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Audiology - Communication Research, Volume: 27, Published: 2022
  • Profile of premature infants undergoing speech-language-hearing care at a follow-up outpatient center Original Article

    Teixeira, Maisa Alves; Britto, Denise Brandão de Oliveira e; Escarce, Andrezza Gonzalez; Paula, Danielle Diniz de; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo descrever o perfil de crianças pré-termo, segundo aspectos sociodemográficos, clínicos e assistenciais, e a associação com dados perinatais e pós-natais. Métodos estudo observacional descritivo transversal, aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Minas Gerais – CEP-UFMG, sob o Parecer 3.615.440, realizado por meio da análise de 749 prontuários de crianças pré-termo, atendidas no setor de Fonoaudiologia de ambulatório multidisciplinar de follow-up. Foram incluídos no estudo todos os prontuários do período de 2009 a 2019. Para as análises de associação foram utilizados os testes Qui-quadrado de Pearson e Kruskal-Wallis, sendo considerados como valores com significância estatística os que apresentaram valor de p≤0,05. Resultados verificou-se distribuição similar entre os sexos feminino e masculino e a maior parte das crianças com prematuridade moderada a tardia. A maioria dos pais apresentou ensino médio completo, com renda familiar de até dois salários mínimos (60,0%). Quanto aos aspectos clínicos, observou-se significância estatística (p≤0,001) na associação da idade gestacional com as seguintes variáveis: peso ao nascimento, estatura, perímetro cefálico, uso do Método Canguru, alimentação na alta, drogas ototóxicas, hemorragia intracraniana, sepse e icterícia. A maioria dos bebês (99,9%) realizou o Teste Guthrie com resultado adequado (95,3%). Da mesma forma, referente à realização da Triagem Auditiva Neonatal - (79,9%), com resultado adequado (89,4%). Conclusão a maioria das famílias era de baixa renda, com bebês apresentando prematuridade tardia. Observou-se significância estatística para as variáveis: tipo de parto, peso, estatura, perímetro cefálico, uso de drogas ototóxicas, hemorragia intracraniana, sepse e icterícia, com alterações predominantes em prematuros extremos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose to describe the profile of preterm children based on sociodemographic, clinical, and assistance aspects, and their association with peri- and postnatal data. Methods observational, descriptive, cross-sectional study, approved by the Research Ethics Committee of the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, Brazil), under evaluation report no. 3,615.440. It was based on the analysis of 749 medical records of preterm children attended at the speech-language-hearing department of a multidisciplinary follow-up outpatient center. All medical records from 2009 to 2019 were included in the study. The association analyses were made with the Pearson chi-square and Kruskal-Wallis tests, and the statistically significant values were set at p≤0.05. Results the sample was evenly distributed between females and males, and most of them were moderate-to-late premature children. Most parents had graduated from high school, earning up to two minimum wages (60.0%). As for the clinical aspects, there was a statistically significant association (p≤0.001) between gestational age and birth weight, length, head circumference, use of kangaroo care, feeding method at discharge, ototoxic drugs, intracranial hemorrhage, sepsis, and jaundice. Most babies (99.9%) were submitted to the Guthrie test, with normal results (95.3%). It was likewise with the Neonatal Hearing Screening (79.9%), with normal results (89.4%). Conclusion most of the sample were from low-income families, with late premature babies. There was a statistical significance for type of delivery, weight, length, head circumference, ototoxic drug use, intracranial hemorrhage, sepsis, and jaundice, with changes occurring predominantly in extremely premature infants.
  • Reading performance, temporal ordering, motivation and school complaints: preliminary study Original Article

    Souza, Cintia Alves de; Escarce, Andrezza Gonzalez; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo verificar a associação entre o desempenho em leitura de crianças e adolescentes e a presença de queixas escolares, habilidade auditiva de ordenação temporal e motivação escolar. Métodos estudo observacional analítico transversal, com amostra de conveniência composta por 36 participantes. Os instrumentos de coleta foram questionário de caracterização, Critério de Classificação Econômica do Brasil, avaliação auditiva, testes de Memória para Sons Verbais, Não Verbais em Sequência, Padrão de Frequência e de Duração, Desempenho Escolar, as Provas de Avaliação dos Processos de Leitura e a Escala para Avaliação da Motivação Escolar Infantojuvenil. A variável resposta deste estudo foi “processos de leitura”. Os testes Qui-quadrado de Pearson e Exato de Fisher foram utilizados para as análises de associação. Resultados as análises de associação revelaram que a maioria dos participantes com alteração nas tarefas de leitura apresentou, também, adequação da ordenação temporal simples e inadequação da ordenação temporal complexa. Não houve associação com significância estatística entre o desempenho em leitura e a presença de queixas escolares, habilidade auditiva de ordenação temporal e motivação escolar. Contudo, observou-se que a maioria dos participantes com alteração na leitura apresentou queixa de dificuldades escolares, baixo desempenho acadêmico e motivação escolar média. Conclusão embora não tenha indicado significância estatística na maioria das associações realizadas, o presente estudo evidenciou que há relação entre o desempenho em leitura de crianças e adolescentes e a presença de queixas escolares, habilidade auditiva de ordenação temporal e motivação escolar.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To verify the association between reading performance of children and adolescents and the presence of school complaints, hearing ordering ability and school motivation. Methods Cross-sectional observational study with a convenience sample composed of 36 participants. The instruments used were the Sociodemographic and School Characterization Questionnaire, the Economic Classification Criterion of Brazil, the auditory evaluation, the Memory Tests for Verbal and Non-verbal Sounds in Sequence, the Frequency and Duration Pattern Tests, the School Performance Test, the Assessment of Reading Processes and the Scale for Assessing Children's School Motivation. The response variable in this study was the reading process. Pearson's Chi-square and Fisher's Exact tests were used for association analyzes. Results The association analysis revealed that most participants who presented changes in reading tasks also presented adequacy of simple temporal ordering and inadequacy in complex temporal ordering. There was no statistically significant association between reading performance and the presence of school complaints, temporal ordering auditory ability and school motivation. However, it was observed that most participants with reading disorders complained of school difficulties, poor academic performance, average school motivation, adequacy of simple temporal ordering and inadequacy of complex temporal ordering. Conclusion Although it did not show statistical significance in most of the associations performed, the present study showed that there is an relationship between the reading performance of children and adolescents and the presence of school complaints, temporal ordering auditory ability and school motivation.
  • Speech-language pathologists’ perception on their performance in the palliative care area at a public hospital in Santa Catarina state, Brazil Original Article

    Mendes, Brenda Nathalye Nunes; Christmann, Mara Keli; Schmidt, Jelson Budal; Abreu, Eduarda Silveira de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo identificar a percepção de fonoaudiólogos sobre a própria atuação em cuidados paliativos em um hospital público de Santa Catarina. Método trata-se de um estudo qualitativo, descritivo, realizado com cinco fonoaudiólogos atuantes em um hospital público de Santa Catarina. Os dados foram coletados mediante entrevista semiestruturada e submetidos à análise de conteúdo. Resultados após análise do conteúdo do discurso dos fonoaudiólogos participantes, surgiram as seguintes categorias: conceito e entendimento sobre cuidados paliativos e atuação do fonoaudiólogo; reconhecimento da Fonoaudiologia na atuação multiprofissional; relação interpessoal com o paciente e a família e dificuldades na prática de cuidados paliativos. Conclusão a percepção dos fonoaudiólogos revela o conceito de que os cuidados paliativos são prestados a pacientes que não possuem mais possibilidade de cura, mas para os quais há necessidade de tratar comorbidades e proporcionar melhor qualidade de vida. Evidenciaram-se durante as entrevistas: a percepção da atuação fonoaudiológica na área da disfagia, o reconhecimento dos demais profissionais de que a atuação fonoaudiológica tem se ampliado e de que o cuidado deve se estender a toda a família.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To identify speech-language pathologists’ perception on their performance in palliative care at a public hospital in Santa Catarina State, Brazil. Methods It is a descriptive, qualitative study, conducted by 5 speech-language pathologists at a public hospital in Santa Catarina State. Data were collected by means of a semi-structured interview and submitted to content analysis. Results After the content analysis of the participating speech-language pathologists, the following post-defined categories emerged: concept and understanding of palliative care and speech-language pathologists’ performance; the importance of the speech-language pathologists in multidisciplinary teams; interpersonal relationship with patients and their families, and constraints in the practice of palliative care. Conclusion According to speech-language pathologists' perception, palliative care is delivered to patients without any possibility of cure, but it is necessary to treat their comorbidities, and provide them with better quality of life; the perception of the speech-language pathology performance in the field of dysphagia stood out; report of other professionals acknowledging speech-language pathologists’ performance in the area of dysphagia has been expanded; and such care should be extended to the whole family.
  • Stimulation program in an educational setting for improvement of skills underlying reading Original Article

    Damasceno, Esmeralda Sandra Santos; Sacaloski, MARISA; Costa, Mariana de Oliveira; Kida, Adriana de Souza Batista; Avila, Clara Regina Brandão de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo elaborar e investigar o efeito de um programa de estimulação de habilidades cognitivo-linguísticas preditoras da decodificação leitora, orientado para a melhora das habilidades subjacentes à leitura. Métodos pesquisa prospectiva, de análise quantitativa. Participaram 124 crianças de 1º a 3º ano do Ensino Fundamental I de uma escola pública de São Paulo, distribuídas em: Grupo Pesquisa - 62 escolares que passaram por intervenção; Grupo Controle: 62 escolares que não receberam estimulação. Avaliaram-se individualmente (pré e pós-intervenção) parâmetros de fluência leitora (taxa e acurácia) em tarefa com palavras isoladas. O programa contou com tarefas destinadas a estimular a discriminação auditiva, conhecimento morfossintático, acesso fonológico ao léxico mental, consciência fonológica, conhecimento do código escrito, fluência leitora e o vocabulário visual de palavras e foi construído para aprimorar, em dez sessões de estimulação coletiva, a decodificação e reconhecimento automático de palavras. Resultados o Grupo Pesquisa apresentou maiores diferenças de acurácia e escore na leitura de palavras, quando comparados os resultados das avaliações pré e pós-intervenção com os do Grupo Controle. Conclusão: o programa promoveu a fluência leitora de escolares do 1º e 2º anos do Ensino Fundamental I. Incrementos significativos foram observados para a discriminação auditiva, consciência fonológica e automaticidade leitora, com variações em função do ano escolar.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To develop and investigate the effect of a program that stimulates cognitive-linguistic skills predictive of phonological decoding skills aimed at improving of skills underlying reading. Methods The research design was a prospective cohort study with quantitative analysis. A total of 124 1st – 3rd grade children from a public Ensino Fundamental I school in São Paulo, participated in the study, divided into: Research Group - 62 students who underwent intervention; Control Group: 62 students who did not receive stimulation. Reading fluency parameters (rate and accuracy) were individually evaluated (pre- and post-intervention) in a task with isolated words. The program had tasks designed to stimulate auditory discrimination, morphosyntactic knowledge, phonological access to the mental lexicon, phonological awareness, knowledge of the written code, reading fluency and the visual vocabulary of words. It was built to improve decoding and automatic word recognition skills in ten sessions of collective stimulation. Results The Research Group showed greater differences in accuracy and score in word reading, when comparing the results of pre- and post-intervention assessments, than the Control Group. Conclusion The program promoted the reading fluency of 1st and 2nd grade students. Significant increments were observed for auditory discrimination, phonological awareness and reading automaticity with variations depending on the grade.
  • Perceived vocal complaint and self- assessment of the vocal problem impact in professional theater actors Original Article

    Pecorari, Andresa; Yamasaki, Rosiane; Badaro, Flavia; Borrego, Maria Cristina; Behlau, Mara

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo investigar a ocorrência de queixa vocal autorreferida no uso profissional da voz em atores profissionais de teatro; correlacionar presença de queixa vocal com três protocolos de autoavaliação do impacto de uma alteração vocal: Escala de Sintomas Vocais (ESV), Escala de Desconforto do Trato Vocal (EDTV) e Índice de Desvantagem Vocal -10 (IDV-10); verificar quais protocolos são mais robustos à detecção do impacto de possível disfonia nessa população. Métodos Participaram 75 atores profissionais de teatro, ambos os gêneros, 18 a 64 anos. Os atores informaram a presença ou ausência de queixa vocal e responderam a três protocolos de autoavaliação: Escala de Sintomas Vocais (ESV), Escala de Desconforto do Trato Vocal (EDTV) e Índice de Desvantagem Vocal-10 (IDV-10). Resultados constatou-se que 25% dos atores apresentaram queixa vocal. O grupo com queixa (GCQ) apresentou maior número de sintomas vocais e maior frequência e intensidade de desconforto de trato vocal, quando comparado ao grupo sem queixa (GSQ). IDV-10 não identificou desvantagem vocal nos grupos. No GCQ, houve correlação forte entre ESV e IDV-10 e correlação muito forte entre os escores de frequência e intensidade da EDTV. No GSQ, houve correlação moderada entre ESV e EDTV, ESV e IDV-10 e correlação muito forte entre os escores de frequência e intensidade da EDTV. Conclusão neste estudo, 25% dos atores profissionais de teatro apresentaram queixa vocal. A correlação entre a queixa vocal e os protocolos foi positiva e variou de moderada à forte. No GCQ, a ESV e a EDTV foram instrumentos mais robustos na detecção do impacto de uma possível disfonia.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To investigate the occurrence of self-reported vocal complaints in the professional use of the voice in professional theater actors; analyze the correlation between the presence of vocal complaint and three self-assessment protocols of the vocal problem impact; The Voice Symptom Scale (VoiSS), the Vocal Tract Discomfort (VTD) scale and the Voice Handicap Index -10 (VHI -10); verify the most robust protocols to identify dysphonia in this population. Methods The participants were 75 professional theater actors, men and women, between 18 and 64 years old. They answered to a questioner informing presence or absence of vocal complaint and to three self-assessment protocols: VoiSS, VTD and VHI-10. Results 25% of the actors presented vocal complaints. The group with vocal complaint (GwVC) had more voice symptoms and higher frequency and intensity of vocal tract discomfort than the group with no vocal complaint (GnVC). No group presented voice handicap considering the VHI-10 and a very high correlation between the VTD frequency and intensity scores. The GnVC presented moderate correlation between the VoiSS and the VTD, moderate correlation between the VoiSS and the VHI-10 and, a very high correlation between the VTD frequency and intensity scores. Conclusion In this study, 25% of professional theater actors presented vocal complaints. The correlation between vocal complaints and protocols was positive and ranged from moderate to strong. The VoiSS and the VTD were more robust identify dysphonia in the GwVC.
  • Hearing aids: what are the most recurrent complaints from users and their possible relationship with fine tuning? Original Article

    Chiriboga, Laura Franco; Couto, Christiane Marques do; Almeida, Kátia de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo identificar as queixas mais recorrentes dos usuários de aparelhos de amplificação sonora individual (AASI) e estabelecer possíveis relações que auxiliem a busca de soluções de problemas no processo de adaptação desses dispositivos. Métodos estudo transversal, descritivo e quantitativo, realizado mediante questionário on-line, respondido por 176 fonoaudiólogos. Após computação e organização das respostas, realizou-se uma codificação e foram descritos 30 termos mais recorrentes, referentes às queixas dos usuários. Foram estabelecidas quatro categorias para verificar cada termo relatado e sua correspondência com o problema apontado em cada questão. Para o direcionamento das possíveis relações entre as queixas e suas resoluções, os termos foram divididos nos seguintes aspectos principais do processo de adaptação de AASI: adaptação física, ajuste das características eletroacústicas e características intrínsecas do usuário. Resultados foram descritos 30 termos representativos das queixas, com maior número de ocorrências para o termo “Aparelho muito alto/Som muito alto”, que apareceu 223 vezes. O termo “Não escuta nada” apareceu com menor número de ocorrências, 25 vezes. No total, foram encontradas seis queixas relacionadas a aspectos físicos, 17 a ajustes de características eletroacústicas, quatro que poderiam estar relacionadas a ambos os aspectos e duas a características intrínsecas do indivíduo. Conclusão foi possível elencar as queixas mais referidas pelos usuários de AASI. Observou-se que é viável, a partir de uma queixa, direcionar um suposto aspecto relacionado à adaptação e auxiliar os fonoaudiólogos a levantar soluções, apesar de ser clara a necessidade de um olhar individualizado para cada paciente e situação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To identify the most frequent complaints from hearing-aid users and establish possible relationships that might help audiologists solve some problems. Methods Cross-sectional, descriptive and quantitative study, carried out through an online questionnaire, answered by 176 audiologists. After analyzing the responses and computing the terms, coding was performed and the 30 most frequent complaints were described. Four categories were established to verify each reported term and its correspondence with the problem pointed out in each question. To address the possible relationships between complaints and their solutions, the terms were divided into the following main aspects of the hearing aid fitting process: physical adaptation, adjustment of electroacoustic characteristics and user’s intrinsic characteristics. Results 30 representative terms of complaint were described due to their high number of occurrences : the term “very loud device / very loud sound” appeared 223 times whereas the term “I cannot hear anything” had the fewest number of occurrences, 25 appearances. In total, there were six complaints related to physical aspects, 17 to adjustments of electroacoustic characteristics, four that could be related to both aspects and two to intrinsic characteristics of the individual. Conclusion It was possible to identify the most frequently reported complaints of hearing aid users. . It was observed that it is feasible, based on a complaint, to address a supposedly related aspect of adaptation and help audiologists find solutions. However, each particular patient and situation must be given individualized attention.
  • Validation of the Central Auditory Processing Skill Self-Perception Scale (CAPSSPS) for adults Original Article

    Abreu, Nayara Caroline Barbosa; Jesus, Luciana Cássia de; Alves, Luciana Mendonça; Mancini, Patrícia Cotta; Labanca, Ludimila; Resende, Luciana Macedo de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo validar um questionário autorreferido para avaliação do processamento auditivo central para adultos. Métodos o instrumento foi testado e validado com 123 estudantes universitários de 18 a 59 anos, sem alteração auditiva e sem histórico de tratamento para transtorno do processamento auditivo central. Os participantes realizaram os testes Gaps in Noise e Fala com Ruído. Por meio da análise estatística, foi definido o ponto de corte para alterações, a sensibilidade e a especificidade. Resultados o instrumento foi elaborado contendo 21 questões relacionadas ao histórico de saúde, aos hábitos de vida, às queixas auditivas e de aprendizagem. Após a análise fatorial, as questões relacionadas ao hábito de vida e condições de saúde foram retiradas por apresentarem carga fatorial baixa. Assim, a versão final da escala foi composta por 13 questões. Os constructos de primeira ordem e o indicador diagnóstico apresentaram níveis de confiabilidade exigidos. Foram definidos os pontos de corte 6 e 5 que indicassem alteração nos testes Gaps in Noise e Fala com Ruído branco, respectivamente. Conclusão a escala apresentou resultados válidos, confiáveis e consistentes e foi capaz de realizar inferências sobre o processamento auditivo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To validate a self-report questionnaire to assess the central auditory processing in adults. Methods The instrument was tested and validated with 123 university students aged 18 to 59 years, without hearing changes or history of treatment for central auditory processing disorder. The participants were submitted to the Gaps-in-Noise and speech-in-white-noise tests. The cutoff scores for changes, sensitivity, and specificity were defined with statistical analysis. Results The instrument was developed with 21 questions related to health history, life habits, and hearing and learning complaints. After factor analysis, the questions related to life habits and health conditions were removed because they had a low factor loading. Thus, the final version of the scale comprised 13 questions. The first-order constructs and the diagnostic indicator achieved the required levels of reliability. The cutoff scores to indicate abnormal results in the Gaps-in- Noise and speech-in-white-noise tests were defined respectively as 6 and 5. Conclusion The scale obtained valid, reliable, and consistent results and enabled professionals to make inferences about auditory processing.
  • Hearing health care in the Regional Health Coordinating Bodies in Rio Grande do Sul: access regulation, challenges, and perspectives Original Article

    Thomazi, Ângelo Brignol de Oliveira; Gonçalves, Maiara Santos; Fedosse, Elenir

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo compreender a dinâmica da regulação de acesso, os desafios e as perspectivas da atuação das Coordenadorias Regionais de Saúde do Rio Grande do Sul (CRS/RS) em saúde auditiva. Métodos estudo exploratório, transversal, de natureza censitária e análise descritiva. Envolveu os responsáveis pela regulação dos procedimentos de saúde auditiva nas CRS/RS, entrevistados quanto à formação profissional, identificação dos procedimentos disponíveis e respectiva oferta, sistemática da regulação de acesso e outras ações em saúde auditiva. Resultados participaram 15 profissionais, todas mulheres, de 16 das 18 CRS/RS existentes, entre 30 e 47 anos de idade: 13 fonoaudiólogas e duas fisioterapeutas, graduadas entre 1997 e 2012; 13 possuíam pós-graduação. Sobre a regulação nas CRS/RS, 13 utilizavam o Sistema Nacional de Regulação e três a realizavam manualmente; 12 utilizavam o protocolo disponibilizado pela Secretaria Estadual de Saúde/RS; dez CRS/RS regulavam procedimentos de Triagem Auditiva Neonatal e 16, de avaliação e diagnóstico, bem como de reabilitação. Verificou-se demanda reprimida para todos os procedimentos (maior para reabilitação auditiva) em 12 CRS/RS. Todas as CRS/RS realizavam uma ou mais ações promotoras da saúde auditiva, como vigilância, apoio matricial e atividades de educação em saúde. Conclusão a regulação de acesso em saúde auditiva é realizada de forma qualificada na maioria das CRS/RS. A oferta de procedimentos é insuficiente, sobretudo em reabilitação auditiva, que implica exclusiva atuação fonoaudiológica por meio de tecnologias leves e leve-duras.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To understand the dynamics of access regulation, the challenges, and perspectives of the performance of the Regional Health Coordinating Bodies of Rio Grande do Sul (RHCB/RS) in hearing health care. Methods This is an exploratory, cross-sectional, census study and the analysis is descriptive. It involved those responsible for the regulation of hearing health care procedures in RHCB/RS, interviewed about professional training, identification of available procedures and their respective offer, access regulation systematics, and other actions in hearing health care. Results 15 professionals participated, all were women, from 16 of the 18 existing RHCB/RS, aged between 30 and 47; 13 speech-language pathologists and audiologists and two physiotherapists, who graduated between 1997 and 2012; and 13 had post -graduate degrees. Regarding regulation in RHCB/RS, 13 used the National Regulation System and three performed it manually; 12 used the protocol provided by the State Health Department/RS; ten RHCB/RS regulated procedures for Neonatal Hearing Screening and 16 for assessment and diagnosis, as well as auditory rehabilitation. There is a repressed demand for all procedures (greater for auditory rehabilitation) in 12 RHCB/RS. All RHCB/RS performed one or more actions to promote hearing health care such as surveillance, matrix support, and health education. Conclusion The access regulation in hearing health care is performed in a qualified way in most RHCB/RS; the offer of procedures is insufficient, especially in auditory rehabilitation, which includes exclusive speech-language pathologists and audiologists’ performance through soft and soft-hard technologies.
  • Tradução e adaptação transcultural do LittlEars Diary Activities para o português brasileiro Original Article

    Levy, Cilmara Cristina Alves da Costa

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo apresentar a tradução e a adaptação transcultural para o português brasileiro do LittlEars Diary Activitiese avaliara utilidade desse instrumento por pais de crianças com deficiência auditiva/surda. Trata-se de um diário de atividades para os pais, visando ajudá-los no desenvolvimento de habilidades auditivas e linguísticas dos filhos. Métodos o trabalho transcorreu em duas etapas: (1) traduzir e adaptar para o português brasileiro; (2) avaliar a utilidade desse instrumento por pais de crianças com deficiência auditiva/surda. Também foi aplicado aos pais, o instrumento de classificação socioeconômica. Resultados a síntese do trabalho dos tradutores brasileiros considerou a equivalência semântica e houve apenas um ajuste terminológico. A retrotradução não apresentou discrepâncias conceituais, apenas problemas linguísticos. Participaram da avaliação 20 pais que estavam em atendimento fonoaudiológico para avaliar a coerência desse material, e que consideraram importante que o material se torne disponível. A alternância entre interlocutores se expandiu para além das atividades; nos retornos dos encontros terapêuticos, já se discutia a aplicabilidade das atividades e, no suceder das terapias, notou-se que os pais reportavam atitudes mais naturais, com o aumento das contribuições vocais. Conclusão cumpriu-se o objetivo de apresentar o LittlEars Diary Activities traduzido e culturalmente adaptado ao português brasileiro. O instrumento mostrou-se de fácil aplicação, de forma a abranger a utilização em outras atividades de vida diária, ou mesmo em outras brincadeiras lúdicas, a fim de promover a expansão de vocabulário. O material sugerido para atividades pode ser adequado à realidade da família. O instrumento foi considerado importante, útil e norteador de atividades, segundo os pais participantes do estudo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose This study aims to present the translation and transcultural adaptation to Brazilian Portuguese of the LittlEars Diary Activities and evaluate the usefulness of this instrument for parents of hard of hearing/deaf children. The instrument is an activities diary for parents to aid the development of hearing and language skills of their children. Methods The study entailed 2 stages: (I) translation and transcultural adaptation of the instrument into Brazilian Portuguese; (II); and evaluation of the usefulness of this instrument for parents of hard of hearing/deaf children. The socioeconomic classification instrument was also applied to parents and therapists. Results The instrument translated by the Brazilian translators was deemed semantically equivalent, requiring only terminology adjustments. The backtranslation revealed no conceptual discrepancies, only some language issues. Twenty parents who were in speech therapy participated to assess the coherence of the material and considered it important that this material become available. The alternation between interlocutors expanded beyond the activities; in the return of the therapeutic meetings, the applicability of the activities was already being discussed and, as to the success of the therapies, it was noticed that the parents reported more natural attitudes with the increase of the vocal contributions. Conclusion The objective of presenting the LittlEars Diary Activities translated and culturally adapted to Brazilian Portuguese was accomplished successfully. The instrument proved to be easy to apply, covering other activities of daily life or even other playful games, promoting vocabulary expansion. The material suggested for activities can be adapted to the family’s reality .The assessment of the instrument was considered important, useful and guiding by the parents.
  • Perception of hard of hearing children and adolescents and their families about the use and benefit with hearing devices Original Article

    Prudêncio, Marília Cardoso; Barbosa, Ana Alice Alves; Carvalho, Wanderson Laerte de Oliveira; Brazorotto, Joseli Soares

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Analisar a autopercepção de crianças e adolescentes com deficiência auditiva e de suas famílias quanto ao uso diário dos dispositivos auditivos, comparando o uso referido com os dados de data logging, bem como conhecer os seus benefícios autorrelatados. Métodos Estudo transversal, observacional, descritivo-analítico. Aplicados questionários a 38 famílias e seus filhos com deficiência auditiva, bem como coletado o data logging com o número de horas/dia de uso dos aparelhos auditivos. Realizada a análise descritiva e comparativa, por meio do coeficiente de Kappa, entre o data logging e o uso referido pelos usuários e famílias, além da análise qualitativa sobre a percepção de ambos com relação aos dispositivos. Resultados As crianças, adolescentes e suas famílias superestimaram, respectivamente, em média, 5,3 e 2,5 horas por dia o tempo de uso, em comparação à medida de data logging. Os usuários referiram benefícios com o uso dos equipamentos, embora o uso e o manuseio dos microfones remotos tenham sido o maior desafio identificado, tanto para eles como para as suas famílias. Conclusão Houve discordância entre o número de horas relatadas pelos usuários e famílias entre si, bem como entre eles e a medição do data logging. As famílias referiram a necessidade de mais orientações quanto aos microfones remotos, o que aponta para a importância da intervenção personalizada voltada ao empoderamento desses familiares, crianças e adolescentes, com o envolvimento da equipe escolar e rede de apoio, identificadas pelas famílias como essenciais para o uso efetivo dos dispositivos auditivos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To analyze the self-perception of hard of hearing children and adolescents and their families about the daily use of hearing devices, comparing the referred use with data logging, as well as knowing the self-reported benefits with hearing aids. Methods Cross-sectional, observational, descriptive-analytical study, with quantitative and qualitative analysis, approved by the Research Ethics Committee. Adapted Questionnaires were applied to 38 children and adolescents and their families, additionally, the data logging of their devices was collected. Descriptive and comparative analysis were performed, using the Kappa coefficient between data logging and the use reported by users and families, in addition to qualitative analysis of their perception about the devices. Results Children, adolescents and their families overestimated, respectively, on average 5.3 and 2.5 hours per day, the time of hearing aids use, compared to the data logging measure. They r eported benefits from using hearing aids, although the use and the handling of remote microphones were the biggest identified challenge , both for the users and for their families. Conclusion There was disagreement between the number of hours reported by users and their families , as well as between them and the data logging measure. Families reported the need for more guidance about remote microphones, which points to the importance of personalized intervention aimed at the empowerment of these family members, children and adolescents, with the involvement of the school team and support network, identified by the families as essential for the effective use of hearing devices.
  • Speech production of children and adolescents from an auditory rehabilitation program Original Article

    Cruzatti, Ana Letícia; Santos, Flávia Rodrigues dos; Fabron, Eliana Maria Gradim; Delgado-Pinheiro, Eliane Maria Carrit

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo caracterizar a produção da fala de crianças e adolescentes usuários de aparelho de amplificação sonora individual (AASI) ou implante coclear (IC) de um programa de reabilitação auditiva. Métodos estudo observacional transversal. Foram analisadas amostras de fala de 15 participantes de um programa de reabilitação auditiva, que consistiam na prova de fonologia do ABFW (ABFW - Teste de Linguagem Infantil nas Áreas de Fonologia, Vocabulário, Fluência e Pragmática) e na fala espontânea, adaptada do Protocolo de Avaliação de Voz do Deficiente Auditivo. Foi aplicado o teste de Wilcoxon para comparar os índices de Porcentagem de Consoantes Corretas (PCC) e Porcentagem de Consoantes Corretas revisado (PCC-r) das provas de fonologia e o teste de Mann-Whitney para comparar os referidos índices, em relação aos graus de inteligibilidade da fala espontânea. Também foi analisada a variabilidade de produção dos fonemas das provas de fonologia. Resultados verificou-se desvio leve nos índices de PCC e PCC-r para as provas de fonologia, com escores superiores para o PCC-r. Os participantes com médias maiores que 85% alcançaram inteligibilidade “Boa” e participantes com médias entre 85% e 50% apresentaram inteligibilidade “Regular/Insuficiente”. Os usuários de AASI não produziram adequadamente os fonemas /s/, /z/, /Ʒ/ /ɲ/, /l, /ʎ/, arquifonema /S/ e arquifonema /R/ e os usuários de IC, os fonemas /ʎ/ e arquifonema /R/. Conclusão o grupo estudado apresentou desvio leve nos índices de PCC e PCC-r, com médias superiores, quando considerada a distorção como acerto. Participantes com inteligibilidade “Boa” apresentaram maiores escores de PCC e PCC-r. Usuários de AASI não produziram fonemas fricativos adequadamente. Foram observadas produções com variação linguística social e regional.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To characterize the speech production of children and adolescents from an auditory rehabilitation program who use hearing aids (HA) or cochlear implant (CI). Methods Cross-sectional observational study. Speech samples from 15 participants of a hearing rehabilitation program were analyzed through the phonology test of the ABFW Test and spontaneous conversation, which were adapted from the Protocol for the Evaluation of Voice in Subjects with Hearing Impairment. The Wilcoxon test was used to compare the Percentage of Consonants Correct (PCC) and the Percentage of Consonants Correct–revised (PCC-r) indexes of the phonology test, and the Mann-Whitney test was used to compare these indexes to the degrees of intelligibility of spontaneous conversation. The variability of production of the phonemes of the phonology tests was also analyzed. Results There was a mild deviation in the PCC and PCC-r indexes for the phonology tests, with higher scores for the PCC-r. Participants with averages greater than 85% achieved “Good” intelligibility, and participants with averages between 85% and 50% had “Regular/Insufficient” intelligibility. The HA users did not properly produce the phonemes /s/, /z/, /Ʒ/ /ɲ/, /l, /ʎ/, the archiphoneme /S/, and the archiphoneme /R/. The CI users did not properly produce the phonemes /ʎ/ and the archiphoneme /R/. Conclusion The group had a mild deviation in the PCC and PCC-r indexes, with higher means when the distortion was considered correct. Participants with “Good” intelligibility had higher PCC and PCC-r scores. HA users did not produce fricative phonemes properly. There were productions with a social and regional linguistic variation.
  • Association between linguistic-cognitive performance and auditory self-perception of elderly Original Article

    Fiamoncini, Joceli Duarte; Silva, Andressa Oliveira; Sousa, Thaís Ribeiro de; Satler, Corina Elizabeth; Silva, Isabella Monteiro de Castro; Cera, Maysa Luchesi

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo analisar os desempenhos linguístico e cognitivo, a presença de relato de mudança na audição, a queixa e a autopercepção auditiva de idosos frequentadores de um centro comunitário brasileiro e verificar a associação entre essas variáveis. Métodos foram analisados os dados demográficos de 61 indivíduos; a presença de relato de mudança na audição nos últimos cinco anos e de queixa auditiva; o desempenho linguístico, por meio da Bateria Montreal-Toulouse; os resultados do teste de rastreio cognitivo, por meio do Miniexame do Estado Mental e a autopercepção auditiva, por meio da versão reduzida do questionário de autoavaliação de restrição de participação auditiva para idosos. Resultados a média de idade foi de 71 anos e de escolaridade foi de seis anos. Os escores dos testes aplicados indicaram a presença de declínio cognitivo e de alteração em alguma tarefa de linguagem, especialmente do discurso narrativo. Quanto aos relatos sobre o quadro auditivo, 38 idosos referiram mudança auditiva nos últimos cinco anos. Houve associação estatisticamente significativa entre a presença de mudança e queixa auditiva e a alteração nos testes de rastreio cognitivo e de fluência verbal. Os escores do teste de autopercepção de restrição de participação auditiva estiveram associados aos escores do subteste linguístico de repetição. Conclusão os idosos de um centro comunitário brasileiro apresentaram alta prevalência de mudanças auditivas nos últimos cinco anos e queixas auditivas relacionadas ao envelhecimento, associadas ao desempenho linguístico-cognitivo, o que evidencia a relevância do acompanhamento longitudinal do desempenho comunicativo e cognitivo de idosos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To analyze the linguistic and cognitive performance, the presence of reports of changes in hearing, the complaint and the auditory self-perception of elderly people who attend a Brazilian community center, and to verify the relationship between these variables. Methods Demographic data of 61 subjects were analyzed; the presence of reports of changes in hearing in the last five years and hearing complaints; linguistic performance through the Montreal-Toulouse Battery; the results of the cognitive screening test through the Mini-Mental State Examination; and auditory self-perception by the short version of the self-assessment questionnaire on auditory participation restriction for the elderly. Results The mean age was 71 years and schooling was six years. The scores of the tests applied indicated the presence of cognitive decline and alteration in some language task, especially in the narrative speech. With regard to reports about the auditory condition, 38 elderly people reported hearing change in the last five years. There was a statistically significant association between the presence of hearing changes and complaints and changes in cognitive screening and verbal fluency tests. The scores of the self-perception of auditory participation restriction test were associated with the scores of the repetition linguistic subtest. Conclusion The elderly in a Brazilian community center showed a high prevalence of hearing changes in the last five years and hearing complaints related to aging, which were associated with linguistic-cognitive performance, which highlights the relevance of longitudinal monitoring of the communicative and cognitive performance of the elderly
  • Is there an association between phonemic awareness and the reading ability of adolescents at secondary elementary school? Original Article

    Martins-Reis, Vanessa de Oliveira; Melo, Juliana Dafne Pereira de; Mesquita, Kimberlinn Braga; Jesus, Luciana Cássia de; Alves, Luciana Mendonça

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo caracterizar o desempenho de adolescentes em consciência fonêmica e verificar a associação entre essa habilidade e a leitura de palavras. Métodos participaram do estudo 83 adolescentes, sendo 58 do gênero feminino e 25 do gênero masculino, com idades entre 11 e 16 anos, matriculados do 6º ao 9º ano do ensino fundamental II de duas escolas públicas de Belo Horizonte. Foram aplicados testes de consciência fonêmica e a prova de leitura de palavras e pseudopalavras. Resultados os adolescentes apresentaram maior dificuldade em realizar a tarefa de segmentação fonêmica. Em contrapartida, na execução das tarefas de subtração de consoante/vogal/consoante e inversão, houve efeito teto. Observou-se correlação positiva entre as tarefas da consciência fonêmica e a leitura de palavras e pseudopalavras. Conclusão O desenvolvimento da consciência fonológica ainda é necessário na adolescência e, além disso, se pode dizer que o desenvolvimento dessa habilidade contribui de forma significativa para o bom desempenho da leitura no ensino fundamental II

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To ascertain the performance of adolescent’s phonemic awareness and corroborate the association between this skill and reading. Methods Eighty-three adolescents participated in the study consisting of 58 girls and 25 boys aged between 11 and 16 years of age all being enrolled in the 6th to 9th grades of secondary elementary school in two public schools in Belo Horizonte. Phonemic awareness tests and word and pseudoword reading test were carried out. Results Adolescents had difficulty in performing the phonemic segmentation task, on the other hand when performing the CVC subtraction and inversion tasks there was a ceiling effect. A positive correlation was found between the phonemic awareness tasks and the reading of words and pseudowords. Conclusion This study concluded that the development of phonological awareness is still necessary in adolescence, i.e. the development of this skill contributes significantly to good reading performance at secondary elementary school level.
  • Impact of orofacial pain on the quality of life of mouth and oropharynge cancer patients Original Article

    Fernandes, Anderson Gonçalves; Chiacchiaretta, Jimmy de Moura; Scarpel, Renata D Arc

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo investigar o impacto da dor orofacial na qualidade de vida de portadores de câncer de boca e orofaringe. Métodos trata-se de um estudo de corte transversal, observacional, descritivo, com amostra de conveniência. Participaram da pesquisa 30 pacientes de ambos os sexos, na faixa etária de 35 a 75 anos. Para a coleta de dados, foi utilizado questionário sociodemográfico elaborado pelos pesquisadores e o Questionário de Dor McGill. Resultados Os achados experimentais apresentaram resultados relevantes em diversos níveis classificatórios para dor orofacial. As maiores repercussões foram encontradas nos aspectos sociais, como em relação ao sono (40%), apetite/alimentação (78%), higiene pessoal (55%) e lazer (40%), que foram os subitens que tiveram maior impacto da dor na qualidade de vida dos portadores de câncer de boca e orofaringe. Conclusão Portadores de câncer de boca e orofaringe apresentam variados níveis de dor orofacial e sofrem impactos em suas vidas, principalmente nos quesitos relacionados a atividades simples do cotidiano.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To investigate the impact of orofacial pain on the quality of life of patients with oral and oropharyngeal cancer. Methods This is a cross-sectional, observational, descriptive study with a convenience sample. Thirty patients of both sexes participated in the research, aged between 35 and 75 years. For data collection, a sociodemographic questionnaire prepared by the researchers, the McGuill pain protocol, was used. Results The experimental findings show us relevant results at different classification levels for orofacial pain. The greatest repercussions were found in social aspects, such as sleep (40%), appetite/food (78%), personal hygiene (55%) and leisure (40%), which were the sub-items that had the greatest impact on pain (or which were the sub-items mostly affected by pain), affecting the the quality of life of patients with oral and oropharyngeal cancer. Conclusion Under these experimental conditions, it is concluded that patients with oral and oropharyngeal cancer present different levels of orofacial pain, and suffer impacts on their lives, especially in matters related to simple daily activities.
  • Effects of vocal exercises on the treatment of dysphagia: integrative review Literature Review

    Queiroz, Amanda Thaís Lima de; Barreto, Fabíola Gonzaga; Santos, Tuany Lourenço dos; Ximenes, Coeli Regina; Gomes, Adriana de Oliveira Camargo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo verificar as evidências disponíveis sobre o efeito dos exercícios vocais no tratamento da disfagia. Estratégia de pesquisa foi realizado levantamento bibliográfico nas bases de dados PubMed, LILACS, SciELO e MEDLINE, sem restrições quanto ao período de publicação. Critérios de seleção artigos originais, estudos de caso e/ou revisões de literatura publicados nos idiomas português e/ou inglês, disponíveis eletronicamente na íntegra e que abordassem o tratamento clínico com exercícios vocais em adultos e idosos com disfagia. Foram excluídas publicações repetidas nas bases de dados, com população de crianças, com indivíduos que não apresentassem o diagnóstico de disfagia, com exercícios vocais sem especificação, com exercícios exclusivos de deglutição, artigos e/ou resumos sem possibilidade de acesso pelas plataformas institucionais e estudos com modelo animal. Resultados foram encontrados 2.356 artigos, dos quais, após aplicados os critérios de elegibilidade, foram selecionados 8 para a amostra final. Para avaliar os efeitos dos exercícios vocais, os estudos utilizaram avaliação clínica, videofluoroscopia, videoendoscopia e eletromiografia. Quanto aos efeitos dos exercícios vocais na deglutição, observou-se que as técnicas de som plosivo, empuxo, trato vocal semiocluído, som basal, modulação vocal, sobrearticulação, o método Lee Silverman Voice Treatment® e o uso de exercícios de treino de força muscular expiratória apresentaram efeitos positivos na reabilitação da disfagia. Conclusão os estudos com treino de força muscular expiratória, o método Lee Silverman e os exercícios vocais tradicionais demonstraram efeitos positivos no tratamento da disfagia. No entanto, ainda não foi possível comprovar o nível de evidências de todos os estudos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To verify the available evidence on the effect of vocal exercises on the treatment of dysphagia. Research strategy A bibliographic survey was carried out in the PubMed, LILACS, SciELO and MEDLINE databases, with no restrictions on the publication period. Selection criteria Original articles, case studies and/or literature reviews published in Portuguese and/or English, available electronically in full and addressing clinical treatment with vocal exercises in adults and elderly with dysphagia. Publications repeated by the databases, with a population of children, individuals who did not present the diagnosis of dysphagia, with vocal exercises without specification, with exclusive swallowing exercises, articles and/or abstracts without the possibility of access by institutional platforms, and studies with animal model were excluded. Results A total of 2,356 articles were found, of which, after the eligibility criteria were applied, 08 were selected for the final sample. To evaluate the effects of vocal exercises, the studies used clinical evaluation, videofluoroscopy, videoendoscopy and electromyography. Regarding the effects of vocal exercises on swallowing, it was observed that the techniques of plosive sound, buoyancy, semi-occluded vocal tract, basal sound, vocal modulation, overarticulation, the Lee Silverman Voice Treatment method® and the use of expiratory muscle strength training exercises showed positive effects in the rehabilitation of dysphagia. Conclusion It was observed that studies with expiratory muscle strength training (EMST), Lee Silverman method (LSVT®) and traditional vocal exercises demonstrated positive effects in the treatment of dysphagia. However, it has not yet been possible to prove the level of evidence in all studies.
  • Signs and symptoms of oropharyngeal dysphagia in institutionalized older adults: an integrative review Literature Review

    Campos, Stefane Maria de Lima; Trindade, Davi Reuel Pontes; Cavalcanti, Renata Veiga Andersen; Taveira, Karinna Verissimo Meira; Ferreira, Lidiane Maria de Brito Macedo; Magalhães Junior, Hipólito Virgilio

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo identificar quais são os sinais e sintomas de disfagia orofaríngea mais presentes nos idosos residentes em Instituições de Longa Permanência. Estratégia de pesquisa revisão integrativa realizada em quatro bases de dados: Embase, LILACS, MEDLINE/PubMed e Web of Science, com uso de termos na língua inglesa e aplicação de filtros por idioma e idade. Critérios de seleção estudos disponíveis na forma de texto completo em inglês, português ou espanhol, sem restrição de tempo de publicação, relacionados a idosos residentes em Instituições de Longa Permanência que referiram disfagia orofaríngea. Foram excluídos estudos relacionados a idosos da comunidade ou que estavam em hospitais, e com outras condições de saúde não relacionadas aos problemas de deglutição. Resultados de 389 estudos, 16 foram incluídos nesta revisão, publicados entre os anos de 1986 e 2020. Houve predomínio de participantes do sexo feminino, com média mínima de idade de 71 anos e máxima de 87 anos. Os sinais e sintomas mais frequentes de disfagia orofaríngea foram presença de tosse e engasgo, além de outros relevantes, como pressão de língua diminuída, voz molhada, perda de peso e deglutição lenta. Conclusão de acordo com os estudos revisados, os sinais e sintomas mais frequentes relacionados à disfagia orofaríngea nos idosos institucionalizados foram presença de tosse e engasgo, antes, durante ou após a deglutição.

    Abstract in English:

    Abstract Purpose To identify the most prevalent signs and symptoms of oropharyngeal dysphagia in elderly adults who live in old folks' home. Research strategy Integrative review carried out in four databases: Embase, Lilacs, MEDLINE/Pubmed, and Web of Science using English terms and filters for language and age. Selection criteria Studies available in the full-text form in English, Portuguese or Spanish, with no publication time restrictions, related to elderly people living in care homes who reported oropharyngeal dysphagia. Studies related to elderly people in the community or in hospitals and with other health issuesthat were not related to swallowing disorders were excluded. Results Of 389 studies, 16 were included in this review, published between 1986 and 2020. There was a predominance of female participants whose minimum mean age was 71 and maximum, 87. The most frequent signs and symptoms of oropharyngeal dysphagia were the presence of coughing and choking, in addition to other relevant ones, such as diminished tongue pressure, wet voice, weight loss, and slow swallowing. Conclusion According to the reviewed studies, the most frequent signs and symptoms related to oropharyngeal dysphagia in elderly people living in care homes were (the) presence of coughing and choking, before, during or after swallowing.
  • Public speaking assessment and self-assessment instruments: an integrative literature review Literature Review

    Marinho, Anna Carolina Ferreira; Medeiros, Adriane Mesquita de; Lima, Eduardo de Paula; Teixeira, Letícia Caldas

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo revisar e descrever os estudos que utilizaram instrumentos para avaliar e autoavaliar a fala em público de indivíduos adultos, no período de 2011 a 2020. Estratégia de pesquisa trata-se de uma revisão integrativa da literatura. A busca dos estudos ocorreu nas bases de dados SciELO, PubMed e Biblioteca Virtual em Saúde, que abrange as bases de dados MEDLINE e LILACS. A questão norteadora desta revisão foi: “Quais os tipos, aspectos avaliados e categorias de resposta dos instrumentos que avaliaram a fala em público de indivíduos adultos nos últimos dez anos?”. Critérios de seleção Foram selecionados artigos originais, disponíveis na íntegra, publicados nos últimos dez anos, nos idiomas português, inglês ou espanhol, que apresentassem instrumentos de avaliação da fala em público, em adultos. Foram excluídos da revisão teses, dissertações, monografias, anais de congressos, estudos com análise do discurso e artigos de revisão de literatura. Resultados foram localizados 2539 artigos, dos quais 21 foram incluídos nesta revisão. A maioria dos estudos foi desenvolvida no Brasil, realizada com universitários e utilizou instrumentos de autoavaliação para investigar a fala em público. Conclusão os instrumentos de investigação para avaliação da fala em público são distintos e não há padronização conceitual dos aspectos avaliativos e das categorias de respostas. Nos instrumentos de autoavaliação, os aspectos mais avaliados são ansiedade ao falar em público, voz, velocidade de fala, competência comunicativa, pitch, articulação e loudness. Nos instrumentos de avaliação, os aspectos avaliativos mais abordados são voz, velocidade de fala, articulação, pausas, loudness, pitch e gestos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To review and describe studies that used assessment and selfassessment instruments, investigating public speaking by adults from 2011 to 2020. Research strategy: This was an integrative literature review. Studies were searched on SciELO, PubMed and Virtual Health Library databases, which included databases from MEDLINE and LILACS. This study proposed to answer the following question: What kind of instruments assessed public speaking by adults over the last 10 years? Selection criteria Original articles that presented instruments for assessing public speaking by adults were selected. The articles were available in full format and published over the last 10 years in English, Portuguese, or Spanish. Theses, dissertations, monographs, conference proceedings, studies with discourse analysis and literature review articles were excluded from the review. Results A total of 2,539 articles were found, of which 21 were included in this review. Most of the studies were from Brazil carried out by college students. Studies included self-assessment instruments to investigate public speaking. Conclusion The investigation instruments used to assess public speaking were all different (from each other) and there was no assessment or conceptual response category standardization. The most self-assessed aspects were public speaking anxiety, voice, speech rate, communicative competence, pitch, articulation, and loudness. The most addressed aspects in the assessment instruments were voice, speech rate, articulation, pauses, loudness, pitch, and gestures.
  • Impact of drug treatment on voice, speech, and swallowing in patients with amyotrophic lateral sclerosis: a systematic review Literature Review

    Albuquerque, Keila Maruze de França; Pernambuco, Leandro; Lopes, Leonardo Wanderley

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivos Revisar sistematicamente a literatura sobre o impacto do tratamento medicamentoso nas funções de voz, fala e deglutição de indivíduos adultos com esclerose lateral amiotrófica esporádica, mensuradas por meio de escalas e seus respectivos escores, em relação ao grupo placebo. Estratégia de pesquisa A busca foi realizada com base na estratégia PICO (problema/população/paciente; intervenção; comparação/controle; desfecho/outcome). As palavras-chave foram selecionadas a partir de consulta aos Descritores em Ciências da Saúde (DeCS) e ao Medical Subject Headings (MeSH). Dois pesquisadores independentes fizeram busca na American Speech-Language-Hearing Association (ASHA), Cochrane, LILACS, PubMed, Scopus e Web of Science, em inglês, espanhol e português. Critérios de seleção Foram incluídos ensaios clínicos randomizados, realizados em adultos, e excluídos artigos cujos desfechos estavam relacionados à autoavaliação e à qualidade de vida, teses, dissertações, apenas resumos disponíveis, estudos de caso, estudos experimentais, capítulos de livro, enciclopédias e comunicações breves. Os estudos foram avaliados por meio das ferramentas Robins II (Risk Of Bias In Non-randomized Studies II) e GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation). Resultados dos 9824 artigos encontrados, 5 realizaram a intervenção medicamentosa e foram selecionados para análise. Observou-se ausência de estudos voltados para reabilitação das funções bulbares. A qualidade de evidência gerada variou de alto a baixo risco e o nível de evidência, de baixo a muito baixo. Conclusão a maioria dos estudos demonstra que o tratamento medicamentoso atrasa a degeneração das funções bulbares, com relação ao placebo, embora tal achado não tenha sido observado nos escores de escalas que mensuram tais funções. Os estudos apresentam risco de viés de seleção e muito baixa/baixa qualidade metodológica, limitando a confiança nos achados.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To carry out a systematic review of the literature on the impact of drug treatment on the voice, speech, and swallowing functions of adult individuals with sporadic ALS, measured through scales and their respective scores, concerning the placebo group. Research strategy The search strategy was created based on the PICO strategy. The keywords were selected from a consultation with the health sciences descriptors – DECS and the medical subject headings – MeSH. Two independent researchers searched ASHA, Cochrane, Lilacs, Pubmed, Scopus and Web of Science, in English, Spanish and Portuguese. Selection criteria Randomized clinical trials, carried out on adults, were included, and articles with outcomes related to selfassessment and quality of life, theses, dissertations, abstracts only , case studies, experimental studies, book chapters, encyclopedia and brief communication were excluded. The studies were evaluated using the Robins II and Grade tool. Results Of the 9824 articles found, 5 were selected for analysis and underwent drug intervention. It is noticed the absence of studies aimed at the rehabilitation of bulb functions. The quality of evidence generated varied from high to low risk and the level of evidence low and very low. Conclusion Most studies show a delay in the degeneration of bulbar functions in relation to placebo, although this finding has not been observed in the scores of scales that measure such functions. Studies are at risk of selection bias and very low/low methodological quality makes the findings questionable.
  • Descriptors of breathy, rough, and healthy voice quality in common sense Brief Communication

    Paz, Karoline Evangelista da Silva; Almeida, Anna Alice; Behlau, Mara; Lopes, Leonardo Wanderley

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Identificar os termos referidos pela população em geral para a qualidade vocal saudável, rugosa e soprosa. Métodos foi realizado um teste, de modo presencial, com 50 participantes sem vínculos acadêmicos ou profissionais com a Fonoaudiologia. A tarefa consistia em ouvir três vozes e defini-las livremente. A primeira voz apresentada era predominantemente soprosa; a segunda, predominantemente rugosa e a terceira, vocalmente saudável. Apresentou-se a emissão sustentada da vogal /Ɛ/ e a contagem de 1 a 10. Cada participante deveria responder ao comando: “Ouça essa voz. Com qual termo você a nomearia?”, digitando a resposta em uma linha disposta na tela do PowerPoint. Resultados para a voz saudável, o termo que mais se repetiu foi “normal” (36%); outros termos foram: “limpa”, “comum”, “padrão”, “clara”, “límpida”, “firme”, “boa”, “som aberto”, “definida”. Para a voz rugosa, 25 participantes (50%) responderam com o termo “rouca” e os demais se dividiram em termos como “ruidosa”, “chiada”, “voz de fumante”, “grave”, “idosa”, “cavernosa”, “anormal”, entre outros termos similares. Para a voz soprosa, 24 participantes (48%) usaram o termo “cansada”; cinco atribuíram o adjetivo “fraca”; três responderam com o termo “sem fôlego”; houve duas correspondências aos termos “arrastada” e “doente” e os demais participantes responderam com termos semelhantes: “exausta”, “preguiçosa”, “sonolenta”, “fatigada” e afins. Conclusão os termos “normal” para voz saudável, “rouca” para voz rugosa e “cansada” para voz soprosa possibilitam a percepção mais usual desses parâmetros clínicos de qualidade vocal, para indivíduos alheios à linguagem técnico-científica da Fonoaudiologia

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Identify the terms mentioned by the general population for healthy, rough and breathy vocal quality. Methods A test was carried out with 50 participants, in person, without academic or professional ties with Speech Therapy. The task was to hear three voices and define them freely. The first voice presented was predominantly breathy; the second, predominantly rough and the third, vocally healthy. The sustained emission of the vowel / Ɛ / and the count from one to ten were presented. Each participant should respond to the command: “Listen to that voice. Which term would you name it?”, Typing the answer on a line displayed on the PowerPoint screen. Results For the healthy voice, the term that was repeated the most was “normal” (36%), other terms were: “clean”, “common”, “standard”, “clear”, “clear”, “firm”, “good”, “open sound”, “defined”. For the rough voice, twenty-five participants (50%) responded with the term “hoarse” and the others were divided into terms such as “noisy”, “smoker's voice”, “deep”, “elderly”, “cavernous”, “abnormal”, among other similar terms. For the breathy voice, twenty-four participants (48%) used the term “tired”; five participants assigned the adjective “weak”; three responded with the term “out of breath”; there were two correspondences to the terms “dragged” and “sick”; and the other participants responded with terms similar: “exhausted”, “lazy”, “sleepy”, “fatigued” and the like. Conclusion The terms “normal” for a healthy voice, “hoarse” for a rough voice and “tired” for a breathy voice, allow a more usual perception of these clinical parameters of vocal quality, for individuals outside the technical-scientific language of Speech Therapy.
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