Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Volume: 16, Issue: 3, Published: 2021
  • On the trail of Alexandre Rodrigues Ferreira’s ‘philosophical voyage’: a brief history of its collections and their dissemination Artigos Científicos

    Domingues, Ângela Maria Vieira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A ‘viagem filosófica’ de Alexandre Rodrigues Ferreira é, de longe, a mais intensa e profusamente estudada pela comunidade acadêmica portuguesa e brasileira. Este artigo pretende fazer um ponto de situação em relação à história das coleções e ao modo como este valioso patrimônio foi considerado ao longo do tempo; e destacar como, ainda hoje, continua a ser um espólio importante e válido para as mais diversas áreas científicas. Nesse sentido, proponho, em primeiro lugar, fazer um ponto de situação sobre a origem da coleção documental, considerando os textos e os registros visuais (desenhos, mapas, espécimes naturais, herbários, materiais tridimensionais) e os seus múltiplos destinos; seguidamente, procuro entender como se processou a disseminação deste espólio e de que forma é que a comunidade acadêmica e a sociedade puderam gradualmente aceder aos textos e à iconografia, nomeadamente através de publicações, exposições, plataformas digitais; e, finalmente, pretendo destacar a riqueza dum conjunto documental que continua a permitir leituras múltiplas e olhares renovados não apenas a historiadores, mas também a cientistas das mais diversas áreas. Conjuntamente, eles têm um papel notável na preservação e na disseminação dum patrimônio que, por tanto tempo, ficou oculto, quase esquecido.

    Abstract in English:

    Abstract Alexandre Rodrigues Ferreira's ‘philosophical voyage’ is by far the most intense and profusely studied voyage by the Portuguese and Brazilian academic community. This article intends to take stock in relation to the history of the collection and the ways in which this valuable heritage was considered over time; and to highlight how, even today, it remains an important and valid collection for the most diverse scientific areas. Therefore, I propose, firstly, to make a situation report on the origins of this collection, considering texts and visual records (drawings, maps, natural specimens, herbariums, three-dimensional materials) and their multiple destinations; then, to understand how this heritage was disseminated and how the academic community and the society were gradually able to access texts and iconography, namely through publications, exhibitions, digital platforms; and, finally, to highlight the richness of a documentary set that continues to allow multiple readings and renewed views not only for historians, but also for scientists from the most diverse areas. Together, they play a notable role in the preservation and dissemination of a heritage that, for so long, was hidden, almost forgotten.
  • ‘And the word became’ particles in Nheengatú Artigos Científicos

    Cruz, Aline da; Santos, Bárbara Heliodora Lemos de Pinheiro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Estudos acerca do contato linguístico permitem observar hierarquias de acessibilidade a palavras de diferentes classes que possam ocorrer como empréstimos. Essas hierarquias indicam, por exemplo, que nomes são mais facilmente transferidos de uma língua para outra do que verbos e estes podem ser inseridos na língua-alvo como verbos, quando há adaptação morfológica, ou como partículas, quando há inserção direta. Neste artigo, apresenta-se o caso de quatro expressões verbais do Português que foram introduzidas em Nheengatú, língua geral amazônica em contato com o Português desde o século XVI, como partículas de modalidade deôntica – tenki de ‘tem que’ e presizu de ‘é preciso’ – e como marcadores de sentenças interrogativas – será de ‘será’, e seraki ‘será que’. Para tanto, primeiramente, apresentam-se os critérios que permitem distinguir uma classe de partículas em Nheengatú, para, em seguida, aplicá-los às partículas de origem verbal emprestadas do Português. Esta análise corrobora os estudos que indicam que marcadores de modalidade são mais facilmente acessíveis a ocorrerem como empréstimos linguísticos do que outras formas de tempo, aspecto e modo (TAM). No entanto, no Nheengatú, observa-se que expressões de modalidade epistêmica podem ser adaptadas na língua-alvo como marcadores gramaticais de sentenças interrogativas, considerados mais difíceis de ocorrerem como empréstimos.

    Abstract in English:

    Abstract Studies on language contact allow us to observe borrowing hierarchies to the different words classes of a language. These hierarchies indicate, for instance, that nouns are more easily transferred from one language to another than verbs, which can be inserted into the target language as verbs, with morphological adaptation, or as particles. In this article, we present the case of four verbal expressions of Portuguese that were introduced in Nheengatú, the Amazonian língua geral in contact with Portuguese since the 16th century, as particles of deontic modality – tenki from ‘tem que’ and presizu from ‘é preciso’ – and as question markers – será from ‘será’, and seraki from ‘será que’. For this purpose, we first introduce the criteria for distinguishing a class of particles in Nheengatú, then apply them to verbal particles borrowed from Portuguese. This analysis corroborates studies indicating that modality markers are higher in borrowing hierarchies than other forms of TAM. However, in the Nheengatú, we observe that expressions of epistemic modality can be adapted in the target language as grammatical markers of interrogative sentences, considered more difficult to occur as loans.
  • New record of pre-Hispanic Canis lupus familiaris in the lower Paraná wetland with evidence of perimeter sawing Artigos Científicos

    Acosta, Alejandro; Loponte, Daniel M.; Buc, Natacha

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este trabajo se presenta un nuevo registro de perro prehispánico recuperado en el sitio arqueológico Cerro Lutz, ubicado en el humedal del Paraná inferior. El material asignado a Canis lupus familiaris corresponde a un fémur proximal que presenta huellas de aserrado perimetral, lo cual indica que el espécimen fue utilizado con fines tecnológicos. La determinación específica del fémur se realizó sobre la base de un estudio morfométrico, en donde se incluyeron, con fines comparativos, fémures de otros dos individuos precolombinos de C. l. familiaris, como así también de los cánidos silvestres de la región (Cerdocyon thous, Dusicyon avus y Licalopex griseus). Los resultados obtenidos indican que el fémur corresponde a un individuo de talla mediana de similares características al primer ejemplar hallado en Cerro Lutz y al recuperado en el sitio CH2D01-II en Uruguay. En terminos tecnológicos constituye un elemento descartado durante el proceso de elaboracíon de un artefacto, probablemente una punta ahuecada. Para el aréa de estudio, este es el primer registro que existe sobre la utilización de un hueso de un perro precolombino como materia prima.

    Abstract in English:

    Abstract This paper presents a new record from a pre-Hispanic dog recovered from one archaeological site of the Paraná wetland, dated on the Late Holocene: Cerro Lutz. The element identified as Canis lupus familiaris is a proximal femur with sawing marks in the perimeter of the bone, which suggests that it was used for a technological purpose. Specific determination was made based on a morphometric study where femur bones of other pre-Columbian individuals from C. l. familiaris and other wild canid species (Cerdocyon thous, Dusicyon avus and Licalopex griseus)that inhabited the study area were analysed. This study suggests that the femur could belong to a medium-sized individual, similar to the first sample found in Cerro Lutz and the one recovered in CH2D01-II archaeological site in Uruguay. From technological aspects, we know that this bone would have been discarded in the manufacturing process of an artifact, probably a hollowed point. For the study area, it is the first record of using a pre-Columbian dog as raw material.
  • Selecting, caring, and sending: doctors at the Battle for Rubber (1942-1944) Artigos Científicos

    Miranda, Gabriela Alves; Hochman, Gilberto

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é examinar a atuação dos médicos do Serviço Especial de Mobilização de Trabalhadores para a Amazônia (SEMTA) na Batalha da Borracha durante a Segunda Guerra Mundial. O esforço de guerra e os acordos firmados com os Estados Unidos em 1942 implicaram o envio massivo de mão de obra brasileira para os seringais amazônicos. O artigo mostra como o processo de recrutamento e seleção de homens oriundos de diversas partes da região Nordeste para a extração de látex expressou e foi conformado por problemas históricos da sociedade brasileira: doença, desnutrição e analfabetismo. Esses médicos deveriam recrutar milhares de trabalhadores em uma população pobre e marcada pela seca e deles cuidar até a viagem para a Amazônia. O processo foi marcado por enorme pressão dos EUA, do governo federal e de governos nordestinos para que os médicos e as agências envolvidas cumprissem as metas acordadas, e também por críticas de setores econômicos pela diminuição da oferta de mão de obra barata no Nordeste. A atuação desses médicos é reveladora sobre as dramáticas condições de vida de homens nordestinos selecionados para uma marcha que os transformaria, heroica e tragicamente, em ‘soldados da borracha’.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this paper is to analyze the participation of doctors from Serviço Especial de Mobilização de Trabalhadores para a Amazônia (SEMTA) in the Battle for Rubber during the Second World War. The war effort and the agreements signed with the United States in 1942 implied the massive and urgent dispatch of Brazilian labor to the Amazonian rubber plantations. The article shows how the process of recruitment and selection of men from the northeast region for latex extraction revealed and bumped into historical problems of Brazilian society: disease, malnutrition, and illiteracy. These doctors should recruit thousands of workers in a poor, drought-stricken population and take care of them until they travel to the Amazon. It is a process marked by enormous pressure from the USA towards the federal government and northeastern governments to ensure that SEMTA and other agencies meet their agreed targets. Also, by criticism from economic sectors for the decrease in the supply of cheap labor in the Northeast.These doctors' performance reveals the dramatic living conditions of Northeastern men selected for a march that would heroically and tragically transform them into ‘rubber’s soldiers’.
  • Visibility and intention of the rock paintings in the GO-CP-33 site, in Palestina de Goiás, Brazil Artigos Científicos

    Procópio, Grazieli Pacelli; Viana, Sibeli Aparecida

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As pinturas rupestres do sítio GO-CP-33 estão localizadas no município de Palestina de Goiás, na região sudoeste do estado de Goiás. As figuras são marcadas por expressões que remetem a movimento, elas se diferenciam das demais tradições rupestres do Brasil. A análise dos grafismos possibilitou a percepção da distribuição espacial das imagens, da medição da altura dos painéis e da organização dos dados para verificação do alcance visual das figuras, tomando como referência uma pessoa que estivesse diante dos painéis rupestres. A partir dos dados, ficou sugerido que as escolhas dos suportes rochosos estiveram relacionadas a diferentes estratégias de visibilidade: alguns grafismos foram postos para serem vistos com facilidade e outros, pouco acessíveis ao olhar. Tomou-se como base que as representações rupestres são detentoras de sentidos diversos, dotadas de agência e relacionadas a práticas culturais para as quais a memória coletiva dos ocupantes teria sido um elemento temporal relevante. Entendemos que as articulações envolvidas na visibilidade das figuras não se encerram na dicotomia em torno do ‘ver’, mas fazem parte de uma dinâmica interativa constituída pelo alcance visual, pelo tema das composições gráficas e pelo contexto em que se encontram e podem estar também articuladas a outras dimensões da cultura.

    Abstract in English:

    Abstract The rock paintings of the GO-CP-33 site are located in the municipality of Palestina de Goiás in the southwest of the state of Goiás. The images are characterized by expressions that suggest movement, and they differentiate from other traditions in Brazil. The rupestrian paintings were analyzed, indicating the spatial distribution of the images, the height of the panels, and the organization of the data to verify the visual range of the figures, having the person who was in front of the cave panels as a reference. It was suggested that the choices for rock support were related to different visibility strategies. Some rock paintings were made to be easily seen, and the eyes did not easily capture others. It was taken as a basis that the rock representations hold different meanings. It was taken as a basis that the rock representations hold different meanings, endowed with agency and related to cultural practices for which the collective memory of the occupants would have been a relevant temporal element. We understand that the articulations involved in the figures' visibility are not restricted to the dichotomy of “seeing”. Instead, they are part of an interactive dynamic constituted by the visual reach, the theme of the graphic compositions, and the context in which they are. It can also be articulated with other aspects of culture.
  • The jaguar-flute and other Wauja aerophones: a Xinguano contribution to the instrumentarium zoologica Amazonia Artigos Científicos

    Barcelos Neto, Aristoteles

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Estudos etnomusicológicos recentes sobre as flautas xinguanas revelam sistemas de extraordinária complexidade sociológica, simbólica e sonora, abrangendo poética musical, relações de gênero, ontologia política e agência cosmológica. Entretanto, pouco se conhece sobre suas identidades espirituais específicas e as implicações de tais identidades para a economia simbólica dos rituais musicais. O objetivo deste artigo é oferecer uma contribuição ao conhecimento do instrumentarium zoologica Amazonia a partir dos xamanismos musical e visionário-divinatório wauja. O objeto central da minha análise é um trio de flautas de madeira, feito em 1991 e ainda atuante, que tem o jaguar como identidade espiritual e cuja identificação decorre de processos xamânicos. Essa relação entre aerofones e jaguares aponta para o modelo teórico, recentemente proposto, da continuidade ontológica entre seres sobrenaturais e artefatos na Amazônia. Embora a organologia e a materialidade sejam importantes para o entendimento dessa relação, há, porém, um aspecto ainda pouco considerado por esse modelo: a visualidade. Este artigo propõe avançar a hipótese de que a atribuição de identidades espirituais aos aerofones tem uma relação direta com o modo como as transformações corporais são imaginadas pelos xamãs.

    Abstract in English:

    Abstract Recent ethnomusicological studies on Xinguano flutes reveal systems of extraordinary sociological, symbolic, and sonic complexity, encompassing musical poetics, gender relations, political ontology, and cosmological agency. However, little is known about their specific spiritual identities and their implications for the symbolic economy of musical rituals. This article aims to contribute to the knowledge of the instrumentarium zoologica Amazonia based on Wauja musical and visionary-divinatory shamanic knowledge and practices. The central object of this analysis is a trio of wooden flutes, made in 1991 and still active, which has the jaguar as spiritual identity and whose identification derives from shamanic processes. This relationship between aerophones and jaguars points to the recently proposed theoretical model of ontological continuity between supernatural beings and artifacts in Amazonia. Although organology and materiality are important for understanding this relationship, there is, however, an aspect still little considered by this model: visuality. This article proposes to enhance the hypothesis that the attribution of spiritual identities to aerophones directly relates to how shamans imagine bodily transformations.
  • Complex structures in Brazilian Indigenous languages Dossiê

    Lima, Suzi; Veenstra, Tonjes
  • Counterfactual and non-counterfactual conditional constructions in Kuikuro (Upper Xingu Carib) Dossiê

    Franchetto, Bruna

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Kuikuro é uma das variedades da língua Karib alto-xinguana, um dos dois ramos meridionais da família Karib, e é falado por 600 pessoas na região conhecida como alto Xingu, periferia meridional da Amazônia. Este artigo foca nas construções condicionais contrafactuais e não contrafactuais em Kuikuro. Após uma introdução contendo informações relevantes sobre metodologia, referências teóricas e as principais questões que emergem dos fatos Kuikuro, o artigo é organizado em duas seções. A primeira oferece uma breve introdução aos Kuikuro e um esboço da tipologia morfossintática de sua língua, assim como dos fatos gramaticais relevantes. A segunda seção descreve as construções contrafactuais e não contrafactuais. Os resultados deste estudo preliminar mostram os recursos morfossintáticos disponíveis aos falantes kuikuro para realizar enunciados no domínio conceitual e pragmático da possibilidade, seja ela asserida ou assumida, seja ela negada.

    Abstract in English:

    Abstract Kuikuro is one of the varieties of the Upper Xingu Carib Language, of the Southern Xinguan Branch of the Carib family, which is spoken by approximately 600 people, in the region known as the Upper Xingu, at the southern edge of the Brazilian Amazon. This article focuses on counterfactual and non-counterfactual conditional constructions in Kuikuro. After an introduction containing the relevant information on methodology, theoretical background and the main questions that arise from the Kuikuro data, the article is further organized into two sections. The first one offers a brief introduction to the Kuikuro people and a sketch of the Kuikuro morphosyntactic typology and the relevant grammatical facts. The second section describes counterfactual and non-counterfactual conditional constructions. The results of this preliminary study show that Kuikuro speakers have multiple morphosyntactic resources available to realize utterances expressing conceptual and pragmatic domains of possibility, whether these are asserted, assumed, or denied.
  • Conjunction and additive constructions in the language of the Gavião of Rondônia Dossiê

    Moore, Denny

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Como uma contribuição ao estudo das estruturas complexas nas línguas nativas da Amazônia, este artigo examina a sintaxe de construções aditivas e de conjunção na língua dos Gavião de Rondônia. Nessa língua, a partícula kĩ´í ‘também, e’ é usada para formar construções aditivas (‘também’) com sintagmas nominais ou sintagmas verbais, sem criar constituintes sintáticos coordenados. A mesma partícula usa-se para formar construções com constituintes coordenados. As funções diferentes da partícula têm estruturas sintáticas diferentes e um pouco complexas. Uma breve descrição da sintaxe básica gavião é fornecida, para se ter uma base para entender a estrutura de aditivos e conjunções. Exemplos são providenciados para descrever os padrões observados e para fornecer testes para determinar a estrutura constituinte das construções coordenadas. Regras de composição das construções são oferecidas quando há evidência suficiente. A diferença semântica entre gerúndios e conjunções é notada. Propriedades tipológicas da conjunção gavião são discutidas. A conjunção é do tipo bissindético pospositivo. Disjunção, ‘ou... ou’, que também ocorre na língua, é descrita brevemente.

    Abstract in English:

    Abstract As a contribution to the study of complex structures in native Amazonian languages, this article examines the syntax of additives and conjunctions in the language of the Gavião of Rondônia. In this language the particle kĩ´í ‘also, too, and’ is used to form additive (‘also’) constructions with noun phrases and verb phrases, without creating conjoined syntactic constituents. The same particle is also used to form constructions with conjoined constituents, in which two or more verb phrases or two or more noun phrases are conjoined. The different functions of the particle have different and somewhat complicated syntactic structures. A brief description of basic Gavião syntax is provided, to have a basis for understanding the structure of the additives and conjunctions. Examples are given to describe the patterns observed and to provide tests to determine the constituent structure of the conjoined constructions. Composition rules for conjoined and additive constructions are offered when there is sufficient evidence. The semantic difference between participles and conjunctions is noted. Typological properties of Gavião additives and conjunction are discussed. Conjunction is of the postpositive bisyndetic type. Disjunction, ‘or’, which also appears in the language, is briefly described.
  • How to not lose the track: tail-head linkage as a mechanism for maintaining cohesion of spatial information in Dâw narratives Dossiê

    Obert, Karolin

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Referências a paisagens e lugares são elementos centrais nas narrativas tradicionais de falantes da língua Dâw (Naduhup, Amazônia brasileira). Essa ênfase na referência espacial é estabelecida principalmente por meio de orações adverbiais locativas que são frequentemente repetidas ao longo do discurso. Sua função é relacionar um evento a um lugar, estabelecer referência à informação locativa mencionada anteriormente no discurso e fornecer coesão quando pré-posta à oração principal. Nessa posição sintática, eles funcionam como pontes conectando sentenças e parágrafos referindo-se ao contexto antecedente. Orações adverbiais locativas na posição inicial da cláusula são interessantes em Dâw porque podem ocorrer como réplicas exatas de uma cláusula adverbial locativa que foi posposta à cláusula principal da sentença antecedente. Essa estratégia tem sido descrita na literatura como tail-head linkage. Sua função central é manter a coerência entre os participantes e eventos ao longo das frases subsequentes do discurso e garantir que o interlocutor consiga rastrear os vários locais mencionados ao longo da narrativa. Este artigo explora as propriedades funcionais e formais de estruturas tail-head linkage com ênfase nas orações adverbiais locativas em Dâw, contribuindo, assim, para o entendimento de como os processos de subordinação podem ser responsáveis para rastrear informações espaciais no discurso na língua Dâw.

    Abstract in English:

    Abstract References to landscape and places are central in traditional narratives by speakers of Dâw (Naduhup, Brazilian Amazon). This emphasis on spatial reference is primarily established through locative adverbial clauses that are often repeated throughout the discourse. Their function is to relate an event to a place, establish reference to locative information mentioned earlier in discourse, and provide cohesion when pre-posed to the main clause. In this syntactic position, they act as bridges connecting sentences and paragraphs by referring to antecedent context. Locative adverbial clauses in clause-initial position are interesting in Dâw because they can occur as exact replicas of a locative adverbial clause that was postposed to the main clause of the antecedent sentence. This strategy has been described in the literature as tail-head linkage. Its central function is to maintain coherence among participants and events along subsequent sentences in discourse and to ensure that the interlocutor is able to track the numerous locations mentioned in the narrative. This paper explores the functional and formal properties of tail-head linkage by focusing on locative adverbial clauses in Dâw, and contributes to the understanding of how processes of subordination can be responsible for tracking spatial information in the discourse of Dâw speakers.
  • Anaphora and subordination in Karitiana Dossiê

    Storto, Luciana; Vivanco, Karin

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo descreve o comportamento do elemento anafórico ta- em Karitiana (ramo Arikém, família Tupi), mostrando que ele é uma anáfora de terceira pessoa que deve ser ligada (c-comandada e coindexada) a um antecedente na mesma sentença. ta- pode ocorrer como um clítico possessivo dependente fonologicamente de um nominal, ou como um clítico de sujeito ou objeto dependente fonologicamente de um verbo. Mostramos, com dados elicitados e naturais, que a anáfora do Karitiana se refere sempre a um sujeito quando ocorre em ambientes encaixados, sendo capaz de referir ao sujeito da oração matriz ou ao sujeito da subordinada. Analisamos esse item lexical como uma anáfora de média-distância, seguindo a definição de Reuland e Koster (1991). Usos logofóricos da anáfora ta- também são exemplificados e discutidos brevemente.

    Abstract in English:

    Abstract This paper describes the behavior of the anaphoric element ta- in Karitiana (Arikém branch, Tupian family) showing that it is a third person anaphor which must be bound (c-commanded and coindexed) by an antecedent in the same sentence. ta- may occur as a possessor clitic attached to a nominal, or as a subject or object clitic attached to a verb. We show with elicited and spontaneous data that the Karitiana anaphor is subject oriented when occurring in embedded environments, being able to refer to the subject of the matrix clause or to the subject of an embedded clause in cases of multiple embedding. We analyze this lexical item as a medium-distance anaphor, following the definition of Reuland and Koster (1991). Logophoric uses of the ta- anaphor are also exemplified and briefly discussed.
  • Clause chaining and switch-reference in Aikanã and Kwaza Dossiê

    Voort, Hein van der

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Em Aikanã e Kwazá, línguas isoladas vizinhas em risco de extinção, faladas em Rondônia, Brasil, as orações podem conter cadeias de cláusulas mediais que terminam com um predicado em um modo da oração matriz, como declarativo, interrogativo etc. Em Kwazá, narrativas tradicionais podem consistir em uma unica sequência comprida de orações mediais, terminada por uma expressão formuláico no modo declarativo. Em ambas as línguas, a (des)continuidade do sujeito é expressa por um sistema de referência alternada, que indica no predicado da oração atual se o sujeito da oração seguinte será diferente. Neste artigo descritivo, apresento o mecanismo de referência alternada em Aikanã e Kwazá. Entre as diferenças, discuto casos de referência trocada, a qual parece expressar descontinuidade de tópico em vez de descontinuidade de sujeito, em Kwazá. Além disso, analiso a natureza antecipatória do sistema Kwazá. Como recurso especial deste artigo, incluo duas versões de uma narrativa mitológica tradicional, originalmente contada em Aikanã e posteriormente recontada em Kwazá, como ilustração de encadeamento de cláusulas e referência alternada, por meio de um texto coerente e culturalmente relevante.

    Abstract in English:

    Abstract In Aikanã and Kwaza, neighbouring endangered isolate languages of Rondônia, Brazil, sentences can include chains of medial clauses and end with a predicate in a matrix sentence mood, such as declarative, interrogative etc. In Kwaza, traditional narratives may even consist of a single long string of medial clauses, terminated by a fixed formula in the declarative mood. In both languages, subject (dis)continuity is expressed by a switch-reference system that indicates on the predicate of the current clause whether the subject of the next clause will be different or not. In this descriptive article I present similarities and differences between the systems of switch-reference in Aikanã and Kwaza. Among the differences, I discuss cases of formally marked switch-reference that appears to express topic discontinuity rather than subject discontinuity, in Kwaza. Also, I analyse the unusual anticipatory nature of the Kwaza system. As a special feature of this article I include two versions of a traditional mythological narrative, originally told in Aikanã and later retold in Kwaza, to illustrate clause chaining and switch-reference through a coherent and culturally relevant text.
  • ERRATA Errata

  • ERRATA Errata

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