examinar de que formas algumas práticas de governamento estão implicadas na produção de diferenças de gênero, no que se refere ao desempenho escolar, e na constituição das subjetividades docentes inclusivas. Duas pesquisas fornecem subsídios para sustentar essa argumentação: uma que objetiva conhecer como docentes são subjetivados pelas práticas de inclusão; outra que investiga como gênero atravessa e constitui a prática docente.

Abstract in French:

Cet article discute les manières par lesquelles le genre opère comme élément organisateur de la subjectivité des enseignants et de la performance scolaire en des temps d'inclusion et de gouvernamentalité néolibérale. Nous employons les catégories de gouvernamentalité, de subjectivité et de genre comme des outils théorico-méthodologiques pour examiner comment certaines pratiques de gouvernement sont impliquées dans la production des différences de genre en ce qui concerne la performance scolaire; et dans la constitution de la subjectivité des enseignants qui participent des programmes d'inclusion. Deux recherches offrent des subsides pour soutenir notre argumentation: une visant à connaître comment s'opère la subjectivation des maîtres dans des pratiques d'inclusion; une autre qui recherche comment le genre traverse et constitue la pratique d'enseignement.

Abstract in English:

This paper discusses how gender operates as an organizing element of both teachers' subjectivities and student's achievement in times of inclusion and neoliberal governmentality. We have used governmentality, subjectivity and gender as theoretical-methodological tools to examine how some governing practices are involved in both the production of gender differences regarding student achievement and the constitution of inclusive teachers' subjectivities. Two researches have provided subsidies to support this argumentation: one that aims at knowing how teachers are subjectivated by inclusion practices and another that investigates how gender crosses and constitutes the teachers' practice.

Adolescents in the classroom: the emergence of diversity and the end of the expansion of education López, Néstor

Abstract in French:

L'article commence avec une révision des tendances récentes dans la scolarisation des adolescents en Amérique Latine, en mettant l'emphase sur l'analyse de la mesure dans laquelle l'expansion de la scolarisation depuis le début des années 1990 s'est traduite en une réduction importante des inégalités pour l'accès à l'éducation, et en même temps comment la désaccélération du processus de scolarisation qui a lieu à ce niveau réinstalle le défi des inégalités comme élément central dans l'agenda éducatif. La seconde partie de l'article présente quelques hypothèses autour des causes de cette désacélération visible dans les processus d'universalisation de l'accès à l'école, emphatisant sur celles qui centrent leur attention sur les inégalités qui résultent de l'impossibilité des systèmes éducatifs d'opérer en des contextes de croissante diversité culturelle et identitaire, mettant aussi en évidence la persistence de multiples mécanismes quotidiens et naturalisés de discrimination dans les pratiques des institutions scolaires.

Abstract in Spanish:

El artículo se inicia con una revisión de las tendencias recientes en la escolarización de los adolescentes en América Latina, poniendo énfasis en analizar en qué medida la expansión de la escolarización desde inicios de los 90 se tradujo en una reducción importante de las desigualdades en el acceso a la educación, y al mismo tiempo cómo la desaceleración del proceso de escolarización que se vive en este último lustro reinstala el desafío de las desigualdades como elemento central en la agenda educativa. La segunda parte del artículo plantea algunas hipótesis en torno a las causas de esa desaceleración visible en los procesos de universalización del acceso a la escuela, enfatizando en aquellas que centran la atención en las desigualdades que resultan de la imposibilidad de los sistemas educativos de operar en contextos de creciente diversidad cultural e identitaria, evidenciando la persistencia de múltiples mecanismos cotidianos y naturalizados de discriminación en las prácticas de las instituciones escolares

Abstract in English:

The article begins by reviewing recent trends in the education of adolescents in Latin America. Specifically, the analysis is focused on to which extent the expansion of education since the early 1990's resulted in an important reduction of inequalities in the access to education and at the same time how the deceleration of the education process, that has been going on over the last five years, reinstalls the challenge of inequalities in the core of the educational agenda. The second part of the article suggests some hypothesis regarding the causes for this deceleration that may be seen in the universalization process of access to education. A special attention is paid to those hypothesis focusing on inequalities that result from the educational system's difficulties in operating in contexts of increasing cultural and identity diversity that clearly shows the persistence of multiple daily and common discriminatory practices at schools.
Artigos
Is there anything new to say about racial relationships in contemporary Brazil? Silvério, Valter Roberto Trinidad, Cristina Teodoro

Abstract in Portuguese:

A aprovação da Lei n. 10.639-2003 e suas diretrizes, que alteraram a Lei de Diretrizes e Base da Educação Brasileira (LDB), pressupõem um conjunto de mudanças substantivas que passam a alterar a política pública educacional no país. A obrigatoriedade da educação das relações étnico-raciais e do ensino de história e cultura afro-brasileira e africana em toda a educação básica é resultado tanto do reconhecimento da discriminação racial e do racismo como constitutivos de nossa formação social, quanto permite desvendar as contribuições das culturas africanas na constituição de nossa brasilidade para além do trabalho escravo. A identidade negra, produto político do apagamento da multiplicidade cultural de povos que aportaram no país, passa a dar lugar ao prefixo afro como possibilidade de novas identificações e recriações dos brasileiros descendentes de africanos, as quais podem ser analisadas a partir do conceito de diáspora.

Abstract in French:

L'approbation de la Loi n. 10.639-2003 et de ses directives, qui ont modifié la Loi de Directives et Base de l'Educação Brésilienne (LDB), présupposent un ensemble de changements substantiels qui modifient la politique publique éducative dans le pays. L'obligation de l'éducation des relations ethno-raciales et celle de l'enseignement de l'histoire et de la culture afro-brésilienne et africaine dans toute l'éducation primaire est le résultat de la reconnaîssance de la discrimination raciale et du racisme en tant que constitutifs de notre formation sociale, tout comme elle permet de dévoiler les contributions des cultures africaines dans la constitution de notre brésilianité au-delà du travail esclave. L'identité noire, produit politique de l'effacement de la multiplicité culturelle des peuples qui l'apportèrent dans le pays, donne lieu au préfixe afro comme possibilité de nouvelles identifications et recréations des brésiliens descendants d' Africains, lesquelles peuvent être analysées à partir du concept de diaspora.

Abstract in English:

The Law n. 10.639-2003 and it's directives approval, which had changed the Law of Directives and Basis for Brazilian Education, assumes a set of substantial changes that has begun to alter the educational public policies in the country. The obligatoriness of ethnic-racial education, as well as afro-Brazilian and African historical and cultural studies in basic education, is a result of the acknowledgement of both racial discrimination and racism as constitutive elements of our social development, as it allows unveiling the African contributions to our Brazilian identity far beyond slavery. The black identity, as a product of cultural multiplicity's political erasure of the people who landed in the country, give place to the prefix afro as a new identification and recreation possibility for the Brazilians who descend from the Africans. This identity can be analyzed trough the diaspora concept.
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